abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198852310
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 13:20 schreef La_Tramposa het volgende:
Woahhh wat ging dat lekker zeg! Mijn haas had helaas geen goede benen dus die moest uitstappen de tweede ronde, maar met grote delen zelf of op kop lopend toch 1.26.11 gelopen op de halve marathon! We komen in de buurt voor die sub3 :D
Zo hee, dat is een wel heel erg goede tijd. Wat denk je dat je moet kunnen lopen op de HM voor een sub3 op de hele? Of denk je dat dit al voldoende is
pi_198853141
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 17:30 schreef Zwabberhark het volgende:

[..]

Zo hee, dat is een wel heel erg goede tijd. Wat denk je dat je moet kunnen lopen op de HM voor een sub3 op de hele? Of denk je dat dit al voldoende is
Net onder de 1.25 denk ik voor mij persoonlijk, als je ook goed getraind bent voor de marathonafstand. Iets ruimer is natuurlijk wel fijn omdat de omstandigheden op de dag altijd tegen kunnen zitten.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  zondag 4 april 2021 @ 19:47:08 #128
221912 minilot
Nancy boy
pi_198854168
Lieverds, ik vroeg eerder:

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 07:45 schreef minilot het volgende:
Vraagje weer van deze n00b aan de ervaren lopers :) Inmiddels gaat de 10 kilometer me aardig soepel af, dus wel zin in opbouwen naar de volgende afstand: de halve marathon. Zijn er nog zaken waar ik bij zo'n afstand rekening mee moet gaan houden die nog niet gelden voor 10 kilometer?
Zelfde vraag voor van halve naar hele marathon nu :7 Kom maar weer op met de tips! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_198854602
Vraag over VO2 max.

Vier maand geleden heb ik een Garmin horloge gekregen. Sindsdiens heb ik n extra drive om fanatieker te gaan hardlopen. Omdat je dan ook zonder hardloopgroep bepaalde doelen kunt stellen.
Conditie is verbeterd. Gewicht iets afgenomen (van 78 naar 76 kg). En wat zie ik?
Vier maand geleden was mijn VO2 max 47 punten
En nu 41 punten. Volgens mij niet slecht, maar waarom is ie afgenomen?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 4 april 2021 @ 22:17:57 #130
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_198856718
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 18:35 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Net onder de 1.25 denk ik voor mij persoonlijk, als je ook goed getraind bent voor de marathonafstand. Iets ruimer is natuurlijk wel fijn omdat de omstandigheden op de dag altijd tegen kunnen zitten.
Gezien jouw Huise pr op de M denk ik dat het er voor jou nu al inzit. Ik zelf denk dat ik zelf richting de 1:23 zal moeten...
Zolang ik geen talent heb, blijf ik trainen...
pi_198857197
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 20:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Vraag over VO2 max.

Vier maand geleden heb ik een Garmin horloge gekregen. Sindsdiens heb ik n extra drive om fanatieker te gaan hardlopen. Omdat je dan ook zonder hardloopgroep bepaalde doelen kunt stellen.
Conditie is verbeterd. Gewicht iets afgenomen (van 78 naar 76 kg). En wat zie ik?
Vier maand geleden was mijn VO2 max 47 punten
En nu 41 punten. Volgens mij niet slecht, maar waarom is ie afgenomen?
Heb je hartslag op je pols of via een band? Ik merk zelf dat de vo2max bij mij ook nogal fluctueert. Een duurloop daags na een zware training gaat relatief slecht waardoor de vo2max omlaag ging. Een wedstrijd van 10km over het strand met heel veel wind was ook niet echt bevorderlijk. Daarentegen had ik bij een wedstrijd een relatief lage hartslag (hartslag direct op de pols werkt niet altijd even nauwkeurig) waardoor de vo2max weer omhoog schoot.
pi_198857214
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 19:47 schreef minilot het volgende:
Lieverds, ik vroeg eerder:
[..]

Zelfde vraag voor van halve naar hele marathon nu :7 Kom maar weer op met de tips! O+
Ik kan je hier volgende week zondag meer over vertellen :P
pi_198860249
quote:
1s.gif Op zondag 4 april 2021 19:47 schreef minilot het volgende:
Lieverds, ik vroeg eerder:
[..]

Zelfde vraag voor van halve naar hele marathon nu :7 Kom maar weer op met de tips! O+
Eerst een halfjaartje comfortabel worden met deze afstanden voordat je weer door gaat bouwen. Werken aan een brede basis, wat meer snelheid en belastbaarheid. Er wordt gezegd dat ik je in principe elke week zou moeten kunnen wakkermaken om onverwacht een halve marathon te gaan lopen. Dan ben je klaar om aan een marathontrainingsschema te beginnen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_198860263
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 20:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Vraag over VO2 max.

Vier maand geleden heb ik een Garmin horloge gekregen. Sindsdiens heb ik n extra drive om fanatieker te gaan hardlopen. Omdat je dan ook zonder hardloopgroep bepaalde doelen kunt stellen.
Conditie is verbeterd. Gewicht iets afgenomen (van 78 naar 76 kg). En wat zie ik?
Vier maand geleden was mijn VO2 max 47 punten
En nu 41 punten. Volgens mij niet slecht, maar waarom is ie afgenomen?
Ik denk dat het niets met je gewicht te maken heeft maar met andere factoren. Zoals hierboven gezegd, misschien was de hartslagmeting niet nauwkeurig. Of liep je iets meer onverhard of met wind tegen? Daar kan Garmin ook geen rekening mee houden. Misschien liep je geen trainingen op hogere snelheid, waarmee je VO2 max meting vaak stijgt.
Waar meet je aan af dat je conditie is verbeterd?
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_198860272
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 08:37 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Ik denk dat het niets met je gewicht te maken heeft maar met andere factoren. Zoals hierboven gezegd, misschien was de hartslagmeting niet nauwkeurig. Of liep je iets meer onverhard of met wind tegen? Daar kan Garmin ook geen rekening mee houden. Misschien liep je geen trainingen op hogere snelheid, waarmee je VO2 max meting vaak stijgt.
Waar meet je aan af dat je conditie is verbeterd?
Hogere snelheid kunnen bereiken. Een paar maand geleden liep ik onder de 9 km/u.
Nu zit ik weer rond de 10 bij een afstand van 10 a 20 km.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_198861689
Submaximale metingen zijn beter representatief als je dichter bij een maximale inspanning komt. Dat dingen corrigeert wel voor een lagere hartslag, maar uiteindelijk is de meting het best voorspellend als je echt hee dicht bij je Max zit, want dan is de correctie voor lagere hartslag het minst, en breng je ook het minst ruis in.

Daarnaast heb je zoals anderen zeggen ook nog meer ruisfactoren zoals wind, temperatuur, hoogtemeters, ondergrond, bochten, meetafwijking van je gps. Volgens mij is je vo2max het best in te schatten door ongeveer 3 km maximaal te lopen.

Mijn Pogingen kunnjenduidelijk zien dat alleen mijn time trials (waar ik zo goed als voluit ga) ik ook mijn Mac vo2max haal.
Whatever...
pi_198861844
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 08:34 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Eerst een halfjaartje comfortabel worden met deze afstanden voordat je weer door gaat bouwen. Werken aan een brede basis, wat meer snelheid en belastbaarheid. Er wordt gezegd dat ik je in principe elke week zou moeten kunnen wakkermaken om onverwacht een halve marathon te gaan lopen. Dan ben je klaar om aan een marathontrainingsschema te beginnen.
Zijn daar ook schema's voor? Ik zit nu ook rond de 20 km en wil het komend halfjaar aan snelheid werken, maar weet niet of daar nog planningen voor zijn. Voorlopig dacht ik erover om gewoon m'n 3 loopjes per week te blijven doen zonder de lange duurloop nog te verlengen, dus 1 keer intervallen/Fartlek, 1 keer 8 km op tempo (al ga ik niet heel hard -- 5:15 min/km is m'n record ongeveer) en 1 keer ongeveer 20 km.

Al ga ik waarschijnlijk de 24e een 15 km op wedstrijdtempo lopen, met m'n broertje als haas/afleiding erbij, want ik ga meedoen aan de online Batavierenrace. Benieuwd hoe snel het lukt en hoe diep ik kan gaan :D
pi_198862820
Prachtige tijd La Tramposa!

Vandaag sinds bijna 4 weken ook gelopen. Met de conditie zit het goed, maar kon toch wel merken dat ik tijdje niet gelopen had.

Was sommige stukken wel even bikkelen met wind tegen en nog natte sneeuw.
  maandag 5 april 2021 @ 16:35:24 #139
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_198866308
Ik wou net d'n Zwabber consulteren, maar ik ben zowaar droog gebleven én had zon 8-)
pi_198867859
quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 11:22 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Zijn daar ook schema's voor? Ik zit nu ook rond de 20 km en wil het komend halfjaar aan snelheid werken, maar weet niet of daar nog planningen voor zijn. Voorlopig dacht ik erover om gewoon m'n 3 loopjes per week te blijven doen zonder de lange duurloop nog te verlengen, dus 1 keer intervallen/Fartlek, 1 keer 8 km op tempo (al ga ik niet heel hard -- 5:15 min/km is m'n record ongeveer) en 1 keer ongeveer 20 km.

Al ga ik waarschijnlijk de 24e een 15 km op wedstrijdtempo lopen, met m'n broertje als haas/afleiding erbij, want ik ga meedoen aan de online Batavierenrace. Benieuwd hoe snel het lukt en hoe diep ik kan gaan :D
Laten we er vanuit gaan dat 5.15 nu je wedstrijdsnelheid op 10km is. En dat je wellicht toe wilt trainen naar 5.00?
Dan gaan je lange duurlopen in 6.15-7.00/km. Dan kun je bijv. 6x1000m intervallen doen op 5.00/km met 2 minuten dribbelpauze. Een andere goede training is 10x400 meter in 5km snelheid en 1 minuut pauze (ongeveer 4.45?) en 12x200 waarbij je niet op een precieze snelheid hoeft te letten maar vooral je tempogevoel trainen: het moet voelen als hard rennen op souplesse, niet als sprinten. En de laatste 4 moeten nog makkelijk net zo hard gaan als de eerste 8.
Tempoloop zou ik skippen, dat is grijs trainen. Wel kun je af en toe van de duurloop een progressieve duurloop maken, dus eerst een km of 10 in je normale duurlooptempo en dan de laatste 5km elke km 10 sec harder.

Over het algemeen: om sneller te worden moet je intervallen. En dan echt intervallen, flink oncomfortabele tempo's met weinig rust. Als je daar al je energie in stopt kunnen je andere 2 trainingen in de week prima in de rustige zones zijn.

Het hangt er ook een beetje vanaf waar bij jou de bottleneck zit: De meeste beginnende lopers hebben wel een redelijk goede pieksnelheid maar nog weinig inhoud. Dan zijn dus die 1000 meters en 400 meters heel belangrijk (vo2 max trainingen). Als je het gevoel hebt dat je het juist vrij makkelijk volhoudt maar gewoon niet meer snelheid kunt creeren, zou je kunnen focussen op wat meer echte snelheidstraining, bijvoorbeeld 2x5x60 meter heuvelsprint (en dan echt volle volle bak).
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_198868294
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 20:30 schreef Remco het volgende:

[..]

Dat sportrusten wordt volgensmij wel behoorlijk gesponsord door Stryd(merk van die wattagemeter) site staat vol met semi reclameteksten ervoor.
Jep, en echt sportrusten is het volgens mij ook allang niet meer.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 april 2021 @ 18:57:28 #142
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_198868479
Voor wie bekend is met Polar en de getallen omtrent belasting en tolerantie: die van mij staat op hevig overbelast en een totaal van 3.1 (alles boven 1 is 'productief' en alles boven, volgens mij, 1.4 is 'overbelasting') :P

Maar goed, het vergelijkt met de weken ervoor en dan is het niet zo vreemd: daarin deed ik letterlijk niks aan sport, en nu heb ik in één week tijd 3km (maandag), 4km (woensdag) en 5km (vandaag) gelopen, en gisteren nog 25x de trap af en op wat best wel voelbaar was in de benen.

Kortom, ik beweeg weer, hoera. Hopelijk blijft het nu écht goed gaan en kan ik na deze maand rustig weer eens richting de tien kilometer gaan denken. Eerst een paar weken relatief rustig rond de vijf kilometer blijven denk ik, dan zien we wel verder.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_198868508
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 20:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Vraag over VO2 max.

Vier maand geleden heb ik een Garmin horloge gekregen. Sindsdiens heb ik n extra drive om fanatieker te gaan hardlopen. Omdat je dan ook zonder hardloopgroep bepaalde doelen kunt stellen.
Conditie is verbeterd. Gewicht iets afgenomen (van 78 naar 76 kg). En wat zie ik?
Vier maand geleden was mijn VO2 max 47 punten
En nu 41 punten. Volgens mij niet slecht, maar waarom is ie afgenomen?
Mijn ervaring met de VO2Max schatting van Garmin is is dat het niet heel gevoelig is voor wat er in 1 training gebeurd, maar wel wat er in een paar opvolgende trainingen gebeurd. Maar het is een behoorlijk ruwe schatting.
In 2019 liep bij mij de VO2Max schatting van Garmin (FirstBeat eigenlijk, die doen de algoritmes) voor hardlopen ook eigenlijk onverklaarbaar terug, terwijl die voor fietsen gelijk bleef. Er zat toen een verschil van 11 op een gegeven moment (op dit moment zijn die ongeveer gelijk). Ik kon ook niet echt een reden zien. Gelopen tempo's bij eenzelfde hartslag waren niet echt anders ofzo.
Ik gebruik het verder niet, het is een metric die meestal wel overeenkomt met mijn gevoel. Ga ik voor mijn gevoel beter lopen, dan zie ik de VO2Max ook wel stijgen. En dat gebeurd ook wel als ik een blok doe met redelijk wat intervallen. En als ik een poosje niet gelopen heb, dan zakt de VO2Max na een paar keer weer lopen ook wel, maar dat is dan ook verwacht. Maar het ook wel een keer dus een onverklaarbare daling, zeker omdat de fiets VO2Max toen wel gelijk bleef.
pi_198870748
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:57 schreef heywoodu het volgende:
Voor wie bekend is met Polar en de getallen omtrent belasting en tolerantie: die van mij staat op hevig overbelast en een totaal van 3.1 (alles boven 1 is 'productief' en alles boven, volgens mij, 1.4 is 'overbelasting') :P

Maar goed, het vergelijkt met de weken ervoor en dan is het niet zo vreemd: daarin deed ik letterlijk niks aan sport, en nu heb ik in één week tijd 3km (maandag), 4km (woensdag) en 5km (vandaag) gelopen, en gisteren nog 25x de trap af en op wat best wel voelbaar was in de benen.

Kortom, ik beweeg weer, hoera. Hopelijk blijft het nu écht goed gaan en kan ik na deze maand rustig weer eens richting de tien kilometer gaan denken. Eerst een paar weken relatief rustig rond de vijf kilometer blijven denk ik, dan zien we wel verder.
Voorzichtig dus. Je polar heeft gelijk. Als je van nul naar 12-15 km gaat is dat een flinke belasting. Rustig opbouwen en voldoende rust. Misschien beter 2x lopen en 1x fietsen om wat op te bouwen.
Whatever...
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 5 april 2021 @ 20:45:42 #145
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_198870999
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 20:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Voorzichtig dus. Je polar heeft gelijk. Als je van nul naar 12-15 km gaat is dat een flinke belasting. Rustig opbouwen en voldoende rust. Misschien beter 2x lopen en 1x fietsen om wat op te bouwen.
Ik begin ook met twee keer per week lopen, alleen is het nu even 'drie keer in zeven dagen' omdat er twee maandagen in zitten (maar voor vandaag dus wel vier dagen zonder noemenswaardig hardlopen) :+

Vooralsnog is het woensdag plus één andere dag (normaliter vrijdag denk ik), telkens een paar kilometer, zonder aan een bepaald tempo of iets te denken, gewoon om er weer een beetje in te komen. Na een paar weken wil ik dan wel weer terug naar mijn routine van vorig jaar, waar het grotendeels neerkwam op maandag + woensdag + vrijdag.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_198871078
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 20:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik begin ook met twee keer per week lopen, alleen is het nu even 'drie keer in zeven dagen' omdat er twee maandagen in zitten (maar voor vandaag dus wel vier dagen zonder noemenswaardig hardlopen) :+

Vooralsnog is het woensdag plus één andere dag (normaliter vrijdag denk ik), telkens een paar kilometer, zonder aan een bepaald tempo of iets te denken, gewoon om er weer een beetje in te komen. Na een paar weken wil ik dan wel weer terug naar mijn routine van vorig jaar, waar het grotendeels neerkwam op maandag + woensdag + vrijdag.
Als je goed naar je lichaam luistert lijkt me dat het beste. En niet te hard van stapel, anders ben je zo weer geblesseerd.

Heb het zelf ook door schade en schande geleerd. En nu ben ik zover dat ik zonder pijntjes meer dan 40k per week loop. En nog een keer ga fietsen!

Waarmee ik maar wil zeggen dat je van rustig opbouwen later veel plezier hebt!
Whatever...
pi_198876288
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:14 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Laten we er vanuit gaan dat 5.15 nu je wedstrijdsnelheid op 10km is. En dat je wellicht toe wilt trainen naar 5.00?
Dan gaan je lange duurlopen in 6.15-7.00/km. Dan kun je bijv. 6x1000m intervallen doen op 5.00/km met 2 minuten dribbelpauze. Een andere goede training is 10x400 meter in 5km snelheid en 1 minuut pauze (ongeveer 4.45?) en 12x200 waarbij je niet op een precieze snelheid hoeft te letten maar vooral je tempogevoel trainen: het moet voelen als hard rennen op souplesse, niet als sprinten. En de laatste 4 moeten nog makkelijk net zo hard gaan als de eerste 8.
Tempoloop zou ik skippen, dat is grijs trainen. Wel kun je af en toe van de duurloop een progressieve duurloop maken, dus eerst een km of 10 in je normale duurlooptempo en dan de laatste 5km elke km 10 sec harder.

Over het algemeen: om sneller te worden moet je intervallen. En dan echt intervallen, flink oncomfortabele tempo's met weinig rust. Als je daar al je energie in stopt kunnen je andere 2 trainingen in de week prima in de rustige zones zijn.

Het hangt er ook een beetje vanaf waar bij jou de bottleneck zit: De meeste beginnende lopers hebben wel een redelijk goede pieksnelheid maar nog weinig inhoud. Dan zijn dus die 1000 meters en 400 meters heel belangrijk (vo2 max trainingen). Als je het gevoel hebt dat je het juist vrij makkelijk volhoudt maar gewoon niet meer snelheid kunt creeren, zou je kunnen focussen op wat meer echte snelheidstraining, bijvoorbeeld 2x5x60 meter heuvelsprint (en dan echt volle volle bak).
Ha, bedankt. O+
Toch echt aan de intervallen dus. ^O^ Bij mij in de buurt is een parkje met een rondje van 800 m uitgezet, dus dat is handig.

Ik heb het idee dat het bij mij eerder aan snelheid ligt dan aan conditie. Als ik een 200 voluit ga, ga ik amper sneller dan wanneer ik een 400 voluit doe, terwijl die twee keer zo lang is. :')
Ik kan na intervallen hebben dat ik amper moe ben maar de dag erna wel OVERAL spierpijn.
Maar ik ga eerst wel gewoon de dingen proberen die je als voorbeeld hebt geschreven (de 1000s, en de week erna de 800, enz) en kijken hoe dat voelt/werkt.

Ik ben op zich wel al een kleine 10 jaar bezig met atletiek en hardlopen. Niet altijd even gericht/gefocust. Eerder vooral getraind op de 1000 m (niet mijn sterkste kant), de 5 km (past al beter) en een paar maanden bij een loopgroep 10-15 km twee keer per week (weet niet wat het idee daarachter was). :D
4:45/km is de tijd van mijn 5 km PR van een paar jaar geleden. Sindsdien geen 5 km wedstrijd meer gelopen, wel een 8 km op 5:00/km (maar midden in de nacht dus had wel sneller gekund op een wakkerder moment _O- )
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 6 april 2021 @ 09:47:23 #148
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_198876331
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 09:44 schreef Tele6 het volgende:
wel een 8 km op 5:00/km (maar midden in de nacht dus had wel sneller gekund op een wakkerder moment )
Hier moet een verhaal achter zitten.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_198876340
Batavierenrace? :D
Groot gemis in mijn studententijd dat ik die nooit heb gelopen.. Wel een paar keer gevraagd maar het kwam altijd slecht uti.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_198876342
Haha, ja :D
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')