Een Google-search op het incassobureau leert mij niets nieuws, de gebruikelijke links naar hun site, wat negatieve reviews, meer niet. Op de webshop komen wat interessantere dingen tevoorschijn, soortgelijke verhalen over openstaande facturen. De webshop was destijds blijkbaar uniek in het aanbieden van achteraf betalen. En dat ging wel eens mis.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
Geloof dat dit eens in de zoveel tijd weer een ding is. Incassobureau's die mensen een rekening sturen. Sommigen betalen gewoon omdat ze het wel geloven.
Los van een eventuele verjaringstermijn moeten ze toch gewoon aan kunnen tonen waar de kosten vandaan komen en dat jij die kosten gemaakt hebt. Zolang ze dat niet kunnen, zie ik geen reden om te betalen.
Als je het incassobureau googled, krijg je dan meerdere van dit soort meldingen?
https://www.juridischloke(...)stand/incassobureau/quote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:31 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Een Google-search op het incassobureau leert mij niets nieuws, de gebruikelijke links naar hun site, wat negatieve reviews, meer niet. Op de webshop komen wat interessantere dingen tevoorschijn, soortgelijke verhalen over openstaande facturen. De webshop was destijds blijkbaar uniek in het aanbieden van achteraf betalen. En dat ging wel eens mis.
Als je al niet weet of het 2 of 5 jaar is, hoe kom je er dan bij dat het één van die twee is?quote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:12 schreef Ridocar het volgende:
- De oorspronkelijke factuur is van 2012, bij mijn weten is er een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, en dit is het eerste schrijven over deze kwestie. Het termijn is dus niet gestuit.
Betalen?
Voor een consumentenkoop is die 2 jaar, voor contractuele en wat andere terugvorderingen etc. 5 jaar.quote:Op zaterdag 27 maart 2021 21:30 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je al niet weet of het 2 of 5 jaar is, hoe kom je er dan bij dat het één van die twee is?
Dat dus. Daarna ga je er niets meer van horen.quote:Op zondag 28 maart 2021 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet bellen.
Je koopt er niks voor, en ze gaan er niet door weg. Je geeft ze mogelijk alleen maar extra informatie!
Simpel briefje terug
"Beste incassovrienden.
Ik betwist de vordering, jullie referentie #, die jullie op mij menen te hebben.
Ik ken de webshop niet. Ik heb er nooit wat besteld.
Ik ontvang graag het complete dossier over deze vordering, met daarin in ieder geval:
- bewijs dat ik deze bestelling gedaan heb
- oorspronkelijke factuur
- bewijzen van stuiten
- bewijs van cessie
- bewijs van eerdere herrineringen
Voor zover relevant, ook van elk stuk een bewijs van ontvangst door mij.
Kusjes TS"
Kan een mailtje ook? Of moet ik dit aangetekend versturen?quote:Op zondag 28 maart 2021 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet bellen.
Je koopt er niks voor, en ze gaan er niet door weg. Je geeft ze mogelijk alleen maar extra informatie!
Simpel briefje terug
"Beste incassovrienden.
Ik betwist de vordering, jullie referentie #, die jullie op mij menen te hebben.
Ik ken de webshop niet. Ik heb er nooit wat besteld.
Ik ontvang graag het complete dossier over deze vordering, met daarin in ieder geval:
- bewijs dat ik deze bestelling gedaan heb
- oorspronkelijke factuur
- bewijzen van stuiten
- bewijs van cessie
- bewijs van eerdere herrineringen
Voor zover relevant, ook van elk stuk een bewijs van ontvangst door mij.
Kusjes TS"
Mail kan, maar je geeft ze dan wel weer een adres om je op lastig te vallen natuurlijk.quote:Op zondag 28 maart 2021 19:44 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Kan een mailtje ook? Of moet ik dit aangetekend versturen?
Kan ook zijn dat die webshop al zijn oude vordering heeft versjachterd aan het incassobureau. Gebeurt vaker...quote:Op maandag 29 maart 2021 08:08 schreef HSG het volgende:
Wat raar dat de webshop jou meteen doorverwijst naar het incassobureau. Als je vraagt wat je besteld zou moeten hebben dat zouden ze dat zo tevoorschijn moeten halen.
quote:Op donderdag 4 maart 2021 11:43 schreef Twiitch het volgende:
Vraag eerst eens om bewijs van de originele aankoopfactuur plus de zogenaamde aanmaningen die verzonden zouden zijn. Dus hetgeen waaruit blijkt dat je überhaupt schulden hebt. Negen van de tien keer laten ze dan niks meer van zich horen. Dit soort bedrijven teren op "shock and awe", dat bang aangelegde personen het gevraagde bedrag maar overmaken "om van het gezeik af te zijn". Daarom zijn het ook nooit gigantische bedragen maar meestal een paar honderd Euro.
Zo hebben ze mij ooit 200¤ in rekening gebracht voor een jaarabonnement op een tijdschrift wat ik niet betaald zou hebben. Ook ik zou al "vele aanmaningen" gekregen hebben dus daarom was de schuld overgedragen aan een incassobureau. Ik wist van niks. Het enige contact wat ik ooit met de schuldeiser heb gehad was een vraag via het algemene contactformulier op de website (een vraag waar ik nooit een reactie op heb gehad). Heb dus gevraagd om bewijs van de schuld (mijn overeenkomst met schuldeiser en alle zogenaamd naar mij verzonden stukken). Nooit meer iets van vernomen.
Zou ik moeten hebben. Dit zijn van die dingen die je lang niet nodig hebt en plots weer op moet rakelen.quote:
Nee hoor niet negeren. Wie eist bewijst. Aangeven dat je de vordering betwist etcquote:Op zaterdag 27 maart 2021 19:12 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb er een. Het incassobureau in kwestie zegt dat ik een openstaande factuur heb. Ik ga geen exacte bedragen noemen, maar het gaat om ongeveer 100 Euro, waarvan 40 incassokosten. Het bedrijf dat de factuur open heeft staan is een webshop van Duitse origine, en de factuur dateert van eind 2012. Het enige dat de brief over de oorspronkelijke factuur noemt is een bedrag, een 18-cijferig getal als "omschrijving" en de datum uit 2012.
Een belletje naar de webshop heeft me niet wijzer gemaakt. Ze hebben het overgedragen aan het incassobureau en ik moet het maar met het incassobureau regelen.
Tot nu toe heb ik een paar argumenten waarom ik van plan ben geen cent te betalen.
- ik heb nooit zaken gedaan met deze webshop. M'n mail en papieren administratie doorgespit, in m'n geheugen gegraven, en er komt nul komma nul bovendrijven. Tevens heb ik geen account op deze webshop.
- De oorspronkelijke factuur is van 2012, bij mijn weten is er een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, en dit is het eerste schrijven over deze kwestie. Het termijn is dus niet gestuit.
Wat is verstandig om te doen? Dat ik het incassobureau ga bellen is duidelijk. (ze zijn niet bereikbaar in het weekend) Maar wat ga ik ze zeggen? Moet ik vragen om alle documenten? een brief/mail sturen? Negeren? Betalen?
Dan is de vordering natuurlijk gewoon terecht.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 23:36 schreef leolinedance het volgende:
Toen had ik echter wel iets besteld,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |