hij mag daar inhalen maar niet door buiten de baan te gaan, eigenlijk is dit de enige goeie beslissing die ze gisteren genomen hebben, hoe lullig het ook isquote:Op maandag 29 maart 2021 09:56 schreef opreis het volgende:
De tweede is
Had Max daar mogen inhalen.
Het zijn 2 los staande discussies maar omdat ze om het zelfde stukje asfalt gaan en Lewis beide keren het voordeel van de twijfel krijgt in omgekeerde situaties is het nogal krom
Er is onnodig verwarring gezaaid, dat kun je de wedstrijdleiding wel aanrekenen.quote:Op maandag 29 maart 2021 09:57 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ze zijn niet veranderd. Er werd alleen niet goed gehandhaafd.
En dat terwijl er tal van voorbeelden te zijn waarbij een auto daar inhaalde door buiten de baan te gaan, zonder te worden bestraft.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
hij mag daar inhalen maar niet door buiten de baan te gaan, eigenlijk is dit de enige goeie beslissing die ze gisteren genomen hebben, hoe lullig het ook is
tal van voorbeelden?quote:Op maandag 29 maart 2021 10:03 schreef opreis het volgende:
[..]
En dat terwijl er tal van voorbeelden te zijn waarbij een auto daar inhaalde door buiten de baan te gaan, zonder te worden bestraft.
Dat vind ik ook, maar ook Hamilton die 30 maal de track limieten overschreed daar had men moeten ingrijpen. Ook dat was zeker gezien een undercut een enorm voordeel.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
hij mag daar inhalen maar niet door buiten de baan te gaan, eigenlijk is dit de enige goeie beslissing die ze gisteren genomen hebben, hoe lullig het ook is
kijk als dat zo was dan was het juist maar de feiten worden verdraaidquote:Op maandag 29 maart 2021 10:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
hij mag daar inhalen maar niet door buiten de baan te gaan, eigenlijk is dit de enige goeie beslissing die ze gisteren genomen hebben, hoe lullig het ook is
we hebben een andere mening over de feiten, maar het blijft nog steeds een meningquote:Op maandag 29 maart 2021 10:11 schreef Predator40 het volgende:
[..]
kijk als dat zo was dan was het juist maar de feiten worden verdraaid
hij heeft hem daar niet ingehaald!
Maar door daar wijd te gaan kon je dus eerder op het gas en zodoende heb je een enorm voordeel. Ik kon wel leven met die beslissing hoe zuur ook. Wat mij wel dwars zit is dat Hamilton niet bestraft is door daar 30x zijn voordeel te pakken.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:11 schreef Predator40 het volgende:
[..]
kijk als dat zo was dan was het juist maar de feiten worden verdraaid
hij heeft hem daar niet ingehaald!
feit is dat max voor lag ( ook al is het met 1mm ) en dan ben je de bovenliggende partij in een bocht.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:13 schreef Tarado het volgende:
[..]
we hebben een andere mening over de feiten, maar het blijft nog steeds een mening
dat is niet zo, in welk regelboek staat dat?quote:Op maandag 29 maart 2021 10:18 schreef Predator40 het volgende:
[..]
feit is dat max voor lag ( ook al is het met 1mm ) en dan ben je de bovenliggende partij in een bocht.
altijd al zo geweest.
hij moest wel wijd he....anders beukte HAM hem in zijn zijkant, ham zat met 1 wiel al op de witte lijn.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar door daar wijd te gaan kon je dus eerder op het gas en zodoende heb je een enorm voordeel. Ik kon wel leven met die beslissing hoe zuur ook. Wat mij wel dwars zit is dat Hamilton niet bestraft is door daar 30x zijn voordeel te pakken.
waar staat dat het niet zo is ?quote:Op maandag 29 maart 2021 10:19 schreef Tarado het volgende:
[..]
dat is niet zo, in welk regelboek staat dat?
nee het is helemaal niet zo zwart witquote:Op maandag 29 maart 2021 10:21 schreef Predator40 het volgende:
[..]
waar staat dat het niet zo is ?
en hoelang kijk je al F1 ?
diegene die VOOR ligt heeft altijd het voordeel.
staat gewoon in de regels
Als die mogelijkheid van het het overschrijden van de track limieten in die bocht er niet was geweest maar een muur had je daar nooit die inhaalactie kunnen maken. Maar aangezien Hamilton daar al 30x gebruik van had gemaakt ontstaan dit soort vreemde beslissingen.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:18 schreef Predator40 het volgende:
[..]
feit is dat max voor lag ( ook al is het met 1mm ) en dan ben je de bovenliggende partij in een bocht.
altijd al zo geweest.
ze moeten gewoon weer gebruik gaan maken van grind/zand/murenquote:Op maandag 29 maart 2021 10:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als die mogelijkheid van het het overschrijden van de track limieten in die bocht er niet was geweest maar een muur had je daar nooit die inhaalactie kunnen maken. Maar aangezien Hamilton daar al 30x gebruik van had gemaakt ontstaan dit soort vreemde beslissingen.
