abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 maart 2021 @ 09:34:18 #176
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_198544050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:10 schreef Shaar12 het volgende:

[..]

Maar mensen overlijden nu eenmaal. Ik kan na mijn vaccinatie ook een hartaanval krijgen twee dagen later. Dat hoeft natuurlijk helemaal niks met elkaar te maken te hebben. Prima dat ze het onderzoeken, maar ik denk dat dit nog veel vaker voor gaat komen. Als we dan iedere keer het vaccineren stil gaan leggen, dan zijn we in 2025 nog niet klaar.
Dat ben ik met je eens, maar die logica wordt niet toegepast bij coronadoden. Zoals ik ook in mijn post hierboven zei: als je onderliggend lijden hebt en corona en je overlijdt ben je een coronadode; als je onderliggend lijden hebt en gevaccineerd wordt en je overlijdt, ben je géén vaccindode. Coronadoden zijn - helaas - goed voor het draagvlak voor de maatregelen (want dan worden mensen bang en worden ze voorzichtig); vaccindoden zijn slecht voor de vaccinatiebereidheid, dus dat wordt als het even kan toch zo gedraaid dat het niet door de vaccinatie komt.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  Public Relations / Redactie Film woensdag 17 maart 2021 @ 09:40:56 #177
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_198544125
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:32 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Het zijn meerdere dingen. Dit zijn er een aantal maar ik heb er nog meer:
- Dat niet bekend is of het vaccin werkt tegen de nieuwe varianten van het virus.
- Het lijkt minder goed te werken, maar nog steeds voldoende om ernstige ziekte te voorkomen.
- Dat je kennelijk nog steeds besmet kunt raken nadat je bent gevaccineerd.
- Klopt maar je wordt veel minder ziek. De ziekte is bij de meeste mensen mild. Met vaccinatie wordt de ziekte bij nog meer mensen mild, net zoals ander virussen die rondgaan onder mensen.
- Dat ik de overheidsinformatie niet vertrouw over mensen die overlijden na vaccinatie (als je onderliggend lijden hebt en corona en je overlijdt ben je een coronadode; als je onderliggend lijden hebt en gevaccineerd wordt en je overlijdt, ben je géén vaccindode).
- Zolang er geen relatie met het vaccin hard te maken is en de statistieken geven aan dat dit overlijden mogelijk is, ga ik dit niet in twijfel trekken.
- Ik vind dat het allemaal erg snel ontwikkeld is en dat vergroot mijn vertrouwen niet. Dit las ik erover op de site van een huisartsenpraktijk:
[..]

- Kennelijk is in de studies niet bekeken of het vaccin inderdaad sterfte voorkomt, of het ziekenhuisopnames voorkomt en of de besmettelijkheid verdwijnt na vaccinatie.
- Wat dat laatste betreft, dat niet duidelijk is of je nog besmettelijk bent nadat je bent gevaccineerd, kan schijnveiligheid ontstaan, doordat je bijvoorbeeld geen afstand meer houdt omdat je je veilig waant.
- Er is - logischerwijs - niets bekend over bijwerkingen op lange termijn.

Even voor de duidelijkheid: ik probeer niemand te overtuigen van mijn standpunt. Dit is gewoon hoe ik het zie. Het is ook niet bedoeld als opmaat voor een discussie. Want het is gewoon een eigen keus en ik denk dat iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. De site waarvan ik hierover een passage citeerde verwoordt het wat mij betreft perfect:
[..]

We hoeven geen lange discussie te voeren, maar toch wil ik je op een paar punten wijzen. Hoe meer mensen namelijk gevaccineerd worden, hoe positiever dit topic zal worden.

Het zijn meerdere dingen. Dit zijn er een aantal maar ik heb er nog meer:
- Dat niet bekend is of het vaccin werkt tegen de nieuwe varianten van het virus.
- Het lijkt minder goed te werken, maar nog steeds voldoende om ernstige ziekte te voorkomen.
- Dat je kennelijk nog steeds besmet kunt raken nadat je bent gevaccineerd.
- Klopt maar je wordt veel minder ziek. De ziekte is bij de meeste mensen mild. Met vaccinatie wordt de ziekte bij nog meer mensen mild, net zoals ander virussen die rondgaan onder mensen.
- Dat ik de overheidsinformatie niet vertrouw over mensen die overlijden na vaccinatie (als je onderliggend lijden hebt en corona en je overlijdt ben je een coronadode; als je onderliggend lijden hebt en gevaccineerd wordt en je overlijdt, ben je géén vaccindode).
- Zolang er geen relatie met het vaccin hard te maken is en de statistieken geven aan dat dit overlijden mogelijk is, ga ik dit niet in twijfel trekken.
  woensdag 17 maart 2021 @ 10:05:24 #178
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_198544462
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:40 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

We hoeven geen lange discussie te voeren, maar toch wil ik je op een paar punten wijzen. Hoe meer mensen namelijk gevaccineerd worden, hoe positiever dit topic zal worden.

Het zijn meerdere dingen. Dit zijn er een aantal maar ik heb er nog meer:
- Dat niet bekend is of het vaccin werkt tegen de nieuwe varianten van het virus.
- Het lijkt minder goed te werken, maar nog steeds voldoende om ernstige ziekte te voorkomen.
- Dat je kennelijk nog steeds besmet kunt raken nadat je bent gevaccineerd.
- Klopt maar je wordt veel minder ziek. De ziekte is bij de meeste mensen mild. Met vaccinatie wordt de ziekte bij nog meer mensen mild, net zoals ander virussen die rondgaan onder mensen.
- Dat ik de overheidsinformatie niet vertrouw over mensen die overlijden na vaccinatie (als je onderliggend lijden hebt en corona en je overlijdt ben je een coronadode; als je onderliggend lijden hebt en gevaccineerd wordt en je overlijdt, ben je géén vaccindode).
- Zolang er geen relatie met het vaccin hard te maken is en de statistieken geven aan dat dit overlijden mogelijk is, ga ik dit niet in twijfel trekken.
Bedankt voor je nuanceringen. Klinkt wel logisch. Alleen bij dat laatste zitten we er wat verschillend in.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_198544681
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:34 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar die logica wordt niet toegepast bij coronadoden. Zoals ik ook in mijn post hierboven zei: als je onderliggend lijden hebt en corona en je overlijdt ben je een coronadode; als je onderliggend lijden hebt en gevaccineerd wordt en je overlijdt, ben je géén vaccindode. Coronadoden zijn - helaas - goed voor het draagvlak voor de maatregelen (want dan worden mensen bang en worden ze voorzichtig); vaccindoden zijn slecht voor de vaccinatiebereidheid, dus dat wordt als het even kan toch zo gedraaid dat het niet door de vaccinatie komt.
Deels mee eens. Wat betreft coronadoden ben ik het met je eens. Maar ik bedoel dat je op ieder moment een hartaanval kunt krijgen bijvoorbeeld. Dat zou bij wijze van spreken ook kunnen gebeuren 10 seconde voor je je prik krijgt. Als ze het onderzoeken en er blijkt geen verband, zie ik geen reden om me niet te laten vaccineren. Juist alleen maar goed dat ze het onderzoeken. Alleen hoop ik niet dat het nu bij elk overlijden stil komt te liggen. Dan gaat het allemaal veel te lang duren.
pi_198544799
quote:
- Ik vind dat het allemaal erg snel ontwikkeld is en dat vergroot mijn vertrouwen niet. Dit las ik erover op de site van een huisartsenpraktijk:
Dan wil ik ook een kleine nuancering aanbrengen. Ik werk zelf op een genetisch lab, dus ik weet wel iets meer over onderzoek en dat soort dingen. Een van de redenen waarom het zo snel lijkt te gaan is dat er al best wel wat op de plank lag voor vaccinaties voor Sars en Mers. Er was dus eigenlijk alleen maar een kleine aanpassing nodig, waarbij het gene wat het lichaam zelf aan gaat maken veranderd moest worden in een eiwit wat correspondeert met het Covid virus.
Laat nu net die aanpassing een van de makkelijkste dingen zijn. Dat is niks meer dan de genetische code aanpassen zodat je krijgt wat je wilt. Juist alles eromheen, hoe krijg je die code in je lichaam etc, dat zijn dingen die lastig zijn, maar die lagen dus al op de plank voor Sars en Mers.

Het andere waardoor het nu zo snel gaat is puur geld. De wereldeconomie ligt zo op zijn gat dat er miljarden beschikbaar zijn, puur voor onderzoek naar vaccins. Alle onderzoek kan zo snel gaan, als er maar genoeg geld beschikbaar is.
  woensdag 17 maart 2021 @ 10:34:41 #181
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_198544917
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:20 schreef Shaar12 het volgende:

[..]

Deels mee eens. Wat betreft coronadoden ben ik het met je eens. Maar ik bedoel dat je op ieder moment een hartaanval kunt krijgen bijvoorbeeld. Dat zou bij wijze van spreken ook kunnen gebeuren 10 seconde voor je je prik krijgt. Als ze het onderzoeken en er blijkt geen verband, zie ik geen reden om me niet te laten vaccineren. Juist alleen maar goed dat ze het onderzoeken. Alleen hoop ik niet dat het nu bij elk overlijden stil komt te liggen. Dan gaat het allemaal veel te lang duren.
Begrijp ik en mee eens. Het is ook niet dat ik vind dat het vaccineren steeds moet worden stilgelegd. Wat ik meer vind is: het is wat het is. Als de doodsoorzaak corona is, moeten ze dat zo benoemen; als de doodsoorzaak het vaccin is, moeten ze ook dat benoemen vind ik. En dan mensen hun eigen conclusies laten trekken.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_198544949
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:28 schreef Abdus18 het volgende:

[..]

Dan wil ik ook een kleine nuancering aanbrengen. Ik werk zelf op een genetisch lab, dus ik weet wel iets meer over onderzoek en dat soort dingen. Een van de redenen waarom het zo snel lijkt te gaan is dat er al best wel wat op de plank lag voor vaccinaties voor Sars en Mers. Er was dus eigenlijk alleen maar een kleine aanpassing nodig, waarbij het gene wat het lichaam zelf aan gaat maken veranderd moest worden in een eiwit wat correspondeert met het Covid virus.
Laat nu net die aanpassing een van de makkelijkste dingen zijn. Dat is niks meer dan de genetische code aanpassen zodat je krijgt wat je wilt. Juist alles eromheen, hoe krijg je die code in je lichaam etc, dat zijn dingen die lastig zijn, maar die lagen dus al op de plank voor Sars en Mers.

Het andere waardoor het nu zo snel gaat is puur geld. De wereldeconomie ligt zo op zijn gat dat er miljarden beschikbaar zijn, puur voor onderzoek naar vaccins. Alle onderzoek kan zo snel gaan, als er maar genoeg geld beschikbaar is.
En overal voorrang bij de instanties voorgoedkeuring omdat het belang zo groot is.
Er was een tijd terug een verhaal over de ontwikkeling van een medicijn wat iets van 10 jaar had gedyurd, waarvan een jaar of 8 te maken had met fondsenwerving en wachten op instanties.
Als je die laatste 2 factoren weghaalt kan het dus heel snel gaan.

Mij mogen ze z.s.m. prikken en het maakt me niet uit met welk middel.
Dat is ook zoiets wat ik niet snap.
Van ieder vaccin zijn er meerdere leveranciers, of dat nou de griepprik is of iets tegen malaria of andere enge ziektes als je op reis wil. En daarbij kijkt niemand naar welk merk ie ingespoten krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrMarten op 17-03-2021 10:43:48 ]
A mind with a heart of it's own
  woensdag 17 maart 2021 @ 10:47:51 #183
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_198545097
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 14:11 schreef Federer-fan het volgende:
Goedemiddag, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen van vandaag en de afgelopen zeven dagen, gebaseerd op de LCPS-cijfers. Een stijging op de IC’s maar een lichte daling op de verpleegafdelingen. Per saldo is het een stijging van 18 in de ziekenhuizen. Het zijn 2.037 bezette bedden in totaal. Hopelijk dalen we een dezer dagen weer ver onder de 2.000.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- dinsdag 16 maart: 586 (absolute stijging 22; relatieve stijging 3,9%);
NICE schommelt deze ochtend tussen de 558 en 562. Gaan dus sws denk ik een mooie daling zien _O_
  Public Relations / Redactie Film woensdag 17 maart 2021 @ 10:48:44 #184
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_198545107
quote:
1s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:36 schreef DrMarten het volgende:

[..]

En overal voorrang bij de instanties voorgoedkeuring omdat het belang zo groot is.
Er was een tijd terug een verhaal over de ontwikkeling van een medicijn wat iets van 10 jaar had gedyurd, waarvan een jaar of 8 te maken had met fondsenwerving en wachten op instanties.
Als je die laatste 2 factoren weghaalt kan het dus heel snel gaan.

Mij mogen ze z.s.m. prikken en het maakt me niet uit met welk middel.
Dat is ook zoiets wat ik niet snap.
Van ieder vaccin zijn er meerdere leveranciers, of dat nou de griepprik is of iets tegen malaria of andere enge ziektes als je op reis wil. En daarbij kijkt niemand naar welk merk ie ingespoten krijgt.
Klopt maar dat komt door alle nieuwsberichten. Volgens mij niks anders dan andere vaccins. Ik vind ook eender welke prik goed.
pi_198545169
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:32 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Het zijn meerdere dingen. Dit zijn er een aantal maar ik heb er nog meer:
- Dat niet bekend is of het vaccin werkt tegen de nieuwe varianten van het virus.
Dat is wel bekend, het vaccin werkt momenteel tegen alle bekende varianten. Tegen sommige varianten iets minder, maar momenteel worden de vaccins aangepast om daar beter tegen te werken. Sowieso werken ze zodanig dat er geen ziekenhuisopnames meer nodig zijn na vaccinatie.

quote:
- Dat je kennelijk nog steeds besmet kunt raken nadat je bent gevaccineerd.
Klopt. Net als dat je 2x Corona kunt krijgen. Over het algemeen verloopt een tweede besmetting, of besmetting na vaccinatie, veel milder.

Heel veel ziektes kan je meermaals krijgen, ook na een vaccinatie.

quote:
- Dat ik de overheidsinformatie niet vertrouw over mensen die overlijden na vaccinatie (als je onderliggend lijden hebt en corona en je overlijdt ben je een coronadode; als je onderliggend lijden hebt en gevaccineerd wordt en je overlijdt, ben je géén vaccindode).
Ik ben benieuwd naar je bron, zover ik weet zijn de overledenen die dagelijks gerapporteerd worden overledenen die Corona hadden. Niet persé overledenen die enkel door Corona overleden zijn.
Als iemand kort na vaccinatie overlijdt wordt hier een onderzoek naar ingesteld, bijvoorbeeld die Italiaanse muziekleraar. Als er een verband is, dan wordt dat gemeld. Tot op heden is er echter nog nooit een verband vastgesteld.

quote:
- Ik vind dat het allemaal erg snel ontwikkeld is en dat vergroot mijn vertrouwen niet. Dit las ik erover op de site van een huisartsenpraktijk:
[..]
Dat is een onderbuikconclusie en laat zien dat ze bij de Rozenhof niet helemaal snappen hoe het werkt. De huidige vaccins zijn niet sneller ontwikkelt dan andere vaccins. De reden dat de vaccins zo snel klaar zijn heeft 3 redenen:
1. De huidige vaccins zijn gebaseerd op vaccins die al jaren bestaan / in ontwikkeling zijn. Er was slechts een kleine aanpassing nodig om tegen Corona te kunnen werken
2. De hele wereld heeft bijgedragen aan het onderzoek. In plaats van een handvol onderzoekers zijn overdreven gezegd alle onderzoekers in de wereld aan de gang gegaan. Veel meer manuren die ingezet zijn.
3. De verschillende instanties hebben alle andere zaken aan de kant geschoven om zich te richten op deze vaccins. Meelopen met de onderzoeken en direct beoordelen, dat heeft simpelweg jaren tijdwinst opgeleverd.

Alle fases van de ontwikkeling van vaccins zijn gewoon op normaal tempo gedaan. De klinische onderzoeken hebben maanden geduurd. Het is met name de bureaucratie die tot een minimum beperkt is.

quote:
- Kennelijk is in de studies niet bekeken of het vaccin inderdaad sterfte voorkomt, of het ziekenhuisopnames voorkomt en of de besmettelijkheid verdwijnt na vaccinatie.
Dat is welzeker gedaan, waar denk je dat de cijfers over de effectiviteit vandaan komen?

quote:
- Wat dat laatste betreft, dat niet duidelijk is of je nog besmettelijk bent nadat je bent gevaccineerd, kan schijnveiligheid ontstaan, doordat je bijvoorbeeld geen afstand meer houdt omdat je je veilig waant.
Dat is de reden waarom die maatregel een maatregel zal zijn die het langst zal duren. Totdat het grootste deel van Nederland gevaccineerd is, want dan is dat risico weg.

Overigens is er wel aangetoond dat de besmettelijkheid vele malen lager is na een vaccin, als je al besmettelijk bent.

quote:
- Er is - logischerwijs - niets bekend over bijwerkingen op lange termijn.
Aangezien de vaccins gebaseerd zijn op bekende vaccins is daar wel degelijk iets van bekend.
Maar los daarvan, er is ook niets bekend over de bijwerkingen op lange termijn van het krijgen van Corona en heel ver gezocht kan het zijn dat het stuk fruit wat jij vandaag eet je over 30 jaar nekt.

Ik denk dat je het beste de volgende dingen in overweging kunt nemen om wat objectiever naar de vaccins te kijken:
a) Er zijn al honderden miljoenen dosis gezet in de hele wereld. Op een handvol, verwachte, bijwerkingen na is er niets geks geconstateerd.
b) In landen als Israël en de UK, waar de vaccinatiegraad vele malen hoger is dan hier, zie je het aantal besmettingen drastisch teruglopen, de ziekenhuizen leegstromen en het aantal overledenen dalen.
c) Zelfs in Nederland, met nog maar amper 9% van de bevolking gevaccineerd zie je gigantisch verschil tussen wel en niet gevaccineerd zijn:


Update:
Ik vergeet erbij te zeggen dat ik je mening absoluut respecteer. Iedereen is vrij om zijn of haar eigen keuzes te maken in deze. Ik vind wel dat je het moet beoordelen op feiten, vandaar mijn uitgebreide reactie. Maar ook met de feiten in het achterhoofd kan en mag je kiezen om niet te vaccineren, net als dat je mag kiezen om geen appel te eten of met de fiets naar het werk te gaan. Elke keuze in je leven brengt voor- en nadelen met zich mee en niet alles hoeft op feiten gebaseerd te zijn. Als iets niet goed voelt, dan moet je het niet doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door GereDathan op 17-03-2021 11:05:02 ]
pi_198545193
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:34 schreef Federer-fan het volgende:

Als de doodsoorzaak corona is, moeten ze dat zo benoemen; als de doodsoorzaak het vaccin is, moeten ze ook dat benoemen vind ik. En dan mensen hun eigen conclusies laten trekken.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het lastige is alleen dat er tot op heden nog niemand door het vaccin overleden is, er valt dus niets te benoemen ;)
pi_198545209
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:34 schreef Federer-fan het volgende:
Coronadoden zijn - helaas - goed voor het draagvlak voor de maatregelen (want dan worden mensen bang en worden ze voorzichtig); vaccindoden zijn slecht voor de vaccinatiebereidheid, dus dat wordt als het even kan toch zo gedraaid dat het niet door de vaccinatie komt.
Ik vind het heel frappant dat ik de overheid eigenlijk niet hoor over overledenen. Elke persco gaat het over het aantal besmettingen en de druk op de zorg. Ik heb niet het idee dat de overheid de overledenen gebruikt om op een of andere manier druk te zetten op de maatschappij.
  Public Relations / Redactie Film woensdag 17 maart 2021 @ 11:03:40 #188
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_198545262
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik vind het heel frappant dat ik de overheid eigenlijk niet hoor over overledenen. Elke persco gaat het over het aantal besmettingen en de druk op de zorg. Ik heb niet het idee dat de overheid de overledenen gebruikt om op een of andere manier druk te zetten op de maatschappij.
Die dalen ook best goed. Maar meer besmettingen is nog een paar maanden een probleem. Tot die tijd moet het volk zich aan andere maatregelen houden.
pi_198545314
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 10:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik vind het heel frappant dat ik de overheid eigenlijk niet hoor over overledenen. Elke persco gaat het over het aantal besmettingen en de druk op de zorg. Ik heb niet het idee dat de overheid de overledenen gebruikt om op een of andere manier druk te zetten op de maatschappij.
Iedere dag wordt naast het aantal besmettingen en de ziekenhuisopnamen ook de geregistreerde coronadoden vermeld. Daar houdt het wel mee op idd. Ze zouden de daling van de doden en de enorme daling van de besmettingennin verpleeghuizen volgens mij heel goed in kunnen zetten om de effectiviteit van de vaccins te benadrukken.
A mind with a heart of it's own
pi_198545331
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 17:14 schreef simonblue het volgende:

En de aandelen van iedere leeftijdsgroep aan het aantal gemelde besmettingen:
[ afbeelding ]
Data van de laatste week (ca twee hokjes) is nog niet compleet en kan dus nog iets wijzigen, vooral de laatste paar datapunten.
De algemene trends lijken door te zetten: het aandeel van de groepen 60-80 en 80+ neemt nog steeds iets af, 20-40 en 40-60 blijven redelijk stabiel en het aandeel van 0-20 neemt toe.
0-20 neemt wel hard toe! Dat is ergens wel goed nieuws, die leiden nauwelijks tot druk op de zorg.
pi_198545359
quote:
17s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 19:19 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Ja okee maar had toch gehoopt dat er een stuk minder zorgmedewerkers deze prik zouden weigeren
De vaccinatiebereidheid verschilt toch behoorlijk per land. In de UK heeft meer dan 95% van de 70-plussers zich volgens mij laten vaccineren. Dat zijn ook wel mensen die de gevolgen van polio nog gezien gezien en hoe de vaccins daar een verschil in hebben gemaakt.
pi_198545363
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:34 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar die logica wordt niet toegepast bij coronadoden. Zoals ik ook in mijn post hierboven zei: als je onderliggend lijden hebt en corona en je overlijdt ben je een coronadode
Overigens is dit niet helemaal waar bedenk ik mij nu. Maar daarvoor moet je niet naar de dagelijkse getallen kijken, die zeggen inderdaad niet zo heel veel.

Als je echter kijkt naar de oversterfte, dan kan je wel een conclusie trekken. Als je kijkt naar 2020 dan is er geen griepgolf geweest zoals andere jaren wel gebeurd is en er waren ook geen bijzondere omstandigheden naast Corona. Feit is dan dat er ongeveer 10% (dat zijn ongeveer 15.000 personen) meer mensen overleden zijn dan te verwachten was op basis van historische cijfers (bron:https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)nt-meer-dan-verwacht).

Natuurlijk zijn niet al die 15.000 mensen het slachtoffer van Corona, andere jaren zie je ook oversterfte of ondersterfte. Maar het geeft wel een goed beeld van wat Corona aangericht heeft in 2020.

En het bijzondere is dat je daardoor dit jaar naar alle waarschijnlijkheid een ondersterfte zal zien. Juist dankzij Corona. In 2020 zijn er namelijk veel mensen overledenen die eigenlijk nog 6 tot 18 maanden te leven hadden in een normale situatie zijn nu al overleden. Deels direct dankzij Corona en deels omdat ze niet meer behandeld zijn omdat ze verzwakt waren door Corona (iemand van 80+ met onderliggende lijden die Corona krijgt wordt vaak niet meer behandeld in Nederland). Uiteindelijk zal dit er in resulteren dat we in 2021 en 2022 minder sterfte zullen hebben, uiteraard uitgaande van de aanname dat we halverwege dit jaar Corona voor het grootste deel achter ons hebben gelaten.
pi_198545371
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

0-20 neemt wel hard toe! Dat is ergens wel goed nieuws, die leiden nauwelijks tot druk op de zorg.
Niet zelf, maar kunnen natuurlijk wel oppas opa's en oma's besmetten die wel in de risicogroepen vallen.
Hopen dat mensen er verstandig mee omgaan.
A mind with a heart of it's own
pi_198545442
quote:
1s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:08 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Iedere dag wordt naast het aantal besmettingen en de ziekenhuisopnamen ook de geregistreerde coronadoden vermeld. Daar houdt het wel mee op idd. Ze zouden de daling van de doden en de enorme daling van de besmettingennin verpleeghuizen volgens mij heel goed in kunnen zetten om de effectiviteit van de vaccins te benadrukken.
Ik heb geen idee waarom het verder niet benoemd wordt, want zeker in die cijfers zie je gewoon hele positieve effecten.
pi_198545451
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

0-20 neemt wel hard toe! Dat is ergens wel goed nieuws, die leiden nauwelijks tot druk op de zorg.
Jammer genoeg slepen die het wel mee naar de oudere generaties die wel problemen kunnen krijgen. Maar dankzij de vaccins wordt die groep elke dag kleiner :)
pi_198545497
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:18 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik heb geen idee waarom het verder niet benoemd wordt, want zeker in die cijfers zie je gewoon hele positieve effecten.
Wat zou dit topic anders voor zin hebben he :p
pi_198545516
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

De vaccinatiebereidheid verschilt toch behoorlijk per land. In de UK heeft meer dan 95% van de 70-plussers zich volgens mij laten vaccineren. Dat zijn ook wel mensen die de gevolgen van polio nog gezien gezien en hoe de vaccins daar een verschil in hebben gemaakt.
Hier zal eenzelfde effect ontstaan denk ik, op dit moment is men nog wat huiverig omdat het een ver van het bed show is. Als straks meer en meer duidelijk wordt wat de resultaten zijn van de vaccins dan zal je zien dat er meer bereidheid ontstaat. In de UK waren ze eerst ook huiverig, maar nu er daar meer dan 20 miljoen vaccins inzitten en duidelijk is dat men niet spontaan dood neer valt zie je de bereidheid toenemen.
pi_198545524
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:22 schreef Abdus18 het volgende:

[..]

Wat zou dit topic anders voor zin hebben he :p
Haha, wij hebben het er eerlijk gezegd ook te weinig over. Een tijd geleden hebben we, onbewust, de keuze gemaakt om weinig aandacht aan het aantal overledenen te schenken.
pi_198545547
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Jammer genoeg slepen die het wel mee naar de oudere generaties die wel problemen kunnen krijgen. Maar dankzij de vaccins wordt die groep elke dag kleiner :)
Precies! Des te meer jammer dat er nu 2 weken niet met AZ geprikt worden. 280.000 mensen 2 weken uitstel geven leidt ook tot 20-30 ziekenhuisopnames uit die groep. Eigenlijk zou ik wel willen dat een nieuwssite of krant dat in kaart zou brengen.
pi_198545567
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 11:24 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Precies! Des te meer jammer dat er nu 2 weken niet met AZ geprikt worden. 280.000 mensen 2 weken uitstel geven leidt ook tot 20-30 ziekenhuisopnames uit die groep. Eigenlijk zou ik wel willen dat een nieuwssite of krant dat in kaart zou brengen.
Hopelijk wordt dat morgen opgelost, dan komt de EMA (als het meezit) met een conclusie. Ik ga er vanuit dat we dan heel snel weer opstarten en we effectief misschien een week vertraging hebben opgelopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')