abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 juli 2021 @ 13:04:38 #81
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200392385
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Makelaars zijn zelf deels schuld, het is voor hun lucratief om een huis boven de vraagprijs te verkopen, dus zij hebben een incentive om hun klanten een lagere vraagprijs te adviseren. Maar daardoor wordt er meer overboden, wat de kans dat een bod op een huis geaccepteerd wordt verkleind, en dus ook huizenbezitters huiveriger worden om te verkassen.
ze kunnen het niet voor een lagere prijs verkopen
ze zijn ingehuurd om zo goed mogelijk te verkopen

mijn dochter die kreeg na twee weken een bod 60.000 boven de vraagprijs via de makelaar

en ze had al een ander en veel groter huis zelf gekocht voor veel minder buiten de stad Utrecht in een Vinexwijk
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200392733
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 09:58 schreef Cinemaniak het volgende:
Ben wel benieuwd welke compromissen huizenkopende Fok'ers hebben gedaan of gaan doen.. Andere locatie? Minder ruimte? Kluswoning ipv afgewerkte?
Belangrijkste eis was: op de fiets naar het werk kunnen. Nu moet ik 80 km rijden……..

Maar pas later ben ik gaan inzien dat ook de omgeving van het huis, net zo belangrijk is als het huis zelf. We hebben ons tweede huis gekocht aan de rand van en AZC, dat was geen compromis, maar voor veel mensen onbegrijpelijk. Ik zou nu (naast de omgeving), ook kijken naar duurzaamheid, isolatie en mate waarin onderhoud aan de buitenkant plaats moet vinden.

Allemaal een beetje levensfase gebonden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_200438186
https://www.nu.nl/economie/6146406/provincie-gelderland-wil-huizen-betaalbaar-maken-door-de-grond-te-kopen.html

quote:
Normaal gesproken kosten de huizen volgens de krant zo'n 250.000 euro. De provincie wil (een deel van) de grond kopen voor 50.000 euro, waardoor de huizen door de ontwikkelaars voor 200.000 euro verkocht kunnen worden.

De kopers moeten wel erfpacht aan de provincie betalen, maar als ze later het huis weer willen verkopen, is dat inclusief de grond. De eigenaar en de provincie delen dan in de winst of het verlies.

De regeling kent één nadeel. Hoewel de huizen goedkoper zijn, zal het voor de kopers lastig blijven om ze te financieren. Hypotheekverstrekkers zullen het namelijk als een risico zien dat de kopers erfpacht moeten betalen, waardoor ze minder gunstige hypotheken zullen verstrekken, aldus de krant.
De rente zal ook iets omlaag gaan, omdat je in feite een hypotheek afsluit van 200k over iets wat een waarde heeft van 250k. Maar waarom zou er pacht geind moeten worden als dat een nadeel is? Waarom niet gewoon winst of verlies nemen bij verkoop?
  maandag 19 juli 2021 @ 12:03:51 #84
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200438579
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6146406/provincie-gelderland-wil-huizen-betaalbaar-maken-door-de-grond-te-kopen.html
[..]

De rente zal ook iets omlaag gaan, omdat je in feite een hypotheek afsluit van 200k over iets wat een waarde heeft van 250k. Maar waarom zou er pacht geind moeten worden als dat een nadeel is? Waarom niet gewoon winst of verlies nemen bij verkoop?
Ligt er aan hoe de tariefklasse verdeling is bij je hypotheekverstrekker. Als dat 80-100% is en je gooit nog wat meerwerk er bovenop wat ook gefinancierd moet worden want casco nieuwbouw dan haal je er geen lagere rente uit.

Onze gemeente hanteert een minimum van 3,5% rente voor erfpacht ivm administratieve lasten etc. Onderzoek wees in 2016 al uit dat het instrument niet meer in trek is bij de toen al dalende hypotheekrente. Maar soms is het de enige optie om in aanmerking te komen. Maar het verschil tussen 3,5% en de 1,8% van nu is natuurlijk wel zo groot dat het niet aantrekkelijk is.

Ik neem aan dat de gemeente niet 'gratis' jarenlang grond mag verstrekken conform de wet en dat je moet innen. En de gemeente is geen liefdadigheidsinstelling die wel ff 50k op zich neemt en dan jaren later daar ook nog een verlies bij neemt. Die moeten ook gewoon een sluitende begroting hebben.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 19 juli 2021 @ 12:08:28 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200438646
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6146406/provincie-gelderland-wil-huizen-betaalbaar-maken-door-de-grond-te-kopen.html
[..]

De rente zal ook iets omlaag gaan, omdat je in feite een hypotheek afsluit van 200k over iets wat een waarde heeft van 250k. Maar waarom zou er pacht geind moeten worden als dat een nadeel is? Waarom niet gewoon winst of verlies nemen bij verkoop?
Er staat nota bene letterlijk in het artikel dat je quote dat het juist lastiger (en duurder) kan worden om de boel te financieren, want erfpacht.

De rente gaat iig niet naar beneden omdat de LTV lager is, de rente zal eerder hoger worden omdat het risico voor de hypotheekbank groter is want door de erfpacht heb je een gedeeld eigendom met de provincie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200440209
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Makelaars zijn zelf deels schuld, het is voor hun lucratief om een huis boven de vraagprijs te verkopen, dus zij hebben een incentive om hun klanten een lagere vraagprijs te adviseren. Maar daardoor wordt er meer overboden, wat de kans dat een bod op een huis geaccepteerd wordt verkleind, en dus ook huizenbezitters huiveriger worden om te verkassen.
Een makelaar wil zo snel mogelijk verkopen met zo weinig mogelijk gezeik. Die paar 10k extra op een woning merken ze amper op de commissie over het algemeen.

pi_200440284
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 12:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er staat nota bene letterlijk in het artikel dat je quote dat het juist lastiger (en duurder) kan worden om de boel te financieren, want erfpacht.

De rente gaat iig niet naar beneden omdat de LTV lager is, de rente zal eerder hoger worden omdat het risico voor de hypotheekbank groter is want door de erfpacht heb je een gedeeld eigendom met de provincie.
Dus daarom zeg ik ook: Waarom is die erfpacht nodig? Dat scheelt kosten, en scheelt risico = dubbel winst. De erfpacht is een risico, omdat de hoogte van de kosten ervan niet vaststaat. Het is niet zo dat het risico hoger is door gedeeld eigendom. Hier in de UK zijn dergelijke constructies een groot probleem, juist door (het equivalent van) erfpacht. Je koopt een huis met 1000 EUR hypotheeklasten en 100 EUR 'erfpacht', maar na 10 jaar zijn je hypotheeklasten vrijwel hetzelfde, maar is de erfpacht gegroeid naar 500 EUR. Probeer het dan nog maar te verkopen, als de koper dezelfde erfpachtlasten krijgt. Daarom is er dat risico voor de hypotheekverstrekker, niet zozeer omdat het gedeeld eigendom is. Nu is het wel zo dat de 'erfpacht'-houder in de UK vaak een persoon of bedrijf is, en niet de overheid, wat het nog risicovoller maakt. Maar in feite is wat in het artikel voorgesteld wordt niet veel anders dan het help-to-buy-scheme uit de UK, minus het erfpacht deel. De overheid legt 20% van de aankoopwaarde van het huis in (alleen bij first-time buyers en nieuwbouwhuizen, en met een bepaalde cap gebaseerd op gemiddelde huisprijs in de regio afgelopen 5 jaar). Wordt het huis verkocht dan krijgt overheid 20% opbrengst (incl winst of verlies). Eerste 5 jaar betaal je alleen een management fee voor de inleg overheid (£1/maand), daarna betaal je alleen rente over dat deel. Na 5 jaar kun je de overheid uitkopen (in tranches van 50% van het deel van de overheid, tegen dan vastgestelde prijs). Hierdoor is je LTV wel lager (met minimum eigen inleg 5% max 75%) en dus ook je hypotheeklasten lager en de interest op je hypotheeklasten lager. Dus zonder extra risico voor de hypotheekverstrekker, maar dat voordeel wordt dus teniet gedaan als er erfpacht wordt toegevoegd.
  maandag 19 juli 2021 @ 14:43:36 #88
40566 Ericr
Livewrong
pi_200440818
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.nu.nl/economie/6146406/provincie-gelderland-wil-huizen-betaalbaar-maken-door-de-grond-te-kopen.html
[..]

De rente zal ook iets omlaag gaan, omdat je in feite een hypotheek afsluit van 200k over iets wat een waarde heeft van 250k. Maar waarom zou er pacht geind moeten worden als dat een nadeel is? Waarom niet gewoon winst of verlies nemen bij verkoop?
Daar heb je Duokoop al voor en is op basis van een NHG hypotheek. Is prima te financieren via meerdere hypotheekverstrekkers.

Via de provincie lijkt het me in ieder geval minder voordelig dan de vaste canon bij Duokoop.

Bij Duokoop wordt alle grond gekocht door DNGB i.p.v. een deel. Daarmee kunnen ook huizen gekocht van 500.000 bijvoorbeeld zolang de grondquote maar een juiste verhouding blijft houden met de woningwaarde. Normaal gesproken zo'n 40% voor de grondwaarde. Bij een woning van 500.000 blijf je qua woningwaarde dan nog onder de NHG-grens.
pi_200440936
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Dus daarom zeg ik ook: Waarom is die erfpacht nodig? Dat scheelt kosten, en scheelt risico = dubbel winst. De erfpacht is een risico, omdat de hoogte van de kosten ervan niet vaststaat. Het is niet zo dat het risico hoger is door gedeeld eigendom. Hier in de UK zijn dergelijke constructies een groot probleem, juist door (het equivalent van) erfpacht. Je koopt een huis met 1000 EUR hypotheeklasten en 100 EUR 'erfpacht', maar na 10 jaar zijn je hypotheeklasten vrijwel hetzelfde, maar is de erfpacht gegroeid naar 500 EUR. Probeer het dan nog maar te verkopen, als de koper dezelfde erfpachtlasten krijgt. Daarom is er dat risico voor de hypotheekverstrekker, niet zozeer omdat het gedeeld eigendom is. Nu is het wel zo dat de 'erfpacht'-houder in de UK vaak een persoon of bedrijf is, en niet de overheid, wat het nog risicovoller maakt. Maar in feite is wat in het artikel voorgesteld wordt niet veel anders dan het help-to-buy-scheme uit de UK, minus het erfpacht deel. De overheid legt 20% van de aankoopwaarde van het huis in (alleen bij first-time buyers en nieuwbouwhuizen, en met een bepaalde cap gebaseerd op gemiddelde huisprijs in de regio afgelopen 5 jaar). Wordt het huis verkocht dan krijgt overheid 20% opbrengst (incl winst of verlies). Eerste 5 jaar betaal je alleen een management fee voor de inleg overheid (£1/maand), daarna betaal je alleen rente over dat deel. Na 5 jaar kun je de overheid uitkopen (in tranches van 50% van het deel van de overheid, tegen dan vastgestelde prijs). Hierdoor is je LTV wel lager (met minimum eigen inleg 5% max 75%) en dus ook je hypotheeklasten lager en de interest op je hypotheeklasten lager. Dus zonder extra risico voor de hypotheekverstrekker, maar dat voordeel wordt dus teniet gedaan als er erfpacht wordt toegevoegd.
In Nederland is de ene erfpacht de andere niet. Je hebt de particuliere erfpacht (inclusief Staatbosbeheer e.d.) waar banken erg huiverig zijn en je meestal vrij weinig zekerheden hebt na afloop van de erfpacht.

Aan de andere kant heb je de gemeentelijke erfpacht in de grote steden. Daar is een hypotheek meestal geen enkel probleem (hooguit een iets lager bedrag vanwege je verplichtingen aan erfpacht). Bij eeuwigdurend afgekochte erfpacht (gebruikelijk in Den Haag en steeds meer in Amsterdam) is er in praktijk zelfs helemaal geen verschil met normale koop.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200442155
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 14:51 schreef stavromulabeta het volgende:
Aan de andere kant heb je de gemeentelijke erfpacht in de grote steden. Daar is een hypotheek meestal geen enkel probleem (hooguit een iets lager bedrag vanwege je verplichtingen aan erfpacht). Bij eeuwigdurend afgekochte erfpacht (gebruikelijk in Den Haag en steeds meer in Amsterdam) is er in praktijk zelfs helemaal geen verschil met normale koop.
Nee.

Er zitten allemaal regels verwerkt in die erfpacht wat je met de grond mag doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200443084
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 16:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee.

Er zitten allemaal regels verwerkt in die erfpacht wat je met de grond mag doen.
Klopt. Relevant als je je huis sloopt en iets nieuws wilt bouwen. Vervelend voor die 0,01% huizenbezitters in de grote steden die dat wel willen. Voor 99,99% van de mensen maakt het in praktijk totaal niet uit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200443169
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:17 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Klopt. Relevant als je je huis sloopt en iets nieuws wilt bouwen. Vervelend voor die 0,01% huizenbezitters in de grote steden die dat wel willen. Voor 99,99% van de mensen maakt het in praktijk totaal niet uit.
Hier in Rotterdam mag je je huis niet verhuren zonder lief op je knietjes te gaan voor de verantwoordelijke bij de woningcorporatie Woonstad.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200443259
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hier in Rotterdam mag je je huis niet verhuren zonder lief op je knietjes te gaan voor de verantwoordelijke bij de woningcorporatie Woonstad.
Vanuit de erfpachtakte? Deze kende ik nog niet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200443326
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:23 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hier in Rotterdam mag je je huis niet verhuren zonder lief op je knietjes te gaan voor de verantwoordelijke bij de woningcorporatie Woonstad.
Denk dat je dan doelt op de ondererfpacht?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2021 17:38:06 ]
pi_200443374
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:30 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Vanuit de erfpachtakte? Deze kende ik nog niet.
Jep, staat er expliciet: "op je knietjes."
Maar jep je moet bij Woonstad lief vragen of het wel mag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200443376
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:37 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Denk dat je dan doelt op de ondererfpacht?
Nee, bewoning.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200443415
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee, bewoning.
Bedoel dat het voortvloeit uit de ondererfpacht die Woonstad uitoefent.

Althans, dat was zo bij mijn eerste woning. Rotterdam geeft erfpacht aan Woonstad op een appartementencomplex, Woonstad geeft weer ondererfpacht op de appartementen die het verkoopt.
pi_200444102
quote:
1s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:49 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Bedoel dat het voortvloeit uit de ondererfpacht die Woonstad uitoefent.

Althans, dat was zo bij mijn eerste woning. Rotterdam geeft erfpacht aan Woonstad op een appartementencomplex, Woonstad geeft weer ondererfpacht op de appartementen die het verkoopt.
Mja linksom of rechtsom staat het in die aktes van erfpacht.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200444253
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 18:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mja linksom of rechtsom staat het in die aktes van erfpacht.
Ja maar volgens mij dus alleen voor corporatiewoningen die later weer terug verkocht moeten worden aan de woningbouwcorporatie. Het is niet alsof de gemeente Rotterdam zoiets breed oplegt.
pi_200498180
Mijn vriendin en ik zijn sinds een aantal maanden actief op de markt in Twente om als starters een woning tot 3 ton te kopen. Vijf keer geboden tot nu toe (rond de 20.0000 boven de vraagprijs) en vijf keer fors overboden. Alle vijf de huizen zijn tussen de 40.000 - 50.000 euro boven de vraagprijs en ook fors boven de taxatiewaarde weggegaan. Zonder flink wat spaargeld lijk je op dit moment weinig kans te maken hier.
pi_200498268
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:37 schreef Jaeger85 het volgende:
Mijn vriendin en ik zijn sinds een aantal maanden actief op de markt in Twente om als starters een woning tot 3 ton te kopen. Vijf keer geboden tot nu toe (rond de 20.0000 boven de vraagprijs) en vijf keer fors overboden. Alle vijf de huizen zijn tussen de 40.000 - 50.000 euro boven de vraagprijs en ook fors boven de taxatiewaarde weggegaan. Zonder flink wat spaargeld lijk je op dit moment weinig kans te maken hier.
Ik zou kijken naar nieuwbouwprojecten. Dat ga ik ook doen en volgens mij is dat veel beter (omdat ik geen 50-100duizend euro’s boven de vraagprijs wil betalen voor normale huizen).
pi_200498282
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:45 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]

Ik zou kijken naar nieuwbouwprojecten. Dat ga ik ook doen en volgens mij is dat veel beter (omdat ik geen 50-100duizend euro’s boven de vraagprijs wil betalen voor normale huizen).
Zijn daar twee keer voor uitgeloot en nieuwbouw voor 'starters' zit tegenwoordig ook al tegen de 3 ton en dan krijg je er nog allerlei extra kosten bij. Ook moet je geluk hebben dat er geen belegger al die huizen opkoopt zoals laatst in Almelo.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 09:51:53 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200498331
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:45 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]

Ik zou kijken naar nieuwbouwprojecten. Dat ga ik ook doen en volgens mij is dat veel beter (omdat ik geen 50-100duizend euro’s boven de vraagprijs wil betalen voor normale huizen).
Er komt nog wel 50-100K bovenop voor de keuken, de tuin, meerwerk omdat je niet de standaard badkamer wilt, vloeren, behang en verf, raambekleding enz.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200498833
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er komt nog wel 50-100K bovenop voor de keuken, de tuin, meerwerk omdat je niet de standaard badkamer wilt, vloeren, behang en verf, raambekleding enz.
Ja, dat laat ik meefinancieren (als het kan, ben nu in gesprek met bank) en anders betaal ik dat idd zelf. Ik heb liever een compleet nieuw en duurzaam huis waar ik zelf geld in stop dan dat ik 50k uit mn portemonnee neerleg voor een jaren 30 huisje waar allerlei gebreken zijn (zulke huizen gaan hier nu wel voor 4-5 ton weg).

Ik ben ook echt blij dat er zoveel mooie projecten aankomen in deze stad. Enige nadeel vind ik dat je uiteindelijk tijdelijk dubbele woonlasten hebt. Maar ook dat is wel te doen.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 11:17:36 #105
414785 sirdanilot
pi_200499226
3 ton voor 'starts' woningen? Welke starter kan daar nou weer een hypotheek voor krijgen. Belachelijk.

We gaan eigenlijk weer terug naar de jaren 50. Je móet eigenlijk trouwen (of een partner hebben) om een huis te kopen, en dan moet je partner ook nog eens fulltime werken dus dat is dan nog slechter dan de situtaie in de jaren 50.

Dus eigenlijk terug naar voor de 2e wereldoorlog qua levensstandaarden, wat een ellende zeg.

Ik ga kijken of ik een baan kan vinden die remote is, dan kan ik op het platteland in Ierland een huisje kopen. Enige wat ik wil is een tuintje en dat het dicht bij de kust ligt (ik ben nu eenmaal Zeeuws dus anders ga ik dood !). Oh en dat er minstens een paar bussen per dag naar Dublin gaan en dat er een supermarkt is.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200499298
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Zijn daar twee keer voor uitgeloot en nieuwbouw voor 'starters' zit tegenwoordig ook al tegen de 3 ton en dan krijg je er nog allerlei extra kosten bij. Ook moet je geluk hebben dat er geen belegger al die huizen opkoopt zoals laatst in Almelo.
In Almelo ook al? Ik had alleen het nieuwsbericht van Nijmegen gelezen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_200499319
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:22 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

In Almelo ook al? Ik had alleen het nieuwsbericht van Nijmegen gelezen.
https://www.tubantia.nl/a(...)r-starters~a1414538/

Daar ook al ja.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 11:27:17 #108
151515 verita
Happy days
pi_200499361
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:22 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

In Almelo ook al? Ik had alleen het nieuwsbericht van Nijmegen gelezen.
Ik houd al zo'n 20 maand de markt in Almelo in de gaten, het is bizar. Zelfs familie die er woont vinden het vreemd. Zelfs voor ons met best wat overwaarde is het niet te doen.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_200499419
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:17 schreef sirdanilot het volgende:
3 ton voor 'starts' woningen? Welke starter kan daar nou weer een hypotheek voor krijgen. Belachelijk.

We gaan eigenlijk weer terug naar de jaren 50. Je móet eigenlijk trouwen (of een partner hebben) om een huis te kopen, en dan moet je partner ook nog eens fulltime werken dus dat is dan nog slechter dan de situtaie in de jaren 50.

Dus eigenlijk terug naar voor de 2e wereldoorlog qua levensstandaarden, wat een ellende zeg.

Ik ga kijken of ik een baan kan vinden die remote is, dan kan ik op het platteland in Ierland een huisje kopen. Enige wat ik wil is een tuintje en dat het dicht bij de kust ligt (ik ben nu eenmaal Zeeuws dus anders ga ik dood !). Oh en dat er minstens een paar bussen per dag naar Dublin gaan en dat er een supermarkt is.
Ja je hebt het maar zwaar qua leven in 1 van de rijkste landen van de wereld. :D

Boehoe ik kan geen huis kopen :')
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 11:34:11 #110
414785 sirdanilot
pi_200499438
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:32 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ja je hebt het maar zwaar qua leven in 1 van de rijkste landen van de wereld. :D

Boehoe ik kan geen huis kopen :')
Als ik in afrika zat zou ik gewoon mijn eigen krot kunnen bouwen, daar zit je niet met gedoe van het kadaster en dergelijke. Lekker makkelijk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200499445
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:32 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Ja je hebt het maar zwaar qua leven in 1 van de rijkste landen van de wereld. :D

Boehoe ik kan geen huis kopen :')
Hij overdrijft, maar het is wel degelijk een onwenselijk situatie. Kinderwensen worden uitgesteld. Lerarentekorten in grote steden lopen steeds verder op omdat voor dat salaris niets te vinden is.
pi_200499528
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:34 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Hij overdrijft, maar het is wel degelijk een onwenselijk situatie. Kinderwensen worden uitgesteld. Lerarentekorten in grote steden lopen steeds verder op omdat voor dat salaris niets te vinden is.
Je kan als je op zoek bent naar een huis ook zoeken in gemeenten waar het wel te betalen is. Iedereen wilt een huis op een toffe locatie, tuin en 5 kamers, dat is gewoon niet meer realistisch in deze tijd.

Als je niet genoeg centjes verdient, dan moet je kijken waar je wel mogelijkheden hebt.
pi_200499566
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:42 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Je kan als je op zoek bent naar een huis ook zoeken in gemeenten waar het wel te betalen is. Iedereen wilt een huis op een toffe locatie, tuin en 5 kamers, dat is gewoon niet meer realistisch in deze tijd.

Als je niet genoeg centjes verdient, dan moet je kijken waar je wel mogelijkheden hebt.
In welke gemeenten zijn ze nog wel betaalbaar dan?

Je stropop over wensen van kopers is ook allang achterhaald. Dat is al jaren niet meer realistisch. Maar zelfs als jij je eisen flink bijstelt valt het nauwelijks te doen.
pi_200499871
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 10:43 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]

Ja, dat laat ik meefinancieren (als het kan, ben nu in gesprek met bank) en anders betaal ik dat idd zelf. Ik heb liever een compleet nieuw en duurzaam huis waar ik zelf geld in stop dan dat ik 50k uit mn portemonnee neerleg voor een jaren 30 huisje waar allerlei gebreken zijn (zulke huizen gaan hier nu wel voor 4-5 ton weg).

Ik ben ook echt blij dat er zoveel mooie projecten aankomen in deze stad. Enige nadeel vind ik dat je uiteindelijk tijdelijk dubbele woonlasten hebt. Maar ook dat is wel te doen.
Nog zo'n ding wat ze hier in de UK niet doen. Meefinancieren van een niet-standaard keuken/badkamer die je in laat bouwen, of vloeren die er in gelegd worden.
pi_200499969
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:34 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als ik in afrika zat zou ik gewoon mijn eigen krot kunnen bouwen, daar zit je niet met gedoe van het kadaster en dergelijke. Lekker makkelijk.
:') Afrika is niet goedkoop. Zeker in de landlocked landen is alles duur, want alles moet over slechte wegen binnengebracht worden. Leven in een stad als Lusaka in Zambia is vergelijkbaar met NL. Prijzen in supermarkten zijn vergelijkbaar (nu iets goedkoper omdat de munteenheid nogal gezakt is laatste jaren), huur is vergelijkbaar, scholen zijn veel en veel duurder, salarissen lager, medische zorg lager, om de haverklap stroomuitval (vaak gepland, afgelopen jaren was het regelmatig dat je 6 of 8 uur per dag stroom had, en dat circuleerde door de week, dus maandag had je mss overdag stroom, maar donderdag tussen 0:00 en 08:00). Fuel prices zijn zwaar gesubsidieerd, maar niet veel goedkoper dan Europa (omdat het allemaal met tankwagens het land in moet worden gebracht). Een stad als Luanda, in Angola, is een van de duurste ter wereld.
Labour is wel goedkoop, maar grondstoffen (cement, stenen) zal je vies tegenvallen. Grond kun je in principe niet bezitten, maar vaak wel 50 of 99-jarige leases op krijgen.
pi_200503302
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:17 schreef sirdanilot het volgende:
3 ton voor 'starts' woningen? Welke starter kan daar nou weer een hypotheek voor krijgen. Belachelijk.
Een stel met beide MBO4 komt daar wel in de buurt en gaat daar met een beetje spaargeld zo overheen.

quote:
9s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:37 schreef Jaeger85 het volgende:
Alle vijf de huizen zijn tussen de 40.000 - 50.000 euro boven de vraagprijs en ook fors boven de taxatiewaarde weggegaan.
Hoe weet jij dat de taxatie die deze kopers hebben laten uitvoeren uitkwam op een bedrag wat fors onder de koopprijs lag?
pi_200503529
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 09:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er komt nog wel 50-100K bovenop voor de keuken, de tuin, meerwerk omdat je niet de standaard badkamer wilt, vloeren, behang en verf, raambekleding enz.
Dat kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Zeker als je een appartement koopt kan het ook met de helft. Zeker als je nog maar net iets kunt kopen zul je minder groot uit pakken als een babyboomer die doorstroomt.
pi_200503728
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 14:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een stel met beide MBO4 komt daar wel in de buurt en gaat daar met een beetje spaargeld zo overheen.
[..]

Hoe weet jij dat de taxatie die deze kopers hebben laten uitvoeren uitkwam op een bedrag wat fors onder de koopprijs lag?

Volgens onze aankoopmakelaar was dat het geval.
pi_200503809
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 14:49 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dat kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Zeker als je een appartement koopt kan het ook met de helft. Zeker als je nog maar net iets kunt kopen zul je minder groot uit pakken als een babyboomer die doorstroomt.
Ik wordt een beetje moe van dat telkens terugkerende "Babyboomers kunnen alles en de rest is zielig" in dit topic.
Mijn ouders zijn typische babyboomers (cq. geweest) maar die zijn ook begonnen op een zolder bij een hospita (tegenwoordig ondenkbaar), daarna na een appartementje waar ik geboren werd en toen naar een rijtjeshuis van maar liefst 85 m2. Waar we gewoond hebben tot ze een jaar of 40 waren.

Ik zou hier soms echt graag posts willen uitprinten en dan over 30 jaar onder de neus houden van degene die die uitspraak gedaan heeft.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 23 juli 2021 @ 15:05:43 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200503880
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 14:49 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dat kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Zeker als je een appartement koopt kan het ook met de helft. Zeker als je nog maar net iets kunt kopen zul je minder groot uit pakken als een babyboomer die doorstroomt.
Ja alles leuk en aardig, maar bij een nieuwbouwhuis (ook als dat een appartement is) zul je toch meestal nog een keuken moeten kopen, er vloeren in moeten (laten) leggen en als je een tuin hebt dan wil je daar ook zo rap mogelijk wat anders dan zand, want dat blijft naar binnen waaien en met regen blijf je door de modder banjeren als je niets hebt laten bestraten en/of geen gras hebt laten leggen.

Dus ja, je kunt het "zo gek maken als je zelf wilt" maar het is niet zo dat de prijs van een nieuwbouwwoning all in is, er komt gewoon een fors bedrag aan kosten bovenop, simpelweg omdat een nieuwbouwwoning gewoon kaal wordt opgeleverd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200503898
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:02 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik wordt een beetje moe van dat telkens terugkerende "Babyboomers kunnen alles en de rest is zielig" in dit topic.
Mijn ouders zijn typische babyboomers (cq. geweest) maar die zijn ook begonnen op een zolder bij een hospita (tegenwoordig ondenkbaar), daarna na een appartementje waar ik geboren werd en toen naar een rijtjeshuis van maar liefst 85 m2. Waar we gewoond hebben tot ze een jaar of 40 waren.

Ik zou hier soms echt graag posts willen uitprinten en dan over 30 jaar onder de neus houden van degene die die uitspraak gedaan heeft.
Ok boomer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 15:12:39 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200503974
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 11:17 schreef sirdanilot het volgende:
3 ton voor 'starts' woningen? Welke starter kan daar nou weer een hypotheek voor krijgen. Belachelijk.

We gaan eigenlijk weer terug naar de jaren 50. Je móet eigenlijk trouwen (of een partner hebben) om een huis te kopen, en dan moet je partner ook nog eens fulltime werken dus dat is dan nog slechter dan de situtaie in de jaren 50.

Dus eigenlijk terug naar voor de 2e wereldoorlog qua levensstandaarden, wat een ellende zeg.

Ik ga kijken of ik een baan kan vinden die remote is, dan kan ik op het platteland in Ierland een huisje kopen. Enige wat ik wil is een tuintje en dat het dicht bij de kust ligt (ik ben nu eenmaal Zeeuws dus anders ga ik dood !). Oh en dat er minstens een paar bussen per dag naar Dublin gaan en dat er een supermarkt is.
Ja, en dan ook weer de huizen aanpassen naar de bouwnormen van de jaren 60?

Dat vergeet iedereen graag kennelijk, dat de hedendaagse nieuwbouw "starterswoning" ongeveer de helft groter is dan dat jaren 60 huisje en dat het voorzieningenniveau in het moderne huis van een compleet andere orde is.

Alsof je een jaren 60 Opel met de huidige vergelijkt en dan klaagt dat de huidige zo duur is.



[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 23-07-2021 15:18:02 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200504005
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja alles leuk en aardig, maar bij een nieuwbouwhuis (ook als dat een appartement is) zul je toch meestal nog een keuken moeten kopen, er vloeren in moeten (laten) leggen en als je een tuin hebt dan wil je daar ook zo rap mogelijk wat anders dan zand, want dat blijft naar binnen waaien en met regen blijf je door de modder banjeren als je niets hebt laten bestraten en/of geen gras hebt laten leggen.

Dus ja, je kunt het "zo gek maken als je zelf wilt" maar het is niet zo dat de prijs van een nieuwbouwwoning all in is, er komt gewoon een fors bedrag aan kosten bovenop, simpelweg omdat een nieuwbouwwoning gewoon kaal wordt opgeleverd.
Ja, maar die 50k-100k is denk ik eerder geprojecteert op je eigen situatie en niet zo zeer op wat normaal is en zeker niet voor een starter tot 3 ton.

Heb het niet exact bijgehouden, maar ik heb denk ik max 20k uitgegeven aan een drie kamer appartement waarbij ik toch redelijk wat dingen heb gedaan. Redelijke meerwerk lijst (vloerverwarming bijv), bad, douche (douchewand alleen zelf geplaatst, maar douche +mengkraan etc al gedaan), vloer, muren, keuken (met wasmachine/droger van siemens) en gordijnen.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 15:14:56 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200504020
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:06 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ok boomer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoezo "verbouwen"? De meeste nieuwbouw wordt tegenwoordig zonder keuken opgeleverd.
Het is geen keuze voor iets rianters dan de basis, net zoals je geen tuin en geen vloeren hebt, je hebt daar gewoon een en ander nodig.
En ja, de meeste mensen zullen idd niet de standaard badkamer laten plaatsen, dat is idd een keuze.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 23 juli 2021 @ 15:17:18 #125
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200504069
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:14 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ja, maar die 50k-100k is denk ik eerder geprojecteert op je eigen situatie en niet zo zeer op wat normaal is en zeker niet voor een starter tot 3 ton.

Heb het niet exact bijgehouden, maar ik heb denk ik max 20k uitgegeven aan een drie kamer appartement waarbij ik toch redelijk wat dingen heb gedaan. Redelijke meerwerk lijst (vloerverwarming bijv), bad, douche (douchewand alleen zelf geplaatst, maar douche +mengkraan etc al gedaan), vloer, muren, keuken (met wasmachine/droger van siemens) en gordijnen.
Nou nee mijn eigen situatie is weer een heel ander verhaal, kijk gewoon eens rond hoe nieuwbouwwoningen die 2 a 3 jaar oud zijn er uitzien en wat daar aan gespendeerd is.

Maar goed, ik zie al dat we over verschillende dingen praten, ik heb het over een woning, jij over een appartement, als je mij verwijt te projecteren op mijn eigen situatie moet je misschien bedenken dat jij hetzelfde doet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200504250
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:02 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik wordt een beetje moe van dat telkens terugkerende "Babyboomers kunnen alles en de rest is zielig" in dit topic.
Mijn ouders zijn typische babyboomers (cq. geweest) maar die zijn ook begonnen op een zolder bij een hospita (tegenwoordig ondenkbaar), daarna na een appartementje waar ik geboren werd en toen naar een rijtjeshuis van maar liefst 85 m2. Waar we gewoond hebben tot ze een jaar of 40 waren.

Ik zou hier soms echt graag posts willen uitprinten en dan over 30 jaar onder de neus houden van degene die die uitspraak gedaan heeft.
Het ging vooral over doorstromers vs starters. Niet iedere doorstromer is een babyboomer.
pi_200504709
82 woningen onder de kwart miljoen in Drenthe. Niet eens allemaal aan de oostgrens.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 16:12:27 #128
414785 sirdanilot
pi_200505004
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, en dan ook weer de huizen aanpassen naar de bouwnormen van de jaren 60?

Dat vergeet iedereen graag kennelijk, dat de hedendaagse nieuwbouw "starterswoning" ongeveer de helft groter is dan dat jaren 60 huisje en dat het voorzieningenniveau in het moderne huis van een compleet andere orde is.

Alsof je een jaren 60 Opel met de huidige vergelijkt en dan klaagt dat de huidige zo duur is.

Ook starterswoningen die in de jaren 60 zijn gebouwd, zijn inmiddels onbetaalbaar geworden voor starters om te kopen, dus die vlieger gaat niet op. Die woningen staan er namelijk nog altijd. Zat zelfs.

https://www.funda.nl/koop(...)7-meerburgerkade-53/

Hier is een voorbeeld. 250k valt dan nog wel mee maar je snapt zelf ook wel dat je dit in de praktijk maar nauwelijks onder de 3 ton gaat krijgen i.v.m. overbiedingen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200505130
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ook starterswoningen die in de jaren 60 zijn gebouwd, zijn inmiddels onbetaalbaar geworden voor starters om te kopen, dus die vlieger gaat niet op. Die woningen staan er namelijk nog altijd. Zat zelfs.

https://www.funda.nl/koop(...)7-meerburgerkade-53/

Hier is een voorbeeld. 250k valt dan nog wel mee maar je snapt zelf ook wel dat je dit in de praktijk maar nauwelijks onder de 3 ton gaat krijgen i.v.m. overbiedingen.
https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-42451197-noordeinde-40/

Overigens voldoet dit appartement ook niet meer aan "jaren 60 normen" en doet hier locatie ook mee natuurlijk
pi_200505180
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-42451197-noordeinde-40/

Overigens voldoet dit appartement ook niet meer aan "jaren 60 normen" en doet hier locatie ook mee natuurlijk
Leuk, maar moet echt wel alles aan gebeuren. Dus daar moet je dan echt het geld of de handigheid voor hebben.

Overigens wordt hier sowieso wel overboden.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 16:28:52 #131
414785 sirdanilot
pi_200505236
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-42451197-noordeinde-40/

Overigens voldoet dit appartement ook niet meer aan "jaren 60 normen" en doet hier locatie ook mee natuurlijk
Je kan Meppel niet echt vergelijken met Leiden natuurlijk. Dat is appels met peren. Wel is dit echt een prachtig historisch pand voor een spotprijs zeg.

Mijn nicht woonde ook een tijdje in de binnenstad van Meppel, verrassend mooi. Ik was daarvoor regelmatig bij oom en tante elders in Meppel geweest, maar had nog nooit het centrum gezien.

Wel elke keer bijna 4 uur rijden vanuit Terneuzen, wat een pokke-end is dat weg zeg.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200505255
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:25 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]

Leuk, maar moet echt wel alles aan gebeuren. Dus daar moet je dan echt het geld of de handigheid voor hebben.

Overigens wordt hier sowieso wel overboden.
Yup, je hebt helemaal gelijk. Beter een appartement van 60m2 in leiden :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je kan Meppel niet echt vergelijken met Leiden natuurlijk. Dat is appels met peren. Wel is dit echt een prachtig historisch pand voor een spotprijs zeg.

Mijn nicht woonde ook een tijdje in de binnenstad van Meppel, verrassend mooi. Ik was daarvoor regelmatig bij oom en tante elders in Meppel geweest, maar had nog nooit het centrum gezien.

Wel elke keer bijna 4 uur rijden vanuit Terneuzen, wat een pokke-end is dat weg zeg.
Joh, hoe lang moet je nu reizen naar Terneuzen
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 16:33:12 #133
414785 sirdanilot
pi_200505284
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:30 schreef investeerdertje het volgende:


Joh, hoe lang moet je nu reizen naar Terneuzen
Vliegtuig dublin - eindhoven, dan trein eindhoven - roosendaal, overstappen richting Goes, dan met de bus naar Terneuzen.

Dan ben je wel een halve dag zoet denk ik.

Als je een auto hebt kun je naar Zaventem vliegen en dan is het een uurtje rijden. Maar er is geen OV tussen Terneuzen en Zaventem. Of nou ja, trein naar Antwerpen, dan bus naar Hulst en dan bus naar Terneuzen maar dan ben je dus ook wel even zoet.

Schiphol duurt langer maar wel minder overstappen: trein rechstreeks van schiphol naar Goes, en dan met de bus naar Terneuzen.

Ik kom er nooit meer overigens want mijn familie is bijna allemaal weggetrokken uit Zeeland.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200505287
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou nee mijn eigen situatie is weer een heel ander verhaal, kijk gewoon eens rond hoe nieuwbouwwoningen die 2 a 3 jaar oud zijn er uitzien en wat daar aan gespendeerd is.

Maar goed, ik zie al dat we over verschillende dingen praten, ik heb het over een woning, jij over een appartement, als je mij verwijt te projecteren op mijn eigen situatie moet je misschien bedenken dat jij hetzelfde doet.
quote:
Extra kosten nieuwbouwwoning
Je krijgt bij de aankoop van een nieuwbouwwoning te maken met allerlei extra kosten, zoals voor de aanleg van de tuin en de erfafscheiding. Bij de aankoop van nieuwbouw bedragen de bijkomende kosten gemiddeld 9 procent van de koopprijs van bijvoorbeeld 300.000 euro van je nieuwe woning.
https://www.hypotheker.nl(...)euwbouwwoning-kopen/

Die 50k-100k waar jij het over hebt is dus zo'n 16 - 33%. Dat is nogal een verschil.
pi_200505292
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Yup, je hebt helemaal gelijk. Beter een appartement van 60m2 in leiden :)
[..]

Ligt eraan waar je werkt.
pi_200505317
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Vliegtuig dublin - eindhoven, dan trein eindhoven - roosendaal, overstappen richting Goes, dan met de bus naar Terneuzen.

Dan ben je wel een halve dag zoet denk ik.

Als je een auto hebt kun je naar Zaventem vliegen en dan is het een uurtje rijden. Maar er is geen OV tussen Terneuzen en Zaventem. Of nou ja, trein naar Antwerpen, dan bus naar Hulst en dan bus naar Terneuzen maar dan ben je dus ook wel even zoet.

Schiphol duurt langer maar wel minder overstappen: trein rechstreeks van schiphol naar Goes, en dan met de bus naar Terneuzen.

Ik kom er nooit meer overigens want mijn familie is bijna allemaal weggetrokken uit Zeeland.
Dan was het een prima argument :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:34 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]

Ligt eraan waar je werkt.
Zeker, nog meer keuzes.
pi_200505333
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

https://www.funda.nl/koop/meppel/huis-42451197-noordeinde-40/

Overigens voldoet dit appartement ook niet meer aan "jaren 60 normen" en doet hier locatie ook mee natuurlijk
Uiteraard, maar men is verwend wilt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Men moet accepteren dat sommige opties gewoonweg niet realistisch zijn in deze tijd. Kijk anders eens naar Kopen zonder kijken. Sommige mensen hebben echt geen idee hoe de huizenmarkt in elkaar steekt en willen van alles maar nergens op beknibbelen. :)
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 16:39:47 #138
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200505353
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 14:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Een stel met beide MBO4 komt daar wel in de buurt en gaat daar met een beetje spaargeld zo overheen.
:D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_200505363
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:38 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Uiteraard, maar men is verwend wilt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Men moet accepteren dat sommige opties gewoonweg niet realistisch zijn in deze tijd. Kijk anders eens naar Kopen zonder kijken. Sommige mensen hebben echt geen idee hoe de huizenmarkt in elkaar steekt en willen van alles maar nergens op beknibbelen. :)
Ik vind dat echt een prachtig programma, zou dit huis zo in kunnen! De eindresultaten die er van komen, ook beeldschoon.

Ik wil men niet perse verwend noemen. Maar ik hoor eigenlijk alleen maar keuzes die gemaakt worden als tegengeluid.

quote:
88s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:D
Als ze niet in de zorg werken ;-)
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 16:41:22 #140
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200505374
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:02 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik wordt een beetje moe van dat telkens terugkerende "Babyboomers kunnen alles en de rest is zielig" in dit topic.
Mijn ouders zijn typische babyboomers (cq. geweest) maar die zijn ook begonnen op een zolder bij een hospita (tegenwoordig ondenkbaar), daarna na een appartementje waar ik geboren werd en toen naar een rijtjeshuis van maar liefst 85 m2. Waar we gewoond hebben tot ze een jaar of 40 waren.

Ik zou hier soms echt graag posts willen uitprinten en dan over 30 jaar onder de neus houden van degene die die uitspraak gedaan heeft.
Inmiddels ben je met 40 nog een starter... :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 16:42:18 #141
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200505392
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:06 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Ok boomer
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ook als je geld over hebt steek je dat toch meestal liever in lastenverlaging dan een keuken... denk ik.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 16:44:03 #142
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200505421
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:27 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Het ging vooral over doorstromers vs starters. Niet iedere doorstromer is een babyboomer.
Sterker nog babyboomers zijn wel wat oud om nog door te stromen, die zitten vaak al op hun eindpunt inmiddels... tenzij je de moderne definitie van babyboomer aanhoud "iemand die ouder is dan jijzelf"
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 16:44:40 #143
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200505432
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:40 schreef investeerdertje het volgende:
Als ze niet in de zorg werken ;-)
Of leraar of politieagent of vul maar een nuttig beroep in.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_200505456
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Of leraar of politieagent of vul maar een nuttig beroep in.
Een leraar verdient niet slecht, dat is echt een fabel.
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 16:46:18 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200505462
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een leraar verdient niet slecht, dat is echt een fabel.
Klopt
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 23 juli 2021 @ 16:46:21 #146
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200505463
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:33 schreef Anton91 het volgende:

[..]


[..]

https://www.hypotheker.nl(...)euwbouwwoning-kopen/

Die 50k-100k waar jij het over hebt is dus zo'n 16 - 33%. Dat is nogal een verschil.
Nou als je daar onder leest wat zij daaronder verstaan is dat gewoon te krap.
Wij kochten onze nieuwbouwwoning 5,5 jaar geleden voor 262k von en hebben het vrij bescheiden gehouden en de prijzen lagen toen voor meerwerk en vloeren, wanden, keuken, badkamer echt beduidend lager dan nu en dat kostte ons al 35k. En dan heb je nog geen tuin aan gelegd.

En dat kan je, mits je salaris het toelaat, ook gewoon meefinancieren bij nieuwbouw want het wordt casco opgeleverd en nagelvast is te financieren.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200505477
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 15:02 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik wordt een beetje moe van dat telkens terugkerende "Babyboomers kunnen alles en de rest is zielig" in dit topic.
Mijn ouders zijn typische babyboomers (cq. geweest) maar die zijn ook begonnen op een zolder bij een hospita (tegenwoordig ondenkbaar), daarna na een appartementje waar ik geboren werd en toen naar een rijtjeshuis van maar liefst 85 m2. Waar we gewoond hebben tot ze een jaar of 40 waren.

Ik zou hier soms echt graag posts willen uitprinten en dan over 30 jaar onder de neus houden van degene die die uitspraak gedaan heeft.
ja, dan snap je er dus geen reet van he

geeft niet
pi_200505554
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Klopt
Omdat ik niet weet of je sarcastisch was. Ik woon er met een samen. Elke maand komt er een prima beloning binnen.
pi_200505741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een leraar verdient niet slecht, dat is echt een fabel.
Niet slecht is niet hetzelfde als goed.
pi_200505787
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:06 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Niet slecht is niet hetzelfde als goed.
Prima; als docent verdien je goed voor de hoeveelheid weken in een jaar dat je moet werken. Maar daar gaan we nu wel erg offtopic.
pi_200506021
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:46 schreef laziness het volgende:

[..]

Nou als je daar onder leest wat zij daaronder verstaan is dat gewoon te krap.
Wij kochten onze nieuwbouwwoning 5,5 jaar geleden voor 262k von en hebben het vrij bescheiden gehouden en de prijzen lagen toen voor meerwerk en vloeren, wanden, keuken, badkamer echt beduidend lager dan nu en dat kostte ons al 35k. En dan heb je nog geen tuin aan gelegd.

En dat kan je, mits je salaris het toelaat, ook gewoon meefinancieren bij nieuwbouw want het wordt casco opgeleverd en nagelvast is te financieren.
Maar de huizenprijzen zijn procentueel gezien ook gigantisch gestegen, dus ik weet niet in hoeverre die 9% ook redelijk in de buurt zit bij 2016.

Verder is meerwerk laten verrichten bij een bouwer gewoon ontzettend duur en als het iets is wat makkelijk door een ander bouwbedrijf/klusjesman gedaan kan worden zou ik dat zeker doen. Voor douchewand + installatie (mengkraan + afvoer zaten er al in, ging alleen om de wand) vroeg mijn bouwer ¤1715/¤1945 afhankelijk van welk model. Dat zijn absurde prijzen voor een douchewand van ¤200-500.
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 17:49:15 #152
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200506156
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Omdat ik niet weet of je sarcastisch was. Ik woon er met een samen. Elke maand komt er een prima beloning binnen.
was niet sarcastisch en besefte me dat het een beetje een papagaai reactie was
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_200506251
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een leraar verdient niet slecht, dat is echt een fabel.
Zeker voor het begin van de carrière klopt dit. Er zijn alleen weinig groeimogelijkheden wat betreft functie binnen het onderwijs. Daardoor houdt de groei in salaris op zodra de hoogste trede van de salarisschaal is bereikt.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 17:59:39 #154
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200506271
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:35 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar de huizenprijzen zijn procentueel gezien ook gigantisch gestegen, dus ik weet niet in hoeverre die 9% ook redelijk in de buurt zit bij 2016.

Verder is meerwerk laten verrichten bij een bouwer gewoon ontzettend duur en als het iets is wat makkelijk door een ander bouwbedrijf/klusjesman gedaan kan worden zou ik dat zeker doen. Voor douchewand + installatie (mengkraan + afvoer zaten er al in, ging alleen om de wand) vroeg mijn bouwer ¤1715/¤1945 afhankelijk van welk model. Dat zijn absurde prijzen voor een douchewand van ¤200-500.
Ik heb maar 6k meerwerk via de bouwer laten doen. Keuken, badkamer etc allemaal extern.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200506549
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Zeker voor het begin van de carrière klopt dit. Er zijn alleen weinig groeimogelijkheden wat betreft functie binnen het onderwijs. Daardoor houdt de groei in salaris op zodra de hoogste trede van de salarisschaal is bereikt.
Laatste reactie want anders moeten we maar een ander topic openen. Maar de meeste docenten kunnen ooit echt wel L11 worden of doorstromen naar LB als dat zo belangrijk voor hen is. Mochten ze dat niet willen, 4k per maand, 13e maand en (bij basisonderwijs) dag van de leerkracht bonus is gewoon een prima loon. Bedenk dat je niet commercieel zit. Dat is voor een startersfunctie een goede 57 per jaar bij 11 weken vakantie.

En ja, ik heb alleen "slechte" docenten in mijn omgeving want vakantie is bij hen ook dat, vakantie.
pi_200506592
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:12 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ook starterswoningen die in de jaren 60 zijn gebouwd, zijn inmiddels onbetaalbaar geworden voor starters om te kopen, dus die vlieger gaat niet op. Die woningen staan er namelijk nog altijd. Zat zelfs.

https://www.funda.nl/koop(...)7-meerburgerkade-53/

Hier is een voorbeeld. 250k valt dan nog wel mee maar je snapt zelf ook wel dat je dit in de praktijk maar nauwelijks onder de 3 ton gaat krijgen i.v.m. overbiedingen.
Dat was in de jaren '60 dan ook geen starterswoning maar een woning waar een gezin in woonde.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 23 juli 2021 @ 19:30:23 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200507401
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En ook als je geld over hebt steek je dat toch meestal liever in lastenverlaging dan een keuken... denk ik.
Er moet toch een keuken in je huis neem ik aan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 23 juli 2021 @ 20:19:50 #158
414785 sirdanilot
pi_200508046
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 18:27 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat was in de jaren '60 dan ook geen starterswoning maar een woning waar een gezin in woonde.
Doe eens een linkje naar een jaren 60 starterswoning dan
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200508289
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Laatste reactie want anders moeten we maar een ander topic openen. Maar de meeste docenten kunnen ooit echt wel L11 worden of doorstromen naar LB als dat zo belangrijk voor hen is. Mochten ze dat niet willen, 4k per maand, 13e maand en (bij basisonderwijs) dag van de leerkracht bonus is gewoon een prima loon. Bedenk dat je niet commercieel zit. Dat is voor een startersfunctie een goede 57 per jaar bij 11 weken vakantie.

En ja, ik heb alleen "slechte" docenten in mijn omgeving want vakantie is bij hen ook dat, vakantie.
ik begreep het verkeerd.

Lijkt er trouwens op dat er voor docenten juist veel groeimogelijkheden zijn, lijken talloze onderwijs masters e.d. te zijn
  Moderator vrijdag 23 juli 2021 @ 21:54:00 #160
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_200509388
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 19:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Er moet toch een keuken in je huis neem ik aan?
Helaas wel ja :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')