abonnement Unibet Coolblue
pi_198898866
Bron:https://www.nu.nl/binnenl(...)roente-en-fruit.html
quote:
De overheid moet meer doen om gezond eten te promoten en ongezond gedrag tegen te gaan, stelt de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) woensdag in een rapport. Daarom wil het adviesorgaan dat de btw op groente en fruit wordt verlaagd en dat er een verbod komt op reclame voor ongezond voedsel. Ook een suikertaks zou volgens de RVS kunnen bijdragen aan een gezonder leefpatroon.

In het advies schrijft de RVS dat gemeenten de bevoegdheid zouden moeten krijgen om het aantal snackbars en andere fastfoodketens te beperken, om zo een gezondere leefomgeving te creëren.

Het adviesorgaan benadrukt dat hiervoor grote investeringen nodig zijn. Volgens de RVS zou 2 procent van de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), wat neerkomt op ruim 1,7 miljard euro, een goed startbudget zijn.

Het tegengaan van gezondheidsachterstanden in de samenleving moet daarnaast wettelijk worden vastgelegd, benadrukt de RVS. Er moet een ondergrens komen wat betreft gezondheidskansen voor burgers, net als nu al het geval is met het bestaansminimum.

'Kansen op gezondheid ongelijk verdeeld'
Volgens de adviesraad zijn de kansen op gezondheid op dit moment zeer ongelijk verdeeld en hangen ze samen met sociale problemen, zoals werkloosheid, een laag inkomen, schulden en een ongezonde leefomgeving. Zo leven mensen met een kwetsbare positie (lager inkomen en een praktische opleiding) gemiddeld zeven jaar korter dan mensen met een hogere opleiding en een hoog inkomen. Ze leven daarnaast zo'n vijftien jaar korter in goede gezondheid.

Door de coronacrisis zijn de verschillen tussen groepen alleen maar uitvergroot, is te lezen in het rapport.

De raad vindt dat de regering meer moet doen om de maatschappelijke oorzaken centraler te stellen in alle lagen van de overheid. Ook moet er beter worden samengewerkt tussen relevante ministeries om tot een meerjarige aanpak te komen. "Door de complexiteit van de problematiek duurt het immers lang voordat effecten zichtbaar worden", aldus de RVS.
Geen reclame meer voor ongezonde producten en goedkopere groente en fruit zal voor veel mensen te laat zijn.
  woensdag 7 april 2021 @ 15:16:19 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198898920
En uiteindelijk betalen we allemaal meer en is nog steeds iedereen dik. Hoera!
  woensdag 7 april 2021 @ 15:17:18 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198898939
Uiteindelijk zal dit plan deels uitgevoerd worden. Hoger tax op vet, alcohol en suiker. Lagere taks op groente en fruit zal als 'onpraktisch' en 'tegen de wil van de bevolking' komen te vervallen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198898957
Goedkoper gezond voedsel: graag
Suikertaks: nee.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 7 april 2021 @ 15:21:53 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_198899030
Goedkoper gezond voedsel: Graag
Goedkoper ongezond voedsel: Graag
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 7 april 2021 @ 15:23:43 #6
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_198899068
Goedkopere groenten en fruit? Prima! Maar welke domoor gelooft dat een verlaging van het BTW-percentage op deze voeding zal leiden tot een langdurige prijsverlaging? Ze liggen daar in Zaandam al in een deuk; eenmalig de prijzen verlagen en vervolgens binnen een paar maanden de winkelprijs weer geruisloos in kleine stapjes terug naar het oude niveau.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 7 april 2021 @ 15:35:38 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198899254
quote:
10s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:23 schreef EdvandeBerg het volgende:
Goedkopere groenten en fruit? Prima! Maar welke domoor gelooft dat een verlaging van het BTW-percentage op deze voeding zal leiden tot een langdurige prijsverlaging? Ze liggen daar in Zaandam al in een deuk; eenmalig de prijzen verlagen en vervolgens binnen een paar maanden de winkelprijs weer geruisloos in kleine stapjes terug naar het oude niveau.
De belasting op groenten en fruit is juist met 50% gestegen onder Rutte.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198899344
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:17 schreef LXIV het volgende:
Uiteindelijk zal dit plan deels uitgevoerd worden. Hoger tax op vet, alcohol en suiker. Lagere taks op groente en fruit zal als 'onpraktisch' en 'tegen de wil van de bevolking' komen te vervallen.
Dit is precies hoe het zal gaan. De frikandelbroodjes en energiedrankjes tegen het normaal tarief, de gezonde zaken blijven op het verlaagd tariet. Een verhoging van het verlaagd tarief zal er ook nog wel komen, bij het verlagen hiervan zullen de supermarkten zelf de prijzen verhogen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_198899369
In dit land waar bedrijven als unilever een directe lijn met alle relevante ministeries hebben en ze rechtstreeks meeschrijven aan wetten en beleid, gaat hier natuurlijk niks ten goede aan veranderen. Unilever verdient namelijk niks aan verse groente en fruit, die verdient vooral aan gefabriceerde en overprocessed troep met veel te veel suiker, zout en goedkope vetten.
pi_198899459
Dit moeten we niet willen. Gr, gr VVD & Unilever.
  woensdag 7 april 2021 @ 15:49:27 #11
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_198899528
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

De belasting op groenten en fruit is juist met 50% gestegen onder Rutte.
Zal best, maar het terugdraaien er van zal nooit een langdurige prijsverlaging zal opleveren. Het verschil zal in de zakken van de aandeelhouders van Ahold en Jumbo etc verdwijnen. De marge op versproducten is enorm en de grootgrutters hebben er ingewikkelde methodes voor die berekenen bij welke prijzen er welke omzet op product X zal zijn, vervolgens kunnen ze dus statistieken maken bij welke prijs er de hoogste winstmarge op product X zal zijn. Dat zal altijd de drijfveer van de supermarkt zijn, niet de gezondheid van de burger.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 7 april 2021 @ 15:50:03 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_198899540
Ik kan me trouwens jaren geleden nog herinneren dat de kappersbranche ooit steen en been klaagde dat het hoge btw-tarief voor te hoge consumentenprijzen zorgde en toen heeft de overheid het tarief naar 6% bijgesteld. Echter de consumentenprijzen zijn momenteel hoger dan ooit te voren. Tenminste, bij de kapper waar ik kom.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  Redactie Sport woensdag 7 april 2021 @ 15:52:22 #13
274204 crew  Mexicanobakker
pi_198899582
Goedkoper gezond voedsel ben ik voor, als dat betekent dat ongezond voedsel iets duurder wordt kan ik daar goed mee leven.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_198899738
Constant is er lobby om lagere BTW. Maar dat stelt qua bedrag bijna niks voor.
De vorige keer dat de BTW van 6% naar 9% ging, ging de prijs van sinaasappelen bij AH omhoog van ¤ 2,99 naar ¤ 3,19, en dat was dus twee keer de BTW-aanpassing.

Het BTW-tarief kan niet steeds worden aangepast met extra uitzonderingen. Dat is onwerkbaar.
pi_198899805
Alles duurder maken, de creativiteit spat er van af.
pi_198899845
Ik vind het prima.
Maar dan wel extra middelen inzetten om de terugkeer van volkstuintjes te bevorderen.
Het moet wel voor iederéén leuk blijven.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 7 april 2021 @ 16:08:03 #17
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198899863
Uitstekend idee.
Praat over de hel en je komt er.
  woensdag 7 april 2021 @ 16:10:21 #18
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198899889
Goede kwaliteitsgroente en -fruit kun je alleen bij de groenteboer krijgen. Voor een tas voor de week ben ik al snel 30 euro kwijt. Appels, bananen, aardappelen en groente.
Praat over de hel en je komt er.
pi_198900040
Donder toch op met deze achterlijke bemoeizucht de hele tijd.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_198900062
Zak chips voor 5,50 :) :)
pi_198900240
Laat ze hun bemoeizuchtige rotsmoel houden
pi_198900249
  woensdag 7 april 2021 @ 16:35:15 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 7 april 2021 @ 16:40:41 #24
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_198900350
Pasjessysteem gebasseerd op bmi graag. Bmi > 25 = uitsluitend toegang tot de groente- en fruitafdeling van de supermarkt :)
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 7 april 2021 @ 16:45:18 #25
186611 Haags
pi_198900446
Heel goed, gooi de prijs van snoeptomaatjes maar omhoog.
Zonder wrijving geen glans
pi_198900614
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:16 schreef BasEnAad het volgende:
En uiteindelijk betalen we allemaal meer en is nog steeds iedereen dik. Hoera!
Precies en de kansen op gezondheid blijven ongelijk verdeeld. Want de lagere inkomens leven gemiddeld zo'n zeven jaar korter dan mensen met een hogere opleiding en een hoog inkomen, doordat de lagere inkomens de ongezonde leefomgeving niet kunnen ontvluchten.
pi_198900637
Leuk hoor. Maar BTW naar het lagere tarief gaat helaas niet tot prijsverlagingen voor de consument leiden. Dat verdwijnt in de zakken van de winkeliers.
"Pools are perfect for holding water"
pi_198900676
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:45 schreef Haags het volgende:
Heel goed, gooi de prijs van snoeptomaatjes maar omhoog.
En druiven! Een van de meest zoete producten in de supermarkt.
pi_198900701
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 15:41 schreef Farenji het volgende:
In dit land waar bedrijven als unilever een directe lijn met alle relevante ministeries hebben en ze rechtstreeks meeschrijven aan wetten en beleid, gaat hier natuurlijk niks ten goede aan veranderen. Unilever verdient namelijk niks aan verse groente en fruit, die verdient vooral aan gefabriceerde en overprocessed troep met veel te veel suiker, zout en goedkope vetten.
Ligt eraan wat er met Rutte gebeurt en de VVD.
pi_198900731
Er is zeker wat voor te zeggen om gezond(er) leven te stimuleren, maar het ambtenarenidee dat een kilo fruit drie cent goedkoper maken daar ook maar een centimeter beweging in zet is wel weer lachwekkend.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 7 april 2021 @ 17:03:43 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198900784
Bemoeizucht en geldklopperij.

Want die 3 cent per kilo gaat het verschil niet maken, alleen de ongezonde spullen worden wel duurder met de extra suikertaks.

Dus leuk plannetje verbloemd in een hele hoop mooie woorden, maar het is verkapt gewoon een ordinaire belastingverhoging.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_198900801
Het belangrijkste punt wordt weggelaten: volgens het RIVM moet alcholverkoop ook gereguleerd worden en alleen nog maar verkocht worden bij slijters. Vreemd dat dat in bovenstaand artikel niet staat.

quote:
Advies RIVM: alcohol alleen bij slijterij verkopen
https://www.telegraaf.nl/(...)j-slijterij-verkopen

Het begint steeds meer aantrekkelijk te worden om te emigreren naar bananenrepublieken waar ze 50 jaar op ons achterlopen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  woensdag 7 april 2021 @ 17:06:01 #33
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_198900823
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het belangrijkste punt wordt weggelaten: volgens het RIVM moet alcholverkoop ook gereguleerd worden en alleen nog maar verkocht worden bij slijters. Vreemd dat dat in bovenstaand artikel niet staat.
[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)j-slijterij-verkopen

Het begint steeds meer aantrekkelijk te worden om te emigreren naar bananenrepublieken waar ze 50 jaar op ons achterlopen.
Hier opteert het RIVM opeens wel voor de Zweedse aanpak...
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 7 april 2021 @ 17:46:00 #34
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198901480
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het belangrijkste punt wordt weggelaten: volgens het RIVM moet alcholverkoop ook gereguleerd worden en alleen nog maar verkocht worden bij slijters. Vreemd dat dat in bovenstaand artikel niet staat.
[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)j-slijterij-verkopen

Het begint steeds meer aantrekkelijk te worden om te emigreren naar bananenrepublieken waar ze 50 jaar op ons achterlopen.
Terug naar de jaren '80 met alle slijterijen en drankenhallen, maar dan verplicht.

Gaat nergens over.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 7 april 2021 @ 17:52:40 #35
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_198901638
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:33 schreef Aurelius het volgende:
[ afbeelding ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_198903232
We zijn hard op weg naar de intensieve menshouderij. Je moet en zal zo oud mogelijk worden om voldoende omzet voor de zorgindustrie te maken.

Een hele nieuwe generatie dominees staat hijgerig klaar om ons vanaf de kansel op onze zonden te wijzen en leefregels op te leggen, maar dan met staatsmacht. Het drinkwater mag nog steeds vergiftigd worden, Tata Steel mag een grijze deken over een stad heenleggen, Schiphol mag de nachtrust en de luchtkwaliteit blijven verpesten, sorteercentra mogen ongezonde nacht en wisseldiensten blijven opleggen, en een sociaal leven en overige geestelijke gezondheid mogen zomaar even on hold gezet worden door de staat om politiek gezichtsverlies te voorkomen.

Ik ben op zich niet tegen een suikertaks omdat het een sluipvetmester van de industrie is om gebrek aan kwaliteit zoals teveel zout te verbergen met een goedkoop middel. Maar het is zo ongelooflijk hypocriet dat je ongewilde gezondheidsschade laat doorgaan en vervolgens wel aan mensen hun persoonlijke keuzes komt die uiteindelijk alleen maar tot lagere zorgkosten leiden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198903412
Op zich geloof ik wel dat die zak chips minder aantrekkelijk is als die 2x zo duur is. Maar wat echt zou helpen is ook kooklessen op scholen en meer inzetten op gezondheid.

Een quotum op snackbars en fastfood is wel ingewikkeld. Wanneer is iets ongezond genoeg om daar onder te vallen?
pi_198903434
Of gewoon goedkoper groente en fruit en geen suikertaks.
Conscience do cost.
  woensdag 7 april 2021 @ 19:25:10 #39
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_198903494
Zolang junkfood specifiek geproduceerd wordt om consumenten steeds meer te laten eten is dit een druppel op een gloeiende plaat.
pi_198903503
Vooral het advies thuisblijven zo lang mogelijk propageren, dan komt alles goed.
  woensdag 7 april 2021 @ 19:34:37 #41
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198903747
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:22 schreef ems. het volgende:
Of gewoon goedkoper groente en fruit en geen suikertaks.
Dat kan natuurlijk niet en dat weet je zelf ook wel. Belasting heffen om het alternatief relatief goedkoper te maken dan het populaire.

Dat is de enige optie. Als je ambtenaar bent met een haat aan fun.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 7 april 2021 @ 19:38:16 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198903993
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 17:04 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het belangrijkste punt wordt weggelaten: volgens het RIVM moet alcholverkoop ook gereguleerd worden en alleen nog maar verkocht worden bij slijters. Vreemd dat dat in bovenstaand artikel niet staat.
[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)j-slijterij-verkopen

Het begint steeds meer aantrekkelijk te worden om te emigreren naar bananenrepublieken waar ze 50 jaar op ons achterlopen.
Ah, het alcoholverkoopverbod na 20:00 smaakt naar meer. Verrassend.
pi_198904390
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:11 schreef Weltschmerz het volgende:
We zijn hard op weg naar de intensieve menshouderij. Je moet en zal zo oud mogelijk worden om voldoende omzet voor de zorgindustrie te maken.

Een hele nieuwe generatie dominees staat hijgerig klaar om ons vanaf de kansel op onze zonden te wijzen en leefregels op te leggen, maar dan met staatsmacht. Het drinkwater mag nog steeds vergiftigd worden, Tata Steel mag een grijze deken over een stad heenleggen, Schiphol mag de nachtrust en de luchtkwaliteit blijven verpesten, sorteercentra mogen ongezonde nacht en wisseldiensten blijven opleggen, en een sociaal leven en overige geestelijke gezondheid mogen zomaar even on hold gezet worden door de staat om politiek gezichtsverlies te voorkomen.

Ik ben op zich niet tegen een suikertaks omdat het een sluipvetmester van de industrie is om gebrek aan kwaliteit zoals teveel zout te verbergen met een goedkoop middel. Maar het is zo ongelooflijk hypocriet dat je ongewilde gezondheidsschade laat doorgaan en vervolgens wel aan mensen hun persoonlijke keuzes komt die uiteindelijk alleen maar tot lagere zorgkosten leiden.
_O_
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_198904424
quote:
9s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ah, het alcoholverkoopverbod na 20:00 smaakt naar meer. Verrassend.
Het was vanaf dag 1 al bekend dat daar een politieke agenda achter zat en het niets met de pandemie te maken had.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_198904583
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:37:37 #47
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_198905261
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 19:11 schreef Weltschmerz het volgende:
We zijn hard op weg naar de intensieve menshouderij. Je moet en zal zo oud mogelijk worden om voldoende omzet voor de zorgindustrie te maken.

Een hele nieuwe generatie dominees staat hijgerig klaar om ons vanaf de kansel op onze zonden te wijzen en leefregels op te leggen, maar dan met staatsmacht. Het drinkwater mag nog steeds vergiftigd worden, Tata Steel mag een grijze deken over een stad heenleggen, Schiphol mag de nachtrust en de luchtkwaliteit blijven verpesten, sorteercentra mogen ongezonde nacht en wisseldiensten blijven opleggen, en een sociaal leven en overige geestelijke gezondheid mogen zomaar even on hold gezet worden door de staat om politiek gezichtsverlies te voorkomen.

Ik ben op zich niet tegen een suikertaks omdat het een sluipvetmester van de industrie is om gebrek aan kwaliteit zoals teveel zout te verbergen met een goedkoop middel. Maar het is zo ongelooflijk hypocriet dat je ongewilde gezondheidsschade laat doorgaan en vervolgens wel aan mensen hun persoonlijke keuzes komt die uiteindelijk alleen maar tot lagere zorgkosten leiden.
Snel op FvD stemmen dan maar. Als er wel 1 groep is die de multinationals aan banden wil leggen, opkomt voor werknemersrechten en paal en perk wil stellen aan het bedrijfsleven ten gunste van het woongenot van burgers, zijn het rechtsconservatieven wel.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:39:22 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_198905295
quote:
10s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:37 schreef IkStampOpTacos het volgende:

Snel op FvD stemmen dan maar. Als er wel 1 groep is die de multinationals aan banden wil leggen, opkomt voor werknemersrechten en paal en perk wil stellen aan het bedrijfsleven ten gunste van het woongenot van burgers, zijn het rechtsconservatieven wel.
Heeft nog lang geduurd... :')
pi_198905319
quote:
2s.gif Op woensdag 7 april 2021 16:40 schreef Puntenjager het volgende:
Pasjessysteem gebasseerd op bmi graag. Bmi > 25 = uitsluitend toegang tot de groente- en fruitafdeling van de supermarkt :)
Haha dat is wel een goede.
  woensdag 7 april 2021 @ 20:42:13 #50
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')