abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2021 @ 15:54:26 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200202151
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 15:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou hehe... Het begint eindelijk te dagen bij je...
O ja

Deze topic gaat over TATA steel en longkanker op de duurste grond van Nederland

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200202427
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 15:54 schreef michaelmoore het volgende:
op de duurste grond van Nederland
Dat valt wel mee. Wijk aan Zee is een gemoedelijk dorpje. Beetje vergane glorie. En die grond is uiteraard zwaar vervuild. Wordt een miljardenproject als dat gesaneerd moet worden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_200202455
Tijd voor een grote schoonmaak.
  zondag 4 juli 2021 @ 16:14:49 #204
323876 michaelmoore
pi_200202878
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 16:02 schreef Scorpie het volgende:
Tijd voor een grote schoonmaak.
juist
opruimen die zooi en TATA laten betalen, en voor de CO2 ook, en een normale prijs voor de energie net als iedereen

het moet maar eens over zijn met subsidie voor vervuilers
We moeten Nederland mooi en leefbaar maken, en gene subsidie voor smeerlappen en lucht en water vervuilers
Werkgelegenheid, ??
Me reet , dan gaan ze maar iets anders doen, , schoon werk is er zat
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 16:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Wijk aan Zee is een gemoedelijk dorpje. Beetje vergane glorie. En die grond is uiteraard zwaar vervuild. Wordt een miljardenproject als dat gesaneerd moet worden.
Als TATA weg is dan wordt Wijk aan Zee het duurste dorp van Nederland

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 04-07-2021 16:28:23 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_200203827
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 16:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

juist
opruimen die zooi en TATA laten betalen, en voor de CO2 ook, en een normale prijs voor de energie net als iedereen

het moet maar eens over zijn met subsidie voor vervuilers
We moeten Nederland mooi en leefbaar maken, en gene subsidie voor smeerlappen en lucht en water vervuilers
Werkgelegenheid, ??
Me reet , dan gaan ze maar iets anders doen, , schoon werk is er zat
[..]

Als TATA weg is dan wordt Wijk aan Zee het duurste dorp van Nederland
Werkgelegenheid mijn reet uit de mond van iemand die met pensioen is.
  zondag 4 juli 2021 @ 16:48:46 #206
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_200203835
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 14:13 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat is een andere discussie. Daar moet dus iets aan gebeuren.
Nee, dat is geen andere discussie, dit is precies de reden waarom er in de omgeving van Tata zoveel meer kanker gevallen zijn dan in de rest van Nederland.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zondag 4 juli 2021 @ 16:50:45 #207
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_200203873
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 14:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh, dus nu is het niet de eindgebruiker... Als het om het milieu en het klimaat etc. gaat wordt het plotseling wel op het bordje van de eindgebruiker geschoven.
Geschoven inderdaad,dat is makkelijker dan het aanpakken van de bron.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_200203952
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 16:48 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Nee, dat is geen andere discussie, dit is precies de reden waarom er in de omgeving van Tata zoveel meer kanker gevallen zijn dan in de rest van Nederland.
Het is een andere discussie. Dat je de industrie dwingt te innoveren en dat men zich aan regels moet houden en om uitstoot te verminderen is iets anders dan alles gelijk te verplaatsen of te laten verdwijnen in een land met alleen recreatie, kleinschalig fruit etc en dure huizen voor de mensen die met pensioen zijn.
pi_200204098
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 15:12 schreef Merkie het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet. Het rapport had niet als doel om oorzaken aan te wijzen, daarom best logisch om stukken die speculeren over oorzaken uit het rapport te halen of anders te verwoorden.
Oh, wat was dan het doel van het rapport?
  zondag 4 juli 2021 @ 17:05:17 #210
323876 michaelmoore
pi_200204156
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 16:55 schreef Cherni het volgende:

[..]

Het is een andere discussie. Dat je de industrie dwingt te innoveren en dat men zich aan regels moet houden en om uitstoot te verminderen is iets anders dan alles gelijk te verplaatsen of te laten verdwijnen in een land met alleen recreatie, kleinschalig fruit etc en dure huizen voor de mensen die met pensioen zijn.
ALs TATA de CO2 heffing moet gaan betalen dan moeten ze wel weg

https://www.trouw.nl/nieu(...)tata-steel~bd5efecf/
quote:
'Als er een CO2-heffing komt, is het klaar met Tata Steel'
quote:
Dit zei Theo Henrar, bestuursvoorzitter van Tata Steel Nederland, vandaag tegen BNR Nieuwsradio. In Klavers plannen, eind december geopenbaard en vervat in een wetsontwerp, gaat de heffing in 2020 in en bedraagt die 25 euro per ton. In 2021 moet dat 50 euro per ton zijn.

Dat zou betekenen dat Tata Steel in 2020 circa 300 miljoen euro zou moeten aftikken voor de heffing
en in 2021 zo'n 600 miljoen.

Hoogovens stootte in 2017 ongeveer 12 megaton CO2 uit - dat is inclusief de emissies van de energiecentrale van Nuon in Velsen, die draait op hoogovengas. Hoogovens' gemiddelde winst over de afgelopen jaren bedroeg volgens een zegsman 190 miljoen euro.
  zondag 4 juli 2021 @ 17:05:26 #211
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200204164
quote:
In sommige centrumwijken piekt longkanker meer dan 50 procent boven het landelijk gemiddelde. Jaarlijks krijgen 35 Beverwijkers de ziekte, en dat is op de 40.000 Beverwijkers zeven patiënten meer dan normaal voor een gemeente van deze omvang
Nu zat ik een beetje te kijken op Volksgezondheid en Zorg maar dat is ongeveer net zoveel als Brabant, zuid Limburg, Twente, Rotterdam Rijnmond en Amsterdam...

Ik heb even gemist dat Tata daar ook zat.
  zondag 4 juli 2021 @ 17:07:16 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200204212
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 15:12 schreef Merkie het volgende:
Snap het probleem eigenlijk niet. Het rapport had niet als doel om oorzaken aan te wijzen, daarom best logisch om stukken die speculeren over oorzaken uit het rapport te halen of anders te verwoorden.
Hoe kom je erbij dat dat niet het doel was van het onderzoek. RIVM geeft opdracht een onderzoek te doen naar de incidentie van longkanker in dat gebied, maar het was niet de bedoeling om daar enige causaliteit te proberen te ontdekken?

Het is heel simpel, de GGD-directeur en zijn communicatiemedewerkers zijn aan de haal gegaan met het oorspronkelijke rapport.

quote:
Aanvankelijk werd Tata wel genoemd. In de samenvatting van de laatste versie is elke verwijzing naar Tata en industrie geschrapt. Het verband tussen longkanker en luchtverontreiniging werd ondergeschikt gemaakt aan rookgedrag als belangrijkste oorzaak van de dodelijke ziekte.
Blijkbaar wordt er in Beverwijk heel veel gerookt, vooral door vrouwen...

Als die GGD-directeur een beetje beroepseer had, had hij minimaal gevraagd om een vervolgonderzoek naar het verband tussen luchtverontreiniging en longkanker in dat gebied.
Maar nee, dat zou niet in het belang van de industrie zijn.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_200204274
quote:
2s.gif Op zondag 4 juli 2021 17:08 schreef OllieA het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat dat niet het doel was van het onderzoek. RIVM geeft opdracht een onderzoek te doen naar de incidentie van longkanker in dat gebied, maar het was niet de bedoeling om daar enige causaliteit te proberen te ontdekken?

Het is heel simpel, de GGD-directeur en zijn communicatiemedewerkers zijn aan de haal gegaan met het oorspronkelijke rapport.
[..]

Blijkbaar wordt er in Beverwijk heel veel gerookt, vooral door vrouwen...

Als die GGD-directeur een beetje beroepseer had, had hij minimaal gevraagd om een vervolgonderzoek naar het verband tussen luchtverontreiniging en longkanker in dat gebied.
Maar nee, dat zou niet in het belang van de industrie zijn.
He shit, ik had zo graag zijn verhaal willen horen.
pi_200204315
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 17:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nu zat ik een beetje te kijken op Volksgezondheid en Zorg maar dat is ongeveer net zoveel als Brabant, zuid Limburg, Twente, Rotterdam Rijnmond en Amsterdam...

[ afbeelding ]

Ik heb even gemist dat Tata daar ook zat.
https://www.volksgezondhe(...)longkanker-ggd-regio
cijfers tot 2016.

Ik ben genaaid. Sabic maar slopen.
  zondag 4 juli 2021 @ 17:15:09 #216
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 4 juli 2021 @ 17:16:27 #217
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200204368
quote:
Beverwijk, rookgemeente

De GGD heeft risicofactoren voor het optreden van longkanker wel in beeld: werkgerelateerde blootstelling aan stoffen zoals zware metalen en asbest en luchtverontreiniging in de leef- en werkomgeving kan (blijvende) gezondheidsklachten veroorzaken en uiteindelijk ook longkanker. Maar in veruit de meeste gevallen van longkanker is (mee)roken de boosdoener

En dit is in Beverwijk nou juist de factor die het vinden van de oorzaak van het grotere aantal mensen met longkanker bemoeilijkt, aldus Dekker. "Het aantal rokers is namelijk in deze gemeente ook veel hoger dan elders." De arts voert al jaren een strijd tegen rookverslaving en deed al eens aangifte tegen de tabaksindustrie.

De GGD laat weten dat roken in de laatste decennia meer voorkomt bij bevolkingsgroepen met een lagere opleiding - lage sociaal-economische status - en Beverwijk naar verhouding meer bevolkingsgroepen heeft met die status.
pi_200204647
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 17:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oké, dan post ik de laatste alinea nog even uit je bron.

quote:
Maar Dekker sluit niet per se uit dat Tata Steel iets te maken heeft met het grotere aantal mensen met longkanker, 'alleen het aantonen kan op dit moment gewoon niet'. "Je zou dan vanaf nu het aantal rokers in Beverwijk gelijk moeten trekken met andere gemeenten en dan kan je over 20 tot 30 jaar zien of er nog steeds een hoger aantal mensen is met longkanker."
Deze arts blijkt overigens weinig kaas gegeten te hebben van wetenschappelijk onderzoek. Natuurlijk is dat onderzoekbaar zonder dat je 20 tot 30 jaar moet wachten.

Het probleem is overigens niet of TATA ja dan nee de veroorzaker is. Het probleem is dat men de rapportage "rustig heeft willen laten landen". Dat men TATA op voorhand buiten beeld heeft willen houden.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 4 juli 2021 @ 17:35:54 #219
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200204706
quote:
2s.gif Op zondag 4 juli 2021 17:32 schreef OllieA het volgende:

Oké, dan post ik de laatste alinea nog even uit je bron.

Deze arts blijkt overigens weinig kaas gegeten te hebben van wetenschappelijk onderzoek. Natuurlijk is dat onderzoekbaar zonder dat je 20 tot 30 jaar moet wachten.

Het probleem is overigens niet of TATA ja dan nee de veroorzaker is. Het probleem is dat men de rapportage "rustig heeft willen laten landen". Dat men TATA op voorhand buiten beeld heeft willen houden.
Het toont ook niet aan dat TATA wel verantwoordelijk moet zijn voor de longkankergevallen. Zoals je in een eerdere post kon zien verschillen de cijfers niet heel veel met andere gebieden in Nederland. Als je het dus vanuit dat perspectief bekijkt snap ik wel dat TATA buiten beeld gehouden is. Ik bedoel 50% hoger dan het gemiddelde blijkt dus net zo hoog te zijn als Twente, Zuid Limburg, Brabant etc.
  zondag 4 juli 2021 @ 18:38:33 #220
323876 michaelmoore
pi_200205834
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 09:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)kerrapport-schrappen

Waarom laten we als zeer rijk en dichtbevolkt land deze industrie nog toe in Nederland?
We eten er toch geen boterham minder om als die z’n deuren sluit?

En niet alleen vanwege de kanker, maar ook vanwege de algehele vervuilling, de CO2 etc.

Ze moeten toch concurreren om de wereldmarkt, dus die paar euro die onder aan de streep overblijven zijn al die ellende niet waard.
Uiteraard, als Urgenda een zaak begint dan kunnen ze per onmiddellijk sluiten en terecht

Laten we Nederland mooi en gezond maken
Laat de vervuilers betalen en pak ze hun subsidie af

OOOO ze roken gewoon meer dan andere Nederlanders 8)7 8)7
quote:
Stelde de GGD eerder nog dat het 'aannemelijk is dat de luchtverontreiniging in de IJmond een rol heeft gespeeld',

in de eindversie van dat rapport wordt meer aandacht besteed aan het rookgedrag van de inwoners.

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 04-07-2021 19:01:40 ]
pi_200206198
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 13:49 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Dus nou is het de schuld van de eind gebruiker, lekkere VVD gedachte.
Je kan een individu niet verantwoordelijk houden voor het oplossen van maatschappelijke problemen.
Natuurlijk leveren individuen wel maatschappelijke problemen op maar daar hebben overheden voor om dit op te lossen.
Op te lossen.

Ja, de oplossing van het probleem dat staalbedrijven milieuschade veroorzaken is ... geen staal meer te gebruiken. Dus geen auto's, geen treinen, geen windturbines, geen bruggen, etc.

Maar misschien is dit voor de linksmensch gewoon niet te bevatten.
  zondag 4 juli 2021 @ 19:03:05 #222
323876 michaelmoore
pi_200206281
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 18:58 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Op te lossen.

Ja, de oplossing van het probleem dat staalbedrijven milieuschade veroorzaken is ... geen staal meer te gebruiken. Dus geen auto's, geen treinen, geen windturbines, geen bruggen, etc.

Maar misschien is dit voor de linksmensch gewoon niet te bevatten.
O laat die zooi dan maar staan daar

ik denk dat eider bouwbedrijf gewoon de marktprijs betaald
De locatie van de ijzererts smelter doet er niet toe

marktprijs blijft marktprijs
  zondag 4 juli 2021 @ 19:04:12 #223
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200206571
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 17:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het toont ook niet aan dat TATA wel verantwoordelijk moet zijn voor de longkankergevallen. Zoals je in een eerdere post kon zien verschillen de cijfers niet heel veel met andere gebieden in Nederland. Als je het dus vanuit dat perspectief bekijkt snap ik wel dat TATA buiten beeld gehouden is. Ik bedoel 50% hoger dan het gemiddelde blijkt dus net zo hoog te zijn als Twente, Zuid Limburg, Brabant etc.
Ik pak even de quote erbij uit je post #211.

quote:
In sommige centrumwijken piekt longkanker meer dan 50 procent boven het landelijk gemiddelde. Jaarlijks krijgen 35 Beverwijkers de ziekte, en dat is op de 40.000 Beverwijkers zeven patiënten meer dan normaal voor een gemeente van deze omvang
35 is 7 meer dan normaal. 28 is dus normaal, 7 meer is 25%, en niet 50%. Die 50% gaat over specifieke wijken in Beverwijk.

De getallen die in de legenda van het plaatje in post #211 staan, zijn per 10.000 inwoners van een GGD-regio.
35 op 40.000 in Beverwijk geeft dan 8.75, en dat valt dan nog hoger uit dan de 'zwaarste' groep die loopt van 8.0-8.3 Dan vind ik het niet vreemd dat de RIVM dat alarmerend vindt, en om een onderzoek vraagt.
Dat dan vervolgens de GGD een politiek publicitair spelletje gaat spelen vind ik zwak gezegd zeer discutabel.

En nogmaals, ik zeg niet dat TATA schuldig is, mijn idee is dat de GGD-directeur de laan uitgestuurd moet worden, en dat er nader onderzoek in die regio noodzakelijk is.

(Mocht ik me overigens ergens misrekenen, dan hoor ik dat graag)
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 4 juli 2021 @ 19:29:30 #225
323876 michaelmoore
pi_200206720
quote:
2s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:19 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ik pak even de quote erbij uit je post #211.
[..]

35 is 7 meer dan normaal. 28 is dus normaal, 7 meer is 25%, en niet 50%. Die 50% gaat over specifieke wijken in Beverwijk.

De getallen die in de legenda van het plaatje in post #211 staan, zijn per 10.000 inwoners van een GGD-regio.
35 op 40.000 in Beverwijk geeft dan 8.75, en dat valt dan nog hoger uit dan de 'zwaarste' groep die loopt van 8.0-8.3 Dan vind ik het niet vreemd dat de RIVM dat alarmerend vindt, en om een onderzoek vraagt.
Dat dan vervolgens de GGD een politiek publicitair spelletje gaat spelen vind ik zwak gezegd zeer discutabel.

En nogmaals, ik zeg niet dat TATA schuldig is, mijn idee is dat de GGD-directeur de laan uitgestuurd moet worden, en dat er nader onderzoek in die regio noodzakelijk is.

(Mocht ik me overigens ergens misrekenen, dan hoor ik dat graag)
In de USA zou TATA voor het gerecht gesleept worden met en miljarden claim

Dat kan de reden zijn dat de GGD is omgekocht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')