abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:37:22 #101
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_198332621
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:30 schreef Oidipous het volgende:
Het cijfer besmettingen van gisteren was waarschijnlijk te laag door een computerstoring, zie hieronder de berichten van Marino van Zelst. Ik ben benieuwd.

[ twitter ]
Lekker belangrijk.

Als je nu 17 miljoen mensen gaat testen, zijn er waarschijnlijk 200.000 positief.

Als je 1000 mensen gaat testen zijn er 150 positief.

En daar laten we alles van af hangen.

Ziekenhuizen is toch waar we het allemaal om doen?
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_198332649
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:30 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Onderzoek gehouden onder 80 plussers zeker? _O-

Zomaar wat andere artikelen.

https://eenvandaag.avrotr(...)n-ervaren-problemen/

https://www.113.nl/actuee(...)elbevinden-neemt-toe

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ontact-psychoses-ggz

Het is natuurlijk een fabeltje dat er geen extra psychische problemen zijn veroorzaakt door deze crisis.
Het eerste en tweede onderzoek zijn uitgevoerd onder cliënten van de GGZ en hun naasten (bron). Ook het derde onderzoek is uitgevoerd onder mensen die al ernstige psychische klachten hadden. Mogelijk behoren zij tot een risicogroep. Dat staat in het Volkskrantartikel ook: er zijn relatief kwetsbare groepen maar daar staat tegenover dat er mensen zijn met wie het prima of zelfs beter gaat. Gemiddeld genomen is het psychisch welbevinden dus onveranderd.

Het instrument van het CBS is een grofmazig instrument, maar dat betekent niet dat je de resultaten naast je neer kunt leggen omdat ze je niet bevallen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198332653
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:37 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Lekker belangrijk.

Als je nu 17 miljoen mensen gaat testen, zijn er waarschijnlijk 200.000 positief.

Als je 1000 mensen gaat testen zijn er 150 positief.

En daar laten we alles van af hangen.

Ziekenhuizen is toch waar we het allemaal om doen?
Het is een mix van verschillende cijfers.
Inderdaad ook de bezetting in de ziekenhuizen.
pi_198332680
Sowieso denk en hoop ik dat het kabinet voornamelijk de weektrends in acht neemt en niet de dagelijkse schommelingen. Dan maakt zo'n storing ook niet veel uit.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:42:49 #105
445514 DonDruiper
pi_198332691
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het eerste en tweede onderzoek zijn uitgevoerd onder cliënten van de GGZ en hun naasten (bron). Ook het derde onderzoek is uitgevoerd onder mensen die al ernstige psychische klachten hadden. Mogelijk behoren zij tot een risicogroep. Dat staat in het Volkskrantartikel ook: er zijn relatief kwetsbare groepen maar daar staat tegenover dat er mensen zijn met wie het prima of zelfs beter gaat. Gemiddeld genomen is het psychisch welbevinden dus onveranderd.

Het instrument van het CBS is een grofmazig instrument, maar dat betekent niet dat je de resultaten naast je neer kunt leggen omdat ze je niet bevallen.
Niet iedereen komt aan het woord.

Ik ben zelf psychisch vrij stabiel, maar merk wel dat ik het allemaal steeds minder trek en ook af en toe wel wat neerslachtig ben.

En ik denk velen met mij.

Maar goed, volgens dat onderzoek is dat dus niet zo.

Prima.

Zuiger van het FOK!-OMT
pi_198332703
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:22 schreef Claudia_x het volgende:
Een positiever bericht dan maar in dit zure topic: Onderzoek: Nederlander psychisch net zo gezond als voor corona

De coronacrisis en de lockdowns hebben vooralsnog weinig invloed op de psychische gezondheid van de gemiddelde Nederlander. In 2020 was 12 procent van de bevolking psychisch ongezond, evenveel als in vier voorgaande jaren. Dit blijkt uit de jaarlijkse gezondheidsenquête van het CBS.

(...)

Volgens Vinkers hebben we de neiging om de impact van omgevingsfactoren op onze psyche te overschatten, en daarmee dus de effecten van de pandemie. ‘We onderschatten ons vermogen ons aan te passen aan moeilijke omstandigheden.’

Ja ik zit voor de lol thuis meneer Vinkers. Dat ik momenteel met moeite mijn eigen schoenveters kan strikken omdat ik strak sta van de spanning, da's natuurlijk allemaal gefaked.

Wat een onempathische lamlul. Dat ie eens gauw goed om zich heen gaat kijken wat voor ellende er in de maatschappij ontstaat op dat gebied.
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 09:43:50 #107
236264 crew  capricia
pi_198332708
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:36 schreef Haags het volgende:

[..]

Bijna 6.
[..]

Ja paar weken geleden.
Klote zeg.
Hee veel beterschap voor je meisje. Bah.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:45:09 #108
445514 DonDruiper
pi_198332725
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:39 schreef Wantie het volgende:

[..]

Inderdaad ook de bezetting in de ziekenhuizen.
Nee niet ook.

De druk op de ziekenhuizen en het weer kunnen opstarten van reguliere zorg is reden nummer 1 voor de lockdown.

Dat 99,2% alleen een snotneus overhoudt aan Corona is niet relevant. En terecht trouwens hoor.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_198332744
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:42 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Niet iedereen komt aan het woord.

Ik ben zelf psychisch vrij stabiel, maar merk wel dat ik het allemaal steeds minder trek en ook af en toe wel wat neerslachtig ben.

En ik denk velen met mij.

Maar goed, volgens dat onderzoek is dat dus niet zo.

Prima.

[ afbeelding ]
Of jij wijkt af van het gemiddelde, zoals de meeste mensen, en door een begrijpelijke tunnelvisie zie je vooral de voor jou herkenbare ellende bij anderen.

Ik las laatst een artikel over stemkeuzes en daar werden mensen in opgevoerd die besloten niet op een partij te stemmen omdat die tegen de avondklok had gestemd. Ik moest het een paar keer lezen om tot me door te laten dringen dat er mensen zijn die zozeer vóór de avondklok zijn dat ze van een stem op een partij af kunnen zien omdat die tegen is. Dat is mijn tunnelvisie.
pi_198332756
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 08:02 schreef Xqtress het volgende:
Ging die avondklok er nou niet als eerste maatregel ook weer af?

Kwam mijn vriendin tegen die had een tijdslot 'gepland' bij de Action.
Loopt door die winkel, 'u heeft nog 5 minuten' werd er omgeroepen.
Toen 'u heeft nog 2 minuten' en 'u heeft nog 1 minuut'.

Ik hoorde ook al van kookwekkers op de karretjes?

Wellicht oud nieuws maar ik probeer zo nu en dan een poos onder een steen te blijven.
Moet je net mij hebben, ik heb als hobby alle kookwekkers af te laten gaan bij Blokker/Hema/etc :@ :')
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:47:21 #111
445514 DonDruiper
pi_198332758
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Of jij wijkt af van het gemiddelde, zoals de meeste mensen, en door een begrijpelijke tunnelvisie zie je vooral de voor jou herkenbare ellende bij anderen.

Hahaha ja nou gaan we het omdraaien, en ligt het aan m'n eigen perceptie :')
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:47:51 #112
168739 Red_85
'echt wel'
pi_198332767
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:22 schreef Claudia_x het volgende:
Een positiever bericht dan maar in dit zure topic: Onderzoek: Nederlander psychisch net zo gezond als voor corona

De coronacrisis en de lockdowns hebben vooralsnog weinig invloed op de psychische gezondheid van de gemiddelde Nederlander. In 2020 was 12 procent van de bevolking psychisch ongezond, evenveel als in vier voorgaande jaren. Dit blijkt uit de jaarlijkse gezondheidsenquête van het CBS.

(...)

Volgens Vinkers hebben we de neiging om de impact van omgevingsfactoren op onze psyche te overschatten, en daarmee dus de effecten van de pandemie. ‘We onderschatten ons vermogen ons aan te passen aan moeilijke omstandigheden.’

Totaal geen overeenkomst met wat je hoort in de samenleving, wat het SCP zegt en met andere artikelen die uitgekomen zijn in de afgelopen tijd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 09:48:56 #113
236264 crew  capricia
pi_198332781
quote:

[..]

Ben dan geen cliënt van de GGZ, maar voel me ook niet beter of slechter psychisch door de lockdown.

Toen het allemaal begon vorig jaar, was het wat onwezenlijk. Dat ik smorgens wakker werd en dacht 'is dit echt?'.

Maar op een of andere manier is dat na een korte tijd voorbij gegaan. Je pakt je leven gewoon weer op.
Mensen zijn best flexibel. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 09:50:24 #114
236264 crew  capricia
pi_198332804
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:47 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Hahaha ja nou gaan we het omdraaien, en ligt het aan m'n eigen perceptie :')
Waarom zou dat niet kunnen?
Ik zie vooral hier op fok een verzameling van mensen die het heel zwaar hebben.
In het dagelijks leven lijkt het wel mee te vallen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 5 maart 2021 @ 09:52:18 #115
445514 DonDruiper
pi_198332836
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Dus FOK! is geen afspiegeling van de maatschappij?
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_198332837
quote:

[..]

Je hebt ook "zwaar hebben" en "ZWAAR hebben". Ik heb af en toe zeker moeite met de beperkingen die worden opgelegd, maar ik zou niet zeggen dat ik ongelukkig ben of psychische klachten heb. Er is echt een grote brug tussen die twee dingen, en de omvang van die brug wordt denk ik onderschat.
pi_198332848
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:45 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Nee niet ook.

De druk op de ziekenhuizen en het weer kunnen opstarten van reguliere zorg is reden nummer 1 voor de lockdown.

Dat 99,2% alleen een snotneus overhoudt aan Corona is niet relevant. En terecht trouwens hoor.
Klopt, maar om te bepalen welke maatregelen nodig zijn en of versoepeling, verzwaring nodig is wordt niet droog gekeken naar de ziekenhuisbezetting. Daar spelen meer factoren een rol.
pi_198332849
quote:

[..]

Ik constateer hetzelfde. Alle ellende en geklaag lijkt hier samen te komen terwijl in mijn omgeving mensen gewoon het beste van hun leven binnen bestaande beperkingen maken.

Dat er mensen zijn die het zwaar hebben, wordt door het artikel niet miskend. Niemand hoeft zich de uitkomsten persoonlijk aan te trekken. Maar je moet je eigen leed ook niet tot norm maken.
pi_198332955
quote:

[..]

In het eerste door @DonDruiper aangehaalde onderzoek staat tevens:

'Accepteren dat het zo is'
Ondanks de behoorlijke impact van de crisis op de gesteldheid van mensen geeft driekwart (73 procent) aan tevreden te zijn. Dit is iets lager dan in januari (80 procent) toen corona nog ver weg leek. Ook op mentaal vlak gaat het bij een ruime meerderheid (66 procent) goed. Met nog eens 22 procent gaat het niet goed, maar ook niet slecht.

Een verklaring voor het optimisme is dat veel mensen (76 procent) zich naar eigen zeggen goed konden aanpassen aan de veranderingen van het afgelopen half jaar. "In het begin had ik er nog wel moeite mee, maar alles went uiteindelijk. Voor nu is het gewoon accepteren dat het zo is, niet over nadenken, daar kom ik nergens mee." Ook prijzen veel mensen zich nog altijd gelukkig met hun eigen gezondheid en die van hun naasten.

Misschien is het dus allemaal een stuk complexer en genuanceerder dan hier - door velen - wordt gesteld. Het kan zijn dat er in brede zin meer klachten worden ervaren (lichte of zwaardere klachten). Er is wel een verschil in definitie en vraagstelling tussen "klachten ervaren" en "bent u ongelukkiger" of iets dergelijks.
Of dat het aantal mensen met psychische klachten in brede zin (onder de bevolking als geheel) niet is toegenomen, maar onder subgroepen (b.v. jongeren) wel. En dat b.v. andere groepen wellicht minder klachten ervaart of zelfs iets gelukkiger is, bijvoorbeeld omdat door het thuiswerk er meer contact met gezin is. Ik noem maar eens iets geks. Die dingen hoeven elkaar niet te bijten.

Dit soort zaken ligt veelal een stuk genuanceerder en ingewikkelder in elkaar dan de meeste artikelen laten zien.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:02:08 #120
445514 DonDruiper
pi_198333001
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:59 schreef Salina het volgende:

[..]

In het eerste door @:DonDruiper aangehaalde onderzoek staat tevens:

'Accepteren dat het zo is'
Ondanks de behoorlijke impact van de crisis op de gesteldheid van mensen geeft driekwart (73 procent) aan tevreden te zijn. Dit is iets lager dan in januari (80 procent) toen corona nog ver weg leek. Ook op mentaal vlak gaat het bij een ruime meerderheid (66 procent) goed. Met nog eens 22 procent gaat het niet goed, maar ook niet slecht.

Een verklaring voor het optimisme is dat veel mensen (76 procent) zich naar eigen zeggen goed konden aanpassen aan de veranderingen van het afgelopen half jaar. "In het begin had ik er nog wel moeite mee, maar alles went uiteindelijk. Voor nu is het gewoon accepteren dat het zo is, niet over nadenken, daar kom ik nergens mee." Ook prijzen veel mensen zich nog altijd gelukkig met hun eigen gezondheid en die van hun naasten.

Misschien is het dus allemaal een stuk complexer en genuanceerder dan hier - door velen - wordt gesteld. Het kan zijn dat er in brede zin meer klachten worden ervaren (lichte of zwaardere klachten). Er is wel een verschil in definitie en vraagstelling tussen "klachten ervaren" en "bent u ongelukkiger" of iets dergelijks.
Of dat het aantal mensen met psychische klachten in brede zin (onder de bevolking als geheel) niet is toegenomen, maar onder subgroepen (b.v. jongeren) wel. En dat b.v. andere groepen wellicht minder klachten ervaart of zelfs iets gelukkiger is, bijvoorbeeld omdat door het thuiswerk er meer contact met gezin is. Ik noem maar eens iets geks. Die dingen hoeven elkaar niet te bijten.

Dit soort zaken ligt veelal een stuk genuanceerder en ingewikkelder in elkaar dan de meeste artikelen laten zien.
Wel eens.

Ik denk dat vooral onder de jongeren de psychische problemen zijn toegenomen.
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:03:11 #121
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_198333026
quote:

[..]

Misschien ligt het wel aan de zolderkamer (zonder zonlicht).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 5 maart 2021 @ 10:04:41 #122
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198333047
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:53 schreef Claudia_x het volgende:
Ik constateer hetzelfde. Alle ellende en geklaag lijkt hier samen te komen terwijl in mijn omgeving mensen gewoon het beste van hun leven binnen bestaande beperkingen maken.
Ja, dat dus. Mijn schoonmoeder is een zeer fitte 85-jarige, en fietst en wandelt - net als voor corona - maar is wel voorzichtig in haar contacten met anderen. Mijn moeder - een redelijk fitte 81-jarige - is wat minder sportief, maar doet haar boodschappen op de fiets en is ook voorzichtig met contacten. Beiden worden/zijn nu ingeënt en als ze allebei hun 2e shot hebben gekregen kunnen ze weer wat meer andere mensen zien. Verder geen psychische problemen, hooguit "ongezellig" dat we niet zo vaak langskomen als voorheen.

Ikzelf ben halverwege vorig jaar afgekeurd en had me verheugd op wat meer kleine uitstapjes met mijn gezin en vriendinnen. Dat gaat dus niet. Daar baal ik wel van, maar verder gaat het prima met me (ik laat mijn falende lichaam even buiten beschouwing :P ). Het is niet leuk dat we inmiddels al 3x een korte vakantie aan onze neus voorbij hebben zien gaan, maar we hebben nummer 4 geboekt en hopen dat die wel doorgaat. Zo niet, dan niet.

Neemt niet weg dat ik blij zal zijn als we van alle beperkingen af zijn uiteraard. Laat maar komen die inentingen!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 5 maart 2021 @ 10:05:30 #123
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_198333059
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 09:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat er mensen zijn die het zwaar hebben, wordt door het artikel niet miskend. Niemand hoeft zich de uitkomsten persoonlijk aan te trekken. Maar je moet je eigen leed ook niet tot norm maken.
Hoeveel schapen blaten er in een kudde? je hoort alleen de schapen die lawaai maken maar hoeveel dat er zijn weet je niet. je kunt ook niet zeggen hoeveel een individueel schaap blaat door te luisteren naar de kudde.

Je hoort voornamelijk klachten, maar mensen die het goed hebben hoor je eigenlijk.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_198333084
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:02 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Wel eens.

Ik denk dat vooral onder de jongeren de psychische problemen zijn toegenomen.
Dat zou inderdaad zomaar kunnen. Dat bedoel ik maar te zeggen. Je hebt cijfers en statistieken, en je hebt - als je die cijfers en statistieken uit elkaar trekt - weer andere cijfers en statistieken. Die hoeven niet per sé tegenstrijdig aan elkaar te zijn, maar kunnen prima naast elkaar bestaan.

Ik denk verder dat niemand betwist dat veel mensen het zwaar hebben, in het bijzonder specifieke groepen als jongeren, alleenstaanden, ouderen in verzorgingstehuizen of mensen die al kwetsbaar waren voor de crisis. Dat wordt door geen enkel onderzoek ontkent. De eigen waarneming doet daar verder niets aan af. Wij kunnen niet stellen dat er grote problemen zijn, omdat we die zelf ervaren of zien. Of dat er géén grote problemen zijn, omdat we die zelf niet ervaren of zien. Was het leven maar zo simpel. :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 10:05 schreef zalkc het volgende:
Je hoort voornamelijk klachten, maar mensen die het goed hebben hoor je eigenlijk.
Niet?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_198333108
Er zal ook veel sprake zijn van een verslechtering van de situatie bij mensen die al psychische klachten hadden. In absolute zin tellen deze mensen niet als extra "ongelukkigen". Voorbeelden hiervan heb ik in mijn omgeving gezien. Mensen die vrijetijdsbesteding die nu niet meer kan als een soort afleiding gebruikten, en nu keihard worden geconfronteerd met hun eigen gedachtes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')