abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198029607
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ze willen social distancing niet permanent maken.
Maar dat staat er toch letterlijk?!

Hoe moet ik "for the foreseeable future", "semi permanent basis", en als reden "geen enkel vaccinatie is 100% effectief" dan anders interpreteren? Wat willen ze dan wel volgens jou als je die tekst leest? Lezen we hetzelfde artikel?
#WeesGeenWhales
pi_198029613
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Er is uiteraard een grote onzekerheidsmarge. Dat is al de gehele crisis een van de problemen. En dat het bijsturen niet snel en kort kan als het uit de hand blijkt te lopen, omdat je dan al achter de feiten aan loopt.

Ik denk persoonlijk overigens ook wel dat er wellicht wat versoepeld of aangepast kan worden, dat men anders naar de maatregelen kan kijken, maar ik denk ook dat je bij zulke modellen je niet kunt veroorloven te sturen op het meest positieve scenario, omdat de risico's te groot zijn.

En ik denk in ieder geval zeker niet dat het wordt gedaan om te treiteren of ons op te sluiten; iets wat ik hier nog steeds vaak voorbij zie komen. Verkeerd beleid, te bang om risico's te lopen, te star om wijzigingen aan te brengen, te weinig transparantie, te weinig andere experts buiten het OMT om advies in te winnen, kan ik allemaal zeker als mogelijkheden zien.
Ik geloof ook niet dat het is om te treiteren of ons op te sluiten. Ik zeg overigens niet dat ze moeten sturen op het meest positieve scenario, net als ze niet op het meest negatieve scenario moeten sturen.

Je wil in dit soort situaties voorbereid zijn om snel te handelen indien het meest negatieve scenario waarheid lijkt te worden, maar ergens middenin gaan zitten waar de onzekerheid het kleinst is. Dan kun je dus iets zeggen als:
"We gaan nu uit van Scenario A. Mochten we over 2 weken tot de conclusie komen dat de stijging te snel gaat en we richting Scenario B bewegen passen we daar ons beleid op aan en nemen we zwaardere maatregelen"

De maatregelen die er nu zijn zijn grotendeels genomen met het slechtste scenario in gedachten, elk ander scenario werd niet mogelijk geacht. Je ziet het al met de derde golf. In december was het: Er komt een derde golf, die komt februari. Daarna was het: Er komt een derde golf, die komt maart. Afgelopen week de Jonge: Er komt in potentie een derde golf.
pi_198029627
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het hoeft ook geen 1 op 1 kopie te zijn van de aanpak.
Maar dan is het dus niet dezelfde aanpak.
En dat is het nu ook niet...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_198029630
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:57 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar dan is het dus niet dezelfde aanpak.
Ja zoiets heet nuance :)
pi_198029635
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:35 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ze proberen ons even uit om het later toch in te voeren. mensen kunnen dit niet verdragen, we worden strak robotten.
Ja precies, ik ben een sociaal MENS, niet een achterlijke contactgestoorde autistische robot!

Maar goed, volgens oa @miss_sly bedoelen ze kennelijk niet wat er woordelijk staat, ben wel benieuwd wat ze er dan uit opmaakt...
#WeesGeenWhales
  Moderator dinsdag 16 februari 2021 @ 09:58:59 #231
5428 crew  miss_sly
pi_198029639
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op het moment dat je andere keuzes gaat maken, dan krijg je andere gevolgen. Een verlichting van de maatregelen zal vermoedelijk wel gaan leiden tot meer besmettingen en dus meer ziekenhuisopnames en/of sterfgevallen (van sommige maatregelen denk ik trouwens dat dat meevalt, maar dat is een andere discussie). De gevolgen van zo'n keuze, namelijk zieken en lijken, is direct zichtbaar en daarmee voor een politicus behoorlijk ongewenst. Met langetermijneffecten die zich veel moeilijker laten meten is dat veel minder. Dat maakt het voor een politicus aantrekkelijk om een extreem veilige kant te kiezen in de virusbestrijding - met alle nare bijwerkingen van dien.
Daar zit denk ik wel wat in, inderdaad. Een zeker cynisme is wel nodig om op deze manier van denken te komen en die mis ik, geloof ik. Hoewel het misschien ook niet per se een bewuste keuze is van een politicus om het zo te doen, maar wellicht ook een zeker onvermogen om zover in de toekomst te kijken naar de langetermijneffecten van bepaalde zaken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198029644
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:46 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nepal heeft die rol inmiddels overgenomen, maar Zweden is maandenlang aangehaald als lichtend voorbeeld van hoe het moet: economie en samenleving draaien gewoon door terwijl de zorg het gewoon aan kan...
hartstikke mooi toch..
beetje positiviteit..

zorg die het aan kan en een samenleving die door draait.
of vindt je dat niks
pi_198029647
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:56 schreef Wantie het volgende:

[..]

Als ondanks vaccinaties de druk op de zorg niet omlaag gaat, dan kan het dus inderdaad niet.

Zodra die druk wel omlaag genoeg gaat volgen versoepelingen.
Dat hebben we vorig jaar ook gedaan.
En dat zal dit voorjaar ook gebeuren.
Na grootschalige vaccinatie moeten alle maatregelen gewoon van tafel. Geen kuchschermen meer, mondkapjes, 1.5 meter meer. Als dit allemaal in stand blijft noem ik het geen versoepeling.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_198029659
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar zit denk ik wel wat in, inderdaad. Een zeker cynisme is wel nodig om op deze manier van denken te komen en die mis ik, geloof ik. Hoewel het misschien ook niet per se een bewuste keuze is van een politicus om het zo te doen, maar wellicht ook een zeker onvermogen om zover in de toekomst te kijken naar de langetermijneffecten van bepaalde zaken.
Dat vermogen om de langetermijneffecten van lockdowns mee te nemen in de overweging is geen cynisme.
pi_198029666
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:42 schreef chratnox het volgende:

[..]

Foreseeable future != permanent ;)
Maar er staat ook "semi permanent basis" en als reden wordt gegeven dat geen vaccinatie 100% werkt, en er kunnen mutaties optreden. Dat is toch nadat iedereen geprikt is over drie jaar nog zo?

En ik dacht dat foreseeable future meestal in taalgebruik werd gebruikt als "vanaf nu voor altijd" in de praktijk, maar misschien zie ik dat verkeerd ? Dacht dat dat gewoon taalgebruik was eigenlijk...
#WeesGeenWhales
pi_198029681
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Na grootschalige vaccinatie moeten alle maatregelen gewoon van tafel. Geen kuchschermen meer, mondkapjes, 1.5 meter meer. Als dit allemaal in stand blijft noem ik het geen versoepeling.
Exact, versoepeling noem ik het pas als alles weer gewoon 100% open is zonder beperkingen en ik weer gewoon zelf bepaal hoeveel mensen ik uitnodig op me verjaardag en wie ik aanraak. Alles voor het oude en enige normaal interesseert me geen bal.
#WeesGeenWhales
  dinsdag 16 februari 2021 @ 10:03:36 #237
131800 Tarado
capô de fusca
pi_198029683
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Het zal ook afhangen van de mutaties en de bescherming die de vaccinaties bieden daartegen maar verder met je eens dat we terug moeten naar het oude normaal en niet het nieuwe wat dat ook in mag houden.
  Moderator dinsdag 16 februari 2021 @ 10:03:37 #238
5428 crew  miss_sly
pi_198029684
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zie mijn vorige post. En daarbij geteld: de factor gezichtsverlies. Rutte kan nu niet gaan vertellen dat hij eigenlijk andere keuzes had moeten maken omdat dat beter was geweest. Het zou wel moeten kunnen - maar de politieke praktijk is anders.
Ik denk dat uitgerekend Rutte dat echt wel kan. Sowieso kan hij dat op een manier draaien waardoor hij als strenge, maar liefdevolle vader alleen maar het beste met het volk voor had, dat hij het wat te lang heeft volgehouden omdat hij bang was dat het alsnog fout zou gaan, maar dat hij nu gelukkig wél mogelijkheden ziet om andere keuzes te maken. Ik denk dat de verontwaardiging niet eens enorm zou zijn, zeker niet met de zorgvuldig gekozen juiste woorden.
pi_198029685
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik werk vrij veel met wetenschappers samen op mijn werk, en het is bepaalde slag mensen. Ik vind het fijn om met ze te werken, maar het nadeel is dat in veel gevallen er puur en alleen op basis van mogelijke situaties gesproken wordt en er niets uitgesloten wordt. Vaak wordt uitgegaan van het meest negatieve scenario omdat er onzekerheid is. Als de communicatie met het kabinet op dezelfde manier gaat kan ik me best voorstellen dat dat gevolgen heeft, want zo communiceert het kabinet normaal gesproken niet. Zij nemen beslissingen on the spot, op basis van een scenario wat hoogstwaarschijnlijk waarheid wordt.

De ervaring die ik met SG's en hogere ambtenaren binnen ministeries heb is dat zij over 't algemeen gewoon een keuze willen hebben. Die keuze is dan tussen een gunstig scenario met geen extra maatregelen en een ongunstig scenario waar het echt mis gaat. Dan kies je voor de veilige kant.
pi_198029695
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:45 schreef OProg het volgende:

[..]

Wat een stuk zeg. :')
[..]

Dit doet me nogal denken aan van die stukken over van die artiesten die dan in het nieuws komen over iets met als bronvermelding 'Laat een ingewijde van het stel weten...'. Met nooit een naam erbij.
Omdat het gelekt is, maar tot nu toe kwamen die altijd uit.

Als dit tuig z'n zin krijgt krijgen we nooit onze oude vrijheden terug.

Wat nu?
#WeesGeenWhales
  dinsdag 16 februari 2021 @ 10:04:42 #241
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_198029700
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:47 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Van dat geld gaat veel naar lonen van ambtenaren of naar het koningshuis
3% van de belasting word daaraan uitgegeven
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_198029710
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:03 schreef Tarado het volgende:

[..]

Het zal ook afhangen van de mutaties en de bescherming die de vaccinaties bieden daartegen maar verder met je eens dat we terug moeten naar het oude normaal en niet het nieuwe wat dat ook in mag houden.
Nu hangt het ineens weer af van mutaties. De doelpalen worden telkens weer verschoven.

Het gaat ongeveer zo:

2 weeks
Until summer
Until Christmas
Until there's a vaccine
Until everyone's vaccinated
Forever

Ze zullen ons blijven lastigvallen als we geen vuist maken tegen de tirannie van virologen en regeringen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_198029713
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat uitgerekend Rutte dat echt wel kan. Sowieso kan hij dat op een manier draaien waardoor hij als strenge, maar liefdevolle vader alleen maar het beste met het volk voor had, dat hij het wat te lang heeft volgehouden omdat hij bang was dat het alsnog fout zou gaan, maar dat hij nu gelukkig wél mogelijkheden ziet om andere keuzes te maken. Ik denk dat de verontwaardiging niet eens enorm zou zijn, zeker niet met de zorgvuldig gekozen juiste woorden.
Als het echt nodig is dan zal niemand het Rutte kwaad nemen. Begin december sprak men nog over eventuele versoepelingen met het oog op kerst. Twee weken later moest Rutte een keiharde lockdown aankondigen. Maar de meeste mensen konden wel zien waarom dat nodig was op dat moment. Daar is ook weinig tot geen kritiek op, ook niet van mij.
pi_198029715
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:01 schreef eragon2890 het volgende:

[..]

Maar er staat ook "semi permanent basis" en als reden wordt gegeven dat geen vaccinatie 100% werkt, en er kunnen mutaties optreden. Dat is toch nadat iedereen geprikt is over drie jaar nog zo?

En ik dacht dat foreseeable future meestal in taalgebruik werd gebruikt als "vanaf nu voor altijd" in de praktijk, maar misschien zie ik dat verkeerd ? Dacht dat dat gewoon taalgebruik was eigenlijk...
Foreseeable future is 'in de nabije toekomst'.

Ik verwacht dat bepaalde maatregelen definitief zullen zijn, maar dat zijn meer dingen als surveillance, rioolwatermetingen, sequencing en dat soort zaken. Dat is ook waar veel wetenschappers over spreken en dat is ook nodig als je een jaarlijkse 'covidprik' wil introduceren.

Denk dat je dat in context moet blijven zijn. Er zullen bepaalde maatregelen blijven, maar ik kan me niet voorstellen dat dat in de richting van de bevolking is, dat zal meer zijn dat er elk jaar een pot geld apart gezet wordt voor Covid, dat bepaalde protocollen ontwikkeld worden en onderhouden worden.

BTW, er waren flink wat beleidsmakers in het VK die al aangegeven hebben dat de 'witte jassen mafia' moