abonnement Unibet Coolblue
pi_199784586
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 15:55 schreef Werkperd het volgende:
Altijd goed om kritisch te zijn. 800 euro schade kan op papier staan maar onderhands kan van alles gebeurd zijn. Meestal gebeurt het ook in de autowereld dat lichte reparatiewerk bij een grote schade wel vermeldt wordt maar dat de motor na een dikke impact revisie nodig had weer niet. Handelaren weten namelijk ook dat de auto weer ooit een keer verhandeld moet worden.

Pijnlijke waarheid maar zo gebeurt het vaak. Daarom is er helemaal niets mis met de TS die zijn twijfels heeft.

Controleer bijvoorbeeld altijd het stuur of ermee is gerommeld. Airbags zijn meestal een indicatie dat er een flinke klap is geweest.
Ik was er zoals gezegd niet bij, voor zo ver ik weet reed de auto zoals deze moet rijden. Dat is het punt ook niet.

Mijn punt is dat een verkoper eerlijk moet zeggen dat er schade is geweest en gerepareerd is (wat de tweede schade is geweest weten we dus niet, maar als het aan de voorkant is, ligt een botsing voor de hand denk ik dan)

quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 15:53 schreef mrPanerai het volgende:
Gast je zoekt problemen om problemen te zoeken, heb je perse iets nodig om te scoren? of ben je pissed dat ze haar pa en niet jou heeft meegenomen?

Je vriendin heeft een leuk autootje gekocht met haar pa wat hen beiden leuk leek en waar eigenlijk niets mis mee is buiten dat er 2 schades waren die netjes hersteld zijn;
Dat is nou vaak eigen aan occasiewagentjes

Ben wel eens benieuwd welk segment ze zit
Deze snap ik niet helemaal, dit is toch een forum om vragen te stellen, bij wie zou ik moeten scoren? Zo moeilijk is het toch niet om gewoon normaal te antwoorden als ik kritisch ben en twijfels heb als er toch wat dingen zijn die bij de koop niet verteld zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 15:58 schreef Fe2O3 het volgende:
Als TS zo twijfelt aan autos en handeleren dan moet TS wegblijven van import autos.

Dat is letterlijk een auto met onbekende historie kopen en bij de RDW staat bijv. ALTIJD! dat de KM stand niet kan worden geverifeerd. En dat is een veel grotere waardevermindering dan TS zich realiseert denk ik.
het is niet mijn auto, ik stel wat vragen omdat ik het een hoog bedrag vind voor een auto die toch een andere historie heeft dan gedacht en toch een beetje twijfels heb dat ze straks een degelijke auto mee krijgt.
pi_199784746
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 16:05 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Je koopt een import omdat hij goedkoper is. Dat is met een reden, en niet alleen omdat 'de auto goedkoper is in het buitenland' .
Weet niet wat jij allemaal koopt maar een importauto hoeft niet per definitie goedkoper (slechter) te zijn. Duitse imports zijn over het algemeen veel beter uitgerust en hebben een veel lagere kilometerstand. Enige risico is dus het verleden maar dat heb je bij elk auto. Daarnaast is het zo dat niet elk importauto een schade auto is. Auto's in Duitsland zijn gewoon veel goedkoper dan hier. Belastingtechnische redenen etc.
  maandag 7 juni 2021 @ 16:32:16 #53
51385 baskick
Juist ja!
pi_199784876
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 16:13 schreef 111210 het volgende:
Mijn punt is dat een verkoper eerlijk moet zeggen dat er schade is geweest en gerepareerd is (wat de tweede schade is geweest weten we dus niet, maar als het aan de voorkant is, ligt een botsing voor de hand denk ik dan)
Als het relevant is, ja. Wat is het praktisch nut van irrelevante informatie? Boeiend dat er een keer een winkelwagentje tegenaan is gereden; de schade is hersteld - er is geen schade meer.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 7 juni 2021 @ 16:44:57 #54
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_199785074
Je koopt toch geen schade auto?? Of is er nog schade aan de auto te zien? Zal de verkoper ook moeten aangeven dat er ooit een lekke band is geweest?
zo goed..?
pi_199785796
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 12:13 schreef 111210 het volgende:

Mijn punt zou zijn dat een verkoper dit op zn minst moet melden, die had ook kunnen aangeven dat dit waarschijnlijk gewoon wat lakschade is geweest.

Gebreken aan de wagen moet een verkoper wel melden, een beetje lakschade wat reeds is weggewerkt heeft niks met de technische staat van de auto te maken.

Ik snap je punt, maar een schade van 800,00 euro klinkt als een afgereden elektrische spiegel of wat ander klein bier?

Ik weet niet in welke prijsklasse de betreffende auto ligt, maar bij een leuke/goede auto gaat deze "schade" je geen betere prijs opleveren.

Ow, en wanneer je een aankoop wilt annuleren betaal je meestal de aanbetaling aan annuleringskosten, zo'n 10% van de aanschafkosten?
pi_199785952
Ik snap niet dat jij zelf de gehele auto niet controleerd hebt met een lakdikte meter.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_199786114
Bij een occassion keek ik altijd naar de betaalde BPM, die kan je zo via de RDW-app achterhalen. Is die BPM heel laag, dan laat ik zo'n auto schieten. Vaak is zo'n auto een schadeauto uit het buitenland, of in onderdelen de grens over gegaan en hier in elkaar gezet.
pi_199787823
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 18:00 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik snap niet dat jij zelf de gehele auto niet controleerd hebt met een lakdikte meter.
Dan moet je het topic lezen, reageer gewoon lekker normaal of niet. Heb toch aangeven dat ik er niet bij kon zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 17:44 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Gebreken aan de wagen moet een verkoper wel melden, een beetje lakschade wat reeds is weggewerkt heeft niks met de technische staat van de auto te maken.

Ik snap je punt, maar een schade van 800,00 euro klinkt als een afgereden elektrische spiegel of wat ander klein bier?

Ik weet niet in welke prijsklasse de betreffende auto ligt, maar bij een leuke/goede auto gaat deze "schade" je geen betere prijs opleveren.

Ow, en wanneer je een aankoop wilt annuleren betaal je meestal de aanbetaling aan annuleringskosten, zo'n 10% van de aanschafkosten?
Die 800,- schade geloof ik wel, maar gaat mij nu om die tweede schade, dat was meer dan alleen lak aangezien de verkoper achteraf vertelde dat er reparaties aan bumper en deur geweest zijn.

Dit is niet ter plekke verteld toen er gevraagd is naar het verleden van de auto.
pi_199787893
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 11:10 schreef 111210 het volgende:
Gister heeft mn vriendin een tweede hands auto bekeken en getekend voor de aankoop volgende week ergens (komt nog een onderhoudsbeurt aan)

Verkoper vertelde dat het een import was (zij hadden m uit belgie gehaald) en dat de auto verder in prima staat was en bij verkoop er dus nog een onderhoudsbeurt bij komt en er 6 maanden garantie op zit.

Auto reed volgens haar en mn schoonvader verder prima, en zag er overall gewoon netjes uit.

Mn vriendin vond het een mooie deal en heeft getekend.

Maar nu heb ik net even een VIN check gedaan en blijkt dat het een schade auto is, in het verslag staat niet wat voor schade, alleen dat de schade 800,- was aan de linker kant van de auto.

Nu heeft de verkoper dit dus niet gemeld (geloof ook niet dat mn vriendin in haar enthousiasme hier expliciet naar gevraagd heeft)

Wat zijn nu de mogelijkheden, persoonlijk vind ik de prijs die ze betaald voor een schade auto geen goede deal. zeker omdat niet duidelijk is wat voor schade het is geweest.

Lakschade zal allemaal wel, maar dat is dus niet te achterhalen.

En stel dat ze van de koop wilt af zien, kan dit dan ook?

Er is tenslotte al wel getekend gister.
wat maakt het uit? Ze rijdt er waarschijnlijk toch wel weer een deuk in
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  maandag 7 juni 2021 @ 20:40:12 #60
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_199787997
Waar komt toch dat waanidee vandaan dat verkopers alle feiten en omstandigheden ongevraagd op tafel moeten gooien? Laat eens zien in welke wet je dat gevonden hebt.

Liegen mag niet, maar ja, wat is liegen. “Ik Geloof het niet”, is dat liegen of niet liegen?

Kortom , vooraf onderzoek en wanneer je er geen verstand van hebt een keuring.
  maandag 7 juni 2021 @ 21:12:03 #61
51385 baskick
Juist ja!
pi_199788473
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:40 schreef mcmlxiv het volgende:
Waar komt toch dat waanidee vandaan dat verkopers alle feiten en omstandigheden ongevraagd op tafel moeten gooien? Laat eens zien in welke wet je dat gevonden hebt.

Liegen mag niet, maar ja, wat is liegen. “Ik Geloof het niet”, is dat liegen of niet liegen?

Kortom , vooraf onderzoek en wanneer je er geen verstand van hebt een keuring.
Iets in bewust vaag in het midden laten als je het antwoord wél weet, is in zo'n geval voor mij niet aanvaardbaar in elk geval als iemand er expliciet naar vraagt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 7 juni 2021 @ 21:13:01 #62
51385 baskick
Juist ja!
pi_199788490
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:30 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dan moet je het topic lezen, reageer gewoon lekker normaal of niet. Heb toch aangeven dat ik er niet bij kon zijn.
[..]

Die 800,- schade geloof ik wel, maar gaat mij nu om die tweede schade, dat was meer dan alleen lak aangezien de verkoper achteraf vertelde dat er reparaties aan bumper en deur geweest zijn.

Dit is niet ter plekke verteld toen er gevraagd is naar het verleden van de auto.
Dan is het uitdeuken en spuiten. Nog steeds, so what?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199788542
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 16:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Weet niet wat jij allemaal koopt maar een importauto hoeft niet per definitie goedkoper (slechter) te zijn. Duitse imports zijn over het algemeen veel beter uitgerust en hebben een veel lagere kilometerstand. Enige risico is dus het verleden maar dat heb je bij elk auto. Daarnaast is het zo dat niet elk importauto een schade auto is. Auto's in Duitsland zijn gewoon veel goedkoper dan hier. Belastingtechnische redenen etc.
Gaat toch om de kans op een schadeauto/teruggedraaide km stand. Het percentage autos met een noemenswaardig schadeverleden is vele malen hoger in de groep geimporteerde auto's dan in de groep origineel nederlandse autos. Ditzelfde geldt voor teruggedraaide kilometerstanden (ca 3 procent vs >10 procent). Bovendien zijn importautos inderdaad qua prijs goedkoper vergeleken met de nederlandse prijzen. Dit is algemeen bekend.

Dat het voor 1 auto die jij uitkiest niet geldt, is niet zo relevant. Tuurlijk zijn er schadeloze, niet teruggedraaide, duurdere, betere importauto's, maar dat boeit niet echt, gaat om percentages van groepen.
pi_199788575
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:30 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dan moet je het topic lezen, reageer gewoon lekker normaal of niet. Heb toch aangeven dat ik er niet bij kon zijn.
[..]

Die 800,- schade geloof ik wel, maar gaat mij nu om die tweede schade, dat was meer dan alleen lak aangezien de verkoper achteraf vertelde dat er reparaties aan bumper en deur geweest zijn.

Dit is niet ter plekke verteld toen er gevraagd is naar het verleden van de auto.
Denk dat dat ook niet verplicht is als de auto gewoon goed is.
  maandag 7 juni 2021 @ 21:24:16 #65
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199788672
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 21:12 schreef baskick het volgende:

[..]

Iets in bewust vaag in het midden laten als je het antwoord wél weet, is in zo'n geval voor mij niet aanvaardbaar in elk geval als iemand er expliciet naar vraagt.
Nogmaals, een gekraakte en gerepareerde bumper maakt een auto geen ‘schadeauto’. Een schadeauto heeft structurele schade waar je ook na de reparatie gevolgen van ondervindt of wordt verkocht met een volledig in elkaar gefrommelde voorkant. Dit is een auto met een gerepareerde bumper. Big fucking deal. Ik gok dat 75% van de Nederlandse occasions wel eens bumperschade hebben gehad.

Een bumper is geen structureel onderdeel. Het doet niets af aan de veiligheid of de constructie van de auto. Een bumper is eerder cosmetisch en als hij keurig gerepareerd is zonder gevolgen, is er niks met de auto aan de hand.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199788851
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nogmaals, een gekraakte en gerepareerde bumper maakt een auto geen ‘schadeauto’. Een schadeauto heeft structurele schade waar je ook na de reparatie gevolgen van ondervindt of wordt verkocht met een volledig in elkaar gefrommelde voorkant. Dit is een auto met een gerepareerde bumper. Big fucking deal. Ik gok dat 75% van de Nederlandse occasions wel eens bumperschade hebben gehad.

Een bumper is geen structureel onderdeel. Het doet niets af aan de veiligheid of de constructie van de auto. Een bumper is eerder cosmetisch en als hij keurig gerepareerd is zonder gevolgen, is er niks met de auto aan de hand.
Verkoper heeft aangegeven dat er schade was aan de voorkant. Verder niets toch? Was het alleen de bumper dan? TS? Wat voor schade was het. Lijkt me alleen nog relevant als er echt een stuk van de carosserie is gebroken en weer gelast is oid, waardoor bv de kreukelzone verzwakt is. Of er is schade aan de onderdelen in de motorruimte wat niet (goed) gerepareerd is. Als de auto nu gewoon net zo goed is als een vergelijkbare auto dan zit je gewoon aan de koop vast.
  maandag 7 juni 2021 @ 22:28:29 #67
51385 baskick
Juist ja!
pi_199789561
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nogmaals, een gekraakte en gerepareerde bumper maakt een auto geen ‘schadeauto’. Een schadeauto heeft structurele schade waar je ook na de reparatie gevolgen van ondervindt of wordt verkocht met een volledig in elkaar gefrommelde voorkant. Dit is een auto met een gerepareerde bumper. Big fucking deal. Ik gok dat 75% van de Nederlandse occasions wel eens bumperschade hebben gehad.

Een bumper is geen structureel onderdeel. Het doet niets af aan de veiligheid of de constructie van de auto. Een bumper is eerder cosmetisch en als hij keurig gerepareerd is zonder gevolgen, is er niks met de auto aan de hand.
Als je mijn posts in dit topic even leest, zie je dat we het niet oneens zijn. Integendeel.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199790553
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 16:13 schreef 111210 het volgende:
Ik was er zoals gezegd niet bij, voor zo ver ik weet reed de auto zoals deze moet rijden. Dat is het punt ook niet.

Mijn punt is dat een verkoper eerlijk moet zeggen dat er schade is geweest en gerepareerd is (wat de tweede schade is geweest weten we dus niet, maar als het aan de voorkant is, ligt een botsing voor de hand denk ik dan)
Hoeft zeker niet zo te zijn. Ik denk dat er veel meer schades ontstaan tijdens het in- en uitparkeren. Mijn auto is ook over het hoofd gezien tijdens het wegrijden door iemand. Schade aan bumper, grille, koplamp en motorkap +/- ¤ 2.500,-. Onderhuids niks geraakt, dus puur optisch. Zie je na herstel niks meer van.

quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 15:37 schreef 111210 het volgende:
Maar de schade waar de verkoper over vertelde is een hele andere plek en heeft dus later plaatsgevonden (aangezien zij deze vorig jaar geimporteerd hebben en de km stand 20.000 hoger is dan de gemelde schade 3 jaar eerder)
Ik zal niet beweren dat het niet kan, maar bij mij gaan de alarmbellen hier wel af. Die km stand vind ik een veel zorgelijker punt dan die schade.
pi_199790991
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 00:38 schreef Accordtje het volgende:
Ik zal niet beweren dat het niet kan, maar bij mij gaan de alarmbellen hier wel af. Die km stand vind ik een veel zorgelijker punt dan die schade.
20.000 km in drie jaar, waarvan anderhalf “coronajaar” is alles behalve vreemd lijkt me?
pi_199791076
800 euro aan schade is echt niets, ik heb een keer een steentje tegen mijn koplamp gehad en om die te vervangen kwam ik al boven de 1000 euro uit. Dus aan een bedrag heb je niet zoveel, behalve als het zo laag is als 800, dan kan je bijna met alle zekerheid zeggen dat het geen ernstige schade is geweest.

Je moest eens weten hoeveel nieuwe auto's nog net voor levering wat schade reparaties krijgen vanwege transport schade. Een dealer is niet verplicht dit te melden.
Daarnaast zie je alleen schades die daadwerkelijk gemeld zijn, Wie weet hoeveel schade een andere auto heeft die door de lokale spuiter even opgeknapt is.

Dus samengevat: Heel veel auto's hebben schade reparaties die mogelijk niet eens gemeld zijn, een verkoper hoeft dit niet te vermelden bij verkoop. Als de auto er gewoon goed uit ziet en er is geen zichtbare reparatie dan doet dit verder niets af aan de waarde van de auto. (dit is zelfs een gerechtelijke uitspraak in een uitspraak waarin iemand niet akkoord ging met een reparatie omdat hij dan een 'schade auto' zou hebben)

Kortom: 'niet zeuren' ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 8 juni 2021 @ 08:46:06 #71
51385 baskick
Juist ja!
pi_199791547
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 07:37 schreef Serinde het volgende:

[..]

20.000 km in drie jaar, waarvan anderhalf “coronajaar” is alles behalve vreemd lijkt me?
Los daarvan kan in een periode 'gewone jaren' iemand ook dichter bij huis zijn gaan werken. Of een andere primaire auto hebben gehaald en deze ernaast gereden. Of misschien werd er ook voor de schade wel 20k in 3 jaar gereden en is dus dus helemaal niet afwijkend.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199791589
Precies. Afhankelijk van wat voor auto het is, zou het inderdaad heel normaal kunnen zijn. Met de huidige info weet je dat gewoon niet. Maar alarmbellen zijn m.i. bijzonder overdreven. Maar goed, dat is de tendens in het topic want ook een auto met goed gerepareerde schade ad ¤800 een schade-auto noemen is wat mij betreft ook overdrijven.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 11:29:17 #73
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_199793317
En in de handel heet iets een schade-auto als het er een is die terug gehaald is uit de dood. Oftwel een echt vette scahde waardoor de auto total-loss is (economisch niets meer waard, een reparatie die duurder is dan dagwaarde), of bijna

Zo een autowrak wordt dan opgekocht en toch gerepareerd, vaak door een monteur in zijn eigen tijd. Zodoende verdient de monteur wat voor zichzelf en de auto komt terug in de markt.

800 euries kwalificeert het dus niet als schade-auto. Vele auto's hebben wel eens een schade. Ik heb wel eens 8000 euro schade gereden in een relatief nieuwe Focus. Is gewoon gerepareerd en heb ik nog 3 jaar met veel plezier in gereden. Was ook niet total-loss op dat moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door HMS op 10-06-2021 11:23:52 ]
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_199810135
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 15:37 schreef 111210 het volgende:
Wat nu, persoonlijk zou ik zeggen dat er info niet gemeld is, er is weliswaar niet expliciet gevraagd naar “is het een schade auto” maar er is wel gevraagd wat er bekend is over evt problemen aangezien de auto import is.

Het antwoord was volgens mn vriendin toen dat de auto nagekeken is er er niets aan mankeert.
Je moet wel even heel goed opletten wat er /precies/ gevraagd is (en dat weet je natuurlijk niet, want je was er niet bij). Op basis van “Is er iets bekend over problemen?” is het antwoord natuurlijk nee, want alles is rerepareerd. Dat klopt dus gewoon. Je moet echt wat explicieter vragen. Nu zeg je later dat er naar de historie gevraagd is, dat is weer net een andere vraag, maar als het gaat over ‘problemen door de historie' is het antwoord alsnog nee, omdat er (nu) geen problemen zijn.

Ik denk dat je je ook verder niet druk moet maken. Het zou mooier geweest zijn als de verkoper alles precies had verteld, maar daar is het natuurlijk geen verkoper voor.
pi_199812946
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 08:48 schreef Serinde het volgende:
Precies. Afhankelijk van wat voor auto het is, zou het inderdaad heel normaal kunnen zijn. Met de huidige info weet je dat gewoon niet. Maar alarmbellen zijn m.i. bijzonder overdreven. Maar goed, dat is de tendens in het topic want ook een auto met goed gerepareerde schade ad ¤800 een schade-auto noemen is wat mij betreft ook overdrijven.
Ik sluit ook zeker niet uit dat de km stand klopt, maar feit is dat er toch regelmatig kilometerstanden teruggedraaid worden bij importauto's. Paar jaar geleden nog een onderzoek onder Duitse importauto's geweest waarbij volgens mij bij 25% van de auto's twijfel bestaat over de juistheid en bij 10% met zekerheid gesteld kan worden dat de stand niet klopt.

TS geeft aan dat de kilometerstand nu 20.000 km hoger is dan bij de gemelde schade 3 jaar voor import. Dat wil zeggen 20.000 km in vier jaar tijd. Kan, maar het is wel extreem weinig. Dat in combinatie met import zou voor mij een signaal zijn om die kilometerstand op z'n minst te controleren.

TS kan zich druk maken om een reeds herstelde schade van ¤ 800,- maar de consequenties van een teruggedraaide kilometerstand zijn een stuk groter.
  donderdag 10 juni 2021 @ 07:16:16 #76
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_199814028
Op wat voor aankoopbedrag hebben we het over gezien je ergenis?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 10 juni 2021 @ 07:35:44 #77
22565 asco
Los in deze tent
pi_199814100
Er zijn merken waar je voor 800 euro net één stootlijst in kleur op het portier van kunt vernieuwen. :')

Of die auto goed is weet ik niet maar dit hele schadeverhaal gaat echt nergens over.
  donderdag 10 juni 2021 @ 08:05:52 #78
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199814244
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 22:59 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Ik sluit ook zeker niet uit dat de km stand klopt, maar feit is dat er toch regelmatig kilometerstanden teruggedraaid worden bij importauto's. Paar jaar geleden nog een onderzoek onder Duitse importauto's geweest waarbij volgens mij bij 25% van de auto's twijfel bestaat over de juistheid en bij 10% met zekerheid gesteld kan worden dat de stand niet klopt.

TS geeft aan dat de kilometerstand nu 20.000 km hoger is dan bij de gemelde schade 3 jaar voor import. Dat wil zeggen 20.000 km in vier jaar tijd. Kan, maar het is wel extreem weinig. Dat in combinatie met import zou voor mij een signaal zijn om die kilometerstand op z'n minst te controleren.

TS kan zich druk maken om een reeds herstelde schade van ¤ 800,- maar de consequenties van een teruggedraaide kilometerstand zijn een stuk groter.
20.000 in vier jaar is wat weinig. 30-40.000 zou normaler zijn.

Echter, terugdraaien doe je niet om 10-20.000 km. Dat is zinloos, daar win je een paar euro mee maar het gezeur is gelijk. Terugdraaien (en dan boeit het ook echt) doe je met minimaal 50.000. De auto zou dan in de laaste jaren minimaal 70.000 km hebben gereden. Dat lijkt me weer wat veel tenzij de het type auto natuurlijk een echte kilometer-vreter is. (mecedes diesel of zo)

Mijn vorige (import) auto had zelf een lichte voorschade, scheurtje in de bumper en hier en daar een kras.
Ik was daar op zich wel blij mee. Als ik een hele strakke nette auto had zien staan had ik getwijfeld of hij niet een grote klapper had gemaakt en weer was recht getrokken.
Tot nooit .......
pi_199819578
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:05 schreef Speekselklier het volgende:
20.000 in vier jaar is wat weinig. 30-40.000 zou normaler zijn.

Echter, terugdraaien doe je niet om 10-20.000 km. Dat is zinloos, daar win je een paar euro mee maar het gezeur is gelijk. Terugdraaien (en dan boeit het ook echt) doe je met minimaal 50.000. De auto zou dan in de laaste jaren minimaal 70.000 km hebben gereden. Dat lijkt me weer wat veel tenzij de het type auto natuurlijk een echte kilometer-vreter is. (mecedes diesel of zo)
Dat kan ook het geval zijn.
Drie jaar voor import was de km stand 50.000 en nu een jaar na import staat de stand op 70.000.
Het kan best dat er in die drie jaar voor import 20.000 per jaar gereden is, dus 60.000 erbij. Kom je op 110.000 km uit. Vervolgens teruggedraaid naar die 70.000 km.

Als je dat bij een groot deel van je auto's doet met dergelijke standen dan tikt het uiteindelijk wel lekker aan natuurlijk.
pi_199827342
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 07:16 schreef monsterd. het volgende:
Op wat voor aankoopbedrag hebben we het over gezien je ergenis?
Rond de 10K.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

20.000 in vier jaar is wat weinig. 30-40.000 zou normaler zijn.

Echter, terugdraaien doe je niet om 10-20.000 km. Dat is zinloos, daar win je een paar euro mee maar het gezeur is gelijk. Terugdraaien (en dan boeit het ook echt) doe je met minimaal 50.000. De auto zou dan in de laaste jaren minimaal 70.000 km hebben gereden. Dat lijkt me weer wat veel tenzij de het type auto natuurlijk een echte kilometer-vreter is. (mecedes diesel of zo)

Mijn vorige (import) auto had zelf een lichte voorschade, scheurtje in de bumper en hier en daar een kras.
Ik was daar op zich wel blij mee. Als ik een hele strakke nette auto had zien staan had ik getwijfeld of hij niet een grote klapper had gemaakt en weer was recht getrokken.

Het gaat om 2,5 jaar, waarvan het wel aannemelijk is dat er in 2020 veel minder gereden is. Maar zeker met import weet je het nooit.
pi_199978800
Jarenlang heb ik in een hele fijne Audi gereden. gekocht met 270k op de teller maar snaarstrak en een perfect interieur.

Toen ik die na een paar jaar verkocht aan een Poolse handelaar wist die mij erop te wijzen dat de auto schade had gehad. Er was een randje van 0,5 mm lak te zien op rubbers. Nooit iets gemerkt dus eigenlijk ook gewoon geen probleem.

Later nog eens een auto gekocht waar het mij wel duidelijk was dat die schade had gehad. Geimporteerde auto. De gerepareerde kant stond prachtig in de lak terwijl de andere kant al ietsje dof was. Auto reedt gewoon strak. Remmen, sturen alles recht. Nooit een nadeel van ondervonden.

Ik controleer wel altijd achter de bumper en of de naden tussen de panelen gelijk zijn.

Je weet alleen niet wat er van de kreukelzone over is na reparatie. Dus ernstige schade moet een aspirant koper wel horen vind ik.

Waar je een auto koopt zegt ook niet altijd wat. Ik zocht altijd de goedkoopste en ben echt bij dubieuze figuren geweest. Eentje was zichtbaar zenuwachtig. Dusdanig dat ik zelf twijfelde of er toch iets niet in de haak was ondanks dat de auto prima leek te zijn. Uiteindelijk zonder problemen lange tijd in die auto kunnen rijden.

Bij een foute handelaar kan je genaaid worden met een slechte auto. Maar bij de 'degelijke' dealers en autobedrijven begin je alvast met minstens 1000,- teveel te betalen voor een auto.

[ Bericht 12% gewijzigd door tstile op 20-06-2021 17:39:00 ]
  zondag 20 juni 2021 @ 17:38:52 #82
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199978880
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 17:33 schreef tstile het volgende:
Jarenlang heb ik in een hele fijne Audi gereden. gekocht met 270k op de teller maar snaarstrak en een perfect interieur.

Toen ik die na een paar jaar verkocht aan een Poolse handelaar wist die mij erop te wijzen dat de auto schade had gehad. Er was een randje van 0,5 mm lak te zien op rubbers. Nooit iets gemerkt dus eigenlijk ook gewoon geen probleem.

Later nog eens een auto gekocht waar het mij wel duidelijk was dat die schade had gehad. Geimporteerde auto. De gerepareerde kant stond prachtig in de lak terwijl de andere kant al ietsje dof was. Auto reedt gewoon strak. Remmen, sturen alles recht. Nooit een nadeel van ondervonden.

Ik controleer wel altijd achter de bumper en of de naden tussen de panelen gelijk zijn.

Je weet alleen niet wat er van de kreukelzone over is na reparatie. Dus ernstige schade moet een aspirant koper wel horen vind ik.
800 euro is geen ernstige schade.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199978909
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 17:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

800 euro is geen ernstige schade.
psies. En een goed gerepareerde beperkte schade is niet echt een probleem. Ik zou er een auto niet om laten staan iig. Het is soms een buitenkansje om een bepaalde auto voor een leuke prijs te krijgen.
  zondag 20 juni 2021 @ 22:12:59 #84
1234 HiZ
Istanbullu
pi_199983511
Ik moest er wel om lachen. Een importauto kopen en dan achteraf denken dat je bent opgelicht omdat er nagenoeg zeker een kras is hersteld.

Hoe moeilijk is het om een auto na te trekken voor je tekent?
pi_203579260
Een update:

Een kleine 2 maanden na de koop begon de auto steeds meer te trillen. (dit was bij de verkoop dus niet het geval)
Teruggegaan naar de dealer waar de rechter remschijf krom bleek te zijn.
Vervangen binnen garantie, maar was toch vreemd omdat er bij de koop niks aan de hand leek.

2 maanden later, zelfde remschijf weer krom, beide kanten opnieuw laten vervangen en toen weer een maand later, zelfde remschijf opnieuw krom.

Totaal zijn de remschijven dus 3x vervangen

Toen maar een algehele check laten doen door onze eigen garage ivm reistijd op en neer naar dealer en de kosten niet heel hoog waren.
Deze heeft niets kunnen vinden wat de oorzaak was, dus uiteindelijk toch weer contact opgenomen met de dealer.

Garantie was inmiddels verlopen.
Na verlopen van de garantie terug gegaan naar dealer, ook een check laten uitvoeren en kwamen een wielnaaf tegen met een kromming (wat waarschijnlijk de oorzaak was van de kromme remschijf)

Dit was allen dus aan de plek waar die oorspronkelijke schade zat.
Maar dealer gaf aan dat dat er los van stond, terwijl een kromme wielnaaf enkel voorkomt bij een harde klap (van een botsing)

Nu 2 maanden later weer last van trillende auto, o.a. met remmen ,maar nu ook bij rijden op hogere snelheid.
Weer terug naar de dealer gegaan om te laten checken, gaven ze aan dat de velg van die zelfde rechterkant krom was maar de remschijven gewoon helemaal recht.

Hadden specifiek gevraagd om eerst te kijken wat er aan de hand was en ons te bellen bij een update.

Gister een belletje met de uitslag dat er een nieuwe stalen velg is besteld, de auto wederom uitgelijnd is en de totale kosten van de check + vervangen van de stalen velg ¤280,- zal zijn.

Wat nu?
Want uiteraard snap ik dat er voor een controle betaald moet worden (de werkplaats medewerker gaf aan dat dit nog geen uurtje heeft geduurd) maar vind dit bedrag behoorlijk aan de hoge kant voor een uurtje werkplaats tarief en het vervangen van een velg waar in eerste instantie niet om gevraagd was.

Zeker voor iets wat voortkomt uit schade die blijkbaar niet goed gerepareerd is.
Al blijft dat onze verdenking terwijl de dealer aangeeft dat dit niets met die zelfde schade te maken heeft.
pi_203580197
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:34 schreef 111210 het volgende:

Zeker voor iets wat voortkomt uit schade die blijkbaar niet goed gerepareerd is.
Al blijft dat onze verdenking terwijl de dealer aangeeft dat dit niets met die zelfde schade te maken heeft.
De klachten lijken me eerder veroorzaakt door het raken van een stoeprandje...
pi_203580529
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 10:53 schreef paardendokter het volgende:

[..]
De klachten lijken me eerder veroorzaakt door het raken van een stoeprandje...
:')

Kromme stalen velg door een stoeprandje? Heb je nog meer aannames die we moeten weten?
pi_203580637
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2022 11:25 schreef SOG het volgende:

[..]
:')

Kromme stalen velg door een stoeprandje? Heb je nog meer aannames die we moeten weten?
Ja dat kan zeker. Of bijvoorbeeld een stoeprand of verhoging raken met pakweg 30 km/u kan je al een kromme velg opleveren.

Zelf ooit meegemaakt toen ik een keer niet zat op te letten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_203581572
De beste oplossing is verlies nemen, auto verkopen en een andere auto kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 9 februari 2022 @ 12:48:14 #90
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203581845
Uit ervaring, een stoepje is genoeg voor een naaf die krom is. En naar mate je ermee door rijdt wordt het alsmaar slechter.

De velg zelf ermee rot rijden, ja dat kan ook. Het is maar net wat het eerste (mee) geeft ...

Enige wat ik uit het verhaal van TS haal is dat ze es naar een andere garage zouden moeten gaan misschien.
Dum de dum
pi_203585450
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
De beste oplossing is verlies nemen, auto verkopen en een andere auto kopen.
Dit. Kost je uiteindelijk het minste geld, tijd en frustratie. Weg met die auto en op zoek naar een ander. Die ¤280 is leergeld.
Alius aliud dicit
pi_203587408
Pff dit is echt niets. Ik heb wel eens een voorstel tot een reparatieplan van 7200,- ontvangen. Was zo'n 90% van het budget waarvoor de verzekering nog reparatie zou vergoeden. Toen zat ik wel even flink in mijn maag met eventuele verborgen gebreken en had ik me voorgenomen niet zonder advocaat akkoord te gaan met reparatie en minimaal een behoorlijk stevige garantie te vragen.

Maar ze vonden later nog meer schade en dat werd een total loss.

[ Bericht 8% gewijzigd door Daboman op 09-02-2022 18:58:47 ]
pi_203593014
Bewijs het maar, de auto was de eerste 2 maanden wel goed.
.
pi_203593927
en je vriendin heeft geen stoeprandje geraakt?
  donderdag 10 februari 2022 @ 10:17:01 #95
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_203595146
Voor een auto van 10K is een bedrag van 280 aan iets te repareren natuurlijk niets. Je hebt soms pech, een auto kost soms meer geld dan je wil. En of het van een eerdere schade is die niet 100% goed is gerepareerd of dat het van een stoepje is wat geraakt is (door je vriendin) maar toen niet gelijk is opgevallen.......

uurtje werkplaats is gauw 80 a 100 euro. Loon en alle spullen die in zo een werkplaats nodig zijn. Je wilt toch een gediplomeerd automonteur die eraan werkt met ervaring. Die komt toch echt niet voor minimum loon. En de inhoud van de werkplaats (die echt nodig is) die kost geld en daar betaal je ook voor. Als 280 euro een bedrag is waar je van wakker ligt, dan moet je geen auto willen hebben en rijden. Neem dan de bus.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_203595170
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 10:17 schreef HMS het volgende:
Voor een auto van 10K is een bedrag van 280 aan iets te repareren natuurlijk niets. Je hebt soms pech, een auto kost soms meer geld dan je wil. En of het van een eerdere schade is die niet 100% goed is gerepareerd of dat het van een stoepje is wat geraakt is (door je vriendin) maar toen niet gelijk is opgevallen.......

uurtje werkplaats is gauw 80 a 100 euro. Loon en alle spullen die in zo een werkplaats nodig zijn. Je wilt toch een gediplomeerd automonteur die eraan werkt met ervaring. Die komt toch echt niet voor minimum loon. En de inhoud van de werkplaats (die echt nodig is) die kost geld en daar betaal je ook voor. Als 280 euro een bedrag is waar je van wakker ligt, dan moet je geen auto willen hebben en rijden. Neem dan de bus.
Precies dit.
Of private lease. Heb je dat gezeur ook niet, betaal je alleen benzine en je maandelijkse leasekosten. Bevalt prima.
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')