Waarom zet je de relatie op scherp hiervoor?quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:01 schreef dashy1907 het volgende:
Dit staat in mijn post, toen ik aangaf alleen te gaan vond ze dit niet prettig en begreep ze niet hoe ik haar hier alleen kon laten. (en al helemaal niet met kinderen, maar dit snap ik, tot ze ouder zijn evt).
Daarnaast denk ik ook dat heimwee te overwinnen is, maar dat denkt zij niet. Dus zonder het te willen of in te zien, komen we niet ver.
In een normale stand bespreken, hm.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:09 schreef dashy1907 het volgende:
Zoals ik aangaf, omdat ik hier elke dag aan denk en van droom. Sinds kinds af aan.
Daarnaast is mijn burn-out over en werk ik in therapie verder aan mijn angststoornis. Ik had graag dat je dit niet erbij betrekt, zodat we deze situatie in een normale stand kunnen bespreken. Ik ben in staat om te reizen etc. en het gaat bij vlagen gewoon goed.
Ik snap het niet. Je hebt het al bespreekbaar gemaakt, want je weet hoe ze ertegenaan kijkt.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:16 schreef dashy1907 het volgende:
Nee, ik vraag mij af wat ik moet doen. En zoek gewoon advies wat andere mensen in deze situatie doen of hoe ze het bespreekbaar maken.
Volgens mij ga ik daar wel op in. Maar waarschijnlijk is het niet wat je wilt horen.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:23 schreef dashy1907 het volgende:
Een heel diep gesprek kwam er nog niet van, maar oké. Ik wil alleen raad wat mensen in deze situatie hebben gedaan of zouden doen. Of op welke manier ze dit bespreekbaar maken in mijn situatie etc.
Of misschien heel iets anders, i dunno.
Als je daar niet op in wilt gaan of het anders ziet, kan je beter niet reageren..
Top, goede tip. Jij zou het dus niet bespreken, maar voor deze stap gaan en zo de heimwee overwinnen? En wat als ze dan alsnog niet buiten Europa op vakantie wilt?quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:30 schreef Polenbatser het volgende:
Vroeger had ik ook heimwee, maar dat bleek eigenlijk helemaal niks met thuis te maken te hebben, maar met het idee dat ik dan ergens een week moest zijn en ik niet weg kon. Schoolkampen vond ik een verschrikking. Toen ik me realiseerde dat als je echt terug naar huis wil dit gewoon kan, verdween die heimwee als sneeuw voor de zon. Geen idee of dit bij je vriendin ook zo is, maar je kunt afspreken dat ze probeert om op reis te gaan en als ze echt terug wil dat dat dan ok is. Moet dat wel echt ok zijn natuurlijk, dus niet alleen zeggen dat het zo is en dan vervolgens ruzie maken als ze toch terug wil. Verder zou ik haar eens vragen of er dingen zijn die ze graag wil zien, even buiten het hele heimwee om. Boek dan een tripje daar heen, vooral niet te lang en niet te ver weg de eerste keer, gaat dat goed bouw dan van daaruit verder.
Dan moet je op een bepaald moment gaan kiezen he, vriendin of die reis.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:33 schreef dashy1907 het volgende:
[..]
Top, goede tip. Jij zou het dus niet bespreken, maar voor deze stap gaan en zo de heimwee overwinnen? En wat als ze dan alsnog niet buiten Europa op vakantie wilt?
het enige wat je deed is mijn psych status erbij betrekken, wat ik totaal los koppel van deze situatie en hier gewoon advies en ervaringen over wil. Je vraagt je af waarom ik mijn relatie op "scherp" zet hiervoor, terwijl ik dat in mijn OP heb uitgelegd en ik ga niemand dwingen. Ik herhaal, ik zoek een manier om dit op te lossen en beide gelukkig te zijn of er dieper over te praten waar haar heimwee vandaan komt of waarom ze niet buiten Europa op vakantie wilt.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij ga ik daar wel op in. Maar waarschijnlijk is het niet wat je wilt horen.
Ik snap echt niet wat je nou wilt horen, want je hebt het allemaal al benoemd: erover praten, kijken hoe het met haar heimwee gaat als jullie kortere reisjes maken. En als zij toch echt niet voelt voor die verre en langere reizen ga je bespreken of je dan alleen gaat of met iemand anders.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:37 schreef dashy1907 het volgende:
[..]
het enige wat je deed is mijn psych status erbij betrekken, wat ik totaal los koppel van deze situatie en hier gewoon advies en ervaringen over wil. Je vraagt je af waarom ik mijn relatie op "scherp" zet hiervoor, terwijl ik dat in mijn OP heb uitgelegd en ik ga niemand dwingen. Ik herhaal, ik zoek een manier om dit op te lossen en beide gelukkig te zijn of er dieper over te praten waar haar heimwee vandaan komt of waarom ze niet buiten Europa op vakantie wilt.
Top dankje!quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:43 schreef ZarB het volgende:
Voor sommige mensen is heimwee helemaal niet te overwinnen en sommige mensen vinden reizen niet zo belangrijk of boeiend.
Ts, als reizen voor jou een belangrijke factor is in je leven en je vriendin staat daar heel anders in dan zijn jullie geen match. Als het nu zo was geweest dat jij alleen of met vrienden kon reizen en zij dat prima vond, dan was het al anders geweest.
Het zou voor mij iig een dealbreaker zijn. Een partner die niet wil/kan reizen. Maar het is aan jou om te bepalen hoeveel gewicht je eraan wilt hangen. Uiteindelijk moeten jullie beiden gelukkig zijn in de situatie.
Oh en met jonge kinderen kun je uitstekend reizen. Hoe kleiner, hoe beter, want hoe ouder hoe meer rekening je ook met hun wensen moet houden.
Nou, bedankt.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:43 schreef dashy1907 het volgende:
Klopt, daar kwam ik op uit nadat ik hier een topic opende. Daarnaast had ik graag wat ervaringen of adviezen en tips van andere mensen. Is dit zo vreemd dat ik dit vraag? Je lijkt me een heel naar persoon, dus ik heb liever dat je niet meer reageert.
Geen goed plan.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:56 schreef dashy1907 het volgende:
Ik denk dat ik met haar ga praten en met haar wil uit vinden waar haar heimwee vandaan komt. Daarnaast wil ik haar het gevoel geven dat ik ook veel met haar wil doen en wil opbouwen met stedentripjes en vakanties en als ze naar huis wilt, dat oké is. Ik wil dan ook proberen haar heimwee te overwinnen, maar ze zal moeten praten met me waar het vandaan komt en het willen overwinnen.
Daarnaast wil ik haar vragen waar ze allemaal naar toe wilt in de wereld en misschien als ze haar heimwee overwint, dat ze dan ook open staat voor dingen buiten Europa, die zij wilt. En inderdaad, met kinderen kan je reizen, maar het is handiger de grand canyon te beklimmen zonder kinderen.
Mocht dit niet lukken of wilt zij veel landen buiten Europa sowieso niet, dan wil ik haar voorstellen dat ik maximaal gemiddeld 1x in de 1,5 tot 2 jaar 2 tot 4 weken alleen of met een vriend o.i.d. ga. Mits we geen kinderen hebben of ze zo oud zijn, dat het kind mee wilt haha.
Ik ben evengoed graag in Nederland op mijn eigen plekje, maar de wereld ontdekken, culturen proeven en op avontuur gaan knaagt wel ja.
Vinden jullie ervan?
Zeker wel bespreken, maar zou proberen concreter te krijgen wat die heimwee nou precies is. In een eerder bericht zeg je dat ze het zelf niet goed weet, want eigenlijk is er thuis niks dat ze nou echt mist. Dan denk ik, gaat het niet gewoon om dat gevoel van controle op de situatie hebben? Wat je thuis wel hebt natuurlijk, dus dan lijkt het alsof je thuis mist. In elk geval is ze zo bang dat gevoel van heimwee te ervaren dat ze op vakantie gaan al bij voorbaat afschiet, alleen korte reisjes kunnen nog wel. Ik zou het haar gewoon eens voorleggen, want misschien heeft ze hier niet eens aan gedacht. Maar goed, misschien is dit voor haar helemaal niet zo, ik deel alleen mijn eigen ervaring hierin.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:33 schreef dashy1907 het volgende:
[..]
Top, goede tip. Jij zou het dus niet bespreken, maar voor deze stap gaan en zo de heimwee overwinnen? En wat als ze dan alsnog niet buiten Europa op vakantie wilt?
Wat is dit nou voor vreemde reactie? Wat wil je nou horen? En wat ga je doen als zij ondanks praten en oefenen niet buiten Europa wil?quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:43 schreef dashy1907 het volgende:
Klopt, daar kwam ik op uit nadat ik hier een topic opende. Daarnaast had ik graag wat ervaringen of adviezen en tips van andere mensen. Is dit zo vreemd dat ik dit vraag? Je lijkt me een heel naar persoon, dus ik heb liever dat je niet meer reageert.
Ik zou je dumpen.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:56 schreef dashy1907 het volgende:
Ik denk dat ik met haar ga praten en met haar wil uit vinden waar haar heimwee vandaan komt. Daarnaast wil ik haar het gevoel geven dat ik ook veel met haar wil doen en wil opbouwen met stedentripjes en vakanties en als ze naar huis wilt, dat oké is. Ik wil dan ook proberen haar heimwee te overwinnen, maar ze zal moeten praten met me waar het vandaan komt en het willen overwinnen.
Daarnaast wil ik haar vragen waar ze allemaal naar toe wilt in de wereld en misschien als ze haar heimwee overwint, dat ze dan ook open staat voor dingen buiten Europa, die zij wilt. En inderdaad, met kinderen kan je reizen, maar het is handiger de grand canyon te beklimmen zonder kinderen.
Mocht dit niet lukken of wilt zij veel landen buiten Europa sowieso niet, dan wil ik haar voorstellen dat ik maximaal gemiddeld 1x in de 1,5 tot 2 jaar 2 tot 4 weken alleen of met een vriend o.i.d. ga. Mits we geen kinderen hebben of ze zo oud zijn, dat het kind mee wilt haha.
Ik ben evengoed graag in Nederland op mijn eigen plekje, maar de wereld ontdekken, culturen proeven en op avontuur gaan knaagt wel ja.
Vinden jullie ervan?
Jij lijkt mij eerder hier de nare mens, dat je zo’n opmerking geeft veilig achter je scherm terwijl hier een persoon zich kwetsbaar opstelt met zijn verhaal.quote:Op zondag 27 juni 2021 00:28 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor vreemde reactie? Wat wil je nou horen? En wat ga je doen als zij ondanks praten en oefenen niet buiten Europa wil?
Ik moet heel eerlijk zeggen: je komt over alsof zij zich maar naar jouw wensen moet voegen. Zij deelt jouw wens niet en jij vertikt het om haar grens te respecteren.
Je lijkt me een naar mens
Heel goedquote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:56 schreef dashy1907 het volgende:
Vinden jullie ervan?
Welke opmerking bedoel je dan precies?quote:Op zondag 27 juni 2021 00:49 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Jij lijkt mij eerder hier de nare mens, dat je zo’n opmerking geeft veilig achter je scherm terwijl hier een persoon zich kwetsbaar opstelt met zijn verhaal.
Hoe ouder je wordt, des te lastiger.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:59 schreef Seven. het volgende:
Heimwee is trouwens wel te overwinnen. Mijn zusje had heimwee en zo rond haar 12e is ze er overheen gegroeid.
Bij mij ook. Ik had verschrikkelijke last van heimwee. Zelfs als ik bij een vriendinnetje tegenover ons huis sliep. Mijn ouders moesten altijd er iets tegenover stellen, vaak een cadeautje. In de puberteit had ik er plots geen last meer van.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:59 schreef Seven. het volgende:
Heimwee is trouwens wel te overwinnen. Mijn zusje had heimwee en zo rond haar 12e is ze er overheen gegroeid.
Ik wil, ik wil, ik wil. En zij moet met me praten.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:56 schreef dashy1907 het volgende:
Vinden jullie ervan?
Eens. Heimwee is een verschrikkelijk gevoel. Het is ook een op zichzelf staand gevoel. Als je het nog nooit hebt gehad weet je niet hoe het voelt. Je kunt je er zelfs geen voorstelling bij maken.quote:Op zondag 27 juni 2021 10:02 schreef Miss-X het volgende:
Heb zelf van kinds af aan al vreselijk last van heimwee, als kind wilde ik ook nooit logeren bij familie of vrienden, altijd maar weer jankend naar huis, wat natuurlijk voor niemand leuk was.
Nu als volwassene is het iets beter, met mijn man ga ik graag op vakantie en kan ik er ook echt zorgeloos van genieten, maar dat is echt alleen maar met hem. Een aantal jaar geleden ben ik voor een week met een vriendin en haar dochter weg geweest, dramatisch, na een paar uur wilde ik al naar huis en heb serieus naar tickets gekeken om rechtsomkeert te maken.
Ik wil hier maar mee zeggen dat heimwee niet iets is waar je je altijd maar makkelijk overheen kan zetten, ik heb echt ontzettend veel dingen geprobeerd, maar niets hielp/helpt. Naar vrienden toe ben ik er heel eerlijk over, dat helpt enorm, waardoor ik gelukkig wel een weekendje weg kan met vrienden/vriendinnen, maar dat is dan wel echt het maximale. Zelf zou ik het ook graag anders zien, maar het is wat het is
Precies! Ik kan serieus niet slapen, niet eten en voel me non-stop ellendig. Maar het is inderdaad niet uit te leggen aan iemand die het nog nooit heeft gehad. De dooddoener; zoek wat afleiding, gaat ook niet op.quote:Op zondag 27 juni 2021 10:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eens. Heimwee is een verschrikkelijk gevoel. Het is ook een op zichzelf staand gevoel. Als je het nog nooit hebt gehad weet je niet hoe het voelt. Je kunt je er zelfs geen voorstelling bij maken.
Nu ga ik even bot zijn.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:39 schreef dashy1907 het volgende:
Opbouwen is zeker een optie voor mij, moet ze er wel voor open staan. Ze geeft aan dat het kan zijn dat ze echt op vakantie ligt te huilen als ze langer blijft en dan gaat slapen om de vakantie om te krijgen. In haar ogen is heimwee onoverwinbaar. Daarnaast zijn sommige landen gewoon uitgesloten voor haar interesse.
Ik heb Portugal, Spanje, Kroatië en Turkije gezien. Daarnaast ben ik op stedentrip naar London, Berlijn en Praag geweest.
Ik ben benieuwd wat jullie verder nog vinden, maar ik denk dat ik kom te bespreken dat ik best elk jaar een dag of 8 met haar weg wil, of op stedentrip wil gaan, maar dat ik voordat we kinderen krijgen ook 1 tot 3 reizen waarschijnlijk zonder haar heb gedaan. Dit zal ze niet leuk vinden, maar ik zie niet echt een andere optie..
Wij hebben het weinig over reizen gehad en zijn echt een corona koppel, dus vandaar dat het nu opspeelt. Ik wist dat ze Indonesië niks vond bijvoorbeeld, maar ik wist niet van haar heimwee. Ze wilde ook graag op stedentrip en naar Griekenland bijvoorbeeld.
Vandaar die zure post. Je eigen frustratie uiten richting TS isquote:Op zondag 27 juni 2021 10:21 schreef soeverein het volgende:
[..]
Nu ga ik even bot zijn.
Je bent dus nooit buiten Europa geweest. Turkije is een grens geval zowel qua geografie en cultuur. De duur van je reizen heb je nog niet genoemd.
Op mij komt dit over alsof jij een ideaal beeld hebt van reizen in verre landen. Dit beeld heb je niet van je eigen ervaringen maar door (social?) Media. Hier is niks mis mee. Maar je wilt dus je partner trainen zodat jij een droombeeld kunt achterna jagen. Ga eerst eens lekker met een vriend buiten Europa opreis. Gewoon voor jezelf om te kijken of jouw beeld überhaupt klopt met de realiteit van reizen.
Imo is reizen overrated en dringen mensen via hun instagram elkaar de drang ernaar op.
Ik ben op genoeg plekken geweest buiten Europa. Binnen Europa heb ik vrijwel alles gezien. En tuurlijk zijn er mensen die nog 10x meer gereisd hebben. Om een beeld te geven van buiten Europaquote:Op zondag 27 juni 2021 11:21 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Vandaar die zure post. Je eigen frustratie uiten richting TS isop zijn minst.
“Ik vind je een naar mens” is een erge beschuldiging hé? Je bent zelf ook van je acripool en stelt daarom deze vraag.quote:
quote:Op zondag 27 juni 2021 11:31 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
“Ik vind je een naar mens” is een erge beschuldiging hé? Je bent zelf ook van je acripool en stelt daarom deze vraag.
Het is dus nogal wat om zoiets tegen iemand te zeggen en helemaal als diegene zich hier juist kwetsbaar opstelt als TS. Dan komen dit soort onnodige opmerkingen van jou via het internet toch aan op de mens. Begrijp je dat wel? Het is nogal zwak en apathischOver naar gesproken!
quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:43 schreef dashy1907 het volgende:
Je lijkt me een heel naar persoon, dus ik heb liever dat je niet meer reageert.
Ik ben zelf ook van het reizen. Niet omdat ik het thuis slecht heb, verre van. Maar het gevoel van reizen vind ik heerlijk. Gewoon onderweg, van plaats naar plaats reizen, nieuwe dingen zien, ontdekken. Heerlijk.quote:Op zondag 27 juni 2021 11:29 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ik ben op genoeg plekken geweest buiten Europa. Binnen Europa heb ik vrijwel alles gezien. En tuurlijk zijn er mensen die nog 10x meer gereisd hebben. Om een beeld te geven van buiten Europa
- VS 1 maand
- Indonesië 1 maand
- Azoren 3 weken
- Australië 2 maanden
Mijn conclusie, verre landen zijn mooi en leuk. Maar als je ongelukkig bent in Nederland ben je dat ook in Australië of Indonesië. En omgedraaid idem dito. Het gaat erom hoe jij als individu je verhoudt tot jezelf.
De kosten voor een vliegticket naar Australië kun je beter gebruiken om een paar korte city trips te doen met je vriendin of vrienden.
Dus ben ik zuur? Ik denk het niet, wel zet ik met erg af tegen mijn generatie genoten die allemaal reizen in hun bio hebben staan...
Wat jij zegt over: "nieuwe dingen zien, ontdekken", helemaal mee eens. Dat zijn voorwaarden om een rijk en vol leven te hebben. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat je daarvoor ver weg moet. Al helemaal het massa toerisme en allemaal dezelfde attracties zien voorkomt het hebben van een echte ervaring. En dat weet ik omdat ik me er zelf schuldig aan heb gemaakt.quote:Op zondag 27 juni 2021 11:39 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook van het reizen. Niet omdat ik het thuis slecht heb, verre van. Maar het gevoel van reizen vind ik heerlijk. Gewoon onderweg, van plaats naar plaats reizen, nieuwe dingen zien, ontdekken. Heerlijk.
Komt behoorlijk verzuurd over ja.
Alles wat van ver komt is lekker zeggen ze. Daarbij zijn wij als Nederlanders altijd een reislustig volkje geweest. Zal wel in onze genen zitten of zoiets.quote:Op zondag 27 juni 2021 11:43 schreef soeverein het volgende:
[..]
Wat jij zegt over: "nieuwe dingen zien, ontdekken", helemaal mee eens. Dat zijn voorwaarden om een rijk en vol leven te hebben. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat je daarvoor ver weg moet. Al helemaal het massa toerisme en allemaal dezelfde attracties zien voorkomt het hebben van een echte ervaring. En dat weet ik omdat ik me er zelf schuldig aan heb gemaakt.
Dankjewel.quote:
Ik gooi het maar op miscommunicatie, dan.quote:Op zondag 27 juni 2021 12:06 schreef dashy1907 het volgende:
Hahahahahaha, nu lijk je me toch al een stuk aardiger
Je kunt ook ver weg zónder de massatoerisme gebieden op te zoeken he. Wij reizen ook veel, maar sinds corona staat dit on hold, dus zijn we het afgelopen half jaar in NL gebleven. En hoewel NL prachtige dingen te bieden heeft, evenals Duitsland, België en andere landen op relatief korte afstand, mis ik het verre reizen echt wel. Zodra het kan (in alle vrijheid dus zonder maatregelen) pak ik weer het vliegtuig voor minimaal 8 uur.quote:Op zondag 27 juni 2021 11:43 schreef soeverein het volgende:
[..]
Wat jij zegt over: "nieuwe dingen zien, ontdekken", helemaal mee eens. Dat zijn voorwaarden om een rijk en vol leven te hebben. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat je daarvoor ver weg moet. Al helemaal het massa toerisme en allemaal dezelfde attracties zien voorkomt het hebben van een echte ervaring. En dat weet ik omdat ik me er zelf schuldig aan heb gemaakt.
Ja alleen dan wel net op tijd erin en eruit springen.quote:Op zondag 27 juni 2021 12:22 schreef sp3c het volgende:
Ik zou heimwee niet onderschatten hoor
Als ze zegt dat ze wel all in naar een resort wil doe het, take the win
In Turkije kon je voor 3,50 ofzo met een soort bestelbusje de hele dag het land door cruisen, dan heb je ook je avontuurtje en misschien smaakt het naar meer
Edit: Dolmus
[ afbeelding ]
@:yvonne
Waarom blijf je zo hardnekkig aan dat 'overwinnen' vasthouden?? Als iemand daar echt anders in staat dan jij is het echt geen kwestie van proberen de knop om te zetten. Plan met haar reizen die jullie allebei leuk vinden en kies een ander reismaatje om jouw avonturen te beleven.....quote:Op zondag 27 juni 2021 11:53 schreef dashy1907 het volgende:
Nou ik heb even alles doorgelezen en zal proberen zo concreet mogelijk te antwoorden en de adviezen die ik goed vond proberen mee te nemen in mijn situatie.
Ten eerste is mijn vriendin 23, wordt dit jaar 24. Ik heb haar zeker vaker benaderd over reizen, dit ging vooral over binnen Europa. We gingen kijken welke stedentrips wij wilde doen en wat onze volgende bestemming als vakantie ging worden. Dit werd waarschijnlijk Griekenland. Ik heb toen ooit laten doorschemeren dat ik Indonesië super graag wil bezoeken, maar zij gaf aan niks met de cultuur te hebben. Bijvoorbeeld hoe ze met dieren om gaan. Toen dacht ik achja, er zijn nog meer continenten en misschien denkt ze ooit anders. Vorig jaar vanwege corona naar Centerparcs(midweek 5 dagen) gegaan en zij heeft mij dus nooit over haar heimwee verteld. Dit jaar kom ik er dus ook nog eens achter dat zij het liefst all in rond het resort blijft. Dit vind ik eenmalig leuk(in Turkije bijvoorbeeld),maar ik wil echt meer gaan avonturieren. Dit doet zij dan liever in de vorm van stedentrips, maar goed de doelen die ik heb, weten jullie al.
Om op haar heimwee in te haken. Ik weet niet of ze dit nu gebruikt of dat het echt zo is en ik wil haar nog steeds helpen dit te overwinnen, maar uit de ervaringen van jullie lijkt het een moeilijk iets. Ik denk dat het bij haar meer angst, onzekerheid en controle is dan dat ze echt iets mist hier. Echter denk ik dat alles te overwinnen is in het leven, dus wil ik haar wel voorstellen dit elk jaar op te bouwen en de kans geven om ook weer terug naar huis te gaan als dat moet. Zoals ik al eerder aangaf. Ook wil ik haar wensen en doelen horen en als het buiten Europa echt niet past, dan wil ik haar vragen om zodra het geld er is(ik weet dat een vliegticket duur is etc.) om alleen of met een vriend te gaan(voor gemiddeld een maand). Dan kan ik erachter komen of ik dit echt wil of dat het voor mij voldoende is om dit 1 of 2 x in mijn leven te doen. Amerika wil ik al van kinds af aan en ik wil echt meer culturen leren kennen, op avontuur gaan, thrill rides meemaken etc. Dus dat is niet het leven ontvluchten(zeker gaat dit helpen om Nederland en de maatschappij even achter je te laten en andere visies te zien in het leven), maar ik denk dat dit niet de voornaamste reden is. Ik kijk altijd naar 3 op reis sinds ik kind ben en ik droom er steeds meer van. Zeker is Bali etc. door vrienden en social media, maar toch wil ik het graag(ook veel ondernemers meeten daar).
Daarnaast is het inderdaad met kinderen mogelijk, maar aangezien ze waarschijnlijk niet mee zal gaan, doe ik het liever als er geen kinderen zijn, omdat ze dit helemaal niet fijn vond(of ze moeten ouder zijn).
Voor de rest passen wij heel goed bij elkaar en hebben we wel dezelfde toekomstbeelden, dus daarom vind ik dit ook erg lastig. Ik ga dit niet zomaar weggooien om een maand te kunnen reizen. Maar het knaagt wel. Het liefst deed en deelde ik dit uiteraard met haar.
Ik vind dat er ook niet te lichtzinnig over gedaan moet worden. Alsof het per definitie een kwestie is van "willen".quote:Op zondag 27 juni 2021 10:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Eens. Heimwee is een verschrikkelijk gevoel. Het is ook een op zichzelf staand gevoel. Als je het nog nooit hebt gehad weet je niet hoe het voelt. Je kunt je er zelfs geen voorstelling bij maken.
En je hebt ook gezien waar TS Lienekien voor uitmaakt in de post die in quote? Dus je vindt TS ook een naar mens?quote:Op zondag 27 juni 2021 11:31 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
“Ik vind je een naar mens” is een erge beschuldiging hé? Je bent zelf ook van je acripool en stelt daarom deze vraag.
Het is dus nogal wat om zoiets tegen iemand te zeggen en helemaal als diegene zich hier juist kwetsbaar opstelt als TS. Dan komen dit soort onnodige opmerkingen van jou via het internet toch aan op de mens. Begrijp je dat wel? Het is nogal zwak en apathischOver naar gesproken!
Dat kan ik niet echt ver noemen, waar je geweest bent. Daarom dus, .... ik ken iemand die als hobby had ... postzegels verzamelen. Die ging over de hele wereld naar openbare verkopen van postzegels. En omdat zijn vrouw daar geen interesse in had ging hij, als het ver was, alleen en knoopte daar dan ook een vakantie aan.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:39 schreef dashy1907 het volgende:
Opbouwen is zeker een optie voor mij, moet ze er wel voor open staan. Ze geeft aan dat het kan zijn dat ze echt op vakantie ligt te huilen als ze langer blijft en dan gaat slapen om de vakantie om te krijgen. In haar ogen is heimwee onoverwinbaar. Daarnaast zijn sommige landen gewoon uitgesloten voor haar interesse.
Ik heb Portugal, Spanje, Kroatië en Turkije gezien. Daarnaast ben ik op stedentrip naar London, Berlijn en Praag geweest.
Ik ben benieuwd wat jullie verder nog vinden, maar ik denk dat ik kom te bespreken dat ik best elk jaar een dag of 8 met haar weg wil, of op stedentrip wil gaan, maar dat ik voordat we kinderen krijgen ook 1 tot 3 reizen waarschijnlijk zonder haar heb gedaan. Dit zal ze niet leuk vinden, maar ik zie niet echt een andere optie..
Wij hebben het weinig over reizen gehad en zijn echt een corona koppel, dus vandaar dat het nu opspeelt. Ik wist dat ze Indonesië niks vond bijvoorbeeld, maar ik wist niet van haar heimwee. Ze wilde ook graag op stedentrip en naar Griekenland bijvoorbeeld.
Langzaam opbouwen !!!quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:33 schreef dashy1907 het volgende:
[..]
Ik word echt een beetje akelig van hoe je alles om jouw wens tot reizen verpakt. Wat maakt nu dat dit leidend is en je vriendin moet aanpassen daarin (door iets te overwinnen, dan wel doordat jij periodiek alleen wil gaan?). Vanuit haar perspectief denkt je vriendin misschien wel “ja doei, leer jij maar lekker je reislust te beteugelen zodat je niet meer weg wil”.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:23 schreef dashy1907 het volgende:
Een heel diep gesprek kwam er nog niet van, maar oké. Ik wil alleen raad wat mensen in deze situatie hebben gedaan of zouden doen. Of op welke manier ze dit bespreekbaar maken in mijn situatie etc.
Of misschien heel iets anders, i dunno.
Als je daar niet op in wilt gaan of het anders ziet, kan je beter niet reageren..
Zou jij je serieus genomen en geaccepteerd voelen als je partner zoiets over jou zou zeggen? Je kan het ook omdraaien natuurlijk, zoals Leandra al aanstipte. En dan moet je misschien toch nog eens even nadenken of dit nou echt een prettige insteek gaat zijn..quote:Op zondag 27 juni 2021 11:53 schreef dashy1907 het volgende:
Om op haar heimwee in te haken. Ik weet niet of ze dit nu gebruikt of dat het echt zo is en ik wil haar nog steeds helpen dit te overwinnen, maar uit de ervaringen van jullie lijkt het een moeilijk iets. Ik denk dat het bij haar meer angst, onzekerheid en controle is dan dat ze echt iets mist hier.
Wat ik hier mis is dat je al een paar wensen en doelen van haar weet. Als je die niet noemt, kan zij niet geheel onterecht het gevoel krijgen dat die niet belangrijk genoeg zijn ofzo.quote:Echter denk ik dat alles te overwinnen is in het leven, dus wil ik haar wel voorstellen dit elk jaar op te bouwen en de kans geven om ook weer terug naar huis te gaan als dat moet. Zoals ik al eerder aangaf. Ook wil ik haar wensen en doelen horen en als het buiten Europa echt niet past, dan wil ik haar vragen om zodra het geld er is(ik weet dat een vliegticket duur is etc.) om alleen of met een vriend te gaan(voor gemiddeld een maand). Dan kan ik erachter komen of ik dit echt wil of dat het voor mij voldoende is om dit 1 of 2 x in mijn leven te doen.
Het klinkt niet alsof je een helder beeld hebt en dat kan ook onrust geven in je communicatie naar elkaar. Als die reislust je echt zo hoog zit, ben je er niet met een maandje af. Lijkt me trouwens ook niet gezond als dit allemaal speelde om maar een maandje.quote:Voor de rest passen wij heel goed bij elkaar en hebben we wel dezelfde toekomstbeelden, dus daarom vind ik dit ook erg lastig. Ik ga dit niet zomaar weggooien om een maand te kunnen reizen. Maar het knaagt wel. Het liefst deed en deelde ik dit uiteraard met haar.
Oke, geld speelt dus geen rol.quote:Op zondag 27 juni 2021 14:33 schreef dashy1907 het volgende:
Naja, zij heeft dit nooit tegen mij verteld helaas(de heimwee). Ik zal inderdaad goed moeten communiceren over onze wensen samen en hoe ik eventueel toch mijn dromen in ieder geval kan proberen na te jagen. Hoe Het eventueel mogelijk is dat zij zich niet alleen voelt etc. Geld is niet de issue, reizen wordt van mijn zakelijke aspect betaald, vakanties of stedentrips of andere dingen werk ik daarnaast evengoed nog voor.
Die vlieger gaat niet zo makkelijk op, tenzij je echt riant verdient in niet zoveel tijd of een aardig passief inkomen genereert. Je werkt immers niet samen en hoe meer je werkt, hoe minder tijd je hebt voor je relatie en andere hobby's.quote:Op zondag 27 juni 2021 14:33 schreef dashy1907 het volgende:
Naja, zij heeft dit nooit tegen mij verteld helaas(de heimwee). Ik zal inderdaad goed moeten communiceren over onze wensen samen en hoe ik eventueel toch mijn dromen in ieder geval kan proberen na te jagen. Hoe Het eventueel mogelijk is dat zij zich niet alleen voelt etc. Geld is niet de issue, reizen wordt van mijn zakelijke aspect betaald, vakanties of stedentrips of andere dingen werk ik daarnaast evengoed nog voor.
Reizen wordt van je zakelijke aspect betaald?quote:Op zondag 27 juni 2021 14:33 schreef dashy1907 het volgende:
Idd, als je samen een huishouden en gezin hebt is het wel heel makkelijk om te stellen dat het jouw geld is en je daarom kunt beslissen waar je het aan uitgeeft, maar zo werkt het niet als de een geld heeft om dure reizen te maken en de ander amper nieuw ondergoed voor zichzelf kan kopen.quote:Op zondag 27 juni 2021 15:34 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Die vlieger gaat niet zo makkelijk op, tenzij je echt riant verdient in niet zoveel tijd of een aardig passief inkomen genereert. Je werkt immers niet samen en hoe meer je werkt, hoe minder tijd je hebt voor je relatie en andere hobby's.
Tevens kan je partner niet zoveel zeggen over jouw inkomen, maar het is niet alsof er geen mening kan zijn ofzo. Genoeg relaties die springen, omdat men het niet eens is over de financiën en de een vindt dat de ander het verkeerd besteed of zelfs over de balk smijt.
Nogmaals een aanwijzing om dat gezamenlijke toekomstbeeld nog eens goed te bespreken lijkt me en je niet te snel rijk te rekenen..
Oh zo een soort mening kan ook prima gevormd worden als je zelf wel genoeg hebt hoor. Daarom is het ook geen garantie als je je partner wel zou voorzien van natje en droogje. Kan zelfs averechts werken als men het gevoel krijgt afgekocht te worden, zodat de rest van de uitgaven niet meer bespreekbaar zou zijn. Mijn geld en jij hebt genoeg, dus dankbaar wezen ajb. Daar valt iets voor te zeggen, maar gezellig is anders..quote:Op zondag 27 juni 2021 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Idd, als je samen een huishouden en gezin hebt is het wel heel makkelijk om te stellen dat het jouw geld is en je daarom kunt beslissen waar je het aan uitgeeft, maar zo werkt het niet als de een geld heeft om dure reizen te maken en de ander amper nieuw ondergoed voor zichzelf kan kopen.
Als ze je ook nog eens verbiedt met anderen een lange vakantie te maken, dan schiet het alsnog niet op.quote:Op zondag 27 juni 2021 16:29 schreef Pvt.Webster het volgende:
Er mee kappen is dan weer vrij radicaal, zeker als de rest van de relatie prima is.
Dan zoek je een ander reismaatje voor de grotere reizen, als het met de partner echt niet wil lukken. En voor de stedentrips heb je je partner
Oh ja idd, in dat geval wordt het wel lastigquote:Op zondag 27 juni 2021 17:57 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als ze je ook nog eens verbiedt met anderen een lange vakantie te maken, dan schiet het alsnog niet op.
Mja en dat is hier idd het geval.. zij wil niet: alle respect daarvoor! Maar dan mag hij ook niet?quote:Op zondag 27 juni 2021 17:57 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als ze je ook nog eens verbiedt met anderen een lange vakantie te maken, dan schiet het alsnog niet op.
Ja heb je dat niet en dan op kosten van de baas mag je er altijd 1 week vakantie in een 7 sterren resort achter plannen plus tickets voor de partner en kids.quote:Op zondag 27 juni 2021 15:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Reizen wordt van je zakelijke aspect betaald?
Shoot, er moet hier serieus iets aan de secundaire arbeidsvoorwaarden gedaan worden lees ik wel, duiken op de Malediven is niet inclusiefquote:Op zondag 27 juni 2021 18:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja heb je dat niet en dan op kosten van de baas mag je er altijd 1 week vakantie in een 7 sterren resort achter plannen plus tickets voor de partner en kids.
Ik kan me er best wat bij voorstellen dat je het niet ziet zitten dat je partner wel droomt van 3 kinderen waar jij dan een week of 6 alleen voor mag zorgen terwijl hij/zij lekker door de VS of Azië reist.quote:Op zondag 27 juni 2021 18:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mja en dat is hier idd het geval.. zij wil niet: alle respect daarvoor! Maar dan mag hij ook niet?
Lijkt me niet fair van haar! Laat m lekker gaan als hij dat zo graag wil.
Misschien eerder dat eens bespreken en zien te achterhalen waarom ze dat ook niet wil. Je mag toch hopen dat je partner zelfstandig genoeg is om een tijdje alleen te kunnen zijn?
Daarom is het beter om er dan vroegtijdig mee te kappen. TS klinkt er namelijk vrij serieus over, dat langdurig op reis... en niet 1x, maar zelfs (twee)jaarlijks. Zijn vriendin is een tegenpool betreft dit onderwerp.quote:Op zondag 27 juni 2021 18:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mja en dat is hier idd het geval.. zij wil niet: alle respect daarvoor! Maar dan mag hij ook niet?
Lijkt me niet fair van haar! Laat m lekker gaan als hij dat zo graag wil.
Misschien eerder dat eens bespreken en zien te achterhalen waarom ze dat ook niet wil. Je mag toch hopen dat je partner zelfstandig genoeg is om een tijdje alleen te kunnen zijn?
quote:Op zondag 27 juni 2021 00:45 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Ik zou je dumpen.
Niet alleen omdat je ineens een dringende behoefte hebt om wat aan me te veranderen, maar ook omdat je anderhalf jaar nogal weinig behoefte had om een kennelijk zo een belangrijk iets voor jou niet te delen met me. Dagelijks dromen over zo een belangrijk onderdeel van je toekomstbeeld, maar mij geen deelgenoot maken daarvan? Really?
Van andere culturen kun je in Nederland ook wel proeven, dus als me dat in die anderhalf jaar niet aan je opgevallen was zou ik me afvragen what the fuck voor kwalitatieve gesprekken we dan wel hebben gedaan al die tijd. Nee, dan passen we wat betreft communicatie en toekomstbeeld niet bij elkaar en zou ik zeggen bon voyage..
Waarom zet je meteen in op samen reizen en haar grenzen verleggen?
Het lijkt mij logischer als je eerst kijkt naar wat haar tegenstaat als jij zonder haar gaat. Omdat je dan beide min of meer de prettigste startpositie hebt en vanaf daar kan ergens naartoe kan werken, als ze daar trek in heeft tenminste. En dat je daar eerst kijkt naar hoe jullie dat minder vervelend zouden kunnen maken. Lijkt me net iets minder druk op de ketel zetten en wat uitnodigender..
Dus jij vertelt je vriendin pas na maanden dat je elke dag dagdroomt over reizen en zij vertelt niet over haar heimwee.quote:Op zondag 27 juni 2021 14:33 schreef dashy1907 het volgende:
Goh ik vind dat juist andersomquote:Op zondag 27 juni 2021 20:55 schreef sp3c het volgende:
Dat nu met corona de reislust niet heel erg ter sprake is gekomen is toch niet heel erg gek?
Ik zou de boel nog niet direct afbreken hoor
Kan ik me ook wat bij voorstellen, elk antwoord is goed hierquote:Op zondag 27 juni 2021 21:08 schreef Holyme het volgende:
[..]
Goh ik vind dat juist andersomJuist met dichte grenzen e.d. kwam reizen hier extra ter sprake in de omgeving.
quote:Op zondag 27 juni 2021 00:45 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Ik zou je dumpen.
Niet alleen omdat je ineens een dringende behoefte hebt om wat aan me te veranderen, maar ook omdat je anderhalf jaar nogal weinig behoefte had om een kennelijk zo een belangrijk iets voor jou niet te delen met me. Dagelijks dromen over zo een belangrijk onderdeel van je toekomstbeeld, maar mij geen deelgenoot maken daarvan? Really?
Van andere culturen kun je in Nederland ook wel proeven, dus als me dat in die anderhalf jaar niet aan je opgevallen was zou ik me afvragen what the fuck voor kwalitatieve gesprekken we dan wel hebben gedaan al die tijd. Nee, dan passen we wat betreft communicatie en toekomstbeeld niet bij elkaar en zou ik zeggen bon voyage..
quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:09 schreef dashy1907 het volgende:
Zoals ik aangaf, omdat ik hier elke dag aan denk en van droom. Sinds kinds af aan.
Ik vind dit nogal een bijzondere combi. Je droomt er dus al je hele leven van, maar hebt er nog weinig actie op ondernomen. Wil je het wel echt? Je bent (op Berlijn na) niet eens in onze buurlanden geweest.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:39 schreef dashy1907 het volgende:
Heb het zelf ook een keer gehad op een kamp. Een voetbal kamp was dat.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 23:30 schreef Polenbatser het volgende:
Vroeger had ik ook heimwee, maar dat bleek eigenlijk helemaal niks met thuis te maken te hebben, maar met het idee dat ik dan ergens een week moest zijn en ik niet weg kon. Schoolkampen vond ik een verschrikking. Toen ik me realiseerde dat als je echt terug naar huis wil dit gewoon kan, verdween die heimwee als sneeuw voor de zon. Geen idee of dit bij je vriendin ook zo is, maar je kunt afspreken dat ze probeert om op reis te gaan en als ze echt terug wil dat dat dan ok is. Moet dat wel echt ok zijn natuurlijk, dus niet alleen zeggen dat het zo is en dan vervolgens ruzie maken als ze toch terug wil. Verder zou ik haar eens vragen of er dingen zijn die ze graag wil zien, even buiten het hele heimwee om. Boek dan een tripje daar heen, vooral niet te lang en niet te ver weg de eerste keer, gaat dat goed bouw dan van daaruit verder.
Het probleem is vooral dat TS denkt dat hij zijn vriendin wel van de heimwee kan afhelpen.quote:Op maandag 28 juni 2021 16:02 schreef sirdanilot het volgende:
Wat raar. Reizen is een dermate belangrijke hobby die deels ook je levensstijl bepaalt , dat dit toch wel iets is wat je op de eerste date al bespreekt?
Het probleem lijkt mij voornamelijk dat zij niet begrijpt waarom reizen zo belangrijk voor je is , nog niet eens zo zeer dat ze er zelf niks aan vindt.
Naja, dit dus. Het hele topic komt op mij een beetje over alsof TS zich opeens in z'n hoofd heeft gehaald dat hij moet reizen en dat moet en zal dan ook NU gebeuren. Alsof reizen opeens een soort heilige graal is ofzo. Vervolgens moet de heimwee van vriendin dan ook meteen opgelost worden en haar gevoel wordt daar niet echt in meegenomen naar mijn idee. Maar goed, andersom vind ik het ook apart dat zij niet wil dat TS dan met vrienden op reis gaat. Het komt allemaal niet zo tactvol over.quote:Op maandag 28 juni 2021 16:07 schreef loveli het volgende:
Reizen is nu nog geen hobby, maar een droom.
Zou jij in haar geval zeggen "ga lekker 2 of 3x per jaar alleen of met een ander op vakantie" ?quote:Op maandag 28 juni 2021 17:41 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Naja, dit dus. Het hele topic komt op mij een beetje over alsof TS zich opeens in z'n hoofd heeft gehaald dat hij moet reizen en dat moet en zal dan ook NU gebeuren. Alsof reizen opeens een soort heilige graal is ofzo. Vervolgens moet de heimwee van vriendin dan ook meteen opgelost worden en haar gevoel wordt daar niet echt in meegenomen naar mijn idee. Maar goed, andersom vind ik het ook apart dat zij niet wil dat TS dan met vrienden op reis gaat. Het komt allemaal niet zo tactvol over.
Dit dus.quote:Op zondag 27 juni 2021 20:55 schreef sp3c het volgende:
Dat nu met corona de reislust niet heel erg ter sprake is gekomen is toch niet heel erg gek?
Ik zou de boel nog niet direct afbreken hoor
Dat ligt eraan. Als dit iemand is die echt reizen als passie heeft en ik wil echt zelf niet mee, dan zou ik dat prima vinden. Mits we samen ook af en toe een gezamenlijke vakantie doen (want de vriendin van TS wil niet helemaal niks zo te lezen) en alles in goed overleg gaat. Dat laatste is eigenlijk de crux. Ik moet me gehoord voelen en verwacht van een ander ook bereidheid tot eventuele concessies. Dus niet al het geld besteden aan vakanties met de ander en dan samen niks meer kunnen doen. Of alle vakantiedagen daaraan spenderen en niet een keer een dagje vrij willen nemen om naar het strand te gaan ofzo. Of alleen maar naar verre bestemmingen willen, als ik dat niet zou willen. Als het met wederzijds respect gebeurt ben ik bereid een ander veel te gunnen, maar als het zoiets is van, "Oh ja, je wilt niet? Nou dan ga ik met een ander en moet je maar niet zeiken", dan word ik daar niet blij van. Maar dan gaat het natuurlijk in wezen al helemaal niet meer om die reis, maar om een gebrek aan dat wederzijdse respect en dan is dat het échte probleem.quote:Op maandag 28 juni 2021 17:49 schreef maily het volgende:
[..]
Zou jij in haar geval zeggen "ga lekker 2 of 3x per jaar alleen of met een ander op vakantie" ?
Een vriendin van mij heeft het wel zo opgelost. Haar man heeft 2 vakantiemomenten per jaar (daar kan en wil hij absoluut niet van afwijken) dus dat zijn de momenten die ze samen weggaan. Zij houdt erg veel van reizen dus met vriendinnen maakt ze nog 5 tripjes (gemiddeld een dag of 5) per jaar. Hij blij, zij blij.quote:Op maandag 28 juni 2021 17:49 schreef maily het volgende:
[..]
Zou jij in haar geval zeggen "ga lekker 2 of 3x per jaar alleen of met een ander op vakantie" ?
Volgens de OP is dit allemaal al besproken. Van haar hoeft het allemaal niet zo nodig. Buiten Europa al helemaal niet. Als ts aangeeft met iemand anders te willen gaan dan ziet ze dit ook niet zo zitten. Als dit allemaal zo belangrijk is voor ts dan zijn ze gewoon geen match. En als hij bij haar wil blijven dan moeten ze elkaar in de waarde laten ipv dat ts haar probeert te veranderen.quote:Op maandag 28 juni 2021 18:25 schreef Vivadreamglasses het volgende:
Wil ze niet eens 8 dagen naar Kreta oid? Ik vind dat toch wel een typisch geval van: allebei precies het tegenovergestelde willen.
Ik hou erg van reizen en zou het super zonde vinden als mijn partner dit helemaal niet zou willen.
Je kunt haar natuurlijk niet dwingen. Maar misschien kun je voorstellen om in ieder geval een week Portugal, Spanje, Turkije of Kreta te doen. En van daaruit rustig opbouwen?
Als ze alles van te voren al afblaast en niks wil proberen, zou ik wat serieuzer aangeven wat je zelf graag wil en voor je ziet. En ook eerlijk zeggen dat je dan alleen (of met een vriend) op avontuur wil gaan.
Hoezo niet?quote:Op zondag 27 juni 2021 20:55 schreef sp3c het volgende:
Ik zou haar topic wel eens willen lezen.quote:Op maandag 28 juni 2021 19:48 schreef dashy1907 het volgende:
Qua geld is het niet de issue, ik zal zeker met haar op vakantie en stedentrip gaan. Ik heb een goedlopend bedrijf en zij heeft ook een royaal inkomen. Daarnaast zal ik zelf voor mijn eventuele vakantie sparen.
Dit hoeft waarschijnlijk niet elk jaar, maar ik wil er wel achter komen hoeveel ik van de wereld wil zien. Ik zal het met haar rustig opbouwen en daarna eens over hebben of we eventueel samen verder kunnen uitbouwen en anders als de relatie nog beter is dan het nu al is, voorstellen of ik één keer alleen of met iemand anders op reis kan gaan om te ontdekken hoe graag ik dit wil en in hoeverre ik dit wil. Anders zal er vast een tussenoplossing zijn zolang we nog geen kinderen hebben oid. Kan zij daar dan nog steeds niet mee leven, sta ik voor een keuze.
Het is inderdaad grotendeels nog een droom, omdat het geld er niet voor was en ik niet mijn beste jaren had. Het begint nu werkelijkheid te worden.
ze heeft die wens niet dus ze zal er zelf al niet over beginnen, hij is net verliefd en kan toch niet op pad atm en nu de maatregelen afnemen begint hij voorzichtig te informeren ... ik vind het niet heel vreemd allemaal hoorquote:Op maandag 28 juni 2021 19:54 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Gaat je wens spontaan weg, zolang er geen mogelijkheden zijn? Wil je niet praten over hoe vervelend het is dat het nu niet kan en er onzekerheid is over wanneer wel? Maakt het ineens niet meer uit of je partner wel trek heeft in zulke activiteiten als het toch niet kan? Zeg je in anderhalf jaar tijd niet een keer joh, ik zou x graag willen, wat jij? Maak je totaal geen plannen als je niet kan boeken? Of maak je wel plannen, maar betrek je je partner daar gewoon niet bij?
Je laat je partner gewoon de waan in dat je wel voldoende ok bent met deze niet zelf verkozen coronalifestyle. Eentje die wel dichter bij haar ideaal ligt, dus daarin mee gaan kan best een mindfuck zijn als je nalaat haar te vertellen dat je dit dus eigenlijk niet wil en dat het ondanks fijn met haar niet afdoende was en in de toekomst ook niet gaat zijn als er weer meer opties zijn. Dan ligt dat onbegrip niet totaal aan haar en eventuele psychische issues lijkt me..
Nee, daar heeft ze ook geen reden toe als zij er wel mee gelukkig mee is en dit als goede basis voor de toekomst ziet. Je kan moeilijk stellen dat het haar taak is om te checken of hij er wel ok mee is, als hij al die tijd erin mee gaat en zijn gedrag wel ok vinden, want er was toch niks mogelijk op dat gebied.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze heeft die wens niet dus ze zal er zelf al niet over beginnen, hij is net verliefd en kan toch niet op pad atm en nu de maatregelen afnemen begint hij voorzichtig te informeren ... ik vind het niet heel vreemd allemaal hoor
Hij is eigenlijk gewoon niet eerlijk geweest tegen haar. Nou dat is slim.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:16 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Nee, daar heeft ze ook geen reden toe als zij er wel mee gelukkig mee is en dit als goede basis voor de toekomst ziet. Je kan moeilijk stellen dat het haar taak is om te checken of hij er wel ok mee is, als hij al die tijd erin mee gaat en zijn gedrag wel ok vinden, want er was toch niks mogelijk op dat gebied.
Hij is in de tweede helft 20 en al anderhalf jaar in een relatie waarin hij toekomst zegt te zien. Dat valt in mijn ogen echt wel voorbij de net verliefd categorie. Die toekomst samen is nota bene juist afhankelijk van in hoeverre een en ander nu aangepast kan worden aan hun huidige lifestyle. En dat laat je dan wachten tot de maatregelen afnemen? Hard pass..
dat zeg ik toch ook nietquote:Op maandag 28 juni 2021 20:16 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Nee, daar heeft ze ook geen reden toe als zij er wel mee gelukkig mee is en dit als goede basis voor de toekomst ziet. Je kan moeilijk stellen dat het haar taak is om te checken of hij er wel ok mee is, als hij al die tijd erin mee gaat en zijn gedrag wel ok vinden, want er was toch niks mogelijk op dat gebied.
dat moet jij wetenquote:Hij is in de tweede helft 20 en al anderhalf jaar in een relatie waarin hij toekomst zegt te zien. Dat valt in mijn ogen echt wel voorbij de net verliefd categorie. Die toekomst samen is nota bene juist afhankelijk van in hoeverre een en ander nu aangepast kan worden aan hun huidige lifestyle. En dat laat je dan wachten tot de maatregelen afnemen? Hard pass..
Hij heeft ook een mond. Hij had gewoon eerlijk moeten zijn tegen haar dat hij er geen genoegen mee neemt en graag naar Amerika wilt gaan voor een maand als de corona maatregelen afnemen.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat moet jij weten
ik vind het wat overdreven allemaal
@dashy1907 Ik ben benieuwd wat jij van deze reactie vindt.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:05 schreef Bart.Messen het volgende:
Wat doet ze moeilijk zeg. Ze wil nergens heen omdat ze snel heimwee heeft. Dat kan en mag. Maar ze gunt het jou ook niet om naar die landen te gaan en jouw dromen waar te maken. Dat snap ik dus niet. Ik vindt het egoïstisch van haar.
iddquote:Op maandag 28 juni 2021 20:23 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Hij heeft ook een mond. Hij had gewoon eerlijk moeten zijn tegen haar dat hij er geen genoegen mee neemt en graag naar Amerika wilt gaan voor een maand als de corona maatregelen afnemen.
Ja schien wel. En waarom stuur je mij steeds dezequote:Op maandag 28 juni 2021 20:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
idd
schien vind ze dat wel prima zolang ze zelf maar niet mee hoeft
die vind ik leukquote:Op maandag 28 juni 2021 20:30 schreef Bart.Messen het volgende:
[..]
Ja schien wel. En waarom stuur je mij steeds dezesmiley? het komt een beetje sarcastisch over
Nee, maar je haalt wel aan dat ze er zelf niet over begonnen is. Het lijkt me vrij normaal dat degene die iets anders wil dan er nu gaande is, daar zelf over begint. En het niet van bijvoorbeeld de overheid af laat hangen. Dat zou je niet alleen voor je eigen wensen moeten doen, maar het siert ook enige interesse in je partner om het daar wat eerder mee te overleggen als het echt zo een ding is.quote:
nou ik zeg dat het logisch is dat ze er niet over is begonnenquote:Op maandag 28 juni 2021 20:36 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Nee, maar je haalt wel aan dat ze er zelf niet over begonnen is. Het lijkt me vrij normaal dat degene die iets anders wil dan er nu gaande is, daar zelf over begint. En het niet van bijvoorbeeld de overheid af laat hangen. Dat zou je niet alleen voor je eigen wensen moeten doen, maar het siert ook enige interesse in je partner om het daar wat eerder mee te overleggen als het echt zo een ding is.
Het zal je maar gebeuren dat je bijvoorbeeld een enorme kindervriend bent, wat ook te merken is aan je lifestyle, en dat je dan na anderhalf jaar verkering ineens hoort dat je partner geen kinderen wil krijgen met de smoes dat het in die periode sowieso niet had gekund en dus niet zo raar is om al die tijd niks gezegd te hebben..
Zou voor mij toch wel een dealbreaker gaan worden, hoor...quote:Op maandag 28 juni 2021 18:54 schreef ZarB het volgende:
[..]
Volgens de OP is dit allemaal al besproken. Van haar hoeft het allemaal niet zo nodig. Buiten Europa al helemaal niet. Als ts aangeeft met iemand anders te willen gaan dan ziet ze dit ook niet zo zitten. Als dit allemaal zo belangrijk is voor ts dan zijn ze gewoon geen match. En als hij bij haar wil blijven dan moeten ze elkaar in de waarde laten ipv dat ts haar probeert te veranderen.
Waar lees je dat TS niet mag van zijn vriendin?quote:Op maandag 28 juni 2021 21:00 schreef Vivadreamglasses het volgende:
[..]
Zou voor mij toch wel een dealbreaker gaan worden, hoor...
Ik vind reizen een van de leukste dingen die je als stel, en trouwens ook als gezin, kunt gaan doen.
Ik vind vriendin van TS vrij kinderlijk overkomen zo, eerlijk gezegd. Zij wil niet, dus'mag' hij ook niet? Wat is dat dan ineens?
Nee, dat zeg ik dan ook niet. Maar ik ga er wel serieus op in als je dat nota bene als eerste noemt in het kader van het niet zo raar vinden dat het niet eerder besproken werd.quote:Op maandag 28 juni 2021 20:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou ik zeg dat het logisch is dat ze er niet over is begonnen
dat is niet per se een aanklacht natuurlijk
als je het omdraait staat er precies hetzelfdequote:Op maandag 28 juni 2021 21:41 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik dan ook niet. Maar ik ga er wel serieus op in als je dat nota bene als eerste noemt in het kader van het niet zo raar vinden dat het niet eerder besproken werd.
quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:06 schreef dashy1907 het volgende:
Hey allemaal!
Ik ben op zoek naar een stukje advies. Ik ben 28 jaar en heb een relatie van anderhalf jaar. Deze gaat erg goed en ik zie mij met haar kinderen krijgen, oud worden etc.
Echter loop ik tegen een probleem aan. Ik kom er nu pas achter dat ze niet van lange en verre reizen houdt, terwijl dit voor mij echt toekomstdromen zijn. Ze heeft sowieso al niks met de landen buiten Europa waar ik heen wil, maar heeft daarnaast ook erge last van heimwee. In principe wilt ze dus hoogstens een stedentripje of 4/6 dagen maximaal op vakantie, terwijl ik van kinds af aan al droom om naar Amerika te gaan(één maand bijvoorbeeld) of naar andere landen zoals Afrika, Indonesië, Japan, Australië etc. Het hoeven geen maanden te zijn, maar als ik het geld ervoor heb en mijn business nog meer zal groeien, zal ik echt de wereld willen zien. Of een tijd lang doorbrengen in Bali en vanuit daar werken(1 á 2 maanden) of een maandje ergens heen. Het kan zeker ook soms een stedentrip zijn of een andere vakantie(liever wel 10 tot 14 dagen, maarja goed daar is nog wel een middenweg in te vinden).
Ik heb met haar één keer erover gepraat en ze gaf aan dat ze erge heimwee heeft en sommige landen voor haar niet hoeven. Volgens haar is heimwee niet te overwinnen en daar kan ik niets tegen in brengen. Daarnaast bouwt ze liever hier een leven op(ik ook) en gaf ze aan hoe ik dit wilde doen met kinderen. Mijn antwoord; eerst reizen, huis kopen en met jonge kinderen geen verre reizen, pas als ze weer ouder zijn eventueel verder. Ik zie mijzelf dan ook de komende 4 tot 7 jaar geen kinderen krijgen(ik wil ze zeer zeker wel). Daarnaast gaf ik toen aan om eventueel alleen te gaan of met een vriend, maar ze begreep niet dat ik haar dan een tijd achter liet. Aan de andere kant begrijp ik niet als je partner die dromen echt heeft, dat je diegene dat niet gunt. 3 tot 4 weken lijkt mij best schappelijk.
We hebben besloten om dit jaar vanwege corona en budgetten in Nederland te blijven. Aangezien ze niet langer dan 4-6 dagen naar het buitenland wilt. Volgend jaar willen we misschien een dag of 8 naar een land in Europa, maar ik denk niet dat dit voldoende voor mij is.
Ik wil er met haar over praten, maar durf het niet te brengen. Ik heb nagedacht over eventueel zonder haar te reizen, max 1x per 1-2 jaar of voor te stellen om elk jaar haar heimwee te overwinnen, maar tot nu toe staat ze er niet voor open en heeft ze nog steeds niks met de landen waar ik naar toe wil.
Wat doen jullie in deze situatie?
Alvast bedankt!
Als jij op vakantie wil, ga jij op vakantie. Met of zonder chick. Als je thuisblijft vanwege je vrouw, gaat ze je een zwak persoon vinden en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ze zal je dan niet meer respecteren en dit zql leiden tot een breuk tussen jullie.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:06 schreef dashy1907 het volgende:
Hey allemaal!
Ik ben op zoek naar een stukje advies. Ik ben 28 jaar en heb een relatie van anderhalf jaar. Deze gaat erg goed en ik zie mij met haar kinderen krijgen, oud worden etc.
Echter loop ik tegen een probleem aan. Ik kom er nu pas achter dat ze niet van lange en verre reizen houdt, terwijl dit voor mij echt toekomstdromen zijn. Ze heeft sowieso al niks met de landen buiten Europa waar ik heen wil, maar heeft daarnaast ook erge last van heimwee. In principe wilt ze dus hoogstens een stedentripje of 4/6 dagen maximaal op vakantie, terwijl ik van kinds af aan al droom om naar Amerika te gaan(één maand bijvoorbeeld) of naar andere landen zoals Afrika, Indonesië, Japan, Australië etc. Het hoeven geen maanden te zijn, maar als ik het geld ervoor heb en mijn business nog meer zal groeien, zal ik echt de wereld willen zien. Of een tijd lang doorbrengen in Bali en vanuit daar werken(1 á 2 maanden) of een maandje ergens heen. Het kan zeker ook soms een stedentrip zijn of een andere vakantie(liever wel 10 tot 14 dagen, maarja goed daar is nog wel een middenweg in te vinden).
Ik heb met haar één keer erover gepraat en ze gaf aan dat ze erge heimwee heeft en sommige landen voor haar niet hoeven. Volgens haar is heimwee niet te overwinnen en daar kan ik niets tegen in brengen. Daarnaast bouwt ze liever hier een leven op(ik ook) en gaf ze aan hoe ik dit wilde doen met kinderen. Mijn antwoord; eerst reizen, huis kopen en met jonge kinderen geen verre reizen, pas als ze weer ouder zijn eventueel verder. Ik zie mijzelf dan ook de komende 4 tot 7 jaar geen kinderen krijgen(ik wil ze zeer zeker wel). Daarnaast gaf ik toen aan om eventueel alleen te gaan of met een vriend, maar ze begreep niet dat ik haar dan een tijd achter liet. Aan de andere kant begrijp ik niet als je partner die dromen echt heeft, dat je diegene dat niet gunt. 3 tot 4 weken lijkt mij best schappelijk.
We hebben besloten om dit jaar vanwege corona en budgetten in Nederland te blijven. Aangezien ze niet langer dan 4-6 dagen naar het buitenland wilt. Volgend jaar willen we misschien een dag of 8 naar een land in Europa, maar ik denk niet dat dit voldoende voor mij is.
Ik wil er met haar over praten, maar durf het niet te brengen. Ik heb nagedacht over eventueel zonder haar te reizen, max 1x per 1-2 jaar of voor te stellen om elk jaar haar heimwee te overwinnen, maar tot nu toe staat ze er niet voor open en heeft ze nog steeds niks met de landen waar ik naar toe wil.
Wat doen jullie in deze situatie?
Alvast bedankt!
ZarB gaf dat aan en daar reageerde ik op.quote:Op maandag 28 juni 2021 21:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar lees je dat TS niet mag van zijn vriendin?
Ja praat met elkaar, Wellicht helpt het wat.quote:
Daar denken jullie blijkbaar niet hetzelfde over?quote:Ik zei nog dat je best eventjes zonder je partner kan en we elkaar soms ook dagenlang niet zien, maar daar gaf ze geen antwoord op.
Waarom luister je niet gewoon naar wat ze zegt? Het reizen boeit haar niet, ze heeft heimwee en haar geld geeft ze liever ergens anders aan uit. Je zit maar te pushen en te pushen en bij elke vinger die ze geeft (wellicht misschien ooit 5 dagen new york, maar moeilijk moeilijk) trek jij gelijk haar hele hand eraf ("ja maar ik wil de andere kant van de usa zien dus dan combineren we dat en dan gaan we veel langer weg dan 5 dagen)". Je laat echt 0 ruimte voor haar wensen, je dendert er gelijk overheen en hoort alleen wat je wilt horen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze zich enorm in het nauw gedreven voelt en hierdoor misschien nog gaat toegeven ook. Met een ongelukkig gevoel tot gevolg. Arme meid.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 21:53 schreef dashy1907 het volgende:
In mijn ogen zijn er genoeg manieren om contact te houden en ben ik na maximaal één maand weer terug.
quote:Op dinsdag 29 juni 2021 21:53 schreef dashy1907 het volgende:
Klopt. Ik vermoed dat zij dat anders ziet dan ja.
Hoe ziet zij dit?quote:Deze gaat erg goed en ik zie mij met haar kinderen krijgen, oud worden etc.
Welnee man. Ik hoef haar niet eens te spreken om te weten dat ze dit niet ziet zitten. Dat is wel duidelijk uit jullie gesprekken, maar blijkbaar hoor je echt alleen wat je wilt horen.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 22:08 schreef dashy1907 het volgende:
Hetgene dat je quote ging over alleen gaan op vakantie. Amerika zag ze zitten als lange reis bij bijvoorbeeld huwelijk.
Hij verwacht ook dat wij die antwoorden gevenquote:Op dinsdag 29 juni 2021 22:17 schreef ZarB het volgende:
[..]
Welnee man. Ik hoef haar niet eens te spreken om te weten dat ze dit niet ziet zitten. Dat is wel duidelijk uit jullie gesprekken, maar blijkbaar hoor je echt alleen wat je wilt horen.
Ik denk bij nader inzien dat ts gewoon tickets (voor hun samen) moet boeken voor een reis van minimaal een maand. Verschillende landen. Als hij dat heeft gedaan dan zal ze het vast wel zien zitten. Ze moet gewoon ff die drempel over. Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest. Ts kan haar zo helpen de angst te overwinnen.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 22:43 schreef maily het volgende:
[..]
Hij verwacht ook dat wij die antwoorden geven
quote:Op dinsdag 29 juni 2021 22:45 schreef ZarB het volgende:
[..]
Ik denk bij nader inzien dat ts gewoon tickets (voor hun samen) moet boeken voor een reis van minimaal een maand. Verschillende landen. Als hij dat heeft gedaan dan zal ze het vast wel zien zitten. Ze moet gewoon ff die drempel over. Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest. Ts kan haar zo helpen de angst te overwinnen.
