SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.Zuiger van het FOK!-OMT
Tot nu toe is alles wat ik lees op basis van schattingen. De enige open source bron die er is nextstrain.org die is bij gewerkt tot 13.02.2021 zitten we maar op 17% van de Britse mutant. Dus ik zou ook graag meer data willen zien. Bij op op1 vertelde die epidemioloog die er zat ook wel een opmerkelijk detail dat bij de berekeningen van wat naar buiten is gekomen geen gebruik maakte van de Re maar van de R0.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:41 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ja maar..
insert verhaal waarom dat hier niet zo is
Punt.
Je zit hier echt al te lang, Don!quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:41 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ja maar..
insert verhaal waarom dat hier niet zo is
Punt.
Haha is dat zo?quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:48 schreef Mammietje het volgende:
Je zit hier echt al te lang, Don!![]()
Ik leef met je mee.
Kreeg een beetje het idee dat de manier van communiceren hier een beetje op begon te breken!quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:51 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Haha is dat zo?
Ik heb persoonlijk niet zoveel last van de lockdown.. ja er zijn wel dingen wat ik mis, maar ik kan daar wel mee leven.
Heb verder gewoon een gezin wat voor genoeg vertier zorgt zeg maar. Allebei goede vaste baan etc.
Ik besef wel dat wij gezegend zijn wat dat betreft en dat er heeuul veel mensen het veel moeilijker hebben.
Eerlijke data gaan we niet te zien krijgen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:47 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tot nu toe is alles wat ik lees op basis van schattingen. De enige open source bron die er is nextstrain.org die is bij gewerkt tot 13.02.2021 zitten we maar op 17% van de Britse mutant. Dus ik zou ook graag meer data willen zien. Bij op op1 vertelde die epidemioloog die er zat ook wel een opmerkelijk detail dat bij de berekeningen van wat naar buiten is gekomen geen gebruik maakte van de Re maar van de R0.
Ik heb wel ongenoegen over hoe de overheid omgaat met ons burgers.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:55 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Kreeg een beetje het idee dat de manier van communiceren hier een beetje op begon te breken!![]()
Is misschien ook wel zwaarder dan alle maatregelen te samen!
Ik weet niet hoe het voor Dondruiper is maar het is gewoon knap lastig. Het gaat ook in golven bij mij tenminste kan acht de ene dag optimistisch zijn en de dag er op als ik het nieuws lees weer pessimistisch zijn. Niet zo zeer door besmettingen enzovoort maar wel hoe er soms op gereageerd wordt.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:55 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Kreeg een beetje het idee dat de manier van communiceren hier een beetje op begon te breken!![]()
Is misschien ook wel zwaarder dan alle maatregelen te samen!
Ik lees het.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:57 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ik heb wel ongenoegen over hoe de overheid omgaat met ons burgers.
Dus dat zit me wel dwars.
Klopt het is hetzelfde wat iemand anders zei in het vorige topic. We zien niks maar het enige wat we zien is de schattingen. Maak gewoon iets openbaar het enige wat ik kan vinden is via nextstrain.org. Denemarken maakt alles wel openbaar. Daarom moeten we die ook in de gaten houden wat mij betreft.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:56 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Eerlijke data gaan we niet te zien krijgen.
In plaats van hun fout toegeven, gaan ze er in 2 dagen een spoedwet door heen jassen voor een maatregel die zijn effectiviteit op geen enkele manier heeft bewezen.
Ze willen geen gezichtsverlies lijden, dus zetten ze alles op alles om die avondklok te behouden.
Want...
Als die avondklok eraf gaat dan komen er wel 700 IC patienten bij11!!
Eigenlijk moet je er gewoon keihard om lachen als het niet bittere ernst was.
Een scene uit Koefnoen.
Ik dacht dat je bezig was met oefenen van gifjes te plaatsen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:02 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik lees het.![]()
Heb ff een paar dagen wat afstand genomen en toch wel weer wat gemist, merk ik.
Heb er dus ook nog geen mening over.
Sequencing gebeurd nav een positieve PCR test.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:28 schreef Mammietje het volgende:
De andere varianten komen aan het licht door sequence.
Wanneer er zeer besmettelijke doch ongevaarlijke varianten rondgaan met dus de potentie dominant te worden, ga je deze verspreiding tegen met een lockdown.quote:Bovendien zou dan het percentage besmette mensen (binnen een bepaald gebied) snel stijgen waarbij de ziekenhuiscijfers (na 2 weken) niet meedoen. Daar hoef je dus geen provincie voor af te sluiten.
Dit net even doorgeappt naar Markie. Kreeg dit terugquote:Op donderdag 18 februari 2021 03:06 schreef Za het volgende:
Wanneer je 1 provincie volledig opengooit die qua besmettingen een middenmoot is, kun je na pakweg een maand kijken hoe het ervoor staat qua besmettingen in vergelijking met de rest van het land.
Dat heb ik ook, heel herkenbaar.quote:Op donderdag 18 februari 2021 02:59 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het voor Dondruiper is maar het is gewoon knap lastig. Het gaat ook in golven bij mij tenminste kan acht de ene dag optimistisch zijn en de dag er op als ik het nieuws lees weer pessimistisch zijn. Niet zo zeer door besmettingen enzovoort maar wel hoe er soms op gereageerd wordt.
Ach ja.. en weet je.. we kunnen zeuren en zeiken wat we willen hier.. we kunnen het er allemaal mee oneens zijn.. het helpt toch allemaal geen fuckquote:Op donderdag 18 februari 2021 03:11 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dat heb ik ook, heel herkenbaar.
Maar moet zeggen dat een paar dagen weg uit dit topic aardig lucht geeft. Soort vakantiegevoel.![]()
Liep tegen een corona-topic-burnout aan, zeg maar!![]()
Het is mooi om een beetje op de hoogte te blijven (daarvoor was ik hier) maar dat cynisme nekt me zwaar.
Ah man... hou op! Ben er vet goed in geworden!quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:04 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je bezig was met oefenen van gifjes te plaatsen.
De mods slapen. Kan wel.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:12 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ah man... hou op! Ben er vet goed in geworden!![]()
![]()
Echt... het is jammer voor jullie dat ik deze niet met een gifje begeleiden mag!
En welke provincie had je in gedachten?quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:06 schreef Za het volgende:
[..]
Sequencing gebeurd nav een positieve PCR test.
Het is denk ik lichtzinnig te denken dat alle mutaties door alle PCR tests worden opgepikt, en daarom komen ze ook niet door sequencing aan het licht, sommigen wel.
[..]
Wanneer er zeer besmettelijke doch ongevaarlijke varianten rondgaan met dus de potentie dominant te worden, ga je deze verspreiding tegen met een lockdown.
In Spanje en de VS zijn er geen verschillen qua besmettingen (80% afname in alle Staten van de VS) in gebieden met en zonder restricties, dat kan komen door de snellere verspreiding van ongevaarlijke mutaties in gebieden zonder restricties.
Wanneer je 1 provincie volledig opengooit die qua besmettingen een middenmoot is, kun je na pakweg een maand kijken hoe het ervoor staat qua besmettingen in vergelijking met de rest van het land.
Dat snap ik volledig. Iedereen die ook tegen een corona burnout zit zou ik ook gewoon adviseren om gewoon een paar weken het nieuws niet te volgen. Buiten de persconferenties verandert er toch niks op het gebied van maatregels dus maak dan een paar dagen lekker een wandeling. Zeker vorige week in de sneeuw is dat heerlijk.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:11 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dat heb ik ook, heel herkenbaar.
Maar moet zeggen dat een paar dagen weg uit dit topic aardig lucht geeft. Soort vakantiegevoel.![]()
Liep tegen een corona-topic-burnout aan, zeg maar!![]()
Het is mooi om een beetje op de hoogte te blijven (daarvoor was ik hier) maar dat cynisme nekt me zwaar.
Nee, precies. Maar er wordt gestreden alsof de maatregelen van de uitkomst afhangen!quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:12 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ach ja.. en weet je.. we kunnen zeuren en zeiken wat we willen hier.. we kunnen het er allemaal mee oneens zijn.. het helpt toch allemaal geen fuck
Helemaal eens... behalve dat sneeuwgedeelte.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:15 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat snap ik volledig. Iedereen die ook tegen een corona burnout zit zou ik ook gewoon adviseren om gewoon een paar weken het nieuws niet te volgen. Buiten de persconferenties verandert er toch niks op het gebied van maatregels dus maak dan een paar dagen lekker een wandeling. Zeker vorige week in de sneeuw is dat heerlijk.
Ik vond het heerlijk. Ik vind het gewoon mooi en iets mystieks hebben. Ik denk dat ik in die week bij elkaar ongeveer 100km gewandeld heb. Maar goed mocht je wel een warme piemel tegenkomen, hier een paar goeie richtlijnen uit San Francisco. Die hebben namelijk monty pyton in gehuurd.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:18 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Helemaal eens... behalve dat sneeuwgedeelte.![]()
Blij dat die rommel weg is.![]()
Plakte toch niet! Kon niet eens een sneeuwpiemel maken.
Nah... kijk! Hartstikke informatief hier toch.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:23 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik vond het heerlijk. Ik vind het gewoon mooi en iets mystieks hebben. Ik denk dat ik in die week bij elkaar ongeveer 100km gewandeld heb. Maar goed mocht je wel een warme piemel tegenkomen, hier een paar goeie richtlijnen uit San Francisco. Die hebben namelijk monty pyton in gehuurd.
[ twitter ]
Maar het leek ook onverklaarbaar dat de besmettingen niet stegen ondanks de toename van de Britse variant.quote:Op woensdag 17 februari 2021 22:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet. Als de avondklok afschaffen zorgt voor 500/600/700 IC opnames dan zou je verwachten dat het aanhouden van de avondklok alles significant laat dalen, want blijkbaar heeft de maatregel volgens het model veel effect.
Dan hoef je maar 1 vraag aan tafel te stellen: Hoe komt het dat de cijfers met de avondklok dan niet veel harder zijn gaan dalen?
Lees die adviezen door je ligt in een deuk. Voorkom zwaar ademen, kreunen of gillen, graag in de buitenlucht en hou de groep klein dat soort dingen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:26 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nah... kijk! Hartstikke informatief hier toch.![]()
Ik heb gewoon een well-fitting mask nodig.
Niet afsluit, maar horeca, retail, sportscholen etc open, geen avondklok, voor een periode van 4 weken.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:15 schreef Mammietje het volgende:
En welke provincie had je in gedachten?
Zie niet zo goed voor me hoe je een provincie afsluit van de rest van Nederland. .Jij wel?
Nah... laat maar weer.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:29 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Lees die adviezen door je ligt in een deuk. Voorkom zwaar ademen, kreunen of gillen, graag in de buitenlucht en hou de groep klein dat soort dingen.
Als je morgen alles open gooit in Overijsel. Dan zit morgen 1/3 van Nederland ook in Overijsel.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:30 schreef Za het volgende:
[..]
Niet afsluit, maar horeca, retail, sportscholen etc open, geen avondklok, voor een periode van 4 weken.
Omdat het een experiment betreft waar we allemaal van kunnen profiteren geen toeristische influx uit andere provincies.
Ik ken de cijfers per provincie niet precies eerlijk gezegd, maar bv Overijssel.
Stel het aantal besmettingen daalt aanzienlijk tov de rest van het land aldaar.
Heb je daar een beetje leuke kroegen of sekshuizen voor een COR-meet?quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:36 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Als je morgen alles open gooit in Overijsel. Dan zit morgen 1/3 van Nederland ook in Overijsel.
Ik wil best een meeting, maar dan niet zoquote:Op donderdag 18 februari 2021 05:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Heb je daar een beetje leuke kroegen of sekshuizen voor een COR-meet?
En welke ben jij dan?quote:Op donderdag 18 februari 2021 05:52 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ik wil best een meeting, maar dan niet zo
Is dat echt? 😳quote:Op donderdag 18 februari 2021 05:52 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ik wil best een meeting, maar dan niet zo
Wie ben jij?quote:Op donderdag 18 februari 2021 06:58 schreef Noek het volgende:
Ik heb aardig wat FOK! meets gehad en geen was zo goed als bovenstaande filmpje.
Dat er een beetje oke weer aankomt, doet wel iets in mn hoofd. Het neigt naar iets wat op hoop lijkt na een periode van moedeloosheid. Ik hou me ook vast aan Za. Za is mn geestelijk leider.
Nee, Don, dit was wel iets voor mn tijd. Wij gingen naar Stairway en werden daar ook weer uitgeschopt.quote:
Mooi man.quote:Op donderdag 18 februari 2021 07:03 schreef Noek het volgende:
[..]
Nee, Don, dit was wel iets voor mn tijd. Wij gingen naar Stairway en werden daar ook weer uitgeschopt.
Jaja, wij waren een stelletje.Mis het wel, om gewoon keihard ergens uitgezet te worden. Kon gewoon!
Zou het niet een gevalletje zoals bij de Spaanse griep kunnen zijn? Dat virus verdween ook spontaan. Of was dat pas nadat er groepsimmuniteit was bereikt? Of was het zo gemuteerd dat het zichzelf uitroeide.quote:Op donderdag 18 februari 2021 04:51 schreef Za het volgende:
FWIW, wanneer je aanneemt dat de mondiale daling van covid te wijten valt aan de mogelijkheid van covid zijnde een seizoensvirus:
Er zijn talloze onderzoeken voor wat betreft klimaat, ligging, luchtvochtigheid, breedtegraad, UV etc, en daaruit komt als sterkste punt naar voren vwb Covid de breedtegraad; de UV.
Zo werd de grootste uitbraak in Europa en de VS verwacht in oktober gerelateerd aan de lage UV in deze periode, en bij bevestiging hiervan bijna geconcludeerd dat Covid een seizoensvirus is.
Echter, wanneer dat zo zou zijn, pas eind maart komen in Europa en de VS de UV waarden weer uit boven die van oktober, en de besmettingen zijn vanaf 10 januari omlaag gedonderd, in de VS zelfs met 80% en dat komt niet overeen met een seizoensgerelateerde daling, zoals we die bv kennen van griep, deze curve loopt in de regel ALTIJD (@:Tijn je had gelijk) omlaag eind maart, zowel in de VS als in Europa.
Daarnaast had de VS veel meer covid besmettingen in juli dan in oktober.
Oftewel, de gigantische daling wereldwijd van Covid besmettingen kan in dat opzicht eigenlijk niet te wijten zijn aan seizoensgebondenheid zoals wij die kennen bij griep, aangezien de UV daarbij de hoofdrol heeft, en er dan pas tegen eind maart sprake zou zijn van een scherpe daling ipv half januari-begin februari.
Plus de Covid piek van 70.000 besmettingen PD in de VS in juli strookt niet met een seizoensgebonden virus.
Interessante bron: https://www.nature.com/articles/s41598-021-81419-w
Griepcurves NL en de VS:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit ja, gisteren weer van alles op tv over de neveneffecten van de maatregelen... dat heb ik maar uit gezet.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:12 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ach ja.. en weet je.. we kunnen zeuren en zeiken wat we willen hier.. we kunnen het er allemaal mee oneens zijn.. het helpt toch allemaal geen fuck
quote:Op donderdag 18 februari 2021 07:51 schreef Abyss33 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenland/aandeel-britse-variant-in-nederland-kleiner-dan-eerder-voorspeld~aabb17cd/
Blijkbaar heeft het rivm weer verkeerde modellen gebruikt. of de boel weer groter gemaakt dan dat het uiteindelijk is.
Gek genoeg komt er nooit naar dat buiten dat iets erger was dan voorheen gedacht.
vooral dit stukje, tijd voor een nieuwe variant.....quote:Toch zijn virologen als Ron Fouchier en Eric Snijder sceptisch over de grotere besmettelijkheid van de Britse variant. Zij zien geen overtuigend bewijs. Wat zien jullie wat zij niet zien?
Haha, dit had niemand verwacht.quote:Op donderdag 18 februari 2021 07:51 schreef Abyss33 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenland/aandeel-britse-variant-in-nederland-kleiner-dan-eerder-voorspeld~aabb17cd/
Blijkbaar heeft het rivm weer verkeerde modellen gebruikt. of de boel weer groter gemaakt dan dat het uiteindelijk is.
Gek genoeg komt er nooit naar dat buiten dat iets erger was dan voorheen gedacht.
Dat eerste is straks niet meer het geval natuurlijk, maar dat tweede ben ik helemaal met je eens.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:00 schreef Janneke141 het volgende:
Dus we zitten met een avondklok die op juridisch onjuiste wijze tot stand is gekomen en gebaseerd is op incorrecte voorspellingen
Gaan ze er dan al over beslissen?quote:en daarom wordt die komende dinsdag verlengd. Helder.
We zullen het nooit weten, maar ik sluit niet uit dat ze gekozen hebben voor deze dubieuze constructie omdat ze zelf ook twijfelden over de legitimiteit van het middel.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:02 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat eerste is straks niet meer het geval natuurlijk, maar dat tweede ben ik helemaal met je eens.
[..]
Nee, maar ik denk niet dat ze nu krom gaan liggen voor een spoedwet als ze komende dinsdag op de persco bekend maken dat de avondklok eindigt.quote:Gaan ze er dan al over beslissen?
Ben benieuwd naar het debat in ieder geval.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We zullen het nooit weten, maar ik sluit niet uit dat ze gekozen hebben voor deze dubieuze constructie omdat ze zelf ook twijfelden over de legitimiteit van het middel.
[..]
Nee, maar ik denk niet dat ze nu krom gaan liggen voor een spoedwet als ze komende dinsdag op de persco bekend maken dat de avondklok eindigt.
Het FOK!OMT had al geconcludeerd dat aan de hand van de cijfers een van de variabelen niet kon kloppen. Ook informatie uit UK wees daar al een beetje opquote:Op donderdag 18 februari 2021 07:51 schreef Abyss33 het volgende:
Dat zou theoretisch kunnen, maar dan zou de avondklok de R wel heel erg drukken. Volgens de modellen zat de R van de Britse variant eerst op 1,3 en later 1,15/1,1, dan heeft alleen de avondklok de R met 0,2 gedrukt.quote:Op donderdag 18 februari 2021 03:27 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar het leek ook onverklaarbaar dat de besmettingen niet stegen ondanks de toename van de Britse variant.
Misschien heffen de effecten van avondklok en Britse variant elkaar op...
Zullen we dat gewoon maar aan de opvolger van Hugo overlaten? Lijkt me een beter planquote:Op donderdag 18 februari 2021 08:20 schreef aartstyle het volgende:
Onder het mom van regeren is vooruitzien:
Het risico bestaat dat het virus blijft muteren en dat we dus elk jaar een vaccinatie nodig hebben. In tegenstelling tot de griepprik betekend dit ook dat er 17 miljoen mensen een prik moeten krijgen.
Ook een gerede kans dat we dus in het najaar alweer een nieuwe vaccinatie nodig hebben omdat het huidige vaccin niet werkt.
Zou Hugo al werken aan een infrastructuur waarbij we jaarlijks of misschien incidenteel wel 2x per jaar het het hele land kunnen vaccineren in ongeveer vijf weken (minimaal eerste prik)?
Het is een worst case scenario dat weet ik, maar het kan niet zo zijn dat Hugo in oktober van dit jaar zegt: "sorry, dit zagen we niet aankomen, we hebben nu 25 weken nodig om iedereen opnieuw te vaccineren en tot die tijd gaan we weer op slot.
Daarop voortbordurend hoop ik ook dat ze in Brussel al begonnen zijn met het inrichten van extra productiefabrieken voor het maken van de vaccins en het verstrekken van de bijbehorende licenties.
Eigenlijk weet ik het antwoord al op deze vragen, maar dan heb ik het maar gezegd.
Dat klopt wel. Maar je kan natuurlijk zelf ook bedenken dat als er geen maatregelen waren we geweest we nu gewoon op een veelvoudig aantal besmettingen per dag zouden zitten.quote:Op donderdag 18 februari 2021 07:51 schreef Abyss33 het volgende:
ja, dit was inderdaad ongeveer de conclusie van mijn bierviltjesberekening. Het streelt mijn ego dat nu mensen die ervoor door hebben geleerd min of meer tot dezelfde conclusie komen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:22 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het FOK!OMT had al geconcludeerd dat aan de hand van de cijfers een van de variabelen niet kon kloppen. Ook informatie uit UK wees daar al een beetje op
Of het aandeel van de Britse variant was kleiner
Of het R-getal is kleiner dan gemodelleerd
Of het gecombineerde R-getal is anders dan gemodelleerd
Het betekent echter nogal wat voor de situatie, die moet wellicht ook maar eens heroverwogen worden.
Dit had niemand verwacht zeg.quote:Op donderdag 18 februari 2021 07:51 schreef Abyss33 het volgende:
Ik denk eigenlijk dat dat reuze meevalt, helemaal als je het hebt over een schijnmaatregel zoals die avondklok.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:29 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Maar je kan natuurlijk zelf ook bedenken dat als er geen maatregelen waren we geweest we nu gewoon op een veelvoudig aantal besmettingen per dag zouden zitten.
Hopelijk gaan ze dat specifieke onderzoek, wat nu in Amsterdam gaande is, ook ergens anders doen. Je kan niet eerst aangeven dat het landelijk gemiddelde mogelijk niet klopt omdat je veel gegevens uit 1 regio kreeg (Twente) om daarna vervolgens wel ergens de conclusie te trekken dat de Britse variant nog steeds snel verspreid op basis van specifiek onderzoek uit wederom slechts 1 regio (Amsterdam).quote:Op donderdag 18 februari 2021 07:51 schreef Abyss33 het volgende:
Avondklok, ja lijkt me ook niet in verhouding staan. Maar kroegen dicht, geen verjaardagen met 10 man of meer, 1,5 meter, geen sport kantines open, kantoren veelal minder personeel etc helpen zeker wel.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:30 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat dat reuze meevalt, helemaal als je het hebt over een schijnmaatregel zoals die avondklok.
Ja, dat denk ik ook. Maar dat maakt voor het vervolg wat mij betreft niet uit.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:29 schreef miss_sly het volgende:
Het gaat, zoals ik het stuk lees, niet zozeer over incorrecte voorspellingen of modellen, maar over modellen gevoed met de beperkte gegevens die beschikbaar zijn. Dan heb je uiteraard kans dat je model en voorspelling niet accuraat zijn en in de loop van de tijd, wanneer meer gegevens beschikbaar komen, aangepast worden.
Precies dit.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:30 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat dat reuze meevalt, helemaal als je het hebt over een schijnmaatregel zoals die avondklok.
Mee eensquote:Op donderdag 18 februari 2021 08:32 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Avondklok, ja lijkt me ook niet in verhouding staan. Maar kroegen dicht, geen verjaardagen met 10 man of meer, 1,5 meter, geen sport kantines open, kantoren veelal minder personeel etc helpen zeker wel.
Ze hadden het ook tijdens de zitting over 8 tot 13% invloed en zelfs daar waren ze niet zeker van omdat vrijwel overal de avondklok is ingevoerd samen met een bundel van andere vaak zwaardere maatregelen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:33 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies dit.
De bijdrage van een avondklok lijkt me iets groter dan nihil, en staat niet in verhouding met de enorme inbreuk die het op onze vrijheid maakt.
Daarin verschillen we van mening, want ik denk dat voorzichtigheid wel degelijk deels de lading dekt. Daarnaast vind ik het gebash op RIVM niet oké en de conclusies die vaak worden getrokken echt veel te kort door de bocht.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook. Maar dat maakt voor het vervolg wat mij betreft niet uit.
De onzekerheden in dit model moeten worden meegenomen als je ze gebruikt om beleid op te maken, zeker als ze zo groot zijn. Of ze in het model zelf zitten of in de input maakt daarvoor niet uit - de uitkomsten worden er namelijk erg onbetrouwbaar van. Want we hebben het hier echt over 'wat trek je morgen aan? Het wordt 15 graden, met een onzekerheid van 20'. En de gevolgen van het op slot gooien van de samenleving zijn wel wat groter dan een te dikke of te dunne outfit. 'Better safe than sorry' dekt in dit geval de lading gewoon niet.
Dat je dan als blijkt dat het allemaal wel meevalt met je kop in het zand blijft volhouden dat die striktere maatregelen nog nodig zijn wat minder.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarin verschillen we van mening, want ik denk dat voorzichtigheid wel degelijk deels de lading dekt. Daarnaast vind ik het gebash op RIVM niet oké en de conclusies die vaak worden getrokken echt veel te kort door de bocht.
Ik denk inderdaad dat wel duidelijker mag worden gecommuniceerd dat de modellen in eerste instantie in ieder geval een behoorlijke mate van onzekerheid bevatten. En dat de zekerheid stijgt met het beschikbaar komen van meer gegevens. Probleem met die nieuwe gegevens is dat ze zover in het verleden liggen. Dat maakt het lastig om voor een besmettelijk virus waarbij, zoals we al een aantal keer hebben gezien, de boel ineens uit de hand kan lopen met ziekenhuisopname, de juiste, proportionele maatregelen te treffen om dat te voorkomen. Dat je dan wellicht toch om te starten toch inzet op de striktere maatregelen, vind ik dan best te begrijpen.
Wij verschillen van mening over de hoeveelheid schade die je maatschappij mag lijden in het onderdrukken van een virus. De rest volgt daaruit.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:40 schreef miss_sly het volgende:
Daarin verschillen we van mening, want ik denk dat voorzichtigheid wel degelijk deels de lading dekt. Daarnaast vind ik het gebash op RIVM niet oké en de conclusies die vaak worden getrokken echt veel te kort door de bocht.
Haha ja, laat ze het nog eens uitrekenen maar nu met de wetenschap dat de Britse variant des doods helemaal niet zo een groot aandeel heeft.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:35 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze hadden het ook tijdens de zitting over 8 tot 13% invloed en zelfs daar waren ze niet zeker van omdat vrijwel overal de avondklok is ingevoerd samen met een bundel van andere vaak zwaardere maatregelen.
En dan is die 8 tot 13% ook nog gebaseerd op modellen waar ze bij de fabeltjeskrant nog jaloers op zouden zijn.
Ja we zitten hier nu elke dag te praten over het nieuws dat de modellen niet accuraat zijn of hoe je het ook wil benoemen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:29 schreef miss_sly het volgende:
Het gaat, zoals ik het stuk lees, niet zozeer over incorrecte voorspellingen of modellen, maar over modellen gevoed met de beperkte gegevens die beschikbaar zijn. Dan heb je uiteraard kans dat je model en voorspelling niet accuraat zijn en in de loop van de tijd, wanneer meer gegevens beschikbaar komen, aangepast worden.
Een thuiswerkplicht, hoe zie je dat voor je?quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Mee eens
Ben benieuwd of ze toch tot een thuiswerkplicht kunnen komen. Dat zou mooi ipv de avondklok kunnen. Minder inbreuk op onze vrijheden en waarschijnlijk een veel grotere impact op het aantal besmettingen.
De Britse variant was nooit 'des doods', alleen een stuk besmettelijker, en met besmettelijker dus een kans op een grotere toeloop in de ziekenhuizen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:37 schreef Koffieplanter het volgende:
De Britse variant des doods bleek toch niet de Britse variant des doods, ach. Dat had echt niemand verwacht. Gelukkig staat de véél besmettelijkere Nigeriaanse variant des doods al om de hoek.
Nigeriaanse al joh? Jemig het wordt nu echt link!quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:37 schreef Koffieplanter het volgende:
De Britse variant des doods bleek toch niet de Britse variant des doods, ach. Dat had echt niemand verwacht. Gelukkig staat de véél besmettelijkere Nigeriaanse variant des doods al om de hoek.
Geen idee wat je bedoelt. Dit gaat niet of of maatregelen goed zijn.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:29 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Maar je kan natuurlijk zelf ook bedenken dat als er geen maatregelen waren we geweest we nu gewoon op een veelvoudig aantal besmettingen per dag zouden zitten.
We kunnen vinden wat we willen van het RIVM, maar een feit is dat als je minder mensen ontmoet dan kun je ook minder mensen besmetten. Neemt niet weg dat hun modellen nog niet vaak uitgekomen zijn.
Ik kreeg gisteren al een mail van één of andere prins uit dat land.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:44 schreef Haags het volgende:
[..]
Nigeriaanse al joh? Jemig het wordt nu echt link!
Ik krijg nog geld van em.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik kreeg gisteren al een mail van één of andere prins uit dat land.
Zeker, als blijkt dat het meevalt, zou je daarop moeten acteren. Dat is echter ook natuurlijk op cijfers die achteraf komen. Dus de kans dat je "zie je wel, het valt heel erg mee, het kabinet wil graag harde maatregelen opleggen anders zouden ze wel wat verspoepelen" om je oren krijgt, is levensgroot.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:41 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat je dan als blijkt dat het allemaal wel meevalt met je kop in het zand blijft volhouden dat die striktere maatregelen nog nodig zijn wat minder.
Geen enkele definitie van het woord voorzichtig komt overeen met de realiteit van de keiharde lockdown. Voorzichtigheid is gewoon geen optie. Die keuze bestaat niet. Die realiteit moet je onder ogen zien.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daarin verschillen we van mening, want ik denk dat voorzichtigheid wel degelijk deels de lading dekt.
Voorzichtig aan de ene kant is bijna automatisch zeer schadelijk aan de andere kant. Ik val in herhaling, maar de balans is hier dus volkomen zoek.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Geen enkele definitie van het woord voorzichtig komt overeen met de realiteit van de keiharde lockdown. Voorzichtigheid is gewoon geen optie. Die keuze bestaat niet. Die realiteit moet je onder ogen zien.
Er is een bandbreedte van keuzes die je kunt maken en de extremen (keiharde lockdown aan de ene kant, geen maatregelen aan de andere kant) zijn allebei rampzalig. Er is geen 'voorzichtige' keuze.
Ik denk dat wij helemaal niet zoveel verschillen als jij denkt. Maar misschien schatten we zaken wel anders in, waardoor het lijkt dat wij van mening verschillen daarover.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wij verschillen van mening over de hoeveelheid schade die je maatschappij mag lijden in het onderdrukken van een virus. De rest volgt daaruit.
Ik weet dat je in je 2e alinea niet direct mij adresseert, maar ik bash het RIVM niet. Ik heb een probleem met beleidsmakers die maatregelen nemen op basis van pudding.
https://eenvandaag.avrotr(...)econtroleerd-worden/quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een thuiswerkplicht, hoe zie je dat voor je?
Dat doet zowel Janneke als ik niet. Ben je met ons in discussie of met die stropop die je hier op zet?quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad jou niet, maar ik heb er grote moeite mee hoe RIVM weggezet wordt als een stel incompetente nono's omdat mensen zelf niet begrijpen dat veranderende uitkomsten van modellen niet per se iets te maken heeft met incompetentie of corruptie van RIVM, maar met de aard van de gegevens waarmee ze moeten werken.
Klinkt als een enorme adminstratieve rompslomp zonder enige effectiviteit, maar wellicht werkt het. Zijn er gegevens bekend of het ook daadwerkelijk helpt?quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:48 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)econtroleerd-worden/
Zoiets?
Was er eerst ook geen voorstander van, maar denk dat zo een aanpak zeker kan werken. In ieder geval beter dan een avondklok.
Zolang jij in je reacties blijft strooien met stropoppen en valse tegenstellingen, ga ik verder niet me jou in discussie in ieder geval.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat doet zowel Janneke als ik niet. Ben je met ons in discussie of met die stropop die je hier op zet?
Heb je ook voorbeelden waarbij het rivm cijfers naar buiten brengt die achteraf juist hoger werden bijgewerkt?quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat wij helemaal niet zoveel verschillen als jij denkt. Maar misschien schatten we zaken wel anders in, waardoor het lijkt dat wij van mening verschillen daarover.
Ik bedoelde inderdaad jou niet, maar ik heb er grote moeite mee hoe RIVM weggezet wordt als een stel incompetente nono's omdat mensen zelf niet begrijpen dat veranderende uitkomsten van modellen niet per se iets te maken heeft met incompetentie of corruptie van RIVM, maar met de aard van de gegevens waarmee ze moeten werken.
Lijkt wel dat media wat kritischer wordt naar het kabinet over corona aanpakquote:Op donderdag 18 februari 2021 08:57 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Goh....
Nou doe me nog zo'n spoedwetje jongens
Dat ze er naast kunnen zitten vindt niemand vreemd hopelijk gezien de onzekerheidsmarge in modellen, dat de overheid extreem ingrijpende maatregelen zoals een avondklok invoert op basis van hele wankele voorspellingen is een stuk vreemder.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:58 schreef MoreDakka het volgende:
Het idee dat ook het RIVM er gewoon naast kan zitten is uiteraard compleet belachelijk
Hoe laat is het debat?quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:59 schreef Abyss33 het volgende:
Debat vandaag wordt denk ik een van de best bekeken debatten ooit?
Ik zit al klaar hoorquote:Op donderdag 18 februari 2021 08:59 schreef Abyss33 het volgende:
Ik heb daar geen voorbeelden van. Ik hou de cijfers van RIVM ook niet zo nauwgezet in de gaten, ik volg de grote lijnen. Ik kan me voorstellen dat ze in een situatie als deze eerder te hoog dan te laag zullen inzetten, omdat de virologische schade bij te laag inschatten groot is.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:55 schreef Abyss33 het volgende:
[..]
Heb je ook voorbeelden waarbij het rivm cijfers naar buiten brengt die achteraf juist hoger werden bijgewerkt?
Als het klopt wat je zegt en ze de modules zo onzeker zijn dan zou je van beide kanten iets moeten horen, de ene keer te laag de andere keer te hoog.
Waarom zou je dat gaan kijken, je weet toch al heel lang dat ze een meerderheid gaan krijgen.quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:59 schreef Abyss33 het volgende:
Snel! Verleng de avondklok!quote:Op donderdag 18 februari 2021 08:57 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Goh....
Nou doe me nog zo'n spoedwetje jongens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |