abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200246356
quote:
Aanslag op misdaadverslaggever Peter R. de Vries
De politie kreeg dinsdag rond 19.30 uur een melding van een schietpartij in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Hoewel het enige tijd duurde voor de politie bevestigde dat het slachtoffer De Vries is, circuleerden kort na het incident al videobeelden waarop hij zwaargewond te zien is.

De bekende misdaadjournalist was die avond te gast in het televisieprogramma RTL Boulevard, dat in een gebouw op de hoek van de straat wordt opgenomen. Na de opnames werd hij onder vuur genomen.

Verschillende getuigen verklaarden meerdere schoten te hebben gehoord. De Vries was van dichtbij neergeschoten en zou daarbij in zijn hoofd zijn geraakt.

De politie startte direct een grootschalig onderzoek en bevestigde ongeveer anderhalf uur na de schietpartij dat het daadwerkelijk om De Vries gaat. "Hij is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis en vecht daar momenteel voor zijn leven", werd meegedeeld via Twitter.

Direct na de schietpartij verspreidde de politie het signalement van de dader: een lichtgetinte man met een tenger postuur, groene jas en zwarte pet. De politie liet weten op zoek te zijn naar zeker één, maar mogelijk meerdere verdachten.

Tijdens een ingelaste persconferentie later op de avond maakte de politie bekend in totaal drie aanhoudingen te hebben verricht. Twee verdachten, onder wie de vermoedelijke schutter, werden in de mogelijke vluchtauto aangehouden op de A4 bij Leidschendam. De derde aanhouding verrichte de politie in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Deze man zou voldoen aan het eerder verspreidde signalement. Wat zijn betrokkenheid bij de schietpartij is geweest, wordt nog onderzocht.

Of De Vries extra beveiliging kreeg ten tijde van het incident, wilde de politie niet zeggen. De Vries staat onder meer de kroongetuige in het zwaarbeveiligde Marengo-proces bij. Volgens collega Kees van der Spek werd De Vries echter niet beveiligd, omdat hij dit zelf niet wilde. "We hadden het er weleens over, maar Peter zei: 'Ik kan er niet zo heel veel tegen doen'", zei Van der Spek. "Als er rechts politie is en links ook, dan kun je alsnog van voren worden beschoten."

De 64-jarige misdaadverslaggever ligt nog altijd in zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Vanuit meerdere hoeken werd verslagen gereageerd op de aanslag. Demissionair premier Mark Rutte noemde het "een aanslag op de vrije journalistiek". "Een zwarte dag", reageerde demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid).

We weten nog niet wat het motief voor de aanslag op De Vries is geweest. Het politieonderzoek is nog in volle gang.
quote:
Verdachten van aanslag De Vries zijn 35-jarige Pool en 21-jarige Rotterdammer
De verdachten achter de moordaanslag op misdaadjournalist Peter R. de Vries zijn een 35-jarige Pool en een 21-jarige Rotterdammer, maakt de politie woensdagochtend bekend. Een derde man, een achttienjarige Amsterdammer, was verdachte in het onderzoek maar is inmiddels op vrije voeten gesteld. De politie gaat ervan uit dat hij niets met de aanslag te maken heeft.
https://www.nu.nl/peter-r(...)ge-rotterdammer.html

https://www.rtlnieuws.nl/(...)adscentrum-amsterdam

twitter

twitter

Geen afbeeldingen en video's van het slachtoffer potentiele daders, verdachten e.d. aub.

[ Bericht 9% gewijzigd door Frutsel op 07-07-2021 12:18:39 ]
blablablabla
pi_200246358
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:03 schreef Caland het volgende:
Al lijkt het me vooral lastig om niet gepakt te worden als je hartje Amsterdam centrum (toch?) iemand afknalt.
Als hij het in de garage zelf had gedaan met een demper op z'n wapen en daarna onherkenbaar gewoon weggefietst was, is het een stuk makkelijker om weg te komen. Los van de locatie.
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:07:55 #3
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_200246367
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:05 schreef Aurelius het volgende: [..] Maar het benoemen, er iets aan doen of preventief fouilleren is "stigmatiserend" in de ogen van het stadsbestuur en de burgemeester (wiens zoon overigens zelf met een neppistool rondloopt). :')
Totaal de weg kwijt.

Deugen gaat voor de veiligheid.
pi_200246369
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:05 schreef Zipportal het volgende:
[ twitter ]
Floortje naar het einde van de wereld komt daarmee te vervallen. Tja.

Tegelijkertijd is ook RTL Boulevard, waar hij terugkerende gast was. Tja.
pi_200246371
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:03 schreef Caland het volgende:
Al lijkt het me vooral lastig om niet gepakt te worden als je hartje Amsterdam centrum (toch?) iemand afknalt.
Amsterdam-Centrum inderdaad. Wat dat betreft was z'n wekelijke fietsrondje een geschikter moment geweest.
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:09:34 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_200246384
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Ik verbaas me vooral over het feit dat er nog mensen teletekst gebruiken.
Op teletekst heb ik snel en overzichtelijke een heel beknopt overzicht van het meest belangrijke nieuws. Ik gebruik dat vooral op mijn telefoon.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:10:02 #8
131800 Tarado
capô de fusca
pi_200246389
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Amsterdam-Centrum inderdaad. Wat dat betreft was z'n wekelijke fietsrondje een geschikter moment geweest.
zegt genoeg over de grote middelvinger van de opdrachtgever, die jochies zijn collateral damage
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:10:16 #9
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_200246391
quote:
Bij het VUmc in Amsterdam staan niet langer zwaarbewapende agenten. De zichtbare bewaking bij het ziekenhuis lijkt te zijn afgeschaald.

Gisteravond, toen misdaadverslaggever Peter R. de Vries werd neergeschoten in het centrum van de stad, bewaakten zwaarbewapende agenten de ingang van de spoedeisende hulp van het VUmc. Vanochtend kwam de politie langs tijdens een surveillance, ook staan er twee politiewagens.

Een woordvoerder van het VUmc kon om privacyredenen niet bevestigen dat de zwaargewonde De Vries naar het ziekenhuis aan de De Boelelaan was gebracht. Ook kon de woordvoerder niets kwijt over de aanwezigheid van de agenten.
Ad.nl

1+1=2 toch? Waarom zou je een lijk bewaken.
pi_200246393
Blijf het zo bizar vinden dat hij blijkbaar toch vrij onbeschermd rond liep, ik dacht altijd op zijn minst dat er wat mensen met 'm mee zouden lopen, bijvoorbeeld bij zo'n loopje van studio naar parkeergarage gezien het feit dat ie op dodenlijsten stond/heeft gestaan.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_200246394
quote:

[..]

Tenzij je een duidelijk signaal wilt afgeven aan de (misdaad)journalistiek. Dan is dit een veel beter moment.

Ook achterlijk dat die vent blijkbaar geen beveiliging wilde.
blablablabla
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 11:10:28 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_200246396
Niks mis met teletekst _O_
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_200246402
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ik verbaas me vooral over het feit dat er nog mensen teletekst gebruiken.
Ik verbaas me erover dat mensen inferieure alternatieven gebruiken met een hoop reclame.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:10:51 #14
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_200246403
quote:

[..]

Dit is ook gewoon een statement. Wie je ook bent, als ze willen wordt je gewoon op klaarlichte dag in Amsterdam centrum gepopt.
pi_200246407
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:10 schreef NoXia het volgende:

[..]

Ad.nl

;(
pi_200246411
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:07 schreef PicoMMP het volgende:

[..]

Als hij het in de garage zelf had gedaan met een demper op z'n wapen en daarna onherkenbaar gewoon weggefietst was, is het een stuk makkelijker om weg te komen. Los van de locatie.
Maar daar zaai je niet zoveel onrust en paniek mee. Dit laat nog even zien hoeveel schijt ze hebben
pi_200246414
quote:

[..]

Ad.nl

Of ze denken alle verdachten al te hebben en de dreiging is weg
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_200246418
quote:

[..]

Ad.nl

Dat heeft dan alleen zin als het bekend is gemaakt.
Tap tap tap
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:11:57 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_200246422
quote:

[..]

Al is het tussen de weilanden weer wat lastiger om onopvallend op de uitkijk te staan als crimineel zijnde. Waar dan? Verborgen achter een koe of een stel grassprietjes?
pi_200246423
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:10 schreef Elan het volgende:

[..]

Tenzij je een duidelijk signaal wilt afgeven aan de (misdaad)journalistiek. Dan is dit een veel beter moment.

Ook achterlijk dat die vent blijkbaar geen beveiliging wilde.
Dat klopt ja. Liquidatie in het centrum van Amsterdam maakt veel meer indruk dan dat iemand uiteindelijk doodgeschoten wordt gevonden langs 'n polderweg.

Da's zijn keuze geweest natuurlijk. Misschien dacht 'ie dat 'ie de dans wel zou ontspringen. Of hij nam liever het risico in plaats van jaren in 'n safe-house te moeten zitten.
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:12:05 #21
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_200246424
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:10 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Dit is ook gewoon een statement. Wie je ook bent, als ze willen wordt je gewoon op klaarlichte dag in Amsterdam centrum gepopt.
Dat zou ook goed kunnen, ja.

Ben je alsnog een mokerdomme mongool als je je daarvoor laat lenen. Maargoed, zal wel weer een mocrotje zijn van een jaar of 18.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_200246427
quote:

[..]

Ad.nl

1+1=2 toch?
Dat ie dood is ja.
Waarschijnlijk gisteren al maar je mag dat pas naar buiten brengen als iedereen ingelicht is, wellicht ook familie in het buitenland z'n koters op vakantie.
blablablabla
pi_200246429
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 11:04 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd naar de details daarvan mogen die bekend worden. Vind het echt bizar snel gegaan allemaal, knap idd.
Meestal laten ze het initiële vluchtmiddel ook snel achter. Het blijft speculeren, maar stel je voor Henk ziet het burgernetbericht. Hij ziet de mogelijke verdachte(n) in de auto stappen en geeft het kenteken door. Als ze dat kenteken in het ANPR-systeem zetten en jij blijft rustig over de autoweg rijden dan is het een kwestie van tijd voordat je wordt klemgereden.
  woensdag 7 juli 2021 @ 11:12:19 #24
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_200246435
quote:
Verdachten van aanslag De Vries zijn 35-jarige Pool en 21-jarige Rotterdammer
De verdachten achter de moordaanslag op misdaadjournalist Peter R. de Vries zijn een 35-jarige Pool en een 21-jarige Rotterdammer, maakt de politie woensdagochtend bekend. Een derde man, een achttienjarige Amsterdammer, was verdachte in het onderzoek maar is inmiddels op vrije voeten gesteld. De politie gaat ervan uit dat hij niets met de aanslag te maken heeft.
https://www.nu.nl/peter-r(...)ge-rotterdammer.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')