abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198720721
Ik heb er een. Het incassobureau in kwestie zegt dat ik een openstaande factuur heb. Ik ga geen exacte bedragen noemen, maar het gaat om ongeveer 100 Euro, waarvan 40 incassokosten. Het bedrijf dat de factuur open heeft staan is een webshop van Duitse origine, en de factuur dateert van eind 2012. Het enige dat de brief over de oorspronkelijke factuur noemt is een bedrag, een 18-cijferig getal als "omschrijving" en de datum uit 2012.

Een belletje naar de webshop heeft me niet wijzer gemaakt. Ze hebben het overgedragen aan het incassobureau en ik moet het maar met het incassobureau regelen.

Tot nu toe heb ik een paar argumenten waarom ik van plan ben geen cent te betalen.

- ik heb nooit zaken gedaan met deze webshop. M'n mail en papieren administratie doorgespit, in m'n geheugen gegraven, en er komt nul komma nul bovendrijven. Tevens heb ik geen account op deze webshop.

- De oorspronkelijke factuur is van 2012, bij mijn weten is er een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, en dit is het eerste schrijven over deze kwestie. Het termijn is dus niet gestuit.

Wat is verstandig om te doen? Dat ik het incassobureau ga bellen is duidelijk. (ze zijn niet bereikbaar in het weekend) Maar wat ga ik ze zeggen? Moet ik vragen om alle documenten? een brief/mail sturen? Negeren? Betalen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 27-03-2021 19:20:39 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 19:18:51 #2
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_198720849
Geloof dat dit eens in de zoveel tijd weer een ding is. Incassobureau's die mensen een rekening sturen. Sommigen betalen gewoon omdat ze het wel geloven.

Los van een eventuele verjaringstermijn moeten ze toch gewoon aan kunnen tonen waar de kosten vandaan komen en dat jij die kosten gemaakt hebt. Zolang ze dat niet kunnen, zie ik geen reden om te betalen.

Als je het incassobureau googled, krijg je dan meerdere van dit soort meldingen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_198720982
jouw naam lijkt op de naam van iemand die daar een rekening open heeft staan die ze niet kunnen vinden... Dit gebeurt vaker.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198721197
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 19:18 schreef Kaneelstokje het volgende:
Geloof dat dit eens in de zoveel tijd weer een ding is. Incassobureau's die mensen een rekening sturen. Sommigen betalen gewoon omdat ze het wel geloven.

Los van een eventuele verjaringstermijn moeten ze toch gewoon aan kunnen tonen waar de kosten vandaan komen en dat jij die kosten gemaakt hebt. Zolang ze dat niet kunnen, zie ik geen reden om te betalen.

Als je het incassobureau googled, krijg je dan meerdere van dit soort meldingen?
Een Google-search op het incassobureau leert mij niets nieuws, de gebruikelijke links naar hun site, wat negatieve reviews, meer niet. Op de webshop komen wat interessantere dingen tevoorschijn, soortgelijke verhalen over openstaande facturen. De webshop was destijds blijkbaar uniek in het aanbieden van achteraf betalen. En dat ging wel eens mis.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_198721266
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 19:31 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Een Google-search op het incassobureau leert mij niets nieuws, de gebruikelijke links naar hun site, wat negatieve reviews, meer niet. Op de webshop komen wat interessantere dingen tevoorschijn, soortgelijke verhalen over openstaande facturen. De webshop was destijds blijkbaar uniek in het aanbieden van achteraf betalen. En dat ging wel eens mis.
https://www.juridischloke(...)stand/incassobureau/

Daar staat alles wat je moet doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198722822
Waarschijnlijk trekken ze de keutel wel in als je met dit verhaal aankomt (je betwist de vordering omdat je die hele shop niet kent, zaak is bovendien verjaard en niet gestuit, en er is geen originele factuur waar dit allemaal op is gebaseerd). Proberen kunnen ze het altijd natuurlijk.

En als ze doorzetten, dan moeten ze je maar aanklagen. Heb je rechtsbijstand?
pi_198722881
Heb je rechtsbijstand?
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator zaterdag 27 maart 2021 @ 21:26:14 #8
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_198723332
Is het een deurwaarder of incassobureau? Een incassobureau heeft nul mogelijkheden meer dan jij of ik hebben.

Maar sowieso bij het incassobureau aangeven dat je de vordering betwist en de originele factuur, en alle stukken opvragen (bewijs van stuiting bij verjaring etc.).
  Redactie Frontpage zaterdag 27 maart 2021 @ 21:30:53 #9
38148 crew  Innisdemon
pi_198723421
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 19:12 schreef Ridocar het volgende:

- De oorspronkelijke factuur is van 2012, bij mijn weten is er een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, en dit is het eerste schrijven over deze kwestie. Het termijn is dus niet gestuit.
Betalen?
Als je al niet weet of het 2 of 5 jaar is, hoe kom je er dan bij dat het één van die twee is?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Moderator zaterdag 27 maart 2021 @ 21:36:04 #10
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_198723502
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 21:30 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Als je al niet weet of het 2 of 5 jaar is, hoe kom je er dan bij dat het één van die twee is?
Voor een consumentenkoop is die 2 jaar, voor contractuele en wat andere terugvorderingen etc. 5 jaar.

https://schuldinfo.nl/?id=61
pi_198737741
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een rekening van mijn tandarts, ik heb de tandarts gebeld, wist van niks. Gevraagd dat ze mij de rekening toesturen en de herinnering's brief! De rekening lukte, brief niet, ik heb ze vriendelijk bedankt en nooit weer wat van ze gehoord. Als je een rekening vergeet te betalen is het verplicht een herinnering te sturen en dan pas incasso ( + verjaringstermijn) dit is het incasso verplicht om te bewijzen dat dat gebeurd is.
  zondag 28 maart 2021 @ 19:03:15 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198739086
Niet bellen.

Je koopt er niks voor, en ze gaan er niet door weg. Je geeft ze mogelijk alleen maar extra informatie!

Simpel briefje terug

"Beste incassovrienden.

Ik betwist de vordering, jullie referentie #, die jullie op mij menen te hebben.
Ik ken de webshop niet. Ik heb er nooit wat besteld.
Ik ontvang graag het complete dossier over deze vordering, met daarin in ieder geval:
- bewijs dat ik deze bestelling gedaan heb
- oorspronkelijke factuur
- bewijzen van stuiten
- bewijs van cessie
- bewijs van eerdere herrineringen

Voor zover relevant, ook van elk stuk een bewijs van ontvangst door mij.

Kusjes TS"
Dum de dum
pi_198739185
Zijn gewoon bedrijven die overal en nergens dossiers opkopen en hopen dat 2% van mensen die ze aanschrijven geld overmaken uit angst en dan hebben zij winst. En soms zitten daar idd ook gewoon fake adressen/dossiers tussen etc.

Zou niet eens de moeite doen te reageren. Of anders zoals fe203 zegt
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_198739468
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet bellen.

Je koopt er niks voor, en ze gaan er niet door weg. Je geeft ze mogelijk alleen maar extra informatie!

Simpel briefje terug

"Beste incassovrienden.

Ik betwist de vordering, jullie referentie #, die jullie op mij menen te hebben.
Ik ken de webshop niet. Ik heb er nooit wat besteld.
Ik ontvang graag het complete dossier over deze vordering, met daarin in ieder geval:
- bewijs dat ik deze bestelling gedaan heb
- oorspronkelijke factuur
- bewijzen van stuiten
- bewijs van cessie
- bewijs van eerdere herrineringen

Voor zover relevant, ook van elk stuk een bewijs van ontvangst door mij.

Kusjes TS"
Dat dus. Daarna ga je er niets meer van horen.
  zondag 28 maart 2021 @ 19:29:30 #15
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198739596
Praat over de hel en je komt er.
pi_198739894
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 19:03 schreef Fe2O3 het volgende:
Niet bellen.

Je koopt er niks voor, en ze gaan er niet door weg. Je geeft ze mogelijk alleen maar extra informatie!

Simpel briefje terug

"Beste incassovrienden.

Ik betwist de vordering, jullie referentie #, die jullie op mij menen te hebben.
Ik ken de webshop niet. Ik heb er nooit wat besteld.
Ik ontvang graag het complete dossier over deze vordering, met daarin in ieder geval:
- bewijs dat ik deze bestelling gedaan heb
- oorspronkelijke factuur
- bewijzen van stuiten
- bewijs van cessie
- bewijs van eerdere herrineringen

Voor zover relevant, ook van elk stuk een bewijs van ontvangst door mij.

Kusjes TS"
Kan een mailtje ook? Of moet ik dit aangetekend versturen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 28 maart 2021 @ 21:20:31 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198742069
quote:
1s.gif Op zondag 28 maart 2021 19:44 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Kan een mailtje ook? Of moet ik dit aangetekend versturen?
Mail kan, maar je geeft ze dan wel weer een adres om je op lastig te vallen natuurlijk.
Dum de dum
pi_198746048
Wat raar dat de webshop jou meteen doorverwijst naar het incassobureau. Als je vraagt wat je besteld zou moeten hebben dat zouden ze dat zo tevoorschijn moeten halen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_198746278
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 08:08 schreef HSG het volgende:
Wat raar dat de webshop jou meteen doorverwijst naar het incassobureau. Als je vraagt wat je besteld zou moeten hebben dat zouden ze dat zo tevoorschijn moeten halen.
Kan ook zijn dat die webshop al zijn oude vordering heeft versjachterd aan het incassobureau. Gebeurt vaker...

Denk dat stap 1 zou zijn, het incassobureau benaderen voor meer details. Weet je in ieder geval precies waar het over gaat. Het is namelijk lastig een factuur te betwisten waarvan je niks afweet.

M.a.w., laat hen maar zien op basis waarvan ze menen geld van jou te vorderen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 29 maart 2021 @ 09:02:07 #20
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_198746376
Quote uit een ander topic:

quote:
7s.gif Op donderdag 4 maart 2021 11:43 schreef Twiitch het volgende:
Vraag eerst eens om bewijs van de originele aankoopfactuur plus de zogenaamde aanmaningen die verzonden zouden zijn. Dus hetgeen waaruit blijkt dat je überhaupt schulden hebt. Negen van de tien keer laten ze dan niks meer van zich horen. Dit soort bedrijven teren op "shock and awe", dat bang aangelegde personen het gevraagde bedrag maar overmaken "om van het gezeik af te zijn". Daarom zijn het ook nooit gigantische bedragen maar meestal een paar honderd Euro.

Zo hebben ze mij ooit 200¤ in rekening gebracht voor een jaarabonnement op een tijdschrift wat ik niet betaald zou hebben. Ook ik zou al "vele aanmaningen" gekregen hebben dus daarom was de schuld overgedragen aan een incassobureau. Ik wist van niks. Het enige contact wat ik ooit met de schuldeiser heb gehad was een vraag via het algemene contactformulier op de website (een vraag waar ik nooit een reactie op heb gehad). Heb dus gevraagd om bewijs van de schuld (mijn overeenkomst met schuldeiser en alle zogenaamd naar mij verzonden stukken). Nooit meer iets van vernomen.
pi_198752497
2012, verjaard.

Incassobureau : Bewijs maar dat er sprake is van stuiting van de verjaring.

Weigeren ze dit of doen ze dit niet? : ik zie jullie met plezier bij de rechter, tot dan bek houden en opzouten.

Gewoon keihard zijn, zo'n bureau is niets juridisch gezien en jij hebt er niets mee te maken.
pi_198774163
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 21:03 schreef Geerd het volgende:
Heb je rechtsbijstand?
Zou ik moeten hebben. Dit zijn van die dingen die je lang niet nodig hebt en plots weer op moet rakelen.

Update: online contactformulier verstuurd. Achteraf gezien niet erg slim, want ik heb geen bevestiging gekregen. (wel een screenshot gemaakt) Ik typ morgen wel een nette mail.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_198774247
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 19:12 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb er een. Het incassobureau in kwestie zegt dat ik een openstaande factuur heb. Ik ga geen exacte bedragen noemen, maar het gaat om ongeveer 100 Euro, waarvan 40 incassokosten. Het bedrijf dat de factuur open heeft staan is een webshop van Duitse origine, en de factuur dateert van eind 2012. Het enige dat de brief over de oorspronkelijke factuur noemt is een bedrag, een 18-cijferig getal als "omschrijving" en de datum uit 2012.

Een belletje naar de webshop heeft me niet wijzer gemaakt. Ze hebben het overgedragen aan het incassobureau en ik moet het maar met het incassobureau regelen.

Tot nu toe heb ik een paar argumenten waarom ik van plan ben geen cent te betalen.

- ik heb nooit zaken gedaan met deze webshop. M'n mail en papieren administratie doorgespit, in m'n geheugen gegraven, en er komt nul komma nul bovendrijven. Tevens heb ik geen account op deze webshop.

- De oorspronkelijke factuur is van 2012, bij mijn weten is er een verjaringstermijn van 2 of 5 jaar, en dit is het eerste schrijven over deze kwestie. Het termijn is dus niet gestuit.

Wat is verstandig om te doen? Dat ik het incassobureau ga bellen is duidelijk. (ze zijn niet bereikbaar in het weekend) Maar wat ga ik ze zeggen? Moet ik vragen om alle documenten? een brief/mail sturen? Negeren? Betalen?
Nee hoor niet negeren. Wie eist bewijst. Aangeven dat je de vordering betwist etc
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 23:36:07 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_198774381
Ik heb ook wel eens zo iets aan de hand gehad met een Duits bedrijf. Toen had ik echter wel iets besteld, wat alleen niet de bedoeling was. Via ebay volgens mij. Stelden zich keihard op en dermate professioneel dat ik maar eieren voor mijn geld heb gekozen :')

In jouw geval, waarbij je de bestelling niet kunt herinneren, zou ik op zijn minst de factuur opvragen.
pi_198777629
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 23:36 schreef leolinedance het volgende:
Toen had ik echter wel iets besteld,
Dan is de vordering natuurlijk gewoon terecht.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')