ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
Ze zaten ook goed ondergespoten ook. Had ze al zien staan en dacht toen al bij mezelf zouden ze daar ondergespoten zijn of voor overbrenging al ondergekalkt zijn :’)
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
Dan deelt de Marechaussee trots dat ze aangehouden zijn, maar ik zou me kapot schamen als mensen zo makkelijk mijn militair terrein op zoude komen en kennelijk al uren aan het spuiten kunnen zijn..
In Duitsland is 13 jaar cel geëist tegen een 52-jarige man die maart vorig jaar tussen Köln en Frankfurt (HSL) over 80 meter afstand de schroeven waarmee de rail op de dwarsliggers bevestigd is losdraaide: https://bahnblogstelle.ne(...)ht-lange-haftstrafe/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik bedoel: goed dat er wat aan de zichtbaarheid van die dingen gedaan wordt, maar dit is wel heel erg amateuristisch Als ze nou meteen gewoon het nieuwe SNG design erop geplakt hadden, dan had het wat beter gestaan.
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
De nieuwe NS huisstijl uiteraard, zoals die ook op de VIRMm 2/3 en ICNG-B komt, en de Vectron nu al heeft. Ik heb geen idee overigens of het enkel de CitySprinter/Airportsprinter is die daarmee uitgerust gaat worden of dat er later een retrofit komt voor de rest van de treinen.
Ik bedoel: goed dat er wat aan de zichtbaarheid van die dingen gedaan wordt, maar dit is wel heel erg amateuristisch Als ze nou meteen gewoon het nieuwe SNG design erop geplakt hadden, dan had het wat beter gestaan.
Bij NS blijft ook niks geheim hè.
Overigens is dit ook het plaatje zoals dat voorkwam in het rapport over de botsing bij Hooghalen. Meer geel = meer zichtbaarheid, is het idee.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De nieuwe NS huisstijl uiteraard, zoals die ook op de VIRMm 2/3 en ICNG-B komt, en de Vectron nu al heeft. Ik heb geen idee overigens of het enkel de CitySprinter/Airportsprinter is die daarmee uitgerust gaat worden of dat er later een retrofit komt voor de rest van de treinen.
Dit is een stoptrein, geen IC. Dat maakt wel verschil denk ik.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Oh als ik eenmaal zit heb ik nergens oog meer voor. Dan duik ik in m'n telefoon en ben van de wereld tot ik moet overstappen of m'n bestemming heb bereikt.
Wat nieuws vanaf de overkant van de plas: GB Railfreight (GBRf) heeft een alsmaar groeiende behoefte aan diesellocomotieven. GBRf heeft al een grote vloot aan locomotieven van het type Class 66, en daarvan willen ze er nog veel meer. Nieuwe 66'en worden echter niet meer gebouwd, daarom is GBRf op zoek gegaan naar alternatieven.
Er worden Class 66-locs vanuit het Europese vasteland naar het Verenigd Koninkrijk overgebracht en aangepast voor dienst aldaar. Denk bijvoorbeeld aan de inbouw van AWS/TPWS, een Britse GSM-R radio en loggingapparatuur. Onlangs zijn er bijvoorbeeld 5 Zweedse 66'en overgebracht.
Maar dat is nog niet genoeg, GBRf heeft zoveel vraag naar locs van het type "Class 66" dat ze inmiddels aan een project zijn begonnen om oudere diesellocmotieven van het type "Class 56", gebouwd in de jaren 80, om te bouwen naar machines die technisch en qua bediening zeer gelijkend zijn aan een 66. Dat project is inmiddels in een zeer vergevorderd stadium, en er worden testritten uitgevoerd op een museumspoorlijn:
Op zondag 28 maart 2021 16:38 schreef derLudolf het volgende: Heeft de fabrikant van de Class 66 geen opvolger geïntroduceert dan? Of voldoet die niet?
Je zit met de emissienormen en daarom is er geen opvolger voor de Class 66 gekomen. Te meer omdat je in GB ook nog eens zit met een wat krapper railprofiel en dat hier en daar toch wat hinderlijk blijkt
Je zit met de emissienormen en daarom is er geen opvolger voor de Class 66 gekomen. Te meer omdat je in GB ook nog eens zit met een wat krapper railprofiel en dat hier en daar toch wat hinderlijk blijkt
Ah, ja, emissienormen gelden sinds enige tijd ook voor motoren boven de 1000kW. MAN en Liebherr hebben wel 24L V12 die aan euro 6 voldoen maar volgens mij.
Ik vermoed dat in zo'n loc alles nog wel iets groter is. De eerste twee cilinders zullen wel al goed zijn voor zo'n 24L...
Stadler Rail Valencia (voorheen Vossloh España) heeft wel wat locomotieven in haar portfolio die geschikt zijn voor het Verenigd Koninkrijk, zoals de Class 68 (diesel), Class 88 (bimode) en de toekomstige Class 93 (trimode).
Ik vermoed echter dat GBRf geen zin heeft om nóg een locomotieftype aan de vloot toe te voegen: dat maakt onderhoud en opleiding alleen maar complexer.
Het idee achter de Class 69 is daarom ook om een locomotief te bouwen die zoveel als mogelijk op een 66 lijkt. Dat is bijvoorbeeld ook terug te zien in de cabine, die heel erg op een Amerikaanse goederenloc lijkt (zoals ook het geval is bij een 66).
In GB hebben ze geen last meer van die EU emissienormen
Nou, ja en nee. Ze hoeven zich er niet meer aan te houden, maar wat ooit vanuit de EU is gekomen als een richtlijn is omgezet in nationale wetgeving. Als ze dat willen veranderen zal er een wetsvoorstel doorheen moeten en dat is geen eenvoudig proces.
Zeker niet omdat ook het VK van plan is naar een CO2-neutrale samenleving te gaan. De kans dat er dan ontheffingen worden gegeven lijkt me klein.
En daarbij... zelfs al pas je de regels aan, dan moet er nog wel een fabrikant te vinden zijn die überhaupt een productielijn wil opstarten.
Op maandag 29 maart 2021 15:25 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ja, dat klopt. Verder kan je wel zoveel mogelijk standaardonderdelen als dieselmotoren, tractiemotoren en draaistellen gebruiken.
Klopt natuurlijk, al werden de diesels vroeger ongeveer ontworpen op het beschikbare omgrenzingsprofiel...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
10 DDAR stuurstandrijtuigen zijn met het schip Rosanne overgebracht van de Houtrakpolder naar de sloper in Vlaardingen op 30 maart was er nog een overbrenging van DDAR rijtuigen.
Over gemengde enkel-/dubbeldekstreinen gesproken, Stadler gaat een soort Flirt/Kiss-hybrids maken voor het voorstadsverkeer rond Madrid en zo gaan ze eruit zien:
[ Bericht 11% gewijzigd door BLS op 03-04-2021 14:08:53 ]
Dat dubbeldeksrijtuig kan ik mij nog wel herinneren. een ICR stam met opeens een dubbeldeksrijtuig ertussen.
deze rijtuigen zijn in 2002 weer omgebouwd met het originele interieur. ik vermoed niet dat deze intercity uit Maastricht heeft doorgereden naar Zandvoort, omdat er op Zandvoort geen mogelijkheid is om de loc om te laten lopen. er was in die tijd geen stuurstandrijtuig bij deze trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dat kan worden ondervangen door te rijden met een locomotief aan beide kanten (trek-trek) of door een wissellocomotief te gebruiken.
Zandvoort heeft een middenspoor buiten het station, daar zou een wisselloc kunnen staan. Na vertrek van de trein rijdt de inkomende loc naar het middenspoor, wacht daar, en neemt dan de volgende trein weer over.
Op zaterdag 3 april 2021 14:03 schreef BLS het volgende: Over gemengde enkel-/dubbeldekstreinen gesproken, Stadler gaat een soort Flirt/Kiss-hybrids maken voor het voorstadsverkeer rond Madrid en zo gaan ze eruit zien:
Op zaterdag 3 april 2021 15:55 schreef James1988 het volgende: Zandvoort heeft een middenspoor buiten het station, daar zou een wisselloc kunnen staan. Na vertrek van de trein rijdt de inkomende loc naar het middenspoor, wacht daar, en neemt dan de volgende trein weer over.
Dat was dan ook gebruikelijk met de intercity's uit Maastricht tot 1995. Daar zijn ze mee gestopt toen er treinen van 12 rijtuigen kwamen, dat past niet langs het Zandvoortse perron dus werd Haarlem het eindpunt. Toen zijn ook die DDM's in de IC gaan rijden, die hebben dus niet naar Zandvoort gereden.
Zoiets kunnen we inderdaad verwachten voor DDNG, de tender daarvoor heeft het over een mix van enkel- en dubbeldeksrijtuigen.
Dan is het nog maar de vraag wat we gaan krijgen: Coradia HC, Desiro HC, of deze FLIRTKISS.
Dan lijkt mij die FLIRT/KISS voorlopig de mooiste optie. De Coradia ziet er zo uit als een railhummer en de Desiro heeft bijna alleen maar schuin aflopende vloeren ...
Op zaterdag 3 april 2021 15:47 schreef spectrumanalyser het volgende: Dat dubbeldeksrijtuig kan ik mij nog wel herinneren. een ICR stam met opeens een dubbeldeksrijtuig ertussen.
deze rijtuigen zijn in 2002 weer omgebouwd met het originele interieur. ik vermoed niet dat deze intercity uit Maastricht heeft doorgereden naar Zandvoort, omdat er op Zandvoort geen mogelijkheid is om de loc om te laten lopen. er was in die tijd geen stuurstandrijtuig bij deze trein.
Op een gegeven moment reden de getrokken ICR-IC's met drie DDM-rijtuigen, eventueel nog wat K4 en ICK. Het was een teringzooi rond 2002.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op een gegeven moment reden de getrokken ICR-IC's met drie DDM-rijtuigen, eventueel nog wat K4 en ICK. Het was een teringzooi rond 2002.
Maar die klapvouwdeurtjes, die zo snoeihard dicht klapten (of soms niet dicht wilden). Ik moest altijd van Utrecht naar Den Haag in die tijd dus stond ik tegenover de trein naar Amsterdam op het perron. En dat alle treinen richting Noord-Holland ook gewoon naar Amsterdam Centraal gingen, want de ze konden nog niet linksaf naar Duivendrecht.
Bijna net zoveel nostalgie aan als het oude grote bord in Utrecht Centraal. Vooral als je na een nacht doorhalen zat te wachten op de eerste trein: het mooiste geluid was dan dat het bord, dat op 4 nachttreinen na blanco was begon vol te lopen. Regel voor regel, steeds de aangekonsigde trein door schuivend. Het was het geluid van bijna naar huis kunnen voor een douche en een warm bed.
Maar die klapvouwdeurtjes, die zo snoeihard dicht klapten (of soms niet dicht wilden). Ik moest altijd van Utrecht naar Den Haag in die tijd dus stond ik tegenover de trein naar Amsterdam op het perron. En dat alle treinen richting Noord-Holland ook gewoon naar Amsterdam Centraal gingen, want de ze konden nog niet linksaf naar Duivendrecht.
Richting Rai/Amsterdam Zuid bedoel je
Duivendrecht gold in die tijd als overstaptstation van/naar Schiphol, maar sinds de Utrechtboog heeft het station aan belang ingeboet
Duivendrecht gold in die tijd als overstaptstation van/naar Schiphol, maar sinds de Utrechtboog heeft het station aan belang ingeboet
Eh ja, close enough. De herinnering is ook van 20 jaar geleden. De tijd dat de Bielzenblues nog in de Metro stond, railcatering met karretjes door de trein ging, en er in Utrecht nog échte koplopers werden gekoppeld.
Op zondag 4 april 2021 11:42 schreef Fixers het volgende: Tijdens het rijden heb ik nooit geprobeerd. Maar ik weet nog wel dat je vroeger de deuren vaak al kon openen als de trein nog niet helemaal stilstond.
Niet stilstaan is hetzelfde als rijden Niet op baanvaksnelheid misschien maar toch
Op zondag 4 april 2021 11:42 schreef Fixers het volgende: Tijdens het rijden heb ik nooit geprobeerd. Maar ik weet nog wel dat je vroeger de deuren vaak al kon openen als de trein nog niet helemaal stilstond.
Op zondag 4 april 2021 13:44 schreef Fred het volgende: Nog een paar maanden en dan is ook de laatste vrijheid voor de reiziger verdwenen: De SGM met raampjes die je zelf mag bedienen.
Op zondag 4 april 2021 09:56 schreef spectrumanalyser het volgende: er was zelfs een periode dat er treinen reden waarvan je de deuren gewoon kon openen tijdens het rijden.
Hondekoppen. Fijn materieel.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 4 april 2021 13:44 schreef Fred het volgende: Nog een paar maanden en dan is ook de laatste vrijheid voor de reiziger verdwenen: De SGM met raampjes die je zelf mag bedienen.
Van wat ik heb begrepen gaat eind dit jaar het laatste SGM uit dienst. Kan best zijn dat het spul dan al maanden niet meer in reizigersdienst is, maar voor de herfst is die Sandite-installatie wel handig.
Het DDZ zien wij voorlopig ook niet terug, tenzij ze de problemen op weten te lossen.
Van wat ik heb begrepen gaat eind dit jaar het laatste SGM uit dienst.
Hopelijk mogen we tegen die tijd de grens weer over.... Dan moeten we daar maar weer een echte trein opzoeken. Ramen die open kunnen, liefst een loc er voor
Dennis heeft tegen die tijd vast wel een leuk lijntje ontdekt
Van wat ik heb begrepen gaat eind dit jaar het laatste SGM uit dienst. Kan best zijn dat het spul dan al maanden niet meer in reizigersdienst is, maar voor de herfst is die Sandite-installatie wel handig.
Het DDZ zien wij voorlopig ook niet terug, tenzij ze de problemen op weten te lossen.
DDZ zou in september weer terug de baan op moeten komen
Is dat DDZ-verhaal niet een handig excuus om minder treinen te laten rijden? Het is wel heel erg toevallig dat ze in september weer op de baan komen, als na verwachting door het vaccineren scholen, bedrijven en kantoren weer zo goed als normaal open kunnen...
Op zondag 4 april 2021 20:08 schreef Fred het volgende: Is dat DDZ-verhaal niet een handig excuus om minder treinen te laten rijden? Het is wel heel erg toevallig dat ze in september weer op de baan komen, als na verwachting door het vaccineren scholen, bedrijven en kantoren weer zo goed als normaal open kunnen...
mwah, het komt de NS op dit moment wel handig uit dat het DDZ vanwege een probleem terzijde staat. Scheelt weer iets in de kosten.
Tegelijkertijd gaat de instroom van het SNG nog wel rustig door.
Op zondag 4 april 2021 20:08 schreef Fred het volgende: Is dat DDZ-verhaal niet een handig excuus om minder treinen te laten rijden? Het is wel heel erg toevallig dat ze in september weer op de baan komen, als na verwachting door het vaccineren scholen, bedrijven en kantoren weer zo goed als normaal open kunnen...
Waarom zou NS met de huidige reizigersaantallen überhaupt een excuus nodig moeten hebben om minder treinen te laten rijden?
DDZ is momenteel gewoon niet inzetbaar, de hele vloot wacht op nieuwe onderdelen die hopelijk voor september gemaakt, geleverd en geïnstalleerd kunnen worden.
Op zondag 4 april 2021 21:31 schreef Ireyon het volgende: Waarom zou NS met de huidige reizigersaantallen überhaupt een excuus nodig moeten hebben om minder treinen te laten rijden?
Nu hebben de vakbonden niks te klagen als er minder personeel met flexibele contracten minder wordt ingezet: alles en iedereen die alleen met de DDZ overweg kan, kan nu thuisblijven.
Nu hebben de vakbonden niks te klagen als er minder personeel met flexibele contracten minder wordt ingezet: alles en iedereen die alleen met de DDZ overweg kan, kan nu thuisblijven.
Zo'n groep is er toch niet bij de NS?
Ik weet wel dat er in Utrecht nieuwelingen waren die alleen VIRM reden en dan met name Eindhoven - Utrecht - Schiphol.
Nu hebben de vakbonden niks te klagen als er minder personeel met flexibele contracten minder wordt ingezet: alles en iedereen die alleen met de DDZ overweg kan, kan nu thuisblijven.
Voor zover ik weet is er geen personeel wat puur op één materieelsoort gericht is, maar dan nog worden er regelmatig met DDZ overbrengings- en conditieritten gereden. Alleen dan mogen ze niet sneller dan 110km/h.
Die zullen ze voor de zekerheid wel in een andere trein plaatsen...
Past dat zomaar in een andere trein?
Er loopt wel een proef met een alternatief systeem (Wiel Rail Conditionering) bij FLIRTs. Dan zouden zie die op bijv Zwolle-Utrecht kunnen inzetten. Wel leuk voor toch nog een beetje variatie.
Er loopt wel een proef met een alternatief systeem (Wiel Rail Conditionering) bij FLIRTs. Dan zouden zie die op bijv Zwolle-Utrecht kunnen inzetten. Wel leuk voor toch nog een beetje variatie.
Het spul rijdt immers al jaren rond, dus ik vind het bovendien wonderlijk dat iets nu opeens blijkbaar zo stuk is dat het niet meer ingezet kan worden.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Het spul rijdt immers al jaren rond, dus ik vind het bovendien wonderlijk dat iets nu opeens blijkbaar zo stuk is dat het niet meer ingezet kan worden.
Wikipedia zegt iets over vreemde trillingen. Maar ook dit:
quote:
Op 2 juni 2014 ontkoppelden treinstel 7523 en 7519 tijdens de rit op de Moerdijkbrug. Dit euvel deed zich ook voor de renovatie af en toe voor bij DD-AR. Op 14 november 2019 schoten twee treinstellen los tijdens het rijden ter hoogte van Zwolle-Zuid. Het ging om de treinstellen 7542 en 7515[8]. Wederom remde elk treinstel zichzelf af. Na een uur onderzoek van Prorail zijn beide treinstellen naar Deventer gebracht
Treinstellen die zo af en toe spontaan tijdens de eet van elkaar splitsen. En dat wordt normaal gevonden?
Treinstellen die zo af en toe spontaan tijdens de eet van elkaar splitsen. En dat wordt normaal gevonden?
sporadisch, niet af en toe.
er was laatst een gekoppeld SGM treinstel wat splitste doordat het onderdeel waarmee de trein gekoppeld zit aan de kant van de trein compleet verroest afbrak. dat was een gek gezicht, zal de foto even zoeken.
weet men al wel wat het probleem precies is bij de DDZ. ik lees alleen maar trillingen. is dit wat het probleem is?:
twitter
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik geloof dat er vanaf half april getest gaat worden met een mogelijke oplossing, maar ik weet niet of dat dan gaat om het echte testen of al om het proces voor de hernieuwde toelating. Er zijn (zoals ook al eerder in dit topic vermeld) aanpassingen gedaan aan het remsysteem, dus dat moet sowieso goed getest gaan worden.
Treinstellen die zo af en toe spontaan tijdens de eet van elkaar splitsen. En dat wordt normaal gevonden?
Dat is al een probleem sinds de instroom van DD-AR, de gebruikte automatische koppeling is niet ideaal. Daarom moet je, zoals James schreef, op een bepaalde manier koppelen en controleren of dat goed is gegaan. Doe je dat allemaal niet, dan bestaat de kans op spontane ontkoppeling.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
het incident met de afgebroken koppeling van de SGM kan ik helaas niet vinden, daarbij was de gehele koppeling losgebroken uit het treinstel, en bleef dit via de koppeling vastzitten aan het andere treinstel. het gebeurde mogelijk een jaar of twee jaar geleden. (mogelijk gaat het om de 2948, november 2020)
[ Bericht 7% gewijzigd door spectrumanalyser op 05-04-2021 22:18:06 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dat is al een probleem sinds de instroom van DD-AR, de gebruikte automatische koppeling is niet ideaal. Daarom moet je, zoals James schreef, op een bepaalde manier koppelen en controleren of dat goed is gegaan. Doe je dat allemaal niet, dan bestaat de kans op spontane ontkoppeling.
Bij dd-ar / ddz was het verboden om het combineren uit te voeren met reizigers in de trein omdat het altijd wel met een klap ging. Je moest de automatische koppeling vastkrijgen en hem ‘inbufferen’ dus dat ging met iets meer snelheid dan met mat dat gewoon een scharfenberg heeft.
Toen kwam er weer 1 of andere Pipo die vond dat dat anders moest en eigenlijk iedereen met een beetje gezond verstand was er al snel achter dat die nieuwe manier niet goed werkte zeker als de buffers wat stugger waren mislukte het combineren en kon je het nog een keer proberen. Als je mazzel had kon je hem nog los drukken maar als je hem handmatig los moest ratelen leverde het nog wel eens een opgeheven trein op wegens te hoge vertraging.
Op dinsdag 6 april 2021 09:23 schreef GlennQuagmire het volgende: Waarom is er oorspronkelijk eigenlijk voor zo'n matige koppeling gekozen ipv een gewone scharfenbergkoppeling?
kan het ermee te maken hebben dat de eerste generatie dubbeldekker met een loc reed i.p.v. motorwagen? Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ja, evenals een trein van Brussel (via Luik) naar Berlijn, aldus de man in stoel 61:
twitter
Jammer van de European Sleeper dat deze (kijkende naar de punten op de route) niet in Oost-Nederland stopt, zo zou je noord- en oost-nederland nog makkelijk mee kunnen nemen, al zou dat wel een late stop zijn geweest.
kan het ermee te maken hebben dat de eerste generatie dubbeldekker met een loc reed i.p.v. motorwagen? Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.
Ik heb inderdaad altijd begrepen dat dit het argument was voor de BSI-koppeling. Ze hadden wellicht beter toch de buffers weg kunnen halen en een goeie AK kunnen plaatsen (zoals de Belgen met Reeks 27 en GF-koppeling).
En tering, wat is dat stuurrijtuig van M6 toch lelijk.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik heb inderdaad altijd begrepen dat dit het argument was voor de BSI-koppeling. Ze hadden wellicht beter toch de buffers weg kunnen halen en een goeie AK kunnen plaatsen (zoals de Belgen met Reeks 27 en GF-koppeling).
En tering, wat is dat stuurrijtuig van M6 toch lelijk.
Lelijk of niet, het is wel getrokken materiaal.
Maar buffers weghalen, dat lijkt me geen optie, als je met de locs ook ICB en binnenlandse IC's wil doen.
Op dinsdag 6 april 2021 19:15 schreef Dr_Flash het volgende: Ach jank toch niet zo. Ik vind die SNG een prima treintje. Open, ruim, lekkere stoelen, stopcontacten en USBladers overal, niks aan de hand.
Ik ben vandaag even naar Baarn geweest vanaf Utrecht en was blij verrast om te zien dat er SNG's werden ingezet. Inderdaad een comfortabele sprinter met alle gemak en in 99,9% van de gevallen tenminste een schoon toilet aan boord. Ik zit liever in een SNG dan in een gemiddelde IC.
Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Is SGM al helemaal uit de gratie eigenlijk? Ik zie ze hier ook nooit meer rijden namelijk
Op dinsdag 6 april 2021 19:30 schreef Dr_Flash het volgende: Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Is SGM al helemaal uit de gratie eigenlijk? Ik zie ze hier ook nooit meer rijden namelijk
Rijdt iig nog tussen Hoorn en Amsterdam. Zit er elke twee weken wel een keer in.
Planmatig is het alleen tussen Den haag en Dordrecht te zien. Het is goed mogelijk dat incidenteel SGM elders in het land een dienstje van ander materieel overneemt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 6 april 2021 19:30 schreef Dr_Flash het volgende: Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Het had ook te maken met het bieden van gelijkvloerse instap en tussen Zwolle en Utrecht wilde de NS het DD-AR vervangen.
Op dinsdag 6 april 2021 19:30 schreef Dr_Flash het volgende: Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Is SGM al helemaal uit de gratie eigenlijk? Ik zie ze hier ook nooit meer rijden namelijk
eerste inzet van SNG was op Den Haag - Haarlem en daarna kwam Leiden centraal - Hoorn Kersenboogerd erbij. Daarna gingen ze volgens inderdaad rijden op Groningen - Zwolle, Leeuwarden - Meppel en Utrecht - Zwolle.
eerste inzet van SNG was op Den Haag - Haarlem en daarna kwam Leiden centraal - Hoorn Kersenboogerd erbij. Daarna gingen ze volgens inderdaad rijden op Groningen - Zwolle, Leeuwarden - Meppel en Utrecht - Zwolle.
Ja klopt maar die metro-on-steroids in de Randstad tel ik eigenlijk niet echt mee
Jammer van de European Sleeper dat deze (kijkende naar de punten op de route) niet in Oost-Nederland stopt, zo zou je noord- en oost-nederland nog makkelijk mee kunnen nemen, al zou dat wel een late stop zijn geweest.
Vertrek Amsterdam om 11 uur, dan zou je na 12en er nog in moeten na Deventer, en je moet nog voor de onderhoudsroosters het land uit zijn.
Ik ben blij dat die meuk niet planmatig in Brabant wordt ingezet, wat een doffe ellende. Ik vind het echt met afstand de meest rukke trein die NS in het afgelopen decennium heeft gekocht.
Ik heb die SNG's alleen nog gehad voor korte ritjes, maar dat vind ik prima te doen. Ik wil vooral vlug vervoerd worden. De charme van een Eckte Trein™ met brullende locomotief, en buffers en het schokkend op gang komen door de speling in het trekwerk zijn echt van minder belang.
Het meest rukke wat de NS heeft gereden is in mijn herinnering die gerenoveerde Mat64 waar de coach opstelling zó dicht op elkaar stond dat ik er niet tussen paste.
Ik ben vandaag even naar Baarn geweest vanaf Utrecht en was blij verrast om te zien dat er SNG's werden ingezet. Inderdaad een comfortabele sprinter met alle gemak en in 99,9% van de gevallen tenminste een schoon toilet aan boord. Ik zit liever in een SNG dan in een gemiddelde IC.
Ik vind SNG een goedkope rammelende kuttrein. Liever Flirt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 7 april 2021 11:15 schreef Fixers het volgende: Ik heb die SNG's alleen nog gehad voor korte ritjes, maar dat vind ik prima te doen. Ik wil vooral vlug vervoerd worden. De charme van een Eckte Trein™ met brullende locomotief, en buffers en het schokkend op gang komen door de speling in het trekwerk zijn echt van minder belang.
Het meest rukke wat de NS heeft gereden is in mijn herinnering die gerenoveerde Mat64 waar de coach opstelling zó dicht op elkaar stond dat ik er niet tussen paste.
oe, ja, dat was proppen.
Ryanair had zelfs meer beenruimte.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik heb alleen met reguliere maatschappijen gevlogen. De laatste keer was met een short haul A220 van British Airways en tandjes die dingen zijn krap, maar nog nét meer beenruimte dan die plan T's.
De Britten hebben een probleempje met hun onlangs geleverde CAF-treinstellen. Tijdens een inspectiebeurt van een dieseltreinstel van het type "Class 195" werd een schokbreker in deze staat aangetroffen:
Hierna zijn alle andere Class 195s, en de verwante elektrische treinstellen van het type Class 331, geïnspecteerd. Bij 22 treinstellen werden vergelijkbare defecten aangetroffen, al deze treinstellen staan momenteel terzijde in afwachting van verder onderzoek. Naar verwachting wordt dit een zeer complexe hersteloperatie.
Ook ander materieel dat recent is geleverd door CAF, of nog wordt geleverd, moet worden geïnspecteerd. Het gaat hierbij om de types Class 196, Class 197, Class 397, en rijtuigen type Mark 5 (Caledonian Sleeper) en Mark 5A (Transpennine Express).
Al het genoemde materieel is geleverd door CAF, en de treinstellen zijn van het type "Civity" - net als de SNG. Zou dit bij ons ook een probleem kunnen zijn?
Ik heb er niks over gehoord (maar ik zit ook niet aan de onderhoudskant), echter bij de tweede serie SNG is exact dit punt aangepast, dus het kan zomaar zijn dat het bij de eerste serie SNG naar boven is gekomen als mogelijk zwak punt. Echter ziet de bevestiging er bij de SNG sowieso al anders uit dan op deze foto's te zien is (ook bij de 1e serie) en gebruiken ze hier ook een heel ander soort draaistel, wat eveneens mee kan spelen in hoeverre het werkelijk een issue is.
Van wat ik over het algemeen heb gehoord aan issues bij het Engelse CAF mat lijkt de kwaliteitscontrole bij de NS-variant een heel stuk beter te zijn (maar ik heb al wel vaker gehoord dat NS behoorlijk veeleisend is geweest bij CAF, en de productielijnen deels zijn aangepast omdat NS niet tevreden was met bepaalde oplossingen van CAF).
[ Bericht 15% gewijzigd door MTL op 07-04-2021 20:20:13 ]
Op woensdag 7 april 2021 20:14 schreef MTL het volgende: Ik heb er niks over gehoord (maar ik zit ook niet aan de onderhoudskant), echter bij de tweede serie SNG is exact dit punt aangepast, dus het kan zomaar zijn dat het bij de eerste serie SNG naar boven is gekomen als mogelijk zwak punt. Echter ziet de bevestiging er bij de SNG sowieso al anders uit dan op deze foto's te zien is (ook bij de 1e serie) en gebruiken ze hier ook een heel ander soort draaistel, wat eveneens mee kan spelen in hoeverre het werkelijk een issue is.
Van wat ik over het algemeen heb gehoord aan issues bij het Engelse CAF mat lijkt de kwaliteitscontrole bij de NS-variant een heel stuk beter te zijn (maar ik heb al wel vaker gehoord dat NS behoorlijk veeleisend is geweest bij CAF, en de productielijnen deels zijn aangepast omdat NS niet tevreden was met bepaalde oplossingen van CAF).
Op woensdag 7 april 2021 19:59 schreef James1988 het volgende: De Britten hebben een probleempje met hun onlangs geleverde CAF-treinstellen. Tijdens een inspectiebeurt van een dieseltreinstel van het type "Class 195" werd een schokbreker in deze staat aangetroffen:
Hierna zijn alle andere Class 195s, en de verwante elektrische treinstellen van het type Class 331, geïnspecteerd. Bij 22 treinstellen werden vergelijkbare defecten aangetroffen, al deze treinstellen staan momenteel terzijde in afwachting van verder onderzoek. Naar verwachting wordt dit een zeer complexe hersteloperatie.
Ook ander materieel dat recent is geleverd door CAF, of nog wordt geleverd, moet worden geïnspecteerd. Het gaat hierbij om de types Class 196, Class 197, Class 397, en rijtuigen type Mark 5 (Caledonian Sleeper) en Mark 5A (Transpennine Express).
Al het genoemde materieel is geleverd door CAF, en de treinstellen zijn van het type "Civity" - net als de SNG. Zou dit bij ons ook een probleem kunnen zijn?
Op donderdag 8 april 2021 14:47 schreef Salatrel het volgende: Conclusie: het is een stuk minder gevaarlijk als men de voorgeschreven beschermingsmiddelen (correct) zou gebruiken.
Zooo hoef je vanavond ook geen Zembla meer te kijken.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen: was het maar zo simpel.
Werkzaamheden in kankerverwekkende kwartsstof is sowieso het topje van de ijsberg rondom de spoorbranche. Het is wachten tot de rest boven water komt.
Op donderdag 8 april 2021 22:55 schreef tuinkabouter5000 het volgende: Werkzaamheden in kankerverwekkende kwartsstof is sowieso het topje van de ijsberg rondom de spoorbranche. Het is wachten tot de rest boven water komt.
Dat is de prijs die we moeten betalen voor transport. In elke transportbranche moeten mensen met gevaarlijke stoffen werken om er voor te zorgen dat mensen en goederen van A naar B kunnen.
Als je dat allemaal wil voorkomen dan moeten we terug naar een wereld waarin we alles te voet deden.
Dat is de prijs die we moeten betalen voor transport. In elke transportbranche moeten mensen met gevaarlijke stoffen werken om er voor te zorgen dat mensen en goederen van A naar B kunnen.
Als je dat allemaal wil voorkomen dan moeten we terug naar een wereld waarin we alles te voet deden.
Werkloos thuis zitten in een slecht geventileerd hok is ook niet gezond
quote:
Op vrijdag 9 april 2021 11:23 schreef Fred het volgende: Als je dat allemaal wil voorkomen dan moeten we terug naar een wereld waarin we alles te voet deden.
Het is wel duidelijk dat het mn energie niet waard is om dit verder te beargumenteren.
toch is 't noemenswaardig dat er bij het spoor onvoldoende toezicht is op het juiste gebruik van beschermingsmiddelen. Men draagt een helm en gehoorbescherming en dan is het blijkbaar genoeg. in Alkmaar niemand gezien met een mondmasker tijdens het vernieuwen van de ballast.
toch best apart. elke auto heeft een luchtfilter ter bescherming van de motor. de mens heeft slechts wat neushaartjes, daar ga je het niet mee redden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 9 april 2021 11:53 schreef spectrumanalyser het volgende: toch is 't noemenswaardig dat er bij het spoor onvoldoende toezicht is op het juiste gebruik van beschermingsmiddelen. Men draagt een helm en gehoorbescherming en dan is het blijkbaar genoeg. in Alkmaar niemand gezien met een mondmasker tijdens het vernieuwen van de ballast.
toch best apart. elke auto heeft een luchtfilter ter bescherming van de motor. de mens heeft slechts wat neushaartjes, daar ga je het niet mee redden.
Daarnaast zijn er mensen van de oude garde (50+) die al longklachten hebben opgelopen door de jaren heen, en bij het gebruik van een mondkapje bij regen of warm weer half dood neervallen omdat ze onvoldoende lucht krijgen.
Omdat ProRail torenhoge boetes oplegt aan aannemers bij uitgestelde projecten, worden bovengenoemde mensen vanuit hun werkgever continu onder druk gezet om productief te zijn. Ik ken persoonlijk mensen die letterlijk voor de keuze stonden: mondkapje op en de wind van voren krijgen dat ze niet productief genoeg waren, of mondkapje af om mee te kunnen blijven draaien.
Daarbij komt ook dat goede mondkapjes zelden tot nooit aanwezig waren, in tegenstelling wat ProRail beweert in haar reactie: FFP-3 nog wel te verstaan. Schaamteloze leugen.
Wat ook een leugen is, is dat de beelden van de diverse machines en het stof dat doet opwaaien bij hun “onbekend” is. Het zijn notabene hun eigen machines en sinds bij wijze van de ijzertijd komen mensen zwart terug vanhet stof van hun dienst bij ploegenwissel oid. Iedereen weer dit, hoog en laag op de ladder.
Wat overigens ook al jaren land bekend is, is dat dit kwartsstof opwaait bij wind. ProRail heeft zelfs een eis bij nieuwbouwspoor, dat de spoorstaven schoon moeten zijn van vervuiling. Dit houdt in dat er 2 mensen met een bladblazer al het stof weg moeten blazen, soms kilometers lang, uren achter elkaar. Stofwolken die meters groot reiken.
Ook maar iemand die zich bekommert om het gebruik van de juiste mondkapjes hier? Nee, ik heb het nog nooit meegemaakt. Stukje stof kun je voorbinden.
Op vrijdag 9 april 2021 12:36 schreef Dr_Flash het volgende: Klinkt ernstig Is er niet een soort klokkenluiderspunt waar je met dit soort dingen terecht kunt?
Ja; de arbeidsinspectie. Weet je hoeveel (oud)collega’s ik ken die dit aan hun door hebben gegeven? Niet op 2 handen te tellen. En dat is van wat alleen ik weet.
Wat verder een groot probleem is, is dat 75% van de spoorleggers bestaan uit ZZP’ers of inhuurkrachten. Klagen over werkomstandigheden of “klikken” bij de instanties betekent instant werkloosheid. Die kijken wel uit dus.
En die overige 25%? Tja, doorgaans betere werkzaamheden, beter salaris, goed pensioentje... die zijn ook niet gek natuurlijk.
Met betrekking tot het termiet lassen (check op YouTube), ik vergeet het nooit meer:
Ik vroeg me altijd af waarom die gasten zo extreem goed betaald kregen. Ik stelde die vraag dus aan een voorman / werkvoorbereider van een van de grotere bedrijven die dit faciliteren. Hij zei iets als: Het is ontzettend zwaar werk en er zijn maar weinig mensen die dat trekken. Geen woord aan gelogen; die gasten zijn echt beesten van mannen die kei en keihard kunnen werken.
Een maand of 2 later kwam ik iemand op de put tegen die termiet lasser is geweest. Toen hij 22 was begon hij met 4 anderen (allemaal jonger) aan die baan en na 10 jaar maakte hij een overstap naar een andere specialiteit. Ik stelde hem dezelfde vraag als hierboven en zijn antwoord was: Het betaald zo goed omdat je er letterlijk aan dood gaat.
Hij is nu eind 50, die andere 4 waarmee hij destijds begon zijn inmiddels allemaal overleden.
Op vrijdag 9 april 2021 12:24 schreef tuinkabouter5000 het volgende: Daarnaast zijn er mensen van de oude garde (50+) die al longklachten hebben opgelopen door de jaren heen, en bij het gebruik van een mondkapje bij regen of warm weer half dood neervallen omdat ze onvoldoende lucht krijgen.
Omdat ProRail torenhoge boetes oplegt aan aannemers bij uitgestelde projecten, worden bovengenoemde mensen vanuit hun werkgever continu onder druk gezet om productief te zijn. Ik ken persoonlijk mensen die letterlijk voor de keuze stonden: mondkapje op en de wind van voren krijgen dat ze niet productief genoeg waren, of mondkapje af om mee te kunnen blijven draaien.
Daarbij komt ook dat goede mondkapjes zelden tot nooit aanwezig waren, in tegenstelling wat ProRail beweert in haar reactie: FFP-3 nog wel te verstaan. Schaamteloze leugen.
Wat ook een leugen is, is dat de beelden van de diverse machines en het stof dat doet opwaaien bij hun “onbekend” is. Het zijn notabene hun eigen machines en sinds bij wijze van de ijzertijd komen mensen zwart terug vanhet stof van hun dienst bij ploegenwissel oid. Iedereen weer dit, hoog en laag op de ladder.
Wat overigens ook al jaren land bekend is, is dat dit kwartsstof opwaait bij wind. ProRail heeft zelfs een eis bij nieuwbouwspoor, dat de spoorstaven schoon moeten zijn van vervuiling. Dit houdt in dat er 2 mensen met een bladblazer al het stof weg moeten blazen, soms kilometers lang, uren achter elkaar. Stofwolken die meters groot reiken.
Ook maar iemand die zich bekommert om het gebruik van de juiste mondkapjes hier? Nee, ik heb het nog nooit meegemaakt. Stukje stof kun je voorbinden.
Over termiet lassen nog maar niet te spreken.
Waarom val je hier op ProRail op aan?
Het zijn de aannemers die zich inschrijven op klussen die ProRail aanbesteed, het is diezelfde aannemer die de boeteclausules accepteert en het is diezelfde aannemer die liever geld verdient dan zijn personeel gezond houdt.
ProRail zegt terecht dat het werk op tijd af moet, er veilig gewerkt moet worden en er boetes volgen als het te laat wordt opgeleverd. Aannemers van ProRail krijgen dat werk via aanbestedingen, in die aanbestedingen verklaren die aannemers dat ze kunnen voldoen aan de voorwaarden van ProRail. In hoeverre kan je ProRail dan nog verantwoordelijk houden als die aannemer zich vervolgens niet aan alle regels houdt?
Het zijn de aannemers die zich inschrijven op klussen die ProRail aanbesteed, het is diezelfde aannemer die de boeteclausules accepteert en het is diezelfde aannemer die liever geld verdient dan zijn personeel gezond houdt.
ProRail zegt terecht dat het werk op tijd af moet, er veilig gewerkt moet worden en er boetes volgen als het te laat wordt opgeleverd. Aannemers van ProRail krijgen dat werk via aanbestedingen, in die aanbestedingen verklaren die aannemers dat ze kunnen voldoen aan de voorwaarden van ProRail. In hoeverre kan je ProRail dan nog verantwoordelijk houden als die aannemer zich vervolgens niet aan alle regels houdt?
Als ik jou was zou ik me even verdiepen in de rapportage van Zembla, de rapporten die inmiddels openbaar zijn en die scannen op de verantwoordelijkheid die binnen de invloedssferen valt van ProRail.
Spoiler alert: Het gebruiken van ballast met een hoog kwartsgehalte is niet nodig, maar simpelweg zo’n 6-7% goedkoper, wat vanzelfsprekend zwaarder weegt voor hun dan de veiligheid en gezondheid van het voetvolk dat er in de praktijk mee te maken krijgt.
In de Zembla uitzending werden de belangen belicht. Zembla geeft aan dat de spoor/bouwbedrijven belangen hebben in het bedrijf van de ballaststenen. Volgens Zembla zijn er ook stenen die geen kwarts bevatten.
Even iets anders; Prorail heeft een SGM gekocht, stel 2134. dit stel zal in Prorail huisstijl worden bestickerd.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op vrijdag 9 april 2021 14:11 schreef spectrumanalyser het volgende: In de Zembla uitzending werden de belangen belicht. Zembla geeft aan dat de spoor/bouwbedrijven belangen hebben in het bedrijf van de ballaststenen. Volgens Zembla zijn er ook stenen die geen kwarts bevatten.
Even iets anders; Prorail heeft een SGM gekocht, stel 2134. dit stel zal in Prorail huisstijl worden bestickerd.
Op vrijdag 9 april 2021 13:41 schreef tuinkabouter5000 het volgende: Spoiler alert: Het gebruiken van ballast met een hoog kwartsgehalte is niet nodig, maar simpelweg zo’n 6-7% goedkoper, wat vanzelfsprekend zwaarder weegt voor hun dan de veiligheid en gezondheid van het voetvolk dat er in de praktijk mee te maken krijgt.
Dan nog is het de keuze van een aannemer om daar wel of niet op in te schrijven.
Als een aannemer het gevaar een bepaalde bouwstof (h)erkent dan kan hij ook de keuze maken om niet in te schrijven en zo te waken voor de gezondheid van zijn werknemers.
Dan nog is het de keuze van een aannemer om daar wel of niet op in te schrijven.
Als een aannemer het gevaar een bepaalde bouwstof (h)erkent dan kan hij ook de keuze maken om niet in te schrijven en zo te waken voor de gezondheid van zijn werknemers.
Dat klinkt in theorie inderdaad bijzonder interessant.
In mijn werk kom ik ook regelmatig grote aanbestedingen tegen waarbij potentiele inschrijvers afhaken als bepaalde stoffen, materialen of bouwmethodes worden voorgeschreven. Bij navraag blijkt dan vaak dat ze het te gevaarlijk vinden om hun medewerkers aan bloot te stellen.
In mijn werk kom ik ook regelmatig grote aanbestedingen tegen waarbij potentiele inschrijvers afhaken als bepaalde stoffen, materialen of bouwmethodes worden voorgeschreven. Bij navraag blijkt dan vaak dat ze het te gevaarlijk vinden om hun medewerkers aan bloot te stellen.
Ik wil niet teveel in detail treden, omdat ik mijn anonimiteit wil waarborgen.
Maar ik zeg het nogmaals: de realiteit rondom de spoorbranche met ProRail op de voorgrond is anders en niet te vergelijken. De arbeidsinspectie lijkt hier een oogje toe te knijpen, of simpelweg te laks om wat met deze branche te doen. Het is totale wetteloosheid op sommige vlakken. Verwoordingen als “gouden kettinkjes markt”, “ProRail logica”, “waarom makkelijk als het ook moeilijk kan” en “Voor jou 3 anderen” is een kleine greep uit de bingo kaart die spottenderwijs rondgaat onder het voetvolk.
Dan nog is het de keuze van een aannemer om daar wel of niet op in te schrijven.
Als een aannemer het gevaar een bepaalde bouwstof (h)erkent dan kan hij ook de keuze maken om niet in te schrijven en zo te waken voor de gezondheid van zijn werknemers.
Dat komt dan weer doordat er wordt aanbesteed op laagste prijs. Dat is sowieso ruk.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 9 april 2021 16:33 schreef Dr_Flash het volgende: Wat is er ineens mis met kwarts? Ja silicose / stoflongen orrajt dat is al honderd jaar bekend. Kankerverwekkend wat?
Kwarts nestelt zich dieper in de longen dan bijvoorbeeld de stoffen van sigarettenrook. Eenmaal in de longen gaat het ook nooit meer weg. Anders dan bij bijvoorbeeld de gevolgen van roken, waarbij de longen zich grotendeels herstellen. Al kan dit 10 jaar duren.
Doordat kwarts eenmaal in de longen nooit meer wegkan, reageert het lichaam hier alsnog op waardoor ontstekingen ontstaan. Deze ontstekingen (die af en aan op zullen zetten) probeert het lichaam te herstellen, waarbij nieuw weefsel wordt gemaakt en littekenweefsel ontstaat. Tijdens dit proces wordt de mogelijkheid voor het ontstaan van verkeerde cellen (tumoren) aanzienlijk vergroot. Kwarts zelf is dus misschien niet direct kankerverwekkend, maar indirect door de directe gevolgen van kwarts in de longen des te meer.
Van een oud huisgenoot begreep ik dat zware gevallen van stoflongen onder (long)artsen ook wel versteende longen worden genoemd. Dit omdat bij een bepaalde hoeveelheid opgehoopt stof letterlijk steen in de longen ontstaat.
Dat is mooi klote dat er niets aan gedaan wordt. Dat de inspecties op allerlei gebieden regelmatig een wassen neus zijn weten we helaas ook, alleen is het verdraaid lastig om dat patroon te doorbreken ...
Er is vandaag een achtdelige ICNG onderweg naar Nederland voor de eerste tests hier. Niet al te lang daarna komen er ook meer vijfdelige treinen voor o.a. opleiding (vervanging van de 3108 die weer terug gaat naar de fabriek) en het proefbedrijf (systeemtesten van NS zelf en daarna het proefbedrijf zonder reizigers), en (onder zeer groot voorbehoud!) komen ergens in de komende maanden ook de eerste ICNG-B treinstellen voor tests in zowel Nederland als België. Voor de ICNG-spotters valt er dus genoeg te beleven
[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 10-04-2021 12:53:30 ]
Op de HSL is al behoorlijk vaak getest, maar heel vaak midden in de nacht, dus dan liggen de meeste spotters al op één oor Ik ben 'm zelf ook één keer overdag op de HSL tegengekomen, maar dat was geloof ik een overbrenging en geen testrit.
Welk noorden bedoel je? Het proefbedrijf zal o.a. naar Leeuwarden gaan en naar Uitgeest. Maar dat duurt nog wel even. Eerst moeten er treinstellen voor zijn en dan gaan de systeemtesten plaatsvinden. Daarin worden bijvoorbeeld situaties gesimuleerd als een stranding in de spanningssluis (mooie oefening gisteren) zodat er gekeken kan worden hoe de trein daarmee omgaat en hoe het opgelost gaat worden. Verwachting is dat het proefbedrijf ergens deze herfst van start kan gaan, waarbij het proefbedrijf draait om de 'normale' situatie, dus het rijden volgens de dienstregeling en kijken wat je tegenkomt en of de treinen ook daarin betrouwbaar genoeg zijn.
Gisteren was het inderdaad niet helemaal gepland, maar de initiële oorzaak van de stranding lag (verrassing) bij zo'n gek ontwerpdingetje van de HSL zelf. Alstom weet nu echter wel uit eigen ervaring waarom NS zo liep te hameren op dat stukje van de HSL Maar deze stranding was inderdaad best informatief. Uiteraard gaat er nog verder geanalyseerd worden en er zullen vast nog wel softwarewijzigingen plaats gaan vinden om te voorkomen dat er in specifiek deze situatie afgesleept moet gaan worden, maar de software is momenteel nog heel erg in ontwikkeling, dus daar horen dat soort dingen ook allemaal bij. In dit geval was afslepen de snelste optie om de trein weg te krijgen zodat de treindienst weer opgestart kon worden.
[ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 10-04-2021 13:28:08 ]
Op vrijdag 9 april 2021 14:11 schreef spectrumanalyser het volgende: Even iets anders; Prorail heeft een SGM gekocht, stel 2134. dit stel zal in Prorail huisstijl worden bestickerd.
Ik moest even naar de datum van je post kijken, maar 1 april is alweer ruim een week geleden.
ik weet niet beter dan dat SGM 2134 overgedragen is aan ProRail Incidentenbestrijding. een incidentenbestrijder heeft op Instagram aangegeven dat het stel in ProRail huisstijl bestickerd zal worden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zaterdag 10 april 2021 21:08 schreef derLudolf het volgende: Over ProRail Incidentenbestrijding gesproken, nooit geweten dat die ook blauw zwaailicht en sirene mogen voeren.
ik weet niet beter dan dat SGM 2134 overgedragen is aan ProRail Incidentenbestrijding. een incidentenbestrijder heeft op Instagram aangegeven dat het stel in ProRail huisstijl bestickerd zal worden.
Ik geloof je wel hoor, het is alleen opvallend nieuws.
Een link naar een foto moet eindigen op .jpg/.PNG of wat het formaat ook is. Maar als ik de link probeer te openen krijg ik zelfs niet de pagina waarop de foto zichtbaar is te zien.
Op zondag 11 april 2021 12:24 schreef Salatrel het volgende: Ze kunnen beter dat glazen NN gebouw een nieuwe bestemming geven. Ik begreep dat die toren grotendeels leeg staat.
klopt. het heet Delftse poort en is in 2 jaar tijd twee keer verbouwd voor tientallen miljoenen euros. Toch lukt het niet om alles verhuurd te krijgen. Het pand stond voor de covid-periode voor een derde leeg maar nu is de leegstand weer groter.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
klopt. het heet Delftse poort en is in 2 jaar tijd twee keer verbouwd voor tientallen miljoenen euros. Toch lukt het niet om alles verhuurd te krijgen. Het pand stond voor de covid-periode voor een derde leeg maar nu is de leegstand weer groter.
Menig kantoorpand rondom de Weena staat inmiddels op de nominatie om gesloopt te worden een vervangen te worden door een woontoren. Helaas gaat het maken van plannen sneller dan het uitvoeren.
Menig kantoorpand rondom de Weena staat inmiddels op de nominatie om gesloopt te worden een vervangen te worden door een woontoren. Helaas gaat het maken van plannen sneller dan het uitvoeren.
Op zich zou het daarmee mooier kunnen worden...
Dat ze in die rendering een Eurostar TMST in oude livrei op Rotterdam positioneren vind ik dan wel weer mooi.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De ICNG krijgt er een zusje bij. DSB heeft 100 treinstellen besteld die grotendeels gelijk worden aan de Nederlandse. Alleen het neusje wordt zo te zien een beetje anders.
NS heeft daar voor de aanbesteding van ICNG onderzoek naar laten doen. Conclusie was dat dubbele deuren mogelijk zijn met 200 km/u, maar niet met hogere snelheden, en dat NS daarom het beste treinen voor maximaal 200 km/u konden kopen.
Het schijnt met dubbele deuren alleen lastig te zijn om een trein volledig drukdicht te maken, misschien vinden de Denen dat niet belangrijk omdat hun treinen niet door de Drontermeertunnel gaan.
Ah de Denen, die konden de mislukte Italiaanse treinen niet meer retourneren. Ze zijn zelf alle treinen opnieuw gaan opbouwen. Behalve eentje, die nooit geleverd was, dat was namelijk een cadeautje aan Kadafi.
Op dinsdag 13 april 2021 15:48 schreef ReisT het volgende: NS heeft daar voor de aanbesteding van ICNG onderzoek naar laten doen. Conclusie was dat dubbele deuren mogelijk zijn met 200 km/u, maar niet met hogere snelheden, en dat NS daarom het beste treinen voor maximaal 200 km/u konden kopen.
Het schijnt met dubbele deuren alleen lastig te zijn om een trein volledig drukdicht te maken, misschien vinden de Denen dat niet belangrijk omdat hun treinen niet door de Drontermeertunnel gaan.
Misschien ook omdat de ICNG treinen tegenkomt die 300 km/u rijden, en je dat in Denemarken niet hebt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De enkelbladsdeuren hebben inderdaad te maken met de eis van NS dat de trein drukdicht moest zijn, niet vanwege de 200 km/u. De deur is even breed als twee normale deuren.
Op woensdag 14 april 2021 12:47 schreef MTL het volgende: De enkelbladsdeuren hebben inderdaad te maken met de eis van NS dat de trein drukdicht moest zijn, niet vanwege de 200 km/u. De deur is even breed als twee normale deuren.
Ik dacht al wat duurt dat lang voordat je met antwoord komt
Vanaf begin mei kan er weer enkelsporig gereden worden op de Rechte Rheinstrecke. Het andere spoor blijft dicht om als aanvoerspoor voor materiaal te dienen op de afgebrokkelde berg te fixeren: https://bahnblogstelle.ne(...)ai-wieder-befahrbar/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
ik vraag me af waardoor het komt en waarom het niet eerder is opgevallen
Ik verbaas me nergens meer over. Ik ken nog wel een voorbeeld van een complete stootplaat die pas gemist werd toen die (vermoedelijk) eerst verticaal gekanteld en daarna dusdanig diep in de ondergrond weggezakt was dat hij nooit meer teruggevonden is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Op woensdag 14 april 2021 15:13 schreef MTL het volgende: Ja joh, druk druk druk. Vele honderden pagina's aan technische documentatie voor dat kreng reviewen blijft een behoorlijke klus
Wat doe jij eigenlijk voor werk dat je dat moet doen?
Wat doe jij eigenlijk voor werk dat je dat moet doen?
Dat vraag ik me - als frequente lezer maar uitermate onfrequente poster - ook wel eens af in dit topic... Maar misschien is het voor het vrijuit kunnen posten wel handig dat dit allemaal een beetje vaag is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Dat vraag ik me - als frequente lezer maar uitermate onfrequente poster - ook wel eens af in dit topic... Maar misschien is het voor het vrijuit kunnen posten wel handig dat dit allemaal een beetje vaag is.
Volledig mee eens. Ikzelf leech al jaren dit topic, gewoon omdat somda kut is.
Overigens werk ik zelf in het OCCR, richting treintechniek. Vandaar mijn vraag richting MTL
@MTL Enig idee of het gekoppeld rijden met twee ICNG stellen met verschillende softwareversies met opzet gedaan was? Het was een bijzondere opdracht voor incidentenbestrijding de stellen weer weg te krijgen, met een VIRM6.
dat was in de spanningssluis. Nooit geweten dat daar geschakeld kan worden naar 1500 volt zodat de VIRM daar kan rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Het kan goed zijn dat de treinstellen verschillende softwareversies hebben gehad (ik ben niet op die manier bij de testritten betrokken), maar zoals ik al een paar pagina's terug zei lag de initiële stranding van wat ik heb begrepen verder niet aan de trein of aan de software:
quote:
Op zaterdag 10 april 2021 13:12 schreef MTL het volgende: Gisteren was het inderdaad niet helemaal gepland, maar de initiële oorzaak van de stranding lag (verrassing) bij zo'n gek ontwerpdingetje van de HSL zelf. Alstom weet nu echter wel uit eigen ervaring waarom NS zo liep te hameren op dat stukje van de HSL Maar deze stranding was inderdaad best informatief. Uiteraard gaat er nog verder geanalyseerd worden en er zullen vast nog wel softwarewijzigingen plaats gaan vinden om te voorkomen dat er in specifiek deze situatie afgesleept moet gaan worden, maar de software is momenteel nog heel erg in ontwikkeling, dus daar horen dat soort dingen ook allemaal bij. In dit geval was afslepen de snelste optie om de trein weg te krijgen zodat de treindienst weer opgestart kon worden.
Vraagje, is het depot van het Spoorwegmuseum weg in Blerick? Viel me laatst al op dat in die grote witte loods nieuwe rolpoorten waren geplaatst en gisteren zag ik dat die open stonden en dat er op de 4 sporen binnen Arriva treinen stonden met aan de zijkanten afgedekt met karton.
Het depot van het spoorwegmuseum is er nog, maar wat jij zag zijn de noordelijke Arriva-stellen die gereviseerd worden. Dat is een project dat nog tot halverwege volgend jaar loopt.
Het in dienst stellen van de Wink heeft er voor gezorgd dat er nu meer treinen tegelijkertijd in Blerick staan.
dat was in de spanningssluis. Nooit geweten dat daar geschakeld kan worden naar 1500 volt zodat de VIRM daar kan rijden.
om bij de sluis te komen zul je toch 1500v nodig moeten hebben hè... het permanent geaarde gedeelte van de sluis is maar een meter of 10 lang. Aan de ene kant is nog een spanningsloos gedeelte van 200m wat ze 1500v kunnen bijschakelen en andere kant 200m wat ze 25kv bij kunnen schakelen.
om bij de sluis te komen zul je toch 1500v nodig moeten hebben hè... het permanent geaarde gedeelte van de sluis is maar een meter of 10 lang. Aan de ene kant is nog een spanningsloos gedeelte van 200m wat ze 1500v kunnen bijschakelen en andere kant 200m wat ze 25kv bij kunnen schakelen.
exact. het was even gek om die VIRM daar te zien, maar dat kan dus een heel stuk het gebied in.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
om bij de sluis te komen zul je toch 1500v nodig moeten hebben hè... het permanent geaarde gedeelte van de sluis is maar een meter of 10 lang. Aan de ene kant is nog een spanningsloos gedeelte van 200m wat ze 1500v kunnen bijschakelen en andere kant 200m wat ze 25kv bij kunnen schakelen.
Inderdaad, een motorpost die al jaren niet meer gereden heeft, door Stichting 2454 kort geleden weer rijvaardig gemaakt en teruggeschilderd PTT-kleurstelling.
Waarom wordt er überhaupt nog geld gestoken in dit onzin-project? Vergeet niet dat dankzij corona er binnenkort een kaalslag komt in het openbaar vervoer. Dan is het zeer ongepast om geld te steken in een treinverbinding waar maar zeer weinig mensen gebruik van maken.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Waarom wordt er überhaupt nog geld gestoken in dit onzin-project? Vergeet niet dat dankzij corona er binnenkort een kaalslag komt in het openbaar vervoer. Dan is het zeer ongepast om geld te steken in een treinverbinding waar maar zeer weinig mensen gebruik van maken.
1500 man keer per dag, dat zijn er nog best veel toch.
En als de overheid autobezit in de toekomst nog meer gaat ontmoedigen moeten er ook alternatieven zijn. Ik heb een aantal jaren in Coevorden gewerkt en daar werkten best wel wat Duitsers bij dat bedrijf. Zo ook bij veel andere bedrijven.
Omgekeerd zie je - de keer dat ik er was - best veel gele platen bij bedrijven in Neuenhaus. Dat je niet van Neuenhaus hebt gehoord is begrijpelijk, maar dat wil niet zeggen dat er niets is. Zitten een aantal best grote bedrijven
1500 man keer per dag, dat zijn er nog best veel toch.
En als de overheid autobezit in de toekomst nog meer gaat ontmoedigen moeten er ook alternatieven zijn. Ik heb een aantal jaren in Coevorden gewerkt en daar werkten best wel wat Duitsers bij dat bedrijf. Zo ook bij veel andere bedrijven.
Omgekeerd zie je - de keer dat ik er was - best veel gele platen bij bedrijven in Neuenhaus. Dat je niet van Neuenhaus hebt gehoord is begrijpelijk, maar dat wil niet zeggen dat er niets is. Zitten een aantal best grote bedrijven
Die 1.500 moet ik eerst nog maar eens zien. Hoeveel reizigers zitten er dagelijks in de andere grensoverschrijdende treinen buiten Coronatijd. Ik denk dat bijvoorbeeld de RB61 tussen Hengelo en Bad Bentheim ook behoorlijk rustig is. De RB51, RB64, RE19, RE13 en RE18 zijn wel weer drukker.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
1500 man per dag in wat nu gewoon een doodlopend lijntje is. Dat worden er veel meer als je in Coevorden kunt aansluiten richting Emmen en Zwolle natuurlijk.
Is het museumweekend of zo? Er staat nu ook zo'n dieselgeval te stinken op Rotterdam CS. De laatste keer dat ik in zo'n ding zat was volgens mij toen dat nog op de stopper Zwolle - Groningen pendelde.
Op zondag 18 april 2021 14:53 schreef MTL het volgende: Is het museumweekend of zo? Er staat nu ook zo'n dieselgeval te stinken op Rotterdam CS. De laatste keer dat ik in zo'n ding zat was volgens mij toen dat nog op de stopper Zwolle - Groningen pendelde.
Dat zal Plan U 151 zijn, die wordt vaak ingezet voor roestrijden op de aansluitingen van de HSL.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik vind het mooi dat de stichting die dat treinstel beheert er op zo'n manier bij betrokken wordt. Ik denk dat je het ook best met een stammetje ICR+Traxx voor elkaar kunnen krijgen?
Op zondag 18 april 2021 18:04 schreef James1988 het volgende: Ik vind het mooi dat de stichting die dat treinstel beheert er op zo'n manier bij betrokken wordt. Ik denk dat je het ook best met een stammetje ICR+Traxx voor elkaar kunnen krijgen?
Kan, maar dan moet NS daar voor betaald worden door de aannemer of infrabeheerder. Op deze manier is het een stuk goedkoper omdat het personeel hier als vrijwilliger rijdt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 21 april 2021 reed Strukton een trein beladen met geluidswanden afkomstig van de HSL-zuid vanuit Rotterdam Noord Goederen naar Leeuwarden. Een van de nieuwe aanwinsten van Strukton, de van NS overgenomen elektrische locomotief 1824, reed de trein naar Leeuwarden. Achterop werd de Stichting Historisch Dieselmaterieel 2205 meegenomen voor het rangeerwerk.
Omdat de trein slechts met 90 km/u was ingepland moest de trein onderweg regelmatig aan de kant om snelle(re) treinen van NSR voor te laten. Rond de klok van half 4 kwam het transport aan in de Friese hoofdstad. Al snel werd de 2205 opgestart die de trein vervolgens in twee delen op de voormalige containerterminal plaatste. Aldaar worden de geluidswanden overgeladen op vrachtwagens die ze naar een voor mij onbekende bestemming zal brengen.
Op woensdag 21 april 2021 18:44 schreef Zug-Chef het volgende: [ link | afbeelding ] Op woensdag 21 april 2021 reed Strukton een trein beladen met geluidswanden afkomstig van de HSL-zuid vanuit Rotterdam Noord Goederen naar Leeuwarden. Een van de nieuwe aanwinsten van Strukton, de van NS overgenomen elektrische locomotief 1824, reed de trein naar Leeuwarden. Achterop werd de Stichting Historisch Dieselmaterieel 2205 meegenomen voor het rangeerwerk.
Omdat de trein slechts met 90 km/u was ingepland moest de trein onderweg regelmatig aan de kant om snelle(re) treinen van NSR voor te laten. Rond de klok van half 4 kwam het transport aan in de Friese hoofdstad. Al snel werd de 2205 opgestart die de trein vervolgens in twee delen op de voormalige containerterminal plaatste. Aldaar worden de geluidswanden overgeladen op vrachtwagens die ze naar een voor mij onbekende bestemming zal brengen.
Vandaag was ik voor bezoek aan en branch office van $NieuweFlesWerkgever in Lwd. Eerder al een mooi uitzicht mogen genieten vanaf de 11e verdieping, bij vertrek rond 16:47 zag ik ineens de 2205 staan, die heb ik ook nog even op de foto gezet. Maar niet zo mooi als jij natuurlijk. We waren in jaren niet zo dicht bij elkaar Zug!
bij de buren op Somda lees ik dat NS het probleem bij het DDZ heeft gevonden en dat gewerkt wordt aan een oplossing. Deze ontwikkelen en implementeren zal tijdrovend zijn, omdat er grote wijzigingen aan het DDZ nodig zijn. Dus wanneer de stellen weer op de baan verschijnen is nog een vraagteken, maar reken er maar op dat dit tot ruim in het najaar kan gaan duren voordat de vloot weer op volle sterkte is.
En dat was ook het complete bericht zo ongeveer. Vraag me af wat ze allemaal willen wijzigen aan een trein die nog relatief kort in dienst blijft: ze zijn bijna 30 jaar oud.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Vandaag was ik voor bezoek aan en branch office van $NieuweFlesWerkgever in Lwd. Eerder al een mooi uitzicht mogen genieten vanaf de 11e verdieping, bij vertrek rond 16:47 zag ik ineens de 2205 staan, die heb ik ook nog even op de foto gezet. Maar niet zo mooi als jij natuurlijk. We waren in jaren niet zo dicht bij elkaar Zug!
Oh dan was je idd heel dichtbij... Maar binnenkort dus wat vaker ri Fryslân voor werk? Lekker forenzen dan..
In de jaren zestig van de vorige eeuw werden door het nationale postbedrijf PTT 35 speciaal voor het postvervoer ontworpen postmotorrijtuigen aangeschaft ter vervanging van de oude Blokkendoosrijtuigen. De serie werd genummerd in mP 3000 en is afgeleid van het mat '64. De rijtuigen zijn in 1965 en 1966 gebouwd door Werkspoor. Het onderhoud werd verzorgd door de NS, die ook het rijdend personeel leverde.
Tussen de tweede helft van de jaren zeventig en de eerste helft van de jaren tachtig werden de motorposten overgeschilderd in een combinatie van de nieuwe NS-huisstijl (geel) en de PTT-huisstijl (rood). Gelijktijdig met de ontwikkeling van de motorposten werd ook het zogenaamde sternet ontwikkeld. Hierbij was Utrecht het punt waar alle treinen vanuit de 11 verschillende PTT-expeditiepunten samenkwamen. Door de komst van deze knooppunten kon het postvervoer beter worden geconcentreerd. Jarenlang reden bijna dagelijks meerdere posttreinen door het land.
Vanaf mei 1997 vindt er helemaal geen postvervoer per spoor meer plaats in Nederland. Enkele overgebleven motorposten worden sindsdien voor andere doeleinden gebruikt zoals de mP 3032 "Jules" tbv GSMR-meetritten. De 3029 werd gebruikt als plukstel maar werd in 2019 door Stichting crew2454 overgenomen. De afgelopen tijd is deze motorpost compleet gereviseerd en weer rijvaardig gemaakt.
Na enkele korte testritten de afgelopen maanden werd op zaterdag 24 april 2020 een grote conditierit gehouden vanuit de Kijfhoek naar Utrecht Maliebaan en weer terug, waarbij onderweg twee keer naar Hoogeveen werd gereden.
Terwijl de hele dag de zon behoorlijk werd gehinderd door de aanwezige sluierbewolking trok het aan het eind van de middag gelukkig goed open en kon de mP 3029 in de boog bij Staphorst worden vastgelegd.
Nadat de trein in Hoogeveen was gekeerd kon de fraaie motorpost nogmaals worden vastgelegd, nu bij Punthorst op weg naar Zwolle en de Kijfhoek.
Toevallig hier iemand die weleens een Fleischmann transformator 6735 geopend heeft? voordat ik de trafo op onjuist wijze open maak zoek ik even of er een aanwijzing is naar de correcte wijze van demonteren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op zondag 25 april 2021 12:47 schreef spectrumanalyser het volgende: Toevallig hier iemand die weleens een Fleischmann transformator 6735 geopend heeft? voordat ik de trafo op onjuist wijze open maak zoek ik even of er een aanwijzing is naar de correcte wijze van demonteren.
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wellicht zou je het ook in dit topic kunnen proberen: PTA / Modelspoor, deel X
Ik vind hier eigenlijk wat van, kennelijk heeft men liever dat er honderden vrachtwagens met een tank rondrijden door de gemeenten, dan een paar treinen. Terwijl de kans op een ongeluk met een vrachtauto vele malen hoger ligt.
Ligt er eindelijk spoor voor goederenverkeer, is het weer niet goed.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op zondag 25 april 2021 15:09 schreef _serial_ het volgende: , kennelijk heeft men liever dat er honderden vrachtwagens met een tank rondrijden door de gemeenten,
Ja, dat doen ze niet natuurlijk. Die rijden netjes op de snelweg, en niet dwars door een bebouwde kom (op 25m van woningen). Voor gevaarlijk vrachtverkeer kan men zelfs een wegverbod instellen. Dus dat tegenargument gaat wat scheef.
Desondanks ben ik het met je eens dat spoorvervoer veel veiliger is dan vrachtwagenvervoer.
Ik vind hier eigenlijk wat van, kennelijk heeft men liever dat er honderden vrachtwagens met een tank rondrijden door de gemeenten, dan een paar treinen. Terwijl de kans op een ongeluk met een vrachtauto vele malen hoger ligt.
Ligt er eindelijk spoor voor goederenverkeer, is het weer niet goed.
De stikstofuitstoot in Brabant is al een probleem. Dan wil je toch niet het bouwen van huizen nog verder onmogelijk maken door de uitstoot van wegvervoer nog omhoog te jagen...
Zolang de achterste wagon er eentje is zonder gevaarlijke stoffen, is het risico op een ongeval minimaal. Dat herinner ik mij nog uit een rapport van een ongeval tussen een Plan V en een trein met gevaarlijke stoffen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32