Sorry, maar dit vind ik een beetje kinderachtige argumentatie.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:21 schreef Predator40 het volgende:
[..]
waar staat dat het niet zo is ?
en hoelang kijk je al F1 ?
diegene die VOOR ligt heeft altijd het voordeel.
staat gewoon in de regels
en max lag voor de bocht al voor,en behield dat.
ok sorryquote:Op maandag 29 maart 2021 10:34 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Sorry, maar dit vind ik een beetje kinderachtige argumentatie.
Probeer even bij de inhoud te blijven. Zulke opmerkingen word het niet gezelliger op.
In principe hadden ze bij Max gewoon de tactiek van Lewis kunnen kopiëren, dan had Lewis er in de baan voorbij gemoeten, er vanuit gaande dat hij in die 1e ronde op z'n nieuwe banden niet genoeg zou winnen om hem meteen te passeren. Maar Lewis ging 2x wel heel erg vroeg, dan had je nog het risico dat de banden het niet zouden houden en Bottas daarvan zou profiteren die wel op een andere strategie zat.quote:Op maandag 29 maart 2021 09:55 schreef potjecreme het volgende:
Ik was een beetje verbaasd over hoe goed Mercedes het initiatief nam.
Wat had Red Bull anders kunnen doen?
wat mij vooral opviel is dat Verstappen geen gat kon slaan bij die 1e stint, hopelijk ligt dat aan dat differentieel want zo niet dan is die vermeende voorsprong van Red Bull alweer weg voordat die er uberhaupt wasquote:Op maandag 29 maart 2021 10:47 schreef Marcoss het volgende:
[..]
In principe hadden ze bij Max gewoon de tactiek van Lewis kunnen kopiëren, dan had Lewis er in de baan voorbij gemoeten, er vanuit gaande dat hij in die 1e ronde op z'n nieuwe banden niet genoeg zou winnen om hem meteen te passeren. Maar Lewis ging 2x wel heel erg vroeg, dan had je nog het risico dat de banden het niet zouden houden en Bottas daarvan zou profiteren die wel op een andere strategie zat.
Ik denk dat ze sowieso te lang hebben gewacht met de 2e pitstop, Max had sowieso al het voordeel van nieuwere banden richting de slotfase, maar het gat werd daardoor onnodig groot. Al was het nog steeds genoeg natuurlijk, hij zat op het juiste moment aan de staart van Hamilton..
2 dingen:quote:Op maandag 29 maart 2021 11:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat mij vooral opviel is dat Verstappen geen gat kon slaan bij die 1e stint, hopelijk ligt dat aan dat differentieel want zo niet dan is die vermeende voorsprong van Red Bull alweer weg voordat die er uberhaupt was
Dan was afsluiten op de softs ook nog een mogelijkheid geweest als die harde banden lang genoeg mee gingen.. Ik had nu ook het idee dat ze zo lang doorreden zodat hij de race kon eindigen op de softs, maar dat was dus niet het geval..quote:Op maandag 29 maart 2021 11:39 schreef Tijn het volgende:
Ik vraag me af of Max betere kansen had gehad als-ie de laatste twee stints had omgedraaid. Met een lange middelste stint op de harde band, had-ie op het eind met mediums misschien makkelijker langs Hamilton kunnen komen, die toen op oude, harde banden reed.
Grasstrook zodat als je een fout maakt, deze ook direct bestraft wordt.quote:Op maandag 29 maart 2021 10:29 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ze moeten gewoon weer gebruik gaan maken van grind/zand/muren
dan is alles gewoon duidelijk.
of sensoren en 3 strikes = 5 sec penalty.
Ik vind het vooral raar dat ze binnen vier bochten al 100% zeker wisten dat Max fout zat. Het is gewoon onmogelijk om binnen zo'n korte tijd alle camerabeelden te bekijken en de schuld 100% bij Max te leggen.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:43 schreef Zorro het volgende:
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij zegt de raceleiding nooit dat je je plek terug moet geven?
Ja in de rijdersbriefing of zo, dat men aangeeft plek teruggeven of anders 5 sec straf. Maar niet tijdens de race een directe order?
Dan zou dit helemaal schandalig zijn.
Maar zoals gezegd, misschien zit ik ernaast.
Toto zegt nein.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:46 schreef _UserName_ het volgende:
Wat mij betreft krijgt Lewis gewoon alsnog 5s straf voor de 29 keer dat hij de baan verliet en minimaal voordeel pakte. Wat betreft de inhaalactie van Max zie ik dat hij er al voorbij was voor bocht 4. Niet in zijn geheel maar liep wel voor. Je zie Max ook een stuurcorrectie maken omdat Lewis ook al tegen de lijn rijdt, Max kon niks anders dan de baan verlaten om een ongeluk te voorkomen. Max had gewoon door moeten rijden, liever met 5s als eerste over de finish dan op deze manier.Is er nog een mogelijkheid dat dit nog een staartje krijgt na het kijken van beelden?
Volgens Horner was het een directe order van de raceleiding. En gezien het nog in hetzelfde rondje was, kunnen ze de beelden nooit een keer extra bekeken hebben.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:43 schreef Zorro het volgende:
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij zegt de raceleiding nooit dat je je plek terug moet geven?
Ja in de rijdersbriefing of zo, dat men aangeeft plek teruggeven of anders 5 sec straf. Maar niet tijdens de race een directe order?
Dan zou dit helemaal schandalig zijn.
Maar zoals gezegd, misschien zit ik ernaast.
Racenquote:Op maandag 29 maart 2021 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Grasstrook zodat als je een fout maakt, deze ook direct bestraft wordt.
Dat is ook het grootste nadeel van de tilke dromes. Een groot asfalt plakkaat met wat lijntjes. Dat maakt de traditionele circuits zo goed, na een fout is het direct klaar (met je rondje, positie, race). Dat is F1.
Dat is er dan ook een in de categorie "Wij van WC-Eend".quote:
Wij van de FIA, bedoel je. Daar is Toto al aardig bij betrokken.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:48 schreef _UserName_ het volgende:
[..]
Dat is er dan ook een in de categorie "Wij van WC-Eend".
Dat weet ik, maar ik bedoel dat dit volgens mij de eerste keer is dat dit gebeurt.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:48 schreef daNpy het volgende:
Volgens Horner was het een directe order van de raceleiding.
Was ook de eerste race van het seizoen.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:52 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik bedoel dat dit volgens mij de eerste keer is dat dit gebeurt.
Moet ik er een tekening bij maken?quote:Op maandag 29 maart 2021 11:53 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Was ook de eerste race van het seizoen.
Komt op het zelfde neer.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wij van de FIA, bedoel je. Daar is Toto al aardig bij betrokken.
In dit geval kun je niet achteraf straffen op basis van een "regel" die er niet is en ook nooit gecommuniceerd is tijdens de race. Pas toen RB aan Max vertelde dat hij het ook moest doen, werd het opeens een probleem blijkbaar.. daar ligt dan de fout in dit geval, zie niet wat Mercedes daarin fout deed. In dit geval waren ze dan blijkbaar slimmer dan RB door het al voor de race bij Hamilton aan te geven, terwijl ze daar bij RB zoveel ronden voor nodig hadden.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:46 schreef _UserName_ het volgende:
Wat mij betreft krijgt Lewis gewoon alsnog 5s straf voor de 29 keer dat hij de baan verliet en minimaal voordeel pakte. Wat betreft de inhaalactie van Max zie ik dat hij er al voorbij was voor bocht 4. Niet in zijn geheel maar liep wel voor. Je zie Max ook een stuurcorrectie maken omdat Lewis ook al tegen de lijn rijdt, Max kon niks anders dan de baan verlaten om een ongeluk te voorkomen. Max had gewoon door moeten rijden, liever met 5s als eerste over de finish dan op deze manier.Is er nog een mogelijkheid dat dit nog een staartje krijgt na het kijken van beelden?
Eens. Hoewel dat specifiek in deze bocht dan lastig zou zijn gezien daar de outer track / endurance baan begint. Maar voor het overige heb ik het liefst een muur, een grindbak of een stuk gras.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:42 schreef Red_85 het volgende:
s je een fout maakt, deze ook direct bestraft wordt.
Dat is ook het grootste nadeel van de tilke dromes. Een groot asfalt plakkaat met wat lijntjes. Dat maakt de traditionele circuits zo goed, na een fout is het direct klaar (met je rondje, positie, race). Dat is F1.
Ik ging er ook van uit dat hij hem alsnog zou pakken. Maar ineens lag hij er meer dan een seconde achter gedurende een rondje, waardoor de tijd echt op raakte om iets te doen. 5 seconden wegrijden was hem in mijn optiek nooit gelukt, gezien de moeizame strijd om überhaupt het gat dicht te rijden. ik denk dat Max dat ook in de emotie zei, daar was de tijd gewoon te kort voor. Ik vond dit ook de beste optie: teruggeven en een ronde later alsnog ervoorbij. Alleen dan lukte niet.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:05 schreef Marcoss het volgende:
as toen RB aan Max vertelde dat hij het ook moest doen, werd het opeens een probleem blijkbaar.. daar ligt dan de fout in dit geval, zie niet wat Mercedes daarin fout deed. In dit geval waren ze dan blijkbaar slimmer dan RB door het al voor de race bij Hamilton aan te geven, terwijl ze daar bij RB zoveel ronden voor nodig hadden.
En wel eens dat hij beter door had kunnen rijden zodat de discussie achteraf gevoerd zou worden inderdaad. Maar ik ga er ook vanuit dat ze er vanuit gingen dat Max er daarna alsnog voorbij zou gaan in die laatste rondes en het niet zoveel zou boeien dat hij die plek terug moest geven.
Nee, is in het verleden wel vaker gebeurd. Al is het wel even geleden.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:52 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ik bedoel dat dit volgens mij de eerste keer is dat dit gebeurt.
Dat gat was ook maar 0,2s per ronde in de long runs in de VTs.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat mij vooral opviel is dat Verstappen geen gat kon slaan bij die 1e stint, hopelijk ligt dat aan dat differentieel want zo niet dan is die vermeende voorsprong van Red Bull alweer weg voordat die er uberhaupt was
Die Hamilton weer ophief door bocht 4 niet op de tracklimits te letten.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:18 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat gat was ook maar 0,2s per ronde in de long runs in de VTs.
Dan zou hij een directe order van de stewards negeren en waarschijnlijk veel meer straf dan die 5s krijgen. Had hem de tweede plaats kunnen kosten.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:05 schreef Marcoss het volgende:
[..]
In dit geval kun je niet achteraf straffen op basis van een "regel" die er niet is en ook nooit gecommuniceerd is tijdens de race. Pas toen RB aan Max vertelde dat hij het ook moest doen, werd het opeens een probleem blijkbaar.. daar ligt dan de fout in dit geval, zie niet wat Mercedes daarin fout deed. In dit geval waren ze dan blijkbaar slimmer dan RB door het al voor de race bij Hamilton aan te geven, terwijl ze daar bij RB zoveel ronden voor nodig hadden.
En wel eens dat hij beter door had kunnen rijden zodat de discussie achteraf gevoerd zou worden inderdaad. Maar ik ga er ook vanuit dat ze er vanuit gingen dat Max er daarna alsnog voorbij zou gaan in die laatste rondes en het niet zoveel zou boeien dat hij die plek terug moest geven.
ja maar ik had wel iets meer voordeel van het rijden in vrije lucht verwachtquote:Op maandag 29 maart 2021 12:18 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat gat was ook maar 0,2s per ronde in de long runs in de VTs.
Ze hadden volgens mij geen nieuw setje softs meer.quote:Op maandag 29 maart 2021 11:41 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dan was afsluiten op de softs ook nog een mogelijkheid geweest als die harde banden lang genoeg mee gingen.. Ik had nu ook het idee dat ze zo lang doorreden zodat hij de race kon eindigen op de softs, maar dat was dus niet het geval..
De meest duidelijke zaken worden na de race bekeken en hier wordt in enkele seconden een directe order uitgegevenquote:Op maandag 29 maart 2021 12:19 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dan zou hij een directe order van de stewards negeren en waarschijnlijk veel meer straf dan die 5s krijgen. Had hem de tweede plaats kunnen kosten.
Klopt 3x gebruikt meen ik.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze hadden volgens mij geen nieuw setje softs meer.
Klopt. En is ook niet voor het eerst. Ik meen bij Alonso in 2006/7 dat de stewards zeiden hem iemand voorbij te laten en later kwamen ze op hun beslissing terug. Alleen wel te laat.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
De meest duidelijke zaken worden na de race bekeken en hier wordt in enkele seconden een directe order uitgegeven
Echt, gooi jezelf weg als steward.
Eerlijk gezegd zag ik in het livebeeld al dat hij er met 4 wielen buiten was. Dat op zichzelf was niet ingewikkeld. Enige wat je moet terugkijken is of Hamilton hem er niet onacceptabel naast duwde. Daarvan was ook geen sprake. Ik vond dit eerlijk gezegd wel in orde. Nu had Max nog alle kans om hem alsnog in te halen. Was het gat na de race 3,1 seconden en had Max 5 seconden straf gehad dan was de wereld te klein.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
De meest duidelijke zaken worden na de race bekeken en hier wordt in enkele seconden een directe order uitgegeven
Echt, gooi jezelf weg als steward.
Dat zijn dan ook 2 verschillende dingen.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:
Uiteindelijk staat het al dan niet overtreden van de regels door hamilton er in de eerste rondes er ook los van.
Max haalt Lewis buitenom in en komt daarbij buiten te baan.
Strikt genomen haal je daar een voordeel uit en daarmee klaar.
Als het andersom was geweest, Max gaat naar de binnenkant en snijdt een stukje van de baan af a la raikkonen in de USA dan moet hij toch ook zijn plek teruggeven?
Hele discussie of het inhalen correct of niet was gaat dan ook nergens over. Enige wat houdt snijdt is commentaar op de inconsequentie van de FIA omtrent het beleid rond bocht 4. Dat moet écht anders.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:
Uiteindelijk staat het al dan niet overtreden van de regels door hamilton er in de eerste rondes er ook los van.
Max haalt Lewis buitenom in en komt daarbij buiten te baan.
Strikt genomen haal je daar een voordeel uit en daarmee klaar.
Enige uitzondering zou kunnen als Lewis hem er min of meer vanaf duwde, maar daar leek ook geen sprake van te zijn.
Als het andersom was geweest, Max gaat naar de binnenkant en snijdt een stukje van de baan af a la raikkonen in de USA dan moet hij toch ook zijn plek teruggeven?
Ja dat Hamilton er 29x voordeel uit kan halen is zeker krom.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:30 schreef BroesWillems het volgende:
aar ik vind het ook belachelijk dat Hamilton er 29x voordeel uit kan halen.
Mol zei volgens mij letterlijk in de voorbeschouwing dat je na 4 à 5 keer een waarschuwing zou krijgen. Daar ligt de fout inderdaad, dat dat niet gebeurd is. Maargoed, dat gaan ze achteraf natuurlijk niet nog bestraffen.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:30 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook 2 verschillende dingen.
Ik vind idd dat Max zn plek terug moest geven.
Maar ik vind het ook belachelijk dat Hamilton er 29x voordeel uit kan halen.
Imo ligt de fout bij de wedstrijdleiding, die een zwart/wit gebied grijs heeft gemaakt.
Jep. Maar dat mag men Hamilton niet verwijten. Geweldige race van hem, ondanks dat het leeuwendeel van de mensen altijd geroepen heeft dat hij het in een 'mindere' wagen niet zou kunnen. Het is overduidelijk dat hij en Verstappen een klasse apart zijn. Toch benieuwd hoe Perez het gaat doen wanneer hij wel gewoon bij de bovenste 4/5 kwalificeert.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja dat Hamilton er 29x voordeel uit kan halen is zeker krom.
Als Red Bull getwijfeld had aan de juistheid van die beslissing hadden ze Verstappen ook wel door laten rijden.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:31 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Ik heb daar ook helemaal geen moeite mee. Het was anders geweest als er nog 10 ronden te gaan was. Dan was het opportuun geweest om te denken dat je nog wel 5 seconden kon weglopen. Nu niet en gaf je jezelf de beste kans door die plek terug te geven.
https://streamable.com/412k6rquote:Op maandag 29 maart 2021 12:37 schreef Marcoss het volgende:
Wat het dan inderdaad weer inconsequent maakt, is dat Ocon op dezelfde manier iemand voorbij ging en daar niks aan gedaan werd. Of ze hebben het gewoon niet gezien, dat kan ook
Die 4 of 5x is alleen maar een aanname van verslaggevers geweest.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:32 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Mol zei volgens mij letterlijk in de voorbeschouwing dat je na 4 à 5 keer een waarschuwing zou krijgen. Daar ligt de fout inderdaad, dat dat niet gebeurd is. Maargoed, dat gaan ze achteraf natuurlijk niet nog bestraffen.
Aah, ik dacht dat dat zo dus besproken was. In dat geval is het juist niet slim van RB / Max om de hele race netjes binnen de lijntjes te kleuren..quote:Op maandag 29 maart 2021 12:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
nname van verslaggevers geweest.
Er waren nergens tracklimits. Tenz
Als mensen maar vaak genoeg roepen dat de mercedes een mindere wagen is dan de RB gaan mensen het vanzelf geloven natuurlijk.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Jep. Maar dat mag men Hamilton niet verwijten. Geweldige race van hem, ondanks dat het leeuwendeel van de mensen altijd geroepen heeft dat hij het in een 'mindere' wagen niet zou kunnen. Het is overduidelijk dat hij en Verstappen een klasse apart zijn. Toch benieuwd hoe Perez het gaat doen wanneer hij wel gewoon bij de bovenste 4/5 kwalificeert.
Eensch.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:31 schreef Dven het volgende:
[..]
Hele discussie of het inhalen correct of niet was gaat dan ook nergens over. Enige wat houdt snijdt is commentaar op de inconsequentie van de FIA omtrent het beleid rond bocht 4. Dat moet écht anders.
Bronquote:Masi insisted there had not been any change in how track limits were enforced. While he did not mention Hamilton by name, he did indicate one driver had not complied with their interpretation of the rules.
Red Bull told Verstappen to copy Hamilton’s line
“Nothing changed at all,” said Masi. “We had two people that were looking in that area at every car, every lap and pretty much every car bar one was doing the right thing within what we expected in a general sequence. There was the occasional car that had a bit of a moment and went out there or whatever it was but it wasn’t a constant thing.”
Masi said drivers were made aware of the track limits policy when he met them on Friday. “It was mentioned very clearly in the drivers meeting and in the notes that [track limits] would not be monitored with regards to setting the lap time [during the race], so to speak, however it will always be monitored in accordance with the sporting regulations, being that a lasting advantage overall must not be gained.”
Het mag niet, maar het werd niet gemonitoord. Maar als je het niet monitoord, hoe kun je dan weten dat iemand over de track limits gaat bij het inhalen? Dus je monitoord het wel, maar neemt alleen maatregelen in bepaalde situaties. Het is vreemd om te oordelen dat iemand er wel voordeel uithaalt als hij over de tracklimits gaat bij het inhalen, maar niet als hij niet inhaalt. Vooral omdat men weet dat men er wel degelijk een tijdsvoordeel uithaalt, ook als men niet inhaalt.quote:Op maandag 29 maart 2021 12:30 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook 2 verschillende dingen.
Ik vind idd dat Max zn plek terug moest geven.
Maar ik vind het ook belachelijk dat Hamilton er 29x voordeel uit kan halen.
Imo ligt de fout bij de wedstrijdleiding, die een zwart/wit gebied grijs heeft gemaakt.
Dus elke coureur hield zich aan de voorschriften, op een na, maar waarom namen ze dan geen maatregelen tegen die coureur?quote:Op maandag 29 maart 2021 13:16 schreef SamCooke het volgende:
Hamilton was de enige coureur die er een andere interpretatie hanteerde van de instructies van de FIA:
[..]
Bron
Ik denk niet dat je kan stellen dat de instructies onduidelijk zijn geweest. Het werd pas een issue toen Hamilton zo slim/onsportief (doorhalen wat niet van toepassing is) was om doelbewust het grijze gebied van de regels op te zoeken. En de stewards hebben gewoon gefaald door Hamilton niet na een ronde of 5 te waarschuwen toen voor hun duidelijk moest zijn dat hij dit expres deed.
Nou, dat is mijn punt. Ze hadden hem gewoon moeten waarschuwen dan was deze hele toestand niet gebeurd.quote:Op maandag 29 maart 2021 13:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dus elke coureur hield zich aan de voorschriften, op een na, maar waarom namen ze dan geen maatregelen tegen die coureur?
Iedereen wordt gelijk behandeld, alleen voor sommigen wordt een uitzondering gemaakt.quote:Op maandag 29 maart 2021 13:23 schreef SamCooke het volgende:
[..]
Nou, dat is mijn punt. Ze hadden hem gewoon moeten waarschuwen dan was deze hele toestand niet gebeurd.
Dat is een kwestie van de problemen aan de wagen van Max (differentieel en later de.motor) negeren. Zonder die problemen had Max meteen een beslissend gat geslagen. En als je dan tactisch ook om de oren wordt geslagen (Perez niet op rood naar buiten sturen in q2, geen extra setje wit, geen gebruik maken van het gedoogbeleid in bocht 4) dan verlies je een gewonnen wedstrijd alsnog. Daarnaast deed Hamilton natuurlijk alles goed, ook dat moet gezegd,maar deze wedstrijd heeft Redbull verloren.quote:Op maandag 29 maart 2021 13:09 schreef opreis het volgende:
[..]
Als mensen maar vaak genoeg roepen dat de mercedes een mindere wagen is dan de RB gaan mensen het vanzelf geloven natuurlijk.
Motor?quote:Op maandag 29 maart 2021 13:26 schreef aesop het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van de problemen aan de wagen van Max (differentieel en later de.motor) negeren. Zonder die problemen had Max meteen een beslissend gat geslagen. En als je dan tactisch ook om de oren wordt geslagen (Perez niet op rood naar buiten sturen in q2, geen extra setje wit, geen gebruik maken van het gedoogbeleid in bocht 4) dan verlies je een gewonnen wedstrijd alsnog. Daarnaast deed Hamilton natuurlijk alles goed, ook dat moet gezegd,maar deze wedstrijd heeft Redbull verloren.
RB heeft natuurlijk sowieso nog aansluiting van Perez als troef. Je ziet gisteren toch dat de undercut voor Hamilton gunstig uitpakt. Als Perez er dichter op zit, dan heeftquote:Op maandag 29 maart 2021 13:53 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Belangrijkste conclusie is in elk geval: ook met een (iets) betere auto win je nog niet zomaar van Mercedes / Hamilton. Wat eigenlijk wel vaak door de experts zo werd uitgesproken. Geef Max een gelijkwaardige auto en hij wint. Dat is dus niet altijd zo. Daarbij kan het momentum nog best wel eens verschuiven. RB had het ijzer moeten smeden nu het heet is. In een race waarin je eigenlijk de betere bent loop je achterstand op.
Ik denk dat de voorsprong die RB nu heeft voornamelijk er is omdat Mercedes meer moeite heeft met de nieuwe regels door de lagere rake waarmee zij rijden. Als ze dat optimaliseren kan het weer omslaan. Wat heeft RBR nog in het vat? Kunnen ze zorgen dat ze in meer dan de helft van de races de betere auto hebben? Of krijgen we dadelijk wanneer Mercedes het voor elkaar heeft weer een dominante periode en sla je je voor het hoofd voor deze toch slordige race.
Ja, vanwege de diff, kreeg wheelspin op 1 wiel en moest daarom minder gas geven bij uitgaan bocht 1 bijvoorbeeld.(dus niet je hele vermogen). Met de motor was verder niets.quote:Op maandag 29 maart 2021 13:56 schreef aesop het volgende:
[..]
Marko zei dat Max niet hele vermogen kon gebruiken.
Eens, maar bedoel vooral dat het voordeel dat er nu lijkt te zijn in het verleden bij Ferrari er wel vaker leek te zijn in het begin. Uiteindelijk pakte Mercedes dat toch weer terug.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
RB heeft natuurlijk sowieso nog aansluiting van Perez als troef. Je ziet gisteren toch dat de undercut voor Hamilton gunstig uitpakt. Als Perez er dichter op zit, dan heeft
Ik weet ook niet of die vermeende problemen bij Verstappen met het differentieel daadwerkelijk performanceverlies heeft opgeleverd.
ik las dat hij daarom ook misschien niet de ruimte pakte bij bocht 4, of dat al uitgezocht is geen idee. Inmiddels dus welquote:Op maandag 29 maart 2021 14:10 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ja, vanwege de diff, kreeg wheelspin op 1 wiel en moest daarom minder gas geven bij uitgaan bocht 1 bijvoorbeeld.(dus niet je hele vermogen). Met de motor was verder niets.
Het is nog gekker, Masi zegt ook na de wedstrijd dat er geen track limits waren maar alleen ingegrepen zou worden als er een permanent voordeel zou zijn, ok dat was van toepassing op Max, prima, maar waarom dan Mercedes een waarschuwing geven over track limits overschrijden als die er niet zijn?quote:Op maandag 29 maart 2021 12:30 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook 2 verschillende dingen.
Ik vind idd dat Max zn plek terug moest geven.
Maar ik vind het ook belachelijk dat Hamilton er 29x voordeel uit kan halen.
Imo ligt de fout bij de wedstrijdleiding, die een zwart/wit gebied grijs heeft gemaakt.
Hoe kom je erbij dat de RB de betere auto is?quote:Op maandag 29 maart 2021 13:53 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Belangrijkste conclusie is in elk geval: ook met een (iets) betere auto win je nog niet zomaar van Mercedes / Hamilton. Wat eigenlijk wel vaak door de experts zo werd uitgesproken. Geef Max een gelijkwaardige auto en hij wint. Dat is dus niet altijd zo. Daarbij kan het momentum nog best wel eens verschuiven. RB had het ijzer moeten smeden nu het heet is. In een race waarin je eigenlijk de betere bent loop je achterstand op.
Op basis van zaterdag zou je denken van wel, gisteren weer niet, het zit heel dicht bij elkaarquote:Op maandag 29 maart 2021 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de RB de betere auto is?
Gisteren waren er dus problemen.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:44 schreef Tarado het volgende:
[..]
Op basis van zaterdag zou je denken van wel, gisteren weer niet, het zit heel dicht bij elkaar
Bijna 0,4 sec. in de Q op Hamilton.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de RB de betere auto is?
kwalipace =/= racepace. Zat teams die Q3 halen en daarna wegzakken.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bijna 0,4 sec. in de Q op Hamilton.
Dat is meer dan alleen rijderskwaliteit lijkt me.
Problemen met het differentieel toch?quote:
Waarom eigenlijk? Verstappen liet weinig heel van Albon en Ghasly terwijl Hamiton vaak maar 1 of 2 tienden heeft op Bottas, als hij al sneller is. Daarnaast kan er ook nog makkelijk 2 tienden tussen kwalificatie en racepace zitten, zeker als de een een goed rondje heeft en de ander niet. Zonder Perez is het gewoon heel moeilijk peilen.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:46 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bijna 0,4 sec. in de Q op Hamilton.
Dat is meer dan alleen rijderskwaliteit lijkt me.
Het lijkt er wel op dat nu de Merc wat minder is Hamilton er een stuk beter mew overweg kan. Als een auto op rails is en makkelijk te rijden is worden de verschillen vanzelf kleiner.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Verstappen liet weinig heel van Albon en Ghasly terwijl Hamiton vaak maar 1 of 2 tienden heeft op Bottas, als hij al sneller is. Daarnaast kan er ook nog makkelijk 2 tienden tussen kwalificatie en racepace zitten, zeker als de een een goed rondje heeft en de ander niet. Zonder Perez is het gewoon heel moeilijk peilen.
Daar is best wat op af te dingen, maar het punt is dat het andersom wel meteen als feit aangenomen wordt. Hamilton is 4 tienden langzamer, dus is de auto dat. Toto en Hamilton zijn natuurlijk de eerste om te roepen hoe goed de RBR is, althans, wellicht waren Brundle, Coulthard en de rest van de chauvinistische bende nog sneller.
Verschillen in een moeilijker te rijden auto zijn dan ook groter dan in een auto die op rails ligt.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Verstappen liet weinig heel van Albon en Ghasly terwijl Hamiton vaak maar 1 of 2 tienden heeft op Bottas, als hij al sneller is. Daarnaast kan er ook nog makkelijk 2 tienden tussen kwalificatie en racepace zitten, zeker als de een een goed rondje heeft en de ander niet. Zonder Perez is het gewoon heel moeilijk peilen.
Daar is best wat op af te dingen, maar het punt is dat het andersom wel meteen als feit aangenomen wordt. Hamilton is 4 tienden langzamer, dus is de auto dat. Toto en Hamilton zijn natuurlijk de eerste om te roepen hoe goed de RBR is, althans, wellicht waren Brundle, Coulthard en de rest van de chauvinistische bende nog sneller.
Natuurlijk is Mercedes het eerste team om in de underdogpositie te kruipen als hun dominantie ook maar een moment niet volledig duidelijk is, maar het feit dat vorig jaar Hamilton kwalificeerde met 3 tienden voorsprong op Bottas met Verstappen op een tiende daar weer achter geeft wel aan dat de RB een stuk competitiever is nu. Dat is nog wat anders dan dat de RB per definitie beter is.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Verstappen liet weinig heel van Albon en Ghasly terwijl Hamiton vaak maar 1 of 2 tienden heeft op Bottas, als hij al sneller is. Daarnaast kan er ook nog makkelijk 2 tienden tussen kwalificatie en racepace zitten, zeker als de een een goed rondje heeft en de ander niet. Zonder Perez is het gewoon heel moeilijk peilen.
Daar is best wat op af te dingen, maar het punt is dat het andersom wel meteen als feit aangenomen wordt. Hamilton is 4 tienden langzamer, dus is de auto dat. Toto en Hamilton zijn natuurlijk de eerste om te roepen hoe goed de RBR is, althans, wellicht waren Brundle, Coulthard en de rest van de chauvinistische bende nog sneller.
Het werd wel gemonitord, alleen niet elektronisch zoals bij de Q en VT.quote:Op maandag 29 maart 2021 13:19 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het mag niet, maar het werd niet gemonitoord. Maar als je het niet monitoord, hoe kun je dan weten dat iemand over de track limits gaat bij het inhalen? Dus je monitoord het wel, maar neemt alleen maatregelen in bepaalde situaties. Het is vreemd om te oordelen dat iemand er wel voordeel uithaalt als hij over de tracklimits gaat bij het inhalen, maar niet als hij niet inhaalt. Vooral omdat men weet dat men er wel degelijk een tijdsvoordeel uithaalt, ook als men niet inhaalt.
Ze hebben het gebied zelf grijs gemaakt, maar zullen dat hopelijk wel snel aanpassen.
Om er echt iets aan te hebben, had Perez wel rond Bottas moeten rijden gisteren, weet eigenlijk niet of Perez daar de pace voor had, vond hem eigenlijk niet heel bijzonder in de race. Maar goed, ook dat had weer oorzaken uiteraard.quote:Op maandag 29 maart 2021 14:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
RB heeft natuurlijk sowieso nog aansluiting van Perez als troef. Je ziet gisteren toch dat de undercut voor Hamilton gunstig uitpakt. Als Perez er dichter op zit, dan heeft
Ik weet ook niet of die vermeende problemen bij Verstappen met het differentieel daadwerkelijk performanceverlies heeft opgeleverd.
Some are more equal then othersquote:Op maandag 29 maart 2021 13:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Iedereen wordt gelijk behandeld, alleen voor sommigen wordt een uitzondering gemaakt.
Liever gewoon vér voor Hamilton.quote:Op maandag 29 maart 2021 16:24 schreef Automatic_Rock het volgende:
Er is ook genoeg reden tot hoop lijkt mij. De RB lijkt snel genoeg om zich te kunnen meten met Mercedes.
Ja, helaas gisteren de eerste slag verloren. Maar 2e worden op 0,7 seconden lijkt mij een prima resultaat.
Ik hoop dat op andere circuits we hetzelfde kunnen zien maar dan met Verstappen nipt voor Hamilton
Dan moet je wel een code afspreken dat Max ook meteen snapt wat er bedoeld wordt, anders heb je ongeveer 1,8 seconden voor de stop alweer voorbij isquote:Op maandag 29 maart 2021 16:09 schreef Sabata het volgende:
Ik vraag me af of RBR dit niet slimmer had kunnen oplossen. Niet via de radio reacties van race control uitlokken, maar Max en bordje voor zijn neus houden bij een stop dat ie ook wijd mag gaan...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |