Een Google-search op het incassobureau leert mij niets nieuws, de gebruikelijke links naar hun site, wat negatieve reviews, meer niet. Op de webshop komen wat interessantere dingen tevoorschijn, soortgelijke verhalen over openstaande facturen. De webshop was destijds blijkbaar uniek in het aanbieden van achteraf betalen. En dat ging wel eens mis.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
Geloof dat dit eens in de zoveel tijd weer een ding is. Incassobureau's die mensen een rekening sturen. Sommigen betalen gewoon omdat ze het wel geloven.
Los van een eventuele verjaringstermijn moeten ze toch gewoon aan kunnen tonen waar de kosten vandaan komen en dat jij die kosten gemaakt hebt. Zolang ze dat niet kunnen, zie ik geen reden om te betalen.
Als je het incassobureau googled, krijg je dan meerdere van dit soort meldingen?
https://www.juridischloke(...)stand/incassobureau/quote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:31 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een Google-search op het incassobureau leert mij niets nieuws, de gebruikelijke links naar hun site, wat negatieve reviews, meer niet. Op de webshop komen wat interessantere dingen tevoorschijn, soortgelijke verhalen over openstaande facturen. De webshop was destijds blijkbaar uniek in het aanbieden van achteraf betalen. En dat ging wel eens mis.
Als je al niet weet of het 2 of 5 jaar is, hoe kom je er dan bij dat het één van die twee is?quote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:12 schreef Ridocar het volgende:
- De oorspronkelijke factuur is van 2012, bij mijn weten is er een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, en dit is het eerste schrijven over deze kwestie. Het termijn is dus niet gestuit.
Betalen?
Voor een consumentenkoop is die 2 jaar, voor contractuele en wat andere terugvorderingen etc. 5 jaar.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 21:30 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je al niet weet of het 2 of 5 jaar is, hoe kom je er dan bij dat het één van die twee is?
Dat dus. Daarna ga je er niets meer van horen.quote:Op zondag 28 maart 2021 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet bellen.
Je koopt er niks voor, en ze gaan er niet door weg. Je geeft ze mogelijk alleen maar extra informatie!
Simpel briefje terug
"Beste incassovrienden.
Ik betwist de vordering, jullie referentie #, die jullie op mij menen te hebben.
Ik ken de webshop niet. Ik heb er nooit wat besteld.
Ik ontvang graag het complete dossier over deze vordering, met daarin in ieder geval:
- bewijs dat ik deze bestelling gedaan heb
- oorspronkelijke factuur
- bewijzen van stuiten
- bewijs van cessie
- bewijs van eerdere herrineringen
Voor zover relevant, ook van elk stuk een bewijs van ontvangst door mij.
Kusjes TS"
Kan een mailtje ook? Of moet ik dit aangetekend versturen?quote:Op zondag 28 maart 2021 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet bellen.
Je koopt er niks voor, en ze gaan er niet door weg. Je geeft ze mogelijk alleen maar extra informatie!
Simpel briefje terug
"Beste incassovrienden.
Ik betwist de vordering, jullie referentie #, die jullie op mij menen te hebben.
Ik ken de webshop niet. Ik heb er nooit wat besteld.
Ik ontvang graag het complete dossier over deze vordering, met daarin in ieder geval:
- bewijs dat ik deze bestelling gedaan heb
- oorspronkelijke factuur
- bewijzen van stuiten
- bewijs van cessie
- bewijs van eerdere herrineringen
Voor zover relevant, ook van elk stuk een bewijs van ontvangst door mij.
Kusjes TS"
Mail kan, maar je geeft ze dan wel weer een adres om je op lastig te vallen natuurlijk.quote:Op zondag 28 maart 2021 19:44 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Kan een mailtje ook? Of moet ik dit aangetekend versturen?
Kan ook zijn dat die webshop al zijn oude vordering heeft versjachterd aan het incassobureau. Gebeurt vaker...quote:Op maandag 29 maart 2021 08:08 schreef HSG het volgende:
Wat raar dat de webshop jou meteen doorverwijst naar het incassobureau. Als je vraagt wat je besteld zou moeten hebben dat zouden ze dat zo tevoorschijn moeten halen.
quote:Op donderdag 4 maart 2021 11:43 schreef Twiitch het volgende:
Vraag eerst eens om bewijs van de originele aankoopfactuur plus de zogenaamde aanmaningen die verzonden zouden zijn. Dus hetgeen waaruit blijkt dat je überhaupt schulden hebt. Negen van de tien keer laten ze dan niks meer van zich horen. Dit soort bedrijven teren op "shock and awe", dat bang aangelegde personen het gevraagde bedrag maar overmaken "om van het gezeik af te zijn". Daarom zijn het ook nooit gigantische bedragen maar meestal een paar honderd Euro.
Zo hebben ze mij ooit 200¤ in rekening gebracht voor een jaarabonnement op een tijdschrift wat ik niet betaald zou hebben. Ook ik zou al "vele aanmaningen" gekregen hebben dus daarom was de schuld overgedragen aan een incassobureau. Ik wist van niks. Het enige contact wat ik ooit met de schuldeiser heb gehad was een vraag via het algemene contactformulier op de website (een vraag waar ik nooit een reactie op heb gehad). Heb dus gevraagd om bewijs van de schuld (mijn overeenkomst met schuldeiser en alle zogenaamd naar mij verzonden stukken). Nooit meer iets van vernomen.
Zou ik moeten hebben. Dit zijn van die dingen die je lang niet nodig hebt en plots weer op moet rakelen.quote:
Nee hoor niet negeren. Wie eist bewijst. Aangeven dat je de vordering betwist etcquote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:12 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb er een. Het incassobureau in kwestie zegt dat ik een openstaande factuur heb. Ik ga geen exacte bedragen noemen, maar het gaat om ongeveer 100 Euro, waarvan 40 incassokosten. Het bedrijf dat de factuur open heeft staan is een webshop van Duitse origine, en de factuur dateert van eind 2012. Het enige dat de brief over de oorspronkelijke factuur noemt is een bedrag, een 18-cijferig getal als "omschrijving" en de datum uit 2012.
Een belletje naar de webshop heeft me niet wijzer gemaakt. Ze hebben het overgedragen aan het incassobureau en ik moet het maar met het incassobureau regelen.
Tot nu toe heb ik een paar argumenten waarom ik van plan ben geen cent te betalen.
- ik heb nooit zaken gedaan met deze webshop. M'n mail en papieren administratie doorgespit, in m'n geheugen gegraven, en er komt nul komma nul bovendrijven. Tevens heb ik geen account op deze webshop.
- De oorspronkelijke factuur is van 2012, bij mijn weten is er een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, en dit is het eerste schrijven over deze kwestie. Het termijn is dus niet gestuit.
Wat is verstandig om te doen? Dat ik het incassobureau ga bellen is duidelijk. (ze zijn niet bereikbaar in het weekend) Maar wat ga ik ze zeggen? Moet ik vragen om alle documenten? een brief/mail sturen? Negeren? Betalen?
Dan is de vordering natuurlijk gewoon terecht.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 23:36 schreef leolinedance het volgende:
Toen had ik echter wel iets besteld,
Daar heb je niks aan. Dat een mail verstuurd is, zegt niks of die ook ontvangen is.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 23:23 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zou ik moeten hebben. Dit zijn van die dingen die je lang niet nodig hebt en plots weer op moet rakelen.
Update: online contactformulier verstuurd. Achteraf gezien niet erg slim, want ik heb geen bevestiging gekregen. (wel een screenshot gemaakt) Ik typ morgen wel een nette mail.
Dat is bij een brief ook. Als ze echt moeilijk gaan doen zal ik toch een aangetekende brief moeten versturen.quote:Op woensdag 31 maart 2021 11:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar heb je niks aan. Dat een mail verstuurd is, zegt niks of die ook ontvangen is.
Als ze echt moeilijk doen dan was de envelop leeg bij ontvangst en na zetten van de handtekening.quote:Op woensdag 31 maart 2021 12:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat is bij een brief ook. Als ze echt moeilijk gaan doen zal ik toch een aangetekende brief moeten versturen.
Dan zou ik 'm zelfs in persoon af moeten geven. Er is altijd wel iets om je druk over te maken...quote:Op woensdag 31 maart 2021 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ze echt moeilijk doen dan was de envelop leeg bij ontvangst en na zetten van de handtekening.
Niet na 5+ jaar.quote:Op woensdag 31 maart 2021 11:36 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dan is de vordering natuurlijk gewoon terecht.
Je laat je duidelijk makkelijk intimideren. Ideale slachtofferquote:Op woensdag 31 maart 2021 12:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat is bij een brief ook. Als ze echt moeilijk gaan doen zal ik toch een aangetekende brief moeten versturen.
Ik zie het verband niet. Leg 'm even uit.quote:Op woensdag 31 maart 2021 14:15 schreef RipCity het volgende:
[..]
Je laat je duidelijk makkelijk intimideren. Ideale slachtoffer
Dat betwist ik ook nergens, hoewel er in Nederland natuurlijk wel een Wet koop op afstand is.quote:Op woensdag 31 maart 2021 11:36 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dan is de vordering natuurlijk gewoon terecht.
Interessant. Heb je een linkje naar de wetgeving waar dit in staat?quote:Op zondag 28 maart 2021 18:17 schreef Aloria het volgende:
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een rekening van mijn tandarts, ik heb de tandarts gebeld, wist van niks. Gevraagd dat ze mij de rekening toesturen en de herinnering's brief! De rekening lukte, brief niet, ik heb ze vriendelijk bedankt en nooit weer wat van ze gehoord. Als je een rekening vergeet te betalen is het verplicht een herinnering te sturen en dan pas incasso ( + verjaringstermijn) dit is het incasso verplicht om te bewijzen dat dat gebeurd is.
Een rechter zal echt vragen wat je zelf hebt gedaan. Doe je helemaal niks dan vindt hij dat niet leuk en dit kan de uitspraak beinvloeden. Heb je al het mogelijke gedaan om een rechtzaak te voorkomen, dan sta je met een punt voor.quote:Op woensdag 31 maart 2021 14:15 schreef RipCity het volgende:
[..]
Je laat je duidelijk makkelijk intimideren. Ideale slachtoffer
Zal eens kijken als ik het terug kan vinden, ik las het ergens op een website notebene van een incasso bureau zelf.quote:Op woensdag 31 maart 2021 15:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Interessant. Heb je een linkje naar de wetgeving waar dit in staat?
nah, gewoon vragen of ze je voor de rechter dagen, want jij betwist nog steeds de vordering, en dat jij verder nergens meer op reageert.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 17:26 schreef Ridocar het volgende:
Update: mailtje.
Strekking, ze vinden de vordering terecht (geen opgaaf van reden), en ik moet gewoon betalen of anders....
Er zit een pdf bij. Het enige dat ik op de factuur herken is mijn naam. Onbekend adres, onbekende produkten: twee groene laserpointers (vast tof voor twaalfjarigen, maar iig niet mijn ding), en een webshop waarvan ik tot de eerste brief het bestaan niet wist.
Ik ga een korte mail terugsturen. Dat ze mogen ophouden met me lastig te vallen en dat ik anders de bende bij de rechtsbijstandverzekering drop, mogen ze het daarmee uitvechten.
Ook echt een jaar later pas..quote:Op vrijdag 1 juli 2022 17:26 schreef Ridocar het volgende:
Update: mailtje.
Strekking, ze vinden de vordering terecht (geen opgaaf van reden), en ik moet gewoon betalen of anders....
Er zit een pdf bij. Het enige dat ik op de factuur herken is mijn naam. Onbekend adres, onbekende produkten: twee groene laserpointers (vast tof voor twaalfjarigen, maar iig niet mijn ding), en een webshop waarvan ik tot de eerste brief het bestaan niet wist.
Ik ga een korte mail terugsturen. Dat ze mogen ophouden met me lastig te vallen en dat ik anders de bende bij de rechtsbijstandverzekering drop, mogen ze het daarmee uitvechten.
Dit ja, daar hopen ze juist op.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 17:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
nah, gewoon vragen of ze je voor de rechter dagen, want jij betwist nog steeds de vordering, en dat jij verder nergens meer op reageert.
Rechtsbijstand kan zomaar wel es betalen kosten vs. baten plaatje.
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 17:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
nah, gewoon vragen of ze je voor de rechter dagen, want jij betwist nog steeds de vordering, en dat jij verder nergens meer op reageert.
Rechtsbijstand kan zomaar wel es betalen kosten vs. baten plaatje.
Sorry, welke rechtsbijstand betaalt je rekeningen? Dan zet ik de mijne even over naar die maatschappij en betwist ik voortaan elke factuur.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 17:36 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
nah, gewoon vragen of ze je voor de rechter dagen, want jij betwist nog steeds de vordering, en dat jij verder nergens meer op reageert.
Rechtsbijstand kan zomaar wel es betalen kosten vs. baten plaatje.
Zucht, je hebt ze er altijd tussen hequote:Op zaterdag 2 juli 2022 09:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Sorry, welke rechtsbijstand betaalt je rekeningen? Dan zet ik de mijne even over naar die maatschappij en betwist ik voortaan elke factuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |