abonnement Unibet Coolblue
pi_199145772
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 00:03 schreef Gretzl het volgende:
Alles wat er nu bekend is wijst er op dat dat de radiopropagatie die een verre aanstraling mogelijk maakt op die bewuste septemberdag allerminst onwaarschijnlijk was.
Allerminst onwaarschijnlijk?

Hoe groot schat jij de kans dan in dat de telefoon ettelijke zendmasten overgeslagen heeft?
pi_199145833
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 00:03 schreef Gretzl het volgende:
Ik heb je al verwezen naar de studie Profielen van een beladen atmosfeer van Hans Meijer.
Hans Meijer heeft trouwens een boekje/document geschreven over de onschuld van Louwes.

Hij is geen deskundige op het gebied van zenders, ontvangers of telecommunicatie.
  zondag 25 april 2021 @ 00:14:29 #153
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_199145859
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Allerminst onwaarschijnlijk?

Hoe groot schat jij de kans dan in dat de telefoon ettelijke zendmasten overgeslagen heeft?
Groot genoeg om als voldoende waarschijnlijk te worden geacht. Met de nu bekende gegevens mag in ieder geval nooit meer worden gesteld dat het aanstralen van die betreffende zendmast aanvullend bewijs tegen Louwes is.

quote:
Op basis van het Tactisch Journaal en Processen Verbaal is te reconstrueren wat er rondom het alibi van Ernest Louwes zich heeft voltrokken.

- Op 27-9-1999 wordt Ernest Louwes gehoord door de politie. Hij vertelt dan desgevraagd over de bewust avond het volgende volgens een aantekening in het Tactisch Journaal:

“Dhr. Louwes is vorige week donderdagmorgen, 23-09-99, nog bij Mw. Wittenburg in de woning geweest......... Zij legde hem toen de vraag voor tot welke bedrag zij giften kon doen aan de kerk, hij zou dit uitzoeken en haar die avond terugbellen. 's Avonds om 20.00 uur heeft Louwes vanuit zijn auto(onderweg van Utrecht naar zijn woonplaats Lelystad) met zijn GSM gebeld met Mw. Wittenburg en haar medegedeeld dat m.b.t. de giften er een belastingvrije voet bestaat van 1 % over haar inkomen van ongeveer f 175.000 dus f 1.750. (dit verklaart wellicht de aantekeningen op de gevonden memo in het woonhuis Zwolschestraat 157) Dhr. Louwes zou ongeveer 21.15 / 21.30 uur thuis gekomen zijn en de verdere avond en nacht thuis zijn gebleven.”

Uit dit stuk blijkt o.a. het volgende:

- Het bedrag van 1750 gulden dat Louwes hier meldt is teruggevonden op een memo.
Louwes meldt (de exacte bewoordingen kunnen hieruit niet worden opgemaakt) dat hij snel uit Utrecht is weggegaan, dus heeft zijn handtekening in Utrecht niet als een soort alibi, heeft gebruikt door voor te wenden dat hij daar een groot deel van de avond geweest zou zijn.
Louwes meldt dat hij rond 20.00 uur met de weduwe heeft gebeld.
- Eind november 1999, toen Louwes al gevangen zat, werd een collega van Ernest Louwes ondervraagd. Hij is die bewuste avond naar de cursus geweest waar Ernest Louwes ook was geweest. Deze collega is volgens eigen zeggen rond 20.00 uur die avond uit Utrecht weggegaan. Hij meldt naar aanleiding van deze avond nog het volgende: “De volgende dag had Ernest verteld dat hij wel bij de jaarbeurs was geweest, maar alleen het formuliertje had ingevuld voor de punten.”.
Tijdens zijn eerste verhoor op 19 november 1999 nadat hij gearresteerd was vertelde Ernest over een file op de avond van de moord, zoals uit het Proces Verbaal blijkt. Dit zegt hij in zijn eigen woorden:

“Echter, nog vóór ik nabij Harderwijk het viaduct bereikte voor de afslag Flevoland liep ik vast in een file, eerst stilstaand en daarna langzaam rijdend. Het verkeer werd geduid rechts te houden, maar, zoals gebruikelijk in Nederland, zijn er altijd bestuurder die zo lang mogelijk toch links proberen door te rijden.
Een paar auto’ s voor mij reed een vrachtauto die opeens half naar links op de weg ging rijden teneinde te voorkomen dat de linksrijders er nog voorbij konden. De auto’ s voor mij gingen dicht op elkaar rijden om te voorkomen dat er linksrijders konden invoegen. Ik heb aan dat ‘spelletje’ meegedaan omdat het onterecht doorrijden van sommige bestuurders mij ook altijd ergert. Het gevolg van dat bumper aan bumper rijden was echter wel dat ik pas aan de afslag dacht toen het viaduct al zo dichtbij was dat het te laat was om nog af te slaan. Direct na het viaduct zag ik rechts op de afrit wagens staan van een wegenbouwbedrijf. Kort na het viaduct was de weg weer vrij en kon ik gewoon doorrijden. Hetgeen mij nog ergerde was het feit dat ik geen wegwerkers zag, omdat je dan de indruk hebt dat je zinloos in de file hebt gestaan.”


Het verhaal van Louwes over de file bij Harderwijk is door het onderzoeksteam van de Deventer moordzaak op 25 november 1999 gecheckt. En zij spraken met een wegwerker die bij Harderwijk die avond aan de weg had gewerkt en met Rijkswaterstaat.. In de bijlage treft u de verklaringen aan dat inderdaad om 20.00 uur bij Harderwijk een file is ontstaan doordat een breedtetransport niet onder het viaduct door kon. Deze file is niet op de radio omgeroepen.
(...)
quote:
Uit de meldingen in het Tactisch Journaal tussen 20 en 26 november 1999, alsmede de twee Processen Verbaal, is het volgende op te maken:

- Ernest Louwes heeft op 19 november 1999 verteld over de reden van zijn vertraging, een file rond 20.00 uur bij Harderwijk, terwijl de wegwerkzaamheden nog niet begonnen waren. De recherche is vervolgens gestart met activiteiten om hiervoor een bevestiging te vinden.

- Op basis de verklaringen van Rijkswaterstaat en de Wegwerkers stelt de recherche uiterlijk op 26 november 1999 vast dat wegwerkers rond 19.15 uur zijn begonnen met de wegversmallingen aan te brengen ter voorbereiding van de wegwerkzaamheden aldaar.

- Uit de twee gesprekken met deze getuigen bleek ook dat om 20.00 uur een breedtetransport van 4.25 meter stopte bij het viaduct bij Harderwijk omdat hij door de wegversmalling niet wist of hij langs het viaduct kon en werd de wegversmalling even weggehaald. Hierdoor is een file ontstaan. Deze file is niet aan de ANWB gemeld en niet op de radio omgeroepen.

- Kort na 20 uur zijn de wegwerkzaamheden zelf gestart en ontstond er (wederom) een file, die om 21.03 voor het eerst op de radio werd omgeroepen.

Dus op 25 november 1999 had het onderzoeksteam een ondersteuning van het verhaal van Louwes gevonden. Maar het kon niet allebei waar zijn: Louwes om 20.36 uur in Deventer en Louwes om 20.00 uur in een file bij Harderwijk.
Om deze vraag eenduidig te beantwoorden hadden de Timing Advance Analyse opgevraagd kunnen worden van de desbetreffende paal. Dat is een manier om vast te stellen hoe ver een GSM verwijderd is van een paal als er een gesprek is gevoerd. Deze informatie is doorgaans tot 6 maanden na dato bij de provider op te vragen.
Dat is echter nagelaten.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_199145909
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:14 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Groot genoeg om als voldoende waarschijnlijk te worden geacht. Met de nu bekende gegevens mag in ieder geval nooit meer worden gesteld dat het aanstralen van die betreffende zendmast aanvullend bewijs tegen Louwes is.
[..]

Je doet een heel stellige claim. Namelijk dat de zendmast niet meer mag dienen als bewijs tegen Louwes.

En je plaatst een citaat. Dat er vervolgens niets mee te maken heeft. :')
  zondag 25 april 2021 @ 00:21:16 #155
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_199145963
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je doet een heel stellige claim. Namelijk dat de zendmast niet meer mag dienen als bewijs tegen Louwes.
Inderdaad, een claim die niet onderuit te halen is.

Als het OM een gedegen bewijs van Louwes' locatie had willen hebben hadden ze een Timing Advance Analyse moeten uitvoeren. Dat heeft het nagelaten. Het is niet de schuld van Louwes dat het OM faalt in het verzamelen van goede bewijsstukken die kunnen aantonen dat een alibi aantoonbaar onjuist is.

Het alibi van Louwes zal altijd sterker blijven dan de claim van het OM dat hij in Deventer was. Qua brandstofgebruik was die rit ook helemaal niet mogelijk.

Maar gekkies zullen dan wel weer als weerwoord hebben dat Louwes nog een paar liters extra heeft getankt waar hij niet z'n tankpas voor heeft gebruikt. Alles om een dwaalspoor op te zetten :')
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_199145997
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 00:21 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Inderdaad, een claim die niet onderuit te halen is.

Als het OM een gedegen bewijs van Louwes' locatie had willen hebben hadden ze een Timing Advance Analyse moeten uitvoeren. Dat heeft het nagelaten. Het is niet de schuld van Louwes dat het OM faalt in het verzamelen van goede bewijsstukken die kunnen aantonen dat een alibi aantoonbaar onjuist is.
Je hebt op zich een punt (en die heb je niet zo vaak), maar lag de verdediging toen te slapen?

Of heeft de verdediging het nagelaten, om geen slapende honden wakker te maken? (Om hun ongelijk niet aan te willen tonen.)
  zondag 25 april 2021 @ 00:23:52 #157
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_199145998
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hans Meijer heeft trouwens een boekje/document geschreven over de onschuld van Louwes.

Hij is geen deskundige op het gebied van zenders, ontvangers of telecommunicatie.
Lol, je haalt Ton Derksen en Hans Meijer door elkaar. Dat zegt genoeg over jouw kennis van de Deventer Moordzaak :')
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_199146029
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 00:21 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Het alibi van Louwes zal altijd sterker blijven dan de claim van het OM dat hij in Deventer was. Qua brandstofgebruik was die rit ook helemaal niet mogelijk.

Maar gekkies zullen dan wel weer als weerwoord hebben dat Louwes nog een paar liters extra heeft getankt waar hij niet z'n tankpas voor heeft gebruikt. Alles om een dwaalspoor op te zetten :')
Als je de tank goed vol gooit, kun je de hele dag rijden hoor.
pi_199146046
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 00:23 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Lol, je haalt Ton Derksen en Hans Meijer door elkaar. Dat zegt genoeg over jouw kennis van de Deventer Moordzaak :')
Ton Derksen is inderdaad een flapdrol. Meijer heeft inderdaad nog wel punt.
  zondag 25 april 2021 @ 00:28:24 #160
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_199146050
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je hebt op zich een punt (en die heb je niet zo vaak), maar lag de verdediging toen te slapen?
Zou prima kunnen dat de verdediging niet wist dat er met een Timing Advance Analyse wel iets te zeggen was over de exacte locatie van een telefoontje.

Zou ook prima kunnen dat het OM het niet wist, anders hadden ze het wel willen inzetten om onomstotelijk vast te stellen dat Louwes op moment van delict in Deventer was, niet?

De verdediging had totdat het gesjoemel met de geurproef begon geen reden om aan te nemen dat Louwes verdachte zou blijven. Er waren op dat moment nog nauwelijks verdachte signalen die er op zouden kunnen duiden dat hij er iets mee te maken had.

OM heeft zich laten misleiden door het telefoontje en de suggestieve aannames die zij hebben gedaan over de werkzaamheden van Louwes. Daar begon de tunnelvisie
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zondag 25 april 2021 @ 00:28:59 #161
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_199146058
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als je de tank goed vol gooit, kun je de hele dag rijden hoor.
Als je weigert om ontlastende analyses te lezen dan houdt het op :')

Dan kun je hier maar beter helemaal niet reageren
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_199146096
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 00:28 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Zou prima kunnen dat de verdediging niet wist dat er met een Timing Advance Analyse wel iets te zeggen was over de exacte locatie van een telefoontje.

Zou ook prima kunnen dat het OM het niet wist, anders hadden ze het wel willen inzetten om onomstotelijk vast te stellen dat Louwes op moment van delict in Deventer was, niet?

De verdediging had totdat het gesjoemel met de geurproef begon geen reden om aan te nemen dat Louwes verdachte zou blijven. Er waren op dat moment nog nauwelijks verdachte signalen die er op zouden kunnen duiden dat hij er iets mee te maken had.

OM heeft zich laten misleiden door het telefoontje en de suggestieve aannames die zij hebben gedaan over de werkzaamheden van Louwes. Daar begon de tunnelvisie
Punt blijft dat de astronomische toestand zeer zeldzaam is.

Want waarom staat het niet in de printgegevens? Waarom past het niet binnen de logica van de computerproef? En waarom gebeurt het niet bij een veldproef?

Theoretisch kan het. Maar het gaat er niet specifiek om, om bijzondere zeldzame uitzonderingen te vinden.
  zondag 25 april 2021 @ 00:34:33 #163
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_199146124
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Punt blijft dat de astronomische toestand zeer zeldzaam is.

Punt blijft dat je uit je nek kletst over de zeldzaamheid van de astronomische toestand van 23 september 1999. Ga het rapport van Meijer lezen als je vindt dat hij een punt heeft.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_199146134
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 00:34 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Punt blijft dat je uit je nek kletst over de zeldzaamheid van de astronomische toestand van 23 september 1999. Ga het rapport van Meijer lezen als je vindt dat hij een punt heeft.
Nee, jij gaat dingen quoten en niet anderen verplichten om zich te verdiepen in vreemde theorieën.
pi_199146144
En nu ga ik slapen.

Gretzl mag de hele nacht hier reageren (dat is zijn patroon), maar ik ben nu weg.
  zondag 25 april 2021 @ 00:37:01 #166
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_199146152
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 00:36 schreef luxerobots het volgende:
En nu ga ik slapen.
Welterusten :W

[ Bericht 7% gewijzigd door Gretzl op 25-04-2021 01:11:31 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_199213218
Ben de topicreeks aan het terug'lezen'. Ben nu al een aantal topics alleen maar aan t scrollen, ben bij nr. 16.
Weet iemand wanneer het weer interessant wordt ipv oeverloos gemekker?

Btw, zou het onbekende zwarte jack gewoon van 1 politieagenten/technische recherche ofzo zijn?
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_199216730
quote:
0s.gif Op donderdag 29 april 2021 22:16 schreef Lutalo het volgende:
Ben de topicreeks aan het terug'lezen'. Ben nu al een aantal topics alleen maar aan t scrollen, ben bij nr. 16.
Weet iemand wanneer het weer interessant wordt ipv oeverloos gemekker?

Btw, zou het onbekende zwarte jack gewoon van 1 politieagenten/technische recherche ofzo zijn?
Het is allemaal een beetje oud nieuws eigenlijk. Wat we 100% zeker weten is dat de klusjesman het in ieder geval niet was, het DNA bewijs ondanks ruis van de tegenstanders erg sterk is en dat er op internet ook wat sites zijn over de moordzaak waarin betoogd wordt dat een derde persoon de dader is.

En dat Maurice een prachtig voorbeeld is van hoe je met confirmation bias in een richting geduwd kan worden waar het vervolgens uiterst moeilijk is weer uit te komen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_199218907
Oh ik weet niet 100% zeker dat de klusjesman het niet was, net zoals ik dat van ieder ander niet 100% weet.

Betr het zwarte jack lijkt het me stug dat de dader (of helper) die daar achter gelaten heeft.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_199220029
Het meest belastende bewijs is te vinden op de blouse van de weduwe. Hier zitten meerdere DNA-sporen van Louwes op. Met als belangrijkste spoor een bloedvlekje, van het bloed van Louwes, aan de achterkant onder op de kraag van de blouse.

Dan heb je het telefoongesprek dat zeer waarschijnlijk in Deventer, of vlakbij Deventer gevoerd is. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Louwes toen alweer in de buurt van Harderwijk was. Alle andere telefoongesprekken op die dag uit de telefoon van Louwes komen immers terecht bij de telefoonpalen in de buurt, wat je normaalgesproken ook zou verwachten. Louwes zei dat het gesprek over financiële zaken ging, maar het gesprek duurde slechts 16 seconden. Dan is een 'ik sta voor de deur', logischer.

Daarbij is er nog een vingerafdruk van Louwes op een deur in de woning van Wittenberg gevonden.

En het alibi van Louwes rammelt. De informatie over de file was op de radio geweest. Bovendien zijn dingen ook waar te nemen zonder er zelf onderdeel van te zijn, bijvoorbeeld door het rijden over een viaduct.

Nee, wat mij betreft is het uiteindelijk een vrij normale zaak. En zat Louwes terecht vast.

[ Bericht 1% gewijzigd door luxerobots op 30-04-2021 15:32:13 ]
pi_199220331
Ja, die beweringen ken ik allemaal wel.
Heb hier zelf vanaf 2014 zo nu en dan mee geschreven en lees nu terug vanaf 1. Maar dat wordt op een gegeven moment zo'n gemekker. Heb nu allerlei scenario's van @inside-Karel voorbij zien komen, dus wordt ook scrollen scrollen scrollen en vraag me af of en wanneer het nog ergens interessant wordt.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_199222049
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 22:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ook zonder rechter kun je natuurlijk gewoon akkoord gaan met een schikking. Dan heb je gewoon een strafblad, daar kunnen honderden festivalgangers die bij de ingang met een pilletje gepakt wordt over meepraten.

Zijn vingerafdrukken zitten niet voor niks in de database.
Als er geen veroordeling volgt, blijven die vingerafdrukken dan in de database?
Hoe zit dat met DNA? Blijft dat ook in de database?
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 5 mei 2021 @ 20:38:35 #173
862 Arcee
Look closer
pi_199293874
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 21:29 schreef JanJanJan het volgende:

[..]

Ben je nog steeds overtuigd van de onschuld van Louwes?
Laat ik voorop stellen dat ik sinds die tijd niet veel meer heb bijgelezen, maar het gevoel dat bij mij toen sterk overheerste was dat er tegen niemand voldoende bewijs was. Ik vond dat er gewoon te weinig bewijs was om hem van moord te beschuldigen. Iemand van moord beschuldigen moet ondubbelzinnig duidelijk zijn en dat was het naar mijn mening niet.

Ik weet dat mensen daar toen en wellicht in meerdere mate nu anders over denken, maar ik voelde dat toen sterk: je kunt ook niemand opsluiten voor deze moord.

Overigens vond ik dat dat bewijs er tegen de klusjesman dus ook niet was.
pi_199334466
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:38 schreef Arcee het volgende:

[..]

Laat ik voorop stellen dat ik sinds die tijd niet veel meer heb bijgelezen, maar het gevoel dat bij mij toen sterk overheerste was dat er tegen niemand voldoende bewijs was. Ik vond dat er gewoon te weinig bewijs was om hem van moord te beschuldigen. Iemand van moord beschuldigen moet ondubbelzinnig duidelijk zijn en dat was het naar mijn mening niet.

Ik weet dat mensen daar toen en wellicht in meerdere mate nu anders over denken, maar ik voelde dat toen sterk: je kunt ook niemand opsluiten voor deze moord.

Overigens vond ik dat dat bewijs er tegen de klusjesman dus ook niet was.
Er is in geen andere zaak zoveel belastend DNA bewijs gevonden als in deze zaak.
Ik begrijp niet waarom je zegt dat je het niet voldoende vindt. Het gaat er niet om wat jij vindt. Het gaat om de feiten.
*verwijderd door Admin*
pi_199334490
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 14:43 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Andere DNA-deskundigen en gezaghebbende namen zoals Ton Derksen die beweren dat de hoeveelheid gevonden DNA helemaal niet zo extreem groot is en prima kan zijn overgebracht op een normale, vreedzame wijze
(En dat OM en Eikelenboom dus eigenlijk liegen of tenminste een loopje nemen met de waarheid)
Welke andere DNA deskundigen?

En Ton Derksen is geen DNA deskundige trouwens.
*verwijderd door Admin*
pi_199334532
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:42 schreef Gretzl het volgende:
Ik heb je opsomming even opgesplitst zodat hij geen onjuiste weergave meer geeft :)
[..]

[..]

Ergo: het is niet met zekerheid vast te stellen wie de moordenaar is. Alternatieve scenario's zijn vroegtijdig opzij geschoven en mogelijk te weinig onderzocht. Louwes zou op grond van zijn vrijwel waterdichte alibi en nieuwe ontlastende bewijzen in ieder geval moeten worden vrijgesproken.
De onbewezen aannames :D

Ik denk niet dat jij serieus aan waarheidsvinding wil doen.

Lees het boek van Bas Haan.
En nee, die is niet bevooroordeeld.
*verwijderd door Admin*
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 mei 2021 @ 19:55:19 #177
862 Arcee
Look closer
pi_199334766
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 19:30 schreef JanJanJan het volgende:

[..]

Er is in geen andere zaak zoveel belastend DNA bewijs gevonden als in deze zaak.
Ik begrijp niet waarom je zegt dat je het niet voldoende vindt. Het gaat er niet om wat jij vindt. Het gaat om de feiten.
Ik beschreef zoals ik het destijds voelde en:

quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 20:38 schreef Arcee het volgende:
Laat ik voorop stellen dat ik sinds die tijd niet veel meer heb bijgelezen
Ik ben wel benieuwd naar dat boek van Bas Haan, trouwens.
pi_199598472
Waar is Gretzl?
Heb nog wat vragen bij hem uit staan
*verwijderd door Admin*
pi_200030171
https://www.oordeelzelf.com/

Maurice heeft 10 podcast gemaakt, waarvan er al 6 online staan.
- verwijderd door admin -
pi_200112023
Prettig om naar te luisteren, kan me wel vinden in de opzet. En documentatie is te checken op de site.
Nog ff terug luisteren wat er gezegd werd over een vaag figuur in de tuin//bij de garage die op zoek was naar “ iets wat leek op vd Velde”.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
  maandag 28 juni 2021 @ 22:07:04 #181
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_200116814
Interessante zaak.

Toevalligheden en natuurwonderen bestaan, maar dit zijn wel heel erg veel toevalligheden tegelijkertijd bij elkaar.

Ik denk dat Louwes schuldig is, maar wanneer ben je 100% zeker van iets?

Wat het extra moeilijk maakt is de reactie van hem toen hij het vonnis hoorde, dat lijkt mij niet gespeeld en anders is het heel goed.

Ik denk dat hij zijn straf moet uitzitten en als hij echt onschuldig is dan vind ik het oprecht heel erg voor hem.
  maandag 28 juni 2021 @ 22:18:05 #182
491303 Yon_Wip
Horecatopper
pi_200117302
Is meneer de Hond er nog steeds mee bezig? Gefrustreerd much
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 juni 2021 @ 23:06:39 #183
862 Arcee
Look closer
pi_200118751
quote:
1s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:07 schreef Ixnay het volgende:
Ik denk dat hij zijn straf moet uitzitten
Heeft-ie ook gedaan. Hij is al lang vrij. Volgens mij zelfs al langer dan hij heeft vastgezeten.
  maandag 28 juni 2021 @ 23:09:19 #184
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_200118823
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 23:06 schreef Arcee het volgende:

[..]

Heeft-ie ook gedaan. Hij is al lang vrij. Volgens mij zelfs al langer dan hij heeft vastgezeten.
Ja, hij heeft zijn straf in drie delen uitgezeten. Kwam in 2009 vrij.
pi_200125032
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 22:18 schreef Yon_Wip het volgende:
Is meneer de Hond er nog steeds mee bezig? Gefrustreerd much
Sterker nog, dhr Aben ( advocaat-generaal vd Hoge Raad) is er nog steeds mee bezig.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:55:22 #186
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661096
quote:
0s.gif Op maandag 24 mei 2021 15:58 schreef JanJanJan het volgende:
Waar is Gretzl?
Heb nog wat vragen bij hem uit staan
Kom maar door, als het vragen zijn die ik niet al eens heb beantwoord.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:02:00 #187
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661163
Ik ben van mening dat iedereen in dit topic die een bijzondere interesse heeft in het verloop van de Deventer Moordzaak onderstaande podcast van A tot Z zou moeten doornemen. Want het is een perfecte samenvatting van alle fouten die er zijn gemaakt in het dossier en de open eindes die er nog zijn.

Ik beweer niet dat Maurice de Hond in alles gelijk heeft, maar deze serie behandelt wel alle belangrijke deelthema's die in de podcast van Annegriet niet aan bod zijn gekomen (simpelweg omdat ze de visie van Bas Haan / film tegenspreken).

In perfecte wereld zou justitie (OM) nooit fouten maken in strafzaken, maar helaas is dit een utopie. Op basis van het alibi van Louwes en de aantoonbare fouten die er zijn gemaakt met het samenstellen van het vermeende DNA-bewijs is mijn oordeel dat hij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de moordenaar kan zijn.

Aan users die in de loop der jaren een aversie hebben opgebouwd jegens Maurice de Hond zou ik willen zeggen: schrijf de podcast niet bij voorbaat af. De informatie die hier wordt gedeeld is totaal niet te vergelijken met de mediacampagne die destijds in 2006-2007 is gevoerd.

Maurice de Hond, de schoft van de Deventer Moordzaak

Samenvatting van de podcast
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uitleg opzet website over deze podcast
Aflevering 0: Proloog
Aflevering 1: De fatale geurproef
Aflevering 2: Wel of niet aanwezig bij het avondeten?
Aflevering 3: De sleutelrol voor een huishoudster en een grafrechtendocument
Aflevering 4: Fantasieën over de A28
Aflevering 5: Schuld door DNA
Aflevering 6: CSI aan de Zwolseweg
Aflevering 7: Vragen rond Michaël de Jong
Aflevering 8: De framing van de Deventer Mediazaak
Aflevering 9: Het eigen verhaal van Louwes
Aflevering 10: Epiloog met prof. Derksen

[ Bericht 7% gewijzigd door Gretzl op 01-08-2021 22:37:02 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:12:48 #188
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661251
quote:
15s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 19:35 schreef JanJanJan het volgende:

[..]

Lees het boek van Bas Haan.
En nee, die is niet bevooroordeeld.
Voorspelbaar autoriteitsargument.

- Bas Haan is een gevierd journalist cq. schrijver
- Gevierde journalist maken geen fouten
- En kunnen al helemaal niet bevooroordeeld zijn
- Dus alle scenario's die haaks staan op de conclusie van Bas Haan deugen niet.

Ik heb zijn hele boek gelezen, inclusief het laatste hoofdstuk wat er later nog aan is toegevoegd. Haan gaat vanaf het moment dat het 'DNA-bewijs' uit de hoge hoed komt 100% uit van 1 versie van het verhaal. Dat het OM niet nogmaals iemand kan veroordelen op basis van ondeugdelijk bewijs. Haan vertrouwt teveel op de expertise van het OM, terwijl het er in Nederland afgelopen decennia verscheidene grote rechterlijke dwalingen zijn geweest. Lucia de B., Puttense Moordzaak, Schiedammer Parkmoord etc.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_200661309
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:02 schreef Gretzl het volgende:
Op basis van het alibi van Louwes en de aantoonbare fouten die er zijn gemaakt met het samenstellen van het vermeende DNA-bewijs is mijn oordeel dat hij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de moordenaar kan zijn.
- Bloed van Louwes zat op de blouse van Wittenberg
- In het nagelvuil van Wittenberg zat een DNA-spoor dat past bij Louwes en De Jong uitsluit
- Een telefoonsignaal liet zien dat Louwes een kort gesprek had dicht in de buurt van Wittenberg, ondanks dat Louwes beweerde dat hij daar op dat moment niet was

Tel daarbij op dat Louwes een goed motief had, omdat hij het geld beheerde, en hij in woede uit kon barsten.

En je hebt een solide veroordeling. Wat in een andere zaak niet anders gegaan zou zijn. Zo werkt het rechtssysteem nu eenmaal.
pi_200661356
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:12 schreef Gretzl het volgende:
Voorspelbaar autoriteitsargument.

- Bas Haan is een gevierd journalist cq. schrijver
- Gevierde journalist maken geen fouten
- En kunnen al helemaal niet bevooroordeeld zijn
- Dus alle scenario's die haaks staan op de conclusie van Bas Haan deugen niet.

Bas Haan heeft aanvankelijk een rol gespeeld in het vrij krijgen van Louwes. Dit omdat hij mede aantoonde dat de geurproef niet deugde.

Later toen er meer bewijs kwam tegen Louwes, geloofde Haan niet meer in zijn onschuld.

Dit laat zien dat Haan niet voor een veroordeling of vrijspraak is. Hij volgt gewoon de feiten.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:30:32 #191
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661419
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

- Bloed van Louwes zat op de blouse van Wittenberg
- In het nagelvuil van Wittenberg zat een DNA-spoor dat past bij Louwes en De Jong uitsluit
Bij dit 'bewijs' kunnen er net zo goed als bij de geurproef blunders en/of opzettelijke fouten zijn gemaakt die hebben geleid tot het oordeel. Je kunt er in deze zaak simpelweg niet vanuit gaan dat het OM - ondanks alle eerdere gemaakten fouten - het bij de uiteindelijke veroordeling qua waarheidsvinding volledig juist had.

Wat er aan DNA van Louwes is gevonden is op zichzelf staand geen overtuigend bewijs dat hij gewelddadige handelingen heeft verricht die uiteindelijk tot de dood van Wittenberg leidden.

Een persoon van wie op een vermoord lichaam géén DNA wordt gevonden is niet per definitie 100% zeker uitgesloten. Er zijn tal van moordzaken waarbij geen DNA van de dader wordt gevonden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]
- Een telefoonsignaal liet zien dat Louwes een kort gesprek had dicht in de buurt van Wittenberg, ondanks dat Louwes beweerde dat hij daar op dat moment niet was
Ik en vele anderen hebben hier al zo vaak uiteengezet dat deze conclusie veel onwaarschijnlijker is dan de waarschijnlijkheid dat het alibi van Louwes gewoon de waarheid is. Uit de plaats van de aangestraalde telefoonmast kan op geen enkele manier de stellige conclusie worden getrokken dat Louwes in de buurt van Deventer was (of daarnaartoe onderweg was) en dat zijn allbi niet kan kloppen.

quote:
Tel daarbij op dat Louwes een goed motief had, omdat hij het geld beheerde, en hij in woede uit kon barsten.
Serieus? Ik mag toch niet hopen dat Nederlandse rechters dit soort kolder als aanvullend bewijs gebruiken.

quote:
En je hebt een solide veroordeling. Wat in een andere zaak niet anders gegaan zou zijn. Zo werkt het rechtssysteem nu eenmaal.
Als die veroordeling zo solide was geweest zouden er nu 17 jaar na dato niet zoveel mensen nog steeds over hebben. En zou het huidige heropeningsverzoek niet al jaren in behandeling zijn.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:32:10 #192
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661434
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dit laat zien dat Haan niet voor een veroordeling of vrijspraak is. Hij volgt gewoon de feiten.
Lol, Haan volgt blind het standpunt van het OM. Je kan dit niet gelijkstellen aan 'de feiten'. Maar als je er zo stellig overtuigd van bent dat het OM foutloos heeft dan zijn we uitgepraat. Ga ik jou niet overtuigen en jij mij niet.

Onthoud nu maar eens en voor altijd dat DNA op zichzelf staand geen bewijs is dat iemand een moord is gepleegd. Alle mensen laten DNA achter. Het is niet gemakkelijk om een zwak DNA-spoor op de juiste manier te interpreteren. Meestal heeft het Openbaar Ministerie sterk aanvullend bewijs nodig om een niet geheel overtuigend DNA-bewijs te kunnen gebruiken om iemand aan te klagen.

In de DMZ is het 'sterke, aanvullende bewijs' allang keihard onderuit gehaald door experts.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:46:44 #193
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661577
@luxerobots: heb je de podcast al geluisterd?


quote:
In de podcast Maurice de Hond, de schoft van de Deventer Moordzaak zei Pim van Galen het volgende:

'In deze aflevering met Maurice gaan we uitgebreid in op het ochtendbezoek: is Louwes nou wel of niet bij de weduwe geweest. Natuurlijk een heel relevant feit. Maurice, in het kader van de waarschijnlijkheid, want wij zijn er natuurlijk niet bij geweest: hoe relevant is dit?'
quote:
In de podcast Maurice de Hond, de schoft van de Deventer Moordzaak zei Maurice de Hond het volgende:
"Het is heel belangrijk of Louwes al dan niet die ochtend er is geweest. Als ie er niet is geweest, zou het betekenen dat de vingerafdrukken die ze in het huis hebben gevonden van hem er 's avonds op zijn gekomen, tijdens de moord. En ook het DNA-bewijs wat op de blouse is gevonden, daarvan claimen Louwes en zijn advocaat dat het er ook 's morgens op gekomen kan zijn op de blouse van de weduwe. En als ie er 's morgens niet is geweest, zijn die twee verklaringen in principe onmogelijk. Wat Louwes ook zegt, of wat andere mensen ook zeggen, je weet nooit 100% zeker of het waar is. Niemand is er bij geweest. Wat je gaat doen, als je onderzoek doet als politie en het onderzoeksteam, dat je gaat kijken of wat iemand zegt waarschijnlijk is. Of juist onwaarschijnlijk is. Je gaat naar andere getuigen toe, kunnen die dat beamen? Je kijkt naar het technisch bewijs, is het ondersteunend technisch bewijs of niet?

En op basis van al die componenten kan je dan als onderzoeksteam en als OM en als rechters een uitspraak doen of het nou heel waarschijnlijk is dat wat een verdachte zegt waar is of juist heel waarschijnlijk is dat het onwaar is. En dat is heel cruciaal, en zeker bij dit onderwerp het ochtendbezoek."
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_200661613
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:30 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Bij dit 'bewijs' kunnen er net zo goed als bij de geurproef blunders en/of opzettelijke fouten zijn gemaakt die hebben geleid tot het oordeel. Je kunt er in deze zaak simpelweg niet vanuit gaan dat het OM - ondanks alle eerdere gemaakten fouten - het bij de uiteindelijke veroordeling qua waarheidsvinding volledig juist had.
Dat is makkelijk. Ik kan er niet vanuit gaan dat wat het OM doet klopt. Klaar.

Nee, je moet dan aantonen wat er niet klopt.

quote:
Wat er aan DNA van Louwes is gevonden is op zichzelf staand geen overtuigend bewijs dat hij gewelddadige handelingen heeft verricht die uiteindelijk tot de dood van Wittenberg leidden.
Het is zwaar belastend bewijs tegen Louwes.

quote:
Een persoon van wie op een vermoord lichaam géén DNA wordt gevonden is niet per definitie 100% zeker uitgesloten. Er zijn tal van moordzaken waarbij geen DNA van de dader wordt gevonden.
Nee, maar er moet wel een logische verklaring voor gevonden worden.

Als Louwes en Wittenberg die middag gezellig samen hadden gekookt en Louwes had zich in zijn vingers gesneden, dan had je een goed verhaal gehad. Maar dat verhaal is er nu niet. Louwes was langs geweest om over belastingzaken te praten. Dan verschijnt er toch geen bloed op de achterkant van de blouse van mevrouw Wittenburg?

quote:
Ik en vele anderen hebben hier al zo vaak uiteengezet dat deze conclusie veel onwaarschijnlijker is dan de waarschijnlijkheid dat het alibi van Louwes gewoon de waarheid is. Uit de plaats van de aangestraalde telefoonmast kan op geen enkele manier de stellige conclusie worden getrokken dat Louwes in de buurt van Deventer was (of daarnaartoe onderweg was) en dat zijn allbi niet kan kloppen.
Nee, zijn telefoon heeft de hele dag de juiste signalen uitgezonden. Signalen die correspondeerden met plekken waar Louwes was. Waarom zou dat net op dat ene moment niet zo zijn?

quote:
Serieus? Ik mag toch niet hopen dat Nederlandse rechters dit soort kolder als aanvullend bewijs gebruiken
Het maakt in mijn ogen wel duidelijk wat er gebeurd is, maar inderdaad, dit is op zichzelf geen sterk bewijs. Rechters gebruiken het ook niet. Dat iemand in woede kan uitbarsten maakt hem nog geen moordenaar.

quote:
Als die veroordeling zo solide was geweest zouden er nu 17 jaar na dato niet zoveel mensen nog steeds over hebben. En zou het huidige heropeningsverzoek niet al jaren in behandeling zijn.
Omdat mensen zoals jij erover praten is de veroordeling niet solide. :')

Mensen praten over van alles, ook over het vliegende spaghettimonster.
pi_200661648
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:32 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Lol, Haan volgt blind het standpunt van het OM. Je kan dit niet gelijkstellen aan 'de feiten'. Maar als je er zo stellig overtuigd van bent dat het OM foutloos heeft dan zijn we uitgepraat. Ga ik jou niet overtuigen en jij mij niet.

Onthoud nu maar eens en voor altijd dat DNA op zichzelf staand geen bewijs is dat iemand een moord is gepleegd.
Volgens mij ben jij aardig aan het stampvoeten.

Ik heb nergens gezegd dat DNA alleen voldoende is om iemand te veroordelen. Ik geef zelfs meerdere voorbeelden. De blouse, het nagelvuil, het telefoonsignaal, het rammelende alibi, het geldelijk gewin als motief en dat Louwes in woede uit kan barsten.

quote:
Alle mensen laten DNA achter. Het is niet gemakkelijk om een zwak DNA-spoor op de juiste manier te interpreteren. Meestal heeft het Openbaar Ministerie sterk aanvullend bewijs nodig om een niet geheel overtuigend DNA-bewijs te kunnen gebruiken om iemand aan te klagen.
DNA-sporen zijn juist hard. Maar hebben inderdaad nog aanvullende bewijzen/sporen nodig om tot een voldoende verklaring te komen.

quote:
In de DMZ is het 'sterke, aanvullende bewijs' allang keihard onderuit gehaald door experts.
De meeste experts zien geen gerechtelijke dwaling. En Maurice de Hond zou ik persoonlijk geen expert noemen.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:55:07 #196
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661663
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat is makkelijk. Ik kan er niet vanuit gaan dat wat het OM doet klopt. Klaar.

Nee, je moet dan aantonen wat er niet klopt.
[..]

Het is zwaar belastend bewijs tegen Louwes.
[..]

Nee, maar er moet wel een logische verklaring voor gevonden worden.

Als Louwes en Wittenberg die middag gezellig samen hadden gekookt en Louwes had zich in zijn vingers gesneden, dan had je een goed verhaal gehad. Maar dat verhaal is er nu niet. Louwes was langs geweest om over belastingzaken te praten. Dan verschijnt er toch geen bloed op de achterkant van de blouse van mevrouw Wittenburg?
[..]
Een minuscuul bloedvlekje dat gemakkelijk door middel van niezen / hoesten kan zijn overdragen, ook bij een kort bezoek. Als ze bijvoorbeeld samen over elkaars schouder naar papieren hebben gekeken (de anderhalvemetermaatschappij bestond toen nog niet ;)) Dat er betrekkelijk weinig bloed (DNA) van Louwes is gevonden is wat andere experts beweren die niet aan het OM gelieerd zijn.

Jij en het OM maken ervan dat het gevonden DNA-materiaal zwaar belastend is. Dit strookt echter niet met de feiten. Wat er van Louwes is gevonden is geen overtuigend bewijs voor zijn aanwezigheid/rol op het moment van de moord. De hypothese dat het bij vreedzaam contact in de ochtend is overdragen hebben jij en het OM niet op een overtuigende manier kunnen verleggen.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:58:40 #197
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661710
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:53 schreef luxerobots het volgende:

De meeste experts zien geen gerechtelijke dwaling. En Maurice de Hond zou ik persoonlijk geen expert noemen.
De meeste onafhankelijke experts die zich erin verdiept hebben zien wel een gerechtelijke dwaling.

- Ton Derksen
- Herman de Regt
- Hans Dooremalen
- Dan Krane
- Jason Gilder
- Jim Heinen


quote:
Podcast ‘Deventer Mediazaak’ is zelf typisch ‘trial by media’

De makers van de film, een boek en recent de podcast De Deventer Mediazaak over de geruchtmakende moord op de weduwe Jaqueline Wittenberg begaan een miskleun, zeggen wetenschapsfilosofen Herman de Regt en Hans Dooremalen. ,,Schandalig om via de media te scanderen dat Ernst Louwes terecht veroordeeld is.''
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb je de podcast nu al gehoord @luxerobots?

[ Bericht 2% gewijzigd door Gretzl op 31-07-2021 22:24:29 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:05:36 #198
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200661856
quote:
Experts kraken conclusie NFI in Deventer zaak
23 april 2009, 12:39
DEN HAAG - De Amerikaanse DNA-experts Dan Krane en Jason Gilder kraken het onderzoek van het Nederlands Forensich Instituut (NFI) in de Deventer moordzaak. De conclusie van het NFI dat de sporen van Ernest Louwes alleen op de blouse van het slachtoffer, de weduwe Jacqueline Wittenberg, konden zijn gekomen tijdens het misdrijf, is volgens hen onhoudbaar.

De NFI-bevindingen over de DNA-sporen van Louwes waren voor het gerechtshof in Den Bosch in februari 2004 doorslaggevend om hem tot twaalf jaar cel te veroordelen. Gilder vertelde donderdag tijdens de boekpresentatie en persconferentie van de vrijgekomen fiscalist dat het instituut het hof over deze cruciale informatie verkeerd heeft voorgelicht.

''Het NFI had nooit tot de conclusie mogen komen dat het DNA-materiaal van Louwes tijdens de moord op de blouse was gekomen. Het feit dat DNA-kenmerken van de fiscalist aanwezig waren in controlesporen was een sterke aanwijzing dat zijn DNA juist niet tijdens het misdrijf op de blouse terecht was gekomen'', stelt Gilder. ''Dat had het NFI moeten weten.

Uit hun onderzoek blijkt volgens Gilder en Krane ook dat het NFI veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid DNA-materiaal heeft gebruikt voor het uitvoeren van de testen. De Amerikaanse wetenschappers menen dat een dergelijke lage hoeveelheid DNA onbetrouwbare resultaten oplevert. (ANP)
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_200661962
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:55 schreef Gretzl het volgende:
Een minuscuul bloedvlekje dat gemakkelijk door middel van niezen / hoesten kan zijn overdragen, ook bij een kort bezoek. Als ze bijvoorbeeld samen over elkaars schouder naar papieren hebben gekeken (de anderhalvemetermaatschappij bestond toen nog niet ) Dat er betrekkelijk weinig bloed (DNA) van Louwes is gevonden is wat andere experts beweren die niet aan het OM gelieerd zijn.
Het gaat niet om een miniem spoor.

De Stentor: Iemand anders dan Louwes? Dat kan niet

''Richard Eikelenboom was de forensisch onderzoeker die Louwes’ dna op de blouse van de weduwe vond en daarmee het beslissende bewijs aanleverde.''

(...)

Maar die blouse was er nog wel. We hebben daarop tien sporen gevonden. Van het slachtoffer, omdat zij natuurlijk zwaar bebloed was. Ze had vijf steekwonden en die hele blouse zat onder het bloed. En in het bloed vonden we ook het dna van een mannelijk individu. Het is wel belangrijk om te zeggen: we hadden toen nog helemaal geen referentiemateriaal van Louwes. Dus we konden dat spoor niet vergelijken. Dat referentiemateriaal is toen met gierende spoed naar ons toegestuurd en dat bleek overeen te komen. Het was al duidelijk dat het spoor alleen door geweld op haar kon zijn achtergebleven. En dus niet door vluchtig contact.”

Met jullie bedrijf IFS speelt u met uw vrouw ook veel zaken na om te zien of theorieën in de praktijk kunnen kloppen?

,,Ja, we hebben het helemaal gereconstrueerd, om te kijken waar de dader nou dna achterlaat. Ik had ook een fake-blouse voor mijn vrouw. Sterker nog: ik heb veel meer experimenten gedaan. Oók experimenten met bloedsporen. Steken met dat mes, steken met bloed aan het mes, trekken aan die blouse. Daardoor kwam een knop los. Dat lijken details, maar het is voor de hypothese heel belangrijk. Op de plaats delict lag ook een knoop van de blouse van het slachtoffer. Het is Louwes geweest die die blouse heeft vastgehad, er hard aan heeft getrokken.”

Maar kan dat niet iemand anders geweest zijn, zoals de klusjesman?

,,De Deventer moordzaak is de enige zaak die ik gedaan heb waar ik sporen van maar twee mensen vond: van het slachtoffer zelf en van Louwes. Dat is vrij uniek. Meestal vind je rond de honderd sporen, ook van allerlei mensen die er niks mee te maken hebben. Laten we aannemen dat iemand anders het gedaan kan hebben. Dan heeft die persoon daar in een maanpak rondgelopen en helemaal niks achtergelaten.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:14:25 #200
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_200662025
Eikelenboom is niet onafhankelijk @luxerobots?. Ken je net zo goed de uitspraak van de rechter in Den Bosch quoten.

Het gaat er om dat je er in deze zaak niet blind vanuit kunt gaan dat de experts in dienst van het OM foutloos hebben gehandeld. Het heeft er tot noch toe alle schijn van dat ze na de schandalige geurproef nogmaals met het bewijs hebben geknoeid.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')