abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200288839
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 19:32 schreef Snolkelderij het volgende:
@:simonblue waar kan ik uitleg vinden over hoe ik je bovenste 2 grafieken moet lezen?
Wat algemene achtergrond:
Het RIVM publiceert ieder dag een aantal open data bestanden hier. In het bestand casus_landelijk geven zij voor ieder positief getest persoon een datum. Meestal een datum waarop de persoon de eerste klachten heeft gekregen, some de datum van de laboratorium uitslag. Dat laatste vooral voor mensen van wie de datum van eerste klachten nog niet bekend is, dus meestal mensen die net getest zijn.

Het besmettingscijfer dat dagelijks door het RIVM gemeld wordt is het totaal aantal nieuwe besmettingen, maar dat kunnen zowel mensen zijn met een registratie datum van gisteren als mensen met een registratie datum van een aantal dagen geleden. Meestal zijn er weinig nieuwe registraties ouder dan een week.

In de bovenste grafiek plot ik het aantal gevallen per dag zoals geregistreerd in dit bestand van het RIVM. En dat iedere dag opnieuw. Dus de meest rechter donkerblauwe curve geeft het aantal mensen dat per dag geregistreerd staat.in het bestand van vandaag, terwijl de meest rechter gele curve aan gaf hoeveel dat in he bestand van afgelopen zondag was. Om een voorbeeld te noemen: Op 4 juli gaf men aan dat er op 3 juli ongeveer 700 personen geregistreerd waren (zie de gele curve op 3 juli), terwijl men vandaag aangaf dat er op 3 juli ongeveer 1600 besmet waren.

Meestal volgen deze curves redelijk goed het aantal besmettingen dat dagelijks worden gemeld, maar als er iets speciaals aan de hand is (feestdagen, storingen bij het RIVM) heeft dat veel invloed op de cijfers die dagelijks gemeld worden, maar wordt dat later gecorrigeerd en is dat in deze grafiek veel minder zichtbaar.

De 2e grafiek die ik laat zien is het verschil in registraties tussen de bestanden van gisteren en van vandaag. Om een voorbeeld te nemen: De rechter oranje curve laat zien dat er vandaag ongeveer 800 nieuwe registraties op 5 juli zijn bijgekomen en bijna 0 op 6 juli.
Dit is trouwens een effect wat vaker gezien wordt: na een paar dagen verandert voor bepaalde personen de registratie datum: van de datum van labuitslag naar de datum waarop zij de eerste klachten hadden. Als er dus voor evenveel mensen de registratiedatum van 6 juli wordt gewijzigd in een eerder datum als dat er nieuwe personen geregistreerd worden op 6 juli is het netto effect 0.

Voor deze tweede grafiek is meestal een zelfde vorm zichtbaar waarbij alleen de hoogte anders is. Als er iets speciaals is in de de registratie is dat vaak goed zichtbaar in deze grafiek.
pi_200289520
Super, dank je voor je uitleg @simonblue! En voor je plaatjes natuurlijk.
Clap your hands if you're working too hard
pi_200292781
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 10:11 schreef GereDathan het volgende:
Een kleine nuance is wel verstandig. De UK heeft hoofdzakelijk een slechter vaccin gebruikt (AZ) en de 2e prik uitgesteld. Dat meer gevaccineerd durf ik ondertussen wel te betwijfelen, ik denk dat Nederland op een gelijk niveau of misschien zelfs wel iets beter dan de UK zit.
Ik denk niet dat we het met betrekking op de vaccins over beter of slechter moeten hebben. Pfizer/Moderna lijken hogere bescherming te bieden dan AZ/Janssen, maar duiken nu studies op dat de duur wel terugloopt na een maand of 6. AZ/Jannsen hebben wat meer bijwerkingen met stolsels, maar bij Pfizer zijn er meer bijwerkingen met ontstoken hartspieren. We mogen ons gewoon in de handen knijpen dat er zoveel vaccins zijn die goed genoeg zijn. In augustus vorig jaar hoopten we op een vaccin dat voor 50%(!) effectief zou zijn, dan was het al goed genoeg om te worden toegelaten.

Hoever UK en Nederland beiden zijn nu met vaccineren weet ik niet goed eigenlijk. Mijn vriendin, 35 krijgt morgen de 2e prik hier in de UK, dus in sommige regios is men redelijk ver. Ff opgezocht, in de UK heeft bij 40-44 88.7% een eerste prik gehad ( B-) wat een uptake!), maar pas 47.7% beide prikken.
Moet ff bijlezen zeg. Boel gebeurd afgelopen week. Ik was op staycation, heerlijk. Ook 'gewoon' in een pub de halve finale met Engeland zitten kijken, en het was nog coronaproof ook *O*
pi_200293616
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 13:57 schreef SaskiaR het volgende:
Ik ben wel een beetje bang dat mensen zullen denken dat vaccinaties geen zin hebben - 'we hebben zoveel vaccinaties gezet en er mag nog steeds niks! Het helpt gewoon niet!'

Dat gevoel heb ik zelf namelijk wel een beetje, en hoewel ik weet dat het niet zo is, denk ik dat niet iedereen dat begrijpt. En dan zullen misschien minder mensen zich laten vaccineren. Gelukkig hebben de meeste mensen inmiddels een afspraak kunnen maken, dus dan zullen ze ook wel gaan, maar toch.
Het zijn juist vooral mensen die nog niet gevaccineerd waren (de kans vaak nog niet hebben gehad) die besmet zijn geraakt de afgelopen weken. Dat laat juist zien dat de vaccinaties wel erg goed werken! Ik hoop juist dat hierdoor jongeren beseffen dat ze zich beter toch wel laten vaccineren.
pi_200293660
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 17:29 schreef CherryLips het volgende:

[..]

2020 :P
@TheVulture
Door de angst voor het nieuwe hield men zich veel beter aan maatregelen, maar wat vooral meespeelt is dat de R zonder maatregelen voor de variant toen (2-3) veel lager lag dan de delta variant (5-8).
  zaterdag 10 juli 2021 @ 09:27:20 #281
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_200295579
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 00:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Het zijn juist vooral mensen die nog niet gevaccineerd waren (de kans vaak nog niet hebben gehad) die besmet zijn geraakt de afgelopen weken. Dat laat juist zien dat de vaccinaties wel erg goed werken! [...]
Zou het daarnaast zo kunnen zijn dat de vaccinaties inderdaad werken maar (ook) op een andere manier? Ik bedoel dat er misschien veel gevaccineerde mensen besmet zijn geraakt maar dat ze er door het vaccin geen last/symptomen van hebben?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_200296066
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 00:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Het zijn juist vooral mensen die nog niet gevaccineerd waren (de kans vaak nog niet hebben gehad) die besmet zijn geraakt de afgelopen weken. Dat laat juist zien dat de vaccinaties wel erg goed werken! Ik hoop juist dat hierdoor jongeren beseffen dat ze zich beter toch wel laten vaccineren.
Ik hoop dat mensen dit inderdaad begrijpen, maar ik merk nu vooral verslagenheid bij mijn vriendenkring (en mezelf). Een gevoel dat niks helpt, dat het allemaal zinloos is enz. En dat een herfst en winter zonder maatregelen onmogelijk zijn en we hier nog jaren mee zitten.
Sorry, het is een positiviteitstopic, maar ik zie het echt niet positief meer in.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_200296116
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 10:20 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik hoop dat mensen dit inderdaad begrijpen, maar ik merk nu vooral verslagenheid bij mijn vriendenkring (en mezelf). Een gevoel dat niks helpt, dat het allemaal zinloos is enz. En dat een herfst en winter zonder maatregelen onmogelijk zijn en we hier nog jaren mee zitten.
Sorry, het is een positiviteitstopic, maar ik zie het echt niet positief meer in.
Get a grip. We hebben te snel te veel versoepeld en de overheid moet nu ingrijpen door haar eigen fout om te voorkomen dat we code rood krijgen. Is letterlijk het enige probleem.
pi_200296136
Ik baal ook wel. Maar achteraf kan je wel zeggen dat clubs open gewoon nog echt te vroeg was. Juist omdat ook die groep nog nauwelijks volledig gevaccineerd is. En dat testen voor toegang nog niet 100% liep.

Als de het percentage vaccinatie hoog genoeg wordt moet het gewoon beter kunnen gaan.
En tegen die tijd willen we ook allemaal niet meer op vakantie dus is code rood in nl ook een minder groot probleem :') Tenminste als de vaccins nu inderdaad de rest uit het ziekenhuis houden.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 10:31:02 #285
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_200296167
quote:

[..]

Ik heb dit ook wel een beetje

Maar misschien heeft Federer-fan nog een goede grap verzonnen om ons moraal wat op te krikken :)
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_200296185
Vooral de meerdaagse evenementen baal ik van... ik heb veel vrienden die muzikant zijn en eindelijk weer zouden optreden, of als bezoeker naar een evenement wilden. Dat is allemaal buiten, ruim opgezet, dus afstand houden kan. Dus waarom dat ook gecanceld moet worden? Terwijl evenementen van 24 uur wel mogen doorgaan - alsof je in 24 uur niet besmet kan worden en in 48 wel.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_200297433
quote:

[..]

Het gaat nu alleen maar mis omdat het nachtleven was opengegooid voor een groep die nog niet gevaccineerd is of misschien de Janssenprik hebben gehad waar nu over getwijfeld wordt over de werking ervan. Bovendien faalde Testen voor toegang.....maar als straks iedereen twee keer geprikt is kunnen we wel met een geruster gevoel dan vorig jaar de winter in.
pi_200297650
Het is heel moeilijk nu nog positief te blijven aangezien nog een zomer naar de haaien is gewerkt.
pi_200297815
Ik hoop vooral dat een stijging in de ziekenhuizen uitblijft. Hopelijk komen we dan af van de angst voor stijgende besmettingscijfers. In de UK lopen ze tegen hetzelfde probleem aan. Enerzijds forse aantallen besmettingen en anderzijds een zorg die de aantallen prima aan kan. De discussie over de richting die je dan opgaat wordt daar al volop gevoerd. Het lijkt me heel goed als we die discussie in Nederland ook serieus gaan voeren.
Want het kan zijn dat we 2 (8, 12, 20?) weken te vroeg waren met het loslaten van bepaalde maatregelen, maar die discussie is niet te vermijden.

Voor mezelf vind ik het jammer dat de politiek nu de situatie niet gebruikt voor die discussie, maar het gooit op Delta variant / modellen / long covid en zicht op Corona. Zal wel iets met de publieke opinie te maken hebben. Blijkt ook wel uit de maatregelen die ze nu nemen. Die gaan nooit de R terug naar < 1 brengen. En raken een kleine groep (jongeren) die het in de ogen van velen toch al gedaan heeft. Over 8 weken, als de vakantie voorbij is, zal het stof hopelijk neerdalen.
pi_200298519
Vergeet niet dat er nog steeds veel getest zal worden voor vakanties. Daar zullen ook veel besmettingen naar boven komen. Ik heb niet direct hoop dat het aantal besmettingen naar beneden zal gaan. Als de komende 2 weken de ziekenhuis en IC besmettingen omlaag blijven gaan of gelijk blijven hoop ik dat de overheid besluit om de buitenfestivals weer door te laten gaan. Nachtclubs en kroegen zullen denk ik echt tot september moeten wachten. Maar er moet een keer een moment komen dat we accepteren dat dit is wat het is. Niet iedereen zal vaccineren, zwakke gevaccineerden zullen een risico blijven lopen.

[ Bericht 2% gewijzigd door magrec op 10-07-2021 13:53:39 (Zin klopte niet) ]
pi_200298557
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 09:27 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Zou het daarnaast zo kunnen zijn dat de vaccinaties inderdaad werken maar (ook) op een andere manier? Ik bedoel dat er misschien veel gevaccineerde mensen besmet zijn geraakt maar dat ze er door het vaccin geen last/symptomen van hebben?
Er zullen in de UK heel veel mensen de afgelopen maanden in contact zijn geweest met de delta variant, die symptomen hadden ontwikkeld, of positief hadden gestest zonder symptomen, als ze niet gevaccineerd waren geweest. Het is vrij opmerkelijk dat de uitbraak zich niet veel meer van de 10-29 groep naar hun (veelal gevaccineerde) ouders heeft verspreid, maar nu zich nog steeds grotendeels tot die groep jongeren beperkt.
Vaccins werken niet 100% maar voor grofweg 90%. Stel dat er 1 miljoen volledig gevaccineerden blootgesteld zijn geweest aan de delta variant de afgelopen 6 weken, onder omstandigheden dat besmet zouden zijn geweest als ze niet gevaccineerd waren, dan raken er nu nog steeds 50.000 besmet.

En 'besmet raken' is misschien een lastige omschrijving. Je kunt je pas weren als je besmet bent. Strikt genomen beschermd een vaccinatie niet tegen besmet raken (dat doen 1,5 halve meter, mondkapjes e.d.) maar het traint je lichaam zich goed af te weren als je besmet raakt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de uitslag van een PCR-test is bij iemand die volledig gevaccineerd is en besmet raakt zonder symptomen te ontwikkelen. En in hoeverre zo iemand dan besmettelijk kan zijn. Men heeft de PCR-testen heel gevoelig afgesteld, en ik neem aan dat men daar goed over nagedacht heeft, maar ik heb er nergens over gelezen. Het lijkt me interessant om een studie te doen naar positief geteste volledig gevaccineerde mensen en het aantal gebruikte PCR-cycli, en het verloop van de besmetting, en testen naar besmettelijkheid van dergelijke personen.
pi_200298574
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 12:19 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Het gaat nu alleen maar mis omdat het nachtleven was opengegooid voor een groep die nog niet gevaccineerd is of misschien de Janssenprik hebben gehad waar nu over getwijfeld wordt over de werking ervan. Bovendien faalde Testen voor toegang.....maar als straks iedereen twee keer geprikt is kunnen we wel met een geruster gevoel dan vorig jaar de winter in.
Ben alleen bang dat het niet bij 2 prikjes gaat blijven…..
pi_200298598
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 13:57 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]

Ben alleen bang dat het niet bij 2 prikjes gaat blijven…..
Lijkt me niet zo erg? Beter/liever dat dan weer wekenlang strenge maatregelen toch??
pi_200298628
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 14:00 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo erg? Beter/liever dat dan weer wekenlang strenge maatregelen toch??
Tis allemaal niets eigenlijk , links en rechtsom niet. We zitten gewoon in een klote situatie eigenlijk
  zaterdag 10 juli 2021 @ 14:05:18 #295
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_200298643
Goedemiddag, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen van vandaag en de afgelopen zeven dagen, gebaseerd op de LCPS-cijfers. Er is opnieuw een daling op de IC’s maar een stijging op de verpleegafdelingen. Per saldo is het een absolute daling van 1 (relatieve stijging: 0,5%). Het zijn 205 bezette bedden in totaal, dus nog steeds iets boven de 200. Hopelijk dalen we een dezer dagen ver onder de 200.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- zaterdag 10 juli: 82 (absolute daling 4; relatieve daling 4,7%);
- vrijdag 9 juli: 86 (absolute daling 4; relatieve daling 4,4%);
- donderdag 8 juli: 90 (absolute daling 14; relatieve daling 13,5%);
- woensdag 7 juli: 104 (absolute stijging 1; relatieve stijging 1,0%);
- dinsdag 6 juli: 103 (absolute daling 7; relatieve daling 6,4%);
- maandag 5 juli: 110 (absolute stijging 11; relatieve stijging 11,1%);
- zondag 4 juli: 99 (absolute daling 3; relatieve daling 2,9%);
- zaterdag 3 juli: 102 (absolute daling 6; relatieve daling 5,6%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- zaterdag 10 juli: 123 (absolute stijging 3; relatieve stijging 2,5%);
- vrijdag 9 juli: 120 (absolute stijging 14; relatieve stijging 13,2%);
- donderdag 8 juli: 106 (absolute stijging 4; relatieve stijging 3,9%);
- woensdag 7 juli: 102 (absolute daling 7; relatieve daling 6,4%);
- dinsdag 6 juli: 109 (absolute daling 17; relatieve daling 13,5%);
- maandag 5 juli: 126 (geen wijziging);
- zondag 4 juli: 126 (absolute daling 2; relatieve daling 1,6%);
- zaterdag 3 juli: 128 (absolute daling 12; relatieve daling 8,6%).

Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_200298651
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 14:03 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]

Tis allemaal niets eigenlijk , links en rechtsom niet. We zitten gewoon in een klote situatie eigenlijk
Vond het vooral een lange donkere en kille winter, maar nu mogen we toch alweer best veel ondanks de nieuwe maatregelen nu.
pi_200298673
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 14:06 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Vond het vooral een lange donkere en kille winter, maar nu mogen we toch alweer best veel ondanks de nieuwe maatregelen nu.
Vooralsnog wel ja🤗
pi_200298693
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 14:08 schreef Emmerdeur het volgende:

[..]

Vooralsnog wel ja🤗
Moed blijven houden! Door deze nieuwe maatregelen gaan de cijfers echt wel weer dalen en ook het vaccineren gaat gewoon door....
  zaterdag 10 juli 2021 @ 14:13:08 #299
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_200298731
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 14:10 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Moed blijven houden! Door deze nieuwe maatregelen gaan de cijfers echt wel weer dalen en ook het vaccineren gaat gewoon door....
Komt goed hoor 😉
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')