abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199830183
CPB-directeur: Nederland moet bitcoin en andere cryptomunten verbieden.

quote:
Het kabinet moet de bitcoin en andere cryptovaluta in de ban doen, schrijft directeur van het Centraal Planbureau (CPB) Pieter Hasekamp vrijdag in een essay in Het Financieele Dagblad. Hij verwacht dat een crash van de cryptovaluta's onvermijdelijk is en vindt dat Nederland daarom zo snel mogelijk moet ingrijpen.

"Voor beleggers én overheden geldt: wie als laatste in beweging komt, is de klos. Nederland moet nu de bitcoin in de ban doen", schrijft Hasekamp in de krant. Het CPB geldt als een belangrijk adviseur van het kabinet, waarvan Hasekamp sinds maart 2020 directeur is.

Hasekamp rekent erop dat een verbod automatisch leidt tot waardedaling van cryptovaluta. "Het product heeft zelf immers geen intrinsieke waarde en ontleent zijn aantrekkingskracht alleen aan acceptatie door anderen."

Omdat cryptomunten niet door een financiële instelling worden uitgegeven, is het nog te bezien of een verbod erop nationaal kon worden ingevoerd. Minister van Financiën Wopke Hoekstra wees daarom in 2018 een verbod op cryptomunten van de hand.

Andere landen gaan juist de andere koers op dan een verbod. In El Salvador is de cryptomunt bitcoin afgelopen week goedgekeurd als een wettig betaalmiddel.
Verbieden? _O- _O-
pi_199830187
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Volledig eens met @:raptorix dat het belachelijk is dat die boomers steeds met het argument komen dat het geen betaalmiddel gaat worden.

Nou en?

Waarschijnlijk hebben ze ook niet door dat er miljoenen cryptocurrencies zijn en de meesten niet echt het doel hebben om een betaalmiddel te worden.
Ik verwacht overigens dat we ook een terugkeer krijgen van sociale cryptos, in het verleden was Noppes bijvoorbeeld een mooi initatief (bestaat geloof ik nog steeds), een mooie manier om tokens te gebruiken als ruilhandel :)

https://www.trouw.nl/nieuws/het-noppes-bestel~b5eaa862/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199830211
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:59 schreef puddingman het volgende:

[..]

Waarom is dat iets goeds?
De mate waarin nieuw "gedelfde" bitcoins vrijkomen is tot aan het eind geheel vastgelegd.
Geen onzekerheden over bijprinten, je weet (vrijwel) precies hoeveel bitcoins er in 2040 of 2070 in circulatie zijn.
pi_199830216
quote:
Eigenlijk zouden er nog rode laserogen in gephotoshopped moeten worden.
pi_199830219
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:22 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Volledig eens met @:raptorix dat het belachelijk is dat die boomers steeds met het argument komen dat het geen betaalmiddel gaat worden.

Nou en?

Waarschijnlijk hebben ze ook niet door dat er miljoenen cryptocurrencies zijn en de meesten niet echt het doel hebben om een betaalmiddel te worden.
Tja, er is jaren hard geroepen dat crypto de traditionele betaalmiddelen gaan vervangen. Ook hier op het forum trouwens. Niet raar om dan even vast te stellen dat dat niet uitgekomen is toch?

Dat geeft ook gelijk wat perspectief voor de voorspellingen over crypto die inmiddels in de mode zijn.
pi_199830233
Boomer discussies over crypto vind ik een leuke rubriek.

@Lenny_Leonard @Caland @onlogisch @Kingflopland
pi_199830255
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat hangt natuurlijk helemaal van de crypto af, maar ik zou het zelfde over Tesla aandelen kunnen roepen.
Beleggen op de beurs is ook een soort pyramid scheme ja.
pi_199830260
Bovendien kan een groot deel van de wereldbevoking niet eens gebruik maken van een bank en hebben geen rekening. Maar iedereen met een mobiel is nu dankzij crypto instaat om geld te versturen naar familie elders op de wereld zonder al te hoge kosten en nog snel ook.
  vrijdag 11 juni 2021 @ 12:33:23 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199830284
Ook echt elke keer dezelfde carrousel van argumenten. De meeste zijn stompzinnig, sommige slaan wel ergens op, maar waarom crypto nou precies verboden zou moeten worden is me nog niet helemaal helder.
Huilen dan.
pi_199830285
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 09:57 schreef ludovico het volgende:
Er staat letterlijk max 100% verlies.

En als je voor 50% uitstapt op 100% winst is je max verlies 0% geworden.

Als dat je tactiek is en je schat de kans verdubbelen 90% dan heb je slechts 10% kans op verlies lijden.
Dit is fiat denken vanuit je fiat hersenen. Wat is die 'winst" dan precies? In euro's ?

Euro's gaan vanzelf omlaag in waarde, dus je "winst" zal gewoon weer verdampen. Bitcoins daarin tegen blijven stijgen (in fiat termen) omdat de geld printers nooit uit zullen gaan.

Had je jou theorie toegepast in 2013 en je ¤100 euro aan bitcoin 50% verkocht (0 euro kost basis meer).
Dan had je nu een halve bitcoin twv ¤15k ipv 1 bitcoin twv ¤30k

Je verlies in bitcoin termen is een halve bitcoin ter waarde van ¤15.000. En die 100 euro die je probereerde te "beschermen" is inmiddels zwaar in koopkracht teruggelopen...
pi_199830288
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De mate waarin nieuw "gedelfde" bitcoins vrijkomen is tot aan het eind geheel vastgelegd.
Geen onzekerheden over bijprinten, je weet (vrijwel) precies hoeveel bitcoins er in 2040 of 2070 in circulatie zijn.
Dat komt niet door de decentrale werking van Bitcoin, eerder het tegenovergestelde. Dat is een arbitraire regel die ooit door de bedenker van Bitcoin is bedacht. Nogmaals, is het niet veel verstandiger om wanbeleid tegen te gaan met politieke druk?
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  vrijdag 11 juni 2021 @ 12:34:33 #12
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_199830294
Bitcoin moet verboden worden omdat het de proletariërs vrijheid geeft.
pi_199830317
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:33 schreef Piva het volgende:

[..]

Dit is fiat denken vanuit je fiat hersenen. Wat is die 'winst" dan precies? In euro's ?

Euro's gaan vanzelf omlaag in waarde, dus je "winst" zal gewoon weer verdampen. Bitcoins daarin tegen blijven stijgen (in fiat termen) omdat de geld printers nooit uit zullen gaan.

Had je jou theorie toegepast in 2013 en je ¤100 euro aan bitcoin 50% verkocht (0 euro kost basis meer).
Dan had je nu een halve bitcoin twv ¤15k ipv 1 bitcoin twv ¤30k

Je verlies in bitcoin termen is een halve bitcoin ter waarde van ¤15.000. En die 100 euro die je probereerde te "beschermen" is inmiddels zwaar in koopkracht teruggelopen...
Hoe is Bitcoin dan anders dan een goed renderend aandeel?
pi_199830350
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:36 schreef puddingman het volgende:

[..]

Als eens geprobeerd een internationale betaling te doen met je aandeel Shell of Tesla?
Ik heb met crypto al hosting betaald, VPS en diverse andere diensten.
pi_199830351
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:33 schreef Isdatzo het volgende:
Ook echt elke keer dezelfde carrousel van argumenten. De meeste zijn stompzinnig, sommige slaan wel ergens op, maar waarom crypto nou precies verboden zou moeten worden is me nog niet helemaal helder.
De argumenten van Hasekamp slaan ook nergens op maar die man is niet achterlijk en hij heeft ongetwijfeld een andere reden om dit nu te roepen. Zal wel iets zijn in de trant dat hij bang is dat teveel mensen hun vertrouwen in fiat verliezen en overstappen op crypto. Maar dat kan hij natuurlijk niet zeggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2021 12:40:26 ]
pi_199830360
quote:

[..]

Dat is niets anders om inflatie te hedgen. Ik beleg al vele jaren. Maar als je mij een aandeel weet aan te raden dat er net zo goed uit ziet op papier dan bitcoin (de bitcoin whitepaper is simpel, eenvoudig en toch geniaal https://bitcoin.org/nl/bitcoin-document). Bitcoin stijght gemiddeld met 200% per jaar. Dan houdt ik mijn aanbevolen.

De kans dat je het juiste aandeel weet te pakken tussen de meer dan 10.000 aandelen schat ik niet zo hoog in. Het bitcoin toekomst perspectief is ongekend. Één land heeft het nu als wettig betaalmiddel ingevoerd. Bedenk wat bitcoin waar kan worden als 10 landen het gaan doen. Of 50 landen.

Bitcoin heeft een groei pontentie van Amazon in het jaar 2000.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2021 12:41:52 ]
pi_199830385
quote:

[..]

Bitcoin is een store of value. Niet meer dan dat. En ander crypto's kun je zien als in aandeel in een netwerk dat noodzakelijk is. Maar crypto ansich gaat gewoon de toekomst worden. Zelfs overheden willen wel hun eigen crypto's en wallets introduceren. China is daar al heel ver mee. Maar het CPB wil Bitcoin verbieden. Dat is lachwekkend en bovendien niet mogelijk. Zeer grote instituties slaan bitcoin op voor hun zeer welgestelde klanten. Die zijn wel wat slimmer, omdat dit soort partijen in de lange termijn denken en niet als traders te werk gaan.

Er zijn lijsten waar je kunt zien hoeveel bitcoin dit soort instituties bezitten. En dat is niet mals en dat word alleen maar meer. En die partijen vinden deze fud geweldig om zelf op de bodem in te kopen. Een vorm van manipulatie.
pi_199830400
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als eens geprobeerd een internationale betaling te doen met je aandeel Shell of Tesla?
Ik heb met crypto al hosting betaald, VPS en diverse andere diensten.
Het doel van een aandeel is niet om een betaalmiddel te zijn, wel een renderende investering. Aandelen zijn te volatiel om als betaalmiddel te gebruiken. Bitcoin pretendeert dat wel te zijn, alleen lijkt daar in de praktijk weinig van terecht te komen.
pi_199830420
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:44 schreef Cherni het volgende:

Er zijn lijsten waar je kunt zien hoeveel bitcoin dit soort instituties bezitten. En dat is niet mals en dat word alleen maar meer.
Daarom vind ik het altijd wel opmerkelijk dat de bitcoin wordt neergezet als de munt van het volk, de middelvinger naar 'de macht', het middel dat kleine boertjes in Nigeria eindelijk zal bevrijden van de tirannie van het financiele stelsel.

Terwijl het gewoon het zoveelste instrument in de handen van de elite is natuurlijk, met een extreem ongelijke verdeling. Waarbij er ook nog eens geen enkele manier is om dat systeem democratisch te beïnvloeden.
pi_199830425
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:29 schreef Heph844 het volgende:
Het is (ondanks heel veel pogingen) totaal irrelevant als betaalmiddel. Het is totaal irrelevant als rekeneenheid.
Uhm fout.

twitter

Bitcoin is ingevoerd als legal tender in El Salvador. Gaat dit een succes worden, dan gaan veel latijns amerikaanse landen volgen.

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2021 12:48:37 ]
pi_199830436
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:47 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Daarom vind ik het altijd wel opmerkelijk dat de bitcoin wordt neergezet als de munt van het volk, de middelvinger naar 'de macht', het middel dat kleine boertjes in Nigeria eindelijk zal bevrijden van de tirannie van het financiele stelsel.

Terwijl het gewoon het zoveelste instrument in de handen van de elite is natuurlijk, met een extreem ongelijke verdeling. Waarbij er ook nog eens geen enkele manier is om dat systeem democratisch te beïnvloeden.
Precies en daarom is het belangrijk om je eigen keuze te kunnen maken of je zelf nu ook in Bitcoin gaat investeren of niet.
pi_199830451
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:46 schreef puddingman het volgende:

[..]

Het doel van een aandeel is niet om een betaalmiddel te zijn, wel een renderende investering. Aandelen zijn te volatiel om als betaalmiddel te gebruiken. Bitcoin pretendeert dat wel te zijn, alleen lijkt daar in de praktijk weinig van terecht te komen.
En toch, geheel tegen alles wat jij en anderen al >10 jaar roepen over bitcoin, heb ik de koers van < ¤1 naar nu > ¤30.000 zien gaan.

Dus ondanks alle argumenten die er al >10 jaar overheen gestort zijn, alle tegenwerking door overheden en andere nonsens staat bitcoin op een giga rendement.

Dat lijkt toch wat in strijd met elkaar te zijn.

Misschien probeer jij teveel een functie te willen toekennen aan bitcoin terwijl bitcoin zelf z'n functie al vervult.
pi_199830479
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar, maar, maar... dan wordt m'n geld minder waard.
En ik hoorde net dat het zo vreselijk erg is als bitcoin minder waard wordt.

Waarom is dat voor m'n Euro of Dollar op m'n spaarrekening ineens geen probleem meer?
pi_199830490
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 12:40 schreef Piva het volgende:

[..]

Dat is niets anders om inflatie te hedgen. Ik beleg al vele jaren. Maar als je mij een aandeel weet aan te raden dat er net zo goed uit ziet op papier dan bitcoin (de bitcoin whitepaper is simpel, eenvoudig en toch geniaal https://bitcoin.org/nl/bitcoin-document). Bitcoin stijght gemiddeld met 200% per jaar. Dan houdt ik mijn aanbevolen.

De kans dat je het juiste aandeel weet te pakken tussen de meer dan 10.000 aandelen schat ik niet zo hoog in. Het bitcoin toekomst perspectief is ongekend. Één land heeft het nu als wettig betaalmiddel ingevoerd. Bedenk wat bitcoin waar kan worden als 10 landen het gaan doen. Of 50 landen.

Bitcoin heeft een groei pontentie van Amazon in het jaar 2000.
"Niet" had volstaan, maar dat lees ik ook tussen de regels door. En dat is prima, het ìs ook een goeie manier om nu snel geld te verdienen.
Het verschil tussen Bitcoin en een aandeel in een bedrijf is de onderliggende waarde. Zelfs in een geldloze samenleving biedt een bedrijf waarde, Bitcoin bestaat alleen bij gratie van hen die erin geloven.
pi_199830513
Met ¤1 aan bitcoin van begin 2011 kan ik nu 10 jaar later ruim 15.000 liter benzine kopen.
Met ¤1 aan Euro's van begin 2011 kan ik nu 10 jaar later ruim 0,5 liter benzine kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')