Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)mondkapjes~ac07c211/quote:‘Filantroop Sywert van Lienden verdiende aan pandemie met nooit gebruikte mondkapjes’
Begin vorig jaar kwam politiek commentator, activist en lobbyist, Sywert van Lienden in actie om het zorgpersoneel aan beschermingsmiddelen te helpen. Hij stelde miljoenen Chinese mondkapjes veilig voor de Nederlandse zorg. Belangeloos, naar eigen zeggen. Geheim bleef dat hij via een eigen bedrijf toch verdiende aan de pandemie, en dat het RIVM zijn mondkapjes kwalificeerde als ‘een onacceptabel gezondheidsrisico’.
Van Lienden richtte de non-profitorganisatie Stichting Hulptroepen Alliantie op om ervoor te zorgen dat Nederland snel miljoenen mondkapjes zou krijgen. Het ministerie van VWS bestelt via hen uiteindelijk 40 miljoen mondkapjes, meldt de Volkskrant.
Maar uit tientallen interne documenten, contracten, mails en rapporten in het bezit van de krant wordt duidelijk dat Van Lienden en zijn compagnons de grote miljoenendeals via hun eigen bv’s lieten lopen en er zo aan verdiend hebben.
Afgekeurd
Ook zouden de maskers zijn afgekeurd door het RIVM omdat ze grafeen (nanomateriaal van koolstof) bevatten en volgens een inspecteur een ‘onacceptabel gezondheidsrisico’ vormen. Uiteindelijk gaat VWS toch akkoord met de aanschaf.
,,Grafeen is meegenomen in de testen en in de certificering van een geaccrediteerd testbureau”, aldus de conclusie in een intern memo. ,,Daarmee voldoet het masker aan de gestelde kwaliteitseisen en normen en wordt het op basis van de VWS-richtlijn vrijgegeven.”
'Niet ongevaarlijk’
Een RIVM-woordvoerder zegt dat het instituut ‘geen voorstander’ is van kapjes waarin nanozilver, koperoxide of grafeen zit zolang niet onderbouwd en uitgezocht is wat de toegevoegde waarde ervan is, terwijl er mogelijk wel risico’s zijn. Grafeen is volgens het RIVM ‘niet per definitie ongevaarlijk’.
Het ministerie van VWS laat aan de krant weten dat geen van de 40 miljoen door Van Lienden geleverde mondkapjes naar de zorg is gegaan. Ze liggen nog op voorraad, omdat er te veel is ingekocht. De 100,8 miljoen euro voor de 40 miljoen mondkapjes is wel overgemaakt.
Volgens Van Lienden is er niets mis met zijn mondkapjes. ,,We hebben het uitgezocht met VWS en testbureaus. De grafeen in onze maskers zijn geen nanotubes maar flakes die zijn vastgebonden in plastic. Het kan niet loskomen en er zit zo weinig in dat het niet schadelijk is. Het is gewoon een veilig product.’’
Hij zei heel veel verschillende dingen. Dat teruggeven niet kan en extreem is vanwege een hedgefonds. Dat het 't doel is om het geld niet aan te raken. Dat hij zelf de beheerder wordt van het het fonds dat dit moet regelen. Dat hij niet kan uitsluiten dat hij het geld toch voor iets anders gebruikt. Na doorvragen, dat het wel vastgelegd is dat het geld goed besteed wordt. Dat hij kapotgemaakt is. En dat hij wil nadenken over de besteding en wat hij zelf nu eigenlijk wil.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:19 schreef Waterdrinker het volgende:
Hij zei toch dat hij met de rendementen iets maatschappelijks wil gaan doen?
Zei hij dat? Zou ook wel logisch zijn want dan kan die 9 miljoen in stand blijven. Zo werkt dat bij fondsen voor goede doelen. Alles opmaken is zonde..je moet geld maken met geldquote:Op zondag 6 juni 2021 13:19 schreef Waterdrinker het volgende: Hij zei toch dat hij met de rendementen iets maatschappelijks wil gaan doen?
Ik doe haast niet aan Twitter daarom deze vraag: als de ander tweets verwijdert, blijven die dan wel staan bij de toegezondene?quote:Op zondag 6 juni 2021 13:34 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dus de reacties van Willem zijn er nog wel, alleen die deelt hij niet
Waardeloze tweet dit
Hij zei dat inderdaad ook nog, dat er rendementen gemaakt moeten worden om iets mee te doen.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zei hij dat? Zou ook wel logisch zijn want dan kan die 9 miljoen in stand blijven. Zo werkt dat bij fondsen voor goede doelen. Alles opmaken is zonde..je moet geld maken met geld
Hopelijk leren mensen ervan, het feit dat iemand contacten heeft met prins Constantijn en Hugo de Jonge zegt nog niet dat iemand betrouwbaar is. Het is vreselijk moeilijk om gladde praatjes te doorzien maar als je gewoon procedures blijft volgen kan er op zich niet zoveel misgaan.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:38 schreef Ericr het volgende:
Nul sympathie gewonnen vandaag. Maar het zal hem waarschijnlijk aan de reet roesten.
Je eigen tweets blijven bestaan, ook al verwijdert de ander zijn of haar reacties.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:37 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Ik doe haast niet aan Twitter daarom deze vraag: als de ander tweets verwijdert, blijven die dan wel staan bij de toegezondene?
Denk het niet hoor, over een paar maanden is iedereen dit weer vergeten. Politieke carrière is wel beëindigd.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:45 schreef Pleun2011 het volgende:
Emigratie is voor hem niet eens zo'n slechte optie. Lijkt me niet leuk om iedere dag herkend te worden op straat of in de supermarkt en weer te worden geconfronteerd met je status van nationale pispaal
Ik heb nog eens geluisterd, het gaat eerst over het rendement maar daarna over de hele 9 miljoen.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:49 schreef Landgeld het volgende:
Mensen.
Het RENDEMENT van zijn 9.000.000 gaat naar goede doelen, de 9.000.000 blijft gewoon onder zijn beheer en in zijn bezit. Totdat het grote publiek het vergeten is en dan gebruikt hij het alsnog voor zichzelf.
Slechte journalistiek bij NOS en Nu
Dat denk ik niet. Ik denk dat er prima volop ruim voldoende aandacht voor alle misstanden in deze kwestie kan zijn. Over VWS en die 5 miljard wordt minstens zoveel geschreven.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:49 schreef Tlaloc het volgende:
Niet om het voor Sywert op te nemen, maar denk wel dat deze mediastorm een bliksemafleider is voor de ¤ 5 miljard die niet meer herleid kan worden.
Vraag me ook af hoeveel die oprichters van Fieldlabs inmiddels hebben verdiend.
Narcistische en sociopate trekjes denk ik. Als de politieke rol van deze gladjanus inderdaad is uitgespeeld dan is dat een positieve uitkomst.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:04 schreef Mondkapje het volgende:
Dat er grof geld verdiend is vanwege niet gevolgde procedures bij VWS is duideiljk. Maar een oplichter als Sywert haalt gewoon het bloed onder de nagels vandaan, en het schijnt hem niet te deren. Voer voor psychologen.
Het omgekeerde is echter wel waar: wanneer iemand contacten heeft met Constantijn en Hugo, weet je dat het een schurk is.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:41 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Hopelijk leren mensen ervan, het feit dat iemand contacten heeft met prins Constantijn en Hugo de Jonge zegt nog niet dat iemand betrouwbaar is. Het is vreselijk moeilijk om gladde praatjes te doorzien maar als je gewoon procedures blijft volgen kan er op zich niet zoveel misgaan.
Iemand kan wel beweren dat ie er een miljoen bij legt omdat ie zo rijk is en begaan is met Onze Zorghelden, ook dan moet je iemand nog geen voorrang geven en blijven luisteren naar het LHC.
Lekker als Sywert zijnde strooien met geld van u en mij aan goede doelen. Wat een nobel streven zeg! Hup, terug dat geld naar de belastingbetaler.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:39 schreef spinazieruiker het volgende:
Ik krijg echt jeuk van zijn nieuwe strategie.
Doordat Sywert nu pas toegeeft dat ze fout zaten geloof ik er helemaal niks van dat hij het meent.
En (het rendement van) die miljoenen worden inzetten voor maatschappelijke doelen wist het gegraai in de staatsruif niet uit. Dat geld was al bestemd voor maatschappelijke doelen toen Nederlandse burgers en bedrijven het als belasting overmaakten. Daarvoor hoef je het niet vast te zetten in een BV.
Gewoon terugbetalen die hap en accepteren dat je de rest van je leven bekend staat als graaier en leugenaar.
Kinderen met kanker had hij het overquote:Op zondag 6 juni 2021 14:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Goede doelen die onder zijn (of vrienden) beheer staan zeker
Hij beweert dat dat technisch niet mogelijk is door de constructie waarin hij het geld heeft weggezet. Dus nu is het wachten totdat FTM onthult dat het gewoon wel kan en eventueel op welke manier dan.quote:
Kindermisbruikquote:Op zondag 6 juni 2021 14:50 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Kinderen met kanker had hij het over
[ twitter ]
Natuurlijk kan het.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:38 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Hij beweert dat dat technisch niet mogelijk is door de constructie waarin hij het geld heeft weggezet. Dus nu is het wachten totdat FTM onthult dat het gewoon wel kan en eventueel op welke manier dan.
Het lijkt wel alsof hij telkens bewust met een nieuw rookgordijn of leugentje komt wat dan weer ontmaskerd wordt en hem in nog slechter daglicht doet staan.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:44 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het.
Misschien gaat er onderweg een deel van het geld verloren door kosten, belastingen en boetes, maar als Sywert zijn excuses van vandaag serieus meent dan moet hij dit gewoon gaan regelen. Punt.
Of hij kan à la Willem Engel die pot geld gebruiken als onderpand voor het kopen van een stuk grond in Spanjequote:Op zondag 6 juni 2021 14:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Goede doelen die onder zijn (of vrienden) beheer staan zeker
Hij heeft vandaag de pleister een flink stuk losgetrokken. Nog een klein stukje maar. Sywert, je kunt het!quote:Op zondag 6 juni 2021 15:45 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof hij telkens bewust met een nieuw rookgordijn of leugentje komt wat dan weer ontmaskerd wordt en hem in nog slechter daglicht doet staan.
Dat was de enige manier hoe Sywert zijn vege lijf had kunnen redden.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:24 schreef Pleun2011 het volgende:
Als hij echt goede bedoelingen had dan zou hij het geld, of het grootste gedeelte, gewoon terugbetalen. Jammer maar helaas. Al het andere zijn alleen maar rookgordijnen. Maakt mij verder niet uit wat hij doet overigens
En dan lijkt jouw reageren in het topic over deze case wel handig?quote:Op zondag 6 juni 2021 16:41 schreef timmmmm het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom men doet of dit zo verschrikkelijk interessant is.
Wat kan mij die hele van Lienden schelen joh. Het is niet of we dat geld anders niet uit hadden gegeven, alleen aan iemand anders. Best.
Er zijn wel belangrijker dingen gaande dan het kapotte morele kompas van een of andere nobuddie, dus ik begrijp niet zo goed waarom ik hier zoveel over moet horen
Als je denkt dat dat mijn doel is met het reageren op dit topic, is dat een klein inschattingsfoutje.quote:Op zondag 6 juni 2021 16:44 schreef koemleit het volgende:
[..]
En dan lijkt jouw reageren in het topic over deze case wel handig?
De kans dat je er nu iets over hoort wordt groter/kleiner?
Hij is geen nobody maar was zo'n beetje het uithangbord van de corona weldoenders.. logisch dat dit veel aandacht krijgt.quote:Op zondag 6 juni 2021 16:49 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je denkt dat dat mijn doel is met het reageren op dit topic, is dat een klein inschattingsfoutje.
Ik spreek graag mijn ergernis uit over zaken. Dus wanneer ik mij erger aan hoe een of andere nobuddie ontzettend opgeblazen wordt, wil ik daar wel eens een reactie op plaatsen. Dan is het wel handig als ik dat hier doe en niet in een ongerelateerd topic
Goede reactie van KWFquote:Op zondag 6 juni 2021 17:16 schreef ikweethetookniet het volgende:
KWF zit niet te wachten op donatie Van Lienden: ‘Laat hij het geld terugstorten bij ministerie’![]()
![]()
De stichting KWF Kankerbestrijding zit niet op een eventuele donatie van ondernemer en CDA’er Sywert van Lienden te wachten. Van Lienden trok eerder vandaag (deels) het boetekleed aan over de lucratieve mondkapjesdeal waarmee hij miljoenen winst maakte. Hij stelde dat de winst een maatschappelijke bestemming zou krijgen ‘in de richting van kanker bij jonge gezinnen en arme gezinnen', maar bij KWF hoeft hij niet aan te kloppen
Dat blijkt uit een verklaring van KWF. De stichting voelt zich genoodzaakt een bericht uit te sturen, omdat zij veel vragen krijgt naar aanleiding van de uitspraken van Van Lienden eerder vandaag in het tv-programma Buitenhof. Ook verschijnen er op sociale media opmerkingen van mensen. Zo merkt iemand op dat hij in de methode van Van Lienden ‘een klassieke methode ziet’ om ‘private winsten te verduisteren’. ‘Directeur kankerfonds wrijft zich in de handen’, voegt diegene toe.
‘Voor de goede orde: KWF is níet benaderd door de stichting van Sywert van Lienden over een eventuele donatie, noch stelt zij daar prijs op. Geldt dat toebehoort aan de belastingbetaler kan de heer Van Lienden terugstorten aan VWS’, luidt de verklaring van KWF.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ministerie~a4390b9f/
Zo dat is een boemerang voor Sywert![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |