Ik was er zoals gezegd niet bij, voor zo ver ik weet reed de auto zoals deze moet rijden. Dat is het punt ook niet.quote:Op maandag 7 juni 2021 15:55 schreef Werkperd het volgende:
Altijd goed om kritisch te zijn. 800 euro schade kan op papier staan maar onderhands kan van alles gebeurd zijn. Meestal gebeurt het ook in de autowereld dat lichte reparatiewerk bij een grote schade wel vermeldt wordt maar dat de motor na een dikke impact revisie nodig had weer niet. Handelaren weten namelijk ook dat de auto weer ooit een keer verhandeld moet worden.
Pijnlijke waarheid maar zo gebeurt het vaak. Daarom is er helemaal niets mis met de TS die zijn twijfels heeft.
Controleer bijvoorbeeld altijd het stuur of ermee is gerommeld. Airbags zijn meestal een indicatie dat er een flinke klap is geweest.
Deze snap ik niet helemaal, dit is toch een forum om vragen te stellen, bij wie zou ik moeten scoren? Zo moeilijk is het toch niet om gewoon normaal te antwoorden als ik kritisch ben en twijfels heb als er toch wat dingen zijn die bij de koop niet verteld zijn.quote:Op maandag 7 juni 2021 15:53 schreef mrPanerai het volgende:
Gast je zoekt problemen om problemen te zoeken, heb je perse iets nodig om te scoren? of ben je pissed dat ze haar pa en niet jou heeft meegenomen?
Je vriendin heeft een leuk autootje gekocht met haar pa wat hen beiden leuk leek en waar eigenlijk niets mis mee is buiten dat er 2 schades waren die netjes hersteld zijn;
Dat is nou vaak eigen aan occasiewagentjes
Ben wel eens benieuwd welk segment ze zit
het is niet mijn auto, ik stel wat vragen omdat ik het een hoog bedrag vind voor een auto die toch een andere historie heeft dan gedacht en toch een beetje twijfels heb dat ze straks een degelijke auto mee krijgt.quote:Op maandag 7 juni 2021 15:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Als TS zo twijfelt aan autos en handeleren dan moet TS wegblijven van import autos.
Dat is letterlijk een auto met onbekende historie kopen en bij de RDW staat bijv. ALTIJD! dat de KM stand niet kan worden geverifeerd. En dat is een veel grotere waardevermindering dan TS zich realiseert denk ik.
Weet niet wat jij allemaal koopt maar een importauto hoeft niet per definitie goedkoper (slechter) te zijn. Duitse imports zijn over het algemeen veel beter uitgerust en hebben een veel lagere kilometerstand. Enige risico is dus het verleden maar dat heb je bij elk auto. Daarnaast is het zo dat niet elk importauto een schade auto is. Auto's in Duitsland zijn gewoon veel goedkoper dan hier. Belastingtechnische redenen etc.quote:Op maandag 7 juni 2021 16:05 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Je koopt een import omdat hij goedkoper is. Dat is met een reden, en niet alleen omdat 'de auto goedkoper is in het buitenland' .
Als het relevant is, ja. Wat is het praktisch nut van irrelevante informatie? Boeiend dat er een keer een winkelwagentje tegenaan is gereden; de schade is hersteld - er is geen schade meer.quote:Op maandag 7 juni 2021 16:13 schreef 111210 het volgende:
Mijn punt is dat een verkoper eerlijk moet zeggen dat er schade is geweest en gerepareerd is (wat de tweede schade is geweest weten we dus niet, maar als het aan de voorkant is, ligt een botsing voor de hand denk ik dan)
Gebreken aan de wagen moet een verkoper wel melden, een beetje lakschade wat reeds is weggewerkt heeft niks met de technische staat van de auto te maken.quote:Op zondag 6 juni 2021 12:13 schreef 111210 het volgende:
Mijn punt zou zijn dat een verkoper dit op zn minst moet melden, die had ook kunnen aangeven dat dit waarschijnlijk gewoon wat lakschade is geweest.
Dan moet je het topic lezen, reageer gewoon lekker normaal of niet. Heb toch aangeven dat ik er niet bij kon zijn.quote:Op maandag 7 juni 2021 18:00 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik snap niet dat jij zelf de gehele auto niet controleerd hebt met een lakdikte meter.
Die 800,- schade geloof ik wel, maar gaat mij nu om die tweede schade, dat was meer dan alleen lak aangezien de verkoper achteraf vertelde dat er reparaties aan bumper en deur geweest zijn.quote:Op maandag 7 juni 2021 17:44 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Gebreken aan de wagen moet een verkoper wel melden, een beetje lakschade wat reeds is weggewerkt heeft niks met de technische staat van de auto te maken.
Ik snap je punt, maar een schade van 800,00 euro klinkt als een afgereden elektrische spiegel of wat ander klein bier?
Ik weet niet in welke prijsklasse de betreffende auto ligt, maar bij een leuke/goede auto gaat deze "schade" je geen betere prijs opleveren.
Ow, en wanneer je een aankoop wilt annuleren betaal je meestal de aanbetaling aan annuleringskosten, zo'n 10% van de aanschafkosten?
wat maakt het uit? Ze rijdt er waarschijnlijk toch wel weer een deuk inquote:Op zondag 6 juni 2021 11:10 schreef 111210 het volgende:
Gister heeft mn vriendin een tweede hands auto bekeken en getekend voor de aankoop volgende week ergens (komt nog een onderhoudsbeurt aan)
Verkoper vertelde dat het een import was (zij hadden m uit belgie gehaald) en dat de auto verder in prima staat was en bij verkoop er dus nog een onderhoudsbeurt bij komt en er 6 maanden garantie op zit.
Auto reed volgens haar en mn schoonvader verder prima, en zag er overall gewoon netjes uit.
Mn vriendin vond het een mooie deal en heeft getekend.
Maar nu heb ik net even een VIN check gedaan en blijkt dat het een schade auto is, in het verslag staat niet wat voor schade, alleen dat de schade 800,- was aan de linker kant van de auto.
Nu heeft de verkoper dit dus niet gemeld (geloof ook niet dat mn vriendin in haar enthousiasme hier expliciet naar gevraagd heeft)
Wat zijn nu de mogelijkheden, persoonlijk vind ik de prijs die ze betaald voor een schade auto geen goede deal. zeker omdat niet duidelijk is wat voor schade het is geweest.
Lakschade zal allemaal wel, maar dat is dus niet te achterhalen.
En stel dat ze van de koop wilt af zien, kan dit dan ook?
Er is tenslotte al wel getekend gister.
Iets in bewust vaag in het midden laten als je het antwoord wél weet, is in zo'n geval voor mij niet aanvaardbaar in elk geval als iemand er expliciet naar vraagt.quote:Op maandag 7 juni 2021 20:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Waar komt toch dat waanidee vandaan dat verkopers alle feiten en omstandigheden ongevraagd op tafel moeten gooien? Laat eens zien in welke wet je dat gevonden hebt.
Liegen mag niet, maar ja, wat is liegen. “Ik Geloof het niet”, is dat liegen of niet liegen?
Kortom , vooraf onderzoek en wanneer je er geen verstand van hebt een keuring.
Dan is het uitdeuken en spuiten. Nog steeds, so what?quote:Op maandag 7 juni 2021 20:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dan moet je het topic lezen, reageer gewoon lekker normaal of niet. Heb toch aangeven dat ik er niet bij kon zijn.
[..]
Die 800,- schade geloof ik wel, maar gaat mij nu om die tweede schade, dat was meer dan alleen lak aangezien de verkoper achteraf vertelde dat er reparaties aan bumper en deur geweest zijn.
Dit is niet ter plekke verteld toen er gevraagd is naar het verleden van de auto.
Gaat toch om de kans op een schadeauto/teruggedraaide km stand. Het percentage autos met een noemenswaardig schadeverleden is vele malen hoger in de groep geimporteerde auto's dan in de groep origineel nederlandse autos. Ditzelfde geldt voor teruggedraaide kilometerstanden (ca 3 procent vs >10 procent). Bovendien zijn importautos inderdaad qua prijs goedkoper vergeleken met de nederlandse prijzen. Dit is algemeen bekend.quote:Op maandag 7 juni 2021 16:22 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Weet niet wat jij allemaal koopt maar een importauto hoeft niet per definitie goedkoper (slechter) te zijn. Duitse imports zijn over het algemeen veel beter uitgerust en hebben een veel lagere kilometerstand. Enige risico is dus het verleden maar dat heb je bij elk auto. Daarnaast is het zo dat niet elk importauto een schade auto is. Auto's in Duitsland zijn gewoon veel goedkoper dan hier. Belastingtechnische redenen etc.
Denk dat dat ook niet verplicht is als de auto gewoon goed is.quote:Op maandag 7 juni 2021 20:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Dan moet je het topic lezen, reageer gewoon lekker normaal of niet. Heb toch aangeven dat ik er niet bij kon zijn.
[..]
Die 800,- schade geloof ik wel, maar gaat mij nu om die tweede schade, dat was meer dan alleen lak aangezien de verkoper achteraf vertelde dat er reparaties aan bumper en deur geweest zijn.
Dit is niet ter plekke verteld toen er gevraagd is naar het verleden van de auto.
Nogmaals, een gekraakte en gerepareerde bumper maakt een auto geen ‘schadeauto’. Een schadeauto heeft structurele schade waar je ook na de reparatie gevolgen van ondervindt of wordt verkocht met een volledig in elkaar gefrommelde voorkant. Dit is een auto met een gerepareerde bumper. Big fucking deal. Ik gok dat 75% van de Nederlandse occasions wel eens bumperschade hebben gehad.quote:Op maandag 7 juni 2021 21:12 schreef baskick het volgende:
[..]
Iets in bewust vaag in het midden laten als je het antwoord wél weet, is in zo'n geval voor mij niet aanvaardbaar in elk geval als iemand er expliciet naar vraagt.
Verkoper heeft aangegeven dat er schade was aan de voorkant. Verder niets toch? Was het alleen de bumper dan? TS? Wat voor schade was het. Lijkt me alleen nog relevant als er echt een stuk van de carosserie is gebroken en weer gelast is oid, waardoor bv de kreukelzone verzwakt is. Of er is schade aan de onderdelen in de motorruimte wat niet (goed) gerepareerd is. Als de auto nu gewoon net zo goed is als een vergelijkbare auto dan zit je gewoon aan de koop vast.quote:Op maandag 7 juni 2021 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nogmaals, een gekraakte en gerepareerde bumper maakt een auto geen ‘schadeauto’. Een schadeauto heeft structurele schade waar je ook na de reparatie gevolgen van ondervindt of wordt verkocht met een volledig in elkaar gefrommelde voorkant. Dit is een auto met een gerepareerde bumper. Big fucking deal. Ik gok dat 75% van de Nederlandse occasions wel eens bumperschade hebben gehad.
Een bumper is geen structureel onderdeel. Het doet niets af aan de veiligheid of de constructie van de auto. Een bumper is eerder cosmetisch en als hij keurig gerepareerd is zonder gevolgen, is er niks met de auto aan de hand.
Als je mijn posts in dit topic even leest, zie je dat we het niet oneens zijn. Integendeel.quote:Op maandag 7 juni 2021 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nogmaals, een gekraakte en gerepareerde bumper maakt een auto geen ‘schadeauto’. Een schadeauto heeft structurele schade waar je ook na de reparatie gevolgen van ondervindt of wordt verkocht met een volledig in elkaar gefrommelde voorkant. Dit is een auto met een gerepareerde bumper. Big fucking deal. Ik gok dat 75% van de Nederlandse occasions wel eens bumperschade hebben gehad.
Een bumper is geen structureel onderdeel. Het doet niets af aan de veiligheid of de constructie van de auto. Een bumper is eerder cosmetisch en als hij keurig gerepareerd is zonder gevolgen, is er niks met de auto aan de hand.
Hoeft zeker niet zo te zijn. Ik denk dat er veel meer schades ontstaan tijdens het in- en uitparkeren. Mijn auto is ook over het hoofd gezien tijdens het wegrijden door iemand. Schade aan bumper, grille, koplamp en motorkap +/- ¤ 2.500,-. Onderhuids niks geraakt, dus puur optisch. Zie je na herstel niks meer van.quote:Op maandag 7 juni 2021 16:13 schreef 111210 het volgende:
Ik was er zoals gezegd niet bij, voor zo ver ik weet reed de auto zoals deze moet rijden. Dat is het punt ook niet.
Mijn punt is dat een verkoper eerlijk moet zeggen dat er schade is geweest en gerepareerd is (wat de tweede schade is geweest weten we dus niet, maar als het aan de voorkant is, ligt een botsing voor de hand denk ik dan)
Ik zal niet beweren dat het niet kan, maar bij mij gaan de alarmbellen hier wel af. Die km stand vind ik een veel zorgelijker punt dan die schade.quote:Op maandag 7 juni 2021 15:37 schreef 111210 het volgende:
Maar de schade waar de verkoper over vertelde is een hele andere plek en heeft dus later plaatsgevonden (aangezien zij deze vorig jaar geimporteerd hebben en de km stand 20.000 hoger is dan de gemelde schade 3 jaar eerder)
20.000 km in drie jaar, waarvan anderhalf “coronajaar” is alles behalve vreemd lijkt me?quote:Op dinsdag 8 juni 2021 00:38 schreef Accordtje het volgende:
Ik zal niet beweren dat het niet kan, maar bij mij gaan de alarmbellen hier wel af. Die km stand vind ik een veel zorgelijker punt dan die schade.
Los daarvan kan in een periode 'gewone jaren' iemand ook dichter bij huis zijn gaan werken. Of een andere primaire auto hebben gehaald en deze ernaast gereden. Of misschien werd er ook voor de schade wel 20k in 3 jaar gereden en is dus dus helemaal niet afwijkend.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 07:37 schreef Serinde het volgende:
[..]
20.000 km in drie jaar, waarvan anderhalf “coronajaar” is alles behalve vreemd lijkt me?
Je moet wel even heel goed opletten wat er /precies/ gevraagd is (en dat weet je natuurlijk niet, want je was er niet bij). Op basis van “Is er iets bekend over problemen?” is het antwoord natuurlijk nee, want alles is rerepareerd. Dat klopt dus gewoon. Je moet echt wat explicieter vragen. Nu zeg je later dat er naar de historie gevraagd is, dat is weer net een andere vraag, maar als het gaat over ‘problemen door de historie' is het antwoord alsnog nee, omdat er (nu) geen problemen zijn.quote:Op maandag 7 juni 2021 15:37 schreef 111210 het volgende:
Wat nu, persoonlijk zou ik zeggen dat er info niet gemeld is, er is weliswaar niet expliciet gevraagd naar “is het een schade auto” maar er is wel gevraagd wat er bekend is over evt problemen aangezien de auto import is.
Het antwoord was volgens mn vriendin toen dat de auto nagekeken is er er niets aan mankeert.
Ik sluit ook zeker niet uit dat de km stand klopt, maar feit is dat er toch regelmatig kilometerstanden teruggedraaid worden bij importauto's. Paar jaar geleden nog een onderzoek onder Duitse importauto's geweest waarbij volgens mij bij 25% van de auto's twijfel bestaat over de juistheid en bij 10% met zekerheid gesteld kan worden dat de stand niet klopt.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 08:48 schreef Serinde het volgende:
Precies. Afhankelijk van wat voor auto het is, zou het inderdaad heel normaal kunnen zijn. Met de huidige info weet je dat gewoon niet. Maar alarmbellen zijn m.i. bijzonder overdreven. Maar goed, dat is de tendens in het topic want ook een auto met goed gerepareerde schade ad ¤800 een schade-auto noemen is wat mij betreft ook overdrijven.
20.000 in vier jaar is wat weinig. 30-40.000 zou normaler zijn.quote:Op woensdag 9 juni 2021 22:59 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik sluit ook zeker niet uit dat de km stand klopt, maar feit is dat er toch regelmatig kilometerstanden teruggedraaid worden bij importauto's. Paar jaar geleden nog een onderzoek onder Duitse importauto's geweest waarbij volgens mij bij 25% van de auto's twijfel bestaat over de juistheid en bij 10% met zekerheid gesteld kan worden dat de stand niet klopt.
TS geeft aan dat de kilometerstand nu 20.000 km hoger is dan bij de gemelde schade 3 jaar voor import. Dat wil zeggen 20.000 km in vier jaar tijd. Kan, maar het is wel extreem weinig. Dat in combinatie met import zou voor mij een signaal zijn om die kilometerstand op z'n minst te controleren.
TS kan zich druk maken om een reeds herstelde schade van ¤ 800,- maar de consequenties van een teruggedraaide kilometerstand zijn een stuk groter.
Dat kan ook het geval zijn.quote:Op donderdag 10 juni 2021 08:05 schreef Speekselklier het volgende:
20.000 in vier jaar is wat weinig. 30-40.000 zou normaler zijn.
Echter, terugdraaien doe je niet om 10-20.000 km. Dat is zinloos, daar win je een paar euro mee maar het gezeur is gelijk. Terugdraaien (en dan boeit het ook echt) doe je met minimaal 50.000. De auto zou dan in de laaste jaren minimaal 70.000 km hebben gereden. Dat lijkt me weer wat veel tenzij de het type auto natuurlijk een echte kilometer-vreter is. (mecedes diesel of zo)
Rond de 10K.quote:Op donderdag 10 juni 2021 07:16 schreef monsterd. het volgende:
Op wat voor aankoopbedrag hebben we het over gezien je ergenis?
Het gaat om 2,5 jaar, waarvan het wel aannemelijk is dat er in 2020 veel minder gereden is. Maar zeker met import weet je het nooit.quote:Op donderdag 10 juni 2021 08:05 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
20.000 in vier jaar is wat weinig. 30-40.000 zou normaler zijn.
Echter, terugdraaien doe je niet om 10-20.000 km. Dat is zinloos, daar win je een paar euro mee maar het gezeur is gelijk. Terugdraaien (en dan boeit het ook echt) doe je met minimaal 50.000. De auto zou dan in de laaste jaren minimaal 70.000 km hebben gereden. Dat lijkt me weer wat veel tenzij de het type auto natuurlijk een echte kilometer-vreter is. (mecedes diesel of zo)
Mijn vorige (import) auto had zelf een lichte voorschade, scheurtje in de bumper en hier en daar een kras.
Ik was daar op zich wel blij mee. Als ik een hele strakke nette auto had zien staan had ik getwijfeld of hij niet een grote klapper had gemaakt en weer was recht getrokken.
800 euro is geen ernstige schade.quote:Op zondag 20 juni 2021 17:33 schreef tstile het volgende:
Jarenlang heb ik in een hele fijne Audi gereden. gekocht met 270k op de teller maar snaarstrak en een perfect interieur.
Toen ik die na een paar jaar verkocht aan een Poolse handelaar wist die mij erop te wijzen dat de auto schade had gehad. Er was een randje van 0,5 mm lak te zien op rubbers. Nooit iets gemerkt dus eigenlijk ook gewoon geen probleem.
Later nog eens een auto gekocht waar het mij wel duidelijk was dat die schade had gehad. Geimporteerde auto. De gerepareerde kant stond prachtig in de lak terwijl de andere kant al ietsje dof was. Auto reedt gewoon strak. Remmen, sturen alles recht. Nooit een nadeel van ondervonden.
Ik controleer wel altijd achter de bumper en of de naden tussen de panelen gelijk zijn.
Je weet alleen niet wat er van de kreukelzone over is na reparatie. Dus ernstige schade moet een aspirant koper wel horen vind ik.
psies. En een goed gerepareerde beperkte schade is niet echt een probleem. Ik zou er een auto niet om laten staan iig. Het is soms een buitenkansje om een bepaalde auto voor een leuke prijs te krijgen.quote:Op zondag 20 juni 2021 17:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
800 euro is geen ernstige schade.
De klachten lijken me eerder veroorzaakt door het raken van een stoeprandje...quote:Op woensdag 9 februari 2022 09:34 schreef 111210 het volgende:
Zeker voor iets wat voortkomt uit schade die blijkbaar niet goed gerepareerd is.
Al blijft dat onze verdenking terwijl de dealer aangeeft dat dit niets met die zelfde schade te maken heeft.
quote:Op woensdag 9 februari 2022 10:53 schreef paardendokter het volgende:
[..]
De klachten lijken me eerder veroorzaakt door het raken van een stoeprandje...
Ja dat kan zeker. Of bijvoorbeeld een stoeprand of verhoging raken met pakweg 30 km/u kan je al een kromme velg opleveren.quote:Op woensdag 9 februari 2022 11:25 schreef SOG het volgende:
[..]
Kromme stalen velg door een stoeprandje? Heb je nog meer aannames die we moeten weten?
Dit. Kost je uiteindelijk het minste geld, tijd en frustratie. Weg met die auto en op zoek naar een ander. Die ¤280 is leergeld.quote:Op woensdag 9 februari 2022 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
De beste oplossing is verlies nemen, auto verkopen en een andere auto kopen.
Precies dit.quote:Op donderdag 10 februari 2022 10:17 schreef HMS het volgende:
Voor een auto van 10K is een bedrag van 280 aan iets te repareren natuurlijk niets. Je hebt soms pech, een auto kost soms meer geld dan je wil. En of het van een eerdere schade is die niet 100% goed is gerepareerd of dat het van een stoepje is wat geraakt is (door je vriendin) maar toen niet gelijk is opgevallen.......
uurtje werkplaats is gauw 80 a 100 euro. Loon en alle spullen die in zo een werkplaats nodig zijn. Je wilt toch een gediplomeerd automonteur die eraan werkt met ervaring. Die komt toch echt niet voor minimum loon. En de inhoud van de werkplaats (die echt nodig is) die kost geld en daar betaal je ook voor. Als 280 euro een bedrag is waar je van wakker ligt, dan moet je geen auto willen hebben en rijden. Neem dan de bus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |