abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198833011

quote:
Verkenner Kajsa Ollongren (D66) heeft vanmorgen toen ze het Binnenhof verliet per ongeluk interne notities uit de kabinetsformatie aan de camera's getoond. Ze had de stukken onder haar arm toen ze vertrok, omdat ze positief was getest op corona.

Op de uitvergrote foto van het ANP is onder het kopje "positie Omtzigt" te lezen: "functie elders". CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de nummer twee op de lijst, zit overspannen thuis. Verder is te lezen: "linkse partijen houden elkaar niet echt vast".

Ook staat er: "meerderheid Eerste Kamer voor niemand een must" en iets over de onderhandelingsstijl van CDA-leider Wopke Hoekstra en zijn mogelijke positie in het nieuwe kabinet.

De verkennende gesprekken zijn geannuleerd vanwege de positieve test van Ollongren.

bron
Stream:
https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal

Update:

twitter
pi_198833023
Laatste post in het vorige deel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

As hij zich niet herinnert dat ook over Omzigt gesproken is dan moet hij dat natuurlijk zeggen zo.
Dat woordje "keiharde" is een beschuldiging die niet te bewijzen valt.
Twee anderen bij dat gesprek aanwezig zeiden ook zich niet te herinneren dat er over Omtzigt was gesproken.
En wat dan nog ?
pi_198833038
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 12:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende: [..] Eens maar wmb maakt D66 toch al geen goede beurt door op deze manier de kat uit de boom te kijken. Hebben ze zo weinig eigen normen of inhoud dat ze eerst voortrekkers nodig hebben om een statement te maken?
Ik vind Kaag hier inderdaad ook wel ongelofelijk zwak. Die had nu gewoon kunnen reageren met "wij staan er exact hetzelfde in". Dan is Rutte IV gewoon weg. Maar blijkbaar durft ze dat niet.

Ik snap ook echt de reden niet, zou ze echt Rutte IV nog een optie vinden?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:06:40 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_198833051
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind Kaag hier inderdaad ook wel ongelofelijk zwak. Die had nu gewoon kunnen reageren met "wij staan er exact hetzelfde in". Dan is Rutte IV gewoon weg. Maar blijkbaar durft ze dat niet.

Ik vind het ook... bijzonder.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_198833069
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

As hij zich niet herinnert dat ook over Omzigt gesproken is dan moet hij dat natuurlijk zeggen zo.
Dat woordje "keiharde" is een beschuldiging die niet te bewijzen valt.
Twee anderen bij dat gesprek aanwezig zeiden ook zich niet te herinneren dat er over Omtzigt was gesproken.
En wat dan nog ?
Op je laatste vraag geeft Weisglas in het radiofragment een antwoord.
(Of er mensen van wakker liggen is uiteraard vers 2.)
Ik doe het ff rustig aan.
pi_198833081
quote:

[..]

Misschien denkt ze op andere vlakken een hoop concessies van de VVD los te kunnen peuteren. Al heb je daar natuurlijk geen bal aan als er verder geen andere coalitiepartners bij gevonden kunnen worden.
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:10:38 #7
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198833102
quote:

[..]

Hoezo is Rutte IV dan weg? De VVD bepaalt onder welke voorwaarden ze in de regering stappen en zonder de VVD wordt het zeer lastig regeren.
pi_198833116
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:09 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Misschien denkt ze op andere vlakken een hoop concessies van de VVD los te kunnen peuteren. Al heb je daar natuurlijk geen bal aan als er verder geen andere coalitiepartners bij gevonden kunnen worden.
Vooral dat laatste. De grootste consessie die ze wil is dat minstens GL en het liefst ook PvdA mee mogen doen. Je ziet die na dat debat en na deze conclusie van Segers toch niet in Rutte IV stappen? Dan zijn Klaver en Ploumen plots de mensen die Rutte in het zadel hielden. Dat kan gewoon niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198833118
quote:
16s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik vind het ook... bijzonder.
Ze wachten gewoon af.
D'66 wil natuurlijk graag politiek 'cashen' na hun prima verkiezingsuitslag.
Met principiële heldendaden gaat ze dat wellicht niet lukken. Dus houden ze hun kruit liever droog, zodat de focus op de VVD blijft... wat zeggen prominenten en leden daar over hun eigen Mark Rutte?
Hoe meer gekonkel er over die partij naar buiten komt hoe beter het is, voor om het even welke andere partij.
Ik doe het ff rustig aan.
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:14:07 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198833137
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:09 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Als je onder behoud van Rutte juist enorme inhoudelijke overwinningen kan boeken, zeg ik doen. Kom op zeg, het gaat om het landsbestuur, tis geen auditie voor de groep 8 musical - de inhoud doet er toe. Als Mark Rutte bereid is om het PvdD-programma uit te voeren, zou je als Ouwehand toch wel gek zijn om die kans te laten schieten. Je wil het land toch de voordelen van je programma doen proeven.
pi_198833147
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:10 schreef VoMy het volgende:

[..]

Hoezo is Rutte IV dan weg? De VVD bepaalt onder welke voorwaarden ze in de regering stappen en zonder de VVD wordt het zeer lastig regeren.
Omdat VVD dan wel een ander gaat zoeken. Ze zullen wel moeten. Als niemand meer met Rutte wil praten. Dan heeft VVD de keus een andere naar voren te schuiven (die dan over 4 jaar de premiersbonus pakt, helemaal niet onvoordelig) of niet mee te doen, in elk geval voorlopig. En er is dan een kans dat de rest met een gezamelijke vijand elkaar toch kan vinden, een gezamelijke vijand is vaak een heel goed bindmiddel.
pi_198833163
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat VVD dan wel een ander gaat zoeken. Ze zullen wel moeten. Als niemand meer met Rutte wil praten. Dan heeft VVD de keus een andere naar voren te schuiven (die dan over 4 jaar de premiersbonus pakt, helemaal niet onvoordelig) of niet mee te doen, in elk geval voorlopig. En er is dan een kans dat de rest met een gezamelijke vijand elkaar toch kan vinden, een gezamelijke vijand is vaak een heel goed bindmiddel.
Ik weet het niet, Rutte heeft echt een complete groep aan loyalisten om zich heen gebouwd de afgelopen tien jaar. En zover ik kan inschatten wil Rutte gewoon door, desnoods na nieuwe verkiezingen. Het zou wijsheid zijn om nu plaats te maken voor iemand anders, maar Rutte heeft verder niets. Politiek is zijn leven. Neem dat weg, en die man belandt in een diepe existentiële crisis. Dan maar fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer, zijn laatste strohalm.
pi_198833173
twitter

Al die gewezen VVD-kopstukken op Twitter zijn wel genieten. Wat zijn de druiven zuur.
zie email 27 oktober
pi_198833177
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:16 schreef TomWaits het volgende:

[..]

Ik weet het niet, Rutte heeft echt een complete groep aan loyalisten om zich heen gebouwd de afgelopen tien jaar. En zover ik kan inschatten wil Rutte gewoon door, desnoods na nieuwe verkiezingen. Het zou wijsheid zijn om nu plaats te maken voor iemand anders, maar Rutte heeft verder niets. Politiek is zijn leven. Neem dat weg, en die man belandt in een diepe existentiële crisis. Dan maar fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer, zijn laatste strohalm.
Dat laatste kan hij natuurlijk ook gewoon zijn als VVD een ander naar voren schuift als kandidaat-premier.
pi_198833192
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Al die gewezen VVD-kopstukken op Twitter zijn wel genieten. Wat zijn de druiven zuur.
_O-
pi_198833201
Rutte gaat gewoon door hoor. Let maar op.
pi_198833204
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat laatste kan hij natuurlijk ook gewoon zijn als VVD een ander naar voren schuift als kandidaat-premier.
Als hij dat zou accepteren is het natuurlijk gedane zaak, maar daarmee zou de bestuurscultuur (waar nu een principieel punt van wordt gemaakt) eigenlijk alleen nog maar erger worden. Een gewezen premier die Kamerlid wordt, die eigenlijk de regering moet controleren, maar ondertussen gewoon doodleuk doorgaat waarmee hij bezig was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2021 13:20:52 ]
pi_198833216
quote:
[ twitter ]
Heeft iemand Ton al eens verteld dat ze zelf ook maar 21,29% van alle stemmen hebben gekregen?
pi_198833230
quote:
[ twitter ]
Wel wat meer invloed dan die 3,5%... sowieso is Elias blijkbaar vergeten dat CU onder Balkenende al regeerde. En dat Rutte II ook al overleefde dankzij gedoogsteun van onder andere de CU.

Maar inderdaad, al die VVD bobo's op twitter gaan even los, gefrustreerd omdat ze het de verkeerde kant op zien gaan.
pi_198833241
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:20 schreef TomWaits het volgende:

[..]

Als hij dat zou accepteren is het natuurlijk gedane zaak, maar daarmee zou de bestuurscultuur (waar nu een principieel punt van wordt gemaakt) eigenlijk alleen nog maar erger worden. Een gewezen premier die Kamerlid wordt, die eigenlijk de regering moet controleren, maar ondertussen gewoon doodleuk doorgaat waarmee hij bezig was.
Maar daar kunnen de andere partijen weinig aan doen. Rutte is gekozen en mag dus in de kamer gaan zitten.
  Moderator zaterdag 3 april 2021 @ 13:23:51 #21
236264 crew  capricia
pi_198833247
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:20 schreef quirina het volgende:
Ik weet het niet.
Maar ik vind dit echt wel een klein ding om voor op te stappen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198833255
quote:

[..]

Langs de zijlijn met een glimlach zwijgend de boel ten onder zien gaan ten behoeve van je eigen agenda.
En achteraf kunnen zeggen, 'ik heb niks gezegd dus leg de schuld maar bij een ander'.
Handige zet van Kaag.
pi_198833270
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik weet het niet.
Zoals Segers terecht zegt. Het is een patroon.

Dit is de fameuze druppel.
zie email 27 oktober
pi_198833272
quote:

[..]

Ik weet het niet.
Het gaat niet meer om iets kleins, het gaat om de arrogantie van Rutte die dacht weg te komen met "ik heb er geen herinnering aan". Rutte had het klein kunnen houden, maar dat deed hij bewust niet tijdens het debat.

En dan ga je inderdaad je zoals Segers zegt afvragen of de cultuurverandering die nodig is er onder Rutte wel kan komen.
pi_198833274
Dit is gewoon een ongelofelijke impasse. Sommige zien gewoon hun gedroomde coalitie over links werkelijkheid worden. Maar ondanks dat een meerderheid in de eerste kamer niet noodzakelijk is, is iets dat neigt naar een meerderheid toch wel handig en als je VVD 12, Forum (en afsplitsingen daarvan) 12, en PVV 5 al uitsluit, dan wordt het wel heel moeilijk om een coalitie te vormen die iets heeft dat lijkt op een begin van een meerderheid.

Dit alles nog los van het feit dat ik een regering bestaande uit zoveel kleine partijen niet lang zie overleven.
pi_198833275
Die VVD-kopstukken zijn nu wel de personen met nul incasseringsvermogen, inderdaad. Je premier heeft van de voltallige oppositie een motie van wantrouwen gekregen nadat hij het totaal verprutst heeft in de verkenningsfase (eigenlijk ook van CU, D66 en CDA, maar om een totale crisis te vermijden steunen ze hem niet). Zelfs de PvdA was nog minder zuur bij een gigantische verkiezingsnederlaag enkele jaren terug, nadat ze 5 jaar jaar lang samen met Rutte de kastanjes uit het vuur hebben gehaald.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2021 13:28:21 ]
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:27:19 #27
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_198833277
quote:
[ twitter ]
Man man man. :')

Zelfreflectie: none.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_198833281
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:10 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het is wel grappig om te zien hoe mensen die sowieso de schurft aan Rutte hebben denken dat ze hem en zijn partij kunnen uitschakelen in een situatie waar de enige coalitie zonder de vvd uit 7 partijen bestaat.
pi_198833289
quote:
[ twitter ]
VVD'ers die klagen over machtspolitiek. Mooi dit
Hello, my name is Oliver
  Moderator zaterdag 3 april 2021 @ 13:28:50 #30
236264 crew  capricia
pi_198833294
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het gaat niet meer om iets kleins, het gaat om de arrogantie van Rutte die dacht weg te komen met "ik heb er geen herinnering aan". Rutte had het klein kunnen houden, maar dat deed hij bewust niet tijdens het debat.

En dan ga je inderdaad je zoals Segers zegt afvragen of de cultuurverandering die nodig is er onder Rutte wel kan komen.
De enige die hem weg kan sturen is de VVD. En dat zie ik niet gebeuren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198833297
quote:

[..]

Ik weet het niet.
Het is een optelsom en er zijn wel vaker bewindslieden opgestapt om kleine dingen. Een lullig bonnetje bijvoorbeeld
pi_198833300
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar daar kunnen de andere partijen weinig aan doen. Rutte is gekozen en mag dus in de kamer gaan zitten.
Dat is zeker zo.
pi_198833301
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:27 schreef TomWaits het volgende:
Die VVD-kopstukken zijn nu wel de personen met nul incasseringsvermogen, inderdaad. Je premier heeft van de voltallige oppositie een motie van wantrouwen gekregen nadat hij het totaal verprutst heeft in de verkenningsfase. Zelfs de PvdA was nog minder zuur bij een gigantische verkiezingsnederlaag enkele jaren terug, nadat ze 5 jaar jaar lang samen met Rutte de kastanjes uit het vuur hebben gehaald.
En wat als ze vinden dat hun leider is gepiepeld door zijn tegenstanders? Dat jij vindt dat hij liegt betekent niet dat iedereen hetzelfde denkt.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 3 april 2021 @ 13:30:28 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198833314
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:20 schreef quirina het volgende:
Daar ben ik bijna van overtuigd. Maar ik denk dat dit de VVD wel heel erg pijnigt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_198833315
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:27 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het is wel grappig om te zien hoe mensen die sowieso de schurft aan Rutte hebben denken dat ze hem en zijn partij kunnen uitschakelen in een situatie waar de enige coalitie zonder de vvd uit 7 partijen bestaat.
Het hoeft dus ook niet zonder VVD, maar zonder Rutte. Dat is een wezenlijk verschil. Er komt gewoon een VVD premier, maar die heet dan geen Rutte. Van Ark I, Van Nieuwenhuizen I, Yeşilgöz I, Dijkhoff I, Van Zanen I, desnoods Schippers I. De VVD roept maar en ze vinden echt wel een coalitie er bij. Maar Rutte IV, dat is een gepasseerd station.
pi_198833317
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Niet snel nee, maar op een gegeven moment zullen ze zich toch moeten afvragen of de carrière van één man ze zo veel problemen waard is.
pi_198833322
quote:

[..]

Het zou zelfs dom zijn. Zelfs als ze zonder hem willen regeren.
pi_198833326
quote:

[..]

Dan komt er geen coalitie, of een coalitie met alleen VVD en D66.

Klaver, Ploumen en Hoekstra willen echt niet bekend worden als degenen die Rutte in het zadel hielden.
pi_198833330
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het hoeft dus ook niet zonder VVD, maar zonder Rutte. Dat is een wezenlijk verschil. Er komt gewoon een VVD premier, maar die heet dan geen Rutte. Van Ark I, Van Nieuwenhuizen I, Yeşilgöz I, Dijkhoff I, Van Zanen I, desnoods Schippers I. De VVD roept maar en ze vinden echt wel een coalitie er bij. Maar Rutte IV, dat is een gepasseerd station.
Rutte nu wegsturen gaat niet gebeuren.
pi_198833339
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:29 schreef HiZ het volgende:

[..]

En wat als ze vinden dat hun leider is gepiepeld door zijn tegenstanders? Dat jij vindt dat hij liegt betekent niet dat iedereen hetzelfde denkt.
De discussie of Rutte liegt lijkt me persoonlijk toch vrij helder. Tuurlijk loog hij, maar hij kan dat niet toegeven, want dat betekent direct exit. Maar aangenomen dat hij niet loog en serieus de waarheid sprak over zijn herinnering, zou het in dat geval een kolossale blunder betekenen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2021 13:33:58 ]
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:33:35 #41
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_198833342
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:14 schreef VoMy het volgende:

[..]

Als je onder behoud van Rutte juist enorme inhoudelijke overwinningen kan boeken, zeg ik doen. Kom op zeg, het gaat om het landsbestuur, tis geen auditie voor de groep 8 musical - de inhoud doet er toe. Als Mark Rutte bereid is om het PvdD-programma uit te voeren, zou je als Ouwehand toch wel gek zijn om die kans te laten schieten. Je wil het land toch de voordelen van je programma doen proeven.
Dat klinkt leuk op papier, maar is onzin. Rutte heeft op geen enkele manier aanneembaar kunnen maken dat er in de toekomst verbetering komt, of dat hij in ieder geval actie gaat ondernemen. Rutte gaat je dan ook sowieso bedriegen.
pi_198833346
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Rutte nu wegsturen gaat niet gebeuren.
Wat zie jij dan gebeuren? Welke partij naast D66 gaat nu nog voor Rutte IV?
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:33:54 #43
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_198833348
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Idd, hoewel "functie elders" uiteraard not done is had Rutte er een bepaalde spin nog aan kunnen geven. Door nadat het uitkwam tegen het nieuws zeggen "dat zou mijn gesprek geweest kunnen zijn, vanwege de gewenste snelheid van de formatie door de grote crisis is al iets vooruitgelopen op bepaalde dingen, had uiteraard niet moeten gebeuren, het stond ongelukkig opgeschreven." Maar dan iets politieker en Ruttiaanser... De grote fout was "geen actieve herinnering."
pi_198833350
quote:

[..]

Wegsturen niet maar misschien wel aandringen op een vrijwillig vertrek. Rutte geen MP en door als kamerlid..zou zijn ego dat kunnen verdragen? 🤔
pi_198833353
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan komt er geen coalitie, of een coalitie met alleen VVD en D66.

Klaver, Ploumen en Hoekstra willen echt niet bekend worden als degenen die Rutte in het zadel hielden.
Ze lopen het risico Rutte sterker uit deze toestand te laten komen. Rutte kan zich de komende weken als oppositie gaan gedragen. En dat is heel ongemakkelijk voor de hele coalitie.
pi_198833358
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:27 schreef maan_man het volgende:
Dit is gewoon een ongelofelijke impasse. Sommige zien gewoon hun gedroomde coalitie over links werkelijkheid worden. Maar ondanks dat een meerderheid in de eerste kamer niet noodzakelijk is, is iets dat neigt naar een meerderheid toch wel handig en als je VVD 12, Forum (en afsplitsingen daarvan) 12, en PVV 5 al uitsluit, dan wordt het wel heel moeilijk om een coalitie te vormen die iets heeft dat lijkt op een begin van een meerderheid.

Dit alles nog los van het feit dat ik een regering bestaande uit zoveel kleine partijen niet lang zie overleven.
Is het eigenlijk per sé noodzakelijk om een kabinet 4 jaar te laten zitten? Na een pakket voor de onmiddellijke periode na een covid en wat bestuurlijke hervormingen om te zorgen dat dit soort situaties zich niet meer kunnen herhalen kun je toch prima weer nieuwe verkiezingen houden? Zelfs als uiteindelijk Rutte daar weer als premier uit zou komen.
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:36:44 #47
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_198833371
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:33 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Wegsturen niet maar misschien wel aandringen op een vrijwillig vertrek. Rutte geen MP en door als kamerlid..zou zijn ego dat kunnen verdragen? 🤔
Nee, die gaat dan naar de EU.
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:37:23 #48
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_198833378
twitter
twitter
quote:
[ twitter ]
Zou dit een fan van de VVD zijn? ;(
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:37:31 #49
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198833379
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat VVD dan wel een ander gaat zoeken. Ze zullen wel moeten.
Ik zie dat moeten niet zo. Laat D66 maar met de PVV regeren, of hoe wil je anders een kabinet gaan vormen? Elke verkenning in die richtimg wordt afgefakkeld, dus dan moet het met 8 partijen of 6 met gedoogsteun oid. Dat wordt 2 jaar formeren en een draak van een regeerakkoord. Ik geef het 10% kans om electoraal en in de uitvoering een succes te zijn.
Geen enkele partij moet iets. Ook de VVD niet.
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:38:35 #50
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198833388
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Is het eigenlijk per sé noodzakelijk om een kabinet 4 jaar te laten zitten?
Ja, de zittingsduur is wettelijk vastgelegd.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198833389
Nieuwe verkiezingen zouden naar mijn inschatting trouwens een even grote VVD opleveren. Puur vanwege de persoon Rutte en de combinatie dat de Nederlander sowieso mild rechts en mild conservatief van aard is. De VVD is gewoon het nieuwe CDA geworden - voor de gemiddelde burger in de Vinex-wijk. Rutte is niet voor niets de personificatie van 'de gewone Nederlander', die op zijn fiets naar z'n werk gaat.

Oftewel, bij nieuwe verkiezingen zit je met exact dezelfde situatie en zouden zelfs gunstig kunnen uitpakken voor de onderhandelingspositie van de VVD. Alleen vraag ik me af wie daar in hemelsnaam op zit te wachten.
pi_198833394
Het is wel grappig om te zien dat mensen denken dat Rutte de VVD is en dat willen formeren zonder Rutte gelijk staat aan een coalitie zonder de VVD nastreven.
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:39:07 #53
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198833395
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:36 schreef Tlaloc het volgende:
Nee, die gaat dan naar de EU.
:N Daar kotsen ze hem ook al uit en dus riep hij al in de media hoe leuk het zal zijn om weer les te gaan geven :')
Wat een stuk stront, hoort in de gevangenis
pi_198833398
VVD kan niks anders dan niet met Rutte verder gaan. Er is geen alternatief.
Want Rutte lijkt sowieso geen premier meer te worden.

Dus als Rutte aanblijft. kan VVD niet meeregeren. Wat dus of tot een heel vaag 7 partijen links kabinet lijdt of nieuwe verkiezingen.

Maar bij nieuwe verkiezingen wordt het heel lastig Rutte als lijstrekker en premier kandidaat weer naar voren te schuiven.

Dus ik zie eigenlijk geen optie voor VVD. Als ze willen regeren moeten ze nu afscheid nemen of later afscheid nemen met nieuwe verkiezingen. Alleen als ze het nu doen hebben 33 zetels. als ze het niet doen kunnen ze wel eens veel verliezen.
pi_198833410
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Is het eigenlijk per sé noodzakelijk om een kabinet 4 jaar te laten zitten? Na een pakket voor de onmiddellijke periode na een covid en wat bestuurlijke hervormingen om te zorgen dat dit soort situaties zich niet meer kunnen herhalen kun je toch prima weer nieuwe verkiezingen houden? Zelfs als uiteindelijk Rutte daar weer als premier uit zou komen.
Hoeft niet maar ik denk wel dat dit de ambitie is van degene die op de coalitietrein stappen. De komende 2 jaar ga je waarschijnlijk nog geen electorale vruchten plukken van het coronabeleid.
pi_198833412
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat zie jij dan gebeuren? Welke partij naast D66 gaat nu nog voor Rutte IV?
Ik zie geen duidelijk pad. Maar wat ik wel zie, is dat er veel te weinig oog is voor het feit dat andere partijen ook verzwakt zijn. Het CDA heeft een nieuwe loyalist (waarmee het duidelijk is dat iemand iets aan Omzigt moest doen). D66 heeft Ollongren en een uitzicht op een coalitiebespreking met CDA en CU.
Als Rutte/de VVD iets van politiek weten, dan kunnen ze een hoop bereiken ondanks het feestje gisteren.
pi_198833413
quote:

[..]

D66 is de enige partij naast VVD die wat te verliezen hebben bij nieuwe verkiezingen. Tenminste, het is maar de vraag of D66 dan groter wordt als dat ze nu zijn. En ook hebben ze de VVD nodig als ze wel gaan formeren (met of zonder Rutte). Ik zou eerder vanuit het CDA nu dezelfde boodschap als die van CU verwachten.
pi_198833415
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:38 schreef Caland het volgende:

[..]

Ja, de zittingsduur is wettelijk vastgelegd.
Daar kan vanaf geweken worden, het is zelfs eerder de uitzondering dan de regel dat kabinetten ook daadwerkelijk hun hele wettelijke zittingsduur intact blijven.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 3 april 2021 @ 13:40:45 #59
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_198833419
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
[ twitter ][ twitter ]
[..]

Zou dit een fan van de VVD zijn? ;(
Grote groepen figuren voor wie de democratie alleen goed is als het hen goed uit komt zijn helaas niet beperkt tot GL, D66 en Bij1.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:40:58 #60
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198833422
Verdiensten als premier :') :|W
30.000 ouders de vernieling in
De lul hoort in de gevangenis voor die ambstmisdrijven })
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:41:16 #61
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_198833427
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Daar kan vanaf geweken worden
Alleen bij ontbinding, ja.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_198833450
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:38 schreef TomWaits het volgende:
Nieuwe verkiezingen zouden naar mijn inschatting trouwens een even grote VVD opleveren. Puur vanwege de persoon Rutte en de combinatie dat de Nederlander sowieso mild rechts en mild conservatief van aard is. De VVD is gewoon het nieuwe CDA geworden - voor de gemiddelde burger in de Vinex-wijk. Rutte is niet voor niets de personificatie van 'de gewone Nederlander', die op zijn fiets naar z'n werk gaat.

Oftewel, bij nieuwe verkiezingen zit je met exact dezelfde situatie en zouden zelfs gunstig kunnen uitpakken voor de onderhandelingspositie van de VVD. Alleen vraag ik me af wie daar in hemelsnaam op zit te wachten.
Vertrouwen in Rutte van 54% naar 25%, ik weet dus niet of Rutte wel weer zou winnen.

https://eenvandaag.avrotr(...)jven-leider-steunen/
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:43:05 #63
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_198833453
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Daar kan vanaf geweken worden, het is zelfs eerder de uitzondering dan de regel dat kabinetten ook daadwerkelijk hun hele wettelijke zittingsduur intact blijven.
Na de oorlog was er ook een kort crisiskabinet meen ik.
  zaterdag 3 april 2021 @ 13:43:08 #64
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198833455
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:33 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Dat klinkt leuk op papier, maar is onzin. Rutte heeft op geen enkele manier aanneembaar kunnen maken dat er in de toekomst verbetering komt, of dat hij in ieder geval actie gaat ondernemen. Rutte gaat je dan ook sowieso bedriegen.
De uitvoering ligt niet bij Rutte en verder is ie binnen een coalitie niet chronisch onbetrouwbaar. Er wordt wel gretig overdreven op dit punt.
pi_198833458
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:39 schreef Stepperoller het volgende:
Het is wel grappig om te zien dat mensen denken dat Rutte de VVD is en dat willen formeren zonder Rutte gelijk staat aan een coalitie zonder de VVD nastreven.
Rutte = VVD en VVD = Rutte is vooral iets dat je nu kunt afleiden uit de reactie van VVV-partijprominenten.
pi_198833467
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:43 schreef maan_man het volgende:

[..]

Rutte = VVD en VVD = Rutte is vooral iets dat je nu kunt afleiden uit de reactie van VVV-partijprominenten.
= geen reden om andere partijen woorden in de mond te leggen over wat ze zouden willen.
pi_198833474
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:37 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik zie dat moeten niet zo. Laat D66 maar met de PVV regeren, of hoe wil je anders een kabinet gaan vormen? Elke verkenning in die richtimg wordt afgefakkeld, dus dan moet het met 8 partijen of 6 met gedoogsteun oid. Dat wordt 2 jaar formeren en een draak van een regeerakkoord. Ik geef het 10% kans om electoraal en in de uitvoering een succes te zijn.
Geen enkele partij moet iets. Ook de VVD niet.
En in dat scenario gaat Rutte keihard in de oppositie. Met voorspelbare winst als de onvermijdelijke val van het zespartijen kabinet daar is. Over een van de oneindige onderwerpen waarover ze het niet eens kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld windmolens in Amsterdam.
pi_198833476
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Vertrouwen in Rutte van 54% naar 25%, ik weet dus niet of Rutte wel weer zou winnen.

Ik las het, inderdaad. Desondanks vraag ik me af of dat te vertalen is naar een nieuwe verkiezingsuitslag, maar dat is puur gebaseerd op mijn dikke duim.
pi_198833489
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

En 81% van de VVD stemmers. Wat voor de VVD heel wat relevanter is. Ik zie dat zelfs 90% van die stemmers hem weer in het kabinet willen.
pi_198833498
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:43 schreef VoMy het volgende:

[..]

De uitvoering ligt niet bij Rutte en verder is ie binnen een coalitie niet chronisch onbetrouwbaar. Er wordt wel gretig overdreven op dit punt.
Dit is geen overdrijven, dit is denk ik precies de kern:

quote:
Maar wat we toen als fractie al tegen elkaar zeiden en vandaag naar buiten brengen is dat dat niet betekent dat het nu business as usual wordt. Integendeel. We willen een andere politieke cultuur, van eerlijkheid en van macht die zich door kritische Kamerleden laat controleren. Ook gezien de reacties van premier Rutte op de gebeurtenissen van de afgelopen anderhalve week – zowel voor, tijdens als na het debat – groeide bij ons als fractie de overtuiging dat Mark Rutte niet de drager van die nieuwe cultuur kan zijn.

Bij alle waardering die er óók is voor hem en na jaren waarin we heel vaak goed hebben samengewerkt, is er in deze affaire ook bij ons iets heel helder geworden. Het vertrouwen dat hij die andere cultuur kan vormgeven en dragen, is er bij de fractie niet.
En Klaver, Ploumen en minstens een deel van de CDA fractie zullen dit voor 100% onderschrijven.

Het is dus iets inhoudelijks. De persoon Rutte is na dit debat het symbool van de arrogantie van de macht waar ze vanaf willen.
pi_198833502
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:46 schreef HiZ het volgende:

[..]

En 81% van de VVD stemmers. Wat voor de VVD heel wat relevanter is.
Ja, ze verliezen dus 1/5e van hun stemmen, dat is een hele hoop.
pi_198833518
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:46 schreef HiZ het volgende:

[..]

En 81% van de VVD stemmers. Wat voor de VVD heel wat relevanter is.
Vraag is alleen of mensen nog massaal VVD stemmen met Rutte. wetende dat ze dan in principe uitgesloten worden .

Beetje het PVV dilemma. "verloren" stem. want met Rutte wordt er niet meer geregeerd
pi_198833527
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zo lineair is dat krachtenveld doorgaans niet. Hoeveel je ook verliest, ergens win je ook weer een paar stemmen.
pi_198833531
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet dus. 10% van de VVD stemmers zien geen rol voor Rutte in het nieuwe kabinet
. En dat is voor de shitstorm die de linkse coalitiebespreking zo gaat veroorzaken.
pi_198833544
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:48 schreef Abyss33 het volgende:

[..]

Vraag is alleen of mensen nog massaal VVD stemmen met Rutte. wetende dat ze dan in principe uitgesloten worden .

Beetje het PVV dilemma. "verloren" stem. want met Rutte wordt er niet meer geregeerd
VVD heeft goede ervaringen met oppositie voeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')