abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199088449
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:41 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Waarom dan dit topic vullen met dit soort posts?

Kun je niet gaan breien ofzo?
Nee ik ben geen echte vrouw dus ik doe dat soort dingen niet
  dinsdag 20 april 2021 @ 19:45:46 #177
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199088518
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:05 schreef knoopie het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een serieus te nemen (klimaat)wetenschapper horen zeggen dat we over 10 jaar uitgestorven zijn.
Ik ook niet. Probleem is dat ze steeds wel serieus genomen willen worden en 10 jaar later hun keutel weer intrekken.
  dinsdag 20 april 2021 @ 19:46:35 #178
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199088540
quote:
9s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:43 schreef Fugue het volgende:

[..]

Nee ik ben geen echte vrouw dus ik doe dat soort dingen niet
Wat heeft dat nou met vrouw zijn te maken?
pi_199088599
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:46 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat heeft dat nou met vrouw zijn te maken?
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 18:21 schreef Fugue het volgende:

[..]

Feminisme is dus niet vrouwelijk?
Kun je eerst mijn vraag nog beantwoorden
  dinsdag 20 april 2021 @ 19:50:55 #180
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199088645
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:39 schreef Ixnay het volgende:

[..]

"Die" kerncentrales.

Specifiek zeg. Welke zijn dat?
Allemaal. Hint: het gaat om wat je in die kerncentrales stopt, en waar dat vandaan komt.
Huilen dan.
pi_199088653
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Wat heb je gedaan om deze 'aannames' van je te onderzoeken? Als je iets wist van dynamische systemen dan zou je begrijpen dat 'enorme bosbranden' niet bestaan. Zie bijvoorbeeld: https://link-springer-com(...)07/s10651-007-0079-z . Verder is het een beetje een rare redenatie, want dat de aarde in het verleden catastrofes overleeft heeft lijkt me geen argument om er zelf maar één te veroorzaken.

Daarnaast introduceer je bij bosbranden geen extra koolstof in de korte kringloop. Dat doe je wel wanneer je fossiele brandstoffen opstookt. We hebben het in dat geval over biologisch materiaal dat er tientallen miljoenen jaren over gedaan heeft om opgebouwd te worden en vervolgens nog vele tientallen tot honderden miljoenen jaren erover gedaan had om weer terug in de kringloop te komen. Je snapt zelf toch ook wel dat wanneer je dat in praktisch één klap weer inbrengt in het systeem je de boel behoorlijk ontregelt?

De CO2 die vrijkomt bij een bosbrand wordt ook vrij snel weer opnieuw vastgelegd.
Dan zijn we het opzich eens. Men weet vrij nauwkeurig hoeveel extra energie we verbranden (opbrengst aardolie/steenkool/aardgas).
Maar nogmaals of dat de oorzaak is vd temperatuurstijging van de afgelopen 150 jaar en of dat wel een slecht ding is weten we helaas niet 100% zeker.

Verder heb ik een vrij hoog geloof in mijn eigen denken (aannames).
Vakman pur sang
  dinsdag 20 april 2021 @ 19:54:40 #182
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199088749
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:15 schreef knoopie het volgende:

[..]

VD zei letterlijk uitademen. Maar zoals gebruikelijk komt hij al weer terug op zijn woorden.
[..]

[..]

zoals ik in de post schreef die je net gequote hebt; voedsel verbouwen en mensen die uitademen produceert netto geen CO2, omdat het in een hele korte kringloop zit. Plantje groeit, wordt gegeten, mens ademt uit, plantje kan groeien. En omdat C niet uit het niets kan ontstaan, houdt dat elkaar in evenwicht.
Bij olie is dat een ander verhaal. In principe is dat ook een kringloop, maar dan eentje met duizenden jaren looptijd. Dus voordat alle CO2 die wij nu produceren door olie te verbranden weer tot olie is geworden, zijn we duizenden jaren verder.
Die Afrikanen waar VD het over had doen meer dan alleen eten en ademen. Ze verbranden ook olie.

quote:
Waarom weet jij nu tot op drie cijfers achter de comma nauwkeurig hoeveel je die opwarming kan terugdraaien als je niet gelooft in de data van de klimaatwetenschappers?
Het ironische is dat ik juist wel in de data van klimaatwetenschappers geloof. Alleen zijn dat hele andere klimaatwetenschappers met een hele andere politieke kleur. Dat jij die niet kent is vooral jammer voor jou. Je doet jezelf tekort door alleen bronnen te vertrouwen die geleverd worden door media met een politiek doel.

quote:
Van mij mag je best roepen dat de metingen “maar wat getalletjes zijn die iemand in excel heeft geklopt”
Dankjewel zeg dat ik dat mag, wat sympathiek.

quote:
maar dan moet je niet vervolgens op basis van diezelfde cijfers beweren dat je zo nauwkeurig weet hoeveel effect die maatregelen hebben.
Het zijn niet dezelfde cijfers.

quote:
Je kan niet alleen maar aannemen dat de getallen kloppen als het toevallig in jouw voordeel is.
Ik doe geen aannames. Wat snap jij niet aan wetenschappelijk onderzoek?
  dinsdag 20 april 2021 @ 20:00:19 #183
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199088872
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Allemaal. Hint: het gaat om wat je in die kerncentrales stopt, en waar dat vandaan komt.
Jij weet helemaal niet wat voor kerncentrales ik wil gaan ontwikkelen.

De hoeveelheid radioactief afval van iemand die een heel leven gebruik zou maken van kernenergie varieert ergens tussen het volume van een golfbal en een kleine appel. Dit is inclusief het equivalent van de energie in de fabriek waar hij producten van gebruikt en de verlichting van de snelweg waar hij overeen rijdt. Dit is heel goed en veilig te isoleren.
  dinsdag 20 april 2021 @ 20:02:30 #184
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199088912
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:48 schreef Fugue het volgende:

[..]

[..]

Kun je eerst mijn vraag nog beantwoorden
Daar was ik nog rustig over aan het nadenken.
pi_199088937
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 20:02 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Daar was ik nog rustig over aan het nadenken.
Oke bedankt voor je reactie neem je tijd
  dinsdag 20 april 2021 @ 20:31:16 #186
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199089516
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dan zijn we het opzich eens. Men weet vrij nauwkeurig hoeveel extra energie we verbranden (opbrengst aardolie/steenkool/aardgas).
Maar nogmaals of dat de oorzaak is vd temperatuurstijging van de afgelopen 150 jaar en of dat wel een slecht ding is weten we helaas niet 100% zeker.
De energie die we verstoken valt in het niet bij de energie die we vasthouden door de verhoogde concentratie broeikasgassen. Dat weten we heel zeker.
quote:
Verder heb ik een vrij hoog geloof in mijn eigen denken (aannames).
Gevaarlijk.
Huilen dan.
pi_199089815
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 19:54 schreef Ixnay het volgende:
Het ironische is dat ik juist wel in de data van klimaatwetenschappers geloof. Alleen zijn dat hele andere klimaatwetenschappers met een hele andere politieke kleur. Dat jij die niet kent is vooral jammer voor jou. Je doet jezelf tekort door alleen bronnen te vertrouwen die geleverd worden door media met een politiek doel.
Doe eens een linkje dan? Want tot nu toe heb je nog niks van je bronnen prijsgegeven en moeten we je maar op je blauwe ogen geloven.
quote:
Het zijn niet dezelfde cijfers.
De metingen van CO2 in de lucht van voor onze tijd vind je niet betrouwbaar, maar de metingen van de CO2 tijdens de uitstoot van de vulkaan Laki neem je zonder blikken of blozen over. Zelfs jij moet toch toegeven dat dit nogal opportunistisch is.
quote:
Ik doe geen aannames. Wat snap jij niet aan wetenschappelijk onderzoek?
Welk wetenschappelijk onderzoek? Want tot nu toe heb ik nog geen bronnen gezien. Ik lees graag waar jij je informatie vandaan hebt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 20 april 2021 @ 20:57:45 #188
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199090023
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 20:00 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Jij weet helemaal niet wat voor kerncentrales ik wil gaan ontwikkelen.
Jij :o ?

quote:
De hoeveelheid radioactief afval van iemand die een heel leven gebruik zou maken van kernenergie varieert ergens tussen het volume van een golfbal en een kleine appel. Dit is inclusief het equivalent van de energie in de fabriek waar hij producten van gebruikt en de verlichting van de snelweg waar hij overeen rijdt. Dit is heel goed en veilig te isoleren.
Het veilig opslaan van hoogradioactief afval is inderdaad een dingetje, goed dat je dat aanstipt. Ik ben zijdelings bij onderzoek daarnaar betrokken geweest. Maar wat ik wilde zeggen was dat, nog even los van alle lokale milieuproblematiek, de winning en verwerking van uraniumerts ook niet zonder CO2-uitstoot gepaard gaat.

Momenteel doet een kerncentrale ongeveer zo'n 33% van de CO2 t.o.v. een gascentrale als je het per opgewekt kWh bekijkt. Dat wordt slechter naarmate uranium moeilijker te ontginnen is, tot je een punt bereikt waarop uranium méér energie kost en CO2 produceert bij het winnen en verrijken dan het ooit zal kunnen compenseren in een kerncentrale. En aangezien er nog voor zo'n 65-85 jaar uranium in bekende voorraden zit kan dat punt misschien sneller bereikt worden dan je denkt, zeker wanneer er kerncentrales bijkomen.
Huilen dan.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:08:22 #189
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199090148
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 20:48 schreef knoopie het volgende:
Ik lees graag waar jij je informatie vandaan hebt.
Huilen dan.
pi_199090228
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 april 2021 20:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Jij :o ?

[ afbeelding ]
[..]

Het veilig opslaan van hoogradioactief afval is inderdaad een dingetje, goed dat je dat aanstipt. Ik ben zijdelings bij onderzoek daarnaar betrokken geweest. Maar wat ik wilde zeggen was dat, nog even los van alle lokale milieuproblematiek, de winning en verwerking van uraniumerts ook niet zonder CO2-uitstoot gepaard gaat.

Momenteel doet een kerncentrale ongeveer zo'n 33% van de CO2 t.o.v. een gascentrale als je het per opgewekt kWh bekijkt. Dat wordt slechter naarmate uranium moeilijker te ontginnen is, tot je een punt bereikt waarop uranium méér energie kost en CO2 produceert bij het winnen en verrijken dan het ooit zal kunnen compenseren in een kerncentrale. En aangezien er nog voor zo'n 65-85 jaar uranium in bekende voorraden zit kan dat punt misschien sneller bereikt worden dan je denkt, zeker wanneer er kerncentrales bijkomen.
All electric erts winnen is binnen 10 jaar gemeengoed. Kern is de enige optie tegen de CO2 uitstoot.
Vakman pur sang
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:40:06 #192
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199090808
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Kern is de enige optie tegen de CO2 uitstoot.
:') .

We kunnen het lang hebben over hoe 'duurzaam' kernenergie wel of niet is, wat een lokale ellende de winning van uraniumerts oplevert, het ontbreken van een adequate manier van het langdurig en veilig opslaan van hoogradioactief restafval, de (relatief) makkelijk winbare voorraden, etc. Maar dat is allemaal behoorlijk zinloos omdat kernenergie gewoonweg niet rendabel is.

Een kerncentrale kán, vanwege de schaalbaarheid, een prima optie zijn in de transitie tot volledige hernieuwbare opwekking van energie, maar dan zou ik zelf opteren voor gascentrales.

Het is niet voor niets dat de industrie er zelf al niks in ziet. Tekenend is hoe het proefballonnetje van de VVD over kernenergie een jaar of twee geleden keihard en unaniem werd afgeschoten door de energiereuzen (RWE, Eneco, Vattenfall, Essent). Commercieel niet rendabel en onrealistisch waren de bewoordingen samengevat. Dan hebben we het nog niet over alle projecten die talloze miljarden duurder uitvallen dan begroot (Finland van 3 naar 9 miljard, Frankrijk van 3 naar 19 miljard) of de projecten die nadat er al vele miljarden in geïnvesteerd zijn alsnog afgeblazen worden (Engeland).

Hoe je het ook wendt of keert: qua kWh-prijs kan kernenergie gewoon niet concurreren met zonne- of windenergie.
Huilen dan.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:41:45 #193
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199090848
Maar misschien kan onze gewaardeerde energietechnoloog @Ixnay ons hierover wat meer vertellen.
Huilen dan.
pi_199090998
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:41 schreef Isdatzo het volgende:
Maar misschien kan onze gewaardeerde energietechnoloog @:Ixnay ons hierover wat meer vertellen.
Sorry maar sluit maar aan achter in de wachtrij :{w
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:54:01 #195
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_199091081
quote:
Tegengas.
quote:
Mijn onbegrip van pseudoscepsis steeg naar nieuwe hoogten toen ik het – nota bene prominent op de voorpagina aangekondigde – opiniestuk van Guus Berkhout en Dick Thoenes in Elsevier Weekblad (betaalmuur) van 13 oktober las. Deze emeritus hoogleraren lijken zo’n beetje alle wetenschappelijke kennis over het klimaat, samen met de overwegingen van energiedeskundigen en –bedrijven en van economen en beleidsmakers die zich bezighouden met de energietransitie of het klimaat, op één grote hoop te gooien: die van het milieuactivisme. Wel zo makkelijk; dan hoeven ze zich er niet echt in te verdiepen om toch vast te kunnen houden aan de overtuiging dat ze het zelf allemaal veel beter weten. Het gevolg is dat ze nogal druk zijn met het weerleggen van beweringen die geen zinnig mens ooit zal doen.
https://klimaatveranda.nl(...)-elsevier/#more-9474

Toegegeven dat klimaatveranda vermoedelijk een website is van mensen die wel in klimaatverandering geloven.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:55:09 #196
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199091108
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:41 schreef Isdatzo het volgende:
Maar misschien kan onze gewaardeerde energietechnoloog @:Ixnay ons hierover wat meer vertellen.
Mijn uurtarief is 142,50.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:58:40 #197
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199091187
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:49 schreef Fugue het volgende:

[..]

Sorry maar sluit maar aan achter in de wachtrij :{w
Moet Ixnay je eerst leren breien ofwa?
Huilen dan.
pi_199091301
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Moet Ixnay je eerst leren breien ofwa?
Hoezo, ben ik niet vrouwelijk genoeg :'(
  dinsdag 20 april 2021 @ 22:36:07 #199
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199092010
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 april 2021 22:04 schreef Fugue het volgende:

[..]

Hoezo, ben ik niet vrouwelijk genoeg :'(
Als een blanke, succesvolle, hoogopgeleide, gezonde, sterke, heteroseksuele man dat zo inschat wie ben ik dan om daaraan te twijfelen?
Huilen dan.
pi_199094176
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:40 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

:') .

We kunnen het lang hebben over hoe 'duurzaam' kernenergie wel of niet is, wat een lokale ellende de winning van uraniumerts oplevert, het ontbreken van een adequate manier van het langdurig en veilig opslaan van hoogradioactief restafval, de (relatief) makkelijk winbare voorraden, etc. Maar dat is allemaal behoorlijk zinloos omdat kernenergie gewoonweg niet rendabel is.

Een kerncentrale kán, vanwege de schaalbaarheid, een prima optie zijn in de transitie tot volledige hernieuwbare opwekking van energie, maar dan zou ik zelf opteren voor gascentrales.

Het is niet voor niets dat de industrie er zelf al niks in ziet. Tekenend is hoe het proefballonnetje van de VVD over kernenergie een jaar of twee geleden keihard en unaniem werd afgeschoten door de energiereuzen (RWE, Eneco, Vattenfall, Essent). Commercieel niet rendabel en onrealistisch waren de bewoordingen samengevat. Dan hebben we het nog niet over alle projecten die talloze miljarden duurder uitvallen dan begroot (Finland van 3 naar 9 miljard, Frankrijk van 3 naar 19 miljard) of de projecten die nadat er al vele miljarden in geïnvesteerd zijn alsnog afgeblazen worden (Engeland).

Hoe je het ook wendt of keert: qua kWh-prijs kan kernenergie gewoon niet concurreren met zonne- of windenergie.
Als je pleit zo veel over het onderwerp te weten, dan weet je dat zon en wind niet haalbaar zijn, voor meer dan 20% vd opwekking.

Het valt me op dat mensen die erg tegen CO2 uitstoot ook tegen kernenergie zijn.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')