ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
Ze zaten ook goed ondergespoten ook. Had ze al zien staan en dacht toen al bij mezelf zouden ze daar ondergespoten zijn of voor overbrenging al ondergekalkt zijn :’)
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
Dan deelt de Marechaussee trots dat ze aangehouden zijn, maar ik zou me kapot schamen als mensen zo makkelijk mijn militair terrein op zoude komen en kennelijk al uren aan het spuiten kunnen zijn..
In Duitsland is 13 jaar cel geëist tegen een 52-jarige man die maart vorig jaar tussen Köln en Frankfurt (HSL) over 80 meter afstand de schroeven waarmee de rail op de dwarsliggers bevestigd is losdraaide: https://bahnblogstelle.ne(...)ht-lange-haftstrafe/
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik bedoel: goed dat er wat aan de zichtbaarheid van die dingen gedaan wordt, maar dit is wel heel erg amateuristisch Als ze nou meteen gewoon het nieuwe SNG design erop geplakt hadden, dan had het wat beter gestaan.
Op dinsdag 23 maart 2021 01:17 schreef dennistd het volgende: Vijf Polen en Roemenen aangehouden voor het bespuiten van Buffeltjes. Niet heel snugger om dat op defensieterrein te doen
De nieuwe NS huisstijl uiteraard, zoals die ook op de VIRMm 2/3 en ICNG-B komt, en de Vectron nu al heeft. Ik heb geen idee overigens of het enkel de CitySprinter/Airportsprinter is die daarmee uitgerust gaat worden of dat er later een retrofit komt voor de rest van de treinen.
Ik bedoel: goed dat er wat aan de zichtbaarheid van die dingen gedaan wordt, maar dit is wel heel erg amateuristisch Als ze nou meteen gewoon het nieuwe SNG design erop geplakt hadden, dan had het wat beter gestaan.
Bij NS blijft ook niks geheim hè.
Overigens is dit ook het plaatje zoals dat voorkwam in het rapport over de botsing bij Hooghalen. Meer geel = meer zichtbaarheid, is het idee.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
De nieuwe NS huisstijl uiteraard, zoals die ook op de VIRMm 2/3 en ICNG-B komt, en de Vectron nu al heeft. Ik heb geen idee overigens of het enkel de CitySprinter/Airportsprinter is die daarmee uitgerust gaat worden of dat er later een retrofit komt voor de rest van de treinen.
Dit is een stoptrein, geen IC. Dat maakt wel verschil denk ik.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Oh als ik eenmaal zit heb ik nergens oog meer voor. Dan duik ik in m'n telefoon en ben van de wereld tot ik moet overstappen of m'n bestemming heb bereikt.
Wat nieuws vanaf de overkant van de plas: GB Railfreight (GBRf) heeft een alsmaar groeiende behoefte aan diesellocomotieven. GBRf heeft al een grote vloot aan locomotieven van het type Class 66, en daarvan willen ze er nog veel meer. Nieuwe 66'en worden echter niet meer gebouwd, daarom is GBRf op zoek gegaan naar alternatieven.
Er worden Class 66-locs vanuit het Europese vasteland naar het Verenigd Koninkrijk overgebracht en aangepast voor dienst aldaar. Denk bijvoorbeeld aan de inbouw van AWS/TPWS, een Britse GSM-R radio en loggingapparatuur. Onlangs zijn er bijvoorbeeld 5 Zweedse 66'en overgebracht.
Maar dat is nog niet genoeg, GBRf heeft zoveel vraag naar locs van het type "Class 66" dat ze inmiddels aan een project zijn begonnen om oudere diesellocmotieven van het type "Class 56", gebouwd in de jaren 80, om te bouwen naar machines die technisch en qua bediening zeer gelijkend zijn aan een 66. Dat project is inmiddels in een zeer vergevorderd stadium, en er worden testritten uitgevoerd op een museumspoorlijn:
Op zondag 28 maart 2021 16:38 schreef derLudolf het volgende: Heeft de fabrikant van de Class 66 geen opvolger geïntroduceert dan? Of voldoet die niet?
Je zit met de emissienormen en daarom is er geen opvolger voor de Class 66 gekomen. Te meer omdat je in GB ook nog eens zit met een wat krapper railprofiel en dat hier en daar toch wat hinderlijk blijkt
Je zit met de emissienormen en daarom is er geen opvolger voor de Class 66 gekomen. Te meer omdat je in GB ook nog eens zit met een wat krapper railprofiel en dat hier en daar toch wat hinderlijk blijkt
Ah, ja, emissienormen gelden sinds enige tijd ook voor motoren boven de 1000kW. MAN en Liebherr hebben wel 24L V12 die aan euro 6 voldoen maar volgens mij.
Ik vermoed dat in zo'n loc alles nog wel iets groter is. De eerste twee cilinders zullen wel al goed zijn voor zo'n 24L...
Stadler Rail Valencia (voorheen Vossloh España) heeft wel wat locomotieven in haar portfolio die geschikt zijn voor het Verenigd Koninkrijk, zoals de Class 68 (diesel), Class 88 (bimode) en de toekomstige Class 93 (trimode).
Ik vermoed echter dat GBRf geen zin heeft om nóg een locomotieftype aan de vloot toe te voegen: dat maakt onderhoud en opleiding alleen maar complexer.
Het idee achter de Class 69 is daarom ook om een locomotief te bouwen die zoveel als mogelijk op een 66 lijkt. Dat is bijvoorbeeld ook terug te zien in de cabine, die heel erg op een Amerikaanse goederenloc lijkt (zoals ook het geval is bij een 66).
In GB hebben ze geen last meer van die EU emissienormen
Nou, ja en nee. Ze hoeven zich er niet meer aan te houden, maar wat ooit vanuit de EU is gekomen als een richtlijn is omgezet in nationale wetgeving. Als ze dat willen veranderen zal er een wetsvoorstel doorheen moeten en dat is geen eenvoudig proces.
Zeker niet omdat ook het VK van plan is naar een CO2-neutrale samenleving te gaan. De kans dat er dan ontheffingen worden gegeven lijkt me klein.
En daarbij... zelfs al pas je de regels aan, dan moet er nog wel een fabrikant te vinden zijn die überhaupt een productielijn wil opstarten.
Op maandag 29 maart 2021 15:25 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ja, dat klopt. Verder kan je wel zoveel mogelijk standaardonderdelen als dieselmotoren, tractiemotoren en draaistellen gebruiken.
Klopt natuurlijk, al werden de diesels vroeger ongeveer ontworpen op het beschikbare omgrenzingsprofiel...
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
10 DDAR stuurstandrijtuigen zijn met het schip Rosanne overgebracht van de Houtrakpolder naar de sloper in Vlaardingen op 30 maart was er nog een overbrenging van DDAR rijtuigen.
Over gemengde enkel-/dubbeldekstreinen gesproken, Stadler gaat een soort Flirt/Kiss-hybrids maken voor het voorstadsverkeer rond Madrid en zo gaan ze eruit zien:
[ Bericht 11% gewijzigd door BLS op 03-04-2021 14:08:53 ]
Dat dubbeldeksrijtuig kan ik mij nog wel herinneren. een ICR stam met opeens een dubbeldeksrijtuig ertussen.
deze rijtuigen zijn in 2002 weer omgebouwd met het originele interieur. ik vermoed niet dat deze intercity uit Maastricht heeft doorgereden naar Zandvoort, omdat er op Zandvoort geen mogelijkheid is om de loc om te laten lopen. er was in die tijd geen stuurstandrijtuig bij deze trein.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dat kan worden ondervangen door te rijden met een locomotief aan beide kanten (trek-trek) of door een wissellocomotief te gebruiken.
Zandvoort heeft een middenspoor buiten het station, daar zou een wisselloc kunnen staan. Na vertrek van de trein rijdt de inkomende loc naar het middenspoor, wacht daar, en neemt dan de volgende trein weer over.
Op zaterdag 3 april 2021 14:03 schreef BLS het volgende: Over gemengde enkel-/dubbeldekstreinen gesproken, Stadler gaat een soort Flirt/Kiss-hybrids maken voor het voorstadsverkeer rond Madrid en zo gaan ze eruit zien:
Op zaterdag 3 april 2021 15:55 schreef James1988 het volgende: Zandvoort heeft een middenspoor buiten het station, daar zou een wisselloc kunnen staan. Na vertrek van de trein rijdt de inkomende loc naar het middenspoor, wacht daar, en neemt dan de volgende trein weer over.
Dat was dan ook gebruikelijk met de intercity's uit Maastricht tot 1995. Daar zijn ze mee gestopt toen er treinen van 12 rijtuigen kwamen, dat past niet langs het Zandvoortse perron dus werd Haarlem het eindpunt. Toen zijn ook die DDM's in de IC gaan rijden, die hebben dus niet naar Zandvoort gereden.
Zoiets kunnen we inderdaad verwachten voor DDNG, de tender daarvoor heeft het over een mix van enkel- en dubbeldeksrijtuigen.
Dan is het nog maar de vraag wat we gaan krijgen: Coradia HC, Desiro HC, of deze FLIRTKISS.
Dan lijkt mij die FLIRT/KISS voorlopig de mooiste optie. De Coradia ziet er zo uit als een railhummer en de Desiro heeft bijna alleen maar schuin aflopende vloeren ...
Op zaterdag 3 april 2021 15:47 schreef spectrumanalyser het volgende: Dat dubbeldeksrijtuig kan ik mij nog wel herinneren. een ICR stam met opeens een dubbeldeksrijtuig ertussen.
deze rijtuigen zijn in 2002 weer omgebouwd met het originele interieur. ik vermoed niet dat deze intercity uit Maastricht heeft doorgereden naar Zandvoort, omdat er op Zandvoort geen mogelijkheid is om de loc om te laten lopen. er was in die tijd geen stuurstandrijtuig bij deze trein.
Op een gegeven moment reden de getrokken ICR-IC's met drie DDM-rijtuigen, eventueel nog wat K4 en ICK. Het was een teringzooi rond 2002.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op een gegeven moment reden de getrokken ICR-IC's met drie DDM-rijtuigen, eventueel nog wat K4 en ICK. Het was een teringzooi rond 2002.
Maar die klapvouwdeurtjes, die zo snoeihard dicht klapten (of soms niet dicht wilden). Ik moest altijd van Utrecht naar Den Haag in die tijd dus stond ik tegenover de trein naar Amsterdam op het perron. En dat alle treinen richting Noord-Holland ook gewoon naar Amsterdam Centraal gingen, want de ze konden nog niet linksaf naar Duivendrecht.
Bijna net zoveel nostalgie aan als het oude grote bord in Utrecht Centraal. Vooral als je na een nacht doorhalen zat te wachten op de eerste trein: het mooiste geluid was dan dat het bord, dat op 4 nachttreinen na blanco was begon vol te lopen. Regel voor regel, steeds de aangekonsigde trein door schuivend. Het was het geluid van bijna naar huis kunnen voor een douche en een warm bed.
Maar die klapvouwdeurtjes, die zo snoeihard dicht klapten (of soms niet dicht wilden). Ik moest altijd van Utrecht naar Den Haag in die tijd dus stond ik tegenover de trein naar Amsterdam op het perron. En dat alle treinen richting Noord-Holland ook gewoon naar Amsterdam Centraal gingen, want de ze konden nog niet linksaf naar Duivendrecht.
Richting Rai/Amsterdam Zuid bedoel je
Duivendrecht gold in die tijd als overstaptstation van/naar Schiphol, maar sinds de Utrechtboog heeft het station aan belang ingeboet
Duivendrecht gold in die tijd als overstaptstation van/naar Schiphol, maar sinds de Utrechtboog heeft het station aan belang ingeboet
Eh ja, close enough. De herinnering is ook van 20 jaar geleden. De tijd dat de Bielzenblues nog in de Metro stond, railcatering met karretjes door de trein ging, en er in Utrecht nog échte koplopers werden gekoppeld.
Op zondag 4 april 2021 11:42 schreef Fixers het volgende: Tijdens het rijden heb ik nooit geprobeerd. Maar ik weet nog wel dat je vroeger de deuren vaak al kon openen als de trein nog niet helemaal stilstond.
Niet stilstaan is hetzelfde als rijden Niet op baanvaksnelheid misschien maar toch
Op zondag 4 april 2021 11:42 schreef Fixers het volgende: Tijdens het rijden heb ik nooit geprobeerd. Maar ik weet nog wel dat je vroeger de deuren vaak al kon openen als de trein nog niet helemaal stilstond.
Op zondag 4 april 2021 13:44 schreef Fred het volgende: Nog een paar maanden en dan is ook de laatste vrijheid voor de reiziger verdwenen: De SGM met raampjes die je zelf mag bedienen.
Op zondag 4 april 2021 09:56 schreef spectrumanalyser het volgende: er was zelfs een periode dat er treinen reden waarvan je de deuren gewoon kon openen tijdens het rijden.
Hondekoppen. Fijn materieel.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op zondag 4 april 2021 13:44 schreef Fred het volgende: Nog een paar maanden en dan is ook de laatste vrijheid voor de reiziger verdwenen: De SGM met raampjes die je zelf mag bedienen.
Van wat ik heb begrepen gaat eind dit jaar het laatste SGM uit dienst. Kan best zijn dat het spul dan al maanden niet meer in reizigersdienst is, maar voor de herfst is die Sandite-installatie wel handig.
Het DDZ zien wij voorlopig ook niet terug, tenzij ze de problemen op weten te lossen.
Van wat ik heb begrepen gaat eind dit jaar het laatste SGM uit dienst.
Hopelijk mogen we tegen die tijd de grens weer over.... Dan moeten we daar maar weer een echte trein opzoeken. Ramen die open kunnen, liefst een loc er voor
Dennis heeft tegen die tijd vast wel een leuk lijntje ontdekt
Van wat ik heb begrepen gaat eind dit jaar het laatste SGM uit dienst. Kan best zijn dat het spul dan al maanden niet meer in reizigersdienst is, maar voor de herfst is die Sandite-installatie wel handig.
Het DDZ zien wij voorlopig ook niet terug, tenzij ze de problemen op weten te lossen.
DDZ zou in september weer terug de baan op moeten komen
Is dat DDZ-verhaal niet een handig excuus om minder treinen te laten rijden? Het is wel heel erg toevallig dat ze in september weer op de baan komen, als na verwachting door het vaccineren scholen, bedrijven en kantoren weer zo goed als normaal open kunnen...
Op zondag 4 april 2021 20:08 schreef Fred het volgende: Is dat DDZ-verhaal niet een handig excuus om minder treinen te laten rijden? Het is wel heel erg toevallig dat ze in september weer op de baan komen, als na verwachting door het vaccineren scholen, bedrijven en kantoren weer zo goed als normaal open kunnen...
mwah, het komt de NS op dit moment wel handig uit dat het DDZ vanwege een probleem terzijde staat. Scheelt weer iets in de kosten.
Tegelijkertijd gaat de instroom van het SNG nog wel rustig door.
Op zondag 4 april 2021 20:08 schreef Fred het volgende: Is dat DDZ-verhaal niet een handig excuus om minder treinen te laten rijden? Het is wel heel erg toevallig dat ze in september weer op de baan komen, als na verwachting door het vaccineren scholen, bedrijven en kantoren weer zo goed als normaal open kunnen...
Waarom zou NS met de huidige reizigersaantallen überhaupt een excuus nodig moeten hebben om minder treinen te laten rijden?
DDZ is momenteel gewoon niet inzetbaar, de hele vloot wacht op nieuwe onderdelen die hopelijk voor september gemaakt, geleverd en geïnstalleerd kunnen worden.
Op zondag 4 april 2021 21:31 schreef Ireyon het volgende: Waarom zou NS met de huidige reizigersaantallen überhaupt een excuus nodig moeten hebben om minder treinen te laten rijden?
Nu hebben de vakbonden niks te klagen als er minder personeel met flexibele contracten minder wordt ingezet: alles en iedereen die alleen met de DDZ overweg kan, kan nu thuisblijven.
Nu hebben de vakbonden niks te klagen als er minder personeel met flexibele contracten minder wordt ingezet: alles en iedereen die alleen met de DDZ overweg kan, kan nu thuisblijven.
Zo'n groep is er toch niet bij de NS?
Ik weet wel dat er in Utrecht nieuwelingen waren die alleen VIRM reden en dan met name Eindhoven - Utrecht - Schiphol.
Nu hebben de vakbonden niks te klagen als er minder personeel met flexibele contracten minder wordt ingezet: alles en iedereen die alleen met de DDZ overweg kan, kan nu thuisblijven.
Voor zover ik weet is er geen personeel wat puur op één materieelsoort gericht is, maar dan nog worden er regelmatig met DDZ overbrengings- en conditieritten gereden. Alleen dan mogen ze niet sneller dan 110km/h.
Die zullen ze voor de zekerheid wel in een andere trein plaatsen...
Past dat zomaar in een andere trein?
Er loopt wel een proef met een alternatief systeem (Wiel Rail Conditionering) bij FLIRTs. Dan zouden zie die op bijv Zwolle-Utrecht kunnen inzetten. Wel leuk voor toch nog een beetje variatie.
Er loopt wel een proef met een alternatief systeem (Wiel Rail Conditionering) bij FLIRTs. Dan zouden zie die op bijv Zwolle-Utrecht kunnen inzetten. Wel leuk voor toch nog een beetje variatie.
Het spul rijdt immers al jaren rond, dus ik vind het bovendien wonderlijk dat iets nu opeens blijkbaar zo stuk is dat het niet meer ingezet kan worden.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Het spul rijdt immers al jaren rond, dus ik vind het bovendien wonderlijk dat iets nu opeens blijkbaar zo stuk is dat het niet meer ingezet kan worden.
Wikipedia zegt iets over vreemde trillingen. Maar ook dit:
quote:
Op 2 juni 2014 ontkoppelden treinstel 7523 en 7519 tijdens de rit op de Moerdijkbrug. Dit euvel deed zich ook voor de renovatie af en toe voor bij DD-AR. Op 14 november 2019 schoten twee treinstellen los tijdens het rijden ter hoogte van Zwolle-Zuid. Het ging om de treinstellen 7542 en 7515[8]. Wederom remde elk treinstel zichzelf af. Na een uur onderzoek van Prorail zijn beide treinstellen naar Deventer gebracht
Treinstellen die zo af en toe spontaan tijdens de eet van elkaar splitsen. En dat wordt normaal gevonden?
Treinstellen die zo af en toe spontaan tijdens de eet van elkaar splitsen. En dat wordt normaal gevonden?
sporadisch, niet af en toe.
er was laatst een gekoppeld SGM treinstel wat splitste doordat het onderdeel waarmee de trein gekoppeld zit aan de kant van de trein compleet verroest afbrak. dat was een gek gezicht, zal de foto even zoeken.
weet men al wel wat het probleem precies is bij de DDZ. ik lees alleen maar trillingen. is dit wat het probleem is?:
twitter
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik geloof dat er vanaf half april getest gaat worden met een mogelijke oplossing, maar ik weet niet of dat dan gaat om het echte testen of al om het proces voor de hernieuwde toelating. Er zijn (zoals ook al eerder in dit topic vermeld) aanpassingen gedaan aan het remsysteem, dus dat moet sowieso goed getest gaan worden.
Treinstellen die zo af en toe spontaan tijdens de eet van elkaar splitsen. En dat wordt normaal gevonden?
Dat is al een probleem sinds de instroom van DD-AR, de gebruikte automatische koppeling is niet ideaal. Daarom moet je, zoals James schreef, op een bepaalde manier koppelen en controleren of dat goed is gegaan. Doe je dat allemaal niet, dan bestaat de kans op spontane ontkoppeling.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
het incident met de afgebroken koppeling van de SGM kan ik helaas niet vinden, daarbij was de gehele koppeling losgebroken uit het treinstel, en bleef dit via de koppeling vastzitten aan het andere treinstel. het gebeurde mogelijk een jaar of twee jaar geleden. (mogelijk gaat het om de 2948, november 2020)
[ Bericht 7% gewijzigd door spectrumanalyser op 05-04-2021 22:18:06 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dat is al een probleem sinds de instroom van DD-AR, de gebruikte automatische koppeling is niet ideaal. Daarom moet je, zoals James schreef, op een bepaalde manier koppelen en controleren of dat goed is gegaan. Doe je dat allemaal niet, dan bestaat de kans op spontane ontkoppeling.
Bij dd-ar / ddz was het verboden om het combineren uit te voeren met reizigers in de trein omdat het altijd wel met een klap ging. Je moest de automatische koppeling vastkrijgen en hem ‘inbufferen’ dus dat ging met iets meer snelheid dan met mat dat gewoon een scharfenberg heeft.
Toen kwam er weer 1 of andere Pipo die vond dat dat anders moest en eigenlijk iedereen met een beetje gezond verstand was er al snel achter dat die nieuwe manier niet goed werkte zeker als de buffers wat stugger waren mislukte het combineren en kon je het nog een keer proberen. Als je mazzel had kon je hem nog los drukken maar als je hem handmatig los moest ratelen leverde het nog wel eens een opgeheven trein op wegens te hoge vertraging.
Op dinsdag 6 april 2021 09:23 schreef GlennQuagmire het volgende: Waarom is er oorspronkelijk eigenlijk voor zo'n matige koppeling gekozen ipv een gewone scharfenbergkoppeling?
kan het ermee te maken hebben dat de eerste generatie dubbeldekker met een loc reed i.p.v. motorwagen? Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ja, evenals een trein van Brussel (via Luik) naar Berlijn, aldus de man in stoel 61:
twitter
Jammer van de European Sleeper dat deze (kijkende naar de punten op de route) niet in Oost-Nederland stopt, zo zou je noord- en oost-nederland nog makkelijk mee kunnen nemen, al zou dat wel een late stop zijn geweest.
kan het ermee te maken hebben dat de eerste generatie dubbeldekker met een loc reed i.p.v. motorwagen? Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.
Ik heb inderdaad altijd begrepen dat dit het argument was voor de BSI-koppeling. Ze hadden wellicht beter toch de buffers weg kunnen halen en een goeie AK kunnen plaatsen (zoals de Belgen met Reeks 27 en GF-koppeling).
En tering, wat is dat stuurrijtuig van M6 toch lelijk.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik heb inderdaad altijd begrepen dat dit het argument was voor de BSI-koppeling. Ze hadden wellicht beter toch de buffers weg kunnen halen en een goeie AK kunnen plaatsen (zoals de Belgen met Reeks 27 en GF-koppeling).
En tering, wat is dat stuurrijtuig van M6 toch lelijk.
Lelijk of niet, het is wel getrokken materiaal.
Maar buffers weghalen, dat lijkt me geen optie, als je met de locs ook ICB en binnenlandse IC's wil doen.
Op dinsdag 6 april 2021 19:15 schreef Dr_Flash het volgende: Ach jank toch niet zo. Ik vind die SNG een prima treintje. Open, ruim, lekkere stoelen, stopcontacten en USBladers overal, niks aan de hand.
Ik ben vandaag even naar Baarn geweest vanaf Utrecht en was blij verrast om te zien dat er SNG's werden ingezet. Inderdaad een comfortabele sprinter met alle gemak en in 99,9% van de gevallen tenminste een schoon toilet aan boord. Ik zit liever in een SNG dan in een gemiddelde IC.
Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Is SGM al helemaal uit de gratie eigenlijk? Ik zie ze hier ook nooit meer rijden namelijk
Op dinsdag 6 april 2021 19:30 schreef Dr_Flash het volgende: Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Is SGM al helemaal uit de gratie eigenlijk? Ik zie ze hier ook nooit meer rijden namelijk
Rijdt iig nog tussen Hoorn en Amsterdam. Zit er elke twee weken wel een keer in.
Planmatig is het alleen tussen Den haag en Dordrecht te zien. Het is goed mogelijk dat incidenteel SGM elders in het land een dienstje van ander materieel overneemt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 6 april 2021 19:30 schreef Dr_Flash het volgende: Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Het had ook te maken met het bieden van gelijkvloerse instap en tussen Zwolle en Utrecht wilde de NS het DD-AR vervangen.
Op dinsdag 6 april 2021 19:30 schreef Dr_Flash het volgende: Ze werden vgs mij als eerste op de langere sprinterritten ingezet (Zwolle - Groningen, Zwolle - Leeuwarden, Zwolle - Utrecht) juist vanwege het comfort. Lijkt best goed bevallen.
Is SGM al helemaal uit de gratie eigenlijk? Ik zie ze hier ook nooit meer rijden namelijk
eerste inzet van SNG was op Den Haag - Haarlem en daarna kwam Leiden centraal - Hoorn Kersenboogerd erbij. Daarna gingen ze volgens inderdaad rijden op Groningen - Zwolle, Leeuwarden - Meppel en Utrecht - Zwolle.
eerste inzet van SNG was op Den Haag - Haarlem en daarna kwam Leiden centraal - Hoorn Kersenboogerd erbij. Daarna gingen ze volgens inderdaad rijden op Groningen - Zwolle, Leeuwarden - Meppel en Utrecht - Zwolle.
Ja klopt maar die metro-on-steroids in de Randstad tel ik eigenlijk niet echt mee
Jammer van de European Sleeper dat deze (kijkende naar de punten op de route) niet in Oost-Nederland stopt, zo zou je noord- en oost-nederland nog makkelijk mee kunnen nemen, al zou dat wel een late stop zijn geweest.
Vertrek Amsterdam om 11 uur, dan zou je na 12en er nog in moeten na Deventer, en je moet nog voor de onderhoudsroosters het land uit zijn.
Ik ben blij dat die meuk niet planmatig in Brabant wordt ingezet, wat een doffe ellende. Ik vind het echt met afstand de meest rukke trein die NS in het afgelopen decennium heeft gekocht.
Ik heb die SNG's alleen nog gehad voor korte ritjes, maar dat vind ik prima te doen. Ik wil vooral vlug vervoerd worden. De charme van een Eckte Trein™ met brullende locomotief, en buffers en het schokkend op gang komen door de speling in het trekwerk zijn echt van minder belang.
Het meest rukke wat de NS heeft gereden is in mijn herinnering die gerenoveerde Mat64 waar de coach opstelling zó dicht op elkaar stond dat ik er niet tussen paste.
Ik ben vandaag even naar Baarn geweest vanaf Utrecht en was blij verrast om te zien dat er SNG's werden ingezet. Inderdaad een comfortabele sprinter met alle gemak en in 99,9% van de gevallen tenminste een schoon toilet aan boord. Ik zit liever in een SNG dan in een gemiddelde IC.
Ik vind SNG een goedkope rammelende kuttrein. Liever Flirt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 7 april 2021 11:15 schreef Fixers het volgende: Ik heb die SNG's alleen nog gehad voor korte ritjes, maar dat vind ik prima te doen. Ik wil vooral vlug vervoerd worden. De charme van een Eckte Trein™ met brullende locomotief, en buffers en het schokkend op gang komen door de speling in het trekwerk zijn echt van minder belang.
Het meest rukke wat de NS heeft gereden is in mijn herinnering die gerenoveerde Mat64 waar de coach opstelling zó dicht op elkaar stond dat ik er niet tussen paste.
oe, ja, dat was proppen.
Ryanair had zelfs meer beenruimte.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ik heb alleen met reguliere maatschappijen gevlogen. De laatste keer was met een short haul A220 van British Airways en tandjes die dingen zijn krap, maar nog nét meer beenruimte dan die plan T's.
De Britten hebben een probleempje met hun onlangs geleverde CAF-treinstellen. Tijdens een inspectiebeurt van een dieseltreinstel van het type "Class 195" werd een schokbreker in deze staat aangetroffen:
Hierna zijn alle andere Class 195s, en de verwante elektrische treinstellen van het type Class 331, geïnspecteerd. Bij 22 treinstellen werden vergelijkbare defecten aangetroffen, al deze treinstellen staan momenteel terzijde in afwachting van verder onderzoek. Naar verwachting wordt dit een zeer complexe hersteloperatie.
Ook ander materieel dat recent is geleverd door CAF, of nog wordt geleverd, moet worden geïnspecteerd. Het gaat hierbij om de types Class 196, Class 197, Class 397, en rijtuigen type Mark 5 (Caledonian Sleeper) en Mark 5A (Transpennine Express).
Al het genoemde materieel is geleverd door CAF, en de treinstellen zijn van het type "Civity" - net als de SNG. Zou dit bij ons ook een probleem kunnen zijn?
Ik heb er niks over gehoord (maar ik zit ook niet aan de onderhoudskant), echter bij de tweede serie SNG is exact dit punt aangepast, dus het kan zomaar zijn dat het bij de eerste serie SNG naar boven is gekomen als mogelijk zwak punt. Echter ziet de bevestiging er bij de SNG sowieso al anders uit dan op deze foto's te zien is (ook bij de 1e serie) en gebruiken ze hier ook een heel ander soort draaistel, wat eveneens mee kan spelen in hoeverre het werkelijk een issue is.
Van wat ik over het algemeen heb gehoord aan issues bij het Engelse CAF mat lijkt de kwaliteitscontrole bij de NS-variant een heel stuk beter te zijn (maar ik heb al wel vaker gehoord dat NS behoorlijk veeleisend is geweest bij CAF, en de productielijnen deels zijn aangepast omdat NS niet tevreden was met bepaalde oplossingen van CAF).
[ Bericht 15% gewijzigd door MTL op 07-04-2021 20:20:13 ]
Op woensdag 7 april 2021 20:14 schreef MTL het volgende: Ik heb er niks over gehoord (maar ik zit ook niet aan de onderhoudskant), echter bij de tweede serie SNG is exact dit punt aangepast, dus het kan zomaar zijn dat het bij de eerste serie SNG naar boven is gekomen als mogelijk zwak punt. Echter ziet de bevestiging er bij de SNG sowieso al anders uit dan op deze foto's te zien is (ook bij de 1e serie) en gebruiken ze hier ook een heel ander soort draaistel, wat eveneens mee kan spelen in hoeverre het werkelijk een issue is.
Van wat ik over het algemeen heb gehoord aan issues bij het Engelse CAF mat lijkt de kwaliteitscontrole bij de NS-variant een heel stuk beter te zijn (maar ik heb al wel vaker gehoord dat NS behoorlijk veeleisend is geweest bij CAF, en de productielijnen deels zijn aangepast omdat NS niet tevreden was met bepaalde oplossingen van CAF).