Dus ts: cheaptickets.nl en go with the flow. Ik ben benieuwd hoe ze reageert!
Wat een vrouwenhatende generalisatie weer zeg. Last van geïnternaliseerde misogynie zeker.quote:Op woensdag 30 juni 2021 05:52 schreef -marz- het volgende:
Dus nu verwacht ze een huwelijksaanzoek en een huwelijksreis naar NY waarna je een permanent reisverbod krijgt.
Het is een vrouw dus wat haar betreft hebben jullie dit nu afgesproken.
Omdat zij al 100 x heeft duidelijk gemaakt hoe zij erin staat en hij elke keer weer een nieuwe trukendoos moet opentrekken om zijn wensen door haar strot te douwen in de hoop dat ze toegeeft. Kan me voorstellen dat dat op een gegeven moment een beetje genant wordt.quote:Op woensdag 30 juni 2021 11:15 schreef jesseax het volgende:
Waarom maakt het je angstig om je wensen kenbaar te maken?
Dit is precies waarom ik in ieder geval niet met TS op reis zou willen gaan. Je hoeft er niet op te rekenen dat hij als reisgenoot bereid is rekening te houden met andermans wensen, want hij is alleen gefocust op zijn wensen en pushen om zoveel mogelijk zijn zin te krijgen.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 22:03 schreef ZarB het volgende:
[..]
Waarom luister je niet gewoon naar wat ze zegt? Het reizen boeit haar niet, ze heeft heimwee en haar geld geeft ze liever ergens anders aan uit. Je zit maar te pushen en te pushen en bij elke vinger die ze geeft (wellicht misschien ooit 5 dagen new york, maar moeilijk moeilijk) trek jij gelijk haar hele hand eraf ("ja maar ik wil de andere kant van de usa zien dus dan combineren we dat en dan gaan we veel langer weg dan 5 dagen)". Je laat echt 0 ruimte voor haar wensen, je dendert er gelijk overheen en hoort alleen wat je wilt horen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze zich enorm in het nauw gedreven voelt en hierdoor misschien nog gaat toegeven ook. Met een ongelukkig gevoel tot gevolg. Arme meid.
Oeps, ik vond het grappig toen ik het verslag van TS las maar was met het verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen en zie nu wat ik getypt heb. Sorry TS het was niet nodig om zo zuur te reageren.quote:Op woensdag 30 juni 2021 06:05 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Wat een vrouwenhatende generalisatie weer zeg. Last van geïnternaliseerde misogynie zeker.
Helemaal geen rare vraag.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:15 schreef Elpis het volgende:
Rare vraag misschien, maar hoeveel landen heb je inmiddels al gezien?
Nou ik dacht meer van: Als het op je 28ste nog steeds een droom is dan heb je er niet veel aan gedaan om hem te verwezenlijken dus hoe groot is die droom dan en wat heeft hij wel bereikt? Maar ik geloof dat zijn vorige topic wel wat verklaart.quote:Op woensdag 30 juni 2021 17:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Helemaal geen rare vraag.
Het zou zomaar kunnen dat zijn plotselingen reislust een even grote verrassing is voor hem als haar gebrek aan reislust dat is voor hem.
Ja maar dat kan je gewoon ook omdraaien.quote:Op woensdag 30 juni 2021 11:27 schreef ZarB het volgende:
[..]
Omdat zij al 100 x heeft duidelijk gemaakt hoe zij erin staat en hij elke keer weer een nieuwe trukendoos moet opentrekken om zijn wensen door haar strot te douwen in de hoop dat ze toegeeft. Kan me voorstellen dat dat op een gegeven moment een beetje genant wordt.
Waar zegt zij dat precies?quote:Op woensdag 30 juni 2021 21:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja maar dat kan je gewoon ook omdraaien.
Zijn vriendin zegt 'njet' en ook 'njet' op zijn wens en droom om maar alleen te gaan (terwijl hij liever met haar samen zou gaan). Nu weet ik wel dat er maar 1 iemand echt kan 'winnen' maar ik zie niet in waarom de vriendin dan maar gelijk moet krijgen omdat hij wat zit te drammen.
Waarom wil ze trouwens echt niet dat je alleen gaat? Vertrouwt ze je niet? Heeft ze daar reden toe? Is het echt omdat ze niet alleen wil zijn?
De vraag blijft dus staan: is je vriendin het waard om je reislust los te laten?
(Beter was idd toch 1 grote reis kunnen maken en wie weet vind je het helemaal niets en heb je het geromantiseerd. Maar zelfs dat zit er voorlopig niet in)
Ja ok, ze zegt: liever niet.quote:
Toch mooi dat vrouwen zogenaamd geweldig kunnen communiceren maar telkens blijken autistisch te zijn.quote:
Wat een onzin weer.quote:Op woensdag 30 juni 2021 23:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja ok, ze zegt: liever niet.
Maar in vrouwentaal is dat: nee
Ik maakte m'n eerste verre reis ook pas op m'n 28e en nog met een groepsreis ook. Ik ben geen avonturier en het zijn geen goedkope reizen. Je bent op je 28e niet meteen hoogbejaard.quote:Op woensdag 30 juni 2021 17:59 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nou ik dacht meer van: Als het op je 28ste nog steeds een droom is dan heb je er niet veel aan gedaan om hem te verwezenlijken dus hoe groot is die droom dan en wat heeft hij wel bereikt? Maar ik geloof dat zijn vorige topic wel wat verklaart.
En nu de rest even lezen, want ik was dit topic helemaal vergeten.
Lijkt me juist een uitstekende leeftijd om te beginnen met reizen. Heel vreemd ook hoe TS niet serieus wordt genomen in wat hij wil.quote:Op donderdag 1 juli 2021 08:47 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik maakte m'n eerste verre reis ook pas op m'n 28e en nog met een groepsreis ook. Ik ben geen avonturier en het zijn geen goedkope reizen. Je bent op je 28e niet meteen hoogbejaard.
Omdat zoals je aan ts zijn vorige topic kan zien het leven in de weg kan gaan zitten.quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:04 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Lijkt me juist een uitstekende leeftijd om te beginnen met reizen. Heel vreemd ook hoe TS niet serieus wordt genomen in wat hij wil.Mijn zwager wilde ook altijd al reizen, maar is dat pas na zijn pensioen gaan ondernemen. Alsof die droom dan niet echt was.
We kunnen zijn vriendin geen advies geven, hem wel. Hun onderlinge communicatie is bijzonder matig in mijn ogen en dat is altijd een samenspel van beiden.quote:Op donderdag 1 juli 2021 08:46 schreef CherryLips het volgende:
Waarom wordt er zo op TS ingehakt? Z'n vriendin wil niet reizen en wil ook niet dat hij alleen gaat en toch is hij de boeman, terwijl zij niet bereid is tot een compromis te komen.
quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:23 schreef Stepperoller het volgende:
Denk dat het voor mensen lastig te rijmen is dat die droom nu ineens zo'n ontzettende urgentie heeft die leidt tot het redelijk compromisloos pushen van zijn vriendin. Dus ik denk eerder dat mensen die plotselinge urgentie een beetje ongeloofwaardig vinden en niet per se de droom zelf.
Het vorige topic heb ik niet gelezen. Dat het leven in de weg zit, zodat dromen later of niet worden waargemaakt, kan ik me heel goed voorstellen, dat was ook mijn punt.quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:24 schreef Elpis het volgende:
[..]
Omdat zoals je aan ts zijn vorige topic kan zien het leven in de weg kan gaan zitten.
Vaak genoeg gelezen over mensen die na hun pensioen dood neervallen. Leuk als je dan pas je dromen wil gaan najagen. Hij was vast echt, maar het blijft dan alleen bij een droom.
Zelf in mijn 20-er jaren een aantal continenten gezien, maar sinds ik kinderen heb moet ik er niet meer zo aandenken. En dan heb ik het niet eens over het feit dat we dan de tickets voor 4 moet betalen. Zoals Cherry Lips al zei, goedkoop is het niet.
Nou ja, hij geeft aan anders alleen te gaan en dat wil ze ook niet. Zij komt verder ook niet met ideeën.quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:23 schreef Stepperoller het volgende:
Denk dat het voor mensen lastig te rijmen is dat die droom nu ineens zo'n ontzettende urgentie heeft die leidt tot het redelijk compromisloos pushen van zijn vriendin. Dus ik denk eerder dat mensen die plotselinge urgentie een beetje ongeloofwaardig vinden en niet per se de droom zelf.
Ja, al kun je er ook voor kiezen 2 weken of zelfs korter te gaan en zo elke keer een stukje te ontdekken.quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:52 schreef CherryLips het volgende:
Binnen Europa is ook zat te zien natuurlijk, maar als je een beetje de tijd wilt nemen voor zeg maar het VK, ben je toch ook zo een paar weken verder.
TS wil zijn droom najagen, dan is het toch logisch dat hij naar een optie zoekt waarmee hij haar kan verleiden om op reis te gaan? "Anders ga ik wel zonder je" motiveert niet echt lekker.quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:50 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nou ja, hij geeft aan anders alleen te gaan en dat wil ze ook niet. Zij komt verder ook niet met ideeën.
Zoals ik al zei vind ik hun communicatie van beide kanten bijzonder matig. Ik vraag me ook af of de soep wel zo heet gegeten wordt als hier wordt weergegeven en of er niet veel ruis is ontstaan.quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:50 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nou ja, hij geeft aan anders alleen te gaan en dat wil ze ook niet. Zij komt verder ook niet met ideeën.
Volgens mij vertelt TS nergens dat zijn vriendin het niet goed zou vinden als hij alleen zou gaan. Ze vindt het niet leuk als ze dan een tijd zonder hem zou moeten.quote:Op donderdag 1 juli 2021 09:50 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik ken ook maar weinig mensen die zouden zeggen het niet goed te vinden, omdat je dat eigenlijk niet kunt maken (tenzij zwaarwegende redenen).quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij vertelt TS nergens dat zijn vriendin het niet goed zou vinden als hij alleen zou gaan. Ze vindt het niet leuk als ze dan een tijd zonder hem zou moeten.
Op zich is een balletje opgooien geen verkeerd idee. Sommige dingen moet je ook een beetje samen naar toe groeien.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:00 schreef loveli het volgende:
[..]
TS wil zijn droom najagen, dan is het toch logisch dat hij naar een optie zoekt waarmee hij haar kan verleiden om op reis te gaan? "Anders ga ik wel zonder je" motiveert niet echt lekker.
Moet ie gaan smeken en op z'n knietjes en allerlei beloftes doen?quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:00 schreef loveli het volgende:
[..]
TS wil zijn droom najagen, dan is het toch logisch dat hij naar een optie zoekt waarmee hij haar kan verleiden om op reis te gaan? "Anders ga ik wel zonder je" motiveert niet echt lekker.
Ik heb het al eerder gezegd: dit zijn nog hypothetische gesprekken. Liever dat ze eerlijk is over haar bezwaren dan dat ze nu zegt: ‘tuurlijk, dan ga je gerust je gang!’, terwijl ze het anders voelt. De gesprekken gaan bovendien al in de ‘jouw heimwee is het probleem’-modus, dus zij heeft misschien ook wel het idee dat zij haar best moet doen om hem haar gevoelens serieus te laten nemen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:05 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ik ken ook maar weinig mensen die zouden zeggen het niet goed te vinden, omdat je dat eigenlijk niet kunt maken (tenzij zwaarwegende redenen).
En ze zegt niet te kunnen begrijpen dat hij haar dan alleen achter laat. Dat klinkt voor mij als emotionele druk, want moeilijk te begrijpen is het niet. Tenzij je alles samen wil doen en ook vindt dat dat zo hoort in een relatie.
Niet zo raar als je na anderhalf jaar in de waan laten iemand ineens overvalt met iets wat buiten haar wensen ligt en dat dan af wil doen als angst die maar gewoon even overwonnen moet worden. Dan zou ik niet een gevoel van een compromis hebben, me serieus genomen voelen en eerst aan andere dingen willen werken.quote:Op donderdag 1 juli 2021 08:46 schreef CherryLips het volgende:
Waarom wordt er zo op TS ingehakt? Z'n vriendin wil niet reizen en wil ook niet dat hij alleen gaat en toch is hij de boeman, terwijl zij niet bereid is tot een compromis te komen.
"Volgens haar is heimwee niet te overwinnen en daar kan ik niets tegen in brengen." Dat vind ik zelf ook wel star. Ik hoor alleen zijn kant natuurlijk, maar zoals hij het brengt is het alsof ze zelf geen water bij de wijn wil doen, want ze vindt zelf dat die heimwee niet te overwinnen is en ze snapt ook niet dat hij haar achterlaat voor een reis.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:17 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Niet zo raar als je na anderhalf jaar in de waan laten iemand ineens overvalt met iets wat buiten haar wensen ligt en dat dan af wil doen als angst die maar gewoon even overwonnen moet worden. Dan zou ik niet een gevoel van een compromis hebben, me serieus genomen voelen en eerst aan andere dingen willen werken.
Dit is ook mijn gevoel erbij. Eerst is er gebrek aan verwachtingsmanagement geweest (waardoor iemand al gauw terughoudender reageert en er een ander gevoel bij heeft, tenminste ik wel) en vervolgens lijken er een soort vage onderhandelingen te worden gevoerd (wat in mijn ogen ook weer terughoudendheid uit zelfbehoud in de hand werkt).quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb het al eerder gezegd: dit zijn nog hypothetische gesprekken. Liever dat ze eerlijk is over haar bezwaren dan dat ze nu zegt: ‘tuurlijk, dan ga je gerust je gang!’, terwijl ze het anders voelt. De gesprekken gaan bovendien al in de ‘jouw heimwee is het probleem’-modus, dus zij heeft misschien ook wel het idee dat zij haar best moet doen om hem haar gevoelens serieus te laten nemen.
TS draait in de gesprekken om de hete brij heen en stelt de cruciale vragen niet direct. En de belangrijkste vraag moet TS zichzelf stellen: wil ik deze relatie nog als mijn vriendin niet meewil op mijn gedroomde reizen of me mogelijk alleen met tegenzin alleen laat gaan?
Hoezo is dat star? Heimwee is m.i. ook niet te overwinnen. Je moet er overheen groeien. We hebben het niet over een angst, het is een bepaald gevoel wat alles overheerst.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
"Volgens haar is heimwee niet te overwinnen en daar kan ik niets tegen in brengen." Dat vind ik zelf ook wel star. Ik hoor alleen zijn kant natuurlijk, maar zoals hij het brengt is het alsof ze zelf geen water bij de wijn wil doen, want ze vindt zelf dat die heimwee niet te overwinnen is en ze snapt ook niet dat hij haar achterlaat voor een reis.
Nee, zoeken naar iets wat ze allebei leuk vinden in plaats van zijn zin doordrammen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:14 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Moet ie gaan smeken en op z'n knietjes en allerlei beloftes doen?
Als ze dat echt van mening is, dan is dat niet zo leuk ja. Maar ik kan me ook voorstellen dat je na zo te overvallen zijn in eerste instantie reageert met je hakken in het zand en niet begrijpt waarom hij ineens iets totaal anders zegt te willen. Dan lijkt het me niet totaal onbegrijpelijk dat het voor haar inderdaad voelt alsof het een kwestie is van haar alleen laten, alsof zij en hun leven zoals het was ineens niet meer voldoende is of überhaupt niet goed genoeg was. En dat lijkt me logischerwijs ook niet super uitnodigend om ineens aan te moeten werken, alsof zij degene is die het probleem maakt ipv degene die het onverwacht anders wil.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
"Volgens haar is heimwee niet te overwinnen en daar kan ik niets tegen in brengen." Dat vind ik zelf ook wel star. Ik hoor alleen zijn kant natuurlijk, maar zoals hij het brengt is het alsof ze zelf geen water bij de wijn wil doen, want ze vindt zelf dat die heimwee niet te overwinnen is en ze snapt ook niet dat hij haar achterlaat voor een reis.
Denk dat het voor de vriendin van TS allemaal een beetje klinkt als 'n erg vroege midlife crisis van TS.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:35 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Als ze dat echt van mening is, dan is dat niet zo leuk ja. Maar ik kan me ook voorstellen dat je na zo te overvallen zijn in eerste instantie reageert met je hakken in het zand en niet begrijpt waarom hij ineens iets totaal anders zegt te willen. Dan lijkt het me niet totaal onbegrijpelijk dat het voor haar inderdaad voelt alsof het een kwestie is van haar alleen laten, alsof zij en hun leven zoals het was ineens niet meer voldoende is of überhaupt niet goed genoeg was. En dat lijkt me logischerwijs ook niet super uitnodigend om ineens aan te moeten werken, alsof zij degene is die het probleem maakt ipv degene die het onverwacht anders wil.
Ik had als kind heimwee, dus ik ken het wel.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hoezo is dat star? Heimwee is m.i. ook niet te overwinnen. Je moet er overheen groeien. We hebben het niet over een angst, het is een bepaald gevoel wat alles overheerst.
Zoals ik al eerder zei, heimwee is een gevoel wat op zichzelf staand is. Het is een gevoel wat je niet met iets kan vergelijken. Daarom moet je het zelf gevoeld hebben, wil je het snappen.
En dit is niet vervelend bedoeld naar jou toe of naar anderen, maar heimwee is niet iets om te bagatelliseren.
Nee, dat zegt ze ook niet.... volgens TS heeft ze gezegd dat ze niet begreep dat hij haar dan achter zou laten:quote:Op woensdag 30 juni 2021 23:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja ok, ze zegt: liever niet.
Maar in vrouwentaal is dat: nee
In diezelfde alinea ging het ook al over kinderen en gezien TS vast niet al zijn droomreizen in de komende 4 jaar maakt, komt het er dan dus op neer dat hij wel lekker een maandje per jaar gaat freewheelen (alleen of met een vriend) terwijl zij met de kinderen alleen blijftquote:Ik heb met haar één keer erover gepraat en ze gaf aan dat ze erge heimwee heeft en sommige landen voor haar niet hoeven. Volgens haar is heimwee niet te overwinnen en daar kan ik niets tegen in brengen. Daarnaast bouwt ze liever hier een leven op(ik ook) en gaf ze aan hoe ik dit wilde doen met kinderen. Mijn antwoord; eerst reizen, huis kopen en met jonge kinderen geen verre reizen, pas als ze weer ouder zijn eventueel verder. Ik zie mijzelf dan ook de komende 4 tot 7 jaar geen kinderen krijgen(ik wil ze zeer zeker wel). Daarnaast gaf ik toen aan om eventueel alleen te gaan of met een vriend, maar ze begreep niet dat ik haar dan een tijd achter liet. Aan de andere kant begrijp ik niet als je partner die dromen echt heeft, dat je diegene dat niet gunt. 3 tot 4 weken lijkt mij best schappelijk.
Dan moet hij dat vooral doen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:36 schreef Basp1 het volgende:
Maar ze hebben nu nog geen kinderen dan zou het tof zijn dat hij nu nog wel ruimte krijgt om aan zijn droom te werken.
Ja, eens. Al is er wel een verschil tussen je gevoelens delen, zoals zeggen dat je het moeilijk zult vinden of hem zal missen en het aangeven dat je liever niet wil dat hij gaat en ook niet kan begrijpen dat hij dat doet. Door dat laatste te zeggen zet je iemand voor het blok en hou je weinig ruimte over om iemand tegemoet te komen, dan zit er voor TS inderdaad niet veel anders op dan te bedenken of hij daar mee kan leven of niet.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb het al eerder gezegd: dit zijn nog hypothetische gesprekken. Liever dat ze eerlijk is over haar bezwaren dan dat ze nu zegt: ‘tuurlijk, dan ga je gerust je gang!’, terwijl ze het anders voelt. De gesprekken gaan bovendien al in de ‘jouw heimwee is het probleem’-modus, dus zij heeft misschien ook wel het idee dat zij haar best moet doen om hem haar gevoelens serieus te laten nemen.
TS draait in de gesprekken om de hete brij heen en stelt de cruciale vragen niet direct. En de belangrijkste vraag moet TS zichzelf stellen: wil ik deze relatie nog als mijn vriendin niet meewil op mijn gedroomde reizen of me mogelijk alleen met tegenzin alleen laat gaan?
Ja maar dan kun je het hem toch wel gunnen? Ik hang ook aan elkaar van de angsten, maar dat is niet het probleem van de ander.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:19 schreef Nederturk het volgende:
Het kan ook te maken hebben met angst, bijvoorbeeld angst om te vliegen. Ik heb lange tijd angst gekend voor vliegtuigen en daardoor ging ik nooit buiten Europa (binnen Europa met de auto) reizen.
Jullie kunnen eventueel ook samen naar een therapeut ofso. Misschien dat hij/zij jullie verder kan helpen.
Ik lees het juist als 'ik wil nu reizen nu we nog geen kinderen hebben'.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat zegt ze ook niet.... volgens TS heeft ze gezegd dat ze niet begreep dat hij haar dan achter zou laten:
[..]
In diezelfde alinea ging het ook al over kinderen en gezien TS vast niet al zijn droomreizen in de komende 4 jaar maakt, komt het er dan dus op neer dat hij wel lekker een maandje per jaar gaat freewheelen (alleen of met een vriend) terwijl zij met de kinderen alleen blijft
Het zou mij persoonlijk een zorg zijn, maar als je in de opbouw van je relatie bent en de een al aangeeft wel kinderen te willen maar eens per (twee) jaar een maand de hort op wil dan snap ik best dat de reactie van de ander is "Ik begrijp niet dat je mij dan een tijd alleen achterlaat" want dat alleen achterlaten is wel met de 24/7 zorg voor de kinderen die je allebei zo graag wilde.
Beetje flauw om te doen alsof zij alleen maar "njet" zegt, want dat zegt ze niet.
En wat ze wel zegt: Dat ze het vervelend vindt dat hij haar dan wekenlang alleen (al dan niet met de kinderen) achterlaat is niet eens onredelijk, want ik kan me goed voorstellen dat iemand dat vervelend vindt, ongeacht het feit dat het voor mij geen probleem zou zijn.
Ik zou ook zielsgelukkig zijn als ik een maand in mijn uppie naar weetikveel zou kunnen gaan, maar ik weet ook dat mijn man het heel vervelend zou vinden als ik dat zou doen. Niet omdat hij me dat niet gunt of ons gezin niet alleen draaiende zou kunnen houden, maar gewoon omdat hij het echt heel naar zou vinden als ik een maand weg zou zijn.
Kom ik hier weer op terug:quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:36 schreef Basp1 het volgende:
Maar ze hebben nu nog geen kinderen dan zou het tof zijn dat hij nu nog wel ruimte krijgt om aan zijn droom te werken.
quote:
Hij gaf volgens mij duidelijk aan dit te willen voor er kinderen zouden komen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat zegt ze ook niet.... volgens TS heeft ze gezegd dat ze niet begreep dat hij haar dan achter zou laten:
[..]
In diezelfde alinea ging het ook al over kinderen en gezien TS vast niet al zijn droomreizen in de komende 4 jaar maakt, komt het er dan dus op neer dat hij wel lekker een maandje per jaar gaat freewheelen (alleen of met een vriend) terwijl zij met de kinderen alleen blijft
Het zou mij persoonlijk een zorg zijn, maar als je in de opbouw van je relatie bent en de een al aangeeft wel kinderen te willen maar eens per (twee) jaar een maand de hort op wil dan snap ik best dat de reactie van de ander is "Ik begrijp niet dat je mij dan een tijd alleen achterlaat" want dat alleen achterlaten is wel met de 24/7 zorg voor de kinderen die je allebei zo graag wilde.
Beetje flauw om te doen alsof zij alleen maar "njet" zegt, want dat zegt ze niet.
En wat ze wel zegt: Dat ze het vervelend vindt dat hij haar dan wekenlang alleen (al dan niet met de kinderen) achterlaat is niet eens onredelijk, want ik kan me goed voorstellen dat iemand dat vervelend vindt, ongeacht het feit dat het voor mij geen probleem zou zijn.
Ik zou ook zielsgelukkig zijn als ik een maand in mijn uppie naar weetikveel zou kunnen gaan, maar ik weet ook dat mijn man het heel vervelend zou vinden als ik dat zou doen. Niet omdat hij me dat niet gunt of ons gezin niet alleen draaiende zou kunnen houden, maar gewoon omdat hij het echt heel naar zou vinden als ik een maand weg zou zijn.
Ik gun mijn vriendin ook van alles, maar als ze het op deze manier zou aanpakken qua communicatie ben ik ook niet gelijk enthousiast en ik zou me achtergesteld voelen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:43 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja maar dan kun je het hem toch wel gunnen? Ik hang ook aan elkaar van de angsten, maar dat is niet het probleem van de ander.
Rationeel gezien? Jaquote:Op donderdag 1 juli 2021 11:43 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja maar dan kun je het hem toch wel gunnen? Ik hang ook aan elkaar van de angsten, maar dat is niet het probleem van de ander.
Maar nu moet hij zich schikken naar haar. Zij is hier net zo goed het obstakel.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:47 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik gun mijn vriendin ook van alles, maar als ze het op deze manier zou aanpakken qua communicatie ben ik ook niet gelijk enthousiast en ik zou me achtergesteld voelen.
Terwijl ik niet negatief ten opzichte van samen reizen sta. Maar wel als ik het obstakel ben dat zich maar moet schikken naar de ander.
Maar de kinderen komen op z'n vroegst al over 4 jaar.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:45 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Hij gaf volgens mij duidelijk aan dit te willen voor er kinderen zouden komen.
eerst reizen, huis kopen en met jonge kinderen geen verre reizen, pas als ze weer ouder zijn eventueel verder.
Ja dat is het gevolg van deze aanpak inderdaad. Zoals al eerder aangegeven denk ik dat er maar weinig mensen op deze manier tot elkaar kunnen komen op het gebied van vakantiewensen/gezamenlijke toekomst.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:48 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Maar nu moet hij zich schikken naar haar. Zij is hier net zo goed het obstakel.
Ja. Al lees ik niet dat het NU deze zomer moet. Ze blijven zelfs in Nederland dit jaar. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is na zo'n korte relatie, behalve dan dat het eerder ter sprake had moeten komen (van beide kanten) en het wel begrijpelijk is dat het na zo'n vreemd jaar zonder reizen nu pas naar boven komt.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar de kinderen komen op z'n vroegst al over 4 jaar.
Dus dan heeft hij ineens out of the blue zijn diepste dromen na anderhalf jaar relatie bij haar neergezet en dat moet ook nog NU verwezenlijkt worden.
Nou ja, als je ineens een droom blijkt te hebben (waar ze niets van wist) die tussen nu en 4 jaar verwezenlijkt moet worden en die best wel ingrijpend is in de opbouw van hun relatie, dan is dat "NU" natuurlijk relatief, maar gaat wel over een vrij korte termijn.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:50 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ja. Al lees ik niet dat het NU deze zomer moet. Ze blijven zelfs in Nederland dit jaar. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is na zo'n korte relatie, behalve dan dat het eerder ter sprake had moeten komen (van beide kanten) en het wel begrijpelijk is dat het na zo'n vreemd jaar zonder reizen nu pas naar boven komt.
Ik weet ook niet of ze al samenwonen of dat zijn geld nog een poos alleen van hem is om te besteden (dus niet aan een gezamenlijk huishouden). Daar lees ik misschien overheen.
Nee, maar als zij nu zegt dat ze het niet zo heel tof vindt, en TS denkt, oke, dan blijven we in Nederland en zien we volgend jaar wel, en volgend jaar zegt ze weer dat ze het niet wil .... dan heeft TS zich misschien een jaar ingehouden .....quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:50 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ja. Al lees ik niet dat het NU deze zomer moet. Ze blijven zelfs in Nederland dit jaar. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is na zo'n korte relatie, behalve dan dat het eerder ter sprake had moeten komen (van beide kanten) en het wel begrijpelijk is dat het na zo'n vreemd jaar zonder reizen nu pas naar boven komt.
Ik weet ook niet of ze al samenwonen of dat zijn geld nog een poos alleen van hem is om te besteden (dus niet aan een gezamenlijk huishouden). Daar lees ik misschien overheen.
Ken ook mensen die hun eigen bankrekening met salaris houden en een afgesproken bedrag overmaken voor het gezin. De rest kunnen ze dan opsparen voor eigen wensen, cadeautjes en dergelijke.
Of ga twee keer per jaar op vakantie, één keer volledig naar haar zin, en éém keer wat jij wilt. Eventueel zonder haar. Als je een vakantie koppelt met een andere hobby van jou, dan is dat ook nog best "verkoopbaar". Zo ken ik een postzegelveramelaar die over de hele wereld naar postzegelbeurzen ging. En daar een week of zo vakantie aan vast plakte. Postzegels hebben vaak toeristische onderwerpen dus als bv dan toch in China bent kun je net zogoed ook even die "muur" bezoeken waar je ook een collectie van hebt. Of de collectie postzegels grote Afrikaanse dieren. Toch leuk als je die ook in het echt hebt gezien.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 22:21 schreef theSlowRush het volgende:
Reizen langzaam opbouwen en haar bezwaren eruit zien te krijgen.
Als haar dat echt niet trekt dan ga je dat er ook niet inkrijgen. Dan moet je afspraken maken wat je wel samen wil doen en wat je misschien alleen wil doen.
Ik kan niet in zijn portemonnee kijken en weet dus ook niet of dat echt een issue is.quote:Op donderdag 1 juli 2021 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, als je ineens een droom blijkt te hebben (waar ze niets van wist) die tussen nu en 4 jaar verwezenlijkt moet worden en die best wel ingrijpend is in de opbouw van hun relatie, dan is dat "NU" natuurlijk relatief, maar gaat wel over een vrij korte termijn.
Een termijn waarin ze ook nog allerlei andere opbouwende zaken moeten regelen (huis, trouwen) die een hoop geld kosten.
Ik haal dat er ook niet uit, maar het komt op mij ook niet over als eerst eens rustig verkennen wat ze op reisgebied misschien beiden wel leuk vinden. En bijv. eens kijken hoe ze het ervaren als TS een midweek weg is in zijn eentje en wat dan werkt qua contact houden.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:50 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ja. Al lees ik niet dat het NU deze zomer moet. Ik zie echt niet in wat daar mis mee is na zo'n korte relatie, behalve dan dat het eerder ter sprake had moeten komen (van beide kanten).
Dat maakt het ook nog eens complexer inderdaad. Maar ook daar geldt dat de communicatie en het uitspreken van verwachtingen over de toekomst onvoldoende heeft plaatsgevonden.quote:Op donderdag 1 juli 2021 12:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, als je ineens een droom blijkt te hebben (waar ze niets van wist) die tussen nu en 4 jaar verwezenlijkt moet worden en die best wel ingrijpend is in de opbouw van hun relatie, dan is dat "NU" natuurlijk relatief, maar gaat wel over een vrij korte termijn.
Een termijn waarin ze ook nog allerlei andere opbouwende zaken moeten regelen (huis, trouwen) die een hoop geld kosten.
Als je samen een gezin gaat vormen dan is het al snel een punt als de een al het geld in het huis stopt en de ander duizenden euro's per jaar uitgeeft aan zaken die de een niet zo belangrijk vindt.quote:Op donderdag 1 juli 2021 12:05 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ik kan niet in zijn portemonnee kijken en weet dus ook niet of dat echt een issue is.
Persoonlijk vind ik binnen een week iets anders van je partner verwachten star. Zeker na anderhalf jaar je mond houden en doen alsof het in die periode wel goed genoeg was. Als het hem zo een tijd kost om een en ander kenbaar te maken en nog veel langer te doen om überhaupt achter die dromen aan te jagen, mag zij dan ook even ietsje langer bedenktijd?quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dat zou denk ik duidelijker naar voren komen als hij duidelijk had gemaakt dat hij al die tijd geschikt had. Maar dat wist zij niet, dus is het denk ik ook niet ondenkbaar dat zij het inderdaad ervaart als dat hij haar en hun leven achterlaat als het ware. Kan ook samenhangen met hoe ts een en ander gebracht heeft, dat lijkt me ook niet per se haar schuld.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:48 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dat weet je niet.quote:Op donderdag 1 juli 2021 11:48 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik denk dat het belangrijk is, ongeacht of budget of andere praktische zaken überhaupt een issue zijn, om je visie op de toekomst met regelmaat uit te wisselen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 13:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat weet je niet.
Als die vroege midlife crisis plotselinge reislust voor haar als een verrassing komt. Verre reizen zijn natuurlijk 'n aanslag op het budget van menig koppel.
Beetje als dat je met 'n vriendin richting huisje-boompje-beestje werkt (wat ook geld genoeg kost) en dan opeens duizenden euro's wilt steken in een postzegelverzameling of zo.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 1 juli 2021 13:27 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik denk dat het belangrijk is, ongeacht of budget of andere praktische zaken überhaupt een issue zijn, om je visie op de toekomst met regelmaat uit te wisselen.
Anders zie ik een relatie gewoon niet werken. Of een van de twee moet het fantastisch vinden de ander volledig te volgen in zijn/haar plotselinge plannen, maar ook dat moet je eerst van elkaar te weten zien komen om het te laten werken.
Dit zat ik ook te denken. Zelfs ik heb nog meer gezien en ik ben niet eens reislustig. (wel nieuwsgierig)quote:Op maandag 28 juni 2021 09:55 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
[..]
Ik vind dit nogal een bijzondere combi. Je droomt er dus al je hele leven van, maar hebt er nog weinig actie op ondernomen. Wil je het wel echt? Je bent (op Berlijn na) niet eens in onze buurlanden geweest.
Dit is echt zulke onzin. Wat als je nooit geld hebt gehad om te (kunnen) reizen? Wat als je gezondheid je voorheen in de steek heeft gelaten? Wat als je altijd voor je doodzieke moeder hebt moeten zorgen? Wat als je je er eigenlijk nooit in hebt verdiept en via een vriend(in) geïnfecteerd wordt met het "reisvirus"? Wat als...quote:Op donderdag 1 juli 2021 14:40 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dit zat ik ook te denken. Zelfs ik heb nog meer gezien en ik ben niet eens reislustig. (wel nieuwsgierig)
Tuurlijk, alleen TS droomt er letterlijk al zijn hele leven dagelijks over zegt hij.quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:12 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dit is echt zulke onzin. Wat als je nooit geld hebt gehad om te (kunnen) reizen? Wat als je gezondheid je voorheen in de steek heeft gelaten? Wat als je altijd voor je doodzieke moeder hebt moeten zorgen? Wat als je je er eigenlijk nooit in hebt verdiept en via een vriend(in) geïnfecteerd wordt met het "reisvirus"? Wat als...
Mijn ouders zijn ook pas op hun vijftigste voor het eerst buiten Europa geweest (Amerika en tien jaar later Thailand). Reizen is nooit leeftijdsgebonden! Evenals de interesse voor reizen!
Daar heeft TS het niet over gehad dus dat weten we niet.quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:12 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dit is echt zulke onzin. Wat als je nooit geld hebt gehad om te (kunnen) reizen? Wat als je gezondheid je voorheen in de steek heeft gelaten? Wat als je altijd voor je doodzieke moeder hebt moeten zorgen? Wat als je je er eigenlijk nooit in hebt verdiept en via een vriend(in) geïnfecteerd wordt met het "reisvirus"? Wat als...
Mijn ouders zijn ook pas op hun vijftigste voor het eerst buiten Europa geweest (Amerika en tien jaar later Thailand). Reizen is nooit leeftijdsgebonden! Evenals de interesse voor reizen!
Dat is een beetje vreemd inderdaad. Aan de andere kant, ik heb ook niet ineens, meteen in het eerste jaar, al mijn levensdromen op tafel gegooid bij mijn vrouw. Dat is geleidelijk gegaan. Anderhalf jaar is wat aan de lange kant, zeker, maar we hebben natuurlijk ook te maken gehad met een of ander virus anderhalf jaar lang.quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:27 schreef -marz- het volgende:
[..]
Tuurlijk, alleen TS droomt er letterlijk al zijn hele leven dagelijks over zegt hij.
Dan moet je toch niet raar opkijken dat je vriendin wat sceptisch is omdat ze je er nooit eerder over gehoord heeft.
Zo gek is het inderdaad niet dat het nu pas besproken wordt. Reizen zat er het afgelopen jaar ook gewoon niet in. En dat je van iets droomt wil niet zeggen dat je er actief mee bezig bent.quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:44 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat is een beetje vreemd inderdaad. Aan de andere kant, ik heb ook niet ineens, meteen in het eerste jaar, al mijn levensdromen op tafel gegooid bij mijn vrouw. Dat is geleidelijk gegaan. Anderhalf jaar is wat aan de lange kant, zeker, maar we hebben natuurlijk ook te maken gehad met een of ander virus anderhalf jaar lang.
Maar dromen die je binnen 5 jaar (al dan niet binnen 5 jaar nadat er weer een beetje normaal gereisd kan worden) wilt realiseren en die impact zouden hebben op jullie relatie toch wel?quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:44 schreef DjVero het volgende:
[..]
Dat is een beetje vreemd inderdaad. Aan de andere kant, ik heb ook niet ineens, meteen in het eerste jaar, al mijn levensdromen op tafel gegooid bij mijn vrouw. Dat is geleidelijk gegaan. Anderhalf jaar is wat aan de lange kant, zeker, maar we hebben natuurlijk ook te maken gehad met een of ander virus anderhalf jaar lang.
Mja, weet ik niet. Is dat zo? Een halfjaar geleden bijv. gingen wij op zoek naar een nieuwe woning. Daarbij gaf mijn vrouw te kennen dat ze al heel lang 'droomt' van een ligbad. En wij zijn nu zo'n zeven jaar samen... Het is ook maar net wat er voorbij komt op je/jullie levenspad.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:07 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Maar dromen die je binnen 5 jaar (al dan niet binnen 5 jaar nadat er weer een beetje normaal gereisd kan worden) wilt realiseren en die impact zouden hebben op jullie relatie toch wel?
Vind dat net zoiets als het bespreken van een kinderwens.
Een ligbad .... niet zo relatiebepalend als een reisdroom of kinderwens.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:14 schreef DjVero het volgende:
[..]
Mja, weet ik niet. Is dat zo? Een halfjaar geleden bijv. gingen wij op zoek naar een nieuwe woning. Daarbij gaf mijn vrouw te kennen dat ze al heel lang 'droomt' van een ligbad. En wij zijn nu zo'n zeven jaar samen... Het is ook maar net wat er voorbij komt op je/jullie levenspad.
Een kinderwens vind ik toch echt beduidend anders.
Oh ja? Wat als ik de badkamer anders ingedeeld wil hebben? In diezelfde badkamer is het toch wel de bedoeling dat je daar een groot deel van je leven verblijft? Of althans, in het huis waar die badkamer zich in bevindt...quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:15 schreef maily het volgende:
[..]
Een ligbad .... niet zo relatiebepalend als een reisdroom of kinderwens.
Reizen is geen obscure fetish ofzo dus ik begrijp niet hoe mensen dit niet gek vinden om anderhalf jaar stil te houden. Het is volgens ts iets wat al lang leeft, dus hoe kun je spreken over een gezamenlijke toekomst en dit niet noemen? Of ze nou wel of niet mee gaat en hij de centjes heeft, het heeft een behoorlijke impact op hoe ze die toekomst samen vervullen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:52 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Zo gek is het inderdaad niet dat het nu pas besproken wordt. Reizen zat er het afgelopen jaar ook gewoon niet in. En dat je van iets droomt wil niet zeggen dat je er actief mee bezig bent.
Schrok jij van haar ligbadwens na zo een tijd samen? Had je het gevoel dat je haar nooit goed gekend had daardoor? Voel jij je verlaten als je vrouw in het bad ligt? Zou je overwegen te scheiden als de badkamerindeling binnen een week vooral op haar manier zou moeten, omdat jouw smaak gewoon angst zou zijn?quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Oh ja? Wat als ik de badkamer anders ingedeeld wil hebben? In diezelfde badkamer is het toch wel de bedoeling dat je daar een groot deel van je leven verblijft? Of althans, in het huis waar die badkamer zich in bevindt...
Daarnaast, wat kost een beetje fatsoenlijke reis? Een paar duizend euro? Wat kost een badkamer (ligbad)? Een paar duizend euro? Dus wat is het verschil? Keuzes, keuzes...
Juist omdat het geen obscure fetish is vind ik het niet gek dat het in dit jaar onbesproken is gebleven.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:43 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Reizen is geen obscure fetish ofzo dus ik begrijp niet hoe mensen dit niet gek vinden om anderhalf jaar stil te houden. Het is volgens ts iets wat al lang leeft, dus hoe kun je spreken over een gezamenlijke toekomst en dit niet noemen? Of ze nou wel of niet mee gaat en hij de centjes heeft, het heeft een behoorlijke impact op hoe ze die toekomst samen vervullen.
Zou je eens met een kinderwens moeten proberen, dan zou het commentaar heel anders zijn..
Maar dat is ook helemaal niet erg he, dat je schrikt als er iets verandert of dat je je partner opeens anders moet gaan zien. Die gevoelens, daar is niks mis mee en daar moet ook ruimte voor zijn. TS had daar wel wat meer mee kunnen doen, in plaats van direct te zoeken naar mogelijkheden en te pushen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:49 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Schrok jij van haar ligbadwens na zo een tijd samen? Had je het gevoel dat je haar nooit goed gekend had daardoor? Voel jij je verlaten als je vrouw in het bad ligt? Zou je overwegen te scheiden als de badkamerindeling binnen een week vooral op haar manier zou moeten, omdat jouw smaak gewoon angst zou zijn?
Ik vind het nog steeds wel raar dat die reisdroom nu pas ter sprake komt.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:50 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Juist omdat het geen obscure fetish is vind ik het niet gek dat het in dit jaar onbesproken is gebleven.Het is zo normaal om te reizen tegenwoordig.
En zij had het ook aan kunnen dragen als onderwerp, aangezien haar heimwee ook nogal impact heeft.
Nou nee, want hij ondernam nog niet van zulke reizen. Wij hebben thuis ook eenmaal gezegd dat we in Nederland zouden blijven en hebben het helemaal niet gehad over reizen. Nu het weer kan bespreken we de mogelijkheden van een rondreis weer.quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:03 schreef maily het volgende:
[..]
Ik vind het nog steeds wel raar dat die reisdroom nu pas ter sprake komt.
Zij kennen elkaar vanaf het begin van corona; hét gespreksonderwerp van de TS zou dan niet kunnen reizen zijn ....
Dat had zij ook kunnen doen, maar de coronalifestyle ligt denk ik dicht bij haar ideaal. Als ts daar gewoon in mee gaat en niks zegt, dan snap ik haar wel dat ze a. er niet over begonnen is en b. niet begrijpt waarom hij nu wel ineens met allerlei wensen aan komt zetten. Alsof het niet ok was de afgelopen periode.quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:50 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Juist omdat het geen obscure fetish is vind ik het niet gek dat het in dit jaar onbesproken is gebleven.Het is zo normaal om te reizen tegenwoordig.
En zij had het ook aan kunnen dragen als onderwerp, aangezien haar heimwee ook nogal impact heeft.
Nou dat dus. Anderhalf jaar niks zeggen, maar zij moet binnen een paar dagen gelijk open staan. Ik zou echt met hele andere ogen naar mijn partner, onze relatie en communicatie kijken. En ja, dat zou mijn wil om de ander tegemoet te komen denk ik wel negatief beïnvloeden..quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:55 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Maar dat is ook helemaal niet erg he, dat je schrikt als er iets verandert of dat je je partner opeens anders moet gaan zien. Die gevoelens, daar is niks mis mee en daar moet ook ruimte voor zijn. TS had daar wel wat meer mee kunnen doen, in plaats van direct te zoeken naar mogelijkheden en te pushen.
Ik kan bovenstaande op meerdere manieren opvatten geloof ik. Maar jullie hebben het dus minimaal een keer besproken en waren het eens. In welke relatiefase was dat? Had je verwacht dat jullie het eens zouden zijn en zo ja, waarom?quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:03 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Nou nee, want hij ondernam nog niet van zulke reizen. Wij hebben thuis ook eenmaal gezegd dat we in Nederland zouden blijven en hebben het helemaal niet gehad over reizen. Nu het weer kan bespreken we de mogelijkheden van een rondreis weer.
Eens hiermee. Het komt over alsof het gesprek tussen hen niet de diepte ingaat. "Ik wil reizen" - "Ik niet" - "Is het dan een optie als ik alleen of met een vriend ga?" - "Dat vind ik niet leuk" - "Oh... Maar af en toe is het ook ok om even bij elkaar weg te zijn in een relatie" - vriendin zwijgt en gesprek is daarmee klaar.quote:Op donderdag 1 juli 2021 10:00 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Zoals ik al zei vind ik hun communicatie van beide kanten bijzonder matig. Ik vraag me ook af of de soep wel zo heet gegeten wordt als hier wordt weergegeven en of er niet veel ruis is ontstaan.
Heimwee vanwege een vakantie in 2019. Tja dan kan het dus ook makkelijk eenmalig zijn, want dat is vast niet de enige vakantie ooit geweest. Ik zou gewoon rustig iets proberen wat ze beiden in ieder geval wel leuk lijkt en kijken hoe het uitpakt en niet nu al allemaal harde conclusies trekken.
Ik bedoel te zeggen dat het niet gek was om er in zo'n jaar niet over te beginnen, omdat het niet goed mogelijk was en TS ook geen plannen had.quote:Op donderdag 1 juli 2021 18:34 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Ik kan bovenstaande op meerdere manieren opvatten geloof ik. Maar jullie hebben het dus minimaal een keer besproken en waren het eens. In welke relatiefase was dat? Had je verwacht dat jullie het eens zouden zijn en zo ja, waarom?
Ik wel. Ja nog steeds.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:07 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen dat het niet gek was om er in zo'n jaar niet over te beginnen, omdat het niet goed mogelijk was en TS ook geen plannen had.
Mwah, om dan je diepste dromen helemaal niet met je partner te delen is wat raar, al is het in de zin van:quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:07 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen dat het niet gek was om er in zo'n jaar niet over te beginnen, omdat het niet goed mogelijk was en TS ook geen plannen had.
Ten eerste had ts wel plannen, met haar een gezamenlijke toekomst opbouwen. Het gebrek aan concrete reisplannen vind ik echt een slap excuus om dan ook maar het hele onderwerp te laten liggen. Tenzij je denkt dat het nooit meer weg gaat, is dat iets wat toch op gaat spelen ooit. Beter dus om dat deel van jezelf niet te ontkennen en je partner niet te laten investeren in iets wat je kennelijk niet goed genoeg vindt zolang dat ontbreekt.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:07 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Kan me moeilijk voorstellen dat mensen dan ook niet praten over wat voor woning ze zouden willen, aangezien de woningmarkt nu zo overspannen is. Of dat het ineens wel ok is als je na zo een periode zegt btw, ik kan zelf geen kinderen krijgen en wil ze ook niet adopteren. Ah joh, het was toch nog te vroeg om eraan te beginnen en zolang de overheid de kinderopvang nog niet goedkoper heeft gemaakt..quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:57 schreef Sumppi het volgende:
Anderhalf jaar vind ik, in deze tijd waarin amper wat mogelijk was, ook nog randje opstartfase.
Dan ben je het al eens dat je samen een huis wil kopen in ieder geval en wanneerquote:Op donderdag 1 juli 2021 20:58 schreef Sumppi het volgende:
Als het gaat om onvruchtbaarheid vind ik dat wel een heel ander verhaal.
Tegen de tijd dat wij een huis wilden kopen zijn we gaan kijken naar het waar. Ik heb me nooit zo druk gemaakt over of we wat dat betreft wel hetzelfde wilden. Zaken veranderen, ook als je ze in het eerste jaar al besproken hebt. Zo kochten we eerst midden in de stad en wonen we nu op het platteland.
Een reis van een paar weken eens in de zoveel jaar vind ik niet zo'n grote beslissing of toekomstkeuze. Iets wat je best kunt bespreken tegen de tijd dat de vakantie eraan komt aan het begin van je relatie. Ik verbaas me over alle bezwaren hier en besef me dat ik heel anders in het leven sta.
Komt er op neer dat we het toch niet eens worden.
Zolang ik erbij kan kruipen, voel ik me zeker niet verlatenquote:Op donderdag 1 juli 2021 17:49 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Schrok jij van haar ligbadwens na zo een tijd samen? Had je het gevoel dat je haar nooit goed gekend had daardoor? Voel jij je verlaten als je vrouw in het bad ligt? Zou je overwegen te scheiden als de badkamerindeling binnen een week vooral op haar manier zou moeten, omdat jouw smaak gewoon angst zou zijn?
Als je niet nadenkt over zulke belangrijke dingen, mag je ook best wat toeschietelijker zijn naar je partner als die ook niet stante pede meegaat wanneer je er ineens mee op de proppen komt vind ik.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:25 schreef DjVero het volgende:
[..]
Zolang ik erbij kan kruipen, voel ik me zeker niet verlaten![]()
Maar ik snap het punt wat je probeert te maken met het stellen van deze vragen en dat is wat er mis is gegaan bij deze TS. Hij had moeten communiceren. Maar soms denk je simpelweg niet over dingen na, ook als het gaat om belangrijke levenskeuzes óf ga je er te gemakkelijk vanuit dat anderen wel mee zullen gaan in je keuzes. Naar mijn mening is er niets wat niet op te lossen valt, zolang je maar (achteraf) communiceert en elkaar al helemaal geen dingen gaat verbieden of keuzes aan elkaar op gaat dringen. En dat is wel wat hier gebeurt.
Persoonlijk zou ik het verschrikkelijk vinden om alles van tevoren vast te leggen, te plannen en door te nemen, ook als het gaat om levensdromen/vakanties/badkamerindeling/etc. Ik hou ervan om bij de dag, in het moment, te leven. Ik ben een dromer en ik sta soms ook te weinig stil bij wat mijn partner wil, helemaal als ik me mee laat voeren door mijn enthousiasme. Misschien staat TS ook wel zo in het leven en heeft 'ie hier gewoon nooit over nagedacht.
Eens. Wellicht sluit het andere dingen ook uit of worden andere dingen - waar wel over is gesproken - vertraagd. Geld is vaak 'n schaarse factor in 'n jong gezin.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 14:56 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Als je niet nadenkt over zulke belangrijke dingen, mag je ook best wat toeschietelijker zijn naar je partner als die ook niet stante pede meegaat wanneer je er ineens mee op de proppen komt vind ik.
Maar dat geldt andersom net zo met het heimwee verhaal, daar beperk je de ander behoorlijk mee en dan kun je ook toeschietelijker reageren door begrip te tonen voor de wens dan maar alleen te gaan.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 14:56 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Als je niet nadenkt over zulke belangrijke dingen, mag je ook best wat toeschietelijker zijn naar je partner als die ook niet stante pede meegaat wanneer je er ineens mee op de proppen komt vind ik.
In principe kun je veel oplossen als je welwillend bent ja, maar daar is geen harde definitie voor. Juist daar laten mensen denk ik te makkelijk punten liggen, want je toont eigenlijk niet zoveel interesse in de belevingswereld van je partner als je zegt ja maar ik kom jou hier tegemoet dus dat moet jij ook zo ervaren en anders ben jij degene die moeilijk doet! Dat is gewoon niet zo een sjiek uitgangspunt als jij degene bent die ineens iets anders wil en waarom zou de tegenpartij zich wel welwillend op moeten stellen als de ander dat ook niet lijkt te doen in hun ogen. Dan ben je na de mindfuck van x periode je mond houden en meedoen aan iets wat je kennelijk toch niet goed genoeg vond, alsnog niet kwalitatief in gesprek..
Eens, met heimwee beperk je de ander ook en het zou haar sieren als ze hem die vrijheid gunt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 15:56 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Maar dat geldt andersom net zo met het heimwee verhaal, daar beperk je de ander behoorlijk mee en dan kun je ook toeschietelijker reageren door begrip te tonen voor de wens dan maar alleen te gaan.
Als mijn man pas na ruim een jaar had verteld dat een langere vakantie er niet in zou zitten door heimwee zou ik ook op mijn neus kijken.
Dat is ook de reden dat ik niet zo hard wil oordelen over dat ze hier nu pas achter komen.
Waarom vindt je het naïever om uit te gaan van de situatie zoals die is?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 17:07 schreef Sumppi het volgende:
Oke, het ging mij om de verontwaardiging dat hij er niet eerder over is begonnen. Heimwee of juist willen reizen, dat heeft alletwee flinke invloed op de toekomst. Maar juist degene die het gesprek start krijgt het om zijn oren.En dit was natuurlijk een uitzonderlijk jaar. Er dan vanuit gaan dat het nu eenmaal is hoe het gaat in de relatie vind ik heel naïef. Zonder veel sociaal contact en uitjes, maar lekker knus met zijn twee.
Het ging me niet om het inhoudelijke gesprek, dat hij dat beter anders had kunnen aanpakken ben ik het geheel mee eens.
Ik denk dat het sowieso niet gek is om te beginnen over dingen die je graag wil, ongeacht maatregelen en wat nog meer. Dat zou wat mij betreft een standaard moeten zijn, zeker richting de dertig en serieuze plannen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 18:48 schreef Sumppi het volgende:
Ik bedoel dat hij het hier om zijn oren krijgt, terwijl zij ook niks over die heimwee heeft gezegd.
Dat is de reden dat ik denk: oke, nu hebben we het erover en gaan we vanaf hier verder. In plaats van het hem zo hard kwalijk te nemen. Ze hebben alletwee een: wtf, ik ken je nog niet zo goed als ik dacht moment gehad. Nouja, vanaf daar verder. Ik heb die momenten gelukkig nog steeds in mijn relatie en vind dat juist leuk: nieuwe ontwikkelingen, dromen en avonturen. Het is een heel andere insteek.
En stel dat zij uit het niks over die heimwee en niet willen reizen was begonnen, dan was het niet gek geweest omdat ze toch niet op reis gingen in verband met corona? Dat is toch net zo goed jammer dat ze het niet eerder heeft laten weten. Pot en ketel verhaal in dit geval, alhoewel ik niet denk dat die vriendin hem dit verwijt.
En naïef, omdat dit zo'n uitzonderlijk jaar is dat je niet kunt verwachten dat je partner zijn tijd altijd zo wil besteden. Nogmaals, niet haar argument, daar komen users hier mee aanzetten.
Wekenlang de maximale dosis paracetamol slikken lijkt me sowieso geen gezond idee laat staan of je dan nog überhaupt kunt genieten van de reis. En dan nog: wáárom moet iemand perse van zijn/haar heimwee afgeholpen worden? Als diegene er verder geen probleem mee heeft om niet op reis te gaan is dat toch een eigen keuze??quote:Op vrijdag 2 juli 2021 19:49 schreef Soldier2000 het volgende:
Op nu.nl stond daar vandaag nog een artikel over, kennelijk kan paracetamol hiertegen helpen. Proberen waard lijkt mij.
https://www.nu.nl/vakanti(...)an-bij-kinderen.html
Paracetamol kan helpen
Tegen heimwee bestaat geen échte oplossing, behalve simpelweg naar huis terugkeren. "Het is een serieus probleem. Ik heb ooit gesproken met iemand die elke dag de toren van het dorp moet zien, anders ging het niet goed. Maar bij kinderen valt het vaak wel mee, zolang ze maar bij hun ouders zijn. Misschien komt heimwee zelfs wel vaker voor bij volwassenen. Dat zou me niet verbazen", stelt Vingerhoets.
"Ik ben ooit benaderd door een vrouw wier man heel erge heimwee had. Zij wilde graag drie weken op vakantie naar Noorwegen, maar haar man hield het door zijn heimwee nog geen drie dagen vol op vakanties. Ik adviseerde om de maximale dosis paracetamol te nemen. Hij heeft het de hele vakantie volgehouden."
Vingerhoets baseerde zijn paracetamolmethode op een onderzoek van een aantal jaar geleden in de Verenigde Staten. Hieruit bleek dat studenten met liefdesverdriet die paracetamol slikten hier minder last van hadden. "Fysieke pijn kent een grote overlap met psychische pijn. Het kan dan ook nooit kwaad om een paracetamol te proberen. Daarnaast kun je heimwee voor een deel met afleiding bestrijden en vertrouwde dingen van huis meenemen waar je aan gehecht bent."
In het jaar waarin er vrijwel niks kan vind ik het niet raar om het niet te hebben over reizen. Nu er daadwerkelijk wat kan veranderen en hij wat anders wil heeft hij het ook aangedragen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:23 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Ik denk dat het sowieso niet gek is om te beginnen over dingen die je graag wil, ongeacht maatregelen en wat nog meer. Dat zou wat mij betreft een standaard moeten zijn, zeker richting de dertig en serieuze plannen.
Echter geen pot-ketel in mijn ogen. Ja, ze hebben beide een verantwoordelijkheid om gesprekken aan te gaan, maar je zou als volwassenen ook een beetje af moeten kunnen gaan op signalen. En dat is waar hier het verschil inzit.
Het gebrek aan signalen om iets anders te willen is logischer als je geen verandering wenst dan wanneer je dat wel wenst. Hij had haar gebrek aan signalen juist kunnen interpreteren, ze waren immers niet tegenstrijdig met wat zij daadwerkelijk blijkt te wensen. Zij is in mijn ogen daarmee duidelijker geweest in dat opzicht en heeft dus meer verantwoording genomen voor haar wensen.
Klopt dat het niet het gezondste advies is, daar houden de niertjes niet zo van.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:25 schreef Cinderelladreamer het volgende:
[..]
Wekenlang de maximale dosis paracetamol slikken lijkt me sowieso geen gezond idee laat staan of je dan nog überhaupt kunt genieten van de reis. En dan nog: wáárom moet iemand perse van zijn/haar heimwee afgeholpen worden? Als diegene er verder geen probleem mee heeft om niet op reis te gaan is dat toch een eigen keuze??
Maar daar loop ik juist op vast....zij geeft overduidelijk aan heimwee te hebben en geen moeite heeft met gewoon thuisblijven, waaróm zou zij toch van die heimwee afgeholpen moeten worden??quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt dat het niet het gezondste advies is, daar houden de niertjes niet zo van.
Soldier2000 probeert wel mee te denken, dat wel.
Het gaat niet alleen om het reizen zelf, daarom noem ik ook specifiek andere signalen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 20:50 schreef Sumppi het volgende:
[..]
In het jaar waarin er vrijwel niks kan vind ik het niet raar om het niet te hebben over reizen. Nu er daadwerkelijk wat kan veranderen en hij wat anders wil heeft hij het ook aangedragen.
Als ik anderhalf jaar lang met plezier chocoladetaart eet en het nooit over appeltaart heb, wat vindt jij dan de meest logische keuze als je taart voor mij gaat halen?quote:Net wat je zegt: ze zijn beiden verantwoordelijk voor zulke gesprekken. Het is best uitzonderlijk om eigenlijk helemaal niet op vakantie te willen. Dan kun je ook zelf nagaan hoe je partner daar over denkt. Net als dat ik eerder na zou gaan of iemand een kinderwens heeft als ik dat zelf absoluut niet heb. Ook omdat ik dan een beperking opleg en wat meer de uitzondering ben.
Nee dat moet ook niet, klopt. Het is dan ook geen voorstel van TS maar van een andere user.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:10 schreef Cinderelladreamer het volgende:
[..]
Maar daar loop ik juist op vast....zij geeft overduidelijk aan heimwee te hebben en geen moeite heeft met gewoon thuisblijven, waaróm zou zij toch van die heimwee afgeholpen moeten worden??
Als er in die tijd alleen chocoladetaart verkrijgbaar was zou ik toch navraag doen en niet al te gek opkijken als blijkt dat je liever appel hebt als het weer bij de bakker ligt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:12 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het reizen zelf, daarom noem ik ook specifiek andere signalen.
[..]
Als ik anderhalf jaar lang met plezier chocoladetaart eet en het nooit over appeltaart heb, wat vindt jij dan de meest logische keuze als je taart voor mij gaat halen?
Ik had juist het idee dat TS haar wél haar heimwee wil laten overwinnen....quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee dat moet ook niet, klopt. Het is dan ook geen voorstel van TS maar van een andere user.
Als zij niet wil, dan is het zo. Heimwee of niet. En dat heeft hij gewoon te respecteren.
(Ik loop vast op die 'het niet leuk vinden dat hij dan alleen gaat')
Ja maar dat klopt ook, zo is dat heel topic hier van start gegaan. Maar toen hij van anderen hoorde dat het toch niet zo simpel is, is ie daar precies wel wat vanaf gestapt (toch dat hevige).quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:26 schreef Cinderelladreamer het volgende:
[..]
Ik had juist het idee dat TS haar wél haar heimwee wil laten overwinnen....
En als appeltaart wel al die tijd verkrijgbaar was?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:26 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Als er in die tijd alleen chocoladetaart verkrijgbaar was zou ik toch navraag doen en niet al te gek opkijken als blijkt dat je liever appel hebt als het weer bij de bakker ligt.
Hopelijk komt hij nog eens terug voor een updatequote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:34 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja maar dat klopt ook, zo is dat heel topic hier van start gegaan. Maar toen hij van anderen hoorde dat het toch niet zo simpel is, is ie daar precies wel wat vanaf gestapt (toch dat hevige).
Dit jaar was er geen appeltaart. Misschien alleen die van de Jumbo, maar die zou ik niet overwegen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:37 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
En als appeltaart wel al die tijd verkrijgbaar was?
Ongeacht of er andere taarten zijn, heb ik zichtbaar plezier van die chocoladetaart. Daar ligt een helder signaal van de boodschap dat ik chocoladetaart echt lekker vindt. Dat signaal zelf verandert niet, maar de interpretatie kennelijk wel.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 21:49 schreef Sumppi het volgende:
[..]
Dit jaar was er geen appeltaart. Misschien alleen die van de Jumbo, maar die zou ik niet overwegen.
En hier werkt het eerder zo: als een van ons ziet dat ze een nieuwe smaak hebben nemen we die mee om te proberen. Dan zijn we niet geschokt dat de ander zijn/ haar smaak wil ontwikkelen.
Dat verrast me en laat me je beter begrijpen, maar je grijpt nu terug op mijn persoonlijke invalshoek die ik in het begin plaats, terwijl ts nog een stuk minder openstaat voor hoe zijn vriendin dit kan ervaren. Dat is een andere context dan ik bijvoorbeeld in die posts hier net boven duidelijk probeer te maken, die prima los kunnen staan van mijn persoonlijke mening en wat ik zou doen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 07:22 schreef Sumppi het volgende:
En tijden veranderen. Ik val over het 'ik zou je dumpen' en ik heb het idee dat we langs elkaar praten wat dat betreft.
Ik dacht dat ik aan het uitleggen was waarom het logischer kan lijken dat ze in mijn ogen niet beide even verantwoordelijk zijn, als de een al die tijd iets anders wil terwijl beide in eerste instantie content leken met de situatie. Daar zit in mijn ogen een verschil, wat logischerwijs ook bij kan dragen aan hoe de tegenpartij reageert. Daarmee bedoel ik niet dat zij gelegitimeerd verbolgen mag blijven, maar dat hij wel realistisch moet zijn dat zijn onhandige aanpak een verrassingseffect heeft waardoor het niet zo raar is dat ze in zo een korte periode van een paar dagen even een ander moet verwerken. En dat dit niet puur aan haar karakter hoeft te liggen.quote:Het is zo hard. Het helemaal niet mee kunnen of willen veren bij verandering en onverwachte wensen en verbolgen blijven over een onhandige aanpak, daar zou ik grote moeite mee hebben. Een welles nietes over wie een gesprek aan had moeten gaan, pfff. Nadat hij het aan is gegaan, maar niet vroeg genoeg.![]()
Als je teruggrijpt op die post, dan kun je ook lezen dat het mij niet alleen om die droom zelf gaat, maar om het totaalplaatje. Ik zou twijfelen aan de kwaliteit van onze communicatie als het voor mij niet eerder duidelijk zou zijn geworden. Dat zegt natuurlijk ook hoe ik over mijn communicatie denk en in hoeverre ik hem tegemoet zou willen en denken te kunnen komen.quote:Je kunt ook zeggen dat iets je overvalt (hij had ook kunnen zeggen dat hij ziet dat het haar overvalt). Maar na een korte anderhalf jaar, waarvan het grootste gedeelte in een tijd waarin zo weinig mogelijk was, vallen over dat je die bepaalde droom niet wist en direct denken aan dumpen, tja, dat vind ik star. Ik zou wat meer begrip of nieuwsgierigheid verwachten vanwege onder andere de tijd waar we in zitten en het besef dat sommige mensen wat meer in het moment zelf leven.
TS, succes verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |