Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)mondkapjes~ac07c211/quote:‘Filantroop Sywert van Lienden verdiende aan pandemie met nooit gebruikte mondkapjes’
Begin vorig jaar kwam politiek commentator, activist en lobbyist, Sywert van Lienden in actie om het zorgpersoneel aan beschermingsmiddelen te helpen. Hij stelde miljoenen Chinese mondkapjes veilig voor de Nederlandse zorg. Belangeloos, naar eigen zeggen. Geheim bleef dat hij via een eigen bedrijf toch verdiende aan de pandemie, en dat het RIVM zijn mondkapjes kwalificeerde als ‘een onacceptabel gezondheidsrisico’.
Van Lienden richtte de non-profitorganisatie Stichting Hulptroepen Alliantie op om ervoor te zorgen dat Nederland snel miljoenen mondkapjes zou krijgen. Het ministerie van VWS bestelt via hen uiteindelijk 40 miljoen mondkapjes, meldt de Volkskrant.
Maar uit tientallen interne documenten, contracten, mails en rapporten in het bezit van de krant wordt duidelijk dat Van Lienden en zijn compagnons de grote miljoenendeals via hun eigen bv’s lieten lopen en er zo aan verdiend hebben.
Afgekeurd
Ook zouden de maskers zijn afgekeurd door het RIVM omdat ze grafeen (nanomateriaal van koolstof) bevatten en volgens een inspecteur een ‘onacceptabel gezondheidsrisico’ vormen. Uiteindelijk gaat VWS toch akkoord met de aanschaf.
,,Grafeen is meegenomen in de testen en in de certificering van een geaccrediteerd testbureau”, aldus de conclusie in een intern memo. ,,Daarmee voldoet het masker aan de gestelde kwaliteitseisen en normen en wordt het op basis van de VWS-richtlijn vrijgegeven.”
'Niet ongevaarlijk’
Een RIVM-woordvoerder zegt dat het instituut ‘geen voorstander’ is van kapjes waarin nanozilver, koperoxide of grafeen zit zolang niet onderbouwd en uitgezocht is wat de toegevoegde waarde ervan is, terwijl er mogelijk wel risico’s zijn. Grafeen is volgens het RIVM ‘niet per definitie ongevaarlijk’.
Het ministerie van VWS laat aan de krant weten dat geen van de 40 miljoen door Van Lienden geleverde mondkapjes naar de zorg is gegaan. Ze liggen nog op voorraad, omdat er te veel is ingekocht. De 100,8 miljoen euro voor de 40 miljoen mondkapjes is wel overgemaakt.
Volgens Van Lienden is er niets mis met zijn mondkapjes. ,,We hebben het uitgezocht met VWS en testbureaus. De grafeen in onze maskers zijn geen nanotubes maar flakes die zijn vastgebonden in plastic. Het kan niet loskomen en er zit zo weinig in dat het niet schadelijk is. Het is gewoon een veilig product.’’
Hij zei heel veel verschillende dingen. Dat teruggeven niet kan en extreem is vanwege een hedgefonds. Dat het 't doel is om het geld niet aan te raken. Dat hij zelf de beheerder wordt van het het fonds dat dit moet regelen. Dat hij niet kan uitsluiten dat hij het geld toch voor iets anders gebruikt. Na doorvragen, dat het wel vastgelegd is dat het geld goed besteed wordt. Dat hij kapotgemaakt is. En dat hij wil nadenken over de besteding en wat hij zelf nu eigenlijk wil.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:19 schreef Waterdrinker het volgende:
Hij zei toch dat hij met de rendementen iets maatschappelijks wil gaan doen?
Zei hij dat? Zou ook wel logisch zijn want dan kan die 9 miljoen in stand blijven. Zo werkt dat bij fondsen voor goede doelen. Alles opmaken is zonde..je moet geld maken met geldquote:Op zondag 6 juni 2021 13:19 schreef Waterdrinker het volgende: Hij zei toch dat hij met de rendementen iets maatschappelijks wil gaan doen?
Ik doe haast niet aan Twitter daarom deze vraag: als de ander tweets verwijdert, blijven die dan wel staan bij de toegezondene?quote:Op zondag 6 juni 2021 13:34 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dus de reacties van Willem zijn er nog wel, alleen die deelt hij niet
Waardeloze tweet dit
Hij zei dat inderdaad ook nog, dat er rendementen gemaakt moeten worden om iets mee te doen.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zei hij dat? Zou ook wel logisch zijn want dan kan die 9 miljoen in stand blijven. Zo werkt dat bij fondsen voor goede doelen. Alles opmaken is zonde..je moet geld maken met geld
Hopelijk leren mensen ervan, het feit dat iemand contacten heeft met prins Constantijn en Hugo de Jonge zegt nog niet dat iemand betrouwbaar is. Het is vreselijk moeilijk om gladde praatjes te doorzien maar als je gewoon procedures blijft volgen kan er op zich niet zoveel misgaan.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:38 schreef Ericr het volgende:
Nul sympathie gewonnen vandaag. Maar het zal hem waarschijnlijk aan de reet roesten.
Je eigen tweets blijven bestaan, ook al verwijdert de ander zijn of haar reacties.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:37 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Ik doe haast niet aan Twitter daarom deze vraag: als de ander tweets verwijdert, blijven die dan wel staan bij de toegezondene?
Denk het niet hoor, over een paar maanden is iedereen dit weer vergeten. Politieke carrière is wel beëindigd.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:45 schreef Pleun2011 het volgende:
Emigratie is voor hem niet eens zo'n slechte optie. Lijkt me niet leuk om iedere dag herkend te worden op straat of in de supermarkt en weer te worden geconfronteerd met je status van nationale pispaal
Ik heb nog eens geluisterd, het gaat eerst over het rendement maar daarna over de hele 9 miljoen.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:49 schreef Landgeld het volgende:
Mensen.
Het RENDEMENT van zijn 9.000.000 gaat naar goede doelen, de 9.000.000 blijft gewoon onder zijn beheer en in zijn bezit. Totdat het grote publiek het vergeten is en dan gebruikt hij het alsnog voor zichzelf.
Slechte journalistiek bij NOS en Nu
Dat denk ik niet. Ik denk dat er prima volop ruim voldoende aandacht voor alle misstanden in deze kwestie kan zijn. Over VWS en die 5 miljard wordt minstens zoveel geschreven.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:49 schreef Tlaloc het volgende:
Niet om het voor Sywert op te nemen, maar denk wel dat deze mediastorm een bliksemafleider is voor de ¤ 5 miljard die niet meer herleid kan worden.
Vraag me ook af hoeveel die oprichters van Fieldlabs inmiddels hebben verdiend.
Narcistische en sociopate trekjes denk ik. Als de politieke rol van deze gladjanus inderdaad is uitgespeeld dan is dat een positieve uitkomst.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:04 schreef Mondkapje het volgende:
Dat er grof geld verdiend is vanwege niet gevolgde procedures bij VWS is duideiljk. Maar een oplichter als Sywert haalt gewoon het bloed onder de nagels vandaan, en het schijnt hem niet te deren. Voer voor psychologen.
Het omgekeerde is echter wel waar: wanneer iemand contacten heeft met Constantijn en Hugo, weet je dat het een schurk is.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:41 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Hopelijk leren mensen ervan, het feit dat iemand contacten heeft met prins Constantijn en Hugo de Jonge zegt nog niet dat iemand betrouwbaar is. Het is vreselijk moeilijk om gladde praatjes te doorzien maar als je gewoon procedures blijft volgen kan er op zich niet zoveel misgaan.
Iemand kan wel beweren dat ie er een miljoen bij legt omdat ie zo rijk is en begaan is met Onze Zorghelden, ook dan moet je iemand nog geen voorrang geven en blijven luisteren naar het LHC.
Lekker als Sywert zijnde strooien met geld van u en mij aan goede doelen. Wat een nobel streven zeg! Hup, terug dat geld naar de belastingbetaler.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:39 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik krijg echt jeuk van zijn nieuwe strategie.
Doordat Sywert nu pas toegeeft dat ze fout zaten geloof ik er helemaal niks van dat hij het meent.
En (het rendement van) die miljoenen worden inzetten voor maatschappelijke doelen wist het gegraai in de staatsruif niet uit. Dat geld was al bestemd voor maatschappelijke doelen toen Nederlandse burgers en bedrijven het als belasting overmaakten. Daarvoor hoef je het niet vast te zetten in een BV.
Gewoon terugbetalen die hap en accepteren dat je de rest van je leven bekend staat als graaier en leugenaar.
Kinderen met kanker had hij het overquote:Op zondag 6 juni 2021 14:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Goede doelen die onder zijn (of vrienden) beheer staan zeker
Hij beweert dat dat technisch niet mogelijk is door de constructie waarin hij het geld heeft weggezet. Dus nu is het wachten totdat FTM onthult dat het gewoon wel kan en eventueel op welke manier dan.quote:
Kindermisbruikquote:Op zondag 6 juni 2021 14:50 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Kinderen met kanker had hij het over
[ twitter ]
Natuurlijk kan het.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:38 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Hij beweert dat dat technisch niet mogelijk is door de constructie waarin hij het geld heeft weggezet. Dus nu is het wachten totdat FTM onthult dat het gewoon wel kan en eventueel op welke manier dan.
Het lijkt wel alsof hij telkens bewust met een nieuw rookgordijn of leugentje komt wat dan weer ontmaskerd wordt en hem in nog slechter daglicht doet staan.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:44 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het.
Misschien gaat er onderweg een deel van het geld verloren door kosten, belastingen en boetes, maar als Sywert zijn excuses van vandaag serieus meent dan moet hij dit gewoon gaan regelen. Punt.
Of hij kan à la Willem Engel die pot geld gebruiken als onderpand voor het kopen van een stuk grond in Spanjequote:Op zondag 6 juni 2021 14:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Goede doelen die onder zijn (of vrienden) beheer staan zeker
Hij heeft vandaag de pleister een flink stuk losgetrokken. Nog een klein stukje maar. Sywert, je kunt het!quote:Op zondag 6 juni 2021 15:45 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof hij telkens bewust met een nieuw rookgordijn of leugentje komt wat dan weer ontmaskerd wordt en hem in nog slechter daglicht doet staan.
Dat was de enige manier hoe Sywert zijn vege lijf had kunnen redden.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:24 schreef Pleun2011 het volgende:
Als hij echt goede bedoelingen had dan zou hij het geld, of het grootste gedeelte, gewoon terugbetalen. Jammer maar helaas. Al het andere zijn alleen maar rookgordijnen. Maakt mij verder niet uit wat hij doet overigens
En dan lijkt jouw reageren in het topic over deze case wel handig?quote:Op zondag 6 juni 2021 16:41 schreef timmmmm het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom men doet of dit zo verschrikkelijk interessant is.
Wat kan mij die hele van Lienden schelen joh. Het is niet of we dat geld anders niet uit hadden gegeven, alleen aan iemand anders. Best.
Er zijn wel belangrijker dingen gaande dan het kapotte morele kompas van een of andere nobuddie, dus ik begrijp niet zo goed waarom ik hier zoveel over moet horen
Als je denkt dat dat mijn doel is met het reageren op dit topic, is dat een klein inschattingsfoutje.quote:Op zondag 6 juni 2021 16:44 schreef koemleit het volgende:
[..]
En dan lijkt jouw reageren in het topic over deze case wel handig?
De kans dat je er nu iets over hoort wordt groter/kleiner?
Hij is geen nobody maar was zo'n beetje het uithangbord van de corona weldoenders.. logisch dat dit veel aandacht krijgt.quote:Op zondag 6 juni 2021 16:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je denkt dat dat mijn doel is met het reageren op dit topic, is dat een klein inschattingsfoutje.
Ik spreek graag mijn ergernis uit over zaken. Dus wanneer ik mij erger aan hoe een of andere nobuddie ontzettend opgeblazen wordt, wil ik daar wel eens een reactie op plaatsen. Dan is het wel handig als ik dat hier doe en niet in een ongerelateerd topic
Goede reactie van KWFquote:Op zondag 6 juni 2021 17:16 schreef ikweethetookniet het volgende:
KWF zit niet te wachten op donatie Van Lienden: ‘Laat hij het geld terugstorten bij ministerie’![]()
![]()
De stichting KWF Kankerbestrijding zit niet op een eventuele donatie van ondernemer en CDA’er Sywert van Lienden te wachten. Van Lienden trok eerder vandaag (deels) het boetekleed aan over de lucratieve mondkapjesdeal waarmee hij miljoenen winst maakte. Hij stelde dat de winst een maatschappelijke bestemming zou krijgen ‘in de richting van kanker bij jonge gezinnen en arme gezinnen', maar bij KWF hoeft hij niet aan te kloppen
Dat blijkt uit een verklaring van KWF. De stichting voelt zich genoodzaakt een bericht uit te sturen, omdat zij veel vragen krijgt naar aanleiding van de uitspraken van Van Lienden eerder vandaag in het tv-programma Buitenhof. Ook verschijnen er op sociale media opmerkingen van mensen. Zo merkt iemand op dat hij in de methode van Van Lienden ‘een klassieke methode ziet’ om ‘private winsten te verduisteren’. ‘Directeur kankerfonds wrijft zich in de handen’, voegt diegene toe.
‘Voor de goede orde: KWF is níet benaderd door de stichting van Sywert van Lienden over een eventuele donatie, noch stelt zij daar prijs op. Geldt dat toebehoort aan de belastingbetaler kan de heer Van Lienden terugstorten aan VWS’, luidt de verklaring van KWF.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ministerie~a4390b9f/
Zo dat is een boemerang voor Sywert![]()
Genot!quote:Op zondag 6 juni 2021 17:16 schreef ikweethetookniet het volgende:
KWF zit niet te wachten op donatie Van Lienden: ‘Laat hij het geld terugstorten bij ministerie’![]()
![]()
De stichting KWF Kankerbestrijding zit niet op een eventuele donatie van ondernemer en CDA’er Sywert van Lienden te wachten. Van Lienden trok eerder vandaag (deels) het boetekleed aan over de lucratieve mondkapjesdeal waarmee hij miljoenen winst maakte. Hij stelde dat de winst een maatschappelijke bestemming zou krijgen ‘in de richting van kanker bij jonge gezinnen en arme gezinnen', maar bij KWF hoeft hij niet aan te kloppen
Dat blijkt uit een verklaring van KWF. De stichting voelt zich genoodzaakt een bericht uit te sturen, omdat zij veel vragen krijgt naar aanleiding van de uitspraken van Van Lienden eerder vandaag in het tv-programma Buitenhof. Ook verschijnen er op sociale media opmerkingen van mensen. Zo merkt iemand op dat hij in de methode van Van Lienden ‘een klassieke methode ziet’ om ‘private winsten te verduisteren’. ‘Directeur kankerfonds wrijft zich in de handen’, voegt diegene toe.
‘Voor de goede orde: KWF is níet benaderd door de stichting van Sywert van Lienden over een eventuele donatie, noch stelt zij daar prijs op. Geldt dat toebehoort aan de belastingbetaler kan de heer Van Lienden terugstorten aan VWS’, luidt de verklaring van KWF.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ministerie~a4390b9f/
Zo dat is een boemerang voor Sywert![]()
Geldt dat toebehoortquote:
Die indruk heb ik niet, na alles te hebben gelezen over deze affaire. Mijn indruk is dat de heren al in een vrij vroeg stadium hun plannetje hebben bekokstoofd. Niks impulsiefs aan.quote:Op zondag 6 juni 2021 18:59 schreef rubbereend het volgende:
Ik krijg erg de indruk dat het allemaal met goede bedoelingen begonnen is en dat er na meevallers veel geld overbleef de mannen hebben gedacht, die meevaller houden we zelf.
Dan had hij die hele bestelling niet gekregen, pipo. Dan had hij in de rij van mondkapjesverkopers moeten aansluiten en dan was hij door zijn onervarenheid niet aan bod gekomen.quote:Op zondag 6 juni 2021 18:59 schreef rubbereend het volgende:
Ik krijg erg de indruk dat het allemaal met goede bedoelingen begonnen is en dat er na meevallers veel geld overbleef de mannen hebben gedacht, die meevaller houden we zelf. Als Sywert het echt maatschappelijk had willen laten terugvloeien had hij vanaf moment één na de publicatie openheid over zijn vermogen kunnen geven. Had hij niet naar Zwitserland hoeven gaan. Had hij vorig jaar al open kaart kunnen spelen over winst en had hij het niet in een constructie hoeven stoppen met de bedoeling het buiten beeld te brengen
Precies. Het was voor iedereen beter geweest als de deal was afgeketst, al dan niet geholpen door wat maatschappelijke tumult.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:03 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Dan had hij die hele bestelling niet gekregen, pipo. Dan had hij in de rij van mondkapjesverkopers moeten aansluiten en dan was hij door zijn onervarenheid niet aan bod gekomen.
Hij vroeg zelfs om een geheimhoudingsplicht, jammer dat Twan Huys dat niet doorprikte, iemand die zegt dat hij transparanter had moeten zijn, terwijl hij zelf om geheimhouding vroeg.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:07 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Precies. Het was voor iedereen beter geweest als de deal was afgeketst, al dan niet geholpen door wat maatschappelijke tumult.
Ik was verbaasd dat mensen in Sywert premier-materiaal zagen. Die kerel zit voortdurend met droge ogen te liegen, echt een charlatan.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:19 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Hij vroeg zelfs om een geheimhoudingsplicht, jammer dat Twan Huys dat niet doorprikte, iemand die zegt dat hij transparanter had moeten zijn, terwijl hij zelf om geheimhouding vroeg.
Gelukkig stond dat blijkbaar niet op papier anders had het ministerie niets kunnen zeggen en waren we er nooit achtergekomen.
al in een vrij vroeg stadium blijkt er veel geld over te blijvenquote:Op zondag 6 juni 2021 19:03 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Die indruk heb ik niet, na alles te hebben gelezen over deze affaire. Mijn indruk is dat de heren al in een vrij vroeg stadium hun plannetje hebben bekokstoofd. Niks impulsiefs aan.
Veel mensen zouden dit juist als een pre voor het premierschap zien.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:22 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik was verbaasd dat mensen in Sywert premier-materiaal zagen. Die kerel zit voortdurend met droge ogen te liegen, echt een charlatan.
Misschien vinden die deze affaire allemaal net zo interessant als timmmmm.quote:Op zondag 6 juni 2021 18:56 schreef Sunri5e het volgende:
Heb trouwens nog niks van Coolblue en KLM gehoord. Die waren toch ook bij deze alliantie betrokken?
Het verschil is dat die andere aanbieders daar niet hypocriet over deden.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:35 schreef Pedroso het volgende:
Eerste maanden werden er alleen maar woekerprijzen gevraagd voor de mondkapjes, niet alleen Siebert heeft zijn zakken ongelooflijk gevuld.
Wellicht heb ik onder een steen geleefd hoor en geef dat dan gerust aan, maar niemand heeft Sywert toch ooit als premier gezien? Voor mijn gevoel werd hij niet eens serieus genomen als ‘opiniemaker’, laat staan als serieus politicus.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:22 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik was verbaasd dat mensen in Sywert premier-materiaal zagen. Die kerel zit voortdurend met droge ogen te liegen, echt een charlatan.
Je mag jezelf best meer betalen. ¤47.000 is het minimumsalaris dat een DGA zichzelf in principe mag betalen.quote:Op zondag 6 juni 2021 16:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat er nauwelijks een rel was geweest als hij er ¤ 47.000 uitgehaald had (dat is het maximale bedrag dat een groot-aandeelhouder per jaar mag verdienen).
Legale aanbieders die zgn niet hypocriet waren hebben de gemeenschap nog veel meer gekost.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:38 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het verschil is dat die andere aanbieders daar niet hypocriet over deden.
En niet allemaal voorwaarden zoals geheimhouding en voorfinanciering konden bedingen.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:38 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Bron? Die moesten gewoon langs LCH, waar Sywerts te dure deal ook was afgeketst.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:45 schreef Pedroso het volgende:
Legale aanbieders die zgn niet hypocriet waren hebben de gemeenschap nog veel meer gekost.
en die niet via de media druk uitoefenden en het ministerie in een kwaad daglicht stelden. Sywert heeft vrij consequent zijn medianetwerk ingezet om zijn deal erdoor te krijgen.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:38 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Is hij dat al nog niet dan. Hij kan maar beter emigreren.quote:Op zondag 6 juni 2021 17:25 schreef Ericr het volgende:
Dat hij maar een maatschappelijke paria mag worden.
Zij hebben (ook moreel) volgens de regels gehandeld. Uiteraard hebben ze er flink aan verdiend, maar dat is altijd zo wanneer de vraag groter is dan het aanbod. Beter duur dan niet te koop.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:45 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Legale aanbieders die zgn niet hypocriet waren hebben de gemeenschap nog veel meer gekost.
Wat mij betreft mogen ze die achteraf ook flink belasten.
In de eerste 2 maanden betaalde je het 7-voudige van wat je er nu voor betaald, daar hebben een aantal bedrijven en personen gigantisch hun zakken gevuld.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:47 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Bron? Die moesten gewoon langs LCH, waar Sywerts te dure deal ook was afgeketst.
Het is te hopen dat VWS dat snel uit de wereld gaat helpen want dit was echt stuitend. Faal van Buitenhof dat ze zijn verhaal hierover niet gecheckt hebben. Hij had uren met de redactie gepraat en blijkbaar toch nog wat smoezen weten te verkopen.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:46 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En niet allemaal voorwaarden zoals geheimhouding en voorfinanciering konden bedingen.
Sywert deed bij Buitenhof nog steeds alsof hij niet zelf heeft gepusht voor die geheimhouding, maar impliceerde alsof dat vanuit VWS kwam en dat hij daar eigenlijk slachtoffer van was.
Er schijnen ook mensen te zijn die in Trump president-materiaal.zien.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:22 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Is toch precies hetzelfde wat Ruttequote:Op zondag 6 juni 2021 19:22 schreef Pleun2011 het volgende:
Rutte doet het alleen wat slimmer. Sywert kan eigenlijk al vrij snel worden gepakt op leugensquote:Op zondag 6 juni 2021 20:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Is toch precies hetzelfde wat Rutteal jaren doet
Wanbeleid voeren en liegen en bedriegen
Maar tegen Ruttequote:Op zondag 6 juni 2021 20:08 schreef Pleun2011 het volgende:
Rutte doet het alleen wat slimmer. Sywert kan eigenlijk al vrij snel worden gepakt op leugens
Rutte heeft al wat meer ervaring.quote:Op zondag 6 juni 2021 20:08 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Rutte doet het alleen wat slimmer. Sywert kan eigenlijk al vrij snel worden gepakt op leugens
En hoppa.. permanent geband.quote:Waarom zit GS voortdurend in de hol van Sywert? Heeft hij een donatie beloofd ofzo
Misschien kan Danny contact opnemen met Sywert voor het redden van Fok! Hoeft DJMO niet meer voor ons te wandelen.quote:Op zondag 6 juni 2021 20:19 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik reageer 1x per jaar ongeveer op Geen Stijl. Zojuist met deze bijdrage
[..]
En hoppa.. permanent geband.
Sneue site eigenlijk.. zelf altijd hard en cynisch maar incasseren is kennelijk wat lastiger
GS heeft blijkbaar ook niet begrepen dat eventuele donaties afkomstig zouden zijn van rendement van die 9 miljoen, niet uit die 9 miljoen zelf.quote:Op zondag 6 juni 2021 20:19 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik reageer 1x per jaar ongeveer op Geen Stijl. Zojuist met deze bijdrage
[..]
En hoppa.. permanent geband.
Sneue site eigenlijk.. zelf altijd hard en cynisch maar incasseren is kennelijk wat lastiger
Ik had ze ook nog hypocriet genoemd overigens..het hypocriete GS. Dat lijkt mij niet onjuist want anderen die naast de pot pissen worden altijd keihard afgebrand. Sywert dus nietquote:Op zondag 6 juni 2021 20:25 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Misschien kan Danny contact opnemen met Sywert voor het redden van Fok! Hoeft DJMO niet meer voor ons te wandelen.
Dit soort dingen dus. De manier waarop hij zelf zaken telkens naar buiten brengt houdt de aandacht op hem gevestigd.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:45 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof hij telkens bewust met een nieuw rookgordijn of leugentje komt wat dan weer ontmaskerd wordt en hem in nog slechter daglicht doet staan.
Wat hij met het geld doet vind ik eigenlijk niet eens zo boeiend. Net of wij daar een euro wijzer van gaan worden. Hoe Sywert het verder gaat aanpakken met zijn carrière vind ik interessanter..benieuwd of zijn rol in de politiek en media permanent schade oplopenquote:Op zondag 6 juni 2021 20:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
We gaan gewoon door net zo lang totdat de poen terug is![]()
Ik wel, kom het graag in briefjes van 5 door zijn kringspier naar binnen duwen, zodat hij nooit meer kan zitten en schijtenquote:Op zondag 6 juni 2021 20:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Wat hij met het geld doet vind ik eigenlijk niet eens zo boeiend. Net of wij daar een euro wijzer van gaan worden……
CDA is al onderwereld, wat Wopke heeft geflikt de afgelopen jaren de kot, klm, Corona, verbleekt Gerrit Zalm tot een koorknaapjequote:Op zondag 6 juni 2021 21:45 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Dat Sywert bij zijn val naar de onderwereld het CDA maar moge meeslepen!
In vaktermen noemen we dit net langs de waarheid pratenquote:
Dat denk ik ook ja, het was volgens mij niet van begin af aan een doortrapt plan om belastinggeld af te troggelen. Maar de verleiding werd te groot om het zelf te houden (vrij menselijk denk ik). En toen het uitkwam heeft hij het vele malen erger gemaakt met enorm doorzichtige afleidingsmanoeuvres.quote:Op zondag 6 juni 2021 18:59 schreef rubbereend het volgende:
Ik krijg erg de indruk dat het allemaal met goede bedoelingen begonnen is en dat er na meevallers veel geld overbleef de mannen hebben gedacht, die meevaller houden we zelf.
In plaats van de messias uit te hangen, gewoon eerlijk toegeven dat hij schaamteloos miljoenen wilde verdienen aan een pandemie.quote:Op zondag 6 juni 2021 22:08 schreef Pleun2011 het volgende:
Wat zou hij anders hebben moeten doen om dit gezeur te voorkomen?
Emigreren naar Zwitserland zoals hij al naar geïnformeerd hadquote:Op zondag 6 juni 2021 22:08 schreef Pleun2011 het volgende:
Wat zou hij anders hebben moeten doen om dit gezeur te voorkomen? Meteen na het veilig parkeren van zijn miljoenen een sabattical nemen en onder de radar verdwijnen? …
Een anonieme tip van de wel integere mensen bij het ministerie en of lch die zich enorm gepiepeld zagen worden door hogerhandquote:Op zondag 6 juni 2021 22:08 schreef Pleun2011 het volgende:
….Wat was eigenlijk de aanleiding voor de Volkskrant om te gaan graven?
Niemand heeft hem zelfs maar gevraagd om iets te leverenquote:Op zondag 6 juni 2021 22:09 schreef Kansenjongere het volgende:…
Niemand heeft hem gevraagd om te liegen over vrijwilligerswerk.
Niemand heeft ook maar 1 van de door hem geleverde mondkapjes gedragen.quote:Op zondag 6 juni 2021 22:13 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Niemand heeft hem zelfs maar gevraagd om iets te leveren
Een hele handige prater inderdaad. Pakt serieus dus in een jaar tijd 28 miljoen euro winst. Gigantisch natuurlijk.quote:Op zondag 6 juni 2021 22:19 schreef Pleun2011 het volgende:
Toch vind ik Sywert wel een talentvolle gozer. Hij heeft een bepaalde overtuigingskracht waarvan ik me kan voorstellen dat je erin trapt als je hem niet kent. Echt een hele handige prater.
Ze zijn dan ook afgekeurd en liggen weg te rottenquote:Op zondag 6 juni 2021 22:14 schreef Kansenjongere het volgende:
Niemand heeft ook maar 1 van de door hem geleverde mondkapjes gedragen.
Dat vond ik ook interessant.quote:
Salaris = geen management fee, maar gaat er wel met de poen vandoorquote:Op zondag 6 juni 2021 22:40 schreef luxerobots het volgende:
Ook dat er nu al dingen zijn die ongeloofwaardig zijn aan het verhaal van Van den Lienden.
- Van den Lienden zegt dat hij zonder salaris voor de stichting werkte, maar in de volkskrant stond dat de mannen zichzelf 15.000 euro aan management fee gaven.
…..
Hij zei dat hij daarvoor niet betaald kreeg, zelfs geen reisvergoeding.quote:Op zondag 6 juni 2021 22:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Salaris = geen management fee, maar gaat er wel met de poen vandoor![]()
Weer een voorbeeld van net naast de waarheid praten
Je wordt constant op het verkeerde been gezet door dit sujet, om te
quote:Op zondag 6 juni 2021 22:47 schreef Ericr het volgende:
Doet denken aan de journalistiek in Gouden Bergen. Legendarisch programma van Feike Salverda en Lex Runderkamp.
Managementfee gaat naar de eigen holding. Salaris wordt daarvan door de holding aan de DGA betaald. Dat salaris kan heel bescheiden zijn, maar als de managementfee heel fors is gaat dat in feite ook naar de DGA als eigenaar van de holding.quote:Op zondag 6 juni 2021 22:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Salaris = geen management fee, maar gaat er wel met de poen vandoor![]()
Weer een voorbeeld van net naast de waarheid praten
Je wordt constant op het verkeerde been gezet door dit sujet, om te
Er waren in het verleden genoeg die een gedroomde vernieuwer in hem zagen.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:38 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Wellicht heb ik onder een steen geleefd hoor en geef dat dan gerust aan, maar niemand heeft Sywert toch ooit als premier gezien? Voor mijn gevoel werd hij niet eens serieus genomen als ‘opiniemaker’, laat staan als serieus politicus.
Het premierschap was Sywert zijn geboorterecht. Volgens hem.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:22 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Beiden hebben miljoenen op de bankquote:Op zondag 6 juni 2021 23:38 schreef Pleun2011 het volgende:
Wat is de overeenkomst tussen het Nederlands elftal en Sywert..
Beiden strijden zij als een leeuw.. de voetballers voor het land en Sywert voor zijn spaarpot
En dat uitkomt hoe het kan dat uitgerekend hij die deal gekregen heeft, tegen advies in, terwijl het niet nodig was.quote:Op zondag 6 juni 2021 22:47 schreef Ericr het volgende:
Hopelijk graven de journalisten nog dieper. Laat Sywert maar verstrikt raken in zijn moeras aan leugens.
Doet denken aan de journalistiek in Gouden Bergen. Legendarisch programma van Feike Salverda en Lex Runderkamp.
Geld verdienen is niks mis mee maar doe het niet zo gluiperig. Met namen voor organisaties die erg op elkaar lijken maar toch anders opereren. Met oprichten van cv's. Met liegen over melden bij integriteits commissie. Met misbruik maken van je status.
...van pers koop je geen huizen tenzij je geld perstquote:Op zondag 6 juni 2021 23:52 schreef myShizzle het volgende:
Dit zal al wel gezegd zijn (dus dan onderschrijf ik het) maar ik had simpelweg hetzelfde gedaan.
Als je negen millie kan pakken, en je niffo's elk vijf, zou jij dat dan niet doen?
Ik denk niet dat ze het nu erg betreuren dat Sywert bijna 2x zoveel kreeg. Liever 5 miljoen zonder zorgen dan dat wat Sywert nu meemaaktquote:Op zondag 6 juni 2021 23:49 schreef Breekfast het volgende:
Ik vind wel dat die Camille van Gestel en Bernd Damme er veel te makkelijk vanaf komen.
Die hebben de perfecte deal: 5 miljoen verdienen en Sywert alle klappen laten opvangen.
Moeilijk om dat te zeggen, denk dat je het pas weet als je in de situatie komt. Persoonlijk denk ik dat ik het niet zou doen, maar ik ben ook niet zo op geld en status gerichtquote:Op zondag 6 juni 2021 23:52 schreef myShizzle het volgende:
Dit zal al wel gezegd zijn (dus dan onderschrijf ik het) maar ik had simpelweg hetzelfde gedaan.
Als je negen millie kan pakken, en je niffo's elk vijf, zou jij dat dan niet doen?
Ik ook totaal niet, woon al vijf+ jaar anti-kraak etc.quote:Op zondag 6 juni 2021 23:58 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Moeilijk om dat te zeggen, denk dat je het pas weet als je in de situatie komt. Persoonlijk denk ik dat ik het niet zou doen, maar ik ben ook niet zo op geld en status gericht
Overigens denk ik dat ik zoiets überhaupt niet zou kunnen..Je moet er de connecties, de welbespraaktheid en de intelligente voor hebben om zoiets voor elkaar te krijgen..en volharding. Ik heb niks van dat alles 🤣quote:Op zondag 6 juni 2021 23:59 schreef myShizzle het volgende:
[..]
Ik ook totaal niet, woon al vijf+ jaar anti-kraak etc.
Maar voor 9 miljoen cash kan iedereen me de haan naaien en lekker opbokken,
Ik snap best dat het voor Sywert en die andere 2 wel heel verleidelijk was. Er zijn genoeg andere bedrijven/personen die flink hebben verdiend aan de corona crisis.quote:Op zondag 6 juni 2021 23:59 schreef myShizzle het volgende:
[..]
Ik ook totaal niet, woon al vijf+ jaar anti-kraak etc.
Maar voor 9 miljoen cash kan iedereen me de haan naaien en lekker opbokken,
Dat gebeurt best vaak.. ken een verhaal dat ook in de media is geweest..iemand met een hoge functie aan een universiteit..was altijd afkeurend naar collega's die flirtten met studentes..beetje een moraalridder.. maar uiteindelijk is hij er zelf uitgegooid vanwege een enorm MeToo schandaal.quote:Op maandag 7 juni 2021 00:13 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Maar zou jij dan ook nog zo opzichtig in de (sociale) media blijven benadrukken dat je het allemaal zonder winstoogmerk en voor het maatschappelijk belang doet?
Ja en jij ook, voor 9 miljoenquote:Op maandag 7 juni 2021 00:13 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik snap best dat het voor Sywert en die andere 2 wel heel verleidelijk was. Er zijn genoeg andere bedrijven/personen die flink hebben verdiend aan de corona crisis.
Maar zou jij dan ook nog zo opzichtig in de (sociale) media blijven benadrukken dat je het allemaal zonder winstoogmerk en voor het maatschappelijk belang doet?
Alsof Siewurt dat geld ooit terug gaat geven. Over 2 maanden praat niemand meer over deze deal en kunnen die knakkers gewoon fijn op vakantie.quote:Op maandag 7 juni 2021 10:26 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ook KiKa hoeft mondkapjesgeld van Van Lienden niet![]()
De Stichting Kinderen Kankervrij zit niet te wachten op het geld dat Sywert van Lienden aan zijn omstreden mondkapjesdeal verdiende. Eerder deed KWF dat ook al
https://www.ad.nl/binnenl(...)de-cijfers~ae256a7f/
En dat is boemerang nummer twee
https://d14uo0i7wmc99w.cl(...)ent%20%282018%29.pdfquote:Daar waar het gaat om integriteitskwesties hanteert de IRC de volgende niet limitatieve opsomming van gedragswaarden of deugden die leidend zijn voor een betrouwbaar CDApoliticus: betrokken, onkreukbaar, moedig, communicatief, transparant, bezonnen en respectvol
Nee hoor. Het moest allemaal een geheim blijven en dat is hem niet gelukt. Het enige wat hij nu kan doen is de slachtofferrol aannemen en hopen op voldoende aanhangers die hem nog een prettig leventje bezorgen.quote:Op maandag 7 juni 2021 11:38 schreef Landgeld het volgende:
Hij wacht gewoon en komt er waarschijnlijk ook nog mee weg. Dat is het ergste..
Nu gewoon wachten. Prima alle kritiek voor 9 miljoen euro's.quote:Op maandag 7 juni 2021 11:58 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Nee hoor. Het moest allemaal een geheim blijven en dat is hem niet gelukt. Het enige wat hij nu kan doen is de slachtofferrol aannemen en hopen op voldoende aanhangers die hem nog een prettig leventje bezorgen.
Hier was hij 18 jaar ofzo denk ik? Wel echt al heel welbespraakt en zelfverzekerd inderdaad voor die leeftijd.quote:
Hij was 17, en werd in dat interview door Van den Brink al een handige jongen genoemd.quote:Op maandag 7 juni 2021 23:09 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hier was hij 18 jaar ofzo denk ik? Wel echt al heel welbespraakt en zelfverzekerd inderdaad voor die leeftijd.
Acheraf toch niet zo handig gebleken.quote:Op maandag 7 juni 2021 23:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hij was 17, en werd in dat interview door Van den Brink al een handige jongen genoemd.
Je vraagt je zo langzamerhand af wat hier echt gebeurd is. Hoe komt zo’n figuur überhaupt ongenodigd binnen in een pand waar de anti-dronebeveiliging op het pand staat? Aan de andere kant, waarom vind deze meneer het nodig om zo na te trappen? Heel vreemd verhaal, ik heb het idee dat we de clou nog missen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 01:21 schreef ikweethetookniet het volgende:
Radio fragment van met oog op morgen beluisteren doen we hier
https://www.nporadio1.nl/(...)l-sywert-van-lienden
Vanaf min 8:00 gaat hij los![]()
Rode oortjes hier nu![]()
Simpel uitgelegd:quote:Op dinsdag 8 juni 2021 02:31 schreef trein2000 het volgende:
…., ik heb het idee dat we de clou nog missen.
Corpsbal?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 01:46 schreef Hathor het volgende:
Maar goed, opknopen aan de hoogste boom die corpsbal.
quote:Update 20 mei 2021 n.a.v. berichtgeving in de media: Daarnaast zijn Bernd Damme (per 01-01-2021) en Sywert van Lienden (sinds de oprichting) als bestuurders verbonden aan Relief Goods Alliance B.V. Deze entiteit is in tegenstelling tot Hulptroepen Alliantie commercieel van aard en is bedoeld om grootzakelijke aanvragen te verwerken die niet binnen de missie of het risicoprofiel vallen van Stichting Hulptroepen Alliantie.
quote:Op maandag 7 juni 2021 23:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hij was 17, en werd in dat interview door Van den Brink al een handige jongen genoemd.
Geruchtmakend hoor. Volstrekt integere man lijkt mij. Patjepeeërs, bij LCH in hetzelfde pand willen werken en vrolijk alle verplichtingen rond geheimhouding negeren. Gesjoemel met de vraagprijs.quote:
De gigantische maatschappelijke beroering en daarmee druk van een dik jaar terug vergeten?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 07:08 schreef Andromache het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk blijft de vraag: waarom staat VWS zulke cowboys toe? Bonnetje?
ik wil je feestje niet verstieren, maar volgens mij ging het regelen van beschermingsmiddelen nooit via Hugo, daar was eerst die interim (na het omvallen van Bruins) en later van Ark voor.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 01:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Minister De Jonge: 'Niet betrokken geweest' bij Sywert-deal
Demissionair minister Hugo de Jonge wil niet veel kwijt over de mondkapjesdeal die Sywert van Lienden met de overheid sloot. De kwestie valt, aldus de minister buiten zijn portefeuille en hij heeft er dan ook geen betrokkenheid bij.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)eest-bij-sywert-deal
Dit is ook geen zuiver verhaal en ontwijk en afschuifprietpraat van Hugo
Deze lul zit er dus ook tot zijn nek toe in net als Wopke die was vandaag ook heel stil
CDA blaast zichzelf op in 3,2,1,![]()
![]()
En dat is een hele dikke prima
Ik heb begrepen dat hij en Baudet spijtknorren zijnquote:Op dinsdag 8 juni 2021 01:46 schreef Hathor het volgende:
Maar goed, opknopen aan de hoogste boom die corpsbal.
Hij heeft er geen actieve herinnering aanquote:Op dinsdag 8 juni 2021 01:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Minister De Jonge: 'Niet betrokken geweest' bij Sywert-deal
Demissionair minister Hugo de Jonge wil niet veel kwijt over de mondkapjesdeal die Sywert van Lienden met de overheid sloot. De kwestie valt, aldus de minister buiten zijn portefeuille en hij heeft er dan ook geen betrokkenheid bij.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)eest-bij-sywert-deal
Dit is ook geen zuiver verhaal en ontwijk en afschuifprietpraat van Hugo
Deze lul zit er dus ook tot zijn nek toe in net als Wopke die was vandaag ook heel stil
CDA blaast zichzelf op in 3,2,1,![]()
![]()
En dat is een hele dikke prima
Formeel viel het niet onder zijn inhoudelijke verantwoordelijkheid maar hij kan er wel degelijk dingen over gezegd hebben tegen zijn collega-ministers. De staat van de beschikbaarheid van beschermingsmiddelen was destijds een thema dat ook breder in het kabinet besproken moet zijn. Sowieso werd De Jonge na het vertrek van Bruins meer betrokken bij de crisisbestrijding. Tot slot is Hugo de Jonge de "hoofdminister" op het ministerie van VWS. Bruno Bruins, Martin van Rijn en Tamara van Ark waren/zijn minister voor medische zorg zonder eigen portefeuille.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 07:44 schreef koemleit het volgende:
[..]
ik wil je feestje niet verstieren, maar volgens mij ging het regelen van beschermingsmiddelen nooit via Hugo, daar was eerst die interim (na het omvallen van Bruins) en later van Ark voor.
(ten minste die 2 zag ik steeds staan voor de hallen vol met beschermingsmiddelen als er weer eens wat geleverd werd).
Dit wil niet zeggen dat Hugo helemaal niks over gezegd kan hebben. Maar "deze lul zit er dus ook tot zijn net toe in" lijkt me echt heel voorbarig.
wat je zegt klopt, en "kan er wel degelijk wat over gezegd hebben" is zo waar als een koe.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 07:56 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Hij heeft er geen actieve herinnering aan
[..]
Formeel viel het niet onder zijn inhoudelijke verantwoordelijkheid maar hij kan er wel degelijk dingen over gezegd hebben tegen zijn collega-ministers. De staat van de beschikbaarheid van beschermingsmiddelen was destijds een thema dat ook breder in het kabinet besproken moet zijn. Sowieso werd De Jonge na het vertrek van Bruins meer betrokken bij de crisisbestrijding. Tot slot is Hugo de Jonge de "hoofdminister" op het ministerie van VWS. Bruno Bruins, Martin van Rijn en Tamara van Ark waren/zijn minister voor medische zorg zonder eigen portefeuille.
Dat hij er niet over ging is op zichzelf echt een te makkelijk excuus.
Als (ik benadruk áls) De Jonge heeft gezegd "Ik maak me zorgen om PBM's, ik vind dat we daar méér moeten doen, en ik weet wel een interessante en belangeloze aanbieding" dan is 'deze lul zit er tot zijn nek toe in' te veel eer, maar dan leverde hij op zijn minst het wapen en het motief.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 07:59 schreef koemleit het volgende:
[..]
wat je zegt klopt, en "kan er wel degelijk wat over gezegd hebben" is zo waar als een koe.
maar das echt anders dan "deze lul zit er dus ook tot zijn nek toe in".
das alles wat ik zeg.
Dat hij er niet over ging is een prima excuus (als ie zich natuurlijk ook daadwerkelijk niet bemoeit heeft). Als er bij jou op het werk dingen verprutst worden door een collega, straalt dat ook op jou af, maar dat wil niet zeggen dat jij perse ook meteen verantwoordelijk bent natuurlijk.
ja zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:03 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Als (ik benadruk áls) De Jonge heeft gezegd "Ik maak me zorgen om PBM's, ik vind dat we daar méér moeten doen, en ik weet wel een interessante en belangeloze aanbieding" dan is 'deze lul zit er tot zijn nek toe in' te veel eer, maar dan leverde hij op zijn minst het wapen.
Eens dat die teveel buiten beeld blijven.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:00 schreef Landgeld het volgende:
Wie zijn die 2 kompanen van Sywert? Die mogen ook wel even bij naam genoemd worden.
Leugenaars die lui.
Speculeren hoort bij een forumdiscussie als deze. De tekenen die er zijn vragen om gedegen onafhankelijk onderzoek. Van wat ik heb begrepen komt dat er.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:05 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja zo lust ik er nog wel een paar.
en als hij gezegd heeft "WE MOETEN DIE SIEWERD, 9 MILJOEN GEVEN EN ZELF PAKKEN WE OOK EEN MILJOEN OF 3", dan is de uitspraak "deze lul zit er tot aan z'n nek toe in, meer dan gerechtvaardigd.
maar met de kennis van nu kun je dat gewoon niet stellen. Maar ik geloof dat we het daar over eens zijn.
Kunnen we nog een miljoen hypothetische situaties maken waarin Hugo wel of niet schuld is, maar dat zou nergens op slaan.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:09 schreef Stepperoller het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar een Medialogica over het hele mondkapjesverhaal. Niet zozeer gericht op Sywert, maar over wat er in de media kwam over de beschikbaarheid van mondkapjes voor de zorg en op welk punt er al ruim voldoende voorraad was en het alleen nog maar ging om het goed verdelen van die dingen.
Uit dat verhaal van Rob van der Kolk blijkt dat er volgens de media nog altijd enorme tekorten waren terwijl ze ondertussen al een aardige voorraad hadden. Was de bottleneck dan toch het herverdelen? want in mijn herinnering zaten de verpleeghuizen toch echt heel lang zonder.
Medialogica 'Wetenschap in de frontlinie' vond ik om bovenstaande in ieder geval bijzonder interessant. Wat ik vanuit de media had meegekregen was toch een behoorlijk verschil met de tijdlijn in praktijk. Bepaalde nuances werden structureel niet genoemd en uit de aflevering bleek ook hoe dat kwam.
Er waren ook heel wat andere partijen in de markt. En zo'n bedrijfje met totaal onervaren lui 100 miljoen voorfinancieren? Onvoorstelbaar.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 07:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De gigantische maatschappelijke beroering en daarmee druk van een dik jaar terug vergeten?
Denk dat het inderdaad ook een rol heeft gespeeld dat hij zo'n grote mond had in de media. Dat + vriendjespolitiek?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:34 schreef Andromache het volgende:
[..]
Er waren ook heel wat andere partijen in de markt. En zo'n bedrijfje met totaal onervaren lui 100 miljoen voorfinancieren? Onvoorstelbaar.
Komt door de vreemde strategie van Sywert om telkens leugen op leugen te stapelen:quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:26 schreef Pleun2011 het volgende:
Iets zegt me dat het optreden bij Buitenhof de vlek alleen maar groter heeft gemaakt
quote:Dat zegt voormalig LCH-coördinator Rob van der Kolk maandagavond bij Met het Oog op Morgen op NPO Radio 1.
(...)
"Ik denk dat zij precies het maximum van de prijs wisten. We hadden toen een maximum van 2,50 euro per mondkapje. En als je hun twee deals bij elkaar optelt, kom je uit op 2,52 euro. Dat lijkt een minimaal verschil, maar is uiteindelijk 8 ton", aldus Van der Kolk.
quote:Alle mensen die in het LCH-gebouw waren, moesten een geheimhoudingsverklaring ondertekenen waarin onder meer stond dat er zonder winstoogmerk moest worden gehandeld, legt Van der Kolk uit. Iedereen zou dat hebben ondertekend, behalve Van Lienden en zijn kompanen. "Toen ben ik naar ze toegegaan en gevraagd: jullie hebben die brief toch wel ondertekend, waarop ze 'ja' antwoordden. Maar toen ik naar buiten liep dacht ik: dit is niet pluis. Deze mensen liegen, die zijn gewoon niet eerlijk en dat heb ik ook gezegd."
Later, toen Van Lienden en zijn partners een bv oprichtten, ondertekende hij wel het convenant. Vanaf dat moment werd hij ook gezien als een leverancier, zegt de voormalig LCH-coördinator.
quote:Het ministerie ging waarschijnlijk overstag onder druk van aandacht in de media en optredens van Van Lienden waarin hij kritiek uitte op de overheid, denkt de oud-coördinator. "Ik denk dat de media-aandacht zeker een rol heeft gespeeld. Dan ga je voor zekerheid en als je dat dilemma bekijkt, dan kan ik me voorstellen dat ze voor meer zekerheid kiezen."
Die houden zich muisstil, Sywert kan alle klappen opvangen en deze twee onbekenden zitten straks lekker in een villa in Zuid Spanje.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:06 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Eens dat die teveel buiten beeld blijven.
Camille van Gestel en Bernd Damme.
Zij wijten de ophef vooral aan slechte communicatie en gaan het geld gewoon zelf opmaken.
https://www.ad.nl/friesla(...)-kon-beter~a7f4004f/
Bernd Damme in het midden en Camille van Gestel rechts.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:06 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Eens dat die teveel buiten beeld blijven.
Camille van Gestel en Bernd Damme.
Zij wijten de ophef vooral aan slechte communicatie en gaan het geld gewoon zelf opmaken.
https://www.ad.nl/friesla(...)-kon-beter~a7f4004f/
Dit idd er werd overal gecowboyd toen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 07:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De gigantische maatschappelijke beroering en daarmee druk van een dik jaar terug vergeten?
Sywert zelf koos ook niet voor mooie sier maar voor gEhEiMhOuDiNgquote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:49 schreef Stepperoller het volgende:
Ik heb trouwens ook gemist dat VWS uiteindelijk met Sywert in zee ging, dus dat hebben ze dan niet slim gedaan qua media-aandacht. Of ik heb het gemist omdat ik geen talkshows kijk en het is verder niet opgepikt als nieuws.
Weet wel dat het enigszins chaotisch was en dat veel andere mensen die graag mondkapjes wilden regelen ook geen gehoor kregen. En uiteindelijk hoor je dan niets over ondernemers die wel deals sluiten. Degenen met een nette marge schreeuwen dat misschien ook niet van de daken, omdat het toch gezien kan worden als profiteren van een crisis.
Helemaal mee eens. Hier verpleeghuiszorg maar wij hebben tekorten gehad tot in de zomer.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:09 schreef Stepperoller het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar een Medialogica over het hele mondkapjesverhaal. Niet zozeer gericht op Sywert, maar over wat er in de media kwam over de beschikbaarheid van mondkapjes voor de zorg en op welk punt er al ruim voldoende voorraad was en wanneer het alleen nog maar ging om het goed verdelen van die dingen.
Uit dat verhaal van Rob van der Kolk blijkt dat er volgens de media nog altijd enorme tekorten waren terwijl ze ondertussen al een aardige voorraad hadden. Was de bottleneck dan toch het herverdelen? want in mijn herinnering zaten de verpleeghuizen toch echt heel lang zonder en dat kan ik niet rijmen met in medio april al ruim voldoende voorraden.
Medialogica 'Wetenschap in de frontlinie' vond ik om bovenstaande in ieder geval bijzonder interessant. Wat ik vanuit de media had meegekregen was toch een behoorlijk verschil met de tijdlijn in praktijk. Bepaalde nuances werden structureel niet genoemd en uit de aflevering bleek ook hoe dat kwam.
Maar als je als kabinet daar naar gaat leven, kan het niet goed aflopen. Omdat Sywert in de media roept dat er nog meer mondkapjes moeten komen, is dat natuurlijk geen reden om dan meer mondkapjes te bestellen via Sywert. Media heeft veel macht maar zo dom ben je toch niet hoop ik.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:18 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Inderdaad.
Media waren dagelijks op zoek naar ophef.
Een hele optocht van "deskundigen", theorieën en belangenclubs kwam voorbij om de crisisaanpak te kraken. Vooral de NPO maakte zich hier schuldig aan door in OP1, M en De Vooravond allerlei bedenkelijke types uit te nodigen (Maurice de Hond, Ab Osterhaus, Barbara Baarsma enz). Bij Beau en Jinek werden tenminste nog méér mensen uit de frontlinie uitgenodigd en deskundigen uit verschillende vakgebieden tegenovet elkaar gesteld. Na elke persconferentie was één ding zeker: het was te veel of te weinig maar in elk geval niet goed.
Invloed vanuit de media en de maatschappij op de crisisaanpak zal niet altijd positief en constructief zijn geweest.
Op dat moment stond de overheid nog in de koop-stand. En ze zullen inderdaad wel gedacht hebben dat wanneer Sywert geen deal krijgt, hij in alle praatprogramma's verschijnt met de boodschap: ''de overheid wil geen eens mondkapjes kopen en de crisis oplossen''.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:37 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Maar als je als kabinet daar naar gaat leven, kan het niet goed aflopen. Omdat Sywert in de media roept dat er nog meer mondkapjes moeten komen, is dat natuurlijk geen reden om dan meer mondkapjes te bestellen via Sywert. Media heeft veel macht maar zo dom ben je toch niet hoop ik.
Of toch wel?
Dit inderdaad, als Sywert de deal niet gekregen had, was hij die jongen die voor nop de zorghelden wilde helpen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:37 schreef Mondkapje het volgende:
Ik denk dat de gladde praatjes de doorslag hebben gegeven. Iedereen wist dat er genoeg mondkapjes waren ingeslagen, maar.... meneer Sywert wilde het gratis doen, hij zal gezegd hebben dat veel partijen gratis en voor niets in de weer waren, en hij zou de media vertellen dat deze mensen allemaal voor niets gewerkt hadden als de deal niet zou doorgaan. Dus slijmen en dreigen. Van Rijn lijkt me wel iemand die daarvoor overstag gegaan zou zijn.
Nou die waren ook veelvuldig in het nieuws. Zeker omdat verpleeghuizen in eerste instantie zelfs gesloten waren voor bezoek en dergelijke, maar personeel wel zonder goede bescherming hun werk moet uitvoeren.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Hier verpleeghuiszorg maar wij hebben tekorten gehad tot in de zomer.
Al kan het ook zijn dat de verpleeghuizen gewoon vergeten waren.
Het RIVM was in het begin heel koppig, ze vonden mondkapjes maar niets, en in verpleeghuizen was het al helemáál niet nodig. Het zou zelfs averechts werken, want verpleeghuispersoneel zou niet weten hoe ze met mondkapjes moesten omgaan en dat zou juist tot méér besmettingen leiden. Dat was meer de reden dan dat er geen mondkapjes konden komen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:41 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Nou die waren ook veelvuldig in het nieuws. Zeker omdat verpleeghuizen in eerste instantie zelfs gesloten waren voor bezoek en dergelijke, maar personeel wel zonder goede bescherming hun werk moet uitvoeren.![]()
Ik weet wel dat op een gegeven moment ook in de media duidelijk werd dat die herverdeling de bottleneck was, maar dat was wel ver na medio april. En eerst kregen alleen de ziekenhuizen, maar als je al sinds medio april genoeg mondkapjes hebt kan het toch niet zo zijn dat verpleeghuizen tot de zomer zonder zitten?
Over die verdeling had ook al nagedacht moeten worden vanaf het moment van inkopen, want anders weet je toch ook nooit of je genoeg hebt? Dat de distributie vervolgens niet helemaal soepel verloopt oké. Maar gewoon maandenlang niets leveren aan verpleeghuizen? Hoe dan?
Klopt maar later hebben ze toegegeven dat dat idd was vanwege tekorten.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:43 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Het RIVM was in het begin heel koppig, ze vonden mondkapjes maar niets, en in verpleeghuizen was het al helemáál niet nodig. Het zou zelfs averechts werken, want verpleeghuispersoneel zou niet weten hoe ze met mondkapjes moesten omgaan en dat zou juist tot méér besmettingen leiden. Dat was meer de reden dan dat er geen mondkapjes konden komen.
Dat werd er later van gemaakt, maar ik betwijfel dat dat de reden was.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar later hebben ze toegegeven dat dat idd was vanwege tekorten.
Zie overigens mijn rants daarover in het zorgpersoneel topic.
Als ik Sywert was zou ik me ook maar even niet op drukke plekken begeven. Ik denk niet dat Bernd en Camille daar last van hebben.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:53 schreef Mondkapje het volgende:
De namen Bernd Damme en Camille van Gestel gaan echt niet een twee drie vergeten worden. Hun families zullen er ook blij mee zijn.
Sywert was al niet meer welkom bij zijn familie las ik ergens? Al voor de hele kwestie.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als ik Sywert was zou ik me ook maar even niet op drukke plekken begeven. Ik denk niet dat Bernd en Camille daar last van hebben.
Er werd in de media en de maatschappij veel geroepen dat het kabinet te weinig naar geluiden en initiatieven uit de samenleving en het bedrijfsleven luisterde. Je hoeft je niet volledig te laten leiden door opinie om onder die druk een paar slechte overbodige deals te sluiten.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:37 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Maar als je als kabinet daar naar gaat leven, kan het niet goed aflopen. Omdat Sywert in de media roept dat er nog meer mondkapjes moeten komen, is dat natuurlijk geen reden om dan meer mondkapjes te bestellen via Sywert. Media heeft veel macht maar zo dom ben je toch niet hoop ik.
Of toch wel?
Ik denk dat de gladde praatjes de doorslag hebben gegeven. Iedereen wist dat er genoeg mondkapjes waren ingeslagen, maar.... meneer Sywert wilde het gratis doen, hij zal gezegd hebben dat veel partijen gratis en voor niets in de weer waren, en hij zou de media vertellen dat deze mensen allemaal voor niets gewerkt hadden als de deal niet zou doorgaan. Dus slijmen en dreigen. Van Rijn lijkt me wel iemand die daarvoor overstag gegaan zou zijn.
Oh ja dat ook nog. Dat was ik alweer vergeten aangezien (niet-medische) mondkapjes nu ook voor de gewone mens gemeengoed zijn geworden.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:43 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Het RIVM was in het begin heel koppig, ze vonden mondkapjes maar niets, en in verpleeghuizen was het al helemáál niet nodig. Het zou zelfs averechts werken, want verpleeghuispersoneel zou niet weten hoe ze met mondkapjes moesten omgaan en dat zou juist tot méér besmettingen leiden. Dat was meer de reden dan dat er geen mondkapjes konden komen.
Precies.. als ik hem was zou ik lekker een half jaartje in een chalet in de Alpen gaan zitten.. lekker rustigquote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als ik Sywert was zou ik me ook maar even niet op drukke plekken begeven. Ik denk niet dat Bernd en Camille daar last van hebben.
EBI in Vught een ideequote:Op dinsdag 8 juni 2021 10:54 schreef Pleun2011 het volgende:
Precies.. als ik hem was zou ik lekker een half jaartje in een chalet in de Alpen gaan zitten.. lekker rustig
Dit kan niet vaak genoeg herhaalt worden dus bij deze: Bernd Damme en Camille Gestelquote:Op dinsdag 8 juni 2021 09:53 schreef Mondkapje het volgende:
De namen Bernd Damme en Camille van Gestel gaan echt niet een twee drie vergeten worden. Hun families zullen er ook blij mee zijn.
Ik denk niet dat ik ze in het wild ga tegenkomen. Daarvoor ben ik teveel plebs.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 12:09 schreef Marsenal het volgende:
Wat een onbetrouwbare koppen om op te slaan ook
Typische bedrijfsborrel-gladjakkers. Het zal je familie maar zijn.
Misschien een keer zo'n beurs bezoeken waar niemand zin in heeft en 2000 kerels in c&a pak jus d'orange uit een dik wijnglas staan te drinken, daar kom je ze wel tegen, vermoed ik.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 12:12 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik ze in het wild ga tegenkomen. Daarvoor ben ik teveel plebs.
Die Bernd is net zo'n type als Jared Kushner.. lijkt wel een soort robot.. no soulquote:Op dinsdag 8 juni 2021 12:09 schreef Marsenal het volgende:
Wat een onbetrouwbare koppen om op te slaan ook
Typische bedrijfsborrel-gladjakkers. Het zal je familie maar zijn.
Sywert had na de eerste publicatie gewoon kunnen vertellen hoeveel hij eraan verdiend had en toen diep door het stof moeten gaan. Door alles vaag te houden en journalisten te beschuldigen is de deur open gezet om het goed uit te zoeken. Wat een dom jong is het toch, grootheidswaanzin dat ze hem niet onderuit zouden kunnen halen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:26 schreef Pleun2011 het volgende:
Iets zegt me dat het optreden bij Buitenhof de vlek alleen maar groter heeft gemaakt
Hij was vrij overtuigd van zijn eigen kunnen”, zegt een andere partijprominent. Sywert van Lienden zelf ‘wil er niks over zeggen’, maar rept alleen van een ‘onjuiste versie’ van de feiten.quote:,,Hij heeft gesolliciteerd als Kamerlid, maar hij is afgewezen”, meldt een goed ingevoerde bron bij het CDA. Een andere ingewijde uit de partijtop zegt: ,,Hij was in de race, maar uiteindelijk ging iemand in het bestuur ervoor liggen.” Dat is achteraf gezien ‘helemaal een juiste inschatting’, aldus deze bron opgelucht.
110 miljoen wegpissen en zelfs achteraf nog geen zinnig woord over (de rechtmatigheid van) het eigen gedrag kunnen zeggen. Gewoon geen idee. Bakje consultants inschuiven die er een rapportje over gaan schrijven voor een paar ton. Dat is toch wel een stuk storender in dit hele verhaal dan die narcist die een paar miljoen in zijn eigen zak schuift.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 14:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het kabinet wil ‘de onderste steen boven’ bij de Sywert-deal en laat een extern bureau de order onder de loep nemen.
quote:De man fantaseert er op los. En intussen bevestigt hij het beeld: hij pakte het leeuwendeel omdat deze deal meer te maken had met de juiste contacten dan met enige kennis, kunde of prestatie
Ik zou daar als onzichtbare partner voor tekenenquote:Op dinsdag 8 juni 2021 15:06 schreef ikweethetookniet het volgende:
En verder is deze vraag van Geert Dales nog wel interessant: waarom kreeg Sywert eigenlijk meer dan zijn compagnons?
Sywert verklaart tegenover GS dat hij meer ontving dan de twee zakenpartners, omdat hij de enige bestuurder van RGA is en zijn handtekening als enige op de overeenkomst staat.![]()
![]()
2x zoveel als zijn partners in crime omdat hij de eerste klappen opvangt![]()
Ach dit waait wel weer over.. denk dat sommige carrièremogelijkheden nu om zeep zijn geholpen, maar die handige gozer overleeft het welquote:Op dinsdag 8 juni 2021 15:35 schreef mcmlxiv het volgende:
Sywertje gaat wel in rap tempo voor de titel "grootste pisvlek van de 21e eeuw". En dat met nog zoveel jaar te gaan!
Overleven zeker, maar ik denk dat politiek nederland dit niet laat liggen. Ze ruiken nu bloed op net genoeg afstand van de eigen inner-circle. Sywert (ik moet steeds aan Swieber denken) en zijn constructies tot de grond toe afbreken zou wel eens een hele populaire hobby de komende maanden kunnen worden.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 15:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ach dit waait wel weer over.. denk dat sommige carrièremogelijkheden nu om zeep zijn geholpen, maar die handige gozer overleeft het wel
Ben wel benieuwd of Sywert en zijn maatjes de druk kunnen weerstaan van iedereen die hun eurootjes maar al te graag willen afpakkenquote:Op dinsdag 8 juni 2021 15:41 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Overleven zeker, maar ik denk dat politiek nederland dit niet laat liggen. Ze ruiken nu bloed op net genoeg afstand van de eigen inner-circle. Sywert (ik moet steeds aan Swieber denken) en zijn constructies tot de grond toe afbreken zou wel eens een hele populaire hobby de komende maanden kunnen worden.
Daar heeft hij toch ook gewoon gelijk in? Die mondkapjes van hem liggen ongebruikt in de opslag, hoeveel veiliger wil je het hebben?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 18:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Groeiende zorgen over de mogelijk giftige masker van sywert![]()
![]()
Diverse organisaties willen die maskers gaan verbieden![]()
https://www.volkskrant.nl(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Gelukkig noemt Sywert ze zelf veilig![]()
quote:Op dinsdag 8 juni 2021 19:04 schreef Kansenjongere het volgende:
Daar heeft hij toch ook gewoon gelijk in?…..
Vandaar ook de "als de mediastorm niet gaat liggen ga ik het geld zelf opmaken". Hij weet dat het geen zak meer uitmaakt wat hij zegt of doet. En terecht.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 19:06 schreef Raw85 het volgende:
Even oppervlakkig vanuit Sywert beredeneerd hè; wegen de voordelen van het geld terugstorten op tegen de nadelen? Ik denk dat als hij het terug zou boeken mensen hem nog steeds een lul vinden, hij nog steeds nooit meer iets binnen het CDA zal kunnen doen en ook niet zomaar weer ergens anders aan de bak kan. In elk geval niet zoals hij dat voorheen kon. Dus óf mensen vind je een lul (met ¤0) of mensen vinden je een enorme lul (maar met 9 miljoen).
Daarom moet de overheid het terugvorderen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 19:06 schreef Raw85 het volgende:
Even oppervlakkig vanuit Sywert beredeneerd hè; wegen de voordelen van het geld terugstorten op tegen de nadelen? Ik denk dat als hij het terug zou boeken mensen hem nog steeds een lul vinden, hij nog steeds nooit meer iets binnen het CDA zal kunnen doen en ook niet zomaar weer ergens anders aan de bak kan. In elk geval niet zoals hij dat voorheen kon. Dus óf mensen vind je een lul (met ¤0) of mensen vinden je een enorme lul (maar met 9 miljoen).
ik denk dat het ministerie niet bestand was tegen de mediacampagne van Sywert die zijn complete medianetwerk aan had gezet om het beeld te creëren dat hij alles kon regelen en overheid niks. Ik denk dat om dat mediageweld te stoppen de deal met Sywert en zijn kompanen door de strot van LHC is gedrukt. En dat Sywert ook nog via al zijn politieke contacten druk kon uitoefenen zal ook wel geholpen hebbenquote:Op dinsdag 8 juni 2021 19:00 schreef Jojoke het volgende:
Zou hier sprake zijn geweest van corruptie? Het is zo'n vreemd verhaal. Waarom had hij toegang tot het LHC en waarom werd het LHC overruled door het ministerie?
Het is buiten het LHC omgegaan, die hebben juist drie keer bezwaar gemaakt.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 20:08 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ik denk dat het ministerie niet bestand was tegen de mediacampagne van Sywert die zijn complete medianetwerk aan had gezet om het beeld te creëren dat hij alles kon regelen en overheid niks. Ik denk dat om dat mediageweld te stoppen de deal met Sywert en zijn kompanen door de strot van LHC is gedrukt. En dat Sywert ook nog via al zijn politieke contacten druk kon uitoefenen zal ook wel geholpen hebben
Ze hebben daar sowieso buikpijn van het lachen en hun zakken goed gevuldquote:Op dinsdag 8 juni 2021 21:14 schreef Mondkapje het volgende:
De mondkapjes met grafeen werden misschien gratis weggegeven door de Chinezen?
Maar dan is hij toch juist uitermate geschikt als premier?quote:Op zondag 6 juni 2021 19:22 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als je cynisch denkt wel. Als je integriteit belangrijk vindt dan scoort Sywert niet heel hoog.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 22:19 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Maar dan is hij toch juist uitermate geschikt als premier?
En dat schiet lekker op met een negatieve rente boven de tonquote:Op dinsdag 8 juni 2021 23:08 schreef ender_xenocide het volgende:
Lees nu net pas dat die gast alleen het rendement op de 9 miljoen wil doneren
En dan stilletjes die stichting opheffen op den duur. Als hij serieus was had hij iemand anders van meet af aan die stichting laten besturen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 23:08 schreef ender_xenocide het volgende:
Lees nu net pas dat die gast alleen het rendement op de 9 miljoen wil doneren
Het runnen van die stichting is zijn fulltime "baan".quote:Op dinsdag 8 juni 2021 23:12 schreef Ericr het volgende:
[..]
En dan stilletjes die stichting opheffen op den duur. Als hij serieus was had hij iemand anders van meet af aan die stichting laten besturen.
Waarom dan überhaupt de moeite nemen om bij Buitenhof aan te schuiven?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 19:25 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Vandaar ook de "als de mediastorm niet gaat liggen ga ik het geld zelf opmaken". Hij weet dat het geen zak meer uitmaakt wat hij zegt of doet. En terecht.
Ego.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 23:26 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Waarom dan überhaupt de moeite nemen om bij Buitenhof aan te schuiven?
Of grootheidswaanzin.. hij dacht misschien oprecht zich eruit te kunnen lullen en zijn imago redden.quote:
quote:MANAGEMENT & LEIDERSCHAP
Van zijn zakenpartners moet Sywert het in de mondkapjesaffaire niet hebben
Ondernemer en activist Sywert van Lienden krijgt de volle laag vanwege de miljoenen die hij opstreek met de verkoop van mondkapjes aan de overheid. Maar ook zijn zakenpartners, Bernd Damme en Camille van Gestel, moeten wellicht hun miljoenenwinst terugstorten om hun reputatie te redden.
Connie de Jonge
06-08-2021
Van zijn zakenpartners moet Sywert het in de mondkapjesaffaire niet hebben
De Stichting Hulptroepen Alliantie. Zo heette de non-profitorganisatie die de ondernemers Sywert van Lienden, Camille van Gestel en Bernd Damme begin vorig jaar oprichtten. Ze boden aan de overheid ‘om niet’ te helpen aan de mondkapjes waaraan op dat moment een schreeuwend tekort was. Van Lienden was tot dat moment vooral commentator en lobbyist, een bekende Nederlander, die bovendien had meegeschreven aan het CDA-verkiezingsprogramma.
Van Gestel werd bekend als de man achter WakaWaka. Dat is het bedrijf dat hij tien jaar geleden samen met ondernemer Maurits Groen oprichtte om schoolkinderen in arme landen van voldoende licht te voorzien. Dankzij de WakaWaka-lampjes op zonne-energie – share the sun is het motto – zouden die tenminste ’s avonds hun huiswerk kunnen maken. Het bedrijf ging in 2018 failliet, maar maakte daarna een succesvolle doorstart. Ook hulporganisaties werken tegenwoordig met de lampjes. Ze zijn bovendien te koop in outdoorwinkels en op de sites voor goede doelen.
Meest succesvolle deal ooit?
Voor Bernd Damme was het leveren van mondkapjes aan de overheid alweer zijn zoveelste initiatief. ‘Wel eentje waar hij misschien meer mee verdiend heeft dan aan alle andere’, zegt hoogleraar bedrijfsethiek Muel Kaptein van de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. ‘Dat ondernemers winst willen maken is logisch. Maar of wat hier gebeurd is nu een voorbeeld van goed ondernemerschap is? Ik denkt dat je daar moreel wel vraagtekens bij kunt zetten.
Damme werd door Sprout in 2012 nog uitgeroepen tot beste jonge ondernemer, samen met zijn compagnon Steijn Pelle. Die prijs had het tweetal te danken aan Pelliano, een bedrijf dat via een webwinkel, retailers en een pop-up store Italiaanse stropdassen verkocht. Het bedrijfje was zijn tijd waarschijnlijk te ver vooruit, want het ging na twee jaar failliet. Er volgde een conflict met de Rabobank over de schulden, maar de kwestie werd na een rechtszaak geschikt. Vervolgens richtte Damme House of Eléonore op, een online juweliersbedrijf in synthetische diamanten. Ook dat redde het niet.
We kwamen er pas vorige zomer achter dat het resultaat veel positiever zou uitvallen
Daarna was het even stil rond Damme, die gelukkig nog wel geld heeft dankzij de eerdere verkoop van Eye Wear, de online zonnebrilketen die hij in 2006 oprichtte. Tot zijn naam opdook in wat inmiddels de mondkapjesaffaire is gaan heten. Samen met Sywert van Lienden (net als Damme nog maar net dertig) en Camille van Gestel (die in de veertig is) blijkt hij miljoenen aan de verkoop van mondkapjes aan de Nederlandse overheid te hebben verdiend. Vorig jaar zomer kwamen ze erachter, gaf Van Lienden kortgeleden toe, dat ‘het resultaat veel positiever zou uitvallen dan was verwacht.’
Slimme constructies
Terwijl de Hulptroepen Alliantie overal beweerde belangeloos mondkapjes te regelen, werden achter de schermen constructies opgezet om er wel degelijk geld aan te verdienen. De Nederlandse overheid, die aan het begin van de coronacrisis om mondkapjes zat te springen, plaatste uiteindelijk een order ter waarde van 100 miljoen euro. Daarvan blijkt dus nu bijna 20 procent aan de strijkstok van het trio Van Lienden, Damme en Van Gestel te zijn blijven hangen.
Als je samen in dit schuitje zit, wil je niet met zijn drieën ten onder gaan
Toch is het vooral Van Lienden die nu in de media en de politiek onder vuur ligt. Zijn partners houden zich opmerkelijk stil. ‘Je kunt je afvragen waarom ze Van Lienden alle klappen laten opvangen’, zegt Kaptein. ‘Maar als je samen in dit schuitje zit, wil je niet met zijn drieën ten onder gaan. Ook al zijn het zakenpartners, de rollen die ze in deze affaire spelen zijn verschillend.’ Dat zie je ook terug in de bedragen die de partners uiteindelijk hebben getoucheerd.
Sywert Van Lienden had volgens de Rotterdamse hoogleraar meerdere petten tegelijk op, die hij niet goed van elkaar heeft gescheiden. Van Lienden bekritiseerde de aanpak van de overheid als mediapersoonlijkheid, is bovendien politicus (het CDA onderzoekt nu of ze hem moeten royeren) én hij is ondernemer. ‘Als je zo’n hoge boom bent, vang je veel wind. Mensen verwachten dan meer van je qua deugdzaamheid en principes. Vooral als je je daarop laat voorstaan’.
Geen gewone zakendeal
Toen Van Lienden die verwachtingen niet waarmaakte, kreeg hij een storm aan kritiek over zich heen. ‘Als je ster zo hoog gerezen is, val je nu eenmaal dieper. Mensen identificeerden zich met die bevlogen man. Toen dat beeld niet bleek te kloppen, waren mensen des te meer teleurgesteld’, analyseert Kaptein. ‘Kort gezegd: dan ga je de bietenbrug op.’
Slim zakendoen en opportunisme en egoïsme liggen dicht bij elkaar
Toch gaan ook Damme en Van Gestel volgens hem niet vrijuit. ‘Zij hebben niet die verschillende petten op, het zijn gewoon ondernemers. Maar slim zakendoen en opportunisme en egoïsme liggen dicht bij elkaar. Het heeft er alle schijn van dat ze als ondernemers verblind zijn geraakt door de hoge winst die ze konden maken en konden houden.’
Kaptein: ‘Grote vraag is: wie is de initiatiefnemer voor dit hele verhaal geweest? Dat weten we niet. Ik denk wel dat als Van Lienden hier niet bij betrokken was geweest, dat er dan veel minder ophef over deze mondkapjesdeal was geweest. Maar het excuus dat ze er toch ook niks aan konden doen dat de winst zo hoog uitviel, is natuurlijk niet geloofwaardig. Daarvoor ben je juist ondernemer.’
Reputatieschade
Ook Van Gestel en Damme moeten volgens de Rotterdamse hoogleraar ernstig rekening houden met reputatieschade. Voor Camille van Gestel geldt dat als sociaal ondernemer misschien nog wel meer dan voor Bernd Damme. Want willen mensen straks nog wel WakaWaka-lampjes kopen bij Bol.com of outdoorwinkel Bever? ‘Er kan ook nog steeds een heksenjacht op die andere twee ontstaan’, denkt Kaptein. ‘Dan zullen ook de repercussies voor hen niet mals zijn.’
Het verhaal dat ze zelf een goed doel willen uitkiezen, suggereert dat ze het alleen maar doen om hun reputatie te redden
De Rotterdamse hoogleraar adviseert de politiek een moreel appèl op het drietal te doen. Het kabinet moet hen vragen de geboekte winst volledig terug te storten, net zoals het dat bij Booking heeft gedaan. ‘Van Lienden en zijn partners moeten het geld zo snel mogelijk terugstorten aan VWS om de schade nog enigszins te beperken. Het verhaal dat ze zelf een goed doel willen uitkiezen waar ze (een deel) van het geld willen terugstorten, suggereert dat ze het alleen maar doen om hun reputatie te redden.’ Ook de suggestie van Van Lienden dat hij misschien niet het hele bedrag terugstort, vanwege de mediastorm die is ontstaan, versterkt de suggestie dat van echte spijt eigenlijk geen sprake is.’
Heel pallet popcorn staat al klaarquote:Op dinsdag 8 juni 2021 23:35 schreef Hexagon het volgende:
Dat afscheid van het CDA gaat een groot moddergevecht worden zo te zien.
Ben je even vergeten dat we vorig jaar maart en april geen enkel mondkapje konden leveren aan de thuiszorg en bejaardenzorg?quote:Op woensdag 9 juni 2021 00:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Heel pallet popcorn staat al klaar
en per kop die gaat rollen staat er een fles champagne koud![]()
kloptquote:
ach die gaat heus wel een leuke plek zoeken om uiit te hijgen en zijn miljoenen te gaan beleggen in een huis in Zwitserlandquote:Op dinsdag 8 juni 2021 15:35 schreef mcmlxiv het volgende:
Sywertje gaat wel in rap tempo voor de titel "grootste pisvlek van de 21e eeuw". En dat met nog zoveel jaar te gaan!
https://www.ad.nl/binnenl(...)l-geregeld~a031a1dd/quote:Op woensdag 9 juni 2021 01:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ben je even vergeten dat we vorig jaar maart en april geen enkel mondkapje konden leveren aan de thuiszorg en bejaardenzorg?
Dat ze allemaal zonder bescherming moesten werken?
Dat we massaal mondkapjes moesten maken voor de zorg?
Ja, leip maar in die sfeer was 9 miljoen een grapje, alleen is dat niet uitgewerkt. Ik vind het wat makkelijk om hem daarvoor kapot te maken.
En dat klopte dus ook want de kapjes van Van Lienden zijn niet gebruikt.quote:De coördinator van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) Rob van der Kolk vond de mondkapjesdeal die Sywert van Lienden sloot met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) niet eens nodig. De directeur van het AMC Amsterdam zei op NPO Radio 1 bij het programma Oog op Morgen dat het LCH op dat moment zelf al voldoende materialen had geregeld.
quote:Op dinsdag 8 juni 2021 19:04 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Daar heeft hij toch ook gewoon gelijk in? Die mondkapjes van hem liggen ongebruikt in de opslag, hoeveel veiliger wil je het hebben?
Niet vergeten dat de politici en rijksambtenaren om hem heen en met wie hij afspraken had gemaakt, dit hebben gefaciliteerd.quote:Op woensdag 9 juni 2021 07:16 schreef Landgeld het volgende:
Het is een geniepige rat die Sywert.
28 miljoen rendement maken op zo'n klus. Wilde het in deze doofpot stoppen. Dit was vriendjespolitiek vanuit het ministerie, hij wist precies de prijs dat betaald zou worden in de aanbesteding.
Triest dit..
Simon Hendriksen is ook het schoolvoorbeeld van de wajonger met autisme en teveel tijd.quote:Op woensdag 9 juni 2021 13:47 schreef jcdragon het volgende:
![]()
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
CDA mensen van VSWquote:Op woensdag 9 juni 2021 12:51 schreef RapaNui het volgende:
[..]
Niet vergeten dat de politici en rijksambtenaren om hem heen en met wie hij afspraken had gemaakt, dit hebben gefaciliteerd.
die mondkapjes liggen er over vijf jaar nog.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 19:04 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Daar heeft hij toch ook gewoon gelijk in? Die mondkapjes van hem liggen ongebruikt in de opslag, hoeveel veiliger wil je het hebben?
De ambtenaren van het inkoopbeleid waren juist fel tegen, omdat ze de mondkapjes niet meer nodig hadden, ze al onduegdelijk waren gebleken en te duur.quote:
Alle politici horen in jouw wereld toch in de bak?quote:Op woensdag 9 juni 2021 19:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wopke nu weer aan het liegen en bedriegen op npo politiek![]()
En verschuilen achter een onderzoek![]()
Dit sujet hoort al lang afgetreden en in voorarrest te zitten wegens waslijst aan ambstmisdrijfen en overtredingen
Schande dat het nog niet gebeurd is
Laten we beginnen met de grootste en brutaalste sujetten het eerste aan te pakkenquote:Op woensdag 9 juni 2021 19:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Alle politici horen in jouw wereld toch in de bak?
Ik sta er iets nuchterder in. Zijn sommige politici boeven? Ja, maar net als met echte boeven wordt hun plekje gewoon ingenomen door nieuwe boeven wanneer ze vertrekken / opgepakt worden. Als volk krijg je denk ik de boeven die je verdient..je kiest hen zelf namelijk.quote:Op woensdag 9 juni 2021 19:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Laten we beginnen met de grootste en brutaalste sujetten het eerste aan te pakken
Rutte,Hoekstra,de Jonge,Ollengren
Dat straalt goed af op de kleinere als ze goed hard aangepakt worden, dwz beroepsverbod, kaalplukken en achter de tralies
Moet je eens kijken wat er dan gebeurt in Den Haag
quote:Op woensdag 9 juni 2021 13:47 schreef jcdragon het volgende:
![]()
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Het is een CDAer.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 08:40 schreef Perrin het volgende:
Bizar hoe hij en zijn twee partners in crime iedereen hebben belazerd.
Hoe kun je zo gewetenloos zijn?
CDA'ers kunnen zich beter druk maken om de echte teringhond binnen hun gelederen.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 08:40 schreef Perrin het volgende:
Bizar hoe hij en zijn twee partners in crime iedereen hebben belazerd.
Hoe kun je zo gewetenloos zijn?
Dat lijkt zo maar de duivel komt hem vanzelf halen.quote:Op zaterdag 12 juni 2021 08:51 schreef Landgeld het volgende:
CDA kunnen ze beter opheffen.
Maar is de storm rond Sywert nu gaan liggen?
Waar denk jij nou dat een gedeelte van de buit is geblevenquote:Op zaterdag 12 juni 2021 09:00 schreef Perrin het volgende:
Belachelijk en veelzeggend dat het CDA deze corrupte oplichter ook blijft knuffelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |