Mijn vader heeft een brief ontvangen van incassobureau Vesting Finance, het zou gaan om een schuld van 574,32 euro. Er zou 460 euro afbetaald zijn. en de rente zou 586,13 bedragen totaal moet er dus 700,45 euro betaald worden, daarbij is de rente hoger dan de hoofdsom zelf, minus 460 euro zou het een extreem oude schuld moeten zijn als we van de 16% rente uitgaan op jaarbasis.
Mijn vader weet niets van een bestelling bij Neckermann en kan deze schuld in zijn geheel niet plaatsen, deze schuld is tevens ruimschoots verjaart mocht het wel zo zijn, maar dat wordt betwist.
Bij een consumentenkoop geldt een verjaringstermijn van 2 jaar. Aangezien hij nooit eerder aanmaningen heeft ontvangen kan dit op geen enkele manier gestuit worden.
Toen mijn vader vesting finance wilde bellen kreeg hij de melding dat dit telefoonnummer van vesting finance door zijn provider geblokkeerd was omdat het oplichters zijn, echter kon ik ze wel bellen en het is wel degelijk een bestaand incassobureau wat ik wel heel bijzonder vind. De onprofessionele brief met warrig juridisch gebrabbel deed vermoeden dat er ander volk achter zat dan incassomedewerkers. Ze proberen het wel heel indrukwekkend met allerlei stempels te maken en zelfs een handtekening.
Neckermann is sinds 2020 failliet gegaan en vesting finance heeft een heel bestand opgekocht van oude stoffige schulden waarvan vele betwist worden en niet onderbouwt waarvan sommige zelfs tientallen jaren oud zijn dus ook ruimschoots verjaart.
Daarnaast vraag ik mij af of Neckermann zelf wel alle gedupeerden heeft terugbetaald die een bestelling hebben gedaan en nooit hebben ontvangen door het faillissement van Neckermann.
Ook in dit specifieke geval is er niets onderbouwt, geen product omschrijving of datum, geen specificatie van de renteopbouw. Tevens wordt de leugen gebruikt dat er meerdere aanmaningen zijn verstuurd en hier kan geen bewijs van worden aangeleverd.
Kortom, zo op het eerste gezicht een malafide incassobureau.
In coronatijd is dit wel schandalig dat ze gaan lopen leuren met ruimschoots verjaarde schulden die ze alleen nog kunnen innen door onwetendheid van de klant, en ze inspelen op hun angsten. Dat dit soort bedrijven gewoon actief kunnen blijven is wel opmerkelijk.