abonnement Unibet Coolblue
pi_198108146
Steeds meer blijkt overgewicht een belangrijke factor te zijn bij corona. Hoe meer overgewicht je hebt, hoe groter de kans dat je op de IC belandt. Toch lijkt het erop dat hier geen aandacht aan wordt besteed bij de aanpak van deze corona-crisis. Ik vraag me af: waarom niet?

Dit is een hardnekkig probleem, waar ook de suiker- en tabakslobby een rol in spelen, maar moeten we ook hier niet op in spelen? Nu door de huidige maatregelen ook de coronakilo's toenemen, neemt op dat vlak het gevaar van corona ook toe.

Hoe denken jullie hierover?



Bron
pi_198108181
Ik zou Bruls vragen wat hij vindt.
pi_198108198
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:09 schreef Jed1Gam het volgende:
Ik zou Bruls vragen wat hij vindt.
Die valt absoluut in die doelgroep idd.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 10:13:50 #4
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_198108236
Als alle dikzakken vorig jaar na de uitbraak verplicht op dieet waren gezet, hadden we nu geen zorg probleem en had alles weer normaal open geweest.
pi_198108274
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:13 schreef kibo het volgende:
Als alle dikzakken vorig jaar na de uitbraak verplicht op dieet waren gezet, hadden we nu geen zorg probleem en had alles weer normaal open geweest.
Overgewicht en roken (gaan vaak hand in hand) drukken sowieso zwaar op de zorg. Flink inzetten op dit probleem heeft dus echt heel veel voordelen. Niet alleen op financieel vlak en op t vlak van de zorg, maar ook op het gebied van levensgeluk en levensverwachting.
pi_198108609
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:09 schreef Jed1Gam het volgende:
Ik zou Bruls vragen wat hij vindt.
_O-
pi_198108629
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:16 schreef DW457 het volgende:

[..]

Overgewicht en roken (gaan vaak hand in hand) drukken sowieso zwaar op de zorg. Flink inzetten op dit probleem heeft dus echt heel veel voordelen. Niet alleen op financieel vlak en op t vlak van de zorg, maar ook op het gebied van levensgeluk en levensverwachting.
Ook alcohol drukt heeel zwaar op de zorg, voornamelijk de GGZ. Een zwaar ontmoedigingsbeleid lijkt mij een goed idee. Waarna later een compleet verbod volgt.
pi_198108955
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:41 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Ook alcohol drukt heeel zwaar op de zorg, voornamelijk de GGZ. Een zwaar ontmoedigingsbeleid lijkt mij een goed idee. Waarna later een compleet verbod volgt.
Een verbod vind ik te ver gaan en onwenselijk. Maar een suikertax en dat geld gebruiken om (snack)groentes goedkoper te maken, lijkt me niet verkeerd.
pi_198109044
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:03 schreef DW457 het volgende:

[..]

Een verbod vind ik te ver gaan en onwenselijk. Maar een suikertax en dat geld gebruiken om (snack)groentes goedkoper te maken, lijkt me niet verkeerd.
Niet nog meer belastingen, kom op zeg.
pi_198109100
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:08 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Niet nog meer belastingen, kom op zeg.
Niet nog meer dingen verbieden, kom op zeg.
pi_198109158
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:13 schreef DW457 het volgende:

[..]

Niet nog meer dingen verbieden, kom op zeg.
Alcoholverbod is hard nodig. Meer dan 1/3 van alle incidenten wordt gepleegd onder invloed van alcohol.
pi_198109216
Er moet per direct een verbod komen op tabak, alcohol, en alle voeding dat voor meer dan 40% uit vet of suiker bestaat.

Laat die bedrijven nu maar eens failliet gaan...

In combinatie met een ¤500 gift voor iedereen met een verpercentage onder de 15%, op eigen kosten te laten meten bij een commercieel bedrijf en elke 6 maanden aan te vragen.

Sportscholen moeten niet alleen open, maar ook subsisidie krijgen van de overheid. Op deze manier wordt ondernemersschap in sport gestimuleerd en krijg ook een sportieve maatschappij.

Ook subsidie voor mensen die in educatieve media vorm mensen help met fitter en gezond worden. Kan zijn via TV, blogs, social media, tijdschriften.

En als we dan toch de druk op het zorgstelsel laten afnemen dan kunnen we ook het ook verbieden om harder dan 80km/u te rijden. En alles daarboven is per direct rijbewijs inname. 30km/u wegen overscheiden direct inname en bellen achter het stuur direct inname.
pi_198109248
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:16 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Alcoholverbod is hard nodig. Meer dan 1/3 van alle incidenten wordt gepleegd onder invloed van alcohol.
Hier heb je vast een goede bron voor.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:20 schreef Sammeyzes het volgende:
Er moet per direct een verbod komen op tabak, alcohol, en alle voeding dat voor meer dan 40% uit vet of suiker bestaat.

Laat die bedrijven nu maar eens failliet gaan...

In combinatie met een ¤500 gift voor iedereen met een verpercentage onder de 15%, op eigen kosten te laten meten bij een commercieel bedrijf en elke 6 maanden aan te vragen.

Sportscholen moeten niet alleen open, maar ook subsisidie krijgen van de overheid. Op deze manier wordt ondernemersschap in sport gestimuleerd en krijg ook een sportieve maatschappij.

Ook subsidie voor mensen die in educatieve media vorm mensen help met fitter en gezond worden. Kan zijn via TV, blogs, social media, tijdschriften.

En als we dan toch de druk op het zorgstelsel laten afnemen dan kunnen we ook het ook verbieden om harder dan 80km/u te rijden. En alles daarboven is per direct rijbewijs inname. 30km/u wegen overscheiden direct inname en bellen achter het stuur direct inname.
Zo, jij wil een verbod op plezier en leuk leven, begrijp ik? Ik ben het eens dat er maatregelen nodig zijn, maar je kan ook overdrijven.
pi_198109300
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:22 schreef DW457 het volgende:

[..]

Hier heb je vast een goede bron voor.
[..]

Zo, jij wil een verbod op plezier en leuk leven, begrijp ik? Ik ben het eens dat er maatregelen nodig zijn, maar je kan ook overdrijven.
Ja die heb ik

https://www.google.nl/url(...)HgPxeWauLiDVcGt_FfJ_

Ik wil een verbod op alcohol, niet op plezier. Of is alcohol je enige plezier? Dan is een verbod helemaal een goed idee.
pi_198109335
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:22 schreef DW457 het volgende:

[..]

Hier heb je vast een goede bron voor.
[..]

Zo, jij wil een verbod op plezier en leuk leven, begrijp ik? Ik ben het eens dat er maatregelen nodig zijn, maar je kan ook overdrijven.
Overdrijven? Er zijn restaurant eigenaren met kinderen die meer dan 100k in de schulden zitten en hun huis moeten verkopen.

En drugs en ongezond leven is geen plezier, het is enkel tijdelijk je zorgen en onzekerheden even plat slaan. Geluk komt van zelf acceptatie en genieten van het moment, dat is het tegenover gestelde van drugs.

Daarnaast kunnen die zaken tijdelijk geimplementeerd worden als onderdeel van Corona bestrijding.
pi_198109337
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:27 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Ja die heb ik

https://www.google.nl/url(...)HgPxeWauLiDVcGt_FfJ_

Ik wil een verbod op alcohol, niet op plezier. Of is alcohol je enige plezier? Dan is een verbod helemaal een goed idee.
Ik ben tegen een alcoholverbod, maar alcohol is inderdaad één van de meest destructieve drugs die er bestaat. Het doet qua impact op persoon en omgeving niet onder voor menig andere harddrugs.
I'll give you something to do
  zaterdag 20 februari 2021 @ 11:41:34 #17
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_198109469
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:20 schreef Sammeyzes het volgende:

In combinatie met een ¤500 gift voor iedereen met een verpercentage onder de 15%, op eigen kosten te laten meten bij een commercieel bedrijf en elke 6 maanden aan te vragen.

Da's ook nog eens een leuke opsteker voor terminale kankerpatienten ^O^
pi_198109529
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:31 schreef Sammeyzes het volgende:

[..]

Overdrijven? Er zijn restaurant eigenaren met kinderen die meer dan 100k in de schulden zitten en hun huis moeten verkopen
.

En drugs en ongezond leven is geen plezier, het is enkel tijdelijk je zorgen en onzekerheden even plat slaan. Geluk komt van zelf acceptatie en genieten van het moment, dat is het tegenover gestelde van drugs.

Daarnaast kunnen die zaken tijdelijk geimplementeerd worden als onderdeel van Corona bestrijding.
Door alcohol?
pi_198109876
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:10 schreef DW457 het volgende:

[..]

Die valt absoluut in die doelgroep idd.
Laaggeleid bedoel je?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 20 februari 2021 @ 12:15:18 #20
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_198109899
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:31 schreef Sammeyzes het volgende:

[..]

Overdrijven? Er zijn restaurant eigenaren met kinderen die meer dan 100k in de schulden zitten en hun huis moeten verkopen.

Mooi toch?
De grootste bron van inkomsten van die eigenaren was precies wat jij wilt verbieden: alcohol.
pi_198109920
Ik blijf het een wonderlijk gegeven vinden dat je weet dat overgewicht een risicofactor is en vervolgens ook alle buitensport met een zeer beperkte besmettingskans onmogelijk gaat maken.

Het motto zou juist moeten zijn ga buiten sporten en gezonder eten en niet enkel voor corona.
pi_198110163
Ik vind dit inderdaad ook ontzettend krom. Snap ook niet waarom veel dikke mensen zelf niet zoiets hebben van “goh, misschien moet dit wel het moment zijn om af te vallen”. Het merendeel van de dikke mensen moet met een beetje wilskracht toch met gemak 2 a 3 kg per maand moeten kunnen afvallen.
pi_198110217
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:31 schreef Sammeyzes het volgende:

[..]

Overdrijven? Er zijn restaurant eigenaren met kinderen die meer dan 100k in de schulden zitten en hun huis moeten verkopen.

En drugs en ongezond leven is geen plezier, het is enkel tijdelijk je zorgen en onzekerheden even plat slaan. Geluk komt van zelf acceptatie en genieten van het moment, dat is het tegenover gestelde van drugs.

Daarnaast kunnen die zaken tijdelijk geimplementeerd worden als onderdeel van Corona bestrijding.
Daar gaat boter verbieden en iedereen dwingen als een bejaarde te rijden niets aan veranderen hoor.
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 12:48:59 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198110321
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:20 schreef Sammeyzes het volgende:
Er moet per direct een verbod komen op tabak, alcohol, en alle voeding dat voor meer dan 40% uit vet of suiker bestaat.

Laat die bedrijven nu maar eens failliet gaan...

In combinatie met een ¤500 gift voor iedereen met een verpercentage onder de 15%, op eigen kosten te laten meten bij een commercieel bedrijf en elke 6 maanden aan te vragen.

Sportscholen moeten niet alleen open, maar ook subsisidie krijgen van de overheid. Op deze manier wordt ondernemersschap in sport gestimuleerd en krijg ook een sportieve maatschappij.

Ook subsidie voor mensen die in educatieve media vorm mensen help met fitter en gezond worden. Kan zijn via TV, blogs, social media, tijdschriften.

En als we dan toch de druk op het zorgstelsel laten afnemen dan kunnen we ook het ook verbieden om harder dan 80km/u te rijden. En alles daarboven is per direct rijbewijs inname. 30km/u wegen overscheiden direct inname en bellen achter het stuur direct inname.
Over 'dictatoriaal' gesproken...

Duizend keer liever de maatregelen die nu gelden dan die krankzinnige dystopie van verboden die jij voorstaat. En dat allemaal omdat die zweethut dicht is.

PS: Alcohol en vet verbieden, dat gaat de horeca echt helpen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198110414
De drooglegging in de USA werkte heel goed, en drugs verbieden ook! Niemand gebruikt het meer......
Mensen moeten gewoon bewuster worden gemaakt van hun keuzes, en de belasting op gezonde artikelen zou vanzelf sprekend omlaag moeten.
pi_198110509
Ik denk niet dat er nu apart beleid gevoerd moet worden voor gezondheid en corona. Je hebt al het normale beleid vanuit de overheid qua gezond eten en bewegen. Als ik zie waar mensen nu al moeilijk over doen draaien ze echt door als er opeens gezegd wordt dat je af moet vallen om corona tegen te gaan. Ik denk wel dat er in het algemeen meer gedaan moet worden voor betere eetgewoonten.
xxx
pi_198110523
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:46 schreef DW457 het volgende:

[..]

Door alcohol?
Zonder de verkoop van alcohol in de jaren daarvoor hadden ze nog veel dieper in de schulden gezeten.
pi_198110544
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:02 schreef SoSolid het volgende:
Ik denk niet dat er nu apart beleid gevoerd moet worden voor gezondheid en corona. Je hebt al het normale beleid vanuit de overheid qua gezond eten en bewegen. Als ik zie waar mensen nu al moeilijk over doen draaien ze echt door als er opeens gezegd wordt dat je af moet vallen om corona tegen te gaan. Ik denk wel dat er in het algemeen meer gedaan moet worden voor betere eetgewoonten.
Heb je een concreet idee?
pi_198110644
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:05 schreef DW457 het volgende:

[..]

Heb je een concreet idee?
Met fabrikanten worden er nu telkens vrijwillige afspraken gemaakt over gezonde ingrediënten. Daar moeten gewoon consequenties aan zitten. Dus de vaak genoemde belastingen aanpassen, meer op vet en suiker en minder op groente en fruit. In Engeland is een suikertaks en direct na de invoering verlaagde fabrikanten het percentage suiker in frisdranken, dat werkt dus goed. Daarnaast moeten misleidende verpakkingen ook aangepast worden, yoghurt met fruit uit een pak is vaak ontzettend weinig fruit (2%) en veel suiker. Als je je er niet in verdiept kun je denken dat dat een prima product is. Ik las laatst ook dat 4 van de 5 aanbiedingen buiten de schijf van vijf valt, misschien kun (of wil je als maatschappij) niet te veel verbieden maar als er niet steeds opzichtige reclames en aanbiedingen zijn haal je het ook uit het zicht.

Edit: ik denk trouwens dat regelgeving voor fabrikanten beter werkt dan voor consumenten. Er zijn ook landen met een lage suikertaks die de consument betaalt zoals België. 1 cent per 25 cl. Dat werkt natuurlijk niet. Een hogere prijsstijging wel maar als een fabrikant onder een bepaald niveau moet blijven lijkt me dat het beste.

quote:
Een interessant praktijkvoorbeeld is de Mexicaanse taks op gesuikerde dranken, ingevoerd in januari 2014. Na invoering van de taks (10% prijsstijging), daalde de consumptie van gesuikerde dranken er met 7,6%. Opvallend: bij kwetsbare groepen daalde het verbruik zelfs met 11.7% . Een taks lijkt de gezondheidsongelijkheid dus niet te versterken, integendeel.


[ Bericht 7% gewijzigd door SoSolid op 20-02-2021 14:27:25 ]
xxx
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 13:20:40 #30
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_198110725
Kan dit topic ook zonder beledigingen aan andere users? Dankje....
pi_198111000
Ik las laatst dat mensen een bmi van 40 of hoger ook eerder gevaccineerd worden. Pis ik weer naast de pot met mijn bmi van 34 :(
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_198111515
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:16 schreef DW457 het volgende:

[..]

Overgewicht en roken (gaan vaak hand in hand) drukken sowieso zwaar op de zorg.
Onzin. Bovendien zijn het de gezond levenden met hun hoogbejaardheid die extreem zwaar op de zorg drukken. Iedereen moet maar solidair zijn en schokken zodat zij met hun demente hersens het verpleeghuis kunnen onderzeiken met hun kunstheupen en big pharma abonnement.

quote:
Flink inzetten op dit probleem heeft dus echt heel veel voordelen. Niet alleen op financieel vlak en op t vlak van de zorg, maar ook op het gebied van levensgeluk en levensverwachting.
Gaat alleen maar geld kosten. En geld opleveren aan de zorgindustrie. vandaar ook die fanatieke lobby, het gaat om honderden miljarden.

Nu met corona is overwgewicht eventjes duur. Maar roken helpt juist corona voorkomen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198111746
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:03 schreef DW457 het volgende:

[..]

Een verbod vind ik te ver gaan en onwenselijk. Maar een suikertax en dat geld gebruiken om (snack)groentes goedkoper te maken, lijkt me niet verkeerd.
Ik meen gelezen te hebben dat PVV een dergelijk standpunt in zijn programma heeft staan. Maar ik kan het mis hebben.
pi_198111784
Daar wordt al jaren en jaren aandacht aan gegeven, er zijn hele programma's opgezet om overgewicht aan te pakken. Dit wordt ook al vergoed door de verzekering.
Waarom denk je dat een nieuwe aanpak wel zal helpen als hetgeen er al jaren gebeurd niet heeft geholpen?

Daarnaast kan ik de tv niet aanzetten of ik hoor dat overgewicht een gevaar vormt voor covid.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198111795
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Onzin. Bovendien zijn het de gezond levenden met hun hoogbejaardheid die extreem zwaar op de zorg drukken. Iedereen moet maar solidair zijn en schokken zodat zij met hun demente hersens het verpleeghuis kunnen onderzeiken met hun kunstheupen en big pharma abonnement.
[..]

Gaat alleen maar geld kosten. En geld opleveren aan de zorgindustrie. vandaar ook die fanatieke lobby, het gaat om honderden miljarden.

Nu met corona is overwgewicht eventjes duur. Maar roken helpt juist corona voorkomen.
Dit is natuurlijk al lang nagerekend en een Nederlander die een jaar langer leeft, levert (over zijn gehele levensloop) netto 0,1 procent extra inkomsten op. Als dat jaar ook nog eens productief wordt ingezet is dat zelfs 1,1 procent, en als er ook nog langer wordt geleerd 1,4 procent. Dit is dus uitgesmeerd over een heel leven, ontwikkelingsjaren, productieve leven en gepensioneerd (inclusief verpleeghuisjaren). Gemiddeld over de hele bevolking geldt dus hoe langer je leeft, hoe meer je bijdraagt.

Roken kost volgens het RIVM gemiddeld 4,6 gezonde levensjaren, overgewicht 2,1 jaren, ernstig overgewicht 5,1, overmatig drankgebruik 0,9 en een gebrek aan lichaamsbeweging 1,2. Dat is dus allemaal misgelopen geld.

In totaal worden de kosten van overgewicht en obesitas op 3,2 miljard euro geschat. De maatschappelijke kosten van roken liggen rond de 2,5 miljard euro – iets meer dan de rokers aan accijns betalen dus dat kan ook nog omhoog. En daar zijn de verloren levensjaren nog niet bij opgeteld, puur de ziektekosten.

Dat roken corona helpt voorkomen kan ik niet terug vinden.
xxx
pi_198111798
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:02 schreef SoSolid het volgende:
Ik denk wel dat er in het algemeen meer gedaan moet worden voor betere eetgewoonten.
Nog meer? Waarom denk je dta dat wel gaat helpen als alle andere dingen in de afgelopen 10-20 jaar niet hebben geholpen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198111825
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nog meer? Waarom denk je dta dat wel gaat helpen als alle andere dingen in de afgelopen 10-20 jaar niet hebben geholpen?
Omdat er nu alleen maar advies wordt gegeven en geen belastingen worden geheven. Onder andere Engeland, Hongarije, Mexico een aantal steden in de VS zijn allemaal voorbeelden waar het werkt.
xxx
pi_198111833
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:58 schreef SoSolid het volgende:

[..]

Omdat er nu alleen maar advies wordt gegeven en geen belastingen worden geheven. Onder andere Engeland, Hongarije, Mexico een aantal steden in de VS zijn allemaal voorbeelden waar het werkt.
ah je wilt meer belasting gaan heffen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198111860
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ah je wilt meer belasting gaan heffen....
Eerder belasting verplaatsen, meer in de ene categorie (ongezond), minder in de andere categorie (gezond).
xxx
pi_198111913
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 12:36 schreef GS-Raw het volgende:
Ik vind dit inderdaad ook ontzettend krom. Snap ook niet waarom veel dikke mensen zelf niet zoiets hebben van “goh, misschien moet dit wel het moment zijn om af te vallen”. Het merendeel van de dikke mensen moet met een beetje wilskracht toch met gemak 2 a 3 kg per maand moeten kunnen afvallen.
Dit is te gemakkelijk gezegd. Eetverslavingen zijn ernstig en complex.
Het is niet dat er vóór corona geen risico's aan overgewicht kleefden, dus op een enkeling na zal dit extra risico niet opeens het verschil gaan maken.
I'll give you something to do
pi_198111967
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:55 schreef SoSolid het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk al lang nagerekend en een Nederlander die een jaar langer leeft, levert (over zijn gehele levensloop) netto 0,1 procent extra inkomsten op. Als dat jaar ook nog eens productief wordt ingezet is dat zelfs 1,1 procent, en als er ook nog langer wordt geleerd 1,4 procent. Dit is dus uitgesmeerd over een heel leven, ontwikkelingsjaren, productieve leven en gepensioneerd (inclusief verpleeghuisjaren). Gemiddeld over de hele bevolking geldt dus hoe langer je leeft, hoe meer je bijdraagt.

Roken kost volgens het RIVM gemiddeld 4,6 gezonde levensjaren, overgewicht 2,1 jaren, ernstig overgewicht 5,1, overmatig drankgebruik 0,9 en een gebrek aan lichaamsbeweging 1,2. Dat is dus allemaal misgelopen geld.

In totaal worden de kosten van overgewicht en obesitas op 3,2 miljard euro geschat. De maatschappelijke kosten van roken liggen rond de 2,5 miljard euro – iets meer dan de rokers aan accijns betalen dus dat kan ook nog omhoog. En daar zijn de verloren levensjaren nog niet bij opgeteld, puur de ziektekosten.
Het RIVM heeft in 2011 een harde berekening gemaakt, van de zorgkosten alleen en kwam erop uit dat rokers 60.000 per mensenleven minder kostten en vetkleppen 40.000 euro minder.

Aangezien dat voornamelijk in levensjaren na het pensioen zit komen daar AOW en pensioenen nog bij qua besparing. Hun bestedingen zijn niet relevant, want als je dat wat je daaraan uitspaart aan anderen geeft besteden die het ook. Dus dat gaan om enorme bedragen tegenover een paar dagen extra ziekteverzuim.

Die boodschap beviel natuurlijk niet dus toen moest een commercieel onderoeksbureautje met de boterzachte berekeningetjes aankomen.

quote:
Dat roken corona helpt voorkomen kan ik niet terug vinden.
Goh, hoe zou dat nou komen denk je?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198112002
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:01 schreef SoSolid het volgende:

[..]

Eerder belasting verplaatsen, meer in de ene categorie (ongezond), minder in de andere categorie (gezond).
dat komt in de praktijk neer op meer belasting heffen, want minder belasting binnen krijgen gebeurt niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198112094
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het RIVM heeft in 2011 een harde berekening gemaakt, van de zorgkosten alleen en kwam erop uit dat rokers 60.000 per mensenleven minder kostten en vetkleppen 40.000 euro minder.

Aangezien dat voornamelijk in levensjaren na het pensioen zit komen daar AOW en pensioenen nog bij qua besparing. Hun bestedingen zijn niet relevant, want als je dat wat je daaraan uitspaart aan anderen geeft besteden die het ook. Dus dat gaan om enorme bedragen tegenover een paar dagen extra ziekteverzuim.

Die boodschap beviel natuurlijk niet dus toen moest een commercieel onderoeksbureautje met de boterzachte berekeningetjes aankomen.
[..]

Goh, hoe zou dat nou komen denk je?
Ik heb ook wel eens zo'n 'onderzoek' gelezen dat rokers duurder waren. Las je wat dieper in dan hadden ze een x bedrag gekoppeld aan een levensjaar. En omdat rokers korten leven werd dat gewoon bij de kosten gegooid (gemiste jaren keer X bedrag) om het maar negatief te laten worden.

Onder aan de streep zijn rokers een godsgeschenk voor de maatschappij met de komende vergrijzing. Je zou ze moeten belonen ipv maar weer constant de accijnzen te verhogen.
pi_198112131
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het RIVM heeft in 2011 een harde berekening gemaakt, van de zorgkosten alleen en kwam erop uit dat rokers 60.000 per mensenleven minder kostten en vetkleppen 40.000 euro minder.

Aangezien dat voornamelijk in levensjaren na het pensioen zit komen daar AOW en pensioenen nog bij qua besparing. Hun bestedingen zijn niet relevant, want als je dat wat je daaraan uitspaart aan anderen geeft besteden die het ook. Dus dat gaan om enorme bedragen tegenover een paar dagen extra ziekteverzuim.

Die boodschap beviel natuurlijk niet dus toen moest een commercieel onderoeksbureautje met de boterzachte berekeningetjes aankomen.
Een wrange paradox.
Geld hoort sowieso niet de primaire reden zijn om mensen gezonder te laten leven, en dat is het dus blijkbaar ook niet.
Het is meer dat je iedereen een gezond, lang leven gunt. En als je ziet hoeveel ellende mensen zich door hun levensstijl op de hals halen - hoe 'goedkoop' dat voor de maatschappij ook is - dan is dat eigenlijk best wel triest.
I'll give you something to do
pi_198112223
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:03 schreef DW457 het volgende:

[..]

Een verbod vind ik te ver gaan en onwenselijk. Maar een suikertax en dat geld gebruiken om (snack)groentes goedkoper te maken, lijkt me niet verkeerd.
Waarom zou iemand met een gezond gewicht/vetpercentage meer moeten betalen voor bijvoorbeeld druivensuiker of zelfs fastfood omdat een ongeremde vraatzuchtige zich morbide obees vreet?
pi_198112586
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:07 schreef galantis het volgende:

[..]
dus op een enkeling na zal dit extra risico niet opeens het verschil gaan maken.
Maar de ic’s liggen toch vol met obesitas mensen? En ik dacht dat het hele beleid er met name op gericht is om de ic’s te ontlasten.
pi_198112631
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:47 schreef Sicstus het volgende:
Ik las laatst dat mensen een bmi van 40 of hoger ook eerder gevaccineerd worden. Pis ik weer naast de pot met mijn bmi van 34 :(
Het lijkt mij sowieso een erg ongemakkelijk gevoel als ik voorrang zou krijgen voor een vaccin enkel omdat ik te dik ben.
pi_198112739
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:01 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Maar de ic’s liggen toch vol met obesitas mensen? En ik dacht dat het hele beleid er met name op gericht is om de ic’s te ontlasten.
Onder andere ja.
Voor de samenleving kan het wel degelijk een verschil maken, maar ik bedoel dat het voor henzelf niets uitmaakt. Obesen nemen dat voor lief, net als de hele waslijst aan andere ongemakken en aandoeningen waar zij vroegtijdig mee te maken krijgen.
I'll give you something to do
pi_198112757
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:01 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Maar de ic’s liggen toch vol met obesitas mensen? En ik dacht dat het hele beleid er met name op gericht is om de ic’s te ontlasten.
Dat klopt inderdaad en dat gebeurt met maatregelen die snel effect hebben. Aangezien al 20 jaar men probeert om obese mensen te laten afvallen zijn dat geen snelle maatregelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198112855
Obese mensen zijn ziek of hebben ziektes en die los je niet op met een beetje wilskracht. Dat lijf is nl ziek/verziekt, letterlijk. Al laat je ze 50 kg afvallen dan is dat lijf nog steeds niet op orde en dat zijn complexe processen die je niet zomaar oplost. Al denkt de buitenwereld heel graag dat je gewoon even wat minder moet gaan eten en wat karakter moet tonen. Voor hen is het een gevecht tegen de bierkaai want dat lijf werkt inmiddels al niet meer mee.

Ik heb veel mensen begeleid, ook groepen en sommige mensen redden het maar die hebben dan ergens nog de mazzel gehad dat ze obees zijn zonder al teveel schade maar de meesten redden dat niet en als je weet hoe een lijf werkt wanneer dat uit balans is dan is het een heel logisch verhaal.
Mooi kut want op begrip hoef je niet te rekenen, demense vinden dat je wat karakter moet hebben.

Dat wat men hier een zweetschuur vindt, daar gebeurt wel meer dan alleen wat zweten en spieren aanmaken. Daar wordt nl wel degelijk gewerkt aan gezondheid, ook preventief en daarnaast ontlast men de zorg.

Het is wel de groep die de zorg flink belast momenteel en dat is voor geen van de partijen ideaal dus ben dus ook enorm voor juist het vaccineren van die groep.
Go hard or go home
pi_198113030
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:19 schreef Noek het volgende:
en die los je niet op met een beetje wilskracht.
Het traject van wat zwaarder maar nog niet ongezond naar obees voorkom je echter wel met wat wilskracht en zelfinzicht, tenzij er sprake is van lichamelijke of psychische ziektebeelden of bepaald medicijngebruik dat aan de gewichtstoename ten grondslag ligt.
pi_198113107
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:32 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Het traject van wat zwaarder maar nog niet ongezond naar obees voorkom je echter wel met wat wilskracht en zelfinzicht, tenzij er sprake is van lichamelijke of psychische ziektebeelden of bepaald medicijngebruik dat aan de gewichtstoename ten grondslag ligt.
Nou ja, dat begint soms onbewust al in de opvoeding. Een kind wat overgewicht heeft is echt al fucked.
Zo'n kind heeft geen notie van wilskracht of wat goed voor hem/haar is, die neemt gewoontes over en laat zich voeden.
Maar er is idd een proces voor obesitas maar ergens gaat de rem eraf en dat kan ook psychisch ingegeven zijn.
Het is iig wél een proces en is meer dan enkel karakter.
Go hard or go home
pi_198113185
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:32 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Waarom zou iemand met een gezond gewicht/vetpercentage meer moeten betalen voor bijvoorbeeld druivensuiker of zelfs fastfood omdat een ongeremde vraatzuchtige zich morbide obees vreet?
Weet je nog die grondwet enzo die jij in de covid-topics zo heilig acht? Die voorkomt ook dat je dikke mensen financieel kan discrimineren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2021 16:46:28 ]
pi_198113188
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:32 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Het traject van wat zwaarder maar nog niet ongezond naar obees voorkom je echter wel met wat wilskracht en zelfinzicht, tenzij er sprake is van lichamelijke of psychische ziektebeelden of bepaald medicijngebruik dat aan de gewichtstoename ten grondslag ligt.
Ik denk dat mensen die het zover laten komen dat ze echt obees worden sowieso al in ieder geval last hebben van psychische ziektebeelden. Als het alleen wilskracht en zelfinzicht zou zijn, zou niemand het toch ooit zover laten komen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198113347
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen die het zover laten komen dat ze echt obees worden sowieso al in ieder geval last hebben van psychische ziektebeelden. Als het alleen wilskracht en zelfinzicht zou zijn, zou niemand het toch ooit zover laten komen?
Het schijnt dat een eetverslaving en jezelf hierdoor verwoesten ook in hetzelfde straatje als drugs en drankverslaving valt. Maar eerlijk gezegd merk ik ook wel dat ik bij dikke mensen denk; “kom op man, laat die zak chips eens staan en kom eens in beweging”. Al is dat natuurlijk ook veel te simpel gedacht.
pi_198113371
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:46 schreef DW457 het volgende:

[..]

Weet je nog die grondwet enzo die jij in de covid-topics zo heilig acht? Die voorkomt ook dat je dikke mensen financieel kan discrimineren.
Ik pleit tegen een belasting op voedingsmiddelen die van zichzelf helemaal niet ongezond zijn, zelfs als die erin gerommeld wordt door bepaalde andere voedingsmiddelen initieel even te subsidieren. Er is hier geen sprake van ongezonde voedingsmiddelen maar van ongezond eetgedrag en dat bestrijd je niet door het te belasten maar door bewust te maken.
pi_198113404
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:03 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ik pleit tegen een belasting op voedingsmiddelen die van zichzelf helemaal niet ongezond zijn, zelfs als die erin gerommeld wordt door bepaalde andere voedingsmiddelen initieel even te subsidieren. Er is hier geen sprake van ongezonde voedingsmiddelen maar van ongezond eetgedrag en dat bestrijd je niet door het te belasten maar door bewust te maken.
Gemak en kosten spelen wel een erg grote rol. Het is bizar dat gezond eten zoveel duurder is dan ongezond eten. Dat is niet ok en kan goed verholpen worden met een suiker- en/of vettax.
pi_198113460
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:06 schreef DW457 het volgende:

[..]

Gemak en kosten spelen wel een erg grote rol. Het is bizar dat gezond eten zoveel duurder is dan ongezond eten. Dat is niet ok en kan goed verholpen worden met een suiker- en/of vettax.
Volgens mij was er een lager belastingstarief dat gold voor bepaalde "gezonde" voedingsmiddelen en is dat juist opgeheven. Ik zie niets in voeding die in principe helemaal niet ongezond is als je er op een niet debiele manier mee omgaat duurder maken omdat er op een niet debiele manier mee omgaan sommigen te veel gevraagd lijkt.

Er is niets mis met vet of suiker maar wél met vraatzucht. Kom maar met een postbus 51 campagne dat je helemaal niet healthy at every size kunt zijn; dat licht overgewicht een goede gezondheid niet in de weg hoeft te staan maar obesitas wél, zelfs als je dat in je jongere jaren nog niet per se direct merkt. :W
pi_198113502
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:10 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Volgens mij was er een lager belastingstarief dat gold voor bepaalde "gezonde" voedingsmiddelen en is dat juist opgeheven. Ik zie niets in voeding die in principe helemaal niet ongezond is als je er op een niet debiele manier mee omgaat duurder maken omdat er op een niet debiele manier mee omgaan sommigen te veel gevraagd lijkt.

Er is niets mis met vet of suiker maar wél met vraatzucht. Kom maar met een postbus 51 campagne dat je helemaal niet healthy at every size kunt zijn; dat licht overgewicht een goede gezondheid niet in de weg hoeft te staan maar obesitas wél, zelfs als je dat in je jongere jaren nog niet per se direct merkt. :W
Suiker, zeker in combinatie met vet, zijn bewezen verslavend. Meer nog dan cocaïne.

Maar goed, zoals altijd zitten we weer in een impasse. Ik vind jouw mening debiel en jij die van mij en we gaan elkaar hoe dan ook niet overtuigen.
pi_198113505
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:06 schreef DW457 het volgende:

[..]

Gemak en kosten spelen wel een erg grote rol. Het is bizar dat gezond eten zoveel duurder is dan ongezond eten. Dat is niet ok en kan goed verholpen worden met een suiker- en/of vettax.
Vind je dat?
Mijn gezonde maaltjes zijn zoveel goedkoper dan dat ik vette afhaal haal bijv.
Zeker wanneer je een goede groentenkraam op de markt hebt, ziek goedkoop zelfs!
Go hard or go home
pi_198113519
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:13 schreef Noek het volgende:

[..]

Vind je dat?
Mijn gezonde maaltjes zijn zoveel goedkoper dan dat ik vette afhaal haal bijv.
Zeker wanneer je een goede groentenkraam op de markt hebt, ziek goedkoop zelfs!
Bij de gemiddelde supermarkt, zeker. Kijk eens wat patat en een paar frikandellen kosten t.o.v. een goede groentemaaltijd.
pi_198113540
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:13 schreef DW457 het volgende:
Suiker, zeker in combinatie met vet, zijn bewezen verslavend. Meer nog dan cocaïne.
Juist, suiker en vet zijn verslavender dan cocaine. Misschien moet ik dus maar recreatief crack gaan gebruiken als ik met zo'n veel zwaarder middel goed om kan gaan/mate weet te houden. :') _O-

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:13 schreef DW457 het volgende:

[..]

Maar goed, zoals altijd zitten we weer in een impasse. Ik vind jouw mening debiel en jij die van mij en we gaan elkaar hoe dan ook niet overtuigen.
Tja de impasse is dat jij mij met flinterdunne onderbouwing op wil sluiten en mijn eten duurder wil maken. :') En dan begint over hoe ik het niet op zou hebben met rechten/vrijheden. :')
pi_198113542
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:14 schreef DW457 het volgende:

[..]

Bij de gemiddelde supermarkt, zeker. Kijk eens wat patat en een paar frikandellen kosten t.o.v. een goede groentemaaltijd.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Koop een zak aardappelen, eet met de seizoenen mee en doe wat kalm aan met vlees en je komt een heel eind. Ook pot/blikgroenten kost geen hol.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:19:15 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198113584
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:06 schreef DW457 het volgende:

[..]

Gemak en kosten spelen wel een erg grote rol. Het is bizar dat gezond eten zoveel duurder is dan ongezond eten. Dat is niet ok en kan goed verholpen worden met een suiker- en/of vettax.
Dat gezond eten duurder is dan ongezond eten geldt volgens mij veel meer voor de VS dan voor Nederland, hier valt het allemaal wel mee met de prijzen van gezond eten.
Ik vind het veel kwalijker dat er van allerlei ongezond eten vervolgens een "minder ongezonde" versie komt waar wat vet uitgehaald is en/of de suiker vervangen is door zoetstoffen. Wat het nog steeds geen gezond eten of drinken maakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198113585
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:13 schreef Noek het volgende:

[..]

Vind je dat?
Mijn gezonde maaltjes zijn zoveel goedkoper dan dat ik vette afhaal haal bijv.
Zeker wanneer je een goede groentenkraam op de markt hebt, ziek goedkoop zelfs!
Klopt. Alleen moet je daar dan iets mee. Je moet het bereiden. Dan moet je al weten hoe het allemaal heet en wat je ermee zou kunnen doen. Dan moet je oefenen met er een lekkere maaltijd van maken en dat kost tijd en moeite. Een paar frikandellen en wat friet in de frituur gooien is een stuk gemakkelijker.

Ik denk dat dat best een van de dingen is waar veel mensen tegenaan lopen: geen flauw idee hebben wat ze met die groenten kunnen doen. Een lap vlees in een berg jus gooien en bakken lukt nog wel, maar dat je met groente ook iets anders kunt doen dan tot snot koken (wat ook niet bevorderlijk is voor de smaak) en hoe je dat dan doet, betekent nieuwe skills aanleren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198113628
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:16 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Koop een zak aardappelen, eet met de seizoenen mee en doe wat kalm aan met vlees en je komt een heel eind. Ook pot/blikgroenten kost geen hol.
Dan te bedenken dat vlees al goedkoop wordt aangeboden en dat kun je terugzien aan het lieven van een dier maar dat is een ander verhaal. Dat is nl wel zo, biologisch vlees is echt wel flink als je dat met een gezin wil gaan eten.
Go hard or go home
pi_198113656
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:16 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Juist, suiker en vet zijn verslavender dan cocaine. Misschien moet ik dus maar recreatief crack gaan gebruiken als ik met zo'n veel zwaarder middel goed om kan gaan/mate weet te houden. :') _O-
[..]

Tja de impasse is dat jij mij met flinterdunne onderbouwing op wil sluiten en mijn eten duurder wil maken. :') En dan begint over hoe ik het niet op zou hebben met rechten/vrijheden. :')
Over de kwaliteit van de argumenten verschillen we van mening. Wat ik jammer vind is dat jij het altijd nodig vindt om heel denigrerend te doen. Dat getuigt van weinig respect en dat vind ik jammer. Dat maakt de discussie gewoon niet leuk en dan besteed ik mijn tijd liever aan iets wat ik wel leuk vind.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:24:56 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198113673
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:14 schreef DW457 het volgende:

[..]

Bij de gemiddelde supermarkt, zeker. Kijk eens wat patat en een paar frikandellen kosten t.o.v. een goede groentemaaltijd.
Nou.... ga eens voor een gezin patat en frikandellen halen bij de snackbar, dat is echt niet goedkoper dan zelf koken met verse groenten, kunnen ze nog biologisch zijn ook, alleen biologisch vlees gaat je waarschijnlijk niet lukken voor die prijs.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198113693
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:21 schreef Noek het volgende:

[..]

Dan te bedenken dat vlees al goedkoop wordt aangeboden en dat kun je terugzien aan het lieven van een dier maar dat is een ander verhaal. Dat is nl wel zo, biologisch vlees is echt wel flink als je dat met een gezin wil gaan eten.
Het zou een gezin over de drempel kunnen helpen van niet iedere dag vlees, maar een of twee keer per week en dan de duurdere, biologische versie. Maar dan moet het goedkope vlees eigenlijk verdwijnen, want anders blijft men daar toch naar grijpen, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198113708
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou.... ga eens voor een gezin patat en frikandellen halen bij de snackbar, dat is echt niet goedkoper dan zelf koken met verse groenten, kunnen ze nog biologisch zijn ook, alleen biologisch vlees gaat je waarschijnlijk niet lukken voor die prijs.
Afhalen is sowieso duurder. Ik had het over de supermarkt, anders is het sowieso een non-vergelijking.

Hoewel: gezond eten bestellen is ook duurder dan ongezond.
pi_198113743
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:23 schreef DW457 het volgende:

[..]

Over de kwaliteit van de argumenten verschillen we van mening. Wat ik jammer vind is dat jij het altijd nodig vindt om heel denigrerend te doen. Dat getuigt van weinig respect en dat vind ik jammer. Dat maakt de discussie gewoon niet leuk en dan besteed ik mijn tijd liever aan iets wat ik wel leuk vind.
Tja ik vind mensen die mij heel concreet in mijn huis op willen sluiten en mijn eten duurder willen maken nou eenmaal niet leuk, je hebt geen enkele feitelijke basis om het nut van de avondklok mee te onderbouwen en gaat voorbij aan het feit dat die helemaal niet is ingevoerd om de zorg te ontzien maar om zogenaamd het openen van de scholen weer mogelijk te maken wat zonder twijfel gepaard zal gaan met een grote stijging van het aantal besmettingen wat weer reden zal zijn voor eindeloze verlenging van de avondklok.

Ik mag dus niet meer 's avonds rond een uur of 22:00 een rondje wandelen of hardlopen - waarbij ik niemand zie/spreek - zogenaamd vanwege een virus omdat de scholen waarbij wél flink transmissie zal plaatsvinden weer open moeten. 8)7 |:(

En omdat sommige mensen enorm veel eten en vrijwel niet bewegen, moet die ene keer dat ik eens een patatje haal dat flink duurder worden en moet misschien zelfs alles met suiker erin flink duurder worden. :')

Ik zie helemaal niets in het belachelijke land dat jij voorstaat. :W
pi_198113764
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het zou een gezin over de drempel kunnen helpen van niet iedere dag vlees, maar een of twee keer per week en dan de duurdere, biologische versie. Maar dan moet het goedkope vlees eigenlijk verdwijnen, want anders blijft men daar toch naar grijpen, denk ik.
Merk wel dat in mijn omgeving (wat tricky is want ik zit in the health branche) er heel bewust voor wordt gekozen om ook alternatieven te eten. Maar dat zie je ook wel in de supermarkt. Ik ben vega vanaf mn 7e af en aan dus heb echt wel gezien hoe de alternatieven zijn uitgebreid de afgelopen jaren en dat schap wordt steeds groter. Nu eet ik enkel plantaardig en ook dat zie je terug bij de zuivel en door de hele Appie heen bijv.
Plantaardig is dan wel weer duurder maar soit.
Go hard or go home
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:31:31 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198113776
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:26 schreef DW457 het volgende:

[..]

Afhalen is sowieso duurder. Ik had het over de supermarkt, anders is het sowieso een non-vergelijking.

Hoewel: gezond eten bestellen is ook duurder dan ongezond.
We hebben niet eens een frituurpan of airfryer, dus als hier een keer patat gegeten wordt dan is het afhaal, en dat is van alles, maar niet goedkoop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198113778
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:26 schreef DW457 het volgende:

[..]

Afhalen is sowieso duurder. Ik had het over de supermarkt, anders is het sowieso een non-vergelijking.

Hoewel: gezond eten bestellen is ook duurder dan ongezond.
Als je gaat rekenen op basis van kcal/¤ zullen de relatief ongezonde producten iig oververtegenwoordigd zijn in de top. Relatief gezonde kcalrijke voeding zoals ongebrande noten is namelijk alweer relatief prijzig.

Van mij mag dat tij best een beetje kunstmatig gekeerd worden.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:35:15 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198113832
Overigens hebben wij een groentenpakket van een lokale biologische tuinder, daar ook gelijk een biologisch fruitpakket bij dus voor ¤ 20 per week hebben we voor ons gezin (3 pers.) groenten en fruit, en meestal komen we daar wel aardig mee uit, ik koop er alleen nog druiven bij omdat ik 's morgens druiven met yoghurt en muesli eet.

Al met vind ik dat niet duur, zeker niet voor biologische groenten en fruit en het leuke is dat er ook allerlei dingen bij zitten die we helemaal nog niet kenden, je moet er alleen wel tegen kunnen dat je die week de groenten eet die in het pakket zitten, dat dan wel weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198113838
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:30 schreef Noek het volgende:

[..]

Merk wel dat in mijn omgeving (wat tricky is want ik zit in the health branche) er heel bewust voor wordt gekozen om ook alternatieven te eten. Maar dat zie je ook wel in de supermarkt. Ik ben vega vanaf mn 7e af en aan dus heb echt wel gezien hoe de alternatieven zijn uitgebreid de afgelopen jaren en dat schap wordt steeds groter. Nu eet ik enkel plantaardig en ook dat zie je terug bij de zuivel en door de hele Appie heen bijv.
Plantaardig is dan wel weer duurder maar soit.
Gelukkig zijn er steeds meer alternatieven, worden die ook beter en lekkerder en is er ook meer aandacht voor. In mijn omgeving (niet health branche, maar wel veel mensen die erg bewust omgaan met wat ze eten onder andere) zie ik ook steeds meer mensen die deels vegetarisch eten en als men vlees eet voor duurzaam en biologisch gaat. Ik zie daar wel een verschuiving, gelukkig.
Maar ik denk dat veel mensen met ernstig overgewicht van oorsprong al niet uit een omgeving komen waar veel aandacht is voor wat we nu precies in onze mond stoppen. Helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:36:29 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198113850
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:31 schreef SignificanteAnder het volgende:

[..]

Als je gaat rekenen op basis van kcal/¤ zullen de relatief ongezonde producten iig oververtegenwoordigd zijn in de top. Relatief gezonde kcalrijke voeding zoals ongebrande noten is namelijk alweer relatief prijzig.

Van mij mag dat tij best een beetje kunstmatig gekeerd worden.
De ongezouten pinda's en cashewnoten zijn zelfs duurder dan de gezouten ;(
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198113858
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:35 schreef Leandra het volgende:
Overigens hebben wij een groentenpakket van een lokale biologische tuinder, daar ook gelijk een biologisch fruitpakket bij dus voor ¤ 20 per week hebben we voor ons gezin (3 pers.) groenten en fruit, en meestal komen we daar wel aardig mee uit, ik koop er alleen nog druiven bij omdat ik 's morgens druiven met yoghurt en muesli eet.

Al met vind ik dat niet duur, zeker niet voor biologische groenten en fruit en het leuke is dat er ook allerlei dingen bij zitten die we helemaal nog niet kenden, je moet er alleen wel tegen kunnen dat je die week de groenten eet die in het pakket zitten, dat dan wel weer.
En je moet er tijd en aandacht aan besteden om iets met die groenten te doen. Voor veel mensen is dat niet wat eten moet zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198113863
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:29 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Tja ik vind mensen die mij heel concreet in mijn huis op willen sluiten en mijn eten duurder willen maken nou eenmaal niet leuk, je hebt geen enkele feitelijke basis om het nut van de avondklok mee te onderbouwen en gaat voorbij aan het feit dat die helemaal niet is ingevoerd om de zorg te ontzien maar om zogenaamd het openen van de scholen weer mogelijk te maken wat zonder twijfel gepaard zal gaan met een grote stijging van het aantal besmettingen wat weer reden zal zijn voor eindeloze verlenging van de avondklok.

Ik mag dus niet meer 's avonds rond een uur of 22:00 een rondje wandelen of hardlopen - waarbij ik niemand zie/spreek - zogenaamd vanwege een virus omdat de scholen waarbij wél flink transmissie zal plaatsvinden weer open moeten. 8)7 |:(

En omdat sommige mensen enorm veel eten en vrijwel niet bewegen, moet die ene keer dat ik eens een patatje haal dat flink duurder worden en moet misschien zelfs alles met suiker erin flink duurder worden. :')

Ik zie helemaal niets in het belachelijke land dat jij voorstaat. :W
Dus omdat je die discussie niet van me kon winnen, heb je besloten zo neerbuigend naar mij toe te doen? Ok, sneu.

Je doet nu net alsof ik jou de avondklok persoonlijk heb opgelegd. :')

Voor jouw beeld: ik ben helemaal niet pro-avondklok, maar wel anti bullshitargumenten die door Engelfans de wereld in worden geslingerd.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:40:20 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198113908
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En je moet er tijd en aandacht aan besteden om iets met die groenten te doen. Voor veel mensen is dat niet wat eten moet zijn.
Nou, dat was het punt hier niet zo, N kookt graag, hoewel hij er wel wat moeite mee heeft dat hij dus idd niet kan beslissen wat er gegeten wordt, want dat is al min of meer besloten.
Ik vind het juist super want daarmee eten we vooral seizoensgroenten (en fruit) in het seizoen, en je was tegenwoordig al bijna kwijt dat bepaalde groenten en fruit in bepaalde seizoenen in NL helemaal niet zo logisch zijn.

Ik moet nu nog eens even bedenken wat we met de rammenas gaan doen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198113960
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:37 schreef DW457 het volgende:
Je doet nu net alsof ik jou de avondklok persoonlijk heb opgelegd.
Jij vormt mede het maatschappelijke draagvlak voor de avondopsluiting en meent zelfs - ten onrechte - dat er een feitelijke basis voor zou zijn waarvoor/waarover je je expliciet uitspreekt, dus ja, dat doe je wel. :W

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:37 schreef DW457 het volgende:
Voor jouw beeld: ik ben helemaal niet pro-avondklok, maar wel anti bullshitargumenten die door Engelfans de wereld in worden geslingerd.
Ik ben helemaal geen fan van Willem Engel. Op het punt van een avondklok en maatschappelijke of liever bestuurlijke uitsluiting van ongevaccineerden lijken zijn standpunten toevallig redelijk overeen te komen met de mijne. ^O^

Dat hij zich na die eerste rechtszaak dan weer verheugde op grootse feesten op pleinen.. tja. |:( :') Ik zou me verheugen op een onschuldige avondwandeling of een rondje hardlopen na 21:00 waarmee ik niemand zou hinderen laat staan in gevaar zou brengen maar waarvoor ik nu wel beboet zou worden, de politie achter me aan zou krijgen. :')
pi_198114117
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:16 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Alcoholverbod is hard nodig. Meer dan 1/3 van alle incidenten wordt gepleegd onder invloed van alcohol.
Dan moet je juist niet drinken verbieden.
pi_198114430
Tja, het is en blijft een cultuur ding.
De Nederlandse cultuur is er altijd al een geweest van niet genieten. Dat zie je in de voeding, die niet te hachelen is. Daar steken 2 dingen de kop boven uit, zoete meuk en meuk van de frituur.

Daarnaast is er een cultuur van werken, werken, werken, en de rest doe je maar in je eigen tijd.

Neem zoals wel vaker Denemarken, ook een land dat gebukt gaat onder de protestantse mores, maar waar dankzij de cultuur van lekker gezond eten, genoeg vrije tijd en sporten, er voor heeft gezorgd dat slechts 17% van de volwassen overgewicht heeft.

En Denemarken heeft tegelijkertijd aangetoond dat vet en suikertaxen niet werken.

Er is geen makkelijk oplossing zoals belastingen of andere vormen van straffen (typisch Nederlands gedachte: wie niet luisteren wil moet maar voelen), de volledige Nederlandse cultuur en maatschappij zal op de schop moeten, als overgewicht onder volwassen wil laten afnemen.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_198116008
Er gaan jaarlijks vele tienduizenden mensen dood aan de gevolgen van roken, overmatig alcoholgebruik en overgewicht, wat dan weer vooral veroorzaakt wordt door een overmaat aan suiker. Het is schokkend dat de overheid wel het hele land op slot gooit voor een virus waar 0,25% van de mensen dood aan gaat (wat ook nog eens doorgaans de mensen zijn die overmatig roken, drinken en suiker eten), terwijl er absoluut niets gedaan wordt tegen die veel grotere doodsoorzaken.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_198116559
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:30 schreef Noek het volgende:

[..]

Merk wel dat in mijn omgeving (wat tricky is want ik zit in the health branche) er heel bewust voor wordt gekozen om ook alternatieven te eten. Maar dat zie je ook wel in de supermarkt. Ik ben vega vanaf mn 7e af en aan dus heb echt wel gezien hoe de alternatieven zijn uitgebreid de afgelopen jaren en dat schap wordt steeds groter. Nu eet ik enkel plantaardig en ook dat zie je terug bij de zuivel en door de hele Appie heen bijv.
Plantaardig is dan wel weer duurder maar soit.
Heb zelf geen idee hoeveel het in de afgelopen jaren is verbeterd, maar sinds een half jaar eet ik vrijwel alleen nog maar vleesvervangers, maar dat is eigenlijk helemaal niet zoveel duurder van wat ik zie. Helemaal niet als je het in de aanbieding haalt.

Maar opzich denk ik dat het wel goed zou zijn om kinderen die nog op de basisschool zitten een soort basis informatie over voeding meegeven. Zodat ze misschien toch beter labels op voedingsproducten kunnen lezen (suikers, eiwitten, verzadigde vetten, onverzadigd etc) en daardoor een betere keuze kunnen maken. Maar niet iets waarvoor ze worden afgerekend op school.
pi_198117012
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens zo'n 'onderzoek' gelezen dat rokers duurder waren. Las je wat dieper in dan hadden ze een x bedrag gekoppeld aan een levensjaar. En omdat rokers korten leven werd dat gewoon bij de kosten gegooid (gemiste jaren keer X bedrag) om het maar negatief te laten worden.
Klopt, ik lees zoiets dan even diagonaal door en weet genoeg, maar journalisten hebben weer een kop.

quote:
Onder aan de streep zijn rokers een godsgeschenk voor de maatschappij met de komende vergrijzing. Je zou ze moeten belonen ipv maar weer constant de accijnzen te verhogen.
Het is een onfrisse combinatie van preekzucht en keiharde hebzucht.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:24 schreef galantis het volgende:

[..]

Een wrange paradox.
Geld hoort sowieso niet de primaire reden zijn om mensen gezonder te laten leven, en dat is het dus blijkbaar ook niet.
Natuurlijk is het dat wel. De rekening betalen we immers met zijn allen. Sowieso is het natuurlijk een belachelijk idee om mensen gezond te laten leven, je gaat niet over andermans leven. De overheid niet, de zorgverzekeraars niet, maar ook zeker de voedingsindustrie niet.

Begrijp me niet verkeerd. Frisdrankautomaten in scholen? Welke idioot heeft dat ooit toegelaten. Reclame gericht op kinderen? In een strafkamp met zo'n marketinglul. Suiker overal tussendoor sneaken om het zout te maskeren dat de beroerde kwaliteit van het product maskeert? 100% misleidingsbelasting er bovenop. Je moet mensen wel een eerlijke kans geven om gezond te leven wanneer ze dat willen. Maar als ze dat niet willen en bewuste goed geinformeerde keuzes maken dan moet je ze vooral met rust laten en bedanken voor hun bijdrage aan de lage kans op hoge zorgkosten.

quote:
Het is meer dat je iedereen een gezond, lang leven gunt. En als je ziet hoeveel ellende mensen zich door hun levensstijl op de hals halen - hoe 'goedkoop' dat voor de maatschappij ook is - dan is dat eigenlijk best wel triest.
Wat natuurlijk triest is, is het enorme verschil in gezondheid van de verschillende inkomensklasses. Maar dat is een symptoom van een probleem waar men het liever niet over heeft, omdat men dat zelf gecreeerd heeft. Ga die arme sloebers dan ook nog eens hun frikadellen, halve literblikken en zware shag afpakken en je kunt je weer goed voelen over jezelf? Dacht het niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198117403
Ik heb jarenlang snoeihard ongezond geleefd, nu lekker bijna 20 procent afgevallen, bijna op een gezond BMI, ik kan het iedereen aanraden :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_198117873
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:32 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik ben tegen een alcoholverbod, maar alcohol is inderdaad één van de meest destructieve drugs die er bestaat. Het doet qua impact op persoon en omgeving niet onder voor menig andere harddrugs.
Wat een gelul altijd. Alcohol kun je, in tegenstelling tot bijna alle drugs, gewoon drinken omdat het lekker is zonder dat het effect heeft. Als je iedere dag een biertje of een wijntje neemt is er totaal niets aan de hand, zowel lichamelijk niet als sociaal. Maar er is niemand die 1 druppeltje heroïne inspuit onder het eten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:18 schreef Dauthi het volgende:

Er is geen makkelijk oplossing zoals belastingen of andere vormen van straffen (typisch Nederlands gedachte: wie niet luisteren wil moet maar voelen), de volledige Nederlandse cultuur en maatschappij zal op de schop moeten, als overgewicht onder volwassen wil laten afnemen.
Ze moeten gewoon, net als bijvoorbeeld de APK voor een auto, ieder jaar een keuring bij de huisarts doen waarbij gekeken wordt naar je gezondheid en gewicht. Geen idee hoe je dit aan straffen of hogere zorgverzekeringspremies gaan koppelen maar goed, laten we eerst stoppen met doen alsof dik zijn normaal is. Een maatje meer, mollig, volslank??? Nee je bent dik, lui, hebt geen discipline en je zou je moeten schamen. Dat kinderen gepest worden omdat ze dik zijn is terecht alleen het is zielig voor het kind zelf, want meestal is het de schuld van de ouders die te lui zijn om hun kind normaal voedsel voor te schotelen. En dan hoor je zo op een verjaardag zeggen hoe slecht roken is terwijl ze zelf een 1.5l fles cola achterover tikken.

Overigens geldt hetzelfde voor te dun zijn. Als men wat strenger was geweest had ik misschien ook meer met de gewichten aan de gang gegaan :P

[ Bericht 47% gewijzigd door YoshiBignose op 20-02-2021 21:11:17 ]
Facts don't care about your feelings
  Beste debater 2022 zaterdag 20 februari 2021 @ 21:47:15 #89
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_198119259
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:10 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Volgens mij was er een lager belastingstarief dat gold voor bepaalde "gezonde" voedingsmiddelen en is dat juist opgeheven. Ik zie niets in voeding die in principe helemaal niet ongezond is als je er op een niet debiele manier mee omgaat duurder maken omdat er op een niet debiele manier mee omgaan sommigen te veel gevraagd lijkt.

Er is niets mis met vet of suiker maar wél met vraatzucht. Kom maar met een postbus 51 campagne dat je helemaal niet healthy at every size kunt zijn; dat licht overgewicht een goede gezondheid niet in de weg hoeft te staan maar obesitas wél, zelfs als je dat in je jongere jaren nog niet per se direct merkt. :W
Dit, en af en toe een lekkere sigaar erbij.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_198121124
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:50 schreef JohnDDD het volgende:
Er gaan jaarlijks vele tienduizenden mensen dood aan de gevolgen van roken, overmatig alcoholgebruik en overgewicht, wat dan weer vooral veroorzaakt wordt door een overmaat aan suiker. Het is schokkend dat de overheid wel het hele land op slot gooit voor een virus waar 0,25% van de mensen dood aan gaat (wat ook nog eens doorgaans de mensen zijn die overmatig roken, drinken en suiker eten), terwijl er absoluut niets gedaan wordt tegen die veel grotere doodsoorzaken.
Als je nu nog steeds denkt dat het gaat om die 0,25% ben je echt mokerdom.
pi_198123080
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wat een gelul altijd. Alcohol kun je, in tegenstelling tot bijna alle drugs, gewoon drinken omdat het lekker is zonder dat het effect heeft. Als je iedere dag een biertje of een wijntje neemt is er totaal niets aan de hand, zowel lichamelijk niet als sociaal. Maar er is niemand die 1 druppeltje heroïne inspuit onder het eten.
Begrijpelijke reactie gezien de sociale acceptatie van alcohol.
Dat mensen het bij eentje per dag weet te houden heeft alles te maken met dat de gemiddelde persoon zichzelf onder controle weet te houden en vrij weinig met het zogenaamd onschuldige karakter van alcohol.
En deze nuance is net zo hard van toepassing op recreatief drugsgebruik dus daar is alcohol echt niet uniek en heilig in.
I'll give you something to do
pi_198124972
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:09 schreef galantis het volgende:

[..]

Begrijpelijke reactie gezien de sociale acceptatie van alcohol.
Dat mensen het bij eentje per dag weet te houden heeft alles te maken met dat de gemiddelde persoon zichzelf onder controle weet te houden en vrij weinig met het zogenaamd onschuldige karakter van alcohol.
En deze nuance is net zo hard van toepassing op recreatief drugsgebruik dus daar is alcohol echt niet uniek en heilig in.
Je laat hier voor het gemak de mate van verslaafbaarheid achter wegen. Heroïne is wel even wat verslavender dan alcohol. Daarbij vind ik t wel opmerkelijk dat de verslaafbare werking van suiker ook buiten beschouwing wordt gelaten.

Ik ben t voor t eerst eens met @YoshiBignose (ja, dat vind ik zelf ook eng). Een verbod op alcohol is niet de oplossing, net zoals n verbod op suiker en vet dat ook niet is.
pi_198125087
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:50 schreef JohnDDD het volgende:
Er gaan jaarlijks vele tienduizenden mensen dood aan de gevolgen van roken, overmatig alcoholgebruik en overgewicht, wat dan weer vooral veroorzaakt wordt door een overmaat aan suiker. Het is schokkend dat de overheid wel het hele land op slot gooit voor een virus waar 0,25% van de mensen dood aan gaat (wat ook nog eens doorgaans de mensen zijn die overmatig roken, drinken en suiker eten), terwijl er absoluut niets gedaan wordt tegen die veel grotere doodsoorzaken.
pi_198125225
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 00:09 schreef galantis het volgende:

[..]

Begrijpelijke reactie gezien de sociale acceptatie van alcohol.
Dat mensen het bij eentje per dag weet te houden heeft alles te maken met dat de gemiddelde persoon zichzelf onder controle weet te houden en vrij weinig met het zogenaamd onschuldige karakter van alcohol.
En deze nuance is net zo hard van toepassing op recreatief drugsgebruik dus daar is alcohol echt niet uniek en heilig in.
Mij maakt het geen reet uit welke drank of drugs je gebruikt. Als jij met mate crystal meth of heroïne kan gebruiken zonder dat je daar verder onder lijdt of verslaafd bent dan heb je mijn respect, maar geloof me dat dat 1000x lastiger is dan alcohol met mate drinken.

Ik kan niet geloven dat twee biertjes per dag slechter is dan bijv. twee red bulls of twee cola. Iedereen weet dat cafeïne ook verslavend werkt en suiker ook... en dat krijgt de gemiddelde mens ook al veel te veel binnen.

quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 08:35 schreef DW457 het volgende:

[..]

Ik ben t voor t eerst eens met @:YoshiBignose (ja, dat vind ik zelf ook eng). Een verbod op alcohol is niet de oplossing, net zoals n verbod op suiker en vet dat ook niet is.
Was het niet al de tweede keer? Het gaat nog eens wat worden met je >:)

quote:
10s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:49 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Als je nu nog steeds denkt dat het gaat om die 0,25% ben je echt mokerdom.
Wat denk je dat de gevolgen van roken, drinken en suiker met de zorg doen?
Facts don't care about your feelings
pi_198125239
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik moet nu nog eens even bedenken wat we met de rammenas gaan doen :D
Rammenas! Dat heb ik al in geen eeuwen meer gegeten. Ik krijg zowaar zin om zo'n groentepakket eens te proberen. Ik vraag me alleen af hoeveel het is. Er gaat hier per week behoorlijk wat groente doorheen.
pi_198125242
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:12 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Mij maakt het geen reet uit welke drank of drugs je gebruikt. Als jij met mate crystal meth of heroïne kan gebruiken zonder dat je daar verder onder lijdt of verslaafd bent dan heb je mijn respect, maar geloof me dat dat 1000x lastiger is dan alcohol met mate drinken.

Ik kan niet geloven dat twee biertjes per dag slechter is dan bijv. twee red bulls of twee cola. Iedereen weet dat cafeïne ook verslavend werkt en suiker ook... en dat krijgt de gemiddelde mens ook al veel te veel binnen.
[..]

Was het niet al de tweede keer? Het gaat nog eens wat worden met je >:)
[..]

Wat denk je dat de gevolgen van roken, drinken en suiker met de zorg doen?
Daar ben ik het niet mee eens! :(
  zondag 21 februari 2021 @ 10:19:18 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198125980
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:15 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Rammenas! Dat heb ik al in geen eeuwen meer gegeten. Ik krijg zowaar zin om zo'n groentepakket eens te proberen. Ik vraag me alleen af hoeveel het is. Er gaat hier per week behoorlijk wat groente doorheen.
Wij hebben een "middel" pakket dat is voor 2 personen maar kunnen we met één kind erbij prima van eten.
Ze hebben ook grotere pakketten: gezinspakket klein en een gezinspakket groot, dus als het een niet genoeg is dan is er altijd een pakket met meer inhoud.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198126078
Er zijn op dit moment 700M obese in de wereld. De getal wordt rap hoger.

Die geschatte 4-6 miljoen doden per jaar in de obesitas range schijnt geen probleem te zijn. Alleen als daar nog Corrie bovenop komt.

[ Bericht 26% gewijzigd door Jed1Gam op 21-02-2021 10:34:00 ]
pi_198126227
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:06 schreef DW457 het volgende:
Steeds meer blijkt overgewicht een belangrijke factor te zijn bij corona. Hoe meer overgewicht je hebt, hoe groter de kans dat je op de IC belandt. Toch lijkt het erop dat hier geen aandacht aan wordt besteed bij de aanpak van deze corona-crisis. Ik vraag me af: waarom niet?

Dit is een hardnekkig probleem, waar ook de suiker- en tabakslobby een rol in spelen, maar moeten we ook hier niet op in spelen? Nu door de huidige maatregelen ook de coronakilo's toenemen, neemt op dat vlak het gevaar van corona ook toe.

Hoe denken jullie hierover?

[ afbeelding ]

Bron
Ik denk dat het een taboe is. Mensen met overgewicht hebben ook stemrecht en via populaire maatregelen ga je deze mensen niet helpen. Het volgen van een gezonde levensstijl is niet eenvoudig, maar ik denk dat sturend beleid wel degelijk mensen kan helpen motiveren.
Ik had vroeger ook enig overgewicht (BMI 29, zit nu onder de 25) en heb inmiddels ook diabetes type 2 (ook zo'n risicofactor). Ik ben erg teleurgesteld in de medische sector die mij eigenlijk nooit geholpen heeft. Dat is een gevolg van overheidsbeleid. Diabetes type 2 is in mijn ogen geen ziekte, maar het gevolg van een ongezonde levensstijl. Als het eenmaal zo ver is, is het niet eenvoudig om daar middels aanpassing van je levensstijl vanaf te komen, maar zeker niet onmogelijk. Daarbij heb ik eigenlijk vooral tegenwerking ervaring vanuit de medische wereld. Die is meer gericht op het geven van medicijnen die symptomen bestrijden, maar de oorzaak (ongezonde levensstijl) niet aanpakken. En daar betaalt elke belastingbetaler aan mee.
We zien het in deze pandemie weer. Mensen met overgewicht en diabetes willen ze nu belonen voor hun ongezonde levensstijl door hen met voorrang te vaccineren, in plaats van te zeggen: pas je levensstijl aan. Dit werkt niet en het moet anders.
  zondag 21 februari 2021 @ 10:41:14 #100
37887 Dauthi
Progressive
pi_198126250
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wat een gelul altijd. Alcohol kun je, in tegenstelling tot bijna alle drugs, gewoon drinken omdat het lekker is zonder dat het effect heeft. Als je iedere dag een biertje of een wijntje neemt is er totaal niets aan de hand, zowel lichamelijk niet als sociaal. Maar er is niemand die 1 druppeltje heroïne inspuit onder het eten.
Daar is de WHO het dus niet mee eens. Iedere dag een lijntje, wat amphetamine, lsd, of paddo's is minder schadelijk dan iedere dag alcohol.

quote:
Ze moeten gewoon, net als bijvoorbeeld de APK voor een auto, ieder jaar een keuring bij de huisarts doen waarbij gekeken wordt naar je gezondheid en gewicht. Geen idee hoe je dit aan straffen of hogere zorgverzekeringspremies gaan koppelen maar goed, laten we eerst stoppen met doen alsof dik zijn normaal is. Een maatje meer, mollig, volslank??? Nee je bent dik, lui, hebt geen discipline en je zou je moeten schamen. Dat kinderen gepest worden omdat ze dik zijn is terecht alleen het is zielig voor het kind zelf, want meestal is het de schuld van de ouders die te lui zijn om hun kind normaal voedsel voor te schotelen. En dan hoor je zo op een verjaardag zeggen hoe slecht roken is terwijl ze zelf een 1.5l fles cola achterover tikken.

Overigens geldt hetzelfde voor te dun zijn. Als men wat strenger was geweest had ik misschien ook meer met de gewichten aan de gang gegaan :P

Tja, het is wel vrij duidelijk dat je het maar vanaf een kant bekijkt, het is discipline.
Dat is het niet. Het is combinatie van factoren, waarbij discipline er een is, omgevingsfactoren zijn veel belangrijker.
Zoals met bijna alles toont Denemarken aan dat het kan, en toont Nederland aan dat ze het niet willen.

Nederland wil enkel geld verdienen en daar mag geestelijke en lichamelijke gezondheid voor door de plee gespoeld worden.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  zondag 21 februari 2021 @ 10:48:18 #101
37887 Dauthi
Progressive
pi_198126344
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 10:39 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik denk dat het een taboe is. Mensen met overgewicht hebben ook stemrecht en via populaire maatregelen ga je deze mensen niet helpen. Het volgen van een gezonde levensstijl is niet eenvoudig, maar ik denk dat sturend beleid wel degelijk mensen kan helpen motiveren.
Ik had vroeger ook enig overgewicht (BMI 29, zit nu onder de 25) en heb inmiddels ook diabetes type 2 (ook zo'n risicofactor). Ik ben erg teleurgesteld in de medische sector die mij eigenlijk nooit geholpen heeft. Dat is een gevolg van overheidsbeleid. Diabetes type 2 is in mijn ogen geen ziekte, maar het gevolg van een ongezonde levensstijl. Als het eenmaal zo ver is, is het niet eenvoudig om daar middels aanpassing van je levensstijl vanaf te komen, maar zeker niet onmogelijk.
Binnen 7 weken kan je van type 2 af zijn, en iig een punt bereiken dat je nooit meer hoeft te spuiten.


quote:
Daarbij heb ik eigenlijk vooral tegenwerking ervaring vanuit de medische wereld. Die is meer gericht op het geven van medicijnen die symptomen bestrijden, maar de oorzaak (ongezonde levensstijl) niet aanpakken.
Pharma verdient aan pillen, niet aan het uitschrijven van een gezond dieet.

quote:
En daar betaalt elke belastingbetaler aan mee.


We zien het in deze pandemie weer. Mensen met overgewicht en diabetes willen ze nu belonen voor hun ongezonde levensstijl door hen met voorrang te vaccineren, in plaats van te zeggen: pas je levensstijl aan. Dit werkt niet en het moet anders.
Hier maak je categorische denkfout, mensen worden niet beloond, en die gedachtegang is kwaadaardig.

Het systeem wordt geredt door mensen die vatbaar zijn voor corona te vaccineren. Wanneer je gezonde mensen vaccineert komen er niet minder mensen in het ziekenhuis of op de IC te liggen.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  zondag 21 februari 2021 @ 10:58:04 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198126481
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:16 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Alcoholverbod is hard nodig. Meer dan 1/3 van alle incidenten wordt gepleegd onder invloed van alcohol.
Drugs verbieden levert veel meer ellende op dan de drugs zelf.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_198126561
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 10:48 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Hier maak je categorische denkfout, mensen worden niet beloond, en die gedachtegang is kwaadaardig.

Het systeem wordt geredt door mensen die vatbaar zijn voor corona te vaccineren. Wanneer je gezonde mensen vaccineert komen er niet minder mensen in het ziekenhuis of op de IC te liggen.
Wanneer je mensen met overgewicht rustig door laat gaan met hun levensstijl komen ze vroeg of laat toch wel in het ziekenhuis, of je ze nu vaccineert of niet. Met een slappe aanpak ga je veel van hen niet zo ver krijgen om hun levensstijl radicaal te verbeteren.
Sowieso is het nu te laat om het systeem te redden. Het systeem is niet langer in gevaar. Veel kwetsbare mensen zijn al gevaccineerd. Die avondklok en lockdown zijn ook niet meer nodig. Afstand houden, vitamine D, enz. is nu wel genoeg.
pi_198127345
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 10:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Drugs verbieden levert veel meer ellende op dan de drugs zelf.
Daarom moeten we een beleid opstellen die gebruik zwaar ontmoedigd. Het zit in de mensen zelf, haal die drang weg en je lost het probleem op.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:02:42 #105
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198128487
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:56 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Daarom moeten we een beleid opstellen die gebruik zwaar ontmoedigd. Het zit in de mensen zelf, haal die drang weg en je lost het probleem op.
Alle mensen dood schieten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_198128580
Ik had geen overgewicht ( nog gewoon een prima BMI ) maar even 5 weekjes bezig met 18/6 intermittent fasting, en wat gezonder eten, amper suikers, geen alcohol.

en van +/- 78 kilo naar 73.5kg.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_198128698
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Alle mensen dood schieten.
Dat lost uiteindelijk alles op, maar brengt je ook geen steek verder.
  zondag 21 februari 2021 @ 13:24:13 #108
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198128856
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 13:16 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Dat lost uiteindelijk alles op, maar brengt je ook geen steek verder.
Scheelt een hoop uitstervende dieren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_198134541
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 10:41 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Daar is de WHO het dus niet mee eens. Iedere dag een lijntje, wat amphetamine, lsd, of paddo's is minder schadelijk dan iedere dag alcohol.

Laat mij dat onderzoek eens zien aub.
Facts don't care about your feelings
  zondag 21 februari 2021 @ 21:14:20 #110
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198137696
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Laat mij dat onderzoek eens zien aub.
Je kan met deze beginnen.

https://www.rivm.nl/publi(...)delijkheid-van-drugs

In 2010 is een vergelijkbaar Brits onderzoek gepubliceerd in The Lancet, met vergelijkbare resultaten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 21 februari 2021 @ 21:17:20 #111
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_198137766
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:56 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Daarom moeten we een beleid opstellen die gebruik zwaar ontmoedigd. Het zit in de mensen zelf, haal die drang weg en je lost het probleem op.
Nee dat doe je dus niet, er zal altijd vraag naar blijven.

Dit zelfde wordt gezegd over alle andere drug soorten en we zien wat daar mee gebeurt.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_198138065
quote:
7s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je kan met deze beginnen.

https://www.rivm.nl/publi(...)delijkheid-van-drugs

In 2010 is een vergelijkbaar Brits onderzoek gepubliceerd in The Lancet, met vergelijkbare resultaten.
Vind het een aparte manier van meten. Heb niet het hele artikel gelezen uiteraard maar het lijkt alsof ze niet echt naar verhouding kijken. Ja alcohol veroorzaakt natuurlijk veel schade aan de maatschappij maar dat komt ook doordat meer dan 50% van de bevolking alcohol drinkt. 8 liter per hoofd van de bevolking is best wat. LSD staat dan volgens hun heel laag op de lijst, maar zet 50% van bevolking aan de LSD en dan ga je mij niet wijs maken dat er minder problemen komen dan alcohol.
Facts don't care about your feelings
  zondag 21 februari 2021 @ 21:59:29 #113
224960 highender
Travellin' Light
pi_198138852
Van normaal 8 tot 10 uur tennis per week het afgelopen jaar terug naar gemiddeld een half uurtje per week, +10 kg, en nacht in nacht uit muziek luisteren onder het genot van een joint. Anekdotisch, maar toch.

Goed bezig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198139557
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:06 schreef DW457 het volgende:
Steeds meer blijkt overgewicht een belangrijke factor te zijn bij corona. Hoe meer overgewicht je hebt, hoe groter de kans dat je op de IC belandt. Toch lijkt het erop dat hier geen aandacht aan wordt besteed bij de aanpak van deze corona-crisis. Ik vraag me af: waarom niet?

Dit is een hardnekkig probleem, waar ook de suiker- en tabakslobby een rol in spelen, maar moeten we ook hier niet op in spelen? Nu door de huidige maatregelen ook de coronakilo's toenemen, neemt op dat vlak het gevaar van corona ook toe.

Hoe denken jullie hierover?

[ afbeelding ]

Bron
Al jarenlang is de overheid bezig met het bestrijden van overgewicht.
Maar mensen zijn lui en vinden de overheid bemoeizuchtig.
Toch zie je wel afname van suiker en zout in voedingsmiddelen en frisdranken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zondag 21 februari 2021 @ 23:15:07 #115
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198140153
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Vind het een aparte manier van meten. Heb niet het hele artikel gelezen uiteraard maar het lijkt alsof ze niet echt naar verhouding kijken. Ja alcohol veroorzaakt natuurlijk veel schade aan de maatschappij maar dat komt ook doordat meer dan 50% van de bevolking alcohol drinkt. 8 liter per hoofd van de bevolking is best wat. LSD staat dan volgens hun heel laag op de lijst, maar zet 50% van bevolking aan de LSD en dan ga je mij niet wijs maken dat er minder problemen komen dan alcohol.
Lees de onderzoeken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_198141658
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Lees de onderzoeken.
Geen zin in. Vat het even voor me samen dan.
Facts don't care about your feelings
  maandag 22 februari 2021 @ 09:30:16 #117
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198142403
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 07:56 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Geen zin in. Vat het even voor me samen dan.
Tabak en alcohol behoren tot de gevaarlijkste, verslavendste en ongezondste harddrugs.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_198142967
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:17 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Nee dat doe je dus niet, er zal altijd vraag naar blijven.

Dit zelfde wordt gezegd over alle andere drug soorten en we zien wat daar mee gebeurt.

Wat snap je niet aan haal de drang weg? Begrijpend lezen blijft lastig.
pi_198142978
quote:
14s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:59 schreef highender het volgende:
Van normaal 8 tot 10 uur tennis per week het afgelopen jaar terug naar gemiddeld een half uurtje per week, +10 kg, en nacht in nacht uit muziek luisteren onder het genot van een joint. Anekdotisch, maar toch.

Goed bezig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat doe je toch echt zelf. Ik heb nog nooit zoveel gesport als het laatste jaar.
  maandag 22 februari 2021 @ 12:50:45 #120
224960 highender
Travellin' Light
pi_198144908
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 10:20 schreef HansCojona het volgende:
Dat doe je toch echt zelf. Ik heb nog nooit zoveel gesport als het laatste jaar.
Als je sport om te sporten (fysiek fit worden en/of blijven als doel) dan heb je een punt. Echter ik tennis voor de lol, het is voor mij een natuurlijk medicijn tegen een depressie. Het gezondheidsvoordeel is mooi meegenomen maar dat is voor mij dus geen motivatie.
pi_198144971
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 12:50 schreef highender het volgende:

[..]


[..]

Als je sport om te sporten (fysiek fit worden en/of blijven als doel) dan heb je een punt. Echter ik tennis voor de lol, het is voor mij een natuurlijk medicijn tegen een depressie. Het gezondheidsvoordeel is mooi meegenomen maar dat is voor mij dus geen motivatie.
Sport is sport. Je lichaam gaat sowieso endorfine aanmaken als je beweegt. Dus voel je je beter en sterker. Het sociale aspect mis je nu misschien, maar ik sport liever alleen. Hoezo kan je eigenlijk niet tennissen? Ruimte zat buiten.
pi_198145209
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Tabak en alcohol behoren tot de gevaarlijkste, verslavendste en ongezondste harddrugs.
Dat is toch al algemeen bekend?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 22 februari 2021 @ 13:29:23 #123
224960 highender
Travellin' Light
pi_198145542
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 12:54 schreef HansCojona het volgende:
Sport is sport. Je lichaam gaat sowieso endorfine aanmaken als je beweegt. Dus voel je je beter en sterker. Het sociale aspect mis je nu misschien, maar ik sport liever alleen. Hoezo kan je eigenlijk niet tennissen? Ruimte zat buiten.
Het gaat niet om endorfine, het gaat om positieve afleiding. Je mag alleen enkelen (dubbelen wordt gezien als groep), de capaciteit is daardoor gehalveerd, en nu met die achterlijke avondklok is de capaciteit nog kleiner, normaal kon je bij ons tot middernacht tennissen.
pi_198147543
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 09:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Tabak en alcohol behoren tot de gevaarlijkste, verslavendste en ongezondste harddrugs.
Ja dat werd al gezegd, maar ik ben het daar niet mee eens. Dus als jij kan aangeven waarom jij (of één of ander onderzoek) vindt dat tabak of alcohol gevaarlijker is dan heroïne dan wil ik graag weten hoe je die conclusie trekt.
Facts don't care about your feelings
pi_198148438
Een gezonde lifestyle is duur. Tuurlijk, je kunt voor een tientje in de maand naar de Basic Fit, maar de kans is aanwezig dat je rug verpest door zonder begeleiding te gaan krachttrainen. Ik spreek uit ervaring. Dus je hebt begeleiding nodig. Hardlopen, idem dito. Draag je de juiste schoenen?

En heb je rugklachten, tandklachten, any-klachten? Grote kans dat als je jezelf wilt oplappen, je een paar honderd euro eigen bijdrage of risico mag ophoesten, als er uberhaupt iets vergoed gaat worden.

Gezonde voeding, ook zo'n ding. Vergelijk bijvoorbeeld de prijs van rundergehakt versus gemengde/half-om-half eens. Of eh, probeer eens iets te bestellen via Thuisbezorgd wat echt gezond is. Succes. Dus je moet ook nog eens altijd zelf koken, want anders weet je niet wat erin zit.

En wat, naast tijd, te denken van stress? We wonen in een samenleving waar bijvoorbeeld papa én mama moeten werken, in de meest gezinsgevallen. Dit wordt ook zo gestimuleerd vanuit de overheid. Dus dan dumpen we de kids bij opa en oma en komen we om 8 uur 's avonds afgepeigerd uit de sportschool om ze een kus te geven voor het slapengaan, om de volgende dag weer door te knallen?

De samenleving is gefocust op geld verdienen, niet op gezondheid.
pi_198149552
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 13:29 schreef highender het volgende:

[..]

Het gaat niet om endorfine, het gaat om positieve afleiding. Je mag alleen enkelen (dubbelen wordt gezien als groep), de capaciteit is daardoor gehalveerd, en nu met die achterlijke avondklok is de capaciteit nog kleiner, normaal kon je bij ons tot middernacht tennissen.
Allemaal slappe excuses, je wilt gewoon elke dag blowen en muziek luisteren en daarmee dik worden.
pi_198149811
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 16:28 schreef Randier het volgende:
Een gezonde lifestyle is duur. Tuurlijk, je kunt voor een tientje in de maand naar de Basic Fit, maar de kans is aanwezig dat je rug verpest door zonder begeleiding te gaan krachttrainen. Ik spreek uit ervaring. Dus je hebt begeleiding nodig. Hardlopen, idem dito. Draag je de juiste schoenen?

En heb je rugklachten, tandklachten, any-klachten? Grote kans dat als je jezelf wilt oplappen, je een paar honderd euro eigen bijdrage of risico mag ophoesten, als er uberhaupt iets vergoed gaat worden.

Gezonde voeding, ook zo'n ding. Vergelijk bijvoorbeeld de prijs van rundergehakt versus gemengde/half-om-half eens. Of eh, probeer eens iets te bestellen via Thuisbezorgd wat echt gezond is. Succes. Dus je moet ook nog eens altijd zelf koken, want anders weet je niet wat erin zit.

En wat, naast tijd, te denken van stress? We wonen in een samenleving waar bijvoorbeeld papa én mama moeten werken, in de meest gezinsgevallen. Dit wordt ook zo gestimuleerd vanuit de overheid. Dus dan dumpen we de kids bij opa en oma en komen we om 8 uur 's avonds afgepeigerd uit de sportschool om ze een kus te geven voor het slapengaan, om de volgende dag weer door te knallen?

De samenleving is gefocust op geld verdienen, niet op gezondheid.
Op zich hoeft het allemaal niet zo duur te zijn. Ga eens wat vaker fietsen of lopen in plaats de auto of het OV te nemen. Ik volg zelf een koolhydraatarm dieet, dus voor mij is het goedkoopste vlees ook prima: in vlees zitten geen koolhydraten. Als je kinderen hebt is dat een prima manier om in beweging te komen. Ga eens wat doen met je kinderen.
  maandag 22 februari 2021 @ 18:14:03 #128
224960 highender
Travellin' Light
pi_198150081
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:39 schreef HansCojona het volgende:
Allemaal slappe excuses, je wilt gewoon elke dag blowen en muziek luisteren en daarmee dik worden.
:')
pi_198150391
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:14 schreef highender het volgende:

[..]

:')[ afbeelding ]
Van normaal 8 tot 10 uur tennis per week het afgelopen jaar terug naar gemiddeld een half uurtje per week, +10 kg, en nacht in nacht uit muziek luisteren onder het genot van een joint. Anekdotisch, maar toch.
  maandag 22 februari 2021 @ 18:32:15 #130
224960 highender
Travellin' Light
pi_198150447
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:29 schreef HansCojona het volgende:
Van normaal 8 tot 10 uur tennis per week het afgelopen jaar terug naar gemiddeld een half uurtje per week, +10 kg, en nacht in nacht uit muziek luisteren onder het genot van een joint. Anekdotisch, maar toch.
Wat begrijp je niet?
  maandag 22 februari 2021 @ 18:36:42 #131
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198150531
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 15:29 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja dat werd al gezegd, maar ik ben het daar niet mee eens. Dus als jij kan aangeven waarom jij (of één of ander onderzoek) vindt dat tabak of alcohol gevaarlijker is dan heroïne dan wil ik graag weten hoe je die conclusie trekt.
Ten eerste heb ik niet gezegd dat alcohol gevaarlijker is dan heroïne. In werkelijkheid zijn de verschillen in de zwaarste categorie objectief klein, en de verschillen tussen verschillende mensen vrij groot. Sommige mensen zijn nou eenmaal zeer verslavingsgevoelig.

Ten tweede kan je prima oud worden met chronisch opiaat gebruik. Andere omstandigheden (die vaak verband houden met drugverboden) leiden tot een junkenbestaan. In vergelijking ga je veel sneller dood aan chronisch alcohol gebruik. Daarnaast zorgen de effecten van alcohol (agressie, dronken auto rijden) voor veel ernstigere persoonlijke en maatschappelijke problemen dan opiaten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 22 februari 2021 @ 18:40:14 #132
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_198150622
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 10:19 schreef HansCojona het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan haal de drang weg? Begrijpend lezen blijft lastig.
Hoe denk je dat te doen dan?
Alcehol is een vrij verkrijgbaar product en zal niet verboden worden dus het ontmoedigen of drang weg halen zal niet gaan helpen.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_198152778
quote:
7s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ten eerste heb ik niet gezegd dat alcohol gevaarlijker is dan heroïne. In werkelijkheid zijn de verschillen in de zwaarste categorie objectief klein, en de verschillen tussen verschillende mensen vrij groot. Sommige mensen zijn nou eenmaal zeer verslavingsgevoelig.

Ten tweede kan je prima oud worden met chronisch opiaat gebruik. Andere omstandigheden (die vaak verband houden met drugverboden) leiden tot een junkenbestaan. In vergelijking ga je veel sneller dood aan chronisch alcohol gebruik. Daarnaast zorgen de effecten van alcohol (agressie, dronken auto rijden) voor veel ernstigere persoonlijke en maatschappelijke problemen dan opiaten.
Ik blijf het een vreemde vergelijking vinden. Jellinek zegt in Nederland drinken 11,6 miljoen mensen alcohol. Er zijn 1.29 miljoen zware drinkers waarvan ruim 78.400 mensen afhankelijk zijn van alcohol. Het is praktisch overal verkrijgbaar (boven de 18, vroeger 16) en algemeen geaccepteerd. Volgens mij hebben meer dan 50% van de jongeren onder de 13 jaar al eens alcohol gedronken. Ik vind het dan best meevallen met die verslavingscijfers.

Als crack of heroïne in de supermarkt te halen valt en al bij zulke jongeren kinderen wordt gebruikt dan kan ik echt niet geloven dat dat minder schade zou toebrengen aan de maatschappij. De vergelijking klinkt een beetje als zeggen dat staan op een huishoudtrappetje veel gevaarlijker is dan bungeejumping, omdat er jaarlijks veel meer mensen dood gaan door het vallen van een huishoudtrap.
Facts don't care about your feelings
  maandag 22 februari 2021 @ 22:56:00 #134
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198155174
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik blijf het een vreemde vergelijking vinden. Jellinek zegt in Nederland drinken 11,6 miljoen mensen alcohol. Er zijn 1.29 miljoen zware drinkers waarvan ruim 78.400 mensen afhankelijk zijn van alcohol. Het is praktisch overal verkrijgbaar (boven de 18, vroeger 16) en algemeen geaccepteerd. Volgens mij hebben meer dan 50% van de jongeren onder de 13 jaar al eens alcohol gedronken. Ik vind het dan best meevallen met die verslavingscijfers.
Het kost miljarden.
quote:
Als crack of heroïne in de supermarkt te halen valt en al bij zulke jongeren kinderen wordt gebruikt dan kan ik echt niet geloven dat dat minder schade zou toebrengen aan de maatschappij. De vergelijking klinkt een beetje als zeggen dat staan op een huishoudtrappetje veel gevaarlijker is dan bungeejumping, omdat er jaarlijks veel meer mensen dood gaan door het vallen van een huishoudtrap.
De negatieve gevolgen van verboden drugs worden ernstig overdreven in vergelijking met alcohol. De kosten van alcohol gebruik zijn enorm. Zelfde met tabak. Maar dat is blijkbaar geen reden voor een verbod.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_198155394
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 20:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik blijf het een vreemde vergelijking vinden. Jellinek zegt in Nederland drinken 11,6 miljoen mensen alcohol. Er zijn 1.29 miljoen zware drinkers waarvan ruim 78.400 mensen afhankelijk zijn van alcohol. Het is praktisch overal verkrijgbaar (boven de 18, vroeger 16) en algemeen geaccepteerd. Volgens mij hebben meer dan 50% van de jongeren onder de 13 jaar al eens alcohol gedronken. Ik vind het dan best meevallen met die verslavingscijfers.

Als crack of heroïne in de supermarkt te halen valt en al bij zulke jongeren kinderen wordt gebruikt dan kan ik echt niet geloven dat dat minder schade zou toebrengen aan de maatschappij. De vergelijking klinkt een beetje als zeggen dat staan op een huishoudtrappetje veel gevaarlijker is dan bungeejumping, omdat er jaarlijks veel meer mensen dood gaan door het vallen van een huishoudtrap.
Ik weet niet of het eerlijk is om de andere drugs dan maar uit vooringenomenheid als bungeejumping af te doen, althans dat is de indruk die ik krijg.
Wellicht zijn alcohol blauwe huishoudtrappetjes en overige drugs rode huishoudtrappetjes, en worden er van blauwe trappetjes 100 keer zoveel verkocht dan rode.

Het blijft lastig vergelijken maar we moeten een beetje door de legaliteit en sociale acceptatie van alcohol heen prikken om een eerlijke balans op te maken.
Lees bijv deze: https://dekennisvannu.nl/(...)hol-vs-cannabis/8775
En zo zijn er talloze vergelijkbare (google maar eens) uitslagen van onderzoeken naar het rangschikken van drugs naar hun impact op persoon/omgeving, en die tevens trachten op een goede manier te corrigeren voor het feit dat alcoholgebruik het veelvoudige is van dat van overige drugs.

Let wel, ik ben tegen welk alcoholverbod dan ook, drink graag één of meerdere pilsjes, en ben vanuit de onderbuik ook geneigd om alle drugs buiten alcohol veel meer als taboe te zien dan alcohol zelf.
I'll give you something to do
pi_198156814
quote:
7s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het kost miljarden.
[..]

De negatieve gevolgen van verboden drugs worden ernstig overdreven in vergelijking met alcohol. De kosten van alcohol gebruik zijn enorm. Zelfde met tabak. Maar dat is blijkbaar geen reden voor een verbod.
Ik snap het wel, maar de reden dat het zoveel kost en de negatieve gevolgen zijn alleen omdat er zoveel meer alcohol gedronken wordt. De verslavingsfactor van tabak is vele malen erger. Er zijn weinig mensen die 1 peukje per dag doen... alle mensen die ik ken die roken gaan toch gauw richting een pakje per dag. Maar er zijn genoeg mensen die 1 biertje of wijntje per dag doen (zoals ik... en ook niet eens altijd). En ja zoals bijna iedereen heb ik ook weleens teveel gedronken, maar op zich is het lichaam nog redelijk in staat om dat op te vangen (je moet kotsen etc.). Als ik nu aan de ketamine ga (die overigens volgens dat RIVM lijstje redelijk onderaan staat) en ik gebruik iets teveel dan heb ik een groot probleem. Ik heb mensen hun arm zien breken met dat spul zonder dat ze het door hadden.

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 23:15 schreef galantis het volgende:

Het blijft lastig vergelijken maar we moeten een beetje door de legaliteit en sociale acceptatie van alcohol heen prikken om een eerlijke balans op te maken.
Lees bijv deze: https://dekennisvannu.nl/(...)hol-vs-cannabis/8775
En zo zijn er talloze vergelijkbare (google maar eens) uitslagen van onderzoeken naar het rangschikken van drugs naar hun impact op persoon/omgeving, en die tevens trachten op een goede manier te corrigeren voor het feit dat alcoholgebruik het veelvoudige is van dat van overige drugs.

Oh ik ben het 100% eens dat wiet het veiligste en minst schadelijk is. En hoe vaak heb je nou last van agressie of overlast van stoners? Maar het is nog steeds verslavend en de meeste mensen die ik ken die redelijk vaak wiet gebruiken zijn toch wel mensen uit de lagere sociale klasse met een niet heel rooskleurige toekomst. Dus het doet echt wel iets met je, vooral als je op jonge leeftijd begint. Of misschien ken ik gewoon alleen kanslozen :')

Het verschil tussen alcohol en de meeste hard drugs (vind ik) is dat je alcohol gewoon vrij gemakkelijk met mate kan gebruiken. Overigens geldt het zelfde voor cafeïne en vetten/suikers (junkfood). Misschien zou het ook nog interessant zijn om die in het lijstje te zetten want als je na gaat rekenen wat ongezond eten de maatschappij uiteindelijk kost dan kun je beter wat meer skinny junks op de wereld hebben rondlopen denk ik :')
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 23 februari 2021 @ 10:16:40 #137
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_198157881
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik snap het wel, maar de reden dat het zoveel kost en de negatieve gevolgen zijn alleen omdat er zoveel meer alcohol gedronken wordt
Dat is dus niet zo. Maar dat staat in de onderzoeken die je niet wil lezen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 23 februari 2021 @ 10:18:11 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198157894
Hebben we het nu over overgewicht door alcohol of is dat hele alcohol- en drugsverhaal een whataboutism?

De enige link die ik nog naar die verslavingen wil leggen is dat een alcohol- of drugsverslaving "alleen maar" een kwestie is van die middelen niet meer gebruiken, met eten ligt dat wat anders natuurlijk.
Daar waar iemand prima kan besluiten helemaal geen alcohol of drugs meer te gebruiken is helemaal niet meer eten geen optie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 10:20:34 #139
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_198157934
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:18 schreef Leandra het volgende:
Hebben we het nu over overgewicht door alcohol of is dat hele alcohol- en drugsverhaal een whataboutism?

De enige link die ik nog naar die verslavingen wil leggen is dat een alcohol- of drugsverslaving "alleen maar" een kwestie is van die middelen niet meer gebruiken, met eten ligt dat wat anders natuurlijk.
Daar waar iemand prima kan besluiten helemaal geen alcohol of drugs meer te gebruiken is helemaal niet meer eten geen optie.
Gandhi hield het anders redelijk lang vol...
  dinsdag 23 februari 2021 @ 10:22:53 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198157962
quote:
12s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:20 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ghandi hield het anders redelijk lang vol...
Ja.... verschillende keren, variërend van 1 dag tot 21 dagen, dat is verre van helemaal niet meer eten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198158929
Die 50% overgewicht uit de openingspost, is ook wel bedenkelijk. Of het RIVM heeft weer eens met cijfers gegoocheld of de norm voor overgewicht is verkeerd.
pi_198159055
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:38 schreef nomina het volgende:
Die 50% overgewicht uit de openingspost, is ook wel bedenkelijk. Of het RIVM heeft weer eens met cijfers gegoocheld of de norm voor overgewicht is verkeerd.
Waarom is het bedenkelijk? De norm veranderen als de uitslag je niet bevalt is natuurlijk geen oplossing.

Heb jij een goede onderbouwing waarom dit getal niet zou kloppen?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 23-02-2021 11:50:07 ]
pi_198159634
Ik zie ze niet, al die dikke mensen. Tenzij de norm kledingmaat 40 is.

Tja, ik vind dat geen overgewicht.
pi_198159764
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:27 schreef nomina het volgende:
Ik zie ze niet, al die dikke mensen. Tenzij de norm kledingmaat 40 is.

Tja, ik vind dat geen overgewicht.
Dat mag, ik denk er anders over
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198159779
Kledingmaat 40 zegt geen kont natuurlijk. Heb je wel eens een 40 uit Italië gehad en uit Amerika?
Het zegt ook niks over verhouding vet/spier/vocht.

Ik zie het wel. Kijk eens rond op een parkeerplaats bij de lokale supermarkt. Dan heb ik het niet eens over obesitas maar gewoon over overgewicht. 50% lijkt me een prima schatting
Go hard or go home
pi_198159811
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:37 schreef Noek het volgende:
Kledingmaat 40 zegt geen kont natuurlijk. Heb je wel eens een 40 uit Italië gehad en uit Amerika?
Het zegt ook niks over verhouding vet/spier/vocht.

Ik zie het wel. Kijk eens rond op een parkeerplaats bij de lokale supermarkt. Dan heb ik het niet eens over obesitas maar gewoon over overgewicht. 50% lijkt me een prima schatting
Ik vind het zelfs nog weinig. Ik zou het op 60-70% schatten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198159907
Als de norm fotomodel is wel ja.
Maar gewoon mollig noem ik geen ongezond of noemenswaardig overgewicht.
Dat is een probleem maken waar er geen is.
pi_198160392
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:45 schreef nomina het volgende:
Als de norm fotomodel is wel ja.
Maar gewoon mollig noem ik geen ongezond of noemenswaardig overgewicht.
Dat is een probleem maken waar er geen is.
Dat is het dus wel. Bmi 25-29 is voor de meeste mensen alsnog te zwaar ook al zie je het niet met kleding aan.
Kijk maar eens wat beelden van de jaren 70 terug. Dan zouden die mensen met overgewicht wel opvallen.
Het is genormaliseerd nu.
pi_198160743
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:38 schreef nomina het volgende:
Die 50% overgewicht uit de openingspost, is ook wel bedenkelijk. Of het RIVM heeft weer eens met cijfers gegoocheld of de norm voor overgewicht is verkeerd.
Daar zijn gewoon tabellen voor, welke BMI en welk vetpercentage bij welke leeftijd wordt gezien als mager, slank of overgewicht.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198161054
Hangt er wellicht ook af wanneer je mollig bent. Als je mollig begint te worden als je 55 bent... valt misschien iets voor te zeggen. Hoort bij het ouder worden zeg maar (ook al hoeft dat niet).

Maar ben je begin 30 en je bent mollig (en daar zijn er echt ook zat van) dan is de kans zeer groot dat je van mollig op je 30e bij diezelfde 55 als man bijvoorbeeld wel een flink pens hebt hangen.

Terwijl je met 30 eigenlijk nog prima normaal moet kunnen rennen, een trap wel zwaar mag zijn (wel eens gelezen dat het voor een ieder zwaar is) maar je na het traplopen wel heel snel weer op adem bent, je tuin omspitten niet echt een drempel moet zijn etc. Dagje door een winkelstraat en genoeg jonge mensen die al beginnen uit te puilen. Wil ze niets verplichten, maar vind het altijd wel ergens jammer voor hen.
  dinsdag 23 februari 2021 @ 13:57:57 #151
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_198161079
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 13:47 schreef Sicstus het volgende:
Ik las laatst dat mensen een bmi van 40 of hoger ook eerder gevaccineerd worden. Pis ik weer naast de pot met mijn bmi van 34 :(
Ik las laatst ergens dat mensen die veels te zwaar zijn vaak met een langere naald geprikt moeten worden omdat de naald gewoonweg niet diep genoeg komt en er dus een derde prik gehaald moet worden.
Uit mijn hoofd is de naald nu 20 mm en bij te zware mensen 38 mm
pi_198161940
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 16:28 schreef Randier het volgende:
Een gezonde lifestyle is duur. Tuurlijk, je kunt voor een tientje in de maand naar de Basic Fit, maar de kans is aanwezig dat je rug verpest door zonder begeleiding te gaan krachttrainen. Ik spreek uit ervaring. Dus je hebt begeleiding nodig. Hardlopen, idem dito. Draag je de juiste schoenen?

En heb je rugklachten, tandklachten, any-klachten? Grote kans dat als je jezelf wilt oplappen, je een paar honderd euro eigen bijdrage of risico mag ophoesten, als er uberhaupt iets vergoed gaat worden.

Gezonde voeding, ook zo'n ding. Vergelijk bijvoorbeeld de prijs van rundergehakt versus gemengde/half-om-half eens. Of eh, probeer eens iets te bestellen via Thuisbezorgd wat echt gezond is. Succes. Dus je moet ook nog eens altijd zelf koken, want anders weet je niet wat erin zit.

En wat, naast tijd, te denken van stress? We wonen in een samenleving waar bijvoorbeeld papa én mama moeten werken, in de meest gezinsgevallen. Dit wordt ook zo gestimuleerd vanuit de overheid. Dus dan dumpen we de kids bij opa en oma en komen we om 8 uur 's avonds afgepeigerd uit de sportschool om ze een kus te geven voor het slapengaan, om de volgende dag weer door te knallen?

De samenleving is gefocust op geld verdienen, niet op gezondheid.
Duur ???

Als je al de alcohol en snacks weg laat ( en ook de wekelijkste snackbar bijv ) dan bespaar je heel wat geld zodat je gezond kan eten en gewoon kan sporten.

en misschien heeft iemand later wel medicijnen nodig voor diabetes, kost je elk jaar je eigen risico ( wat alleen maar meer word )
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_198162083
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]


Het verschil tussen alcohol en de meeste hard drugs (vind ik) is dat je alcohol gewoon vrij gemakkelijk met mate kan gebruiken.
Gelukkig vind jij dat, want ik denk dat dat lekker niet klopt, ze liegen, alcohol is precies hetzelfde als die andere verslavende middelen die je opsomde.
Voor mij is alcohol de aller ergste van alles waar ik zo aan gezeten heb. En al die mensen die zeggen dat alcohol drinken met beleid kan, liegen.
Het is zo normaal, dat ze niet eens door hebben hoe vaak het fout ging en blijft gaan.
pi_198162144
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:57 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Duur ???

Als je al de alcohol en snacks weg laat ( en ook de wekelijkste snackbar bijv ) dan bespaar je heel wat geld zodat je gezond kan eten en gewoon kan sporten.

en misschien heeft iemand later wel medicijnen nodig voor diabetes, kost je elk jaar je eigen risico ( wat alleen maar meer word )
Mijn punt is dat het goedkoper en makkelijker gemaakt zou moeten worden om de gezonde lifestyle na te kunnen streven. Natuurlijk kun je zelf een hele hoop laten en doen, maar met vijfdaagse kantoorweken en goedkoper ongezond voedsel in de schappen is het niet zo gek dat je meer overgewicht krijgt.
pi_198162265
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:07 schreef Randier het volgende:

[..]

Mijn punt is dat het goedkoper en makkelijker gemaakt zou moeten worden om de gezonde lifestyle na te kunnen streven. Natuurlijk kun je zelf een hele hoop laten en doen, maar met vijfdaagse kantoorweken en goedkoper ongezond voedsel in de schappen is het niet zo gek dat je meer overgewicht krijgt.
Ik wil voedings leer op de middelbare school onderwijs hebben, Ik heb nog nooit D66 gestemd maar als die bijzondere Kaag zoiets wil, stem ik op haar. (moeten we tegelijkertijd nog even van rob af zien te komen, maar goed.)

Onderwijs, voeding hoort onderdeel te zijn van onderwijs, al die pakjes en zakjes en potjes en bakjes, kom op, we kunnen toch echt beter.
pi_198162506
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:07 schreef Randier het volgende:

[..]

Mijn punt is dat het goedkoper en makkelijker gemaakt zou moeten worden om de gezonde lifestyle na te kunnen streven. Natuurlijk kun je zelf een hele hoop laten en doen, maar met vijfdaagse kantoorweken en goedkoper ongezond voedsel in de schappen is het niet zo gek dat je meer overgewicht krijgt.
zeker mee eens, fastfood en snacks zijn eigenlijk veel te goedkoop....
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_198162732
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:24 schreef Predator40 het volgende:

[..]

zeker mee eens, fastfood en snacks zijn eigenlijk veel te goedkoop....
Je hebt voeding en vulling. Als je dingen eet die niet vet zijn of niet veel suiker bevatten, dan zit je ook vaak veel voller. En heb je daarna minder zin om te snacken, vezels en eiwitten zijn volgens mij de oplossing, zoals meer peulvruchten eten.
Maar het kan soms ook gewoon niet, we kunnen geen lichte crackers maken van volkoren granen, dan krijg je weer boze tandartsen.

Dus het is eigenlijk een ongelovelijke moeilijke gedragsverandering en ik zou ook echt niet weten waar en hoe je zoiets kan opzetten.
Ik denk maar meteen aan vega dingen, waarvan ik ook betwijfel of dat nou gaat schelen in de nutteloze calorien.
pi_198163067
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:04 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Gelukkig vind jij dat, want ik denk dat dat lekker niet klopt, ze liegen, alcohol is precies hetzelfde als die andere verslavende middelen die je opsomde.
Voor mij is alcohol de aller ergste van alles waar ik zo aan gezeten heb.
De statistieken zijn duidelijk. Van de 11 miljoen alcoholgebruikers in Nederland zijn er maar zo'n 82k echt verslaafd. Dan nog zo'n 400k die er problemen mee ondervinden, maar in principe niet echt lichamelijke ontwenningsverschijnselen vertonen bij het stoppen. Voor een sociaal geaccepteerde "drug" die veel verkrijgbaar is vind ik die cijfers niet schokkend.

quote:
En al die mensen die zeggen dat alcohol drinken met beleid kan, liegen.
Het is zo normaal, dat ze niet eens door hebben hoe vaak het fout ging en blijft gaan.
Ik heb geen idee hoe je hier op komt. Wat is jouw definitie van fout gaan dan?
Facts don't care about your feelings
pi_198163097
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
. Wat is jouw definitie van fout gaan dan?
Te veel drinken, zodat er lichamelijke gewenning onstaat.
pi_198164430
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:00 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

Te veel drinken, zodat er lichamelijke gewenning onstaat.
Dat is hilarisch.... ontwenningsverschijnselen van alcohol krijg je pas bij zo'n 8 glazen per dag en dan moet je dat wel een half jaar volhouden. Die vallen onder de categorie verslaafden en dat zijn maar 82k mensen in Nederland. Dat is echt niet te vergelijken met de mensen die alcohol met beleid drinken op een terras of bij het eten.
Facts don't care about your feelings
pi_198164561
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is hilarisch.... ontwenningsverschijnselen van alcohol krijg je pas bij zo'n 8 glazen per dag en dan moet je dat wel een half jaar volhouden. Die vallen onder de categorie verslaafden en dat zijn maar 82k mensen in Nederland. Dat is echt niet te vergelijken met de mensen die alcohol met beleid drinken op een terras of bij het eten.
En dat is waar je fout zit, er treed wel lichamelijke ontwenning op, wat zich in eerste instantie uit in een sjacherijnige negatieve stemming.
Totdat die glaasjes per dag weer naar binnen gaan en de tandjes misschien stellen ze de onspanning uit tot aan het weekend.
het is nog steeds drugsgebruik.
pi_198164744
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:08 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

En dat is waar je fout zit, er treed wel lichamelijke ontwenning op, wat zich in eerste instantie uit in een sjacherijnige negatieve stemming.
Totdat die glaasjes per dag weer naar binnen gaan en de tandjes misschien stellen ze de onspanning uit tot aan het weekend.
het is nog steeds drugsgebruik.
Nee hoor, dat is waar jij fout zit. Er zijn geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen bij een biertje of wijntje per dag. Natuurlijk kan je je wijntje missen als je gewend bent om dat iedere dag te drinken, maar je kan hetzelfde zeggen over een glas melk of een rondje fietsen. Daar kan iemand ook chagrijnig om worden. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat 1 a 2 glazen alcohol per dag niet erg slecht voor de gezondheid zijn en soms zelfs voordelen hebben. Niet noemenswaardig in ieder geval op het geheel aan risico's en gevaren bij een gemiddeld mensenleven.
Facts don't care about your feelings
pi_198164993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:18 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is waar jij fout zit. Er zijn geen lichamelijke ontwenningsverschijnselen bij een biertje of wijntje per dag. Natuurlijk kan je je wijntje missen als je gewend bent om dat iedere dag te drinken, maar je kan hetzelfde zeggen over een glas melk of een rondje fietsen. Daar kan iemand ook chagrijnig om worden. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat 1 a 2 glazen alcohol per dag niet erg slecht voor de gezondheid zijn en soms zelfs voordelen hebben. Niet noemenswaardig in ieder geval op het geheel aan risico's en gevaren bij een gemiddeld mensenleven.
En dat is ook niet logisch, elke stof in de natuur die giftig is, is slecht.
Niet een beetje slecht, ook niet soms een beetje goed, giftig, alcohol stinkt giftig en het is giftig.

maar wel errug lekker.
pi_198165999
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:33 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

En dat is ook niet logisch, elke stof in de natuur die giftig is, is slecht.
Niet een beetje slecht, ook niet soms een beetje goed, giftig, alcohol stinkt giftig en het is giftig.

maar wel errug lekker.
CO2 is ook giftig, toch adem je het constant in. Eet je weleens een dropje? Kan me nog herinneren hoe we op school salmiak gingen maken. Ammoniak en waterstofchloride als ik het nog goed herinner.... als we het over giftig hebben :')
Facts don't care about your feelings
pi_198168723
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:33 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

En dat is ook niet logisch, elke stof in de natuur die giftig is, is slecht.
Niet een beetje slecht, ook niet soms een beetje goed, giftig, alcohol stinkt giftig en het is giftig.

maar wel errug lekker.
Alles is giftig, water ook. Het valt of staat bij de hoeveelheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')