abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 10:08:48 #126
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198333111
handig:

[ Bericht 6% gewijzigd door Bosbeetle op 05-03-2021 10:14:45 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:08:59 #127
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_198333114
'Miljoenen sneltests niet gebruikt'
Dagblad Trouw schijft dat miljoenen sneltests ongebruikt in de opslag liggen. Het ministerie heeft er zeker 26 miljoen, maar wil die "zorgvuldig" inzetten, wat betekent dat er nog maanden moet worden gewacht op pilotprojecten.

Sneltests kunnen gebruikt worden om de maatschappij weer te heropenen, bijvoorbeeld door leerlingen op scholen of bezoekers van evenementen te testen. Ook besmette personen die geen klachten hebben kunnen dan worden geweerd. In andere landen gebeurt dat al, maar het ministerie wil de 10 tot 13 miljoen tetst die maandelijks binnenkomen pas gebruiken als de testfase is afgerond.

Onderwijsbonden voelen zich aan het lijntje gehouden, zeggen ze in de krant. "We moeten testen om het onderwijs veilig te houden. Als sneltests voorhanden zijn, is het helemaal ongelofelijk dat het niet gebeurt."

Bron: Nos.nl

Het ministerie wil ze 'zorgvuldig' inzetten, dus we gaan nog maanden niet pilotten... jezus wat een arren moe weer.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_198333128
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:47 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Hahaha ja nou gaan we het omdraaien, en ligt het aan m'n eigen perceptie :')
Kan toch? Dat jij en mensen in je omgeving merken dat ze extra last hebben van de lockdown wilt natuurlijk niet zeggen dat dit voor de hele bevolking zo is? Als ik vergelijk hoe de mensen hier en de mensen in mijn omgeving de lockdown ervaren dat is dan een wereld van verschil. Hier is het elke dag het zelfde negatieve gedrag wat steeds erger lijkt te worden en in mijn omgeving wordt het als vervelend ervaren. Welke groep vertegenwoordigd de bevolking van Nederland want ze verschillen aardig.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:10:39 #129
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_198333141
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:04 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, dat dus. Mijn schoonmoeder is een zeer fitte 85-jarige, en fietst en wandelt - net als voor corona - maar is wel voorzichtig in haar contacten met anderen. Mijn moeder - een redelijk fitte 81-jarige - is wat minder sportief, maar doet haar boodschappen op de fiets en is ook voorzichtig met contacten. Beiden worden/zijn nu ingeënt en als ze allebei hun 2e shot hebben gekregen kunnen ze weer wat meer andere mensen zien. Verder geen psychische problemen, hooguit "ongezellig" dat we niet zo vaak langskomen als voorheen.

Met alle respect voor je schoonmoeder en moeder, maar die zitten in hun laatste levensfase. Ze krijgen wat visite en hun uitje is naar de plaatselijke AH. Ik vind dat niet echt representatief voor een onderzoek naar psychische klachten.

Tussen je 18e en pak 'm beet 25e ben je je nog volop aan het ontwikkelen. Je hebt ontzettend veel sociale contacten en je gaat door middel van die sociale contacten je eigen identiteit te ontwikkelen wat een rugzak wordt voor de rest van je leven.

Dat staat dus al een jaar op een laag pitje.. weinig sociale contacten.. niet uitgaan.. onderwijs op afstand etc. Juist in die groep worden psychische problemen ontwikkeld.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_198333142
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:59 schreef Salina het volgende:

[..]

In het eerste door @:DonDruiper aangehaalde onderzoek staat tevens:

'Accepteren dat het zo is'
Ondanks de behoorlijke impact van de crisis op de gesteldheid van mensen geeft driekwart (73 procent) aan tevreden te zijn. Dit is iets lager dan in januari (80 procent) toen corona nog ver weg leek. Ook op mentaal vlak gaat het bij een ruime meerderheid (66 procent) goed. Met nog eens 22 procent gaat het niet goed, maar ook niet slecht.

Een verklaring voor het optimisme is dat veel mensen (76 procent) zich naar eigen zeggen goed konden aanpassen aan de veranderingen van het afgelopen half jaar. "In het begin had ik er nog wel moeite mee, maar alles went uiteindelijk. Voor nu is het gewoon accepteren dat het zo is, niet over nadenken, daar kom ik nergens mee." Ook prijzen veel mensen zich nog altijd gelukkig met hun eigen gezondheid en die van hun naasten.

Misschien is het dus allemaal een stuk complexer en genuanceerder dan hier - door velen - wordt gesteld. Het kan zijn dat er in brede zin meer klachten worden ervaren (lichte of zwaardere klachten). Er is wel een verschil in definitie en vraagstelling tussen "klachten ervaren" en "bent u ongelukkiger" of iets dergelijks.
Of dat het aantal mensen met psychische klachten in brede zin (onder de bevolking als geheel) niet is toegenomen, maar onder subgroepen (b.v. jongeren) wel. En dat b.v. andere groepen wellicht minder klachten ervaart of zelfs iets gelukkiger is, bijvoorbeeld omdat door het thuiswerk er meer contact met gezin is. Ik noem maar eens iets geks. Die dingen hoeven elkaar niet te bijten.

Dit soort zaken ligt veelal een stuk genuanceerder en ingewikkelder in elkaar dan de meeste artikelen laten zien.
Zowel de onderzoeken zelf als de artikelen over die onderzoeken hebben beperkingen. Journalisten zijn sensatiebelust en lichten problemen uit. Lobbygroepen brengen die problemen ook maar wat graag naar voren. MIND is bijvoorbeeld een club die mensen met psychische problemen steunt. Hoe realistisch is het dat zij een conclusie gaan trekken in de trant van 'weinig aan de hand'?

En zoals je terecht aangeeft is de vraagstelling van groot belang. Ik heb me de afgelopen tijd wel eens ellendig gevoeld, maar over het algemeen gaat het goed met me. Dat ik meer tijd met mijn gezin doorbreng maakt zelfs dat het misschien wel beter gaat dan ooit. Naar omstandigheden dan, want ik voelde me al ellendig door het overlijden van mijn moeder. Hoe doe je in hemelsnaam recht aan zulke nuances in een tamelijk platvloers onderzoek?

Desalniettemin is juist zo'n grofmazig onderzoek, dat steeds op eenzelfde manier wordt herhaald en bovendien onder een brede groep wordt afgenomen, een belangrijke indicator. Aan persoonlijke nuances doe je geen recht, maar mijn ervaring als onderzoeker is dat het globale beeld uit zulk onderzoek doorgaans aardig klopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:12:51 #131
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_198333177
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:08 schreef popje het volgende:
'Miljoenen sneltests niet gebruikt'
Dagblad Trouw schijft dat miljoenen sneltests ongebruikt in de opslag liggen. Het ministerie heeft er zeker 26 miljoen, maar wil die "zorgvuldig" inzetten, wat betekent dat er nog maanden moet worden gewacht op pilotprojecten.

Sneltests kunnen gebruikt worden om de maatschappij weer te heropenen, bijvoorbeeld door leerlingen op scholen of bezoekers van evenementen te testen. Ook besmette personen die geen klachten hebben kunnen dan worden geweerd. In andere landen gebeurt dat al, maar het ministerie wil de 10 tot 13 miljoen tetst die maandelijks binnenkomen pas gebruiken als de testfase is afgerond.

Onderwijsbonden voelen zich aan het lijntje gehouden, zeggen ze in de krant. "We moeten testen om het onderwijs veilig te houden. Als sneltests voorhanden zijn, is het helemaal ongelofelijk dat het niet gebeurt."

Bron: Nos.nl

Het ministerie wil ze 'zorgvuldig' inzetten, dus we gaan nog maanden niet pilotten... jezus wat een arren moe weer.
Tegen de tijd dat onze onderzoeken en pilots zijn afgerond is zowat iedereen gevaccineerd.
pi_198333239
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:10 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Met alle respect voor je schoonmoeder en moeder, maar die zitten in hun laatste levensfase. Ze krijgen wat visite en hun uitje is naar de plaatselijke AH. Ik vind dat niet echt representatief voor een onderzoek naar psychische klachten.

Tussen je 18e en pak 'm beet 25e ben je je nog volop aan het ontwikkelen. Je hebt ontzettend veel sociale contacten en je gaat door middel van die sociale contacten je eigen identiteit te ontwikkelen wat een rugzak wordt voor de rest van je leven.

Dat staat dus al een jaar op een laag pitje.. weinig sociale contacten.. niet uitgaan.. onderwijs op afstand etc. Juist in die groep worden psychische problemen ontwikkeld.
Je snapt toch wel dat de groep 18-25 niet representatiever is voor de Nederlandse bevolking?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 5 maart 2021 @ 10:16:40 #133
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198333244
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:10 schreef DonDruiper het volgende:

Hoe kom je erbij dat dit mijn onderzoek naar psychische klachten is :?

Ik meld wat ik zie. Ik kan je ook melden dat onze zoon van 20 aan zijn eerste jaar op de uni bezig is, ervan baalt dat hij zijn studiegenoten nauwelijks heeft gezien, maar toch kans heeft gezien om tot nu toe voor al zijn tentamens en projecten te slagen ^O^ Ook hij is voorzichtig, ziet 1 of 2x per week een vriend en verder onderhoudt hij zijn contacten online. Misschien scheelt het dat hij geen jongen is die zich in coronavrije tijden bezighoudt met kroegbezoeken en festivals. Maar hij mist het contact met zijn vrienden uiteraard wel. Alleen lost hij het samen met hen online op.

En wat moeder en schoonmoeder betreft: beiden reizen graag en ondernemen nog van alles. Niet elke 80+-er zit achter de geraniums :{w
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:17:50 #134
445514 DonDruiper
pi_198333262
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je snapt toch wel dat de groep 18-25 niet representatiever is voor de Nederlandse bevolking?
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:16 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik meld wat ik zie. Ik kan je ook melden dat onze zoon van 20 aan zijn eerste jaar op de uni bezig is, ervan baalt dat hij zijn studiegenoten nauwelijks heeft gezien, maar toch kans heeft gezien om tot nu toe voor al zijn tentamens en projecten te slagen ^O^ Ook hij is voorzichtig, ziet 1 of 2x per week een vriend en verder onderhoudt hij zijn contacten online. Misschien scheelt het dat hij geen jongen is die zich in coronavrije tijden bezighoudt met kroegbezoeken en festivals. Maar hij mist het contact met zijn vrienden uiteraard wel. Alleen lost hij het samen met hen online op.
Prima.

Niks aan de hand allemaal.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_198333273
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:17 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

[..]

Prima.

Niks aan de hand allemaal.
Mooi zijn we het daar over eens.
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 10:20:13 #136
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198333290
quote:

[..]

Volgensmij zijn vooral voor studenten de leerachterstanden niet de grote problemen, het is voor de meesten makkelijker om zich op lessen te focussen en er zijn veel minder randzaken.. maar dat laatste is nou ook net voor velen het problemen ze raken in de problemen juist doordat ze niet kunnen ontladen/loslaten en het gevoel hebben vanalles te missen wat noooooit in te halen valt. Als iemand die lesgeeft is het wel eens lastig want we proberen alles te doen om ze maar alles te laten leren soms zelf meer als voorheen, maar daar ligt voor velen dus de problematiek helemaal niet.

Het is heel anders voor jongere kinderen, waar ze nog moeten leren leren.

Ik merk trouwens nu ook dat we de competitie met een ideaal beeld aan moeten gaan we hebben nu een groep studenten die vrijwel alleen maar online les gehad hebben, ze vinden het rommelig en denken dat het ondermaats is. Maar ze vergelijken dat met hun beeld van hoe het normaal zou gaan, en normaal op een uni is het rommelig en warrig en gedoe met naar de juiste lokalen komen waar dan weer een beamer het niet doet en dan weer iemand vergeten is zijn slides aan te passen... m.a.w. ik denk niet dat deze studenten persee heel veel slechter les krijgen en soms zelfs beter. Maar dat weten zij niet.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:20:39 #137
445514 DonDruiper
pi_198333293
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:19 schreef Questular het volgende:

[..]

Mooi zijn we het daar over eens.
Zuiger van het FOK!-OMT
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 10:22:55 #138
236264 crew  capricia
pi_198333318
quote:

[..]

En wat moeder en schoonmoeder betreft: beiden reizen graag en ondernemen nog van alles. Niet elke 80+-er zit achter de geraniums :{w
Dat is het toch ook gewoon?
Even zuchten en weer doorgaan.
Stukje veerbaarheid/flexibiliteit.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 5 maart 2021 @ 10:23:59 #139
13151 crew  Rewimo
pi_198333337
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:20 schreef Bosbeetle het volgende:

Volgensmij zijn vooral voor studenten de leerachterstanden niet de grote problemen, het is voor de meesten makkelijker om zich op lessen te focussen en er zijn veel minder randzaken.. maar dat laatste is nou ook net voor velen het problemen ze raken in de problemen juist doordat ze niet kunnen ontladen/loslaten en het gevoel hebben vanalles te missen wat noooooit in te halen valt. Als iemand die lesgeeft is het wel eens lastig want we proberen alles te doen om ze maar alles te laten leren soms zelf meer als voorheen, maar daar ligt voor velen dus de problematiek helemaal niet.
Dat klopt inderdaad. Het is zijn eerste jaar, het had gewoon leuk en gezellig moeten zijn, en dat is het niet. Hij heeft ook geen fatsoenlijk afscheid van zijn middelbare school gehad (al hebben ze hier in DLD wel gewoon hun examens gedaan), iets waar ze met zijn allen heel erg naar uit hadden gekeken en samen geld hadden verdiend om een knalfeest te kunnen geven. Dat is zonde, want dat krijg je nooit meer terug.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 5 maart 2021 @ 10:25:10 #140
13151 crew  Rewimo
pi_198333348
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:22 schreef capricia het volgende:

Dat is het toch ook gewoon?
Even zuchten en weer doorgaan.
Stukje veerbaarheid/flexibiliteit.
Ja precies. Je baalt ervan, soms even klagen. En dan maar weer door, want de situatie is er nu eenmaal :)
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:26:08 #141
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198333360
quote:
NIJMEGEN - Tweederde van de studenten van de Radboud Universiteit in Nijmegen zegt zich slechter te voelen door de coronacrisis. Er is meer eenzaamheid, stress, angst en financiële onzekerheid. Studenten missen met name hun medestudenten en docenten en daarnaast de dagelijkse routine op de universiteit.

Het is de uitkomst van een groot onderzoek dat de universiteit heeft gehouden in december. Bij eenderde van alle studenten is een enquête afgenomen, de resultaten zijn representatief voor de hele universiteit.

Minder dan de helft van de studenten zegt te verwachten door de coronacrisis géén studievertraging op te lopen. Vooralsnog is zo’n vertraging tot een half jaar al een feit voor eenvijfde. De voornaamste reden van het tragere studieverloop is volgens de geënquêteerden dat ze minder goed in staat zijn om te studeren. Oorzaken: minder concentratievermogen, eenzaamheid en gebrek aan studiecontacten.

Ruim de helft (57 procent) zegt door afwezigheid van fysiek onderwijs minder goed te kunnen studeren. Niet iedereen ervaart overigens zo’n negatieve invloed. 35 procent denkt juist de studiedag béter te kunnen indelen met het vele thuisstuderen.
https://www.gelderlander.(...)-niet-meer~aed03c79/

Rest van het artikel overigens weggelaten omdat het een premium is, maar lees gerust verder achter de link.

Psychische gesteldheid blijft een wat rekbaar begrip natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:26:15 #142
14505 OProg
A Life in Music
pi_198333363
quote:
88s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:08 schreef Bosbeetle het volgende:
handig:

Over die AZ efficiëntie voor die B1.351 variant. Vraagje: Ze nemen toch ook mee als iemand wel besmettelijk is maar niet doodziek in de 'niet effectief' meting, of niet? :o
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:29:31 #143
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_198333396
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:12 schreef Haags het volgende:
The fuck, mijn dochter wordt hoestend en met koorts wakker. Heeft ruim 2 weken geen klachten gehad en nu ineens dit. Nu denkt de dokter dat ze een andere variant van corona te pakken heeft.

Veeg me op hoor. :')
goh, wat knap van knap van die dokter, veel beterschap voor je dochter toegewenst.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:30:16 #144
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198333406
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:26 schreef OProg het volgende:

[..]

Over die AZ efficiëntie voor die B1.351 variant. Vraagje: Ze nemen toch ook mee als iemand wel besmettelijk is maar niet doodziek in de 'niet effectief' meting, of niet? :o
In de metingen tijdens de trials was het criterium “COVID-19 positief én een symptoom”
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 10:32:34 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198333424
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

https://www.gelderlander.(...)-niet-meer~aed03c79/

Rest van het artikel overigens weggelaten omdat het een premium is, maar lees gerust verder achter de link.

Psychische gesteldheid blijft een wat rekbaar begrip natuurlijk.
Dit blijft een hele lastige want alleen meerdere jaars kunnen vergelijken of ze beter of minder goed kunnen studeren dan voorheen. Er is ook een groep die alleen dit maar meemaakt en moet ontdekken hoe academisch onderwijs werkt, en dat is voor sommigen zwaar (met of zonder corona). Ik merk dat men online veel gefocuster is maar daarvoor moet je ze wel heel erg in het geheel betrekken veel meer dan voorheen. In een klas zie je wel wie afhaakt niet oplet maar in een online omgeving veel minder. Je moet ze dus heel erg activeren bij de les houden en vermaken... Wij geven microscopie practicum waar de studenten zelf de microscoop moeten bedienen via ms teams en dat wordt over het algemeen vrij goed ontvangen, had ze liever achter de microscoop gehad maar kwa handelingen doen ze hetzelfde, ik denk dat het iets minder echt voor ze voelt maar niet helemaal.

Ik vind het trouwens wel gaaf dat dat allemaal kan tegenwoordig gewoon online een microscoop bedienen. (toen kwam ik erachter dat mijn baas dat in 1995 al deed :D _O- )
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:35:35 #146
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_198333453
Zitten we vandaag onder of boven de 6.000 besmettingen?
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 10:35:58 #147
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_198333460
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:35 schreef tja77 het volgende:
Zitten we vandaag onder of boven de 6.000 besmettingen?
Ja
pi_198333461
Wel mooi, die dynamiek hier. Iemand plaatst een artikel dat het misschien psychisch niet zo dramatisch is allemaal, en prompt verschijnen er ook artikelen dat het toch wel echt zo dramatisch is allemaal.

Ik ben meer van het 'slikken en doorgaan' (wat voor het grootste deel ook daadwerkelijk zo gaat zijn natuurlijk).
pi_198333488
Christus, steeds heel zuur komen melden dat het hier zo zuur is. Nou meid, doe er wat mee. Wat een sores toch.
Go hard or go home
pi_198333521
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:38 schreef Noek het volgende:
Christus, steeds heel zuur komen melden dat het hier zo zuur is. Nou meid, doe er wat mee. Wat een sores toch.
Quote me dan gewoon, vervelend mens.

Waar zie jij iets zuurs staan eigenlijk?

'mooi die dynamiek hier' < ZURE KLOOTZAK

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2021 10:42:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')