Als student had ik pas na 2 jaar door dat het een lening was en geen gift.. en je verwacht dat ze massaal opstaan en als collectief protesteren? Gaat echt niet gebeuren.quote:Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef tstile het volgende:
[..]
Eens, maar ik snap niet dat studenten niet massaal gaan protesteren hiertegen. Ze kunnen zelfs de hele boel lam leggen door een jaar lang gewoon helemaal niet te gaan studeren. Dan staat heel Nederland een jaar op pauze. Alles stokt dan. Dan wordt dat systeem heel snel afgeschaft.
Lening verzwijgen is valsheid in geschrifte. Eigenlijk zou dit keihard moeten worden afgestraft maar het tegendeel is waar. Zolang alles goed gaat kraait er geen haan naar en sta je al achter als je het niet doet.quote:Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Je probeert het nog goed te praten?
Zo langzaam mogelijk aflossen, niet benoemen bij je hypotheekadviseur en maximaal lenen om nu nog op de valreep een huis te kopen, terwijl voor toekomstige generaties huizen kopen gewoon onmogelijk wordt. Iets voor de elite. Of we zeggen dan 'maar voor 500k kan je echt nog wel een leuk huisje kopen in het noorden hoor'
Nu een gokje wagen, anticiperen op je groei in de arbeidsmarkt en over 5 of 10 jaar zit je ruimer in je jas, is je woning verder omhoog geïnflateerd en kan je mee doen in het spelletje met de overwaarde.
quote:Op maandag 28 juni 2021 17:41 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Als student had ik pas na 2 jaar door dat het een lening was en geen gift.. en je verwacht dat ze massaal opstaan en als collectief protesteren? Gaat echt niet gebeuren...
Daarom gewoon niet benoemen bij je hypotheekgesprekken, heb je er ook geen last van verder. Je hebt die lasten toch al ingecalculeerd in je woonlasten..
Yep, maar dan kun je wel een fatsoenlijke hypotheek krijgen.quote:Op maandag 28 juni 2021 09:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dan wissel je 0% rente in tegen de hypotheek rente die niet 0% is....
Nu je het zegt, als er wat bedragen van mijn rekening gaan verdwijnen moet ik die snel pauzeren.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:49 schreef LXIV het volgende:
Die studieschuldfinanciering is zo gunstig, die moet je zo lang mogelijk aanhouden.
Scheelt helemaal niet zoveel hoor, 50k studielening aflossen kan je misschien 60k of 65k lenen.quote:Op maandag 28 juni 2021 18:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Yep, maar dan kun je wel een fatsoenlijke hypotheek krijgen.
Oude stelsel levert véél grotere verschillen op.quote:Op maandag 28 juni 2021 19:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt helemaal niet zoveel hoor, 50k studielening aflossen kan je misschien 60k of 65k lenen.
Dat scheelt dus 10-15k aan "bied geld"
Dat oude stelsel was wel wat minder aantrekkelijk allicht qua max hypotheek.
Overigens is dit een onderwerp dat op de politieke agenda staat, verbaast me niks als 50k studie lening straks gewoon is 50k minder hypotheek. Dan is het gelijk.
Tjah, ff uitrekenen dan, maareh, ik denk dat je alsnog netto pas later een huis zou kunnen kopen, je moet je kosten koper zelf kunnen betalen immers, dus dat bedrag zou je extra moeten sparen voordat je kan beginnen, terwijl je met die studielening dat bedrag apart had kunnen hebben en in een kleiner huis had kunnen wonen.quote:Op maandag 28 juni 2021 19:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Oude stelsel levert véél grotere verschillen op.
Of je koopt een opknapper die je zelf verbouwt, dan kun je de kosten koper wel meefinancieren.quote:Op maandag 28 juni 2021 19:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah, ff uitrekenen dan, maareh, ik denk dat je alsnog netto pas later een huis zou kunnen kopen, je moet je kosten koper zelf kunnen betalen immers, dus dat bedrag zou je extra moeten sparen voordat je kan beginnen, terwijl je met die studielening dat bedrag apart had kunnen hebben en in een kleiner huis had kunnen wonen.
Dan kom je toch weer tot de conclusie dat je maar beter, in ieder geval voor de kosten koper, conservatief moet zijn met aflossen al wil je asap kopen.
Aha, tjah, ik zou echt nooit een huis gaan opknappen zonder wat spaardoekoes maar misschien zit ik verkeerd in de wedstrijd.quote:Op maandag 28 juni 2021 19:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Of je koopt een opknapper die je zelf verbouwt, dan kun je de kosten koper wel meefinancieren.
Niet iedereen is handig, ik ben 5 jaar sloper geweest, maar een lamp ophangen.... Gelukkig kan ik dat nu uitbesteden 🥳quote:Op maandag 28 juni 2021 19:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Of je koopt een opknapper die je zelf verbouwt, dan kun je de kosten koper wel meefinancieren.
You will own nothing and be happy. Ze maken er werk mee.quote:Op maandag 28 juni 2021 17:38 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Je probeert het nog goed te praten?
Zo langzaam mogelijk aflossen, niet benoemen bij je hypotheekadviseur en maximaal lenen om nu nog op de valreep een huis te kopen, terwijl voor toekomstige generaties huizen kopen gewoon onmogelijk wordt. Iets voor de elite. Of we zeggen dan 'maar voor 500k kan je echt nog wel een leuk huisje kopen in het noorden hoor'
Nu een gokje wagen, anticiperen op je groei in de arbeidsmarkt en over 5 of 10 jaar zit je ruimer in je jas, is je woning verder omhoog geïnflateerd en kan je mee doen in het spelletje met de overwaarde.
En jij rijdt binnen de bebouwde kom altijd 30 en volgt overal braaf de regels op?quote:Op maandag 28 juni 2021 17:43 schreef tstile het volgende:
[..]
Lening verzwijgen is valsheid in geschrifte. Eigenlijk zou dit keihard moeten worden afgestraft maar het tegendeel is waar. Zolang alles goed gaat kraait er geen haan naar en sta je al achter als je het niet doet.
Tip? Zet dat gezinentje uit je hoofd en ga gewoon lekker leven en kijk wat er mogelijk is zonder kinderen.quote:Op maandag 28 juni 2021 05:51 schreef ZweedseBal het volgende:
Hallo,
We willen graag verhuizen om ook een gezinnetje te kunnen stichten.
Nu hebben wij geen enorme salarissen (samen +/- 3700 netto/maand) en ik heb een studieschuld van een halve ton.
Noorden van het land, nog geen huis in bezit.
Nog tips?
In zoverre is dat waar, ware het niet dat ook voor een consumptief krediet een check wordt gedaan natuurlijk, waarbij dan juist weer naar je hypotheek gekeken wordt. Helemaal geen gek idee om voor zulke leningen een controle te hebben op het besteedbaar inkomen.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:29 schreef Thrilled het volgende:
[..]
En jij rijdt binnen de bebouwde kom altijd 30 en volgt overal braaf de regels op?
Als ik een lening afsluit voor een auto staat die bij BKR geregistreerd, kan ik er niet over liegen en komt de bank er bij de BKR check wel achter, waarna die dit meeneemt in de beoordeling.
Als ik een weekje wacht, eerst de hypotheek afsluit en vervolgens die auto 'koop' met een dikke lening, is er niks aan het handje.
Het is weer één van de vele regeltjes ( "Het is voor uw eigen veiligheid!" ) in Nederland die een symptoom proberen te bestrijden zonder over de oorzaak na te denken. Daarbij komt dat een studieschuld natuurlijk allang in de BKR-boeken had kunnen staan, maar dat ze dat van hogerhand ook niet doorduwen, dus zo erg vinden we het ook weer niet met elkaar. We gedogen het, want het is een door de overheid gecreëerd probleem.
De volgende generatie importeren we wel, dat is goedkoper?quote:Op maandag 28 juni 2021 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Tip? Zet dat gezinentje uit je hoofd en ga gewoon lekker leven en kijk wat er mogelijk is zonder kinderen.
Ik snap dat dat de bedoeling is achter die maatregel, maar ik kan vandaag een hypotheek krijgen en volgende week kan mijn werkgever besluiten te moeten reorganiseren. Ik kan invalide raken zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering, of mijn vrouw kan stiekem een gokverslaving hebben met een paar ton schuld.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:41 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
In zoverre is dat waar, ware het niet dat ook voor een consumptief krediet een check wordt gedaan natuurlijk, waarbij dan juist weer naar je hypotheek gekeken wordt. Helemaal geen gek idee om voor zulke leningen een controle te hebben op het besteedbaar inkomen.
Daarnaast kan je inderdaad liegen, maar die consequenties zijn potentieel veel groter dan 40 rijden in een 30-zone als je bijvoorbeeld je baan kwijtraakt en de lasten niet meer kunt dragen.
Tuurlijk, maar het punt is dat de overheid je bijvoorbeeld “verzekert” tegen dat soort onverwachtse gebeurtenissen via regelingen als WSNP.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:47 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Ik snap dat dat de bedoeling is achter die maatregel, maar ik kan vandaag een hypotheek krijgen en volgende week kan mijn werkgever besluiten te moeten reorganiseren. Ik kan invalide raken zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering, of mijn vrouw kan stiekem een gokverslaving hebben met een paar ton schuld.
Leven = risico.
Moraal van het verhaal; moet het de rol van de overheid wel zijn om met de duizenden regeltjes elke burger te willen beschermen tegen zichzelf of de enge buitenwereld? Moeten mensen daarin niet gewoon hun neus kunnen stoten of op de blaren moeten zitten, in plaats van steeds maar 'oh maar de bank gaf mij gewoon die lening, het is hun fout!' te roepen?
Banken willen geld verdienen en dat doen ze (o.a.) via hypotheken. Die verstrekken ze liever wel dan niet, dus die regeltjes van de overheid zien ze als (bal)last. Genoeg docu's te vinden over de huizencrisis in 2008 die dit onderbouwen.
Ook dat zie ik weer als een vangnetje vanuit de overheid. We praten langs elkaar heen denk ik. Het lijkt mij logischer om, ik zeg maar iets geks, op school mensen al bij te brengen over hoe de echte wereld in elkaar zit.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:49 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar het punt is dat de overheid je bijvoorbeeld “verzekert” tegen dat soort onverwachtse gebeurtenissen via regelingen als WSNP.
Dat is dus niet voor mensen die zich expres de tyfus in lenen met financieringen voor auto’s en televisies.
Ah ja, ik snap wat je bedoelt. Betere financiële scholing is sowieso een heel goed idee.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:52 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Ook dat zie ik weer als een vangnetje vanuit de overheid. We praten langs elkaar heen denk ik. Het lijkt mij logischer om, ik zeg maar iets geks, op school mensen al bij te brengen over hoe de echte wereld in elkaar zit.
- Wat zijn belastingen
- Hoe werken hypotheken
- Wat moet je regelen voor een eigen huis
- Inkomsten / uitgaven / vaste lasten
Iedereen moet toch voor zichzelf een rekensom kunnen maken als er X in komt, Y uit gaat, zodat ze weten wat ze aan ruimte Z overhouden? Dan vind ik dat iemand weloverwogen kan besluiten om ook met studieschuld een hypotheek aan te gaan.
Tja Blomke, dat is meer voor OUD of R&P. Je anitpathie tegen kinderen hoef je niet per se te ventileren.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Tip? Zet dat gezinentje uit je hoofd en ga gewoon lekker leven en kijk wat er mogelijk is zonder kinderen.
En vervolgens nog mensen advies geven ook 😅quote:Op maandag 28 juni 2021 17:57 schreef raptorix het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Wat studeerde je? Kleurenpsychologie?
Was een mooie tip geweest voor jouw ouders.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Als het beter wordt voor het collectief... En zeker als het macro economisch effect gaat hebben.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:47 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Ik snap dat dat de bedoeling is achter die maatregel, maar ik kan vandaag een hypotheek krijgen en volgende week kan mijn werkgever besluiten te moeten reorganiseren. Ik kan invalide raken zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering, of mijn vrouw kan stiekem een gokverslaving hebben met een paar ton schuld.
Leven = risico.
Moraal van het verhaal; moet het de rol van de overheid wel zijn om met de duizenden regeltjes elke burger te willen beschermen tegen zichzelf of de enge buitenwereld? Moeten mensen daarin niet gewoon hun neus kunnen stoten of op de blaren moeten zitten, in plaats van steeds maar 'oh maar de bank gaf mij gewoon die lening, het is hun fout!' te roepen?
Banken willen geld verdienen en dat doen ze (o.a.) via hypotheken. Die verstrekken ze liever wel dan niet, dus die regeltjes van de overheid zien ze als (bal)last. Genoeg docu's te vinden over de huizencrisis in 2008 die dit onderbouwen.
Die tip heb ik aan hen achteraf wel gegeven ja.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 07:53 schreef NightDancert het volgende:
Was een mooie tip geweest voor jouw ouders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |