abonnement Unibet Coolblue
pi_198189283
Stel je hebt een baan waarbij je uitsluitend thuis werkt, voor een Nederlands bedrijf, tegen een Nederlands salaris.
Je verhuist naar een land binnen Europa waar de lonen veel lager liggen en je met je Euro veel meer kunt kopen.
Mag je werkgever je loon dan aanpassen naar het niveau van dat land?
pi_198189400
Je moet toch beschikbaar zijn om binnen x aantal uur op werk te verschijnen indien nodig?

Je kan wel zeggen dat je niet op kantoor hoeft te komen, maar dat dat 100% uitgesloten is lijkt mij sterk.
pi_198189492
Ik ken iemand die in de coronatijd is aangenomen, online training heeft gehad en nu 100% thuis werkt. Nog nooit een collega in het echt gezien. De bedoeling is dat dit ook zo blijft.
  Official ESF Kreviewer woensdag 24 februari 2021 @ 22:42:53 #4
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_198189539
Lijkt me dat dat aan de afspraken ligt die je met elkaar maakt. Niet zomaar ongevraagd. Maar jij mag nirt zomaar ongevraagd naar het buitenland verhuizen met behoud van baan. Dus je zal in overleg moeten.

Maar het lijkt me sterk dat ze je salaris ineens halveren.
pi_198189581
Kijk ook even wat de belastingdienst ervan vind, als ik het goed herinner moet je een minimum aantal dagen in NL zijn om in NL belast te worden ipv in een ander land. Soms gunstig, soms niet, maar wel belangrijk om te weten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_198189627
Er zijn mensen die volledig remote werken. Voor de coronacrisis waren er al een aantal bedrijven (voornamelijk in de ICT) die dit deden. En hier zitten ook een aantal grote bij die ontzettend goed betalen zoals Microsoft.

In principe kan je leven als een god in Frankrijk als je met een salaris van omgerekend 8000 euro per maand in Brazilie, Bali of Thailand remote gaat werken. Daar zijn de kosten voor levensonderhoud erg laag waardoor je erg luxe kan leven.

Ik verwacht dat dit in Nederland over het algemeen nog niet zo snel geaccepteerd zal worden. Gitlab is een voorbeeld van een Nederlands bedrijf welke dit wel al doet.
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:46:34 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198189652
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:37 schreef Erasmus het volgende:
Je moet toch beschikbaar zijn om binnen x aantal uur op werk te verschijnen indien nodig?
Ligt er maar net aan wat je met je werkgever afspreekt.
So we just called him Fred
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:48:13 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198189705
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:44 schreef Fogel het volgende:
Kijk ook even wat de belastingdienst ervan vind, als ik het goed herinner moet je een minimum aantal dagen in NL zijn om in NL belast te worden ipv in een ander land. Soms gunstig, soms niet, maar wel belangrijk om te weten.
Interessant, fysiek ben je niet in Nederland, maar met een VPN en/of virtuele werkplek ben je digitaal wél in de Nederland.
So we just called him Fred
pi_198189863
Kan de werkgever "zien" dat je vanuit Timboektoe zit te werken?
Het enige dat diegene nu nodig heeft is een bekabelde internetverbinding en een PC of labtop. Zou het kunnen dat bepaalde programna's vanuit het buitenland niet meer bereikbaar zijn?
  woensdag 24 februari 2021 @ 22:58:50 #10
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_198189928
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:56 schreef Kaza het volgende:
Kan de werkgever "zien" dat je vanuit Timboektoe zit te werken?
Het enige dat diegene nu nodig heeft is een bekabelde internetverbinding en een PC of labtop. Zou het kunnen dat bepaalde programna's vanuit het buitenland niet meer bereikbaar zijn?
Daar heb je weer een VPN voor, lijkt het net of je in een ander land zit, dus mag het probleem niet zijn denk ik.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_198190073
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:56 schreef Kaza het volgende:
Kan de werkgever "zien" dat je vanuit Timboektoe zit te werken?
Het enige dat diegene nu nodig heeft is een bekabelde internetverbinding en een PC of labtop. Zou het kunnen dat bepaalde programna's vanuit het buitenland niet meer bereikbaar zijn?
Ik zou naar VPN-boer Surfshark kijken en vooral voor de 2-jaar abonnement met 81% korting, lijkt mij interessant voor je. Een VPN is sowieso handig om te hebben als je in het buitenland werkt, kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Gratis VPN-boeren zou ik niet aan beginnen als het om werk gaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 24-02-2021 23:09:26 ]
pi_198190516
Bedankt voor de tip. Als de werkgever dus moeilijk doet over werken vanuit het buitenland, zou deze er door zo'n VPN niets van hoeven te merken.
Bovendien (net wat informatie opgezocht) is het handig om bijvoorbeeld Nederlandse TV te kunnen kijken online.
pi_198190657
Houd er wel rekening mee dat internet en de stroomvoorziening op veel plekken op de wereld nog niet zo stabiel is als hier in Nederland. Het lijkt heel vanzelfsprekend maar dat is het niet. Een collega was vanuit Curaçao aan het werk en kon door een stroomstoring dagenlang bijna niet werken.
pi_198190712
Oh ja dat klopt, zijn we wel mee verwend hier. Dan wel een locatie uitzoeken waar het internet snel en stabiel is.
pi_198190867
quote:
14s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:42 schreef Kreator het volgende:
Maar jij mag nirt zomaar ongevraagd naar het buitenland verhuizen met behoud van baan.
Waarom niet?
Zolang je de overeengekomen werkzaamheden kunt verrichten zou het voor de werkgever toch niets uitmaken waar je woont?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_198191144
Ook best dichtbij, bijvoorbeeld in Frankrijk en Spanje, is het helemaal niet bijzonder om een 5mb abonnement te hebben als je in een dorpje woont. Glasvezel? Doen ze niet aan daar. En dan merk je dat misschien wel met video vergaderingen enz, zeker via een VPN.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_198191397
Een bezwaar zou het tijdsverschil kunnen zijn.
pi_198191404
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:37 schreef Erasmus het volgende:
Je moet toch beschikbaar zijn om binnen x aantal uur op werk te verschijnen indien nodig?

Van wie?
pi_198191551
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 00:43 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Van wie?
Ik had het anders moeten verwoorden.
Doorgaans mag een werkgever verwachten dat hij een beroep kan doen op zijn thuiswerkende werknemer dat hij/zij naar kantoor moet komen indien nodig, tenzij anders afgesproken.

Let wel goed op het stukje “tenzij anders afgesproken”. Dan luidt het advies richting TS om dit met zijn werkgever te bespreken en eventueel bij goedkeuring afspraken te maken. Zomaar achter de coulissen emigreren terwijl je “thuiswerkt” zonder dit vooraf te bespreken of informeren lijkt mij voor de werkgever niet wenselijk en zou consequenties kunnen hebben. Dat laatste lijkt mij ook niet wenselijk voor TS.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 25-02-2021 01:07:38 ]
pi_198191560
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2021 01:06 schreef Erasmus het volgende:
Zomaar achter de coulissen emigreren terwijl je “thuiswerkt” zonder dit vooraf te bespreken of informeren lijkt mij voor de werkgever niet wenselijk en zou consequenties kunnen hebben.
Je denkt toch niet echt dat mensen zo dom zijn _O-
pi_198191572
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 01:08 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Je denkt toch niet echt dat mensen zo dom zijn _O-
Ik werk corporate en het zal je nog eens verbazen hoeveel domme beslissingen worden gemaakt door dito domme mensen. Een hoge functie of een waardevolle expertise hebben zegt in die zin niet zo heel veel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 25-02-2021 01:13:13 ]
pi_198191823
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 01:08 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Je denkt toch niet echt dat mensen zo dom zijn _O-
Uit de posts van TS meen ik af te leiden dat een en ander zonder instemming gaat plaatsvinden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198191836
Denk ook aan de voorwaarden dat je nieuwe land asn je stelt..
Wat moet je dien om daar (continue) te blijven? Moet je (aanwijsbaar) vermogen hebben of aan kunnen tonen dat je een salaris in dat land ontvangt? Heb je een werkgevers verklaring nodig om je in het land in te schrijven? Etc.. Of ga je iedere 3 maanden de grens over naar een ander land om je visum te hernoemen? En.. hoe vaak mag/kan dat eigenlijk voor het land dat je op het oog hebt?

Verder zal je waarschijnlijk lokaal een rekening willen openen ( er zijn kosten verbonden aan transacties in andere valuta) . Ook daar heb je vaak een werkgevers verklaring in de lokale taal voor nodig.

Daarnaast, en dat is al genoemd, is er nog het feit dat je inkomens belasting moet betalen waar ga je dat doen? Het kan gunstig zijn om dat in je nieuwe land te doen, je betaald daar waarschijnlijk minder belasting, maar dan weer, werkgeversverklaring ..

Voor het huren/kopen van een huis heb je OF vermogen nodig of, is ie weer, werkgeversverklaring..

Dus. Nog even verder zoeken hoe je eea wil en hoe dat dan kan ^O^ succes!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_198191839
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 01:08 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Je denkt toch niet echt dat mensen zo dom zijn _O-
nou, als je de berichten van de TS leest, is dat wel zijn plan hoor.
pi_198191876
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 23:28 schreef Kaza het volgende:
Bedankt voor de tip. Als de werkgever dus moeilijk doet over werken vanuit het buitenland, zou deze er door zo'n VPN niets van hoeven te merken.
Bovendien (net wat informatie opgezocht) is het handig om bijvoorbeeld Nederlandse TV te kunnen kijken online.
Je bent verplicht je woonadres te melden aan je werkgever.
quote:
Werknemers zijn wettelijk verplicht om u als werkgever alle gegevens te verstrekken die van belang zijn voor een juiste aangifte loonheffingen. Dit betreft ook het correcte fiscale woonadres.
pi_198191908
Verder vervalt dan de AOW opbouw, maar met je riante salaris is pensioen later in het buitenland ook geen probleem.
pi_198191999
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:48 schreef Fred het volgende:

[..]

Interessant, fysiek ben je niet in Nederland, maar met een VPN en/of virtuele werkplek ben je digitaal wél in de Nederland.
Het ging hier over de belasting. Die kijkt naar het aantal dagen waarin je in het "werkland" verblijft. Niet of je er een digitale connectie mee hebt. Dus stel je gaat in Spanje wonen. Als je niet 183 dagen in Nederland bent geweest, dan moet je Spaanse belasting betalen en niet de Nederlandse.
Dat is natuurlijk weer vervelend voor de HR afdeling van je werkgever, maar niet onmogelijk.
pi_198192227
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 07:13 schreef snabbi het volgende:

[..]

Het ging hier over de belasting. Die kijkt naar het aantal dagen waarin je in het "werkland" verblijft. Niet of je er een digitale connectie mee hebt. Dus stel je gaat in Spanje wonen. Als je niet 183 dagen in Nederland bent geweest, dan moet je Spaanse belasting betalen en niet de Nederlandse.
Dat is natuurlijk weer vervelend voor de HR afdeling van je werkgever, maar niet onmogelijk.
Niet helemaal juist. In dat geval zouden alle werkdagen in Nederland belastbaar zijn in Nederland en alle dagen buiten Nederland in Spanje (tenzij je meer dan 183 dagen in een derde land bent wat onwaarschijnlijk is).

De werkgever moet op de hoogte zijn. Jouw woon/werkplaats heeft niet alleen fiscale gevolgen maar ook voor de sociale zekerheid. Het kan best dat jouw werkgever zich in jouw nieuwe woonland moet melden om belasting en/of premies voor je af te dragen. Anders kunnen ze kans maken op flinke boetes. Daar zitten ze uiteraard niet op te wachten.
  Moderator donderdag 25 februari 2021 @ 07:58:13 #29
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_198192229
Een collega van mij heeft vier weken in Spanje vertoeft. Niks aan de hand

Maar, mocht je een mobiel hebben van het werk zit moet je al wifibellen. Vanuit Indonesië naar Nederland met je Nederlandse abonnement is dat wel een ding. Tijdsverschil. Live contact met de collega’s is wel lastig zo. Vooral met vergaderingen of kort sparren over iets.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_198192325
Het gaat niet over een hogere functie. Vriend van mij werkt bij een klantenservice, chatten, mailen of bellen via online programma's. Ook na corona blijft dat thuiswerken, er is op kantoor niet eens genoeg plaats voor alle thuiswerkers.
Wij zouden naar Hongarije willen vertrekken na ons pensioen, maar al eerder een huis kopen om daar vast zoveel mogelijk tijd door te brengen.
Aanschaf is het probleem niet, voor 30.000 heb je een leuk huisje met flink wat grond.
Zouden dan ingeschreven blijven in Nederland tot aan het pensioen, en ik ben dus op zoek naar inkomsten die ik zowel hier als daar zou kunnen genereren.
Ik weet dat het bedrijf ook vestigingen in het buitenland heeft, waar Nederlanders werken. Die verdienen een loon wat voor het vestigingsland gebruikelijk is. Maar dat schiet niet op, ben je nog net zo arm als de plaatselijke bevolking.
pi_198192636
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 08:11 schreef Kaza het volgende:
Het gaat niet over een hogere functie. Vriend van mij werkt bij een klantenservice, chatten, mailen of bellen via online programma's. Ook na corona blijft dat thuiswerken, er is op kantoor niet eens genoeg plaats voor alle thuiswerkers.
Wij zouden naar Hongarije willen vertrekken na ons pensioen, maar al eerder een huis kopen om daar vast zoveel mogelijk tijd door te brengen.
Aanschaf is het probleem niet, voor 30.000 heb je een leuk huisje met flink wat grond.
Zouden dan ingeschreven blijven in Nederland tot aan het pensioen, en ik ben dus op zoek naar inkomsten die ik zowel hier als daar zou kunnen genereren.
Ik weet dat het bedrijf ook vestigingen in het buitenland heeft, waar Nederlanders werken. Die verdienen een loon wat voor het vestigingsland gebruikelijk is. Maar dat schiet niet op, ben je nog net zo arm als de plaatselijke bevolking.
Je weet dat je niet zelf kunt bepalen of je je wel of niet ingeschreven houdt in Nederland puur omdat dat beter uitkomt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198192921
Ja dat weet ik inderdaad, het zou in het begin gaan om uitgebreide vakanties dus dat moet geen probleem zijn.
Mijn zoon zat vorig jaar in het buitenland en kon een paar weken niet terug door corona. Ik heb moeten smeken bij de gemeente hem niet uit te schrijven, adresonderzoek was al gaande, en regels waren regels 🤐.
pi_198192934
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 08:11 schreef Kaza het volgende:
Het gaat niet over een hogere functie. Vriend van mij werkt bij een klantenservice, chatten, mailen of bellen via online programma's. Ook na corona blijft dat thuiswerken, er is op kantoor niet eens genoeg plaats voor alle thuiswerkers.
Wij zouden naar Hongarije willen vertrekken na ons pensioen, maar al eerder een huis kopen om daar vast zoveel mogelijk tijd door te brengen.
Aanschaf is het probleem niet, voor 30.000 heb je een leuk huisje met flink wat grond.
Zouden dan ingeschreven blijven in Nederland tot aan het pensioen, en ik ben dus op zoek naar inkomsten die ik zowel hier als daar zou kunnen genereren.
Ik weet dat het bedrijf ook vestigingen in het buitenland heeft, waar Nederlanders werken. Die verdienen een loon wat voor het vestigingsland gebruikelijk is. Maar dat schiet niet op, ben je nog net zo arm als de plaatselijke bevolking.
Waarom zou een NL werkgever je een NL salaris betalen als je in een land woont waar de salarissen lager liggen ? Als je daar geen duidelijk antwoord op hebt weet je al genoeg.

Ga je alleen redden als je een niche skillset hebt. Gemiddelde klantenservice medewerker heeft dat niet.
pi_198193022
Je kunt het ook omdraaien: waarom zou die werkgever ineens minder gaan betalen alleen omdat je bureaustoeltje een paar honderd kilometer verderop staat? Het werk wat je doet blijft hetzelfde toch?
pi_198193056
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 09:24 schreef Kaza het volgende:
Je kunt het ook omdraaien: waarom zou die werkgever ineens minder gaan betalen alleen omdat je bureaustoeltje een paar honderd kilometer verderop staat? Het werk wat je doet blijft hetzelfde toch?
Voor jou 10 anderen waar de werkgever niets voor hoeft uit te zoeken hoe het zit. :D
pi_198193189
Ik heb ruim een jaar in Zweden gewerkt terwijl ik in Duitsland woonde. Geen enkel probleem! Binnen Europa gaat het ook allemaal makkelijk, er was een belastingovereenkomst tussen Zweden en Duitsland. Met een s1 formulier was ik in Duitsland verzekerd, maar betaalde mijn Zweedse zorgverzekering mijn behandelingen in Duitsland. Daarnaast kreeg ik kindertoeslag vanuit Zweden, maar omdat de kindertoeslag in Duitsland hoger is, betaalde Duitsland nog het verschil tussen de beide toeslagen.
  donderdag 25 februari 2021 @ 09:50:22 #37
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198193344
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 07:13 schreef snabbi het volgende:
Het ging hier over de belasting. Die kijkt naar het aantal dagen waarin je in het "werkland" verblijft. Niet of je er een digitale connectie mee hebt. Dus stel je gaat in Spanje wonen. Als je niet 183 dagen in Nederland bent geweest, dan moet je Spaanse belasting betalen en niet de Nederlandse.
Dat snap ik, maar die regeling gaat er vanuit dat als je zo lang in Spanje bent je je werk fysiek in Spanje doet, ten gunste van de Spaanse economie en Spaanse samenleving. Daar is natuurlijk geen sprake van als je bijvoorbeeld als bankmedewerker in dienst van een Nederlandse bank betalingen goedkeurt in de Nederlandse economie vanuit je woning in Spanje.

En dát maakt het interessant: de regelgeving sluit nog niet aan bij de digitalisering.
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 25 februari 2021 @ 09:50:45 #38
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198193353
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 07:13 schreef snabbi het volgende:

Het ging hier over de belasting. Die kijkt naar het aantal dagen waarin je in het "werkland" verblijft. Niet of je er een digitale connectie mee hebt. Dus stel je gaat in Spanje wonen. Als je niet 183 dagen in Nederland bent geweest, dan moet je Spaanse belasting betalen en niet de Nederlandse.
Dat is natuurlijk weer vervelend voor de HR afdeling van je werkgever, maar niet onmogelijk.
Dat klopt niet helemaal. Wij wonen al bijna 14 jaar in Duitsland, werken in NL, en betalen ook belasting in NL. Het is wel zo, dat als je er eenmaal voor kiest om in je woonland belasting te gaan betalen, je dat niet meer terug kunt draaien.

Ik heb door ziekte ruim 2 jaar thuis gewerkt, dat heeft verder geen problemen opgeleverd met de belastingdienst o.i.d. Als je in NL blijft werken en belasting betalen, bouw je ook AOW op.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_198194697
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 09:24 schreef Kaza het volgende:
Je kunt het ook omdraaien: waarom zou die werkgever ineens minder gaan betalen alleen omdat je bureaustoeltje een paar honderd kilometer verderop staat? Het werk wat je doet blijft hetzelfde toch?
Omdat er op die afstand mensen zijn die voor minder op dat zelfde bureaustoeltje willen gaan zitten ? _O-

Verplaats je in je werkgever...waarom zou hij meer betalen voor jou als voor een local die het zelfde doet. Als daar geen goed verhaal in zit zal het op lange termijn waarschijnlijk niet haalbaar zijn.

Ook zal het scheve gezichten geven bij lokale collegas die het zelfde werk doen in dat land voor minder. Daar zit je als werkgever niet op te wachten als er geen duidelijk verhaal in zit.
pi_198195558
Ik denk dat als mijn kennis zijn contract erbij pakt, er nergens staat dat hij perse vanuit zijn huidige locatie moet werken. Alleen dat de werkzaamheden vanuit huis gedaan moeten worden, maar niet waar zijn huis woont 😅 .
Die locale collega's hebben voor dat salaris getekend, dat is anders dan wanneer je eerst vanuit Nederland er al werkte.
  donderdag 25 februari 2021 @ 12:03:03 #41
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_198195602
In Bulgarije koop je voor 70K een dikke vrijstaande bak van een huis met 200 m2.

Met een goede internetverbinding kun je gewoon voor Nederlandse klanten werken.

Ik zie de komende jaren nog wel meer mensen op dit idee komen.

Maak wel goede afspraken over in hoeveel uur je ergens fysiek aanwezig moet zijn.
pi_198195960
quote:
1s.gif Op donderdag 25 februari 2021 12:03 schreef Ixnay het volgende:
In Bulgarije koop je voor 70K een dikke vrijstaande bak van een huis met 200 m2.

Met een goede internetverbinding kun je gewoon voor Nederlandse klanten werken.

Ik zie de komende jaren nog wel meer mensen op dit idee komen.

Maak wel goede afspraken over in hoeveel uur je ergens fysiek aanwezig moet zijn.
Denk dat het idd makkelijker word om remote te werken. Maar daarmee ook meer concurrentie van mensen uit lage lonen landen die het zelfde werk ook kunnen doen.
pi_198196168
En de taal dan? Je kunt een Bulgaar of Portugees toch niet met Nederlandse klanten laten chatten?
pi_198196311
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 12:37 schreef Kaza het volgende:
En de taal dan? Je kunt een Bulgaar of Portugees toch niet met Nederlandse klanten laten chatten?
Daarom zijn er callcenters in die landen die nederlanders aannemen tegen lonen die daar marktconform zijn. :D


https://www.nu.nl/werk/56(...)n-een-uitkering.html
pi_198201628
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 09:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Wij wonen al bijna 14 jaar in Duitsland, werken in NL, en betalen ook belasting in NL. Het is wel zo, dat als je er eenmaal voor kiest om in je woonland belasting te gaan betalen, je dat niet meer terug kunt draaien.

Ik heb door ziekte ruim 2 jaar thuis gewerkt, dat heeft verder geen problemen opgeleverd met de belastingdienst o.i.d. Als je in NL blijft werken en belasting betalen, bouw je ook AOW op.
Je hebt daar niets in te kiezen, het belastingverdrag bepaalt waar je belasting betaalt (tijdelijke covid regelingen daargelaten).

Ik durf te wedden dat als jij in Duitsland gemeld had dat je volledig vanuit thuis werkte je wel problemen had gekregen hoor.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 25 februari 2021 @ 19:48:09 #46
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198203513
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 18:25 schreef robbietobbie het volgende:

Je hebt daar niets in te kiezen, het belastingverdrag bepaalt waar je belasting betaalt (tijdelijke covid regelingen daargelaten).

Ik durf te wedden dat als jij in Duitsland gemeld had dat je volledig vanuit thuis werkte je wel problemen had gekregen hoor.
Nou nee. Ik moet elk jaar een verklaring laten invullen door het Finanzamt dat ik geen inkomsten in Duitsland heb. En die heb ik niet. Die verklaring krijg ik dus ook elk jaar met nul euro erop.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_198204195
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 19:48 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Nou nee. Ik moet elk jaar een verklaring laten invullen door het Finanzamt dat ik geen inkomsten in Duitsland heb. En die heb ik niet. Die verklaring krijg ik dus ook elk jaar met nul euro erop.
Omdat ze niet weten dat je thuiswerkt.. anders mogen en zouden zij gewoon heffen en dat bedrag ook mooi op je inkomensverklaring woonland invullen.
pi_198204888
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 09:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Wij wonen al bijna 14 jaar in Duitsland, werken in NL, en betalen ook belasting in NL. Het is wel zo, dat als je er eenmaal voor kiest om in je woonland belasting te gaan betalen, je dat niet meer terug kunt draaien.

Ik heb door ziekte ruim 2 jaar thuis gewerkt, dat heeft verder geen problemen opgeleverd met de belastingdienst o.i.d. Als je in NL blijft werken en belasting betalen, bouw je ook AOW op.
Zo lees ik het iig op de site van de belastingdienst:
https://www.belastingdien(...)1/belastingverdragen

Kan prima zijn dat er nog specifieke andere regelingen zijn, maar ik doelde iig op die uitleg.
  donderdag 25 februari 2021 @ 20:44:24 #49
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_198205132
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:56 schreef Kaza het volgende:
Kan de werkgever "zien" dat je vanuit Timboektoe zit te werken?
Het enige dat diegene nu nodig heeft is een bekabelde internetverbinding en een PC of labtop. Zou het kunnen dat bepaalde programna's vanuit het buitenland niet meer bereikbaar zijn?
Zolang je maar beschikbaarheid hebt over een bekabelde internetverbinding en VPN. Zo heb ik 2 jaar in Thailand gewerkt. Werkgever had niks door. Toen ging mijn ethernet kabel kapot en ging ik een keer vanuit een starbucks op wifi werken. Helaas had ie het gelijk door en op staande voet ontslagen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 25 februari 2021 @ 20:59:55 #50
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198205603
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 20:12 schreef robbietobbie het volgende:

Omdat ze niet weten dat je thuiswerkt.. anders mogen en zouden zij gewoon heffen en dat bedrag ook mooi op je inkomensverklaring woonland invullen.
Wat valt er te heffen als ik geen inkomsten heb in Duitsland? Ik werkte in Nederland voor een Nederlandse werkgever met een kantoor in Nederland (waar ik door ziekte niet kon werken).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_198208664
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 20:59 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Wat valt er te heffen als ik geen inkomsten heb in Duitsland? Ik werkte in Nederland voor een Nederlandse werkgever met een kantoor in Nederland (waar ik door ziekte niet kon werken).
Het gaat erom waar jij fysiek werkt. Als jij in Duitsland woont en werkt hoor je belasting te betalen in Duitsland, ook als je werkgever Nederlands is.
Voor een Nederlandse werkgever werken is niet hetzelfde als in Nederland werken.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 07:49:15 #52
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_198211966
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:45 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Het gaat erom waar jij fysiek werkt. Als jij in Duitsland woont en werkt hoor je belasting te betalen in Duitsland, ook als je werkgever Nederlands is.
Voor een Nederlandse werkgever werken is niet hetzelfde als in Nederland werken.
Niet helemaal waar..

Ik werk voor een Zwitserse werkgever in Scandinavië en doe mijn belastingaangifte in Nederland.. ik geef daarbij mijn wereld inkomen op.

De belastingdruk in Nederland is lager dan in Scandinavië ^O^
Jaja, dat kan
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_198212017
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:41 schreef Kaza het volgende:
Ik ken iemand die in de coronatijd is aangenomen, online training heeft gehad en nu 100% thuis werkt. Nog nooit een collega in het echt gezien. De bedoeling is dat dit ook zo blijft.
waar kan ik beginnen - en waarom huren ze geen spotgoedkoop indier
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198212151
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 07:49 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Niet helemaal waar..

Ik werk voor een Zwitserse werkgever in Scandinavië en doe mijn belastingaangifte in Nederland.. ik geef daarbij mijn wereld inkomen op.

De belastingdruk in Nederland is lager dan in Scandinavië ^O^
Jaja, dat kan
Ik neem aan dat jij woont en werkt in Nederland (maar dan voor een buitenlandse werkgever)? Dat zou namelijk precies mijn punt bevestigen :p

Edit: of je bent minder dan 183 dagen per jaar in Scandinavië, dat kan ook.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 08:18:37 #55
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_198212198
Toevallig stond hier iets over op ons intranet (grote financial). Dat mag bij ons dus niet (naar het buitenland verhuizen). Zal nog even opzoeken waarom, volgens mij had het naast met fiscaliteiten ook te maken met veiligheid (van gegevens).
  vrijdag 26 februari 2021 @ 08:24:10 #56
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_198212238
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:14 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Ik neem aan dat jij woont en werkt in Nederland (maar dan voor een buitenlandse werkgever)? Dat zou namelijk precies mijn punt bevestigen :p

Edit: of je bent minder dan 183 dagen per jaar in Scandinavië, dat kan ook.
Ik woon officieel in beide landen.. dat kan en mag in de EU.. :+ ik heb in Scandinavië gewoon een BSN en DiGiD etc..

Ik reis officieel wel veel heen en weer en ben dus minder dan 183 dagen in Scandinavië idd..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_198212261
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:24 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ik woon officieel in beide landen.. dat kan en mag in de EU.. :+ ik heb in Scandinavië gewoon een BSN en DiGiD etc..

Ik reis officieel wel veel heen en weer en ben dus minder dan 183 dagen in Scandinavië idd..
Dan zullen ze Nederland wel als je fiscale woonland zien en klopt die uitkomst! Het bevestigt wel weer, dagen die je niet werkt in het land waar je werkgever is gevestigd (zwitserland) zijn over het algemeen belastbaar in je woonland (Nederland).
Dat speelt bij Rewimo ook, als ze niet feitelijk in Nederland werkt betaalt ze belasting in Duitsland.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 26 februari 2021 @ 08:35:59 #58
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198212361
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:27 schreef robbietobbie het volgende:
Dat speelt bij Rewimo ook, als ze niet feitelijk in Nederland werkt betaalt ze belasting in Duitsland.
Hoe eigenwijs kun je zijn?

Nederland is mijn fiscale woonland. Niet Duitsland.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 26 februari 2021 @ 09:45:08 #59
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_198213254
Er speelt meer voor je werkgever. Dus die moet wel je vetigingsland weten en zijn daar ook verantwoordelijk voor dat het klopt. Klopt het niet, dan gaan er allerlei zaken verkeerd, dus een werkgever gaat niet meewerekn aan fraude op dat gebied.

Dus, waar je het meest woont, daar ben je vestiged, daar wordt ook je belasting ge-ind en de rest ligt dan redelijk vast. Dat jij vervolgens een 2e huis koopt in het land van je dromen, dat kan. Dat ja daar dan ook al 100 dagen gaat zitten, dat is voor jou om te regelen met je baas, dat tie niet zomaar ineens verwacht dat ergens bent. Maar dat mag nog. Totdat het meer wordt dan 183 dagen, dan zal een werkgever er problemen mee krijgen en je dienstverband willen omzetten naar dat land. En daar hoort dan vaak ook het bijbehorende salaris bij.

Dus in dit geval. koop gerust vast je huis daar in Hongarije en kanp het op en geniet er vele dagen van, maar niet meer dan 183. En regel het met werk dat het goed gaat. Geef je NL adres nog niet op en ga desnoods hier kleiner wonen. Maar blijf hier gevestigd, ander krijg je vele aanpassingen (en mogelijke problemen)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_198215010
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:35 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hoe eigenwijs kun je zijn?

Nederland is mijn fiscale woonland. Niet Duitsland.
Hoe is Nederland jouw fiscale woonland als je alleen in Duitsland woont? Over eigenwijs gesproken..

Leuk dat je werkgever Nederlands is en je normaal gesproken in Nederland werkt, dat maakt je geen fiscaal INWONER van Nederland. Dat blijkt alleen al uit het feit dat Duitsland elk jaar je inkomensverklaring WOONLAND moet ondertekenen. Zodat je kwalificerend BUITENLANDS belastingplichtige kunt zijn.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 26 februari 2021 @ 12:30:19 #61
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198215904
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 11:34 schreef robbietobbie het volgende:
Hoe is Nederland jouw fiscale woonland als je alleen in Duitsland woont? Over eigenwijs gesproken..

Leuk dat je werkgever Nederlands is en je normaal gesproken in Nederland werkt, dat maakt je geen fiscaal INWONER van Nederland. Dat blijkt alleen al uit het feit dat Duitsland elk jaar je inkomensverklaring WOONLAND moet ondertekenen. Zodat je kwalificerend BUITENLANDS belastingplichtige kunt zijn.
Omdat je kunt kiezen als je emigreert. Als je eenmaal kiest om in Duitsland belasting te betalen (geen aanrader, want stukken ingewikkelder dan in NL), kun je niet meer terugwisselen. Wij hebben ervoor gekozen om in NL aangifte te doen, we betalen inkomstenbelasting in NL en niet in DLD. Ik laat jaarlijks een formulier invullen in DLD waarop staat dat ik daar geen inkomsten heb (opgave wereldinkomen, dat is dus nul) en dat gaat naar de belastingdienst. We doen jaarlijks aangifte via het aangifteformulier buitenland en dat is dat.

Ik snap werkelijk niet waarom jij het beter denkt te weten - we wonen hier al 14 jaar en als het niet zou kloppen hadden we daar inmiddels wel iets over gehoord.

En woorden in hoofdletters maken niet dat je dan ineens wel gelijk hebt :')
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_198215962
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:30 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Omdat je kunt kiezen als je emigreert. Als je eenmaal kiest om in Duitsland belasting te betalen (geen aanrader, want stukken ingewikkelder dan in NL), kun je niet meer terugwisselen. Wij hebben ervoor gekozen om in NL aangifte te doen, we betalen inkomstenbelasting in NL en niet in DLD. Ik laat jaarlijks een formulier invullen in DLD waarop staat dat ik daar geen inkomsten heb (opgave wereldinkomen, dat is dus nul) en dat gaat naar de belastingdienst. We doen jaarlijks aangifte via het aangifteformulier buitenland en dat is dat.

Ik snap werkelijk niet waarom jij het beter denkt te weten - we wonen hier al 14 jaar en als het niet zou kloppen hadden we daar inmiddels wel iets over gehoord.

En woorden in hoofdletters maken niet dat je dan ineens wel gelijk hebt :')
Is toch gewoon de grensarbeider regeling ? Zo werd ie vroeger genoemd, voor mensen die in Belgie wonen, en in Nederland werken, of omgekeerd. Of - in jouw geval - in Duitsland wonen, en in Nederland werken.

Deze regeling bestaat volgens mij al jaaaaaaaren.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_198216168
ik werk dus voor een van de eerder genoemde werkgevers die wereldwijd actief zijn.. werk voor een buitenlandse tak wel met nederlandse contract en nederlandse inkomen. onze schalen worden wereldwijd aangepast. ik werk 100 procent thuis en deed dit al jaren lang met als uitzondering team meetings.. als ik stiekem verhuis naar een ander land, bijvoorbeel bulgarije of polen, ben ik ook volgens mij contract verplicht mijn nieuwe vestigingsadres door te geven. en dan zakt mijn inkomen naar en vergelijkbaar inkomen voor dat land.. schiet niet op dus.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_198216357
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:18 schreef Aventura het volgende:
Toevallig stond hier iets over op ons intranet (grote financial). Dat mag bij ons dus niet (naar het buitenland verhuizen). Zal nog even opzoeken waarom, volgens mij had het naast met fiscaliteiten ook te maken met veiligheid (van gegevens).
Je gegevens zijn in jouw huis veiliger dan in jouw huis in Duiteland ?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198220799
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:30 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Omdat je kunt kiezen als je emigreert. Als je eenmaal kiest om in Duitsland belasting te betalen (geen aanrader, want stukken ingewikkelder dan in NL), kun je niet meer terugwisselen. Wij hebben ervoor gekozen om in NL aangifte te doen, we betalen inkomstenbelasting in NL en niet in DLD. Ik laat jaarlijks een formulier invullen in DLD waarop staat dat ik daar geen inkomsten heb (opgave wereldinkomen, dat is dus nul) en dat gaat naar de belastingdienst. We doen jaarlijks aangifte via het aangifteformulier buitenland en dat is dat.

Ik snap werkelijk niet waarom jij het beter denkt te weten - we wonen hier al 14 jaar en als het niet zou kloppen hadden we daar inmiddels wel iets over gehoord.

En woorden in hoofdletters maken niet dat je dan ineens wel gelijk hebt :')
Ik weet dit beter omdat het letterlijk mijn werk is om dit te weten. Je hebt helemaal niets te kiezen over waar je belasting betaalt of fiscaal inwoner bent, de feiten bepalen dat.
Ik heb hoofdletters gebruikt om de relevantie aan te geven aangezien je het duidelijk niet snapt.
Maar goed, ik steek er geen moeite meer in.
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:35 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Is toch gewoon de grensarbeider regeling ? Zo werd ie vroeger genoemd, voor mensen die in Belgie wonen, en in Nederland werken, of omgekeerd. Of - in jouw geval - in Duitsland wonen, en in Nederland werken.

Deze regeling bestaat volgens mij al jaaaaaaaren.....
Maak de zin even af: al jaaaaaaaaren niet meer.

Net zo goed als het keuzerecht om behandeld te worden alsof je wel inwoner bent (waar rewimo het waarschijnlijk over heeft) al sinds 2015 niet meer bestaat.

Maar goed, jullie weten het duidelijk zo goed. Ik laat het er bij.
pi_198220969
Ik verzoek jullie de emotie te laten voor wat het is en jullie zelf te beraden op wetsartikelen. Ik wil nu wel weten hoe het zit ook. :(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 26 februari 2021 @ 19:38:24 #67
414785 sirdanilot
pi_198222241
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:41 schreef Kaza het volgende:
Ik ken iemand die in de coronatijd is aangenomen, online training heeft gehad en nu 100% thuis werkt. Nog nooit een collega in het echt gezien. De bedoeling is dat dit ook zo blijft.
Hoi. Ik zit precies in deze situatie, alleen woon ik in Ierland en niet in Nederland. Ik ben hier 3 jaar geleden heen gekomen voor een andere baan en ik ben blijven plakken, en ben van de zomer weer van baan geswitcht.

En nee, ik mag niet zomaar terug naar Nederland (of waar dan ook) verhuizen en mijn baan blijven doen.

Voor mijn baan heb ik een adres nodig binnen de republiek Ierland en het is noodzakelijk dat ik naar kantoor kán komen als dat moet, en dat binnen een redelijke termijn. Ik mag dus ook niet in Newry gaan wonen want dat ligt net in de UK (Noord-Ierland), ook al is dat wel te rijden vanaf hier.

Ik heb wel collega's die momenteel in het buitenland verblijven of in Noord-Ierland of andere delen van de republiek Ierland die heel ver liggen vanaf Dublin, maar zij moeten een adres aanhouden binnen de republiek Ierland en moeten ook gewoon terug op kantoor kunnen verschijnen zodra dat weer kan en mag en als dat noodzakelijk is. Wel is er ons verteld dat we sowieso niet meer terug gaan naar een volledige 9-5 werkweek op kantoor. Het wordt dan eerder 2 dagen in de week op kantoor en de rest thuis.

In Ierland mag een werkgever dit dus eisen. Hoe dit in Nederland is geregeld weet ik niet maar ik denk niet dat dit heel erg anders zit.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 26 februari 2021 @ 20:17:52 #68
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198223151
quote:
16s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:17 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik verzoek jullie de emotie te laten voor wat het is en jullie zelf te beraden op wetsartikelen. Ik wil nu wel weten hoe het zit ook. :(
https://www.belastingdien(...)-nederlands-inkomen/
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 2 maart 2021 @ 22:23:29 #69
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_198294299
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:35 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hoe eigenwijs kun je zijn?

Nederland is mijn fiscale woonland. Niet Duitsland.
Hij heeft wel gelijk hoor. Als je fulltime vanuit huis werkt in Duitsland (ook met een NL werkgever!) ben je in Duitsland belastingplichtig.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 3 maart 2021 @ 16:54:10 #70
189961 ex
aperture science
pi_198304077
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:50 schreef freak1 het volgende:
ik werk dus voor een van de eerder genoemde werkgevers die wereldwijd actief zijn.. werk voor een buitenlandse tak wel met nederlandse contract en nederlandse inkomen. onze schalen worden wereldwijd aangepast. ik werk 100 procent thuis en deed dit al jaren lang met als uitzondering team meetings.. als ik stiekem verhuis naar een ander land, bijvoorbeel bulgarije of polen, ben ik ook volgens mij contract verplicht mijn nieuwe vestigingsadres door te geven. en dan zakt mijn inkomen naar en vergelijkbaar inkomen voor dat land.. schiet niet op dus.
Same. Ik mag prima (als mijn manager dat ok vind) ook morgen weer terug verhuizen naar NL (of Ierland, of de UK of of of) maar ik moet het wel doorgeven en dan past mijn werkgever direct mijn belasting constructie aan en mijn loon aan het land waar ik woon/werk.

Mocht ik een lange tijd remote willen werken als nomad vinden ze dat ook ok maar moet ik alsnog een 'standplaats' kiezen en krijg ik daar een virtueel bureau aangewezen :P dan betaalt mijn werkgever me alsnog in dat land uit (en houd belasting in) en hoe ik het verder zelf regel is mijn eigen probleem met mijn aangifte.

Als ik verhuis VOOR mijn werk (zoals in 2019 tot nu zeg maar) dan helpen ze met mijn aangiftes totdat mijn standplaats vast is geworden (bv een GC in de US of, permanente vestiging in Ierland etc).

Toen ik in NL werkte, werkte ik dus voor het team in Ierland maar onder NL contract en met NL afspraken (pensioen, belasting, etc etc)
The cake is a lie!
pi_198347976
Als je zo nodig je inkomen op Nederlandse hoogte wilt hebben terwijl je in het buitenland woont, kun je dat als zzp’er doen. Moet je wel zelf even Nederlandse klanten werven. Ik heb ook gewoon Nederlandse klanten die in Roemenië wonen. Dat is daar een stuk goedkoper en mijn klant wordt naar Nederlandse maatstaven betaald.

Ik ben een aantal keer op vakantie geweest naar Roemenië en zag er de schoonheid wel van in. Toen dacht ik ook: als zzp’er je daar vestigen, Nederlandse prijzen hanteren en lekker genieten van een goed leven in een goedkoop land.

Maar toch heb ik dat niet doorgezet. Want het valt nogal tegen hoe je tegen regels aanloopt. Zo heb ik een chronische ziekte en dat dekken de buitenlandse verzekeraars niet, of ze willen me zelfs helemaal niet verzekeren. En ik heb een ziekte die enig specialisme vergt. In Roemenië ziet men Ménière als neurologische ziekte. In Nederland als defect aan het binnenoor.

Maar dat is nog niet het enige. Wat dacht je van je rechten in Nederland? Heb je hier nu een aanvullende zorgverzekering en ga je emigreren, dan is de kans groot dat je bij terugkomst daarvoor niet meer geaccepteerd wordt. Sta je ingeschreven voor sociale huur, raak je alle opgebouwde jaren krijgt. En je krijgt voor elk jaar dat je in het buitenland woont 2% minder pensioen.

Dat maakt jouw verhaal onethisch. Voor een Nederlands bedrijf werken in het buitenland en dat verzwijgen lijkt me op meerdere punten zelfs laakbaar. Meestal moet je je bij verblijf van meer dan 183 dagen per jaar uitschrijven bij de gemeente. Dan vervallen ook al je sociale zekerheden.

Als je dus jarenlang in Bulgarije gaat wonen en je post niet meer opent, wordt er vanzelf een onderzoek gestart. Vroeg of laat loop je tegen de lamp. Gewoon netjes de regels volgen. Snap heel goed dat Bulgarije aantrekkelijk is. Er zijn ook wel manieren om een hoog inkomen te houden, maar een werkgever misleiden is er niet een van. Los van het feit dat de werkgever ook verplichtingen heeft.

Edit: over het verhaal van waar je werkt betaal je belasting… Dat ligt eraan wat je doet. Als je als bouwvakker in Nederland aan de slag gaat terwijl je tien minuutjes over de grens in Duitsland woont, ben je gewoon voor Nederland belastingplichting en dien je zelfs een zorgverzekering te hebben.

Als je een journalist of tekstschrijver bent die in Duitsland op zijn thuiskantoor werkt, heb je geen fysieke activiteiten in Nederland. Dan moet je je wel uitschrijven en ben je mogelijk in Duitsland belastingplichtig.
pi_198348738
Bedankt allemaal!
Overigens gaat het om Hongarije in mijn geval.
De kunst is dus nog steeds om daar te verblijven maar met Nederlandse inkomsten. We brainstormen nog even verder: handel van daar, in Nederland verkopen. Boek schrijven daar, in Nederland uitbrengen. Honden, paarden, andere gewilde huisdieren fokken daar, in Nederland verkopen...
pi_198351942
quote:
7s.gif Op donderdag 25 februari 2021 20:44 schreef borbit het volgende:

[..]

Zolang je maar beschikbaarheid hebt over een bekabelde internetverbinding en VPN. Zo heb ik 2 jaar in Thailand gewerkt. Werkgever had niks door. Toen ging mijn ethernet kabel kapot en ging ik een keer vanuit een starbucks op wifi werken. Helaas had ie het gelijk door en op staande voet ontslagen.
Ik neem aan omdat het was omdat je hebt zitten liegen over je verblijfsadres. ;)
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:31:47 #74
189961 ex
aperture science
pi_198359563
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 23:13 schreef Dennisweb het volgende:
Maar dat is nog niet het enige. Wat dacht je van je rechten in Nederland? Heb je hier nu een aanvullende zorgverzekering en ga je emigreren, dan is de kans groot dat je bij terugkomst daarvoor niet meer geaccepteerd wordt. Sta je ingeschreven voor sociale huur, raak je alle opgebouwde jaren krijgt. En je krijgt voor elk jaar dat je in het buitenland woont 2% minder pensioen.
AOW is niet hetzelfde als pensioen he. Je bouwt in het buitenland ook gewoon pensioen op (en vaak ook de lokale variant van AOW).

Dat van de zorgverzekering is pure onzin, ze vragen/kijken niet eens waar je ervoor gewoond. Ik kon na 2 jaar in Ierland gewoon weer aanvullend verzekerd worden.

Sociale huur zou ik verder niet weten.

Je denkt in een hoop problemen zie ik al, met die instelling raad ik je inderdaad zeker af om te emigreren, dan raak je alleen maar gefrustreerd in het buitenland omdat je wel een beetje flexibel moet zijn en snel aanpassen aan de lokale regels/logica.
The cake is a lie!
  zaterdag 6 maart 2021 @ 18:47:01 #75
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_198359885
Zelfs zonder thuiswerken kan dat :D
Was een paar jaar geleden het verhaal van iemand die in het centrum van Londen werkte en in Spanje woonde.
Het was voor hem goedkoper om in Spanje te wonen, waarbij hij ook nog eens minder geld en tijd voor woon-werkverkeer kwijt was. :o
pi_198375504
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 18:31 schreef ex het volgende:

[..]

AOW is niet hetzelfde als pensioen he. Je bouwt in het buitenland ook gewoon pensioen op (en vaak ook de lokale variant van AOW).

Dat van de zorgverzekering is pure onzin, ze vragen/kijken niet eens waar je ervoor gewoond. Ik kon na 2 jaar in Ierland gewoon weer aanvullend verzekerd worden.

Sociale huur zou ik verder niet weten.

Je denkt in een hoop problemen zie ik al, met die instelling raad ik je inderdaad zeker af om te emigreren, dan raak je alleen maar gefrustreerd in het buitenland omdat je wel een beetje flexibel moet zijn en snel aanpassen aan de lokale regels/logica.
Met de zorgverzekering doelde ik er meer op dat als je een aandoening hebt, deze waarschijnlijk niet opnieuw aanvullend verzekerd wordt.
  zondag 7 maart 2021 @ 20:47:59 #77
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_198382523
Boyd Hoek doet dit ook, hij is een 19 jarige school drop out die nu in een villa in bali woont. Hij heeft een social media bedrijf. En als je hem ziet in advertenties. Dat betekent dat het goed is. Ja, de algoritmes denken wel dat jij een ondernemer bent.
pi_198388677
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2021 22:44 schreef Fogel het volgende:
Kijk ook even wat de belastingdienst ervan vind, als ik het goed herinner moet je een minimum aantal dagen in NL zijn om in NL belast te worden ipv in een ander land. Soms gunstig, soms niet, maar wel belangrijk om te weten.
Dit idd, maar niet alleen de NLse belastingdienst, maar ook die van het land waar je je gaat vestigen. Het ligt allemaal niet zo makkelijk als je denkt, TS.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198402969
quote:
0s.gif Op maandag 8 maart 2021 10:21 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Dit idd, maar niet alleen de NLse belastingdienst, maar ook die van het land waar je je gaat vestigen. Het ligt allemaal niet zo makkelijk als je denkt, TS.
Goed punt. En ik denk gezien de politiek die Orbán bedrijft, dat het best wel lastig kan worden. Ik vond de periode 2012-2016 in Roemenië al heftig met de PSD aan de macht. Ik heb weleens uitgezocht hoe je daar als zzp’er kan starten, maar dat is bijna niet te doen.

Ik verwacht eigenlijk dat de regels in Hongarije nog strenger zijn. En dan dien je ook nog een hoge mate van corruptie mee te tellen.

En dan kunnen sommige FOK!kers wel zeggen dat je ‘flexibel moet zijn om te kunnen emigreren’, maar je eerst even inlezen is ook wel handig. Ik volg Roemenië al jaren en pik dus ook regelmatig wat mee over Hongarije. Als ik ooit in Roemenië zou gaan wonen, zou ik voor een stuk minder verrassingen komen te staan.

Op de bonnefooi naar Hongarije vertrekken lijkt me niet handig. En dat is wel een beetje de naïviteit die ik bij de TS proef. Want ja, alles is er veel goedkoper. Maar in het noordoosten van Bulgarije koop je ook een mooie villa voor 100.000 euro. Dus er zijn wel meer opties.

Je even verdiepen lijkt me dus zeker aan te raden. Dan weet je dat de vrije pers steeds verder afbrokkelt daar. Om maar eens wat te noemen. Daar heb je op het eerste oog weinig mee nodig, maar je kan toch niet als geïsoleerde Nederlander op de Hongaarse hei gaan wonen?
pi_198403013
Dit soort gasten als TS is de reden dat de uitkeringen er nog zijn.

Allemaal veel geld willen verdienen maar niet hard werken.

Vertel es, waarom zou in dit geval niet gewoon voor een Indier worden gegaan, die een kwart van jou zal verdienen en 10x zo hard werkt?
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198403301
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:24 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ik woon officieel in beide landen.. dat kan en mag in de EU.. :+ ik heb in Scandinavië gewoon een BSN en DiGiD etc..

Ik reis officieel wel veel heen en weer en ben dus minder dan 183 dagen in Scandinavië idd..
Heb je daar een bron van, want dat is mij nieuw. Toen ik me na een tijdje inschreef in DE moest ik me uitschrijven in NL (en registreren als Niet Ingezetene).

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:30 schreef Rewimo het volgende:

[..]

(geen aanrader, want stukken ingewikkelder dan in NL),
Als je belasting betaalt in NL betaal je daar ook je zorgverzekering, ontvang je zorgtoeslag, etc. Moet je ook weer allemaal regelen.

Bovendien, wie wil er nou niet belastingteruggaaf op die pennen die je voor werk hebt gekocht of het eigen thuiskantoortje dat je hebt ingericht. :7

M.a.w. lijkt me afhankelijk van ieders situatie.

[ Bericht 20% gewijzigd door Hojdhopper op 08-03-2021 23:27:23 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')