Ik denk dat het van de reactie van de partijtop en dus van Spies af hangt. Als die hem negeren, dan is Omtzigt denk ik weg (maar ik zie hem dan gewoon helemaal uit de politiek verdwijnen, trouwens). Als de partijtop aan zijn kant gaat staan, dan is er inderdaad geen reden om op te stappen. Hij heeft dit inderdaad zelf geschreven, dus dit was allemaal nooit een reden om weg te gaan.quote:Op donderdag 10 juni 2021 23:54 schreef VoMy het volgende:
Ik denk nog eerder dat Hoekstra opstapt, Wopke wordt door Pieter neergezet als marionet van het grootkapitaal - daarom is ie ook zo lekker rechts aan het zijn de laatste weken? - dan dat dit voor nieuwe verkiezingen zorgt.
Omtzigt heeft dit stuk zelf geschreven, dus alles wat er in staat weet hij al, er zitten voor hem geen verrassingen bij. Alleen het lek, dat is nog iets waar hij over kan struikelen, dan moet ie het lek zien als persoonlijke aanval vanuit de commissie.
Het CDA breekt niet. Daar is het wel daadwerkelijk fatsoenlijke gedeelte te braaf en loyaal voor. Er zullen wat mensen opstappen, wat leden zeggen op en na een jaar is iedereen dat weer vergetenquote:Op donderdag 10 juni 2021 20:35 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ok en hoe win je bij een breuk in de partij? Imagoschade, het is een dingetje in dit geval.
Als ik dat hele document lees is ie vooral uit op:quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, ik zou als CDA bestuurslid ook verschrikkelijk met hem in mijn maag zitten. Ambieert functies waar hij niet geschikt voor is (een fractievoorzitter moet vooral interne brandjes blussen en vooral geen dossiertijger die altijd tot op de details alles wil weten zijn, minister is hij ook al niet geschikt voor). Doet soms briljant kamerwerk, maar soms is het ook heel erg slecht (MH17 en zijn rol in de mondkapjesaffaire is ook niet echt goed). Is wel enorm populair, maar weigert die populariteit in teamverband in te zetten. Erg lastig.
Is rechtvaardigheid een links punt?quote:Op donderdag 10 juni 2021 22:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat is er eigenlijk zo rechts aan Omtzigt. In dat stuk hamert hij vooral op linkse punten.
De afgelopen decennia zeker.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Is rechtvaardigheid een links punt?
Ja, eigenlijk wel. Bij rechtvaardig beleid denk je toch eerder aan PvdA dan aan VVD. En rechtvaardig en FvD/PVV gaat helemaal niet samen.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Hij heeft het ook nogal over inkomens, daklozen, klimaat etc. Allemaal linkse onderwerpen.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:16 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zo heb ik Wopke ook altijd gezien. Als marionet hij die moet doen wat de top wilt wat hij doet. Dat maakt hem wankel geen eigen mening hebben. Nu heeft hij straks niets. Gegokt en verloren.quote:Op donderdag 10 juni 2021 23:54 schreef VoMy het volgende:
Ik denk nog eerder dat Hoekstra opstapt, Wopke wordt door Pieter neergezet als marionet van het grootkapitaal - daarom is ie ook zo lekker rechts aan het zijn de laatste weken? - dan dat dit voor nieuwe verkiezingen zorgt.
Omtzigt heeft dit stuk zelf geschreven, dus alles wat er in staat weet hij al, er zitten voor hem geen verrassingen bij. Alleen het lek, dat is nog iets waar hij over kan struikelen, dan moet ie het lek zien als persoonlijke aanval vanuit de commissie.
Ik zou willen dat er meer Pieter Omtzigt's waren. Hij gaat voor rechtvaardigheid, wat is dat mis mee. De anderen wisten het en keken weg. Duizenden mensen in de ellende en ze keken weg. Pieter Omtzigt e.a. dus niet die hebben gevochten voor deze mensen. Aanpakken dat corrupte CDAquote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Als ik dat hele document lees is ie vooral uit op:
- recht doen aan de belangen van burgers. In het bijzonder degenen die het al zwaar hebben. Daarbij wel met alle rechtvaardigheid en dus niet overal zomaar met geld strooien om er vanaf te zijn
- inhoudelijke discussie over visie en met name concrete invulling daar van.
- voorkomen van interne problemen door ze tijdig aan te kaarten
- correcte manier volgen van procedures en afspraken
Ik krijg het idee dat hij liever niet lijsttrekker zou worden, als iemand anders deze punten zowel met woorden als met daden handen en voeten had gegeven. Dus hij was eerder kandidaat tegen wil en dank.
Natuurlijk is zo'n man een pain in the ass. In het bijzonder van iedereen die overal de binnenbocht wil nemen en met allerlei ondoorzichtige acties dingen probeert te regelen. Dus het is heel belangrijk en goed dat ie juist zo "vervelend" is. Het houdt allerlei idioten en opportunisten een beetje in toom.
ja hij durft in ieder geval niet door te pakken. want op het moment dat Hugo de jonge was opgestapt had hij het lijsttrekkerschap zo kunnen claimen. maar dat doet hij dan weer niet. Daarom is het achteraf wel een beetje raar dat hij daar zo over klaagt. (hoewel ik het wel met hem eens ben dat het CDA hem echt niet netjes heeft behandeld)quote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar Omtzigt is vooral bijzonder naïef lijkt het. Die laat zich voor ieder karretje spannen.
Zo heb ik Wopke ook altijd gezien. Als marionet hij die moet doen wat de top wilt wat hij doet. Dat maakt hem wankel geen eigen mening hebben. Nu heeft hij straks niets. Gegokt en verloren.quote:Op donderdag 10 juni 2021 23:54 schreef VoMy het volgende:
Je kunt zelf niet bedenken dat dit juist goed is voor zijn herstel. Buiten het feit dat er een onderzoek loopt naar de nederlaag verkiezingsuitslag? Dat komt niet in jou op?quote:Op vrijdag 11 juni 2021 06:41 schreef Keyos het volgende:
Maandenlang zeuren dat je rust zoekt om zodoende van je burn-out te herstellen, maar in de tussentijd wel een memo van zoveel kantjes schrijven waarin je je eigen partij voor de bus gooit 🤣.
Die memo zegt mijns inziens echt heel erg veel meer over Omtzigt dan het CDA. Lozen die knakker en verder gaan met je leven. Een ander scenario zie ik echt niet zo snel.
Hij heeft genoeg stemmen gekregen bij de verkiezing lijsttrekker . Dus er is genoeg steun voor Omtzigt maar dat mag niemand uitspreken anders komen ze niet of laag op de lijst. Dus is het de top die bepaald. Dus de top moet opgeruimd worden.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 06:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat het van de reactie van de partijtop en dus van Spies af hangt. Als die hem negeren, dan is Omtzigt denk ik weg (maar ik zie hem dan gewoon helemaal uit de politiek verdwijnen, trouwens). Als de partijtop aan zijn kant gaat staan, dan is er inderdaad geen reden om op te stappen. Hij heeft dit inderdaad zelf geschreven, dus dit was allemaal nooit een reden om weg te gaan.
Moet Hoekstra misschien inderdaad wel weg. Ploum is al weg. Ik heb alleen geen idee wie er dan politiek leider moet worden, Omtzigt is momenteel niet beschikbaar. Wie er nog vertrouwelingen van hem zijn in de fractie weet volgens mij niemand buiten de fractie.
Dat denk ik nu toch niet. Er is nu toch echt wel teveel gebeurd.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het CDA breekt niet. Daar is het wel daadwerkelijk fatsoenlijke gedeelte te braaf en loyaal voor. Er zullen wat mensen opstappen, wat leden zeggen op en na een jaar is iedereen dat weer vergeten
Eens, Pieter is een prima voorbeeld van de tegenmacht waar het nu zoveel over gaat. Maar ja, de meeste mensen die op wat voor manier dan ook 'macht' hebben zitten helemaal niet te wachten op tegenmacht, dat is alleen maar lastig.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 07:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Als ik dat hele document lees is ie vooral uit op:
- recht doen aan de belangen van burgers. In het bijzonder degenen die het al zwaar hebben. Daarbij wel met alle rechtvaardigheid en dus niet overal zomaar met geld strooien om er vanaf te zijn
- inhoudelijke discussie over visie en met name concrete invulling daar van.
- voorkomen van interne problemen door ze tijdig aan te kaarten
- correcte manier volgen van procedures en afspraken
Ik krijg het idee dat hij liever niet lijsttrekker zou worden, als iemand anders deze punten zowel met woorden als met daden handen en voeten had gegeven. Dus hij was eerder kandidaat tegen wil en dank.
Natuurlijk is zo'n man een pain in the ass. In het bijzonder van iedereen die overal de binnenbocht wil nemen en met allerlei ondoorzichtige acties dingen probeert te regelen. Dus het is heel belangrijk en goed dat ie juist zo "vervelend" is. Het houdt allerlei idioten en opportunisten een beetje in toom.
Ik had het dan ook specifiek over de fractie, wie er daar politiek leider met instemming van Omtzigt zou kunnen worden. De politiek leider moet nu natuurlijk al in de fractie zitten, je kunt niet meer iemand zo in de kamer zetten. En het lijkt me dat zelfs als Omtzigt terug komt, hij niet gelijk fractievoorzitter kan worden na zijn burn-out.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 08:42 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:
[..]
Hij heeft genoeg stemmen gekregen bij de verkiezing lijsttrekker . Dus er is genoeg steun voor Omtzigt maar dat mag niemand uitspreken anders komen ze niet of laag op de lijst. Dus is het de top die bepaald. Dus de top moet opgeruimd worden.
Wat dan? Een scheuring van de fractie? Ik zie het niet gebeuren. Misschien dat er 1 of 2 afsplitsers zijn. Maar dat is schering en inslag inden Haag.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 08:44 schreef LagerthaQueenOfKatte het volgende:
[..]
Dat denk ik nu toch niet. Er is nu toch echt wel teveel gebeurd.
Ik denk ook niet dat de fractie gaat scheuren. In de formatie lijkt de fractie nu toch ook pal achter Hoekstra te zijn gaan staan. Het deel wat per sé niet wilde mee doen was de mond redelijk gesnoerd.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 08:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat dan? Een scheuring van de fractie? Ik zie het niet gebeuren. Misschien dat er 1 of 2 afsplitsers zijn. Maar dat is schering en inslag inden Haag.
Misschien voor de bühne nog een of twee mensen slachtofferen en dan roept de partijtop weer dat het allemaal gefixt is.
Het is een mix van verschillende factoren denk ik. Omtzigt lijkt zich ook een beetje groter te voelen dan de partij en is zich bewust van zijn eigen macht als populair politicus. Maar met de nadruk op 'lijkt' want ik kan niet in zijn hoofd kijken. Kan mij wel voorstellen dat hij weerstand oproept binnen zijn partij en vraag mij af wat hij er eigenlijk nog te zoeken heeft. Wat heeft hij er nog mee te winnen om bij het CDA te blijven? Is het vergelijkbaar met een voetbalclub? Als je fan ben van een club dan switch je ook niet zomaar, dat zit toch in je identiteit.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 08:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Eens, Pieter is een prima voorbeeld van de tegenmacht waar het nu zoveel over gaat. Maar ja, de meeste mensen die op wat voor manier dan ook 'macht' hebben zitten helemaal niet te wachten op tegenmacht, dat is alleen maar lastig.
Als Omtzigt had willen afsplitsen, had hij dat ergens in september al wel gedaan. De kans dat hij dat nu nog doet lijkt me inderdaad zeer klein, de kans dat hij teleurgesteld de politiek verlaat lijkt me groter.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 09:09 schreef KoosVogels het volgende:
Sprak net een CDA-wethouder. Hij acht de kans klein dat Omtzigt een eigen partij begint en denkt dat het rapport is gelekt door volgelingen van Omtzigt, die willen dat hij zich afsplitst.
Zonder meerderheid geen VVD en D66. Niemand wil dat.quote:Op donderdag 10 juni 2021 23:55 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Zonder het CDA geen meerderheidscoalitie. Een minderheidskabinet van VVD en D66 met deelname/gedoogsteun/loyale oppositie van PvdA, GroenLinks en VOLT op Europese thema’s en met CDA en CU op financiële thema’s is theoretisch nog altijd mogelijk.
Vanuit de buitenwereld zijn het vooral veel FvD/PVV-opiniemakers (de Joost Niemollers van deze wereld, je kent ze helaas wel) die dag in dag uit bezig zijn met de situatie Omtzigt bij het CDA. Dat hij (Omtzigt) in zijn memo ook zegt dat heel veel mensen naar zijn filmpjes kijken vanwege embeddings op TPO en GeenStijl, daardoor laat hij zich ook wel een beetje voor hun karretje spannen. De Wierd Duks en Bart Nijmans van deze wereld zijn er niet op uit om Omtzigt aan een betere positie in het CDA te helpen, maar alleen maar bezig met het zaaien van tweedracht binnen het CDA, een partij waar ze zelf niet bij horen noch op stemmen.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 09:09 schreef KoosVogels het volgende:
Sprak net een CDA-wethouder. Hij acht de kans klein dat Omtzigt een eigen partij begint en denkt dat het rapport is gelekt door volgelingen van Omtzigt, die willen dat hij zich afsplitst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |