Wat? De vaccins werken geweldig voor hoog risico groepen, en net als hier kunnen ze risicokinderen ook gewoon vaccineren...quote:Op vrijdag 2 juli 2021 01:42 schreef dodoria het volgende:
ik denk dat de oorspronkelijke keuze voor 'flattening the curve' of eliminatie ook te maken heeft met de omstandigheden van de zorg. In bijvoorbeeld NZ zaten ze al aan de maximale capaciteit van plaatsen op de IC voor covid begon. 'Flattening the curve' zou tot relatief meer doden hebben geleid dan bijvoorbeeld in Nederland, door met name de twee factoren van geen beschikbare IC bedden en ook nog een veel groter deel van de bevolking dat in de hoge risico groep zat.
Er was natuurlijk ook het voordeel dat ze al veel ervaring hebben met biosecurity en het buiten houden van ziektes voor dieren en planten. En dan nog het geluk dat ze extra tijd hadden in het begin om een lockdown te doen voordat het virus wijdverspreid was.
Nu is het inderdaad een lastige vraag hoe en wanneer weer open. Er is geen sociaal draagvlak om te openen voordat iedereen die dat wil gevaccineerd is. Maar ook dan zijn er nog steeds grote risicos voor de zwakke bevolking die wel gevaccineerd is en met name ook de hoge risico kinderen die niet gevaccineerd worden. En het tekort aan bedden is nog niet opgelost, met name omdat het tekort aan zorgpersoneel niet is opgelost... Ze zitten een beetje in een catch22 voor nu.
https://www.theguardian.c(...)tage-covid-exit-planquote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:02 schreef bianconeri het volgende:
Zero-Covid is echt een veel betere strategie.
Zeker t.o.v. van een achterlijk land zoals Nederland. Kijk naar wat er nu allemaal gedaan wordt.
Alles qua uitgaan moet ineens weer volledig opengegooid worden terwijl het nog niet onder controle is,
van alle vakantie locaties (ook feest plekken) hoef je helemaal niets meer aan te tonen.
Echt gewoon belachelijk hoe losjes er al vanaf het begin in Nederland over gedacht wordt.
Tot op het eind zero-Covid aanhouden is bijna niet te doen, zeker in een koppig en opstandig land zoals Nederland.
Maar het is wel veel beter om strenger daarin te zijn.
Oke.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:02 schreef bianconeri het volgende:
Zero-Covid is echt een veel betere strategie.
Zeker t.o.v. van een achterlijk land zoals Nederland. Kijk naar wat er nu allemaal gedaan wordt.
Alles qua uitgaan moet ineens weer volledig opengegooid worden terwijl het nog niet onder controle is,
van alle vakantie locaties (ook feest plekken) hoef je helemaal niets meer aan te tonen.
Echt gewoon belachelijk hoe losjes er al vanaf het begin in Nederland over gedacht wordt.
Tot op het eind zero-Covid aanhouden is bijna niet te doen, zeker in een koppig en opstandig land zoals Nederland.
Maar het is wel veel beter om strenger daarin te zijn.
Beter ten halve gekeerd...quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:36 schreef eragon2890 het volgende:
https://pasteboard.co/K9h3miU.jpg
Geen zero covid meer voor Australië dus (binnenkort)!
Uhm nee dat doen ze niet?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:13 schreef eragon2890 het volgende:
Maw: ze nemen binnenkort ons beleid over.
Ik zou het best logisch vinden om tot augustus te wachten als vaccineren klaar is om alles open te gooien, dat als einde, maar dan is het klaar rn moeten we onze vrijheid terugkrijgen. Wat, zie artikel, in Australië dus ook al besloten is.
Die mensen daar lachen ons nog steeds uit.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:25 schreef galantis het volgende:
[..]
Beter ten halve gekeerd...
Wellicht heeft zero-covid 'gewerkt' maar het is slechts één van de vele kwaden in een wereld zonder vaccins. In het begin lachten ze ons daar uit. Nu zijn de rollen omgedraaid. Daar sta je dan je burgers lockdowns om de oren te smijten terwijl je een vaccinatiegraad hebt van niveautje Rusland.
Dan mag de hele wereld zichzelf wel uitlachen. Want dit is echt niet uniek voor NL. In veel landen doen ze al lang en breed weer normaal. Of in ieder geval vergelijkbaar met hier.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Die mensen daar lachen ons nog steeds uit.
Nog altijd in een niet goede situatie zitten en dan alles maar open gaan gooien en gewoon schouder en schouder festivals toelaten en discotheken?
Man de hele wereld lacht ons uit.
Maar je gaat er nog steeds vanuit dat Nederland net zo succesvol kan zijn als Australie. Australie heeft het al moeilijker dan NZ. Als je lage Covid-cijfers wilt bereiken moet je of R laag houden of het virus eerst uitbannen en dan de grenzen goed bewaken. Grenzen goed genoeg bewaken lijkt mogelijk in Aus en NZ, ik zie het niet gebeuren in Nederland met de vele ingangen en de vele internationale persoonlijke contacten. In Europa is het voorbeeld om naar te kijken m.i. Denemarken: Snel en kort hard ingrijpen en daarna beperkingen houden om de R onder 1 te houden.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nog altijd in een niet goede situatie zitten en dan alles maar open gaan gooien en gewoon schouder en schouder festivals toelaten en discotheken?
Daarom zeg ik ook niet dat zero-Covid per se goed en hanteerbaar is in Europa/Nederland.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:47 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Maar je gaat er nog steeds vanuit dat Nederland net zo succesvol kan zijn als Australie. Australie heeft het al moeilijker dan NZ. Als je lage Covid-cijfers wilt bereiken moet je of R laag houden of het virus eerst uitbannen en dan de grenzen goed bewaken. Grenzen goed genoeg bewaken lijkt mogelijk in Aus en NZ, ik zie het niet gebeuren in Nederland met de vele ingangen en de vele internationale persoonlijke contacten. In Europa is het voorbeeld om naar te kijken m.i. Denemarken: Snel en kort hard ingrijpen en daarna beperkingen houden om de R onder 1 te houden.
Reisbeperkingen hebben alleen zin als je iets buiten wilt houden wat je zelf niet in grote mate al hebt. Een terzijde, gisteren hoorde ik dat Indonesie nog steeds verplichte hotel-quarantaine heeft voor reizigers uit Europa. Dat is echt volledig nutteloos.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook niet dat zero-Covid per se goed en hanteerbaar is in Europa/Nederland.
Echter het andere uiterste is om bij het minste goed nieuws al het uitgaansleven en festivals los te gooien, alle reisbeperkingen er weer af te gooien.
Als je het al lastig buiten kan houden door de geografie en grenzen in Europa, hou dan in elk geval de maatregelen wat langer in stand. Wees wat voorzichtiger in alles.
Reisbeperkingen bedoel ik niet zo zeer het blokkeren van vluchten, dat is gewoon nutteloos.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:54 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Reisbeperkingen hebben alleen zin als je iets buiten wilt houden wat je zelf niet in grote mate al hebt. Een terzijde, gisteren hoorde ik dat Indonesie nog steeds verplichte hotel-quarantaine heeft voor reizigers uit Europa. Dat is echt volledig nutteloos.
Ik denk dat Nederand inderdaad beter nog een maand wacht met regels loslaten. Daarna kun je denk ik wel los, zelfs long-Covid lijkt onder kinderen niet zo'n groot probleem dat je moet wachten op vaccinatie voor hen, of dat je heel bang moet zijn voor verspreiding onder de mensen die nog geen vaccin hebben aangeboden gekregen.
Ook in Denemarken hebben ze al besloten dat uiterlijk per augustus alle toegangsbewijzen, mondkapjes, en capaciteitsbewijzen overboord gaan als iedereen gevaccineerd is die wil. Kan eerder werd expliciet gezegd, maar uiterlijk dan gaan ze terug naar voor corona. Net als wij dus.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:47 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Maar je gaat er nog steeds vanuit dat Nederland net zo succesvol kan zijn als Australie. Australie heeft het al moeilijker dan NZ. Als je lage Covid-cijfers wilt bereiken moet je of R laag houden of het virus eerst uitbannen en dan de grenzen goed bewaken. Grenzen goed genoeg bewaken lijkt mogelijk in Aus en NZ, ik zie het niet gebeuren in Nederland met de vele ingangen en de vele internationale persoonlijke contacten. In Europa is het voorbeeld om naar te kijken m.i. Denemarken: Snel en kort hard ingrijpen en daarna beperkingen houden om de R onder 1 te houden.
Maar nogmaals, wanneer wil je die dingen dan wel weer toestaan? En die zijn wel degelijk nodig. We zijn sociale wezens. Het is al decennia bekend en bewezen dat dat contact en ook aanraking bv letterlijk een essentiele basisbehoefte is voor mensen, net als eten, drinken etc. Voor de mentale en zelfs ook voor de fysiek gezondheid.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Uhm nee dat doen ze niet?
''Ons'' beleid is als een stel idioten bij een klein beetje goed nieuws alles weer helemaal opengooien.
Zonder enige basis en onderbouwing. Oh beetje goed nieuws? Laten we lekker allemaal schouder aan schouder gaan dansen en juichen!!
Wanneer ik dat vind?
Ik vind dat je gewoon stapsgewijs dingen moet versoepelen en moet kijken naar wat nodig is om te versoepelen.
Scholen open een week voor de vakantie sloeg nergens op, ook praktisch voor de scholen niet.
Bedrijven deels weer openen is ook belangrijk, horeca bv. Dat kan prima als je gewoon goede maatregelen neemt binnen het bedrijf. Terras is ook niet tegen te houden bij goed weer en kan prima met goede maatregelen.
Maar het uitgaansleven en festivals open gooien? Zogenaamd met toegangsbewijzen waar niet op gecontroleerd wordt. Zeer veel reis verplichtingen gewoon compleet overboord gooien.
Dat zijn totaal geen essentiële dingen en juist situaties die het weer helemaal kunnen laten kantelen.
En je ziet ook gewoon dat veel besmettingen juist onder de jongere groepen zijn.
Welke festivals? Vooralsnog worden die "gewoon" door burgemeesters verboden...quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Niet allemaal, maar ze gaan ook niet allemaal door.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Welke festivals? Vooralsnog worden die "gewoon" door burgemeesters verboden...
Overdrijven is ook een kunst hoor.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:44 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Maar nogmaals, wanneer wil je die dingen dan wel weer toestaan? En die zijn wel degelijk nodig. We zijn sociale wezens. Het is al decennia bekend en bewezen dat dat contact en ook aanraking bv letterlijk een essentiele basisbehoefte is voor mensen, net als eten, drinken etc. Voor de mentale en zelfs ook voor de fysiek gezondheid.
Dus nogmaals, wanneer wil je ze dan wel weer toestaan? Wanneer wil jij dan deze onvrije en letterlijk onmenselijke levende hel van 1.5m, knuffelverboden, mondkapjes, dansverboden, etc eindigen? Wanneer wil jij mij en iedereen onze Vrijheid en ons leven teruggeven en mij gewoon weer mens laten zijn, mezelf laten zijn, zonder beperkingen? Daar heb ik me voor laten vaccineren.
Iets langer etc klinkt allemaal vaag. Wanneer wil jij dan gewoon concreet alle beperkingen opheffen en ons gewoon weer normaal in vrijheid laten leven ipv deze hel?
En btw, de hele wereld lacht ons helemaal niet uit. Oostenrijk, Frankrijk, Denemarken, USA, polen, hongarije, België, Engeland binnenkort, ga zo maar door, voeren allemaal binnenkort zelfde versoepelingen door als wij of hebben dat al gedaan. Dus dat is echt onzin.
Maar nee, ze zijn dus wel noodzakelijk. Voor sociaal contact, vrienden maken, en daarmee mentale gezondheid en levensgeluk.
Nogmaals: ik neem aan dat je deze levende hel van 1.5m en mondkapjes en knuffelverboden en alle leuke evenementen verboden niet voor eeuwig wilt houden, ik neem immers aan dat je niet geestespatient bent, dus wanneer wil jij dan alle beperkingen afschaffen en ons gewoon onze vrijheid en leven teruggeven?
Als iedereen volledig gevaccineerd is?
Wanneer mogen we van jouw dan weer gewoon gezellig naar een festival of een club en normaal mens zijn en een leuk leven hebben weer?
En voor de duidelijkheid: dit is puur uit nieuwsgierigheid, ik ga deze levende hel echt geen seconde langer volhouden dan wettelijk verplicht, dus zelf sta ik hoe dan ook begin augustus twee dagen op die conventie met meerdere vrienden en ga ik helemaal los. Punt.
Ik wil het zeker terug naar normaal hebben. Denemarken komt wel van lagere aantallen besmettingen dan Nederland en kan dus iets eerder open dan Nederland. Nu is het mogelijk net iets te vroeg in Nederland, ik had liever gezien dat men tot na de zomer wachtte met de feesten en drukke sportwedstrijden etc.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:34 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ook in Denemarken hebben ze al besloten dat uiterlijk per augustus alle toegangsbewijzen, mondkapjes, en capaciteitsbewijzen overboord gaan als iedereen gevaccineerd is die wil. Kan eerder werd expliciet gezegd, maar uiterlijk dan gaan ze terug naar voor corona. Net als wij dus.
Je wilt toch niet voor de rest van ons "leven" met beperkingen blijven leven? Ooit moet het toch klaar zijn, of wil je die 1.5m voor altijd houden? Nooit meer onze vrijheid terug? Nooit meer mens mogen zijn? Nooit meer festivals, je vrienden knuffelen etc?
Nou ja, dus "na de zomer" concreet gezegd wil jij dus na déze zomer alle beperkingen opheffen. Als iedereen volledig gevaccineerd is en het goed gaat. En dan dus na de zomer weer nachtclubs en festivals etc gewoon alles wat we voor corona mochten, weer normaal vrij leven, en de festival zómer specifiek volgend jaar dan weer helemaal los.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Overdrijven is ook een kunst hoor.
Levende hel? Hoe kun je de huidige situatie een hel noemen? Volgens mij leg jij jezelf dingen op.
Mensen zijn sociale dieren absoluut, maar je doet daarmee net alsof we allemaal verplicht zijn om op een zolderkamertje te blijven zitten de hele dag al sinds vorig jaar.
Dat is natuurlijk gewoon onzin.
Je mag gewoon met vrienden wat doen, je mag van alles doen. Je kunt genoeg leuke dingen ondernemen.
Daar heb je geen knuffel voor nodig of een disco of een festival.
Vrijheid teruggeven? Ik heb mijn vrijheid nooit verloren hoor? Ik kom niet uit de oorlogstijden vandaar.
En in Nederland hebben we nooit een lockdown gehad.
Oke, ik heb in Spanje gezeten waar ze wel een lockdown hadden, toen heb ik wel vrijheid opgegeven.
Heeft alsnog met je mentale instelling te maken.
Vrijheid zijn we in Nederland nooit kwijt geraakt. We mochten altijd alles en nee even naar de disco mogen en festivals mogen ondernemen is geen vrijheid.
Essentieel zijn al die dingen simpelweg niet, want onze sociale behoefte kunnen we met meer dan genoeg dingen voldoen. Dus doe het dan als mensen wat voorzichtiger aan zodat we straks niet WEER terugvallen en meer maatregelen moeten aangaan.
En wanneer je wel kunt versoepelen? Wanneer het goed gaat, wanneer het echt daalt en de getallen overal groen is en niet toen alleen Groningen en Friesland richting groen gingen (en kort erna groen werden).
De rest van Nederland werd nog altijd als risico bezien.
Hou gewoon de vaste regels aan tot na de zomer. Regels voor het reizen en niet uitgaan en geen festivals.
En nee ik ben er ook absoluut niet voor, ik wil ook gewoon weer met hele groepen vrienden bij elkaar zitten en elkaar een knuffel kunnen geven.
Maar dat is gewoon niet verstandig en kan gewoon nog niet. Ook al woon ik in een gebied waar al weken geen enkele besmetting is.
Hee wat leuk nog een Erno, misschien kunnen jullie gezellig met zn tweeën op de zolderkamer gaan zitten. Gaat de rest weer normaal doen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Reisbeperkingen bedoel ik niet zo zeer het blokkeren van vluchten, dat is gewoon nutteloos.
Maar het reguleren daarvan. Verplichten van negatieve Corona test, bepaalde gebieden quarantaine aanhouden.
Dat gooien ze er gewoon al af.
Het gaat gewoon allemaal veel te snel. Zero-Covid ga je hier niet snel halen en met dat koppige volk hier ook niet volhouden.
Maar dingen als uitgaan en festivals zijn totaal niet nodig. Terwijl je daar wel grote verspreiders mee veroorzaakt.
Maak gewoon een duidelijke onderscheiding tussen wat nodig is en wat niet. Hou daarbij gewoon wat maatregelen in stand en je kunt prima heel veel open gooien met de huidige situatie in Nederland.
Door alles nu zo massaal te openen, ook niet belangrijke zaken, ga je creëren dat iedereen weer heel los gaat leven en bv de Delta variant los kan gaan en we net als vorig jaar na de zomer weer gezellig met zijn alles met hoge cijfers zitten.
Terwijl als je met gematigde maatregel zou werken je daar zeer waarschijnlijk niet mee komt te zitten.
Ah yes, I ship it!! Passen goed bij elkaarquote:Op vrijdag 2 juli 2021 14:26 schreef Jappie81 het volgende:
[..]
Hee wat leuk nog een Erno, misschien kunnen jullie gezellig met zn tweeën op de zolderkamer gaan zitten. Gaat de rest weer normaal doen.
Lees nog een keer wat ik zeg?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 14:26 schreef Jappie81 het volgende:
[..]
Hee wat leuk nog een Erno, misschien kunnen jullie gezellig met zn tweeën op de zolderkamer gaan zitten. Gaat de rest weer normaal doen.
In NZ worden kinderen niet gevaccineerd voor COVID, dus voor kinderen in de risicogroepen is het wel degelijk een groot risico om de grenzen te openen.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:35 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Wat? De vaccins werken geweldig voor hoog risico groepen, en net als hier kunnen ze risicokinderen ook gewoon vaccineren...
Zie m'n post hieronder, Australië heeft in ieder geval besloten in de volgende fase niet meer voor eliminatie te gaan maar alleen ziekenhuiscijfers. ( @:gretzl oops, daar gaat hét zero covid voorbeeldland lol. Geloof er zelf trouwens niet meer in, ging mij alleen om normale leven terug en alles weer mogen, en dat hebben wij hier sneller XD)
Ja, de hele essentie van vrijheid is wel dat jij, of een overheid, niet voor mij bepaalt wat wel of niet mag omdat dat in jouw hoofdje al dan niet van niet-essentiële betekenis zou zijn.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:55 schreef bianconeri het volgende:
We mochten altijd alles en nee even naar de disco mogen en festivals mogen ondernemen is geen vrijheid.
Oh onder de 12. Ja true.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 05:01 schreef dodoria het volgende:
[..]
In NZ worden kinderen niet gevaccineerd voor COVID, dus voor kinderen in de risicogroepen is het wel degelijk een groot risico om de grenzen te openen.
Bij mijn weten worden kinderen onder de 12 in NL ook niet ingeënt, maar jij hebt andere informatie?
Wat essentieel is staat gewoon vast.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 07:47 schreef nostra het volgende:
Ja, de hele essentie van vrijheid is wel dat jij, of een overheid, niet voor mij bepaalt wat wel of niet mag omdat dat in jouw hoofdje al dan niet van niet-essentiële betekenis zou zijn.
Er is wel meer niet essentieel, voor zover je dat al objectief kan bepalen, maar dat maakt het wegnemen daarvan nog wel een inperking van vrijheid. Dat je die inperking vervolgens gerechtvaardigd vindt of niet is vers twee. Ik vind het vrij mesjogge om in deze fase überhaupt na te denken over (zulke) beperkingen, maar bon.quote:
Waar baseer je dat op? Dat is helemaal niet de sociale tendens in NZ op dit moment of het vorige jaar. Het leuke vrije sociale leven is als sinds mei 2020 niet meer op slot hier en de economie gaat behoorlijk goed.Dit topic gaat niet over NL of andere Europese landen, maar over down under.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 08:53 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Oh onder de 12. Ja true.
Geloof me, daar gaat niemand zich door laten tegenhouden. Kut voor Jantje, maar we willen weer normaal leven. Politici in Engeland zeggen al dat we het als de griep moeten gaan behandelen. En dat freedom day doorgaat zelfs als er nog 2 keer zoveel besmettingen zijn per dag 22 juli dan nu in Engeland. Omdat de ziekenhuisopnames laag blijven.
Het aantal kwetsbare kinderen slaat geen deuk in een pakje boter, daar gaat geen land de economie én het leuke vrije sociale leven langer voor op slot houden. Google vast voor een levensverzekering zou ik zeggen 🤣
Ik dacht dat toerisme een groot ding was in nz? Sloopt dat de economie niet?quote:Op zondag 4 juli 2021 04:27 schreef dodoria het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Dat is helemaal niet de sociale tendens in NZ op dit moment of het vorige jaar. Het leuke vrije sociale leven is als sinds mei 2020 niet meer op slot hier en de economie gaat behoorlijk goed.Dit topic gaat niet over NL of andere Europese landen, maar over down under.
Ja daar kom je weer met je economie gaat behoorlijk goed. Er was in 2020 een krimp en ook dit jaar is er een behoorlijke krimp in de export. En de lokale economie zoals al eerder uitgelegd is 'non sustainable' op de langere termijn.quote:Op zondag 4 juli 2021 04:27 schreef dodoria het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Dat is helemaal niet de sociale tendens in NZ op dit moment of het vorige jaar. Het leuke vrije sociale leven is als sinds mei 2020 niet meer op slot hier en de economie gaat behoorlijk goed.Dit topic gaat niet over NL of andere Europese landen, maar over down under.
Je lijkt er van uit te gaan dat de Nieuw-Zeelandse economie met name steunt op de export van goederen. De kosten van export zijn inderdaad gestegen, maar NZ verdient meer geld met andere takken van de economie.quote:Op zondag 4 juli 2021 18:51 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ja daar kom je weer met je economie gaat behoorlijk goed. Er was in 2020 een krimp en ook dit jaar is er een behoorlijke krimp in de export. En de lokale economie zoals al eerder uitgelegd is 'non sustainable' op de langere termijn.
De vele vluchten naar Australië maken wat goed qua export inkomsten, maar Nieuw Zeeland is op dit moment gedecimeerd op de Aziatische markt, o.a. Frankrijk en Denemarken doen daar op dit moment hele goede zaken, zeker op het gebied van zuivel, een positie die Nieuw Zeeland niet zomaar terug gaat krijgen.
Maar goed jij zou het wel beter weten, wat weet ik daar nou van werkend in de cargo wereld en 5 tot 6 x de tarieven kunnen vragen van en naar Nieuw Zeeland en dan nog schalen we de capaciteit af....
Heb je de afname van transport en warehousing gezien? -28%... Dus wat dat aangaande is het vanuit mijn perspectief export buiten OZ wel correct, 5-6x hogere prijzen en afschaling in capaciteit. Daar zit toch wel een pijnpunt met dergelijke percentages. Men maakt het nu goed door de lokale economie een opleving krijgt door binnenlandse bestedingen, en uiteraard de travel bubbel met OZ maakt het e.e.a. goed omdat dat altijd al de grootste handelspartner is.quote:Op maandag 5 juli 2021 05:06 schreef dodoria het volgende:
[..]
Je lijkt er van uit te gaan dat de Nieuw-Zeelandse economie met name steunt op de export van goederen. De kosten van export zijn inderdaad gestegen, maar NZ verdient meer geld met andere takken van de economie.
Dat er een krimp was in 2020 is niet gek natuurlijk. Daar kijkt ook niemand van op. de krimp was wel significant minder ernstig dan verwacht. Het tweede kwartaal van 2020 (eindigend in juni) zag een enorme krimp van 10.8% in GDP. Het derde kwartaal (sept 2020) zag al weer de terugkomst met een groei van 14.1%. Het is logisch dat zo'n enorm krimp kwartaal tijdens de lockdown in de jaarcijfers doorschijnt.
de export is inderdaad gedaald het afgelopen jaar, en zeker ook de afwezigheid van toerisme heeft effect, maar beiden maken maar een klein deel uit van de gehele economie. (voor een overzicht van de verschillende sectoren en hun aandeel in de economie van NZ, zie hier: https://www.stats.govt.nz(...)-to-new-zealands-gdp)
De zuivel prijs en export bijvoorbeeld is op dit moment hoger dan het in de afgelopen 5 jaar geweest is. Daling over het afgelopen kwartaal zat hem vooral in transport, postal & warehousing, electricity, gas & water, mijnbouw en visserij. De stijging van het GDP in het laatste kwartaal komt met name van de volgende sectoren: agricultuur, bosbouw, construction, manufacturing, wholesale, retail, horeca, en met name tech, scientific and professional services. Voor meer details, zie hier:https://www.stats.govt.nz(...)t-march-2021-quarter
Je zegt wel steeds dat het niet klopt, maar brengt geen feiten die je uitlatingen ondersteunen.
oh zeker ja! Gelukkig is warehousing and transport maar een zeer klein onderdeel van de economie, maar als daar je meeste contacten liggen, dan zal het zeker doom en gloom zijn voor degene in die sector, dat geloof ik graag. Want ook als een landelijke economie het gemiddled goed doet, kunnen er nog zeker veel schrijnende gevallen zijn voor wie het niet goed gaat. Ook al groeit een economie, als jouw bedrijf failliet gaat koop je daar natuurlijk niets voor.quote:Op maandag 5 juli 2021 20:50 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Heb je de afname van transport en warehousing gezien? -28%... Dus wat dat aangaande is het vanuit mijn perspectief export buiten OZ wel correct, 5-6x hogere prijzen en afschaling in capaciteit. Daar zit toch wel een pijnpunt met dergelijke percentages. Men maakt het nu goed door de lokale economie een opleving krijgt door binnenlandse bestedingen, en uiteraard de travel bubbel met OZ maakt het e.e.a. goed omdat dat altijd al de grootste handelspartner is.
Het probleem voor NZ zit vooral in de toekomst, andere landen kunnen veel eerder open, hebben een hogere economische groei, en door de plannen van Boris in de UK, die gaat maatregelen loslaten omdat het aantal ziekenhuisopnames beperkt blijft, maar door dit soort openstellingen moet Nieuw Zeeland gesloten grenzen houden, want openstellen van grenzen is invoer van de op dat moment besmettelijkste variant bij een slecht gevaccineerde bevolking die weinig tot geen blootstelling heeft gehad, dus daar zal het ziekenhuissysteem direct overbelast raken.
Ja, toerism is ruim 5% van het GDP, het is het grootste export product van het land. En bijne de helft daarvan is van buitenlandse toeristen. Dus de gesloten grenzen heven wel degelijk een flinke knauw wat dat betreft. Het feit dat de NZ'ers ook niet naar het buitenland op vakantie kunnen heeft wel gezorgd voor een stijging van het binnenlandse toerisme, maar niet in een dergelijke mate en niet op dezelfde plaatsen als waar het buitenlandse toerisme is weggevallen. Kiwi's doen andere dingen in eigen land dan buitenlandse toeristen. Bijvoorbeeld Milford Sound, een van de grootste trekpleisters voor buitenlandse toeristen. Iedere kiwi die daar 1 keer is geweest gaat daar niet nog een keer naar toe (ok, sommige wel natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel). Dus de toerisme inkomsten daar zijn enorm gekelderd.quote:Op zondag 4 juli 2021 10:46 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Ik dacht dat toerisme een groot ding was in nz? Sloopt dat de economie niet?
Maar als hier alles zou mogen zou ik ook niet echt wakker liggen idd...
Ik zou voor 3 gaan, ruimt lekker op. Maar ja, dat kan dan ook je Opa en Oma zijn.quote:Op dinsdag 23 februari 2021 19:20 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Er zijn in principe vier mogelijkheden:
1) R beneden 1 houden, waardoor introducties van buiten niet tot grote uitbraken leiden
2) gecontroleerd laten gaan (moeilijk en heeft vergelijkbare maatregen als 1 nodig)
3) Ongecontroleerd laten gaan. Dan krijg je waarschijnlijk cijfers als in Peru waar je jaarlijkse sterfte verdubbelt, tot het uitgeraasd is.
4) Ziekte echt het land uit krijgen en de grenzen goed dichthouden.
Nederland heeft toen het slecht ging voor 1 gekozen. Maar men had wel te laat door dat het slecht ging. Nu de effecten van het loslaten van dit principe waarschijnlijk pas na de verkiezingen duidelijk worden wil men wat losser worden.
Denemarken heeft met meer succes voor 1 gekozen. Vooral door sneller ingrijpen (niet perse door harder ingrijpen)
Australie en Nieuw-Zeeland kiezen voor 4. Als je dit vol kunt houden dan hoef je binnen de landsgrenzen niet veel beperkingen te hebben. Het helpt wel dat NZ maar drie serieuze ingangen heeft. Dat het Australie redelijk lukt verbaast me, maar de grenzen bewaken voor Australie is natuurlijk echt een stuk makkelijker dan voor de meeste Europese landen (zelfs dan voor Denemarken en Noorwegen).
Ik denk dat het beleid van deze landen echt niet mogelijk is voor Europese landen (buiten IJsland misschien) en dat we niet naar Australie en Nieuw-Zeeland moeten kijken als voorbeeld, maar naar Denemarken (en misschien Finland en Noorwegen). Grensbewaking wordt zo gigantisch moeilijk voor Nederland als je dezelfde vrijheden wilt hebben als in Nieuw-Zeeland en Australie, buiten dat je ook nog eens een paar maanden heel hard intern moet ingrijpen om de besmettingen hier weg te krijgen (4000 per dag is al veel en veel meer dan Melbourne had).
Dit is zeker niet onverwacht voor de experts. Een zelfde probleem zie je in Europa, waar veel infectieziekten afgelopen jaar veel minder aanwezig waren. Het zou me niet verbazen als we komende winter of de winter erna volle ICs door oa griep hebben.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 03:29 schreef dodoria het volgende:
Een ander onverwacht negatief bijverschijnsel van NZ's aanpak:
Vorig jaar waren er 0 griep doden en flinke ondersterfte. Er wordt gedacht dat social distancing, toename in hygiene, handen wassen etc, en de gesloten grenzen ervoor gezorgd heeft dat er bijna geen andere virussen het land in zijn gekomen, en deze ook niet door de hele bevolking gegaan zijn. 80% minder griep-achtige respiratory illnesses in 2020. Nadeel daarvan is dat nu de virussen wel het land in komen door de open bubbel met Australie en totaal geen social distancing meer, dat met name de peuters die vorig jaar al imminuteit zouden hebben opgebeouwd nu tegelijk met de huidige babies voor het eerst blootgesteld worden aan allerhande virussen. De kinder IC's liggen nu vol met veel meer babies dan normaal. Dan is covid dus buiten de deur gehouden, maar zitten zo met een andere baby-epidemie.
https://www.rnz.co.nz/new(...)us-rising-nationwide
Wanneer vindt die volgende fase dan plaats? Voorlopig is de regio Sydney nog gewoon in lockdown en proberen ze weer zo snel mogelijk terug te gaan naar nul.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:35 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Zie m'n post hieronder, Australië heeft in ieder geval besloten in de volgende fase niet meer voor eliminatie te gaan maar alleen ziekenhuiscijfers. ( @:gretzl oops, daar gaat hét zero covid voorbeeldland lol. Geloof er zelf trouwens niet meer in, ging mij alleen om normale leven terug en alles weer mogen, en dat hebben wij hier sneller XD)
Het belang van de grenzen wordt hier voortdurend aangehaald, maar helaas ook nogal eens als een drogreden gebruikt. Goed grensbewaking maakt het makkelijker om nieuwe virusimport te voorkomen, maar uiteindelijk is het gekozen beleid de belangrijkste factor. Check dit kaartje en zie hoe extreem Nederland nu afwijkt van Duitsland en België.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:47 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Vrij klote voor de miljoenen mensen in Sydney en omgeving die nu weer noodgedwongen in strenge lockdown zitten. Australië hoopte hun succesvolle containment-/eliminatiebeleid vol te kunnen houden totdat voldoende mensen gevaccineerd (immuun) waren, maar helaas loopt het daar nog niet zo hard met de vaccinatie.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 17:57 schreef groenen het volgende:
Aan Gretzl in het topic. Hoe duid jij de situatie in Austalie? In Sydney zitten mensen al 2 weken gevangen in hun huis en Delta-cases blijven oplopen.
Zodra genoeg mensen gevaccineerd zijn, zoals in dat artikel stond 😉quote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:21 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Wanneer vindt die volgende fase dan plaats? Voorlopig is de regio Sydney nog gewoon in lockdown en proberen ze weer zo snel mogelijk terug te gaan naar nul.
Dat het nu heel slecht gaat in Nederland is duidelijk. Besef trouwens wel dat als je kijkt naar het aantal doden waar goed zicht op is (onder de 70) NL minder doden per miljoen inwoners heeft dan Duitsland en Belgie. Duitsland heeft wel meer een beleid waarbij ieder leven telt en tachtigplussers nog volle behandeling op IC kunnen krijgen. In de oudere groepen redden ze wel levens.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:25 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Het belang van de grenzen wordt hier voortdurend aangehaald, maar helaas ook nogal eens als een drogreden gebruikt. Goed grensbewaking maakt het makkelijker om nieuwe virusimport te voorkomen, maar uiteindelijk is het gekozen beleid de belangrijkste factor. Check dit kaartje en zie hoe extreem Nederland nu afwijkt van Duitsland en België.
[ afbeelding ]
Denemarken is wel een goed Europees voorbeeld geweest op zich. Containment, zonder dat je de verwachting hebt dat het echt gaat lukken om de nul te halen. Maar consequent laagvliegen is ook al veel beter dan het Nederlandse beleid.
Het testen in Duitsland en België is voor degene die getest wordt niet zonder consequenties waardoor de bereidheid voor het testen flink lager ligt.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 19:58 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Dat het nu heel slecht gaat in Nederland is duidelijk. Besef trouwens wel dat als je kijkt naar het aantal doden waar goed zicht op is (onder de 70) NL minder doden per miljoen inwoners heeft dan Duitsland en Belgie. Duitsland heeft wel meer een beleid waarbij ieder leven telt en tachtigplussers nog volle behandeling op IC kunnen krijgen. In de oudere groepen redden ze wel levens.
Het Deense beleid is inderdaad beter dan het Nederlandse, zeker nu er een vaccin is en je niet op natuurlijke wijze richting veel besmettingen hoeft te gaan. Het is wel de vraag hoe lang het beleid vol te houden was geweest zonder vaccins (ook voor NL).
quote:Lockdown Sydney verlengd
De Australische deelstaat New South Wales heeft de lockdown in Sydney verlengd met nog eens twee weken. De premier van de deelstaat, Gladys Berejiklian, maakte dat bekend nadat er 97 nieuwe coronabesmettingen waren gemeld. Berejiklian zei eerder dat de lockdown alleen wordt opgeheven als er vrijwel geen besmetting meer wordt vastgesteld.
In Sydney zijn sinds 26 juni niet-essentiële winkels dicht en ook veel scholieren blijven thuis. Inwoners mogen alleen voor noodzakelijke activiteiten naar buiten, of om te sporten.
Sinds een eerste nieuwe besmetting half juni zijn er bijna 900 nieuwe geregistreerde gevallen bij gekomen. Door strikte maatregelen zijn er in het land relatief weinig besmettingen en coronagerelateerde sterfgevallen vastgesteld, respectievelijk 31.300 en 912. Het vaccineren van de bevolking verloopt stroef. Tot nu toe is minder dan 10 procent van de bevolking volledig ingeënt, een veel lager percentage dan andere westerse landen
Ja, ronduit belachelijk dat er hier in Nederland geen verplichte quarantaine maar dat je enkel vrijblijvende adviezen van de GGD krijgt zodra je besmet bent. Zo blijven veel Nederlanders schijt hebben aan de risico's om anderen te besmetten. Zeker een van de redenen waardoor de verschillen nu zo groot zijn.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 23:00 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het testen in Duitsland en België is voor degene die getest wordt niet zonder consequenties waardoor de bereidheid voor het testen flink lager ligt.
Consequenties zijn verplichte quarantaine en dergelijke die er in Nederland niet zijn, waardoor het soms beter is om het niet te weten, zeker als je geen klachten hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |