abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198895002
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

pi_198895029
Laatste berichten:

quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:44 schreef Lemijn het volgende:
Nee kan geen kwaad. Het uitgebreidere antwoord gooi ik op de app anders wordt het medisch advies op een forum :s) .

Totaal ongerelateerd: ik heb zo’n zin in een nieuwe voedingsperiode! *; .
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 09:49 schreef Tink89 het volgende:
Wolken: ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar mijn ervaring en die van de lactatiekundige in het ziektenhuis in weert is anders. spruit heeft geen kik gegeven, alleen even gemopperd toen ze z'n tong vast hielden, maar geen gekrijs ofzo. En dat kan hij wel bij honger of kramp. Misschien dat het nog uitmaakt dat hij veel jonger was, maar ik geloof echt niet dat het verschrikkelijk pijn deed.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:05 schreef kwakz0r het volgende:
Ohja, ter aanvulling, ik zou wel willen dat ik gewoon met hem in ons bed kon slapen, maar ik slaap met een cpap en vertrouw het dan gewoon niet (slaap dieper en er komt koude lucht uit). Ben ook een beetje door de omstandigheden gedwongen om toch een wat vastere slaapplaats en ritme te zoeken.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 10:41 schreef tpopml het volgende:
Interessant wel dat het dan overal zo'n andere benadering is. Oefeningen hier hielden in dat ik zijn kinnetje naar beneden duwde (voorzichtig) om een grotere hap te stimuleren, 'tandenpoetsen' dus met je pink in zijn mond en dan zijn tandvlees 'aaien' en dat zijn tongetje je vinger dan volgt, en (hier moest ik me echt even mentaal overheen zetten) dat je voorzichtig het diamantvormige wondje masseerde zodat dat flexibel bleef.

Het idee was dat het weefsel daarmee flexibel blijft en een beetje gestimuleerd wordt zodat het niet weer dichtgroeit op de oude wijze, waardoor je de behandeling zou moeten herhalen.

@:Kwakz0r, ik snap wel dat je dan niet wil. Ik voelde me er zelf ook pas comfortabeler bij toen hij iets van drie maanden was (en 8,4 kg). Met terugleggen hebben wij ook nog vaak een kruikje in bed gedaan terwijl ik aan het voeden was, zodat hij weer in een warm bedje terecht kwam. Misschien helpt dat?
@Lemijn wanneer ben je uitgerekend? Heb je nog voornemens om dingen hetzelfde of juist anders aan te pakken bij borstvoeding?
  woensdag 7 april 2021 @ 11:58:06 #3
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198896042
Begin juli mogen we weer ongeveer :). En ik denk dat het wel ongeveer hetzelfde wordt. Nou hadden we bijzonder weinig tegenslag: de boel kwam goed op gang, geen borstontsteking of kloven gehad, alleen overproductie die ik zonder grote kunstgrepen kon indammen. Het schijnt dat de kans op herhaling daarvan wel vrij groot is, maar we zien wel. Eerst opstarten en manoeuvreren om mijn -dan- kleuter heen. En ik hoop wat sneller de klok los te kunnen laten, ik voedde niet op de klok maar hield wel de voedingstijden nog best lang bij. Maar op verzoek voeden/ in slaap voeden/ samen slapen zijn allemaal dingen die me goed zijn bevallen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198897285
Ik hoop dat dat nog een keer zo goed mag verlopen O+
In slaap voeden vind ik heerlijk, hoe rustig hij ervan kan worden. Maar ik merk dat ik het soms wel lastig vind als afspraken botsen met bedtijd. Hoe heb jij dat gedaan?
  woensdag 7 april 2021 @ 13:35:46 #5
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198897348
Wat voor afspraken bedoel je? Ik heb zelden vergaderingen ‘s avonds. En bezoek had ik ook niet zo vaak en anders moesten ze wachten. Maar ik voedde in slaap omdat het fijn was én de makkelijkste manier. Het is geen doel op zich voor mij. Doel is die eerste tijd (eerste jaar denk ik) wel: maximale slaap, minimale strijd.

edit: ik woon alleen dus bijv sporten deed ik ook niet ‘s avonds. Ik ging vooral vroeg naar bed :z .
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_198907433
Nu een beetje overlap met babytopic, dus ik zal het verder even laten voor wat het is :) maar het doel deel ik! O+

Ik heb vandaag voor het eerst moedermelk in het bad gegooid, en ik had echt het idee dat zijn huidje superzacht was daarna. Is dit nou groene sweater syndroom?!
pi_198907939
Hebben jullie ook wel eens dat één borst super beurs aan voelt? Alsof het in z'n geheel een blauwe plek is. Maar er zitten geen harde plekken ofzo in, hij is echt helemaal soepel. Waar zou dat door kunnen komen?
pi_198914107
Bedankt voor de info en tips nog allemaal! Net bij de arts geweest en de ingreep is niet nodig. Hij heeft zn tong mooi over zn onderkaakje en er is geen kort riempje O+

Goed blijven opletten met aanleggen dus, want t ligt niet aan de anatomie
Kwak
  donderdag 8 april 2021 @ 13:07:44 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198914619
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:27 schreef Aure het volgende:
Hebben jullie ook wel eens dat één borst super beurs aan voelt? Alsof het in z'n geheel een blauwe plek is. Maar er zitten geen harde plekken ofzo in, hij is echt helemaal soepel. Waar zou dat door kunnen komen?
Ik heb dan te fanatiek compressie toegepast.

En fijn Kwak!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_198915177
Ah dan weet ik al waar 't door komt!

Goed nieuws kwak, dat scheelt toch weer!
pi_198915436
Ja nu nog slapen en me af en toe langer dan een halfuur tussen voedingen geven. Zou fijn zijn.
Kwak
pi_198918237
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:31 schreef tpopml het volgende:
In slaap voeden vind ik heerlijk, hoe rustig hij ervan kan worden. Maar ik merk dat ik het soms wel lastig vind als afspraken botsen met bedtijd. Hoe heb jij dat gedaan?
In de praktijk betekende dat meestal dat baby dan niet in zijn bedje sliep. In slaap voeden kost best even tijd en als ik zelf op hete kolen zat, wilde ik te snel overleggen en werd hij weer wakker. Dus dan voedde ik gewoon, soms even afgezonderd, soms in bijzijn van visite (ligt natuurlijk aan de afspraak) en liet baby dan gewoon bij me liggen of deed hem in de draagdoek. Zeker als ik nog buiten de deur moest zijn, sliep hij gewoon in de draagdoek prima.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198919736
Hé ik had toch hier nog over die bv sieraden geschreven? Nu is het weg... Nou ja ik vroeg aan Duman, van zijn er ook platte ringen, met moedermelk? Enige wat ik zie zijn ringen met een enorm rondje erop. Dat steekt uit en zou ik overal aan blijven haken. ik heb nog niets gevonden aan een simpele ring met moedermelk.
pi_198919760
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 17:28 schreef Phaidra het volgende:

[..]

In de praktijk betekende dat meestal dat baby dan niet in zijn bedje sliep. In slaap voeden kost best even tijd en als ik zelf op hete kolen zat, wilde ik te snel overleggen en werd hij weer wakker. Dus dan voedde ik gewoon, soms even afgezonderd, soms in bijzijn van visite (ligt natuurlijk aan de afspraak) en liet baby dan gewoon bij me liggen of deed hem in de draagdoek. Zeker als ik nog buiten de deur moest zijn, sliep hij gewoon in de draagdoek prima.
Thanks. Deed je dat ook toen de beeb al groter was?
pi_198920402
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:18 schreef Hilmo het volgende:
Hé ik had toch hier nog over die bv sieraden geschreven? Nu is het weg... Nou ja ik vroeg aan Duman, van zijn er ook platte ringen, met moedermelk? Enige wat ik zie zijn ringen met een enorm rondje erop. Dat steekt uit en zou ik overal aan blijven haken. ik heb nog niets gevonden aan een simpele ring met moedermelk.
nah ik plaats net een uitgebreide reactie en krijg een foutmelding

Even een korte reactie dan. Ik heb geen ervaring met deze bedrijven maar zoiets?
https://www.silverliningsieraden.nl/c-4064113/moedermelk-ringen/
https://edelsmederij-elize.nl/product/moedermelk-ring-nr-18/
https://www.geboortesiera(...)smalle-open-ruimtes/

[ Bericht 7% gewijzigd door Elleska op 08-04-2021 19:56:09 ]
pi_198923339
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:45 schreef Elleska het volgende:

[..]

Even een korte reactie dan. Ik heb geen ervaring met deze bedrijven maar zoiets?
Thanks, ik ben ook al tijden op zoek een zie nu gewoon bij die 2e link die je post van edelsmid Elize een ring die gewoon precies is wat ik graag wil <3
pi_198928484
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 13:31 schreef tpopml het volgende:
Doordat Sam het het beste doet op rust en regelmaat pas ik nu lig nog alles aan op zijn slaapjes. Vooral de ochtend- en begin middag slaap. Als ik een afspraak heb buitenshuis plan ik deze dan het liefst eind van de middag omdat dat slaapje het kortst is, die kan hij dan ook in de maxi Cosi onderweg doen.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_198929277
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:19 schreef tpopml het volgende:

[..]

Thanks. Deed je dat ook toen de beeb al groter was?
Ik denk tot het moment ongeveer dat hij over ging naar 1 slaapje per dag. Dat lukte vaak wel om te managen om afspraken/verplichtingen heen. Toen hij nog 2x sliep, kwam ik vaak in de knoei met ophalen van de oudste op school. Maar na een maand of 6 lukte slapen niet meer zo goed in een lawaaiige omgeving. Dus dan sliep hij nog wel in de draagdoek, maar alleen als we dan buiten gingen wandelen bijvoorbeeld. Niet zo gemakkelijk meer in huis.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198949043
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:45 schreef Elleska het volgende:

[..]

Jaaaa perfect. Nu kan ik er niet langer omheen. Dan symboliseert de ring gewoon beide jongens die ik heb gevoed want van de eerste heb ik geen mm meer helaas. Ik vind die tweede ook echt het einde. Die is echt perfect O+ oeh oef, 450¤ oke maar eens oriënteren op zulke ringen. En man zegt gewoon doen die dure haha. Maar nu in dubio, want wil de beide namen erop maar wat vind ik belangrijker, namen op de buitenkant en minder melk zien, of mooier buitenkant en namen niet te zien

[ Bericht 6% gewijzigd door Hilmo op 10-04-2021 18:41:49 ]
pi_198949682
Die 2e is ook mijn favoriet op dit moment. Bij een trouwring staan naam/datum vaak aan de binnenkant dus dat voelt voor mij logischer.

Ik heb nog 1 flesje melk in de vriezer liggen van L maar hoop dat er nog een 2e borstvoedingsperiode bij mag komen dus ik wacht nog even met een sieraad. Weet ook nog niet wat ik wil, een ring of een ketting. bij een ketting zou het een subtiel hartje zijn.
  dinsdag 13 april 2021 @ 11:06:24 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_198983702
Wanneer zijn jullie minder gaan kolven?

Ik kolf nu nog meestal 3 keer 10 minuten, dan heb ik meestal wel rond de 450cc. Goud drinkt 3 flesjes van 150 op de opvang, ik heb ook nog niet geprobeerd dat actief terug te managen.
Het kolven an sich gaat me gemakkelijk af hoor, en zeker nu met het fulltime thuiswerken, maar argh wat heb ik er een hekel aan. En dan elke keer alles weer schoonmaken. Ik zit er aan te denken om naar 2x20 minuten ofzo te gaan, en dan hopen dat ik er genoeg uit haal voor de dag.

Hij is nu zes maanden en ik heb geen flauw idee hoe vaak of veel hij live drinkt :+ We rapleyen dus substantieel voedsel krijgt hij nog niet echt binnen.
disclaimer
pi_198983738
Toen mijn kolfrecht afliep ging ik terug naar 1x, daarvoor zat ik al een poos op 2x kolven. Maar Dirk kreeg al vanaf 6 maand regelmatig een fles kv omdat ik niet genoeg kolfde om hem bij te houden, dus dat maakte het kolven er niet leuker op.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  dinsdag 13 april 2021 @ 11:21:02 #23
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_198983859
Hier ook pas met 9 maanden terug naar 1 x.
Maar ik maakte tussendoor nooit alles schoon hoor. Ik spoelde de kolfschelpen incl bevestiging gewoon door met koud water, daarna heet water, en wikkelde het in een hydrofiel. Pas aan het einde van de dat schoonmaken met een sopje.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_198984154
@SQ ik leg m’n spullen in de koelkast en haal ze eruit voor de volgende beurt. Afwassen doe ik ‘s avonds en daarna gaat alles mee in de vaatwasser. (Iedere kolfdag).

Ik zit nu op 4 keer kolven, soms drie. En blijf dit toch wel een poos doen.
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 13 april 2021 @ 11:58:04 #25
149959 SQ
snelle trees
pi_198984387
Vier keer :o respect hoor.

Nja het kolven is ook wel echt makkelijker nu natuurlijk, maar toch. Ik haat het :')
Misschien nog een tijdje 3 keer blijven proberen, zo lang ik nog niet naar kantoor hoef.

Ik verbaas me er over hoe ik weer na moet denken over dit soort dingen. Je zou denken dat ik het onderhand wel wist. Maar bij dingen die op een doordacht schema moeten loop ik altijd vast. Ik kan daar dus niks mee :')
disclaimer
  dinsdag 13 april 2021 @ 12:01:12 #26
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198984444
Slim van die spullen in de koelkast (heb alleen nooit ruimte in de koelkast :') )

Kolven voor een voorraadje zou ik weleens mee willen beginnen, maar vind dat zo lastig! Tip van de LK was na de ochtendvoeding, maar meestal is hij daarna wakker en komt dan na 1/1,5 uur weer en gaat vervolgens slapen, dus dan wil ik niet met lege borsten zitten :+

Hoe deden jullie dat? Wanneer begon je? Ben het totaal vergeten van Melba....

Heb in de kraamtijd wel gekolfd maar dat was als we baby bijvoeding gaven, om mezelf wel te stimuleren. Sindsdien kolf niet meer aangeraakt.
Kwak
pi_198985255
Altijd maar 2 keer op een dag gekolfd. Ze drinken altijd maar 1 kant dus t telde als 4 keer vond ik 😎 met 9 maanden naar 1 keer per dag en vanaf een jaar naar niet meer op t werk maar incidenteel thuis.

Zelfs in het ziekenhuis met m’n prematuur hoefde ik m’n kolf spullen maar 1x daags helemaal schoon en steriel te maken. Overdag eerst koud dan warm doorspoelen en dat is t.
  dinsdag 13 april 2021 @ 12:57:04 #28
149959 SQ
snelle trees
pi_198985256
Ik kolfde in het begin vooral bij flinke stuwing, als hij een keer goed had geslapen in de nacht. Maar dat heb ik echt maar een paar keer gedaan. Mijn meeste vriezervoorraad heb ik opgebouwd in de eerste 2 weken kdv, toen hij traditioneel flesweigerde :+
disclaimer
  dinsdag 13 april 2021 @ 12:58:02 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_198985272
Oh en ik maak ze ook niet helemaal steriel hoor, maar ik vind 2 keer spoelen en afdrogen ook al vallen onder schoonmaakgedoe :')
disclaimer
pi_198985286
Voorraad hier vooral bij elkaar gesprokkeld met de siliconen kolf om de toeschiet reflex aan de andere kant mee te vangen en om de eerste druk dr af te laten lopen voor het aanleggen omdat ze anders overstroomde :+ ):O
pi_198985355
Oh en doorspoelen met alles in elkaar geklikt! Niks geen droog maken daarna ook ^O^
  dinsdag 13 april 2021 @ 13:07:39 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_198985412
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 13:03 schreef Zo-is-dat het volgende:
Oh en doorspoelen met alles in elkaar geklikt! Niks geen droog maken daarna ook ^O^
Als ik niet afdroog trekt mijn kolf helaas niet zo lekker vacuüm, dat scheelt bij mij echt de helft in opbrengst.
disclaimer
pi_198985581
Ik heb echt zo’n dikke dip op dit moment. Waar ik eerst drie voedingen per sessie kolfde kolf ik nu net één voeding. :X Hopelijk krik ik dit weer snel op.
  dinsdag 13 april 2021 @ 13:22:19 #34
149959 SQ
snelle trees
pi_198985632
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 13:19 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Ik heb echt zo’n dikke dip op dit moment. Waar ik eerst drie voedingen per sessie kolfde kolf ik nu net één voeding. :X Hopelijk krik ik dit weer snel op.
Drie voedingen per sessie? En dat dan 3 keer per dag? _O_
Ik kolf in de ochtend tussen de 200-250 en dan nog 2 keer rond de 100, om in totaal op 450 uit te komen.
Ben je weer ongesteld geworden?

(overigens is 1 voeding per sessie toch geen issue? :@ Dat is toch precies goed?)
disclaimer
pi_198985784
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 13:22 schreef SQ het volgende:

[..]

Drie voedingen per sessie? En dat dan 3 keer per dag? _O_
Ik kolf in de ochtend tussen de 200-250 en dan nog 2 keer rond de 100, om in totaal op 450 uit te komen.
Ben je weer ongesteld geworden?

(overigens is 1 voeding per sessie toch geen issue? :@ Dat is toch precies goed?)
Ik heb er twee aan de borst. :P U. drinkt nog zo’n drie keer per dag en die tankt dan ook echt. Ik heb dus gelukkig wel een klein voorraadje van de dagen dat hij op het kdv zit.
Zielie drinkt flesjes van 100-120 ml, sinds kort 3 keer per dag. Ik zie liever vaker kleine flesjes, maar dat wil ze niet. En nog verder ophogen wil ik niet. Dus tegenwoordig haalt ze ‘s nachts weer veel in.

Ik werd ongesteld met 12 weken en sindsdien niet meer. Ben jij al ongesteld geworden?
  dinsdag 13 april 2021 @ 14:40:57 #36
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_198986665
SQ, ik ben van 3 naar 2x gegaan toen mijn productie dat toeliet, waarmee ik bedoel dat ik dan geen stuwing kreeg in de tussentijd. Ik was wel 11 uur babyloos per werkdag, dat is relatief lang. Maar dat was dus mijn criterium. Jacob dronk wat er was en heel soms vulde ik dat aan uit de vriezer maar eigenlijk klopte het meestal precies. En de vriezer vulde ik zo nodig weer tijdens een week vrij.

Oh wat kijk ik toch niet uit maar dat kolven :X
  dinsdag 13 april 2021 @ 14:59:18 #37
149959 SQ
snelle trees
pi_198986989
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 13:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Ik heb er twee aan de borst. :P U. drinkt nog zo’n drie keer per dag en die tankt dan ook echt. Ik heb dus gelukkig wel een klein voorraadje van de dagen dat hij op het kdv zit.
Zielie drinkt flesjes van 100-120 ml, sinds kort 3 keer per dag. Ik zie liever vaker kleine flesjes, maar dat wil ze niet. En nog verder ophogen wil ik niet. Dus tegenwoordig haalt ze ‘s nachts weer veel in.

Ik werd ongesteld met 12 weken en sindsdien niet meer. Ben jij al ongesteld geworden?
Oh ja, met 2 is dat wel een ander verhaal. Ben je niet de hele dag doodmoe van al dat lacteren? :D
Ik ben vorige week weer ongesteld geworden ja.
Goud drinkt 3 flesjes van 140-150 nu. Als hij bij mij is drinkt ie vaker en korter, maar dat is niet te doen op de opvang, dat snap ik ook wel, en hij drinkt het met liefde op.
En "nachtvoedingen" heb ik ook nog wel 3 ofzo ;( :') Maar goed - op de een of andere manier helpt het mentaal heel erg dat dit de laatste baby is en ik weet dat het eindig is :')
disclaimer
pi_198987871
Ik ben met 6 maanden naar 2x kolven gegaan en een week later ofzo dronk L ook nog maar twee ipv drie flessen op de opvang. Ik kolfde een aantal weken meer dan 300ml die ze met die twee flessen dronk. Sinds 3 weken ongeveer loopt mijn opbrengst nogal terug en kolf ik minder dan ze drinkt en gebruik ik dus mijn voorraad. Overmorgen is ze 9 maanden en ga ik terug naar 1x kolven (ik ben er gewoon klaar mee dat mijn werkdag zo vaak onderbroken wordt). Stiekem vandaag ook al maar 1x ivm afspraken. Mijn opbrengst is er helaas niet hoger van.

Ik heb ook het idee dat als ze live bij mij drinkt, ze veel minder drinkt dan de inmiddels 2x 170ml die ze mee naar de opvang krijgt en op gaat. Ik twijfel of ik dan ook minder mee moet gaan geven, want je weet idd niet zeker wat ze live drinkt.
  dinsdag 13 april 2021 @ 19:37:09 #39
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_198991320
Zijn er meerdere die ook zo’n handtastelijk kind hebben? Al zo lang ik me kan herinneren is mijn zoon tijdens het drinken met zij handje in mij aan het knijpen. Het liefst knijpt hij keihard in mijn tepel, maar ik houd m’n hand altijd stevig op m’n borst zodat hij daar niet bij kan. Ik weet dat er van die houten jettingen zijn maar aan mijn gewone ketting trekt hij ook al keihard, tot de striemen in m’n nek staan . Hij wil ook niets in z’n hand hebben, hij wil alleen maar in mij knijpen. Dit maakt dat ik het voeden soms vrij vervelend vind, ik ben mezelf alleen maar aan het beschermen. :{ :')
pi_198991597
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 13:07 schreef SQ het volgende:

[..]

Als ik niet afdroog trekt mijn kolf helaas niet zo lekker vacuüm, dat scheelt bij mij echt de helft in opbrengst.
Oh wat onhandig ;( maar wat ik doorspoel word ook al nat van de melk zelf tijdens het kolven. Hoe kan t bij jou dan toch t vacuüm beïnvloeden?
  dinsdag 13 april 2021 @ 20:06:22 #41
149959 SQ
snelle trees
pi_198992042
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 19:47 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Oh wat onhandig ;( maar wat ik doorspoel word ook al nat van de melk zelf tijdens het kolven. Hoe kan t bij jou dan toch t vacuüm beïnvloeden?
Ik kan echt niet iets afspoelen van een kolf en tegelijk bepaalde delen droog houden. Misschien ben ik wel gehandicapt dan ;)
disclaimer
  dinsdag 13 april 2021 @ 20:08:10 #42
149959 SQ
snelle trees
pi_198992084
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 19:37 schreef Mariposas het volgende:
Zijn er meerdere die ook zo’n handtastelijk kind hebben? Al zo lang ik me kan herinneren is mijn zoon tijdens het drinken met zij handje in mij aan het knijpen. Het liefst knijpt hij keihard in mijn tepel, maar ik houd m’n hand altijd stevig op m’n borst zodat hij daar niet bij kan. Ik weet dat er van die houten jettingen zijn maar aan mijn gewone ketting trekt hij ook al keihard, tot de striemen in m’n nek staan . Hij wil ook niets in z’n hand hebben, hij wil alleen maar in mij knijpen. Dit maakt dat ik het voeden soms vrij vervelend vind, ik ben mezelf alleen maar aan het beschermen. :{ :')
Ik kan er nog weinig van zeggen want hij is pas zes maanden, maar de mijne ligt me wel altijd als een kitten te bepotelen ja. Ik moet de nagels ook echt kort houden. En mijn haar op een staart. Ben benieuwd of dat zo blijft. Hoe oud is de jouwe nu?
disclaimer
pi_198992462
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 19:37 schreef Mariposas het volgende:
Dat heeft een reden. O+ Dat is om de toeschietreflex op te wekken.

Wel ontzettend irritant. Heb vanaf de eerste keer al meteen het handje weggeduwd en dat consequent blijven doen. U. probeert het nog steeds. Zielie is meer van het haren trekken.

@SQ Lastig hoor, 3 nachtvoedingen! Je mindset is inderdaad erg belangrijk. Accepteren en genieten van de minuten die je wel kan slapen. :+
  dinsdag 13 april 2021 @ 21:29:35 #44
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198993582
Crosspost :

Wij deden vandaag weer eens een trip ziekenhuis. Spruit groeit echt te slecht. Kinderarts wilde hem eigenlijk opnemen, maar met een hoop overredingskracht mocht hij mee naar huis. Plan is nu wegen, bijvoeden, hopen dat hij groeit... Morgen weer overleg met de arts.

Toch weer stille ondervoeding dus, ondanks dat hij zich meldt en goed lijkt te drinken, blijkt hij met wegen helemaal niet aan te komen en nog geen 30 te drinken bij de voeding in het ziekenhuis. Takkezooi. Ik weet dat onze start kut was, maar ik had zo gehoopt me bij de tweede minder zorgen te hoeven maken over groei en voeding. Heb er echt even verdriet van dat het zo loopt en ik weer een baby heb die niet zo goed kan samenwerken met mijn borsten.

Nu maar hopen dat combineren blijft lukken voorlopig, ik ben echt nog niet klaar voor het einde van de bv. Bij prul ging de kv er bij zes maanden af, omdat ze goed brood enzo ging eten en heb ik uiteindelijk 20 maanden gevoed. Ik wil dat nu weer...
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 13 april 2021 @ 21:52:23 #45
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_198994037
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 20:08 schreef SQ het volgende:

[..]

Ik kan er nog weinig van zeggen want hij is pas zes maanden, maar de mijne ligt me wel altijd als een kitten te bepotelen ja. Ik moet de nagels ook echt kort houden. En mijn haar op een staart. Ben benieuwd of dat zo blijft. Hoe oud is de jouwe nu?
over een paar dagen wordt hij 2, dus er is wel sprake van langdurige en structurele mishandeling. :')
pi_198994124
Mijne is 2,5 en doet ook buiten het drinken om niks liever dan zijn hand in mijn shirt steken en een beetje aan mijn borst friemelen :')
  dinsdag 13 april 2021 @ 22:02:19 #47
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_198994215
Wat rot tink. Hou oud is hij nu? Wat was zijn geboortegewicht en wat is zijn huidige gewicht?
Als hij een flesje krijgt, drinkt hij dan een stuk meer? Is het plan voor nu voeden en nakolven en dat per fles geven of voeden en aanvullen met kunstvoeding?
pi_198994316
Oh Tink, wat rot :'(. Ik heb ook in die situatie gezeten met de oudste, dikke knuffel :*.

Heb je overwogen om 1x per dag te clusterkolven om je productie een boost te geven? Als spruit inderdaad weinig drinkt, blijft je productie ook achter (stomme cirkel waar je dan in zit).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198994397
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 21:52 schreef Mariposas het volgende:

[..]

over een paar dagen wordt hij 2, dus er is wel sprake van langdurige en structurele mishandeling. :')
Als het op die leeftijd een beetje te gortig werd naar mijn idee, was de sessie gewoon klaar. Een beetje friemelen kon ik wel hebben, maar bij knijpen en echt pijn doen, probeerde ik eerst af te leiden of te waarschuwen en anders loskoppelen. Zelfde bij bijten.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 14 april 2021 @ 00:07:21 #50
171422 LadyBlack
paint it black
pi_198995827
Tink, wat naar...... ;(

Ik weet dat je erg tegen kolven op zag, maar ik heb voor mijn tweede 3 weken fulltime gekolfd (nadat ik vast had gesteld dat hij goed kon drinken). Hij was zo klein dat ik het hem zo makkelijk mogelijk wilde maken, zodat hij al zn energie kon steken in groeien.

Ook had dat als voordeel dat ik me niet elke keer af hoefde te vragen of ik moest voeden of kolven of bijvoeden en hoeveel dan etc etc....

Ik hoop dat jullie er gauw uit komen!!
  Manager PR/Moderator woensdag 14 april 2021 @ 00:26:13 #51
269689 crew  Viv
pi_198995922
@Tink89 wat kut, ik kan me je verdriet goed voorstellen. ;( En wat je eerder schreef, dat je er vertrouwen in begon te krijgen, dat heeft nu waarschijnlijk ook een flinke knauw opgelopen. :*

Sterkte en succes daar.
  woensdag 14 april 2021 @ 00:44:52 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198996000
@SQ toen ik met 5 maanden terug schroefde naar 2x 30 minuten, liep het al gauw terug naar 400ml en toen vond ik het de moeite niet meer.

Ik heb zondag voor het laatst gekolfd.
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator woensdag 14 april 2021 @ 00:52:57 #53
269689 crew  Viv
pi_198996033
quote:
7s.gif Op woensdag 14 april 2021 00:44 schreef Seven. het volgende:
@:SQ toen ik met 5 maanden terug schroefde naar 2x 30 minuten, liep het al gauw terug naar 400ml en toen vond ik het de moeite niet meer.

Ik heb zondag voor het laatst gekolfd.
Er is nogal een verschil tussen 2 keer per dag kolven onder werktijd en daarbuiten live voeden op verzoek, en 2 keer per dag kolven in de zin van fulltime kolven. :D

Helemaal van de kolf af dus, geniet van je herwonnen vrijheid en tijd. O+ Spoiler alert: ook dat went weer snel. :')
  woensdag 14 april 2021 @ 00:57:37 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198996049
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 00:52 schreef Viv het volgende:

[..]

Er is nogal een verschil tussen 2 keer per dag kolven onder werktijd en daarbuiten live voeden op verzoek, en 2 keer per dag kolven in de zin van fulltime kolven. :D

Helemaal van de kolf af dus, geniet van je herwonnen vrijheid en tijd. O+ Spoiler alert: ook dat went weer snel. :')
Oh ja, goed punt :+

Ik geniet wel enorm van het uitslapen O+ . Wekker om 7:30 en dan een half uurtje chillen met Colin in bed.
Resistance is futile.
pi_198997784
@Tink89, als er een moment komt dat je wel klaar bent met borstvoeding en stress om groei en productie en het genieten te ver achteraan komt, dan is dat ook okee. Onze start met Hannah was ook niet lekker (van overproductie tot kloven en borstontsteking tot ook niet aankomen) en ondanks dat ik er nog niet klaar mee was, ben ik mijn beste vriendin wel dankbaar geweest dat ze benoemde dat stoppen geen schande is. Het is fijn dat je de eerste uiteindelijk zo lang hebt kunnen voeden, maar dat is niet de norm voor de tweede. Kiezen voor de balans in het gezin, minder stress en meer ruimte voor leukere momenten is echt geen falen.

Het is wellicht niet het topic hiervoor, en misschien niet wat je wilt horen. Maar mij gaf het rust om even een tegengeluid te horen, zodat ik voor mezelf een goede grens kon bepalen tot hoever ik zou gaan. En ik gun jou dat ook. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_199000075
Wat super vervelend om te horen Tink! Ik heb ongeveer hetzelfde gehad bij mijn tweede. Je schrijft dat je nu weer wilt voeden tot 20 maanden, maar mijn tip is om kleinere "stappen" te nemen. Om eerst vast te houden om tot 6 maanden te kunnen voeden bijvoorbeeld want 20 maanden is nog zo ver weg. Dat gaf mij iig een stuk meer rust dan meteen voor de 2 jaar te gaan.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
pi_199001349
@Tink89 ik had het je zo gegund dat het makkelijker zou gaan deze keer. Geen tips maar wel een :* .
In mijn ogen ben je een bikkel, of je nou doorgaat met borst of kunstmelk. Al snap ik heel goed dat je het graag anders had gezien.

Mijn oudste begon met een jaar vervelend handtastelijk te worden. Een keertje was hij niet helemaal lekker en stond ik het toe voor snellere melkstroom, spuugde hij tien minuten later alles uit. Daarna mocht het nooit meer geloof ik. :D

Poffertje is een onrustige drinker. Paar slokjes en dan laat ze los want er is zoveel leuks te zien. Helaas grijpt ze dan gelijk naar mijn blote tepel. :X
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_199003514
Er is al veel gezegd tink, echt niet fijn dat het nu zo gaat, maar denk inderdaad ook aan jezelf en waar je grens is. :*

Verder heel herkenbaar dat gedrag van poffertje pkm. :D
Ik stop de voeding overigens als ze te afgeleid is en geen interesse meer heeft. De voedingen overdag (rond 12:00 en rond 16:00) duren gemiddeld 2,5 tot 3 minuten per kant. :+ Met veelvuldig loslaten en opnieuw aanhappen in die tijd. Ik kan me dus niet voorstellen dat ze daarmee 170ml binnenkrijgt?
Ze is wel tevreden tot de volgende voeding dus prima dan.
pi_199004906
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 11:06 schreef SQ het volgende:
Wanneer zijn jullie minder gaan kolven?

Ik kolf nu nog meestal 3 keer 10 minuten, dan heb ik meestal wel rond de 450cc. Goud drinkt 3 flesjes van 150 op de opvang, ik heb ook nog niet geprobeerd dat actief terug te managen.
Het kolven an sich gaat me gemakkelijk af hoor, en zeker nu met het fulltime thuiswerken, maar argh wat heb ik er een hekel aan. En dan elke keer alles weer schoonmaken. Ik zit er aan te denken om naar 2x20 minuten ofzo te gaan, en dan hopen dat ik er genoeg uit haal voor de dag.

Hij is nu zes maanden en ik heb geen flauw idee hoe vaak of veel hij live drinkt :+ We rapleyen dus substantieel voedsel krijgt hij nog niet echt binnen.
Hier ook flessen van 150 ml. Gaf in het begin ook wel eens flessen van 180, dat kreeg hij op maar ik kon er niet tegenaan kolven. Toen maar besloten minder te doen. Ik kolfde eerst drie keer per dag, 10 min ongeveer echt effectief. Met 6 maanden ben ik naar twee keer per dag gegaan en nu nog steeds, rond 11 uur en rond 15.00 uur. In het echt zijn dat ook de tijd ongeveer. Dat red ik prima. Live drinkt hij meer, eerste kolfbeurt heb ik net geen 200 en tweede 150.

Verder ook grafhekel aan kolven. Uitkoken doe ik niet aan, nooit gedaan. Flessen ook niet. Heet afwassen en afspoelen en uitlekken en klaar. Alleen savonds. Na gebruik gewoon koud afspoelen en bij de afwas leggen voor savonds.
pi_199005000
Kwak, qua voorraad aanleggen, ik kocht (veel te laat) op aanraden hier zo'n haakaa. Met bandje om de nek. Ene kant voeden, andere kant met vacuüm opvangen. Dat leverde soms wel 50 ml op of meer! Met stuwing kolfde ik nachts soms of sochtends als hij nog sliep de druk eraf. Was weer een beetje. Maar vooral lekkage kon ik een tijd op teren. Zo'n haakaa koste 13¤ ofzo, heel zacht ding. Had het veel eerder moeten kopen en nu staat het te verstoffen...
pi_199005443
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 18:46 schreef Hilmo het volgende:
Kwak, qua voorraad aanleggen, ik kocht (veel te laat) op aanraden hier zo'n haakaa. Met bandje om de nek. Ene kant voeden, andere kant met vacuüm opvangen. Dat leverde soms wel 50 ml op of meer! Met stuwing kolfde ik nachts soms of sochtends als hij nog sliep de druk eraf. Was weer een beetje. Maar vooral lekkage kon ik een tijd op teren. Zo'n haakaa koste 13¤ ofzo, heel zacht ding. Had het veel eerder moeten kopen en nu staat het te verstoffen...
Hier idem! Ik echt een aanrader!
  woensdag 14 april 2021 @ 19:38:06 #62
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_199005880
Als iemand een Haakaa overheeft dan wil ik 'm best overnemen!
  woensdag 14 april 2021 @ 20:18:44 #63
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_199006704
Ja, zo’n opvangkolf is wat mij betreft écht een must-have! Ik had er 1 van Lansinoh.
  woensdag 14 april 2021 @ 20:42:24 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199007024
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 19:38 schreef Lemijn het volgende:
Als iemand een Haakaa overheeft dan wil ik 'm best overnemen!
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 20:18 schreef Mariposas het volgende:
Ja, zo’n opvangkolf is wat mij betreft écht een must-have! Ik had er 1 van Lansinoh.
Laat ik nou nét klaar zijn met de (knock-off) haakaa van Mariposas.
Resistance is futile.
pi_199007093
Die silicone opvangkolf zou op het standaard uitzetlijstje moeten voor iedereen die borstvoeding wil geven. Dat ding is alleen al geweldig om in de kraamweek het teveel aan stuwing makkelijk en zonder smeren te verhelpen zodat de baby beter kan aanhappen.

Misschien info daarover in de OP zetten? De OP kan sowieso wel een update gebruiken zie ik nu, er staan veel dode linkjes.
  woensdag 14 april 2021 @ 21:07:53 #66
149959 SQ
snelle trees
pi_199007351
Ik heb zo'n ding nou juist echt nooit gemist :D maar goed, mijn lekkages zijn altijd op 1 hand te tellen geweest.
disclaimer
pi_199007698
Ik lek ook niet echt. Heb van die lekschalen maar daar drupte dan een paar druppels in.

Alleen als baby (Melba destijds, Pep natuurlijk nog niet) ineens doorsliep dan werd ik weleens wakker in een plas melk :')
Kwak
  woensdag 14 april 2021 @ 21:50:05 #68
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_199007965
Ik lekte ook nooit hoor, ik heb bij nr 2 niet eens zoogcompressen gebruikt. Maar het is juist zo ideaal om steeds beetjes op te vangen om een voorraadje op te bouwen, zonder dat je nog hoeft te kolven.
pi_199008113
Ja inderdaad, niet voor lekken maar voor tsr aan de niet gedronken kant opvangen en de eerste druk voor het aanleggen aan de wel te drinken kant *O*
Hele vriezer lade vol mee gesprokkeld in m’n verlof (waarvan een jaar later nu de bodem in zicht komt)
pi_199010652
@Tink89 Wat rot dat jullie weer zo veel zorgen hebben! Wat ik me afvroeg: heb je wel eens gedacht aan voeden met een borstvoedingshulpset? Zo kan je bijvoeden tijdens de borstvoeding zelf, waardoor ik het zelf als veel minder belastend ervaar dan wanneer je moet navoeden met een fles ofzo. Mocht je meer willen weten, DM of app gerust.
  donderdag 15 april 2021 @ 09:04:28 #71
319308 Tink89
To live is to dance
pi_199010732
Met een beetje bijvoeding (wegen voor en na en bijvullen tot 70 ml) blijkt spruit 130 gram in 36 uur aangekomen. Van de laatste 8 voedingen dronk hij er bovendien drie zo goed uit de borst dat bijvoeden niet nodig was.

Ik houd hoop dat dit - als enkel bv of als combinatie - goed kan blijven gaan O+ #rollercoaster

En gogo: hoe weet je dan hoeveel er bij moet?
pi_199013209
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 09:04 schreef Tink89 het volgende:
Met een beetje bijvoeding (wegen voor en na en bijvullen tot 70 ml) blijkt spruit 130 gram in 36 uur aangekomen. Van de laatste 8 voedingen dronk hij er bovendien drie zo goed uit de borst dat bijvoeden niet nodig was.

Ik houd hoop dat dit - als enkel bv of als combinatie - goed kan blijven gaan O+ #rollercoaster

En gogo: hoe weet je dan hoeveel er bij moet?
Dat is een beetje aftasten. Omdat ik het al vanaf het begin doe heb ik gewoon opgebouwd met tien cc per dag erbij. Toen heel lang op 90+3 gezeten, sinds een paar weken krijgt ze een schepje extra omdat ze zich steeds sneller ging melden. Stel dat je hier voor zou kiezen dan zou ik beginnen met wat hij meestal extra drinkt.

Fijn dat ie nu zo goed is aangekomen! Hopelijk blijft het een stijgende lijn nu!
  donderdag 15 april 2021 @ 14:27:23 #73
319308 Tink89
To live is to dance
pi_199014022
quote:
1s.gif Op donderdag 15 april 2021 13:09 schreef Gogo83 het volgende:

[..]

Dat is een beetje aftasten. Omdat ik het al vanaf het begin doe heb ik gewoon opgebouwd met tien cc per dag erbij. Toen heel lang op 90+3 gezeten, sinds een paar weken krijgt ze een schepje extra omdat ze zich steeds sneller ging melden. Stel dat je hier voor zou kiezen dan zou ik beginnen met wat hij meestal extra drinkt.

Fijn dat ie nu zo goed is aangekomen! Hopelijk blijft het een stijgende lijn nu!
Ah oke. Spruit drinkt soms 70 en da's genoeg of soms maar 45 en dan moet er voeding bij. En ik wil niet meer bijvoeden dan nodig is. Dus dan is die methode wat bewerkelijker dan met geen of bijna geen borstvoeding.
pi_199015728
Dan is het in jouw geval inderdaad misschien wat te bewerkelijk. Hopelijk is bijvoeden gewoon niet te lang nodig.
  donderdag 15 april 2021 @ 17:59:02 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_199016192
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 17:14 schreef Gogo83 het volgende:
Dan is het in jouw geval inderdaad misschien wat te bewerkelijk. Hopelijk is bijvoeden gewoon niet te lang nodig.
Toch txs voor de suggestie hoor! Alle tips zijn welkom.

Ik ben nu een beetje aan het rommelen met hoeveelheden. De kinderarts wilde voor de zekerheid heel ruim gaan zitten qua hoeveelheid, waardoor mijn baby van 3,3 kilo nu 8 voedingen van 70 ml krijgt. Da's alleen wel echt, echt proppen. Volgens de rekensom van LLL zou het 3,3 x 150 / 8 zijn en dat is 62 ml afgerond. En da's precies waar spruit zo'n beetje stopt met enthousiast zijn en we moeten gaan stimuleren, wakker houden enz. Dus als hij over een paar dagen nog zo groeit gaan we eens kijken wat hij zelf aangeeft en of hij ook netjes blijft groeien op 8 x 62 of 7 x 70. Hij hoeft geen 65 gram per dag te blijven aankomen natuurlijk.
pi_199017032
Die van mij, de Lansinoh dacjt ik ook mag ook wel naar een nieuwe eigenaar. Heb doosje enzo nog netjes bewaard. Verzendkosten is prima, want anders kom je al bijna richting de prijs van een nieuwe en dat is niet de moeite waard dan om over te nemen snap ik.

Ik slaap al 8 maand op een handdoek en nog bijna elke nacht wel nodig. Mijn pyjama is elke ochtend wel nat, of door de eerste voeding (ondanks washand op de andere borst) of gewoon door lekken . Ik weiger ondertussen om elke dag schone pyjama aan te doen haha en het gaat ook niet echt stinken ofzo. Droogt snel op haha. Maar wist niet of ik bij R ook zo lang op handdoek sliep maar ach, weet niet beter en slaap prima.
  vrijdag 16 april 2021 @ 16:43:40 #77
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_199029364
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 19:10 schreef Hilmo het volgende:
Die van mij, de Lansinoh dacjt ik ook mag ook wel naar een nieuwe eigenaar. Heb doosje enzo nog netjes bewaard. Verzendkosten is prima, want anders kom je al bijna richting de prijs van een nieuwe en dat is niet de moeite waard dan om over te nemen snap ik.

Ik slaap al 8 maand op een handdoek en nog bijna elke nacht wel nodig. Mijn pyjama is elke ochtend wel nat, of door de eerste voeding (ondanks washand op de andere borst) of gewoon door lekken . Ik weiger ondertussen om elke dag schone pyjama aan te doen haha en het gaat ook niet echt stinken ofzo. Droogt snel op haha. Maar wist niet of ik bij R ook zo lang op handdoek sliep maar ach, weet niet beter en slaap prima.
Oh ik heb zeker interesse Hilmo! Ik DM je even.

Verder nog een vraagje, de bv loopt nu zo goed (mede omdat Pep wel slaapt en dus wakker en effectief drinkt) en hij hapt veel beter dan Melba, maar ik ben dit dus niet gewend en twijfel nu...

Melba dronk de hele dag door, Pep is vandaag 4 weken en drinkt 6-8 keer per dag. Is dat genoeg voor mijn productie? Ik maak me over hem geen zorgen, hij plast goed en poept en begint nu af en toe wat krampjes te krijgen (alhoewel vandaag weer helemaal niet dus wie weet lag het aan mijn voeding van eergisteren) en hij groeit goed - t gaat me er meer om of een baby van 4 weken niet vaker moet drinken voor voldoende aanmaak...
Kwak
pi_199029596
Ah prima kwak, ik kijk in mijn dm! Elke drie uur drinken is 'gemiddeld' dacht ik toch? Kom je daarop? Dan prima lijkt me. Eerste weken hadden wij ook geen krampen maar wel last van mijn eten, alle kool zoals zuurkool, boerenkool was drama. Verder niet. Ineens na paar weken kwamen de krampen en de nachten met huilen. Hoogtepunt op 6 weken geloof ik. Daarna langzaam beter .
  vrijdag 16 april 2021 @ 17:10:43 #79
149959 SQ
snelle trees
pi_199029700
6-8 keer is prima, kwak. Mijne hebben nooit veel vaker gedronken en je ziet wat voor magere scharminkels dat zijn :+
disclaimer
pi_199029807
Wat SQ zegt. Bubbles heeft überhaupt nooit vaker dan 8x per dag gedronken.
  vrijdag 16 april 2021 @ 19:17:15 #81
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_199031251
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 april 2021 17:10 schreef SQ het volgende:
6-8 keer is prima, kwak. Mijne hebben nooit veel vaker gedronken en je ziet wat voor magere scharminkels dat zijn :+
Ja echt zielig wel, jouw kinderen. Van die Biafrakoppies....

:+

Als ie goed slaapt dan komt ie om de 4 uur (overdag, 4-4,5 uur s nachts) met twee keer een voeding na 2 uur of 1,5 uur als hij niet slaapt overdag.

Ik hou lekker aan wat hij zelf doet. Meestal is hij zelf wakker 4u na de voeding, eerder zou ik hem echt moeten wekken.
Kwak
  vrijdag 16 april 2021 @ 22:19:50 #82
319308 Tink89
To live is to dance
pi_199034107
Als hij plast, groeit en zich meldt voor eten, is het prima Kwak. Stoptie daarmee, dan moet er meer in.

Spruit drinkt nu af en toe 60, soms 2 voedingen achter elkaar aan het einde van de middag. En soms ook maar 25, ook als m'n borsten 's ochtends vol zitten. Raar kind :D
  zaterdag 17 april 2021 @ 18:35:59 #83
319308 Tink89
To live is to dance
pi_199043325
Conclusie na een dag heel hard m'n best doen: als ik een uur uittrek voor een voeding en continu wakker houd, stimuleer, compressie toepas en heel vaak van borst wissel, drinkt spruit al drie voedingen achter elkaar voldoende aan de borst.

We zetten dus nog even door, ik geef de hoop nog niet op.
  zaterdag 17 april 2021 @ 21:11:28 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199045362
Volhardend, Tink!
Resistance is futile.
  zondag 18 april 2021 @ 09:21:40 #85
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_199050377
Je bent wel een doorzetter Tink :*
Kwak
  zondag 18 april 2021 @ 16:41:55 #86
319308 Tink89
To live is to dance
pi_199057160
Ik weet van de oudste dat het echt makkelijker wordt en de voedingen an sich vind ik echt heel fijn. Dus ik houd nog even vol. De lk adviseert domperidon, dus dat overleg ik morgen even met de huisarts. Benieuwd of dat maakt dat we die 10-30 ml per voeding die we tekort komen, toch opgewekt krijgen.
  maandag 19 april 2021 @ 11:15:13 #87
149959 SQ
snelle trees
pi_199067687
Ik mocht vandaag een dag naar kantoor (tweede keer sinds augustus _O-) en was dus helemaal vergeten om de sleutel van de kolfkamer aan te vragen. Dit gebouw heeft geen centrale receptie dus ik ben nu in een kantoor gaan zitten om te kolven, met een post-it op de deur, nu maar hopen dat het gelezen en gerespecteerd wordt, anders zien ze tieten :+
disclaimer
pi_199068923
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 11:15 schreef SQ het volgende:
Ik mocht vandaag een dag naar kantoor (tweede keer sinds augustus _O-) en was dus helemaal vergeten om de sleutel van de kolfkamer aan te vragen. Dit gebouw heeft geen centrale receptie dus ik ben nu in een kantoor gaan zitten om te kolven, met een post-it op de deur, nu maar hopen dat het gelezen en gerespecteerd wordt, anders zien ze tieten :+
Die spanning dat er ieder moment iemand binnen kan komen, herkenbaar haha.
pi_199072812
Jaa zo herkenbaar van mijn enige kolfavontuur in feb. A4 op de deur gedaan en met rug naar de deur gaan zitten. Was ook nog een met een glazen deur.
  maandag 19 april 2021 @ 19:35:06 #90
149959 SQ
snelle trees
pi_199074513
Ja nou het scheelt dat bij ons thuiswerken nog steeds de norm is, dus geen visite gehad. Maar wat een gedoe weer _O- gaat thuis toch makkelijker ja.
disclaimer
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 april 2021 @ 19:53:47 #91
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_199074864
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:53 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Die spanning dat er ieder moment iemand binnen kan komen, herkenbaar haha.
Oh ja, en dan ook nog zeggen dat je daar niet van gediend bent om geconfronteerd worden met blote borsten, euhm als je gewoon gelezen had, dan wist je dat dat de situatie was en dat je niet naar binnen moest komen.

En dat dan vervolgens tijdens je beoordelingsgesprek verweten krijgen. :')
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_199075567
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 19:53 schreef Ynske het volgende:

[..]

Oh ja, en dan ook nog zeggen dat je daar niet van gediend bent om geconfronteerd worden met blote borsten, euhm als je gewoon gelezen had, dan wist je dat dat de situatie was en dat je niet naar binnen moest komen.

:o bizar joh!

Op mijn werk kijkt niemand op van een tepel meer of minder :+ we hebben wel eens met drie tegelijk op kantoor gekolfd :P gezellige boel :')
  maandag 19 april 2021 @ 21:04:19 #93
149959 SQ
snelle trees
pi_199076112
quote:

[..]

Oh wow :?
disclaimer
pi_199076373
quote:

[..]

Oh, dan zou ik ze heel snel om de oren slaan met anti-discriminatiewetgeving en dat ze dan voor een afsluitbare kolfruimte moeten zorgen. Kom nou.
pi_199077593
quote:

[..]

Hoe is dat afgelopen?

Dat zou bij mij echt in het verkeerde keelgat schieten.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 april 2021 @ 22:37:37 #96
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_199077972
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 22:17 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Hoe is dat afgelopen?

Dat zou bij mij echt in het verkeerde keelgat schieten.
Behoorlijk boos om geworden, waarbij die assistent manager zich compleet tegen me gekeerd heeft. En tijdens de Corona crisis toen er contracten beëindigd mochten worden, was ik de eerste :')
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 19 april 2021 @ 22:39:20 #97
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_199078003
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 20:36 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

:o bizar joh!

Op mijn werk kijkt niemand op van een tepel meer of minder :+ we hebben wel eens met drie tegelijk op kantoor gekolfd :P gezellige boel :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 19 april 2021 @ 23:16:09 #98
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_199078525
De lansinoh moedermelkopvanger/silicone kolf van @Hilmo net voor t eerst gebruikt bij de late vording. Hoppa al 35cc aan tsr en melk opgevangen!

Hij drinkt vaak heel onrustig rechts en dat ging nu ook beter (gaf die borst als tweede dus na het “kolven”). Links kwam geen echte TSR meer nadst hij er al gedronken had, rechts spoot het er echt uit :o
Kwak
pi_199079581
T
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 23:16 schreef kwakz0r het volgende:
De lansinoh moedermelkopvanger/silicone kolf van @:Hilmo net voor t eerst gebruikt bij de late vording. Hoppa al 35cc aan tsr en melk opgevangen!

Hij drinkt vaak heel onrustig rechts en dat ging nu ook beter (gaf die borst als tweede dus na het “kolven”). Links kwam geen echte TSR meer nadst hij er al gedronken had, rechts spoot het er echt uit :o
*O*
  dinsdag 20 april 2021 @ 07:35:46 #100
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_199079584
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 22:39 schreef Ynske het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou jaaaaaaa! Wat erg zeg :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')