abonnement Unibet Coolblue
pi_199438288
Jep, dat is heermoes, het naarste onkruid dat ik in m'n tuin heb. Je moet niet zomaar gaan trekken maar de wortel helemaal uitgraven. Vaak is dat niet te doen. Heermoes houdt niet van schaduw, dus de beste oplossing is zorgen dat de omringende planten heermoes in de schaduw gaan zetten. Zolang je open plekken hebt, blijf je heermoes houden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199438384
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 13:07 schreef Blues het volgende:
de bloemenweidevoorpostzegel O+ Buurman zei: goh wel veel onkruid meteen in je nette voorstukje he o|O

/moet hij zeggen met zijn bosparktuin en oprit _O- er groeit zelfs mos op zijn auto :X op m zelf w.s. ook brrrr
:D!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199438906
Ik kreeg vandaag wat plukjes lievevrouwebedstro van de buren. Wat een leuk plantje is dat: mooi gevormd blad, frisgroene kleur.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 16 mei 2021 @ 08:03:35 #105
43653 sigme
Veraan
pi_199445665
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:40 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kreeg vandaag wat plukjes lievevrouwebedstro van de buren. Wat een leuk plantje is dat: mooi gevormd blad, frisgroene kleur.

[ afbeelding ]
En het ruikt heel lekker!
Het kan wat woekeren, maar ik vind het een leuke woekeraar die prima in toom te houden is. Hier is het op sommige plaatsten overwoekerd geraakt door de judaspenning, die wint dat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 16 mei 2021 @ 08:09:31 #106
43653 sigme
Veraan
pi_199445682
Vorig jaar ben ik een nieuw stukje siertuin begonnen. Stukje gazon afgestoken, wat kleine vaste plantje erin (afkomstig van die plantenstalletjes hier in de omgeving).
Nu na de winter lag het er wat armetierig en grassig bij, dus daar heb ik mij gister kwaad op gemaakt.

Voor (ok, al een stukje gestart)


Na


Wat klein perkgoed van de tuinwinkel langs wat randjes gezet, meest zichtbaar op de punt vooraan wat vlijtige Liesjes. Bij de stokjes staan de plantjes die ik gister langs de weg kocht: prikneus, maarts viooltje, aster, akelei, wolfsmelk, helleborus, kattekruid en zomerfijnstraal (die ken ik niet).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199446901
quote:
7s.gif Op zondag 16 mei 2021 08:09 schreef sigme het volgende:
Vorig jaar ben ik een nieuw stukje siertuin begonnen. Stukje gazon afgestoken, wat kleine vaste plantje erin (afkomstig van die plantenstalletjes hier in de omgeving).
Nu na de winter lag het er wat armetierig en grassig bij, dus daar heb ik mij gister kwaad op gemaakt.

Voor (ok, al een stukje gestart)
[ afbeelding ]

Na
[ afbeelding ]

Wat klein perkgoed van de tuinwinkel langs wat randjes gezet, meest zichtbaar op de punt vooraan wat vlijtige Liesjes. Bij de stokjes staan de plantjes die ik gister langs de weg kocht: prikneus, maarts viooltje, aster, akelei, wolfsmelk, helleborus, kattekruid en zomerfijnstraal (die ken ik niet).
Leuk! Ik vind wolfsmelk gaaf. Ik kreeg laatst wolfsmelk van kennissen van de buren die deze plant een paar jaar geleden uit Frankrijk hebben meegenomen. Machtig ding:



Er is een variant met rood blad, die ik ook heb (maar die nog een ukkie is):



Ik ben niet zo weg van perkgoed, maar ik las dat viooltjes helpen de bodemkwaliteit te verbeteren. Daarop besloot ik naar het tuincentrum te gaan. Ik werd er gewoon uitgelachen: viooltjes, die hebben we niet meer, die bloeien niet meer. Het tuincentrum in een notendop, volledig ingespeeld op planten die aan de start van hun bloei staan zodat ze de mooiste exemplaren kunnen verkopen aan klanten die onmiddellijk resultaat willen. Ik heb maar online viooltjes besteld, om precies te zijn viola labradorica (ik wist niet dat er zoveel soorten viooltjes zijn!). Plaatje van het internet:



Prikneus kende ik net. Leuke plant! Het zilvergrijze van de stengels steekt mooi af tegen het felroze van de bloem. Die gaat hier op het wensenlijstje. Plaatje van het internet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199447520
Erg leuk, al dat fluitekruid dat je nu in bermen ziet.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 16 mei 2021 @ 11:41:10 #109
5428 crew  miss_sly
pi_199447703
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 mei 2021 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
Jep, dat is heermoes, het naarste onkruid dat ik in m'n tuin heb. Je moet niet zomaar gaan trekken maar de wortel helemaal uitgraven. Vaak is dat niet te doen. Heermoes houdt niet van schaduw, dus de beste oplossing is zorgen dat de omringende planten heermoes in de schaduw gaan zetten. Zolang je open plekken hebt, blijf je heermoes houden.
Ik heb er gisteren weer even wat tijd aan gewijd om het weg te halen. In de border waar ik wat tegenkwam, heb ik meteen grondverbeteraar toegevoegd.
Op de plek waar nog geen beplating is, ging het ook best aardig. Met penwortel en al weghalen is inderdaad vrij lastig. Ik woel dan ook de grond eerst een beetje los, en dan ga ik voorzichtig aan de slag met omhoog trekken en vrij graven van de plantjes en heb best wat verzameld.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 16 mei 2021 @ 11:41:26 #110
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199447707
Die prikneus en wolfsmelk zijn mooi ja!
pi_199447749
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb er gisteren weer even wat tijd aan gewijd om het weg te halen. In de border waar ik wat tegenkwam, heb ik meteen grondverbeteraar toegevoegd.
Op de plek waar nog geen beplating is, ging het ook best aardig. Met penwortel en al weghalen is inderdaad vrij lastig. Ik woel dan ook de grond eerst een beetje los, en dan ga ik voorzichtig aan de slag met omhoog trekken en vrij graven van de plantjes en heb best wat verzameld.
Nu de grond open is, lukt dat nog vrij goed. Als er meer planten in de buurt staan, wordt het lastiger om de grond rondom de wortel goed los te krijgen. Ik heb vooral moeite met het moerasstukje net naast mijn vijver. Heermoes op die plek weghalen is niet te doen (natte grond krijg je moeilijk opengewerkt). Ik probeer het ook nauwelijks meer. Ik trek soms wat weg en zolang de overige planten genoeg ruimte hebben vind ik het wel best. Hier en daar een stengeltje heermoes is het probleem ook niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 16 mei 2021 @ 11:48:02 #112
5428 crew  miss_sly
pi_199447786
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nu de grond open is, lukt dat nog vrij goed. Als er meer planten in de buurt staan, wordt het lastiger om de grond rondom de wortel goed los te krijgen. Ik heb vooral moeite met het moerasstukje net naast mijn vijver. Heermoes op die plek weghalen is niet te doen (natte grond krijg je moeilijk opengewerkt). Ik probeer het ook nauwelijks meer. Ik trek soms wat weg en zolang de overige planten genoeg ruimte hebben vind ik het wel best. Hier en daar een stengeltje heermoes is het probleem ook niet.
Vind ik ook, hoor. Ik wil het alleen een beetje binnen de perken (haha) houden omdat het nu ook op plaatsen staat waar nog geen andere planten staan. Als er dadelijk meet beplanting, schaduw, rijke grond en bodembedekkers staan, zal het niet zo snel dusdanig uit de hand lopen dat het oncontroleerbaar wordt :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199447804
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Vind ik ook, hoor. Ik wil het alleen een beetje binnen de perken (haha) houden omdat het nu ook op plaatsen staat waar nog geen andere planten staan. Als er dadelijk meet beplanting, schaduw, rijke grond en bodembedekkers staan, zal het niet zo snel dusdanig uit de hand lopen dat het oncontroleerbaar wordt :)
Groot gelijk heb je, anders staat het binnen de kortste keren vol! Nu loont het nog om het bij te houden.

Wat voor bodemverbeteraar heb je gebruikt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199447854
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 10:42 schreef Claudia_x het volgende:


Ik ben niet zo weg van perkgoed, maar ik las dat viooltjes helpen de bodemkwaliteit te verbeteren. Daarop besloot ik naar het tuincentrum te gaan. Ik werd er gewoon uitgelachen: viooltjes, die hebben we niet meer, die bloeien niet meer. Het tuincentrum in een notendop, volledig ingespeeld op planten die aan de start van hun bloei staan zodat ze de mooiste exemplaren kunnen verkopen aan klanten die onmiddellijk resultaat willen. Ik heb maar online viooltjes besteld, om precies te zijn viola labradorica (ik wist niet dat er zoveel soorten viooltjes zijn!).
Bloeien niet meer?

Ik heb een voortuin vol gratis aangewaaide wilde viooltjes. Die zijn misschien niet groot en prachtig, maar ik geloof dat ik best hier en daar een bloem zie.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_199448142
Ja vreemd verhaal. Op mijn wandelrondjes zie ik een overvloed aan viooltjes. Bos/Duin/Park/Tuinenvol.
Leuk zijn die kleintjes O+
pi_199448159


Hier ook viooltjes. Met lievevrouwebedstro. :D Vorig jaar liet ik een zakje met zaadjes vallen op die plek.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199448263
quote:
1s.gif Op zondag 16 mei 2021 11:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Bloeien niet meer?

Ik heb een voortuin vol gratis aangewaaide wilde viooltjes. Die zijn misschien niet groot en prachtig, maar ik geloof dat ik best hier en daar een bloem zie.
[ afbeelding ]
Ik vind juist die wilde viooltjes prachtig.

De viooltjes bij het tuincentrum (grootbloemig) beginnen waarschijnlijk in maart te bloeien en beleven in mei hun laatste bloeimaand. Die staan dus in maart te koop.

Ik heb ook wel eens geprobeerd om een camellia in de herfst te kopen in het tuincentrum. Die zeiden: kom in het vroege voorjaar maar terug, dan hebben we ze weer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 16 mei 2021 @ 12:26:24 #118
43653 sigme
Veraan
pi_199448532
quote:
0s.gif Op zondag 16 mei 2021 10:42 schreef Claudia_x het volgende:

Prikneus kende ik net. Leuke plant! Het zilvergrijze van de stengels steekt mooi af tegen het felroze van de bloem. Die gaat hier op het wensenlijstje.
Er is ook een witte variant:


Prikneuzen zijn dankbaar spul, zaaien zichzelf uit en zijn goed herkenbaar als ze nog vrij klein zijn.

Ik zag hier ook al weer klein spul dat zichzelf uitgezaaid heeft:

Twee slaapmutsjes en een phacelia. Die laatste staat er wel in duizendvoud, maar de slaapmutsjes had ik nog niet eerder gespot.


Gelijk nog een slaapmuts natuurlijk, hier dan met een Oost Indisch kersje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199483989
Zoekplaatje: afgelopen week is hier de eerste klaproos gaan bloeien.



[ Bericht 23% gewijzigd door Claudia_x op 18-05-2021 14:39:54 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199485065
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 13:32 schreef Claudia_x het volgende:
Zoekplaatje: afgelopen week is hier de eerste klaproos gaan bloeien.

[ afbeelding ]
Inzoomen mag nu niet van imgur, maar ik zie 'm wel hoor, de oranje flapper.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199485083
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 14:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Inzoomen mag nu niet van imgur, maar ik zie 'm wel hoor, de oranje flapper.
Ik dacht: ik deel de foto even in origineel formaat. Maar nu zie ik ook alle heermoes.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199485121
Ik zal ook nog eens wat foto's delen, want ik maak er zoveel :')


Toch wel een van de mooiste bloemen; die van de kweepeer.


Hoewel de appelbes ook een goede kandidaat is.


M'n horrortulp pruilt.


De kleine gele rododendron bloeit.


"Onkruid"
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199486693
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 14:44 schreef sigme het volgende:
Ik zal ook nog eens wat foto's delen, want ik maak er zoveel :')

[ afbeelding ]
Toch wel een van de mooiste bloemen; die van de kweepeer.

[ afbeelding ]
Hoewel de appelbes ook een goede kandidaat is.

[ afbeelding ]
M'n horrortulp pruilt.

[ afbeelding ]
De kleine gele rododendron bloeit.

[ afbeelding ]
"Onkruid"
Wilde plant! Ipv onkruid w/

Mooi!
pi_199488419
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 14:44 schreef sigme het volgende:
Ik zal ook nog eens wat foto's delen, want ik maak er zoveel :')

[ afbeelding ]
Toch wel een van de mooiste bloemen; die van de kweepeer.

[ afbeelding ]
Hoewel de appelbes ook een goede kandidaat is.

[ afbeelding ]
M'n horrortulp pruilt.

[ afbeelding ]
De kleine gele rododendron bloeit.

[ afbeelding ]
"Onkruid"
Oh, een appelbes! Die zou ik ook wel willen.

Ik houd van macro's van planten. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199489180
Mooie bloesemfoto’s hierboven.
Zojuist ook een rondje gedaan. Veel groen van (wilde) plantjes.
Alvast 1 klaproos met dikke knoppen gesignaleerd.
Vreemde is, dat een bak die in oktober helemaal is leeggehaald op de rozemarijnstruik na.
Blijkt nu vol te staan met kleine en grote papaverplantjes tussen de nieuwe plantjes. 8)7

Nieuwe bloempjes in aanplant: ik laat mij verrassen.


De rode geum piept eindelijk tevoorschijn:


De blauw/lila akelei is minstens heuphoogte.


De niet zo hoge allium begint
pi_199489884
Mooi, je akelei! En leuk dat je papaver zich zo heeft uitgezaaid. Hier staat het ook vol:



Geinig, die hangende kopjes:



Determineervraag: wie weet wat dit voor heester is?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199490098
Papaverzaad kan jaren stilletjes in/onder de aarde liggen rusten.
Hier waren de lila papavertjes jaren geleden plotsklaps verdwenen, tot ik de voortuin eens leeg ging halen en opnieuw indelen.
Het gewoel in de grond bracht ze weer tot leven.
Vervolgens had ik een heuse opiumplantage going on strong!
pi_199490172
Akelei wat hoog!! Hier ook :Y

Mooi hangend kopje.

Mijn rodondendron heeft bijna geen blad meer en nog niet verder dan knoppen 8)7
pi_199490182
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:35 schreef AnneX het volgende:
Alvast 1 klaproos met dikke knoppen gesignaleerd.
Vreemde is, dat een bak die in oktober helemaal is leeggehaald op de rozemarijnstruik na.
Blijkt nu vol te staan met kleine en grote papaverplantjes tussen de nieuwe plantjes.
quote:
In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.
We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.
Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.


John McCrae
Klaprozen houden van omgewoelde grond.
Of eigenlijk: hun zaad valt óp de grond, maar ontkiemt enkel in het donker. Dus ligt het op de grond te wachten -jarenlang desnoods- totdat iemand zo vriendelijk is een schep zand op hun kop te gooien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 19 mei 2021 @ 07:32:18 #130
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199498836
Hebben de tuinliefhebbers in dit topic misschien nog tips voor deze user?

F&F / Graszoden leggen in de regen?

@Notorious_Roy
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 19 mei 2021 @ 07:42:30 #131
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199498903
Dat is lief @Lienekien maar mijn vorige vraag in dit topic wordt ook alweer een week genegeerd. F&F is een beetje een Gerda kliek waar je niet zomaar binnenkomt heb ik het idee.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199499019
De Gerda's staan sinds kort weer met twee topics in mijn AT. Momenteel bloeit er nog niet zoveel maar ik probeer binnenkort wat te posten :P
  woensdag 19 mei 2021 @ 08:04:00 #133
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199499062
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 07:32 schreef Lienekien het volgende:
Hebben de tuinliefhebbers in dit topic misschien nog tips voor deze user?

F&F / Graszoden leggen in de regen?

@:Notorious_Roy
Nee, hebben we niet, een gazon is als een woestijn.

Of wacht, toch wel een tip: zie af van een gazon. Bloemen, heesters, bomen, laat het groeien!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 19 mei 2021 @ 08:08:51 #134
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199499096
Of zaai gras :P .
Maareh, lijkt mij geen issue om graszoden te leggen als het regent. Zoals in K&W al gemeld, misschien wel ideaal weer om dat te doen omdat gras gewoon echt heel veel water moet hebben als het net gezaaid or gelegd is.

En mensen voor Gerda uitmaken helpt doorgaans niet met het verkrijgen van een zinvol antwoord.
  woensdag 19 mei 2021 @ 08:13:21 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199499114
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 07:42 schreef Notorious_Roy het volgende:
Dat is lief @:lienekien maar mijn vorige vraag in dit topic wordt ook alweer een week genegeerd. F&F is een beetje een Gerda kliek waar je niet zomaar binnenkomt heb ik het idee.
Ik ga dan toch liever uit van het positieve, dat het uitblijven van gerichte adviezen betekent dat die ervaring met graszoden (in de regen) er niet is, anders zou men het je best willen vertellen.

Ik heb ook geen gras, dus laat staan ervaring met zelf leggen. Maar mijn man zit in de tuinplanten en die zag geen bezwaar, toen het hem gisteren vroeg. Alles groeit goed in dit weer, ik zou me geen zorgen maken.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 19 mei 2021 @ 08:24:31 #136
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199499198
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:04 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Nee, hebben we niet, een gazon is als een woestijn.

Of wacht, toch wel een tip: zie af van een gazon. Bloemen, heesters, bomen, laat het groeien!
Gras komt links in mijn tuin en ik zet er twee bomnen in, rechts is voor de planten. Alles plat is niets inderdaad.
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:08 schreef bleiblei het volgende:
Of zaai gras :P .
Maareh, lijkt mij geen issue om graszoden te leggen als het regent. Zoals in K&W al gemeld, misschien wel ideaal weer om dat te doen omdat gras gewoon echt heel veel water moet hebben als het net gezaaid or gelegd is.

En mensen voor Gerda uitmaken helpt doorgaans niet met het verkrijgen van een zinvol antwoord.
Nee, dat was niet zo aardig. Maar uiteindelijk heeft het wel geholpen tot wat reacties.
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ga dan toch liever uit van het positieve, dat het uitblijven van gerichte adviezen betekent dat die ervaring met graszoden (in de regen) er niet is, anders zou men het je best willen vertellen.

Ik heb ook geen gras, dus laat staan ervaring met zelf leggen. Maar mijn man zit in de tuinplanten en die zag geen bezwaar, toen het hem gisteren vroeg. Alles groeit goed in dit weer, ik zou me geen zorgen maken.
Dat is goed om te horen. Dank je!
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 08:29:09 #137
5428 crew  miss_sly
pi_199499235
Misschien is het handig om te egaliseren op een droog moment. Dat kan ook vandaag al, bijvoorbeeld.
Het leggen op een natte ondergrond maakt niets uit, lijkt me, als deze wel een beetje vochtdoorlatend is. De onderkant van de zoden moet ook wel een beetje kunnen drogen in de loop van de dagen en niet constant nat zijn, omdat je dan grotere kans zou hebben op schimmelvorming. Dat is wat bij mij is blijven hangen van een paar maanden geleden toen ik zelf graszoden gelegd heb.
Wanneer het niet regent en je moet sproeien, dit ook liever in de ochtend doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199499583
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 07:42 schreef Notorious_Roy het volgende:
Dat is lief @:lienekien maar mijn vorige vraag in dit topic wordt ook alweer een week genegeerd. F&F is een beetje een Gerda kliek waar je niet zomaar binnenkomt heb ik het idee.
Je kreeg geen antwoord omdat je vraag te generiek was. Er valt niet zo goed advies te geven als we niet weten hoe groot je tuin is, wat voor grondsoort je hebt, wat je smaak is en of je al specifieke wensen hebt.

Ik vind deze reactie van je zuur en flauw. Volgens mij worden mensen die hier incidenteel binnenkomen doorgaans prima geholpen. Ik steek er zelf vaak best wel wat moeite in.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199499587
quote:
2s.gif Op woensdag 12 mei 2021 17:29 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik ga binnenkort planten in mijn tuin zetten. Hebben jullie nog tips? Het deel waar de planten komen is (half)schaduw.

Ben specifiek op zoek naar vaste planten die tegen een stootje kunnen. Dat is veel regen, maar ook droogte, sneeuw maar ook 35 graden.
Bij je vorige vraag (hierboven) moest ik denken aan Schoenlappersplant en was ik zelf vooral benieuwd naar de antwoorden, omdat ik ook nog planten zoek voor in de (half)schaduw. Op een vraag van bleiblei kwam laatst een lijst langs, geloof ik?

Ik heb in de halfschaduw wel schoenlappersplant, ooievaarsbek, lievevrouwebedstro, maagdenpalm en dropplant. Verder hulst, laurierkers, krentenboom, klimop, rhododendron en een sering. Die laatste staat misschien wat te donker hier. Ooievaarsbek doet het bij mij altijd goed en dropplant kan ook wel tegen een stootje. Net als de laurierkers, rhododendron en de hulst. Die geef ik nooit water. Als het echt lang droog is geef ik wel water aan maagdenpalm, lievevrouwebedstro en ooievaarsbek.

https://www.groei.nl/tuin(...)nten-blij-met-donker
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199499701
Een heel brede vraag met nogal wat eisen. Ik durf niet te zeggen of de vaste planten die ik noem aan al die eisen kunnen voldoen. En dan komt er dus niet zo snel een antwoord, omdat ik het ook niet precies weet.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  woensdag 19 mei 2021 @ 09:11:36 #141
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199499739
Ah, dat was de vorige vraag. Ja, die heb ik gezien, kon ik niets mee :P . Zo een vraag als "kunnen jullie mij vertellen welke console ik moet kopen? Hij moet op een nieuwe tv kunnen, maar ook op een oude. En je moet er alle spellen op kunnen spelen en de controller moet lekker in de hand liggen".
  woensdag 19 mei 2021 @ 09:21:14 #142
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199499849
In mijn ervaring kunnen de meeste planten wel tegen warme temperaturen. Als die lang aanhouden moet je wel wat water geven, helemaal bij vaste planten.

Qua erge vrieskou heb ik ervaringen dat de viburnum tinus, de hebe en de Amerikaanse sering hier schade van ondervinden. Ze worden bruin, lijken soms dood, maar komen wel weer terug.

De meeste planten kunnen ook wel tegen veel water, als ze maar niet continu met de wortels in het water staan.

Specifieke planten kan ik niet echt noemen, want daar heb ik geen verstand van. Ik doe ook maar wat in de tuin. :')

Ik zou gewoon kijken naar planten die je leuk vindt in het schaduw/halfschaduw-segment en zorgen dat je een goede grond hebt. En al gaat er eens eentje dood, plant je weer wat anders. Een tuin hoort ook te veranderen over de jaren, als je dat niet wilt zou ik een tuinarchitect inhuren en het in een strakke vorm gieten met onderhoudsplan erbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dagoduck op 19-05-2021 10:08:15 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 19 mei 2021 @ 09:26:11 #143
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199499897
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:11 schreef bleiblei het volgende:
Ah, dat was de vorige vraag. Ja, die heb ik gezien, kon ik niets mee :P . Zo een vraag als "kunnen jullie mij vertellen welke console ik moet kopen? Hij moet op een nieuwe tv kunnen, maar ook op een oude. En je moet er alle spellen op kunnen spelen en de controller moet lekker in de hand liggen".
Een Xbox Series X. ;)

Zonder dollen, vervolgvragen zijn prima he. Ik ben een tuin-noob en kom niet voor niets hier vragen stellen. Als men me een richting op kan sturen met linkjes zoals @Sumppi doet ben ik al geholpen.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:56 schreef Sumppi het volgende:

[..]

Bij je vorige vraag (hierboven) moest ik denken aan Schoenlappersplant en was ik zelf vooral benieuwd naar de antwoorden, omdat ik ook nog planten zoek voor in de (half)schaduw. Op een vraag van bleiblei kwam laatst een lijst langs, geloof ik?

Ik heb in de halfschaduw wel schoenlappersplant, ooievaarsbek, lievevrouwebedstro, maagdenpalm en dropplant. Verder hulst, laurierkers, krentenboom, klimop, rhododendron en een sering. Die laatste staat misschien wat te donker hier. Ooievaarsbek doet het bij mij altijd goed en dropplant kan ook wel tegen een stootje. Net als de laurierkers, rhododendron en de hulst. Die geef ik nooit water. Als het echt lang droog is geef ik wel water aan maagdenpalm, lievevrouwebedstro en ooievaarsbek.

https://www.groei.nl/tuin(...)nten-blij-met-donker
Veel roze/paars :D Maar dat maakt niet zoveel uit. Ik vind de Krentenboom wel tof ook, die ken ik helemaal niet. Bedankt!
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 19 mei 2021 @ 09:40:28 #144
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199500040
Ik lees hier trouwens ook maar zo’n beetje mee.

Bij de loodgieter lekken de pijpen. Mijn man kan prima duizenden tuinplanten (vaste planten) kweken uit kleine stekjes, maar vraag hem niet om zijn eigen tuin in te richten. Of er is een andere reden dat hij dat aan mij overlaat. :+

We hebben een stadstuin die eigenlijk al ‘af’ was: ooit mooie bestrating gekozen door een vorige eigenaar en veel vaste planten die het nog steeds prima doen (ooievaarsbek, persicaria, vinca, klimhortensia). Kwestie van beetje bijhouden. Er is wel een stukje vrijgekomen door een boom die dood ging en twee buxussen die ten prooi vielen aan die mot. Door hier eens mijn licht op te steken heb ik nu o.a. vrouwenmantel en dovenetel erin gezet. En een paar varens. Lievevrouwebedstro had de kweker niet waar we nu twee keer zijn geweest, maar die is blijkbaar ook wel te zaaien.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199500068
Je hebt ook witte maagdenpalm en witte ooievaarsbek/ geranium. Geranium klinkt natuurlijk helemaal als een Gerda plant, maar ik bedoel niet die waar we achter zitten als we naar buiten kijken.

Blauw: Kaukasisch vergeet-me-nietje.

Gele rhododendron zag ik bij Sigme?

Welke kleuren zou je graag willen?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199500131
Ik ben bang dat 1 van mijn vlinderstruiken het na de vorst van afgelopen winter heel moeilijk heeft. Er zijn wel een paar scheuten, maar ze zijn heel klein en het lijkt niet echt te groeien. Heeft iemand enig idee of ik die er beter uit kan halen of hem gewoon laten staan en het komt wel goed?
  woensdag 19 mei 2021 @ 09:52:30 #147
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199500164
quote:
14s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:26 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Een Xbox Series X. ;)

Zonder dollen, vervolgvragen zijn prima he. Ik ben een tuin-noob en kom niet voor niets hier vragen stellen. Als men me een richting op kan sturen met linkjes zoals @:sumppi doet ben ik al geholpen.
[..]

Veel roze/paars :D Maar dat maakt niet zoveel uit. Ik vind de Krentenboom wel tof ook, die ken ik helemaal niet. Bedankt!
Oneens ;) .
Je kan trouwens ook zoeken op de website van de tuinen van appeltern. Die hebben een best aardige filter op standplaats, kleur, etc.
  Vis een optie? woensdag 19 mei 2021 @ 09:53:27 #148
70532 loveli
N
pi_199500178
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:50 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik ben bang dat 1 van mijn vlinderstruiken het na de vorst van afgelopen winter heel moeilijk heeft. Er zijn wel een paar scheuten, maar ze zijn heel klein en het lijkt niet echt te groeien. Heeft iemand enig idee of ik die er beter uit kan halen of hem gewoon laten staan en het komt wel goed?
Hier 3 vlinderstruiken. De ene die het meeste zon pakt was al aan het uitlopen, toen dacht ik dat het tijd was de dood uitziende te snoeien eruit te halen. Die was groen van binnen en aan de punten begon hij uit te lopen.

Kortom, even kijken of er groen onder het oppervlak zit voor je rigoureus te werk gaat. Ik begreep dat je een vlinderstruik flink mag snoeien, maar de leek in mij denkt dat dat beter in maart had gekund.
crap in = crap out
pi_199500243
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:53 schreef loveli het volgende:

[..]

Hier 3 vlinderstruiken. De ene die het meeste zon pakt was al aan het uitlopen, toen dacht ik dat het tijd was de dood uitziende te snoeien eruit te halen. Die was groen van binnen en aan de punten begon hij uit te lopen.

Kortom, even kijken of er groen onder het oppervlak zit voor je rigoureus te werk gaat. Ik begreep dat je een vlinderstruik flink mag snoeien, maar de leek in mij denkt dat dat beter in maart had gekund.
Ik heb hem in maart gesnoeid. Ik zal straks eens een foto maken van hoe hij er nu bij staat.
  woensdag 19 mei 2021 @ 10:02:46 #150
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_199500276
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 20:16 schreef Claudia_x het volgende:
Mooi, je akelei! En leuk dat je papaver zich zo heeft uitgezaaid. Hier staat het ook vol:

[ afbeelding ]

Geinig, die hangende kopjes:

[ afbeelding ]

Determineervraag: wie weet wat dit voor heester is?

[ afbeelding ]
Weigelia?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  woensdag 19 mei 2021 @ 10:11:56 #151
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199500373
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:50 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik ben bang dat 1 van mijn vlinderstruiken het na de vorst van afgelopen winter heel moeilijk heeft. Er zijn wel een paar scheuten, maar ze zijn heel klein en het lijkt niet echt te groeien. Heeft iemand enig idee of ik die er beter uit kan halen of hem gewoon laten staan en het komt wel goed?
Gewoon even afwachten, sowieso is alles drie weken later dan vorig jaar. De vlinderstruik hier zit wel vol groen maar wil nog niet echt groeien (nieuwe scheuten worden nog niet langer). Komt nog wel.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 10:17:14 #152
5428 crew  miss_sly
pi_199500440
quote:
14s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:26 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Een Xbox Series X. ;)

Zonder dollen, vervolgvragen zijn prima he. Ik ben een tuin-noob en kom niet voor niets hier vragen stellen. Als men me een richting op kan sturen met linkjes zoals @:sumppi doet ben ik al geholpen.
[..]

Veel roze/paars :D Maar dat maakt niet zoveel uit. Ik vind de Krentenboom wel tof ook, die ken ik helemaal niet. Bedankt!
Ik moet ook een volledige nieuwbouwtuin inrichten. Wat ik doe, is veel hier mee lezen, en als ik mooie planten zie, zoek ik ze op. Dan bekijk ik de kenmerken, waar ze het liefste staan, de verzorging, etc. Al klikkende kom ik dan ook weer andere planten tegen en zo maak ik langzaam maar zeker een plan en raakt mijn tuin steeds voller.

Ik heb daarmee overigens geen haast, omdat ik nu we er een jaar wonen meer inzicht krijg in hoe de tuin in elkaar zit, waar het vochtiger of droger is, hoe de wind waait, hoe het zit met de zon. Dus ik vul het wel vrij langzaam.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 10:21:12 #153
5428 crew  miss_sly
pi_199500500
quote:
7s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:02 schreef Twieki het volgende:

[..]

Weigelia?
Daar dacht ik ook aan. De vorm van de bladeren lijkt er wel op, in ieder geval, en hij is er met veel verschillende kleuren bloemen.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199500742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:17 schreef miss_sly het volgende:
Ik moet ook een volledige nieuwbouwtuin inrichten. Wat ik doe, is veel hier mee lezen, en als ik mooie planten zie, zoek ik ze op. Dan bekijk ik de kenmerken, waar ze het liefste staan, de verzorging, etc. Al klikkende kom ik dan ook weer andere planten tegen en zo maak ik langzaam maar zeker een plan en raakt mijn tuin steeds voller.
Een paar jaar geleden stond ik voor dezelfde uitdaging. Ik heb ook inspiratie gehaald uit borderpakketten die bij veel webshops in tuinplanten worden aangeboden. De combinaties van vaste planten zijn vaak opgebouwd rondom een bepaald thema (schaduw, zonnig, kleur, type bodem). Door hier ideeën uit te halen en vervolgens de planten los te kopen waar je wilt (of beter: te krijgen) kun je zelf op planten en combinaties komen die je anders niet had gevonden.
pi_199500936
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Gewoon even afwachten, sowieso is alles drie weken later dan vorig jaar. De vlinderstruik hier zit wel vol groen maar wil nog niet echt groeien (nieuwe scheuten worden nog niet langer). Komt nog wel.
Dank je. Ik heb nog even snel foto's gemaakt. De ene struik is wel verder dan de andere. Vlinderstruik 1 is degene waar ik over in zit:
https://imgur.com/a/OZMnr9G
pi_199500976
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:51 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Dank je. Ik heb nog even snel foto's gemaakt. De ene struik is wel verder dan de andere. Vlinderstruik 1 is degene waar ik over in zit:
https://imgur.com/a/OZMnr9G
Zo lang je frisse blaadjes ziet is er hoop.

Hoe lang is het geleden dat je de plant terug hebt gesnoeid?
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 10:54:51 #157
5428 crew  miss_sly
pi_199500985
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:37 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden stond ik voor dezelfde uitdaging. Ik heb ook inspiratie gehaald uit borderpakketten die bij veel webshops in tuinplanten worden aangeboden. De combinaties van vaste planten zijn vaak opgebouwd rondom een bepaald thema (schaduw, zonnig, kleur, type bodem). Door hier ideeën uit te halen en vervolgens de planten los te kopen waar je wilt (of beter: te krijgen) kun je zelf op planten en combinaties komen die je anders niet had gevonden.
O ja, daar haal ik ook inspiratie uit, inderdaad. En ik maak tekeningen en hou van alles bij in Excel :D

Ik probeer veel te bestellen bij de plaatselijke kweker en de twee plaatselijke tuincentra, ipv bij Intratuin. Ik heb toch ook het idee dat de kwaliteit vooral van de kweker wel beter is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199501242
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:54 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Zo lang je frisse blaadjes ziet is er hoop.

Hoe lang is het geleden dat je de plant terug hebt gesnoeid?
Ergens in maart. En daarna is er nog een keer behoorlijke vorst geweest hier. Dat was een beetje onverwacht.
pi_199501314
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:09 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Ergens in maart. En daarna is er nog een keer behoorlijke vorst geweest hier. Dat was een beetje onverwacht.
Maart is wel vrij vroeg ja.

Als je in april of mei snoeit is de plant beter beschermd tegen vorst. Het is ook fijn voor jou en voor vogels en insecten dat je tuin wat minder kaal is in het vroege voorjaar.

Ik snoei mijn vlinderstruikenin etappes. Vanaf begin april af en toe een paar takken eruit. Zo spreid je de hoeveelheid snoeiafval in de container ook een beetje.
  woensdag 19 mei 2021 @ 11:13:25 #160
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199501327
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:51 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Dank je. Ik heb nog even snel foto's gemaakt. De ene struik is wel verder dan de andere. Vlinderstruik 1 is degene waar ik over in zit:
https://imgur.com/a/OZMnr9G
Die tweede lijkt te kiemen vanuit dichter bij de wortels. Kiemen vanuit oud hout zoals die eerste is moeilijker voor de plant waarschijnlijk. Mijn voorspelling is dat ie nog wel komt, geef het wat tijd.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 19 mei 2021 @ 11:17:14 #161
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199501390
Snoeien jullie je vlinderstruik jaarlijks? Ik vind het wel mooi dat ie een wat dikkere stam krijgt en meer boomvorm wordt, het is jaren geleden dat ik hem nog eens tot een meter boven de grond heb gesnoeid. Hij is nu 2+ meter hoog, heb in maart alleen wat vormsnoei gedaan.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 19 mei 2021 @ 11:50:18 #162
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_199501903
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:17 schreef Dagoduck het volgende:
Snoeien jullie je vlinderstruik jaarlijks? Ik vind het wel mooi dat ie een wat dikkere stam krijgt en meer boomvorm wordt, het is jaren geleden dat ik hem nog eens tot een meter boven de grond heb gesnoeid. Hij is nu 2+ meter hoog, heb in maart alleen wat vormsnoei gedaan.
Ik moet wel. De mijne maakt in een paar maanden tijd takken aan van 3 meter. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_199502470
quote:
1s.gif Op woensdag 19 mei 2021 08:13 schreef Lienekien het volgende:
Maar mijn man zit in de tuinplanten en die zag geen bezwaar, toen het hem gisteren vroeg. Alles groeit goed in dit weer, ik zou me geen zorgen maken.
Ik wist niet dat jouw man in de tuinplanten zit! Heeft je man nog plantentips? Of is dat een te generieke vraag? :Y)

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 19-05-2021 12:32:18 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 mei 2021 @ 12:28:40 #164
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199502494
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik wist niet dat jouw man in de tuinplanten zit! Heeft je man nog plantentips? Of is dat een te generieke vraag? :Y
:D :+
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 19 mei 2021 @ 12:29:49 #165
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199502511
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:17 schreef Dagoduck het volgende:
Snoeien jullie je vlinderstruik jaarlijks? Ik vind het wel mooi dat ie een wat dikkere stam krijgt en meer boomvorm wordt, het is jaren geleden dat ik hem nog eens tot een meter boven de grond heb gesnoeid. Hij is nu 2+ meter hoog, heb in maart alleen wat vormsnoei gedaan.
Mijn schoonouders hadden vroeger echt een enorme vlinderstruikboom over de vijver hangen. Was echt super mooi. Maar dan moet je een vlinderstruik wel 20 jaar verwaarlozen voordat je dat voor elkaar hebt :P .
En uiteindelijk ging ie dood omdat het niet zo ver hoort te komen natuurlijk :P .
  woensdag 19 mei 2021 @ 12:31:15 #166
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199502541
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:54 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Zo lang je frisse blaadjes ziet is er hoop.

Hoe lang is het geleden dat je de plant terug hebt gesnoeid?
En als je takjes kan buigen ipv. Dat ze breken. Dan is er ook nog hoop :P .
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 12:32:31 #167
5428 crew  miss_sly
pi_199502557
Wij waren gisteren even bij de kweker, mijn backorder Rudbeckia's ophalen, en zijn voorbeeldtuin zag er zo mooi uit. Schaap zei: doe dit maar in onze tuin :D



Dat wordt ook weer bollen planten in het najaar :P

Ik vond deze varens ook erg mooi:


En deze witte bloeier:


Ik denk dat ik op een rustige dag maar eens een rondje maak met de kweker om te vragen wat ik allemaal moet bestellen :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199502625
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:32 schreef miss_sly het volgende:
Wij waren gisteren even bij de kweker, mijn backorder Rudbeckia's ophalen, en zijn voorbeeldtuin zag er zo mooi uit. Schaap zei: doe dit maar in onze tuin :D

[ afbeelding ]

Dat wordt ook weer bollen planten in het najaar :P

Ik vond deze varens ook erg mooi:
[ afbeelding ]

En deze witte bloeier:
[ afbeelding ]

Ik denk dat ik op een rustige dag maar eens een rondje maak met de kweker om te vragen wat ik allemaal moet bestellen :D
Als ik onderweg ben kijk ik ook altijd naar tuinen om te zoeken naar planten die ik niet ken, leuke plantcombinaties, interessante indelingen. Als je het in je directe omgeving doet, is het fijne dat je weet dat de planten in je eigen tuin waarschijnlijk ook goed doen.

Volgens mij zie ik struisvarens en vogelmelk! Ik weet niet of je struisvarens wel in je tuin wilt, want die worden ongeveer een meter hoog en woekeren. Ik heb er net een paar geplant als tegenwicht voor m'n groot hoefblad (ook een woekeraar).

Bij vogelmelk moet je er rekening mee houden dat het blad rommelig is. Die kun je dus beter tussen andere planten zetten die het rommelige blad verbergen. Ik moet dat zelf nog doen...
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199502678
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:17 schreef Dagoduck het volgende:
Snoeien jullie je vlinderstruik jaarlijks? Ik vind het wel mooi dat ie een wat dikkere stam krijgt en meer boomvorm wordt, het is jaren geleden dat ik hem nog eens tot een meter boven de grond heb gesnoeid. Hij is nu 2+ meter hoog, heb in maart alleen wat vormsnoei gedaan.
Ja, want een vlinderstruik bloeit op nieuw hout.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199502703
quote:
7s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:02 schreef Twieki het volgende:

[..]

Weigelia?
Yes, dat was ook mijn idee! Ik dacht tot dit voorjaar aan liguster, maar nu zie ik voor het eerst bloemen. Nog even wachten en dan weet ik het zeker!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 12:44:51 #171
5428 crew  miss_sly
pi_199502745
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Als ik onderweg ben kijk ik ook altijd naar tuinen om te zoeken naar planten die ik niet ken, leuke plantcombinaties, interessante indelingen. Als je het in je directe omgeving doet, is het fijne dat je weet dat de planten in je eigen tuin waarschijnlijk ook goed doen.

Volgens mij zie ik struisvarens en vogelmelk! Ik weet niet of je struisvarens wel in je tuin wilt, want die worden ongeveer een meter hoog en woekeren. Ik heb er net een paar geplant als tegenwicht voor m'n groot hoefblad (ook een woekeraar).

Bij vogelmelk moet je er rekening mee houden dat het blad rommelig is. Die kun je dus beter tussen andere planten zetten die het rommelige blad verbergen. Ik moet dat zelf nog doen...
Lijkt inderdaad vogelmelk, die witte bloemetjes. In de voorbeeldtuin van de kweker stond het ook tussen allerlei andere planten, inderdaad.
Ik wil toch wel een aantal varens in de tuin. Dat hoort wel echt bij de sfeer van het bosplantsoentje. Maar ik zal wel uitkijken dat ik er niet te veel neer zet.

Ik kijk ook altijd om me heen in andere tuinen, inderdaad. Het valt nog niet altijd mee om de bewuste planten dan te achterhalen. En om ongezien een foto te maken van iemands tuin :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199503033
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:11 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Gewoon even afwachten, sowieso is alles drie weken later dan vorig jaar. De vlinderstruik hier zit wel vol groen maar wil nog niet echt groeien (nieuwe scheuten worden nog niet langer). Komt nog wel.
Hier groeit-ie ook nog niet echt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199503248
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Lijkt inderdaad vogelmelk, die witte bloemetjes. In de voorbeeldtuin van de kweker stond het ook tussen allerlei andere planten, inderdaad.
Ik wil toch wel een aantal varens in de tuin. Dat hoort wel echt bij de sfeer van het bosplantsoentje. Maar ik zal wel uitkijken dat ik er niet te veel neer zet.

Ik kijk ook altijd om me heen in andere tuinen, inderdaad. Het valt nog niet altijd mee om de bewuste planten dan te achterhalen. En om ongezien een foto te maken van iemands tuin :D
Er zijn verschillende soorten varens, dus je kunt zoeken wat bij je wensen past. Ik vind dit een mooi overzicht: Varens voor in de tuin.

Ik heb zelf drie soorten varens: struisvaren, wijfjesvaren en koningsvaren. Struisvaren staat erom bekend dat-ie door de tuin heen 'wandelt'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 mei 2021 @ 13:23:15 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199503359
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik wist niet dat jouw man in de tuinplanten zit! Heeft je man nog plantentips? Of is dat een te generieke vraag? :Y)
Is inderdaad wel vrij generiek! Vaste planten, zei ik dat al?

Ze hebben volgens mij van alles: groenblijvend en bladverliezend, bloeiend en niet. Ik ga ervan uit dat wat ze steeds weer goed verkopen (veel ook naar het buitenland) ook planten zijn die het goed doen, dus sterke soorten.

Ik durf trouwens niet te zeggen dat ze ook leuke dingen hebben voor wat ik dan maar even liefhebbers noem. Ik vraag een dezer dagen eens naar zijn aanbevelingen, ik kom er dus nog wel even op terug.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199503446
quote:
14s.gif Op woensdag 19 mei 2021 09:40 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees hier trouwens ook maar zo’n beetje mee.

Bij de loodgieter lekken de pijpen. Mijn man kan prima duizenden tuinplanten (vaste planten) kweken uit kleine stekjes, maar vraag hem niet om zijn eigen tuin in te richten. Of er is een andere reden dat hij dat aan mij overlaat. :+

We hebben een stadstuin die eigenlijk al ‘af’ was: ooit mooie bestrating gekozen door een vorige eigenaar en veel vaste planten die het nog steeds prima doen (ooievaarsbek, persicaria, vinca, klimhortensia). Kwestie van beetje bijhouden. Er is wel een stukje vrijgekomen door een boom die dood ging en twee buxussen die ten prooi vielen aan die mot. Door hier eens mijn licht op te steken heb ik nu o.a. vrouwenmantel en dovenetel erin gezet. En een paar varens. Lievevrouwebedstro had de kweker niet waar we nu twee keer zijn geweest, maar die is blijkbaar ook wel te zaaien.
:D

Hier ben ik ook degene die in de tuin werkt en grotendeels beslist wat er waar komt. Mijn man snoeit gelukkig wel de haag. Onkruid zal hij niet weghalen en met de moestuin houdt hij zich ook niet bezig (maar zal straks wel de groenten gebruiken om te koken, dat doe ik dan weer niet vaak).

Als je iemand kent met lievevrouwebedstro kun je makkelijk een klein stukje meenemen. Mocht je ooit in de buurt zijn.. :+

quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, want een vlinderstruik bloeit op nieuw hout.
Ja, daarom snoei ik ook elk jaar. Er staat hier een vlinderstruik die niet elk jaar is gesnoeid en dat is nu vooral een dikke kale tak.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_199503493
quote:
80s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is inderdaad wel vrij generiek! Vaste planten, zei ik dat al?

Ze hebben volgens mij van alles: groenblijvend en bladverliezend, bloeiend en niet. Ik ga ervan uit dat wat ze steeds weer goed verkopen (veel ook naar het buitenland) ook planten zijn die het goed doen, dus sterke soorten.

Ik durf trouwens niet te zeggen dat ze ook leuke dingen hebben voor wat ik dan maar even liefhebbers noem. Ik vraag een dezer dagen eens naar zijn aanbevelingen, ik kom er dus nog wel even op terug.
Ik ben wel geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen, of juist vergeten klassiekers. Door Romke van de Kaa heb ik bijvoorbeeld schildersverdriet ontdekt en door de Hessenhof weet ik dat er een nieuwe brunnera-variant is die sterker schijnt te zijn.

Brunnera macrophylla 'Seaheart':



Schildersverdriet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 mei 2021 @ 13:41:39 #177
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199503704
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben wel geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen, of juist vergeten klassiekers. Door Romke van de Kaa heb ik bijvoorbeeld schildersverdriet ontdekt en door de Hessenhof weet ik dat er een nieuwe brunnera-variant is die sterker schijnt te zijn.

Brunnera macrophylla 'Seaheart':

[ afbeelding ]

Schildersverdriet:

[ afbeelding ]
Die onderste had een vriendin van mij in haar tuintje toen ze de kunstacademie deed. Vind ik ook een leuke.

Het zijn veel saaiere planten. Vlinderstruiken, rododendrons, magnolia, lusitanica, photinia, viburnum, prunus…
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 13:51:03 #178
5428 crew  miss_sly
pi_199503858
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben wel geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen, of juist vergeten klassiekers. Door Romke van de Kaa heb ik bijvoorbeeld schildersverdriet ontdekt en door de Hessenhof weet ik dat er een nieuwe brunnera-variant is die sterker schijnt te zijn.

Brunnera macrophylla 'Seaheart':

[ afbeelding ]

Schildersverdriet:

[ afbeelding ]
Ah, de saxifraga, steenbreek. Die staat hier ook op het lijstje in een of andere variant :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199503865
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 11:17 schreef Dagoduck het volgende:
Snoeien jullie je vlinderstruik jaarlijks? Ik vind het wel mooi dat ie een wat dikkere stam krijgt en meer boomvorm wordt, het is jaren geleden dat ik hem nog eens tot een meter boven de grond heb gesnoeid. Hij is nu 2+ meter hoog, heb in maart alleen wat vormsnoei gedaan.
Zo'n boomvorm kan alleen als je er de ruimte voor hebt.
En als je hem niet terugsnoeit komen de bloemen elk jaar hoger te zitten.
Terugsnoeien stimuleert groei en bloei :)
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 15:02:46 #180
5428 crew  miss_sly
pi_199504938
Deze stond ook bij de kweker, vond ik ook leuk:



Mijn lijstje met wensen wordt veel te lang :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199505439
Mijn akelei in de rommelborder bloeit nu ook:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 mei 2021 @ 15:31:12 #182
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199505525
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 13:51 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Zo'n boomvorm kan alleen als je er de ruimte voor hebt.
En als je hem niet terugsnoeit komen de bloemen elk jaar hoger te zitten.
Terugsnoeien stimuleert groei en bloei :)
Ik weet het. Maar vind het wel lekker dat ie onderaan wat smaller is, ruimte voor andere planten :P

Zit alleen de droogmolen wat in de weg :') Al groeit ie daar nu door jaren van vormsnoei wel redelijk omheen.

Verder schitterende bast. Hout mag ook best gezien worden!



Bijen, bijen, bijen.



Nu ik hier zo lees over de struisvaren, die zal ik ook wel hebben dan? Ooit hierheen gekropen onder de schutting door.


Dit is trouwens ook zo'n plant die hier ieder jaar weer opkomt. Geen idee wat het is?


De bloesem van de lijsterbes stinkt enorm op het moment.



Zal ergens deze week de heg ook even snoeien.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 15:39:24 #183
5428 crew  miss_sly
pi_199505674
quote:
17s.gif Op woensdag 19 mei 2021 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn akelei in de rommelborder bloeit nu ook:

[ afbeelding ]
Ik ben echt een beetje verliefd op akelei O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199506546
quote:
6s.gif Op woensdag 19 mei 2021 15:31 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik weet het. Maar vind het wel lekker dat ie onderaan wat smaller is, ruimte voor andere planten :P

Zit alleen de droogmolen wat in de weg :') Al groeit ie daar nu door jaren van vormsnoei wel redelijk omheen.

Verder schitterende bast. Hout mag ook best gezien worden!

[ afbeelding ][ afbeelding ]

Bijen, bijen, bijen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nu ik hier zo lees over de struisvaren, die zal ik ook wel hebben dan? Ooit hierheen gekropen onder de schutting door.
[ afbeelding ]

Dit is trouwens ook zo'n plant die hier ieder jaar weer opkomt. Geen idee wat het is?
[ afbeelding ]

De bloesem van de lijsterbes stinkt enorm op het moment.

[ afbeelding ]

Zal ergens deze week de heg ook even snoeien.
Die onbekende plant lijkt mij (harig) Wilgenroosje. Door sommigen bestempeld als 'onkruid', door mij als 'ongewenst kruid'.
  woensdag 19 mei 2021 @ 16:34:13 #185
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199506742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 16:24 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

Die onbekende plant lijkt mij (harig) Wilgenroosje. Door sommigen bestempeld als 'onkruid', door mij als 'ongewenst kruid'.
Kwam er bij mij in de plantapp ook uit.

Ik trek ze er meestal uit daar waar ze (andere planten) in de weg staan en laat ze verder gewoon groeien.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199507919
Mooie plaatjes, @Dagoduck!

Ik was net wat onkruid bij lavendel aan het weghalen. Wat ruikt dat lekker, zeg. Ik moet er wel steeds bij aan Baudet denken. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 mei 2021 @ 18:40:26 #187
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_199508689
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
Mooie plaatjes, @:Dagoduck!

Ik was net wat onkruid bij lavendel aan het weghalen. Wat ruikt dat lekker, zeg. Ik moet er wel steeds bij aan Baudet denken. :+
Heb laatst mijn lavendels een stuk teruggesnoeid. Doet wel wat denken aan het aantal zetels van FvD.

(Hihaho)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_199508853
Mijn lavendelhaagje wil ineens niet goed meer uitlopen. Enkele frisgroene blaadjes en de rest is dor hout. Is dat stiekem ook een verwijzing naar dezelfde partij?
pi_199510243
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 18:49 schreef Elleska het volgende:
Mijn lavendelhaagje wil ineens niet goed meer uitlopen. Enkele frisgroene blaadjes en de rest is dor hout. Is dat stiekem ook een verwijzing naar dezelfde partij?
Lavendel snoeien komt nauw, schijnbaar. Heb je je aan de richtlijnen gehouden, dus het oude hout niet te ver teruggesnoeid? Dat je nog frisgroene blaadjes ziet lijkt me hoopgevend.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199510414
Snoeien was hetzelfde als andere jaren. De grond was begin dit jaar echter veel natter dan anders en dan die vorst er nog overheen. Net een van de planten vastgepakt en die kwam zo uit de grond, er zaten amper wortels aan. Het ergste stukje er direct maar uit getrokken.
pi_199510687
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 20:38 schreef Elleska het volgende:
Snoeien was hetzelfde als andere jaren. De grond was begin dit jaar echter veel natter dan anders en dan die vorst er nog overheen. Net een van de planten vastgepakt en die kwam zo uit de grond, er zaten amper wortels aan. Het ergste stukje er direct maar uit getrokken.
-O- Niet te moeilijk over doen en gewoon vervangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 mei 2021 @ 21:06:36 #192
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199510879
Lavendel vind ik wel de meest lastige plant om mooi te houden. Of ik snoei ze kapot, of het is 'n een jaar een bos houterige sprietzooi met hier en daar een plukje lavendel.
  Moderator woensdag 19 mei 2021 @ 21:15:40 #193
5428 crew  miss_sly
pi_199511063
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 21:06 schreef bleiblei het volgende:
Lavendel vind ik wel de meest lastige plant om mooi te houden. Of ik snoei ze kapot, of het is 'n een jaar een bos houterige sprietzooi met hier en daar een plukje lavendel.
Ik dacht dat het aan mij lag! Ik vind lavendel heerlijk ruiken en het kan er geweldig mooi uit zien, maar het lukt mij nooit om ze mooi te houden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_199511426
Alle lavendel hier in de buurt hebben net 12 blaadjes. Ik zou nog niet vervangen. Groen = leven toch?
pi_199511496
Veel snoeien en in het najaar optijd stoppen met snoeien.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 20:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

-O- Niet te moeilijk over doen en gewoon vervangen.
Precies, als het niet (meer) werkt dan werkt het niet. Plek waar ze stonden was al niet helemaal optimaal maar nu het grondwater nog hoger lijkt te staan is het gewoonweg geen geschikte plek meer.
Ga nog wel proberen wat stekken te maken want deze planten waren allemaal stekjes van de lavendelplant die ik als student kocht.

Schoenlappersplanten zijn ook bijna helemaal kapot gegaan zag ik, nog 2 plantjes over van een heel veldje, terwijl die plant uitstekend vorstbestendig zou moeten zijn. enige wat ik daarbij kan bedenken is dat het afgelopen zomer wel erg droog is geweest en daar houden ze niet van.
pi_199511604
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 21:33 schreef Puala het volgende:
Alle lavendel hier in de buurt hebben net 12 blaadjes. Ik zou nog niet vervangen. Groen = leven toch?
Groen is leven ja maar zonder wortels gaat het niet veel meer doen.
Normaal zou ik nu al voor de eerste keer hebben gesnoeid.
pi_199511807
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 21:41 schreef Elleska het volgende:

[..]

Groen is leven ja maar zonder wortels gaat het niet veel meer doen.
Normaal zou ik nu al voor de eerste keer hebben gesnoeid.
Dus al mijn 20 lavendel is naar de klote zeg jij? En die van mijn buren en oma ook?

Oke.. voor mijn gevoel past t qua uitlopen bij de rest van de tuin..
pi_199512044
Nee dat zeg ik niet want groen = leven.
Bij mijn lavendelhaag zijn er echter planten zonder groen die amper tot geen wortels meer hebben dus die zijn wel naar de kloten en dat waren wel meer dan 20 planten :{
pi_199516785
De bonte verzameling van planten en bollen in de voortuin komt hier langzaam weer tot leven.



Dacht even dat de uierbollen kapot gevroren waren, maar gelukkig is dit goed gegaan.
Had er met de jongens nog veel meer gepland, hopelijk komen die nog uit. Straks in de herst nog maar flink wat bollen bij stoppen :)
pi_199517312
Wat een mooie plaatjes overal! Hier begint het ook allemaal eindelijk te groeien en bloeien, gelukkig! Inderdaad, de vlinderstruik maar ook de pruikenboom is heel laat en langzaam. En ik vind lavendel ook altijd heel moeilijk, ik heb er nu eentje die ik twee jaar geleden iets te terughoudend heb gesnoeid dus dat is zo'n scheve bos geworden met heel veel hout aan de onderkant, maar de bovenkant doet het nog goed. Dit jaar wel gesnoeid en hij komt nu wel weer uit, maar ik weet niet of de vorm nou nog beter wordt. En een andere lavendel die in een verhoogde border op een winderig plekje stond heeft de vrieskou niet overleefd. Of de nattigheid. In elk geval trok ik 'm er ook zo uit, haast geen wortel meer over...
pi_199517540
Zo extreem heeft het toch niet gevroren deze winter?
Lavendel kan best wat vorst hebben. Maar het komt nou niet echt uit natte streken, van oorsprong.
En dan is nátte kou vaak funest.

Voor planten die niet goed tegen natte kou kunnen helpt het om de wortels te beschutten tegen water; in droge grond kunnen ze een stuk meer kou verdragen.

Tegen wortelrot door nattigheid helpt natuurlijk geen moedertjelief.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199518953
Wat een verschil overal in bloei en groei.

Bij koentjuh zie ik al bloeiende uienbollen, in een vrij open tuin.
In de tuin voor, omgeven door heg, nope. Bij de hoge en lage allium.
In de tuin langs de waddenzee zag ik volop bloeiende geum, hier zie ik net wat knoppen aankomen.
Affijn, heb ik het allemaal te goed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')