abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200108510
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 14:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk is het niet niks. Maar als je jong bent kun je daar nog van alles opbouwen. En WAO, dat kun je afkopen. Maar als je daar goedkoop woont is er mogelijkheid genoeg om vermogen op te bouwen. Dan ben je niet afhankelijk van de WAO. Want op je 70-ste met WAO particulier moeten huren is echte armoede.

Maar landen als Duitsland, Denemarken of Zweden zijn natuurlijk geen ontwikkelingslanden en je kunt daar prima een bestaan opbouwen. In sommige opzichten dus gemakkelijker dan in Nederland (wonen). En de taal is echt goed aan te leren.
Aow?
  maandag 28 juni 2021 @ 14:50:10 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200108535
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 14:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Aow?
Haal ik altijd door elkaar..
The End Times are wild
  maandag 28 juni 2021 @ 15:06:57 #103
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_200108744
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 14:04 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik had niet helemaal goed gezien, ik dacht dat het bruto was, maar een snelle calculatie gaf bij mij aan dat je dan ongeveer 250K kunt lenen, op zich is dat nog te doen als je niet te kieskeurig bent qua stad. Het nadeel is overigens wel vaak dat je bij het wonen op een minder gunstige lokatie toch ook weer van een auto afhankelijk bent.
Daar heb je wel weer gelijk in ja.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_200108922
Ik heb een veel lagere studieschuld en een hoger inkomen dan jullie bij elkaar en ik kan ook niet kopen, dus slecht nieuws, ben ik bang. Tenzij je echt in Oude Pekela wil gaan wonen in een aarbevingshuis.

Mijn hogere inkomen komt overigens doordat ik in Ierland woon waar de lonen iets hoger liggen dan in NL. Als ik terug naar NL ga verhuizen wordt het wel lastig voor mij om een baan te vinden met hetzelfde loon. Niet onmogelijk, wel lastig.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 28 juni 2021 @ 15:29:35 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200109060
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:19 schreef sirdanilot het volgende:
Ik heb een veel lagere studieschuld en een hoger inkomen dan jullie bij elkaar en ik kan ook niet kopen, dus slecht nieuws, ben ik bang. Tenzij je echt in Oude Pekela wil gaan wonen in een aarbevingshuis.

Mijn hogere inkomen komt overigens doordat ik in Ierland woon waar de lonen iets hoger liggen dan in NL. Als ik terug naar NL ga verhuizen wordt het wel lastig voor mij om een baan te vinden met hetzelfde loon. Niet onmogelijk, wel lastig.
Kun je in Ierland dus ook niks kopen?
The End Times are wild
pi_200109097
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kun je in Ierland dus ook niks kopen?
Hangt ervanaf wáár in Ierland. In de middle of nowhere in het midden van ierland waar niemand woont, of in een afgelegen regio zoals Donegal wat 5 uur rijden is van Dublin? Geen enkel probleem. Ik zou hem bijna half kunnen pinnen denk ik zo :')

Ook in het deel van ierland dat wordt bezet door de UK zijn de huizenprijzen zeer goedkoop, zelfs midden in belfast centrum. Maar dan zit je natuurlijk weer met brexitrompslomp.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 28 juni 2021 @ 16:07:00 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200109612
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 15:32 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hangt ervanaf wáár in Ierland. In de middle of nowhere in het midden van ierland waar niemand woont, of in een afgelegen regio zoals Donegal wat 5 uur rijden is van Dublin? Geen enkel probleem. Ik zou hem bijna half kunnen pinnen denk ik zo :')

Ook in het deel van ierland dat wordt bezet door de UK zijn de huizenprijzen zeer goedkoop, zelfs midden in belfast centrum. Maar dan zit je natuurlijk weer met brexitrompslomp.
Maar in Dublin binnen een straal van 50 km dus dezelfde idiote prijzen als in Amsterdam?
The End Times are wild
pi_200109639
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar in Dublin binnen een straal van 50 km dus dezelfde idiote prijzen als in Amsterdam?
Misschien iets goedkoper maar over het algemeen wel ja. In het centrum soms zelfs duurder dan Amsterdam.

Wat ook meespeelt is: het OV is hier een stuk slechter en je komt er minder ver van het centrum mee. Dus waar je in NL nog wel 50 km van het centrum van Asd kan wonen, is dat in Dublin niet altijd een realistische optie.

Voor ons autolozen dan. Ik ben autoloos dus ik kíjk niet eens naar woningen in gebieden waar er geen OV rijdt. Want hoe moet ik dan boodschappen doen, naar de kroeg, naar vrienden, naar het werk? Ik ga zeker niet op een bochtige, onverlichte weg fietsen in de heuvels waar iedereen 100 rijdt, zonder fietspad.
pi_200109884
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:28 schreef Rene het volgende:

[..]

100k wordt al snel 125/150.
Vergeet niet dat het huis ook zo getaxeerd moet worden. Gebeurt dat niet moet je het verschil tussen taxatie en daadwerkelijke verkoopprijs ook bekostigen..
tja over de huizen kan je veel zeggen maar dit topic is een beetje overdreven.
25-50k moet je met z'n 2en maar bij elkaar sparen. Lijkt mij niet meer dan normaal. Tegenwoordig denkt iedereen dat ze fris van school zo in een strak afgewerkte gezinswoning met 4 kamers kunnen stappen. Dan gaan ze klagen over de huizenprijzen als dat niet kan.

Ze zegt dat ze maar 100k hypotheek kunnen krijgen. Dat is vreemd gezien hun best hoge inkomen. Maar oke... Ze moeten een paar jaar knallen en sparen en dan is een sobere starterwoning best bereikbaar. Zeker in hun regio.

Vanaf daar moeten ze maar kijken of ze verder sparen om in een mooiere woning te stappen na X jaar of dat ze gaan sparen om het op te (laten) knappen.

quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:09 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Misschien iets goedkoper maar over het algemeen wel ja. In het centrum soms zelfs duurder dan Amsterdam.

Is in Ierland de huizemarkt niet uit het lood door alle financiele constructies die ze hebben gemaakt om multinationals te pleasen? Die verstoren de markt met al die expats...

[ Bericht 21% gewijzigd door tstile op 28-06-2021 16:31:39 ]
pi_200110008
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:23 schreef tstile het volgende:

[..]

25-50k moet je met z'n 2en maar bij elkaar sparen. Lijkt mij niet meer dan normaal. Tegenwoordig denkt iedereen dat ze fris van school zo in een strak afgewerkte gezinswoning met 4 kamers kunnen stappen. Dan gaan ze klagen over de huizenprijzen als dat niet kan.

Ze zegt dat ze maar 100k hypotheek kunnen krijgen. Dat is vreemd gezien hun best hoge inkomen. Maar oke... Ze moeten een paar jaar knallen en sparen en dan is een sobere starterwoning best bereikbaar. Zeker in hun regio.

Vanaf daar moeten ze maar kijken of ze verder sparen om in een mooiere woning te stappen na X jaar of dat ze gaan sparen om het op te (laten) knappen.
sorry maar nu ben je iets recht aan het lullen wat gewoon krom is. Inflatie rijst de pan uit via de huizenprijzen en we moeten maar accepteren dat je 40 bent voordat je een normale eengezinswoning kan betrekken? Wat een onzin..

Je kent zelf toch ook wel de verhalen van de vorige generaties die hun huizen in de guldentijd voor een prikkie hebben gekocht? Huizenprijzen blijven maar stijgen en als starter kom je op een gegeven moment niet eens meer bij de eerste trede.

Wij wonen nu 5 jaar in een koophuis, de 'marktwaarde' is verdubbeld... De taxateur gaf aan dat 10% stijging per jaar nu standaard is (Zuid-Holland). Er valt simpelweg niet tegenop te sparen en jij adviseert TS om even een 'paar jaar te knallen' :')
  maandag 28 juni 2021 @ 16:34:22 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200110013
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:23 schreef tstile het volgende:

[..]

[..]

Is in Ierland de huizemarkt niet uit het lood door alle financiele constructies die ze hebben gemaakt om multinationals te pleasen? Die verstoren de markt met al die expats...
In veel regios is er letterlijk niks te koop onder de 280K, en daarboven moet je nog overbieden ook. Dan bieden er 20 mensen op 1 woning. En over sparen is al gezegd dat dit weinig zin heeft als de huizenprijzen sneller stijgen als je redelijkerwijs kunt sparen.

Tot voor 2 jaar geleden ging jouw argument in grote delen van het land nog op. Nu echt niet meer.
The End Times are wild
pi_200110042
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:33 schreef Thrilled het volgende:

[..]

sorry maar nu ben je iets recht aan het lullen wat gewoon krom is. Inflatie rijst de pan uit via de huizenprijzen en we moeten maar accepteren dat je 40 bent voordat je een normale eengezinswoning kan betrekken? Wat een onzin..

Je kent zelf toch ook wel de verhalen van de vorige generaties die hun huizen in de guldentijd voor een prikkie hebben gekocht? Huizenprijzen blijven maar stijgen en als starter kom je op een gegeven moment niet eens meer bij de eerste trede.

Wij wonen nu 5 jaar in een koophuis, de 'marktwaarde' is verdubbeld... De taxateur gaf aan dat 10% stijging per jaar nu standaard is (Zuid-Holland). Er valt simpelweg niet tegenop te sparen en jij adviseert TS om even een 'paar jaar te knallen' :')
Als je tot je 70e werkt is het toch geen ramp om op je 40e pas een huis te kopen? Met ¤3700 netto (en wellicht groeiend) kan je prima een appartement huren waar je een baby in zijn eerste jaren op kan laten groeien.

Sowieso moet je toch met ¤3700 echt wel behoorlijk kunnen sparen hoor.
  maandag 28 juni 2021 @ 16:42:57 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200110092
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:37 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Als je tot je 70e werkt is het toch geen ramp om op je 40e pas een huis te kopen? Met ¤3700 netto (en wellicht groeiend) kan je prima een appartement huren waar je een baby in zijn eerste jaren op kan laten groeien.

1250 euro huur betalen voor een twee-kamerappartement.

Vroeger konden mensen inderdaad in een prima sociale huurwoning (met tuintje, schuurtje etc) gaan zitten en daar goed sparen. Die tijd is voorbij. Zonder dat je 'iets' hebt kom je nooit aan zo'n woning.
The End Times are wild
pi_200110097
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:37 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Je zit met 3700,- netto sowieso in de vrije sector waar huren boven de 1250 euro eerder regel dan uitzondering zijn. Dan kan je voor die maandlasten beter kijken naar hypotheken.. Die studieschuld zou ik sowieso verzwijgen, maar dat terzijde.

Laten we gek doen en zeggen dat ze 1000 euro per maand over houden, sparen ze 5 jaar = 5 x 12 x 1000 = 60k gespaard.

In diezelfde tijd is een normaal huis 5 jaar lang 10% per jaar gestegen qua koopsom.
jaar 1 = 250k
jaar 2 = 275k
jaar 3 = 302.5k
jaar 4 = 332.5k
jaar 5 = 362.5k

Sta je dan met je spaarpotje van 60k een verschil van 112.5k te overbruggen..
pi_200110107
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:33 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Nee nee, ten eerste is het niet krom. Want dit is waar Nederland al 30 jaar voor aan het stemmen is. Ben je het er niet mee eens dan moet je je medeburgers aankijken. Zelf roep ik al 20 jaar dat het verkeerd gaat. Maar niemand die het wat interesseerde.

Waar ik het in dit geval over heb is dat zij in het noorden wonen. Dus dan denk ik aan de provincie Groningen of Friesland.

Check Funda
https://www.funda.nl/kaar(...)%2C6.423905867750324

Daar zijn best mogelijkheden.

Die huizen van vorige generaties? Ooit ergens hebben mensen mazzel gehad. Maar voor de rest was het toen ook al lastig hoor. Woningnood is er altijd geweest. Maar nu is het inderdaad gestoord. Dat geef ik toe.

Maar dit is waar mensen voor stemmen. Ongebreideld kapitalisme, multinationals, immigratie, land voor landbouw-export ipv voor woningen etc etc etc. Het zijn keuzes.

[ Bericht 0% gewijzigd door tstile op 28-06-2021 16:51:27 ]
pi_200110152
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

In veel regios is er letterlijk niks te koop onder de 280K, en daarboven moet je nog overbieden ook. Dan bieden er 20 mensen op 1 woning. En over sparen is al gezegd dat dit weinig zin heeft als de huizenprijzen sneller stijgen als je redelijkerwijs kunt sparen.

Tot voor 2 jaar geleden ging jouw argument in grote delen van het land nog op. Nu echt niet meer.
Zij zoeken een woning in het Noorden. Voor de rest van het land zijn er trouwens ook mogelijkheden hoor. Maar dan moet je het misschien zoeken in een klein oud appartementje of een kluswoning in een minder populaire woonplaats.

Vergeet niet dat er heel veel mensen zijn die de huidige situatie prima vinden. Er zijn namelijk heel veel huiseigenaren die dit prachtig vinden. De rest is apathisch en stemt al jaren op partijen die dit alles laten gebeuren.
pi_200110153
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:43 schreef tstile het volgende:

[..]

Nee nee, ten eerste is het niet krom. Want dit is waar Nederland al 30 jaar voor aan het stemmen is. Ben je het er niet mee eens dan moet je je medeburgers aankijken. Zelf roep ik al 20 jaar dat het verkeerd gaat. Maar niemand die het wat interesseerde.

Waar ik het in dit geval over heb is dat zij in het noorden wonen. Dus dan denk ik aan de provincie Groningen of Friesland.

Check Funda
https://www.funda.nl/kaar(...)46,6.423905867750324

Daar zijn best mogelijkheden.

Die huizen van vorige generaties? Ooit ergens hebben mensen mazzel gehad. Maar voor de rest was het toen ook al lastig hoor. Woningnood is er altijd geweest. Maar nu is het inderdaad gestoord. Dat geef ik toe.

Maar dit is waar mensen voor stemmen. Ongebreideld kapitalisme, multinationals, immigratie, land voor landbouw-export ipv voor woningen etc etc etc. Het zijn keuzes.
Mensen hebben niet door waar ze op stemmen... Neemt niet weg dat het wel krom is, maar dat het mede door de politiek recht gepraat wordt...

Valt of staat allemaal met het monetaire beleid en het ongelimiteerd bij kunnen drukken van geld door de overheid. Normaal rendement is nergens meer te vinden, dus vluchten alle mensen met geld de asset-markt op, zoals vastgoed. Daar knalt alles omhoog en de normale mens kan niks meer doen. Er is maar 1 partij die hier wat aan wil doen en dat is de Libertaire Partij, maar die link leggen mensen helaas niet... Ondertussen verkondigen we elkaar maar dat we tevreden moeten zijn met een te duur appartement en 'dat dat nog wel komt' op je 40e ...
  maandag 28 juni 2021 @ 16:49:18 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200110175
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:47 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Mensen hebben niet door waar ze op stemmen... Neemt niet weg dat het wel krom is, maar dat het mede door de politiek recht gepraat wordt...

Valt of staat allemaal met het monetaire beleid en het ongelimiteerd bij kunnen drukken van geld door de overheid. Normaal rendement is nergens meer te vinden, dus vluchten alle mensen met geld de asset-markt op, zoals vastgoed. Daar knalt alles omhoog en de normale mens kan niks meer doen. Er is maar 1 partij die hier wat aan wil doen en dat is de Libertaire Partij, maar die link leggen mensen helaas niet... Ondertussen verkondigen we elkaar maar dat we tevreden moeten zijn met een te duur appartement en 'dat dat nog wel komt' op je 40e ...
Nog naast het feit dat deze generatie ook maximaal pensioengelden moet inleggen die massaal verdampt worden om Italie het hoofd boven water te houden. Dubbel genaaid dus!
The End Times are wild
  maandag 28 juni 2021 @ 16:50:16 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200110187
Het enige grappige is dat het vaak millennials zijn die op pro-EU partijen als D66, GL, VVD etc stemmen, waardoor ze zelf de dupe zijn van hun stemgedrag.
En de boomers worden ondertussen ongewild miljonair.
The End Times are wild
pi_200110280
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:47 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Mensen hebben niet door waar ze op stemmen...
Mensen krijgen de leiders die ze verdienen. Ze kunnen wel vakanties en auto's uitzoeken. Politiek en financiele zaken kunnen ze ook uitzoeken. Hebben ze echter geen interesse in zolang ze hun natje en hun droogje krijgen. En dat kregen ze afgelopen decennia wel.

Als er geen partijen zijn die het goed doen dan kunnen mensen zelf zo'n partij beginnen. Die vrijheid hebben mensen. Maar maken ze geen gebruik van.

Op youtube zijn zat gratis docu's te vinden waar haarfijn uit de doeken wordt gedaan hoe de gewone man genaaid wordt in dit systeem. Er zijn zat dictaturen waar mensen geen mogelijkheden hebben. Maar dat kan je over Nederland niet zeggen.

Kortom. Eigen schuld dikke bult.

Zelf vond ik 10 jaar geleden de huizenmarkt al zo gestoord dat ik toen antikraak ben gaan wonen. Daarvoor betaalde ik 500,- per maand aan een sociaal huurflatje en dat vond ik toen al onredelijk veel :)

quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:50 schreef LXIV het volgende:
Het enige grappige is dat het vaak millennials zijn die op pro-EU partijen als D66, GL, VVD etc stemmen, waardoor ze zelf de dupe zijn van hun stemgedrag.
En de boomers worden ondertussen ongewild miljonair.
Jongeren vandaag de dag zijn echt extreem naief. Ze zijn wel heel aardig en relaxt. Vergelijkbaar met lammetjes op weg naar de slachtbank.
pi_200110329
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:43 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Je zit met 3700,- netto sowieso in de vrije sector waar huren boven de 1250 euro eerder regel dan uitzondering zijn. Dan kan je voor die maandlasten beter kijken naar hypotheken.. Die studieschuld zou ik sowieso verzwijgen, maar dat terzijde.

Laten we gek doen en zeggen dat ze 1000 euro per maand over houden, sparen ze 5 jaar = 5 x 12 x 1000 = 60k gespaard.

In diezelfde tijd is een normaal huis 5 jaar lang 10% per jaar gestegen qua koopsom.
jaar 1 = 250k
jaar 2 = 275k
jaar 3 = 302.5k
jaar 4 = 332.5k
jaar 5 = 362.5k

Sta je dan met je spaarpotje van 60k een verschil van 112.5k te overbruggen..
Nouja door je studieschuld moet je dan inderdaad even 5 jaar op de blaren zitten en als een malle aflossen. Dan kun je dus even niet kopen mits je geen fraude wilt plegen. Met ¤3700 netto kan je vervolgens zonder studieschuld echt wel een huisje kopen in het noorden hoor.
pi_200110693
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 08:14 schreef Seven. het volgende:
Die studieschulden zijn echt fucking ellendig. Je eerste huis kopen als je 35-40 bent is de nieuwe norm.

Betaal je studieschulden zo snel mogelijk af. Het is ff doorbijten maar als het einde in zicht komt, dan wordt het wel echt superfijn.
Beter zo traag mogelijk aflossen, scheelt 1.5% rente.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200110825
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 16:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Best wrang dat dit een direct gevolg is van te weinig huizen bouwen + onnatuurlijk lage rente.
Anderzijds, dat is ook precies waarom een woning kopen op dit moment een risico in zich heeft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200111044
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 08:14 schreef Seven. het volgende:
Die studieschulden zijn echt fucking ellendig. Je eerste huis kopen als je 35-40 bent is de nieuwe norm.

Betaal je studieschulden zo snel mogelijk af. Het is ff doorbijten maar als het einde in zicht komt, dan wordt het wel echt superfijn.
Eens, maar ik snap niet dat studenten niet massaal gaan protesteren hiertegen. Ze kunnen zelfs de hele boel lam leggen door een jaar lang gewoon helemaal niet te gaan studeren. Dan staat heel Nederland een jaar op pauze. Alles stokt dan. Dan wordt dat systeem heel snel afgeschaft.
pi_200111052
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:02 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Nouja door je studieschuld moet je dan inderdaad even 5 jaar op de blaren zitten en als een malle aflossen. Dan kun je dus even niet kopen mits je geen fraude wilt plegen. Met ¤3700 netto kan je vervolgens zonder studieschuld echt wel een huisje kopen in het noorden hoor.
Je probeert het nog goed te praten? :{

Zo langzaam mogelijk aflossen, niet benoemen bij je hypotheekadviseur en maximaal lenen om nu nog op de valreep een huis te kopen, terwijl voor toekomstige generaties huizen kopen gewoon onmogelijk wordt. Iets voor de elite. Of we zeggen dan 'maar voor 500k kan je echt nog wel een leuk huisje kopen in het noorden hoor'

Nu een gokje wagen, anticiperen op je groei in de arbeidsmarkt en over 5 of 10 jaar zit je ruimer in je jas, is je woning verder omhoog geïnflateerd en kan je mee doen in het spelletje met de overwaarde.
pi_200111096
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef tstile het volgende:

[..]

Eens, maar ik snap niet dat studenten niet massaal gaan protesteren hiertegen. Ze kunnen zelfs de hele boel lam leggen door een jaar lang gewoon helemaal niet te gaan studeren. Dan staat heel Nederland een jaar op pauze. Alles stokt dan. Dan wordt dat systeem heel snel afgeschaft.
Als student had ik pas na 2 jaar door dat het een lening was en geen gift.. en je verwacht dat ze massaal opstaan en als collectief protesteren? Gaat echt niet gebeuren.

[ Bericht 8% gewijzigd door Rene op 28-06-2021 20:10:26 ]
pi_200111132
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Zo langzaam mogelijk aflossen, niet benoemen bij je hypotheekadviseur en maximaal lenen om nu nog op de valreep een huis te kopen, terwijl voor toekomstige generaties huizen kopen gewoon onmogelijk wordt. Iets voor de elite. Of we zeggen dan 'maar voor 500k kan je echt nog wel een leuk huisje kopen in het noorden hoor'

Nu een gokje wagen, anticiperen op je groei in de arbeidsmarkt en over 5 of 10 jaar zit je ruimer in je jas, is je woning verder omhoog geïnflateerd en kan je mee doen in het spelletje met de overwaarde.
Lening verzwijgen is valsheid in geschrifte. Eigenlijk zou dit keihard moeten worden afgestraft maar het tegendeel is waar. Zolang alles goed gaat kraait er geen haan naar en sta je al achter als je het niet doet.
pi_200111384
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:41 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Als student had ik pas na 2 jaar door dat het een lening was en geen gift.. en je verwacht dat ze massaal opstaan en als collectief protesteren? Gaat echt niet gebeuren...

Daarom gewoon niet benoemen bij je hypotheekgesprekken, heb je er ook geen last van verder. Je hebt die lasten toch al ingecalculeerd in je woonlasten..
:') :') :')
Wat studeerde je? Kleurenpsychologie?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 28 juni 2021 @ 18:19:48 #129
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200111685
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dan wissel je 0% rente in tegen de hypotheek rente die niet 0% is....
Yep, maar dan kun je wel een fatsoenlijke hypotheek krijgen.
Resistance is futile.
pi_200112628
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 10:49 schreef LXIV het volgende:
Die studieschuldfinanciering is zo gunstig, die moet je zo lang mogelijk aanhouden.
Nu je het zegt, als er wat bedragen van mijn rekening gaan verdwijnen moet ik die snel pauzeren.
pi_200112647
quote:
14s.gif Op maandag 28 juni 2021 18:19 schreef Seven. het volgende:

[..]

Yep, maar dan kun je wel een fatsoenlijke hypotheek krijgen.
Scheelt helemaal niet zoveel hoor, 50k studielening aflossen kan je misschien 60k of 65k lenen.

Dat scheelt dus 10-15k aan "bied geld"
Dat oude stelsel was wel wat minder aantrekkelijk allicht qua max hypotheek.

Overigens is dit een onderwerp dat op de politieke agenda staat, verbaast me niks als 50k studie lening straks gewoon is 50k minder hypotheek. Dan is het gelijk.
  maandag 28 juni 2021 @ 19:05:24 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200112700
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Scheelt helemaal niet zoveel hoor, 50k studielening aflossen kan je misschien 60k of 65k lenen.

Dat scheelt dus 10-15k aan "bied geld"
Dat oude stelsel was wel wat minder aantrekkelijk allicht qua max hypotheek.

Overigens is dit een onderwerp dat op de politieke agenda staat, verbaast me niks als 50k studie lening straks gewoon is 50k minder hypotheek. Dan is het gelijk.
Oude stelsel levert véél grotere verschillen op.
Resistance is futile.
pi_200112783
quote:
15s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oude stelsel levert véél grotere verschillen op.
Tjah, ff uitrekenen dan, maareh, ik denk dat je alsnog netto pas later een huis zou kunnen kopen, je moet je kosten koper zelf kunnen betalen immers, dus dat bedrag zou je extra moeten sparen voordat je kan beginnen, terwijl je met die studielening dat bedrag apart had kunnen hebben en in een kleiner huis had kunnen wonen.

Dan kom je toch weer tot de conclusie dat je maar beter, in ieder geval voor de kosten koper, conservatief moet zijn met aflossen al wil je asap kopen.
  maandag 28 juni 2021 @ 19:12:50 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200112836
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:09 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tjah, ff uitrekenen dan, maareh, ik denk dat je alsnog netto pas later een huis zou kunnen kopen, je moet je kosten koper zelf kunnen betalen immers, dus dat bedrag zou je extra moeten sparen voordat je kan beginnen, terwijl je met die studielening dat bedrag apart had kunnen hebben en in een kleiner huis had kunnen wonen.

Dan kom je toch weer tot de conclusie dat je maar beter, in ieder geval voor de kosten koper, conservatief moet zijn met aflossen al wil je asap kopen.
Of je koopt een opknapper die je zelf verbouwt, dan kun je de kosten koper wel meefinancieren.
Resistance is futile.
pi_200112857
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Of je koopt een opknapper die je zelf verbouwt, dan kun je de kosten koper wel meefinancieren.
Aha, tjah, ik zou echt nooit een huis gaan opknappen zonder wat spaardoekoes maar misschien zit ik verkeerd in de wedstrijd.
pi_200113446
quote:
7s.gif Op maandag 28 juni 2021 19:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Niet iedereen is handig, ik ben 5 jaar sloper geweest, maar een lamp ophangen.... Gelukkig kan ik dat nu uitbesteden 🥳
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 28 juni 2021 @ 19:57:11 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200113733
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef Thrilled het volgende:

[..]

You will own nothing and be happy. Ze maken er werk mee.
Aan de bezitterszijde zie je plannen ontstaan om woningbezit zo duur te maken qua belasting dat er ook weinig overblijft. Zitten we straks in hetzelfde schuitje.
The End Times are wild
pi_200114593
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:43 schreef tstile het volgende:

[..]

Lening verzwijgen is valsheid in geschrifte. Eigenlijk zou dit keihard moeten worden afgestraft maar het tegendeel is waar. Zolang alles goed gaat kraait er geen haan naar en sta je al achter als je het niet doet.
En jij rijdt binnen de bebouwde kom altijd 30 en volgt overal braaf de regels op?

Als ik een lening afsluit voor een auto staat die bij BKR geregistreerd, kan ik er niet over liegen en komt de bank er bij de BKR check wel achter, waarna die dit meeneemt in de beoordeling.

Als ik een weekje wacht, eerst de hypotheek afsluit en vervolgens die auto 'koop' met een dikke lening, is er niks aan het handje.

Het is weer één van de vele regeltjes ( "Het is voor uw eigen veiligheid!" ) in Nederland die een symptoom proberen te bestrijden zonder over de oorzaak na te denken. Daarbij komt dat een studieschuld natuurlijk allang in de BKR-boeken had kunnen staan, maar dat ze dat van hogerhand ook niet doorduwen, dus zo erg vinden we het ook weer niet met elkaar. We gedogen het, want het is een door de overheid gecreëerd probleem.
pi_200114697
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 05:51 schreef ZweedseBal het volgende:
Hallo,

We willen graag verhuizen om ook een gezinnetje te kunnen stichten.
Nu hebben wij geen enorme salarissen (samen +/- 3700 netto/maand) en ik heb een studieschuld van een halve ton.
Noorden van het land, nog geen huis in bezit.

Nog tips?
Tip? Zet dat gezinentje uit je hoofd en ga gewoon lekker leven en kijk wat er mogelijk is zonder kinderen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 28 juni 2021 @ 20:41:30 #140
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200114825
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:29 schreef Thrilled het volgende:

[..]

En jij rijdt binnen de bebouwde kom altijd 30 en volgt overal braaf de regels op?

Als ik een lening afsluit voor een auto staat die bij BKR geregistreerd, kan ik er niet over liegen en komt de bank er bij de BKR check wel achter, waarna die dit meeneemt in de beoordeling.

Als ik een weekje wacht, eerst de hypotheek afsluit en vervolgens die auto 'koop' met een dikke lening, is er niks aan het handje.

Het is weer één van de vele regeltjes ( "Het is voor uw eigen veiligheid!" ) in Nederland die een symptoom proberen te bestrijden zonder over de oorzaak na te denken. Daarbij komt dat een studieschuld natuurlijk allang in de BKR-boeken had kunnen staan, maar dat ze dat van hogerhand ook niet doorduwen, dus zo erg vinden we het ook weer niet met elkaar. We gedogen het, want het is een door de overheid gecreëerd probleem.
In zoverre is dat waar, ware het niet dat ook voor een consumptief krediet een check wordt gedaan natuurlijk, waarbij dan juist weer naar je hypotheek gekeken wordt. Helemaal geen gek idee om voor zulke leningen een controle te hebben op het besteedbaar inkomen.

Daarnaast kan je inderdaad liegen, maar die consequenties zijn potentieel veel groter dan 40 rijden in een 30-zone als je bijvoorbeeld je baan kwijtraakt en de lasten niet meer kunt dragen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 28 juni 2021 @ 20:46:59 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200114920
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Tip? Zet dat gezinentje uit je hoofd en ga gewoon lekker leven en kijk wat er mogelijk is zonder kinderen.
De volgende generatie importeren we wel, dat is goedkoper?
The End Times are wild
pi_200114925
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:41 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

In zoverre is dat waar, ware het niet dat ook voor een consumptief krediet een check wordt gedaan natuurlijk, waarbij dan juist weer naar je hypotheek gekeken wordt. Helemaal geen gek idee om voor zulke leningen een controle te hebben op het besteedbaar inkomen.

Daarnaast kan je inderdaad liegen, maar die consequenties zijn potentieel veel groter dan 40 rijden in een 30-zone als je bijvoorbeeld je baan kwijtraakt en de lasten niet meer kunt dragen.
Ik snap dat dat de bedoeling is achter die maatregel, maar ik kan vandaag een hypotheek krijgen en volgende week kan mijn werkgever besluiten te moeten reorganiseren. Ik kan invalide raken zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering, of mijn vrouw kan stiekem een gokverslaving hebben met een paar ton schuld.

Leven = risico.

Moraal van het verhaal; moet het de rol van de overheid wel zijn om met de duizenden regeltjes elke burger te willen beschermen tegen zichzelf of de enge buitenwereld? Moeten mensen daarin niet gewoon hun neus kunnen stoten of op de blaren moeten zitten, in plaats van steeds maar 'oh maar de bank gaf mij gewoon die lening, het is hun fout!' te roepen?

Banken willen geld verdienen en dat doen ze (o.a.) via hypotheken. Die verstrekken ze liever wel dan niet, dus die regeltjes van de overheid zien ze als (bal)last. Genoeg docu's te vinden over de huizencrisis in 2008 die dit onderbouwen.
  maandag 28 juni 2021 @ 20:49:02 #143
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200114959
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:47 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Ik snap dat dat de bedoeling is achter die maatregel, maar ik kan vandaag een hypotheek krijgen en volgende week kan mijn werkgever besluiten te moeten reorganiseren. Ik kan invalide raken zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering, of mijn vrouw kan stiekem een gokverslaving hebben met een paar ton schuld.

Leven = risico.

Moraal van het verhaal; moet het de rol van de overheid wel zijn om met de duizenden regeltjes elke burger te willen beschermen tegen zichzelf of de enge buitenwereld? Moeten mensen daarin niet gewoon hun neus kunnen stoten of op de blaren moeten zitten, in plaats van steeds maar 'oh maar de bank gaf mij gewoon die lening, het is hun fout!' te roepen?

Banken willen geld verdienen en dat doen ze (o.a.) via hypotheken. Die verstrekken ze liever wel dan niet, dus die regeltjes van de overheid zien ze als (bal)last. Genoeg docu's te vinden over de huizencrisis in 2008 die dit onderbouwen.
Tuurlijk, maar het punt is dat de overheid je bijvoorbeeld “verzekert” tegen dat soort onverwachtse gebeurtenissen via regelingen als WSNP.
Dat is dus niet voor mensen die zich expres de tyfus in lenen met financieringen voor auto’s en televisies.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_200115024
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:49 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar het punt is dat de overheid je bijvoorbeeld “verzekert” tegen dat soort onverwachtse gebeurtenissen via regelingen als WSNP.
Dat is dus niet voor mensen die zich expres de tyfus in lenen met financieringen voor auto’s en televisies.
Ook dat zie ik weer als een vangnetje vanuit de overheid. We praten langs elkaar heen denk ik. Het lijkt mij logischer om, ik zeg maar iets geks, op school mensen al bij te brengen over hoe de echte wereld in elkaar zit.

- Wat zijn belastingen
- Hoe werken hypotheken
- Wat moet je regelen voor een eigen huis
- Inkomsten / uitgaven / vaste lasten

Iedereen moet toch voor zichzelf een rekensom kunnen maken als er X in komt, Y uit gaat, zodat ze weten wat ze aan ruimte Z overhouden? Dan vind ik dat iemand weloverwogen kan besluiten om ook met studieschuld een hypotheek aan te gaan.
  maandag 28 juni 2021 @ 20:56:36 #145
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_200115102
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:52 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Ook dat zie ik weer als een vangnetje vanuit de overheid. We praten langs elkaar heen denk ik. Het lijkt mij logischer om, ik zeg maar iets geks, op school mensen al bij te brengen over hoe de echte wereld in elkaar zit.

- Wat zijn belastingen
- Hoe werken hypotheken
- Wat moet je regelen voor een eigen huis
- Inkomsten / uitgaven / vaste lasten

Iedereen moet toch voor zichzelf een rekensom kunnen maken als er X in komt, Y uit gaat, zodat ze weten wat ze aan ruimte Z overhouden? Dan vind ik dat iemand weloverwogen kan besluiten om ook met studieschuld een hypotheek aan te gaan.
Ah ja, ik snap wat je bedoelt. Betere financiële scholing is sowieso een heel goed idee.

Maar ik denk dat je onderschat hoe dom een groot deel van de bevolking is, zeker als het om omgaan met geld gaat. En die kunnen die som helemaal niet maken, of willen dat niet.

En grote delen van de bevolking onherroepelijk levenslang de financiële malaise instorten is voor iedereen problematisch met het oog op zwervers/criminaliteit/etc.

Ik reis veel voor werk en prijs me gelukkig met het Nederlandse vangnet wat dat betreft ;). Wat een zooitje is het in veel landen met volledig kansarme mensen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Moderator maandag 28 juni 2021 @ 22:36:53 #146
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_200117826
quote:

[..]

Tja Blomke, dat is meer voor OUD of R&P. Je anitpathie tegen kinderen hoef je niet per se te ventileren.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_200120829
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 17:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

:') :') :')
Wat studeerde je? Kleurenpsychologie?
En vervolgens nog mensen advies geven ook 😅
pi_200121482
quote:

[..]

Was een mooie tip geweest voor jouw ouders.
pi_200121875
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 20:47 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Leven = risico.

Als het beter wordt voor het collectief... En zeker als het macro economisch effect gaat hebben.

Bitcoin moeten we verbieden en huizen idd niet volledig op vreemd geld financieren. Maar die problemen waren erger in de states dan hier waar men weg kon lopen van een huis.
pi_200122007
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 07:53 schreef NightDancert het volgende:
Was een mooie tip geweest voor jouw ouders.
Die tip heb ik aan hen achteraf wel gegeven ja.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')