abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 18 mei 2021 @ 18:17:32 #1
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199487906
Ik wil graag graszoden leggen en voor zaterdag staat de levering gepland. Het gaat echter behoorlijk regenen.

Kan ik gewoon doorgaan of is een weekje uitstel beter?

De bodem is afgelopen weekend al gelijk gemaakt zodat die deze week kan rusten en inzakken. Vrijdag zou ik gaan egaliseren met plank, wals en hark.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 18 mei 2021 @ 18:28:11 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199488038
Wat zou het bezwaar zijn?
The love you take is equal to the love you make.
pi_199488080
ik zou het uitstellen, anders word je nat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199488124
Gewoon leggen! Sterker nog, zo kunnen de wortels gelijk aan de slag! :Y

Al zou ik wel zorgen dat je niet te veel op de zwarte aarde gaat staan met je laarzen! Ruwe grond is beter voor hechting! :)
Just say hi!
  dinsdag 18 mei 2021 @ 18:34:24 #5
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199488129
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 18:28 schreef Lienekien het volgende:
Wat zou het bezwaar zijn?
Lastig egaliseren door regeninslag, grond te nat?

Ik lees een beetje tegenstrijdige berichten dus dan vraag ik de echte experts op FOK!
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199488142
Beste weer zelfs!
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_199488594
quote:
19s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 18:34 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Lastig egaliseren door regeninslag, grond te nat?

Ik lees een beetje tegenstrijdige berichten dus dan vraag ik de echte experts op FOK!
Als je daar bang voor bent kun je ook één van de dagen vóór de levering al egaliseren. Kun je de zoden zo uitrollen zaterdag ^O^
  Moderator dinsdag 18 mei 2021 @ 19:57:06 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  woensdag 19 mei 2021 @ 07:19:36 #9
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199498778
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 19:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Dit past beter in Flora en Fauna :)

K&W ---> F&F
Kan het weer terug naar K&W? Daar kreeg ik wel reacties. In F&F is men te druk met kattenfoto's. Dank.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199502368
Ik heb zelf geen graszoden gelegd om een gazon te creëren, maar ik steek wel eens wat plaggen uit en leg die elders in de tuin. Regenachtige periodes vind ik daarvoor ideaal. Om te zorgen dat de plaggen goed wortelen, is water nodig. In een droge periode moet ik steeds water bijgeven. Als het regent wordt het werk voor je gedaan. Je moet er alleen rekening mee houden dat nat gras maaien niet lekker gaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199502377
Online lees ik wel dat egaliseren met drassig terrein lastig gaat. Als je een strakke mat belangrijk vindt, dan zou je op z'n minst een moment uit kunnen kiezen dat het egaliseren goed gaat. Ik ambieer geen strakke mat, dus ik leg die plaggen wanneer ik er zin in heb.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 19 mei 2021 @ 12:26:31 #12
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199502460
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:20 schreef Claudia_x het volgende:
Online lees ik wel dat egaliseren met drassig terrein lastig gaat. Als je een strakke mat belangrijk vindt, dan zou je op z'n minst een moment uit kunnen kiezen dat het egaliseren goed gaat. Ik ambieer geen strakke mat, dus ik leg die plaggen wanneer ik er zin in heb.
Het is geen voetbalstadion dus helemaal 100% vlak hoeft inderdaad niet. Ik denk dat ik morgenavond al ga egaliseren, dan is het volgens mij het meest droog.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199502528
quote:
19s.gif Op woensdag 19 mei 2021 12:26 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Het is geen voetbalstadion dus helemaal 100% vlak hoeft inderdaad niet. Ik denk dat ik morgenavond al ga egaliseren, dan is het volgens mij het meest droog.
Voor al die tuinregeltjes geldt dat ik ze met een korrel zout neem. Als je er zin in hebt om er wat over te lezen, is dit een aardig boek:



Korte hoofdstukken, veel tips voor planten en vooral een ontspannen houding.

Ik heb zelf bijvoorbeeld mollen in de tuin. Op dit moment niet, maar ze komen er weer aan. Ik heb wel geleerd om die beesten te waarderen en om tegelijk de schade enigszins beperkt te houden: de aarde die omhoog komt haal ik meteen weg zodat de schade aan de grasmat minimaal is. Maar ja, je krijgt wel wat kuilen hier en daar door die beesten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199511722
Eigenlijk zijn er zoveel factoren die meespelen dat er niet een antwoord te geven is zonder te weten wat voor type grond het is, het type bewerking wat is toegepast en hoe nat het is.

Maar om het allemaal niet onnodig ingewikkeld te maken: egaliseren gaat wat lastiger als het erg nat is maar het kan wel (zandgrond makkelijker dan kleigrond bijvoorbeeld).

Graszoden leggen kan prima in de regen zo lang er maar geen plassen liggen want dan slaat de grond dicht door betreding.

Dus als het enigszins kan de zoden meteen leggen na levering (dat is voor de zoden zelf het best).
En als het droog is water geven de zoden mogen niet uitdrogen.

En dan van de zomer met je blote voeten genieten van je verse grasmat. ^O^
  woensdag 19 mei 2021 @ 21:56:25 #15
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_199511944
Wij hebben hier loeizware kleigrond die (eenmaal vlak gemaakt met een tuinwals) niet meer inzakt als je erop loopt. Daar zou je ook in de regen wel graszoden op kunnen leggen. Als je lossere grond hebt zou ik een dagje wachten. Als je zoden een dag in de regen liggen worden ze denk ik ook niet meteen slecht.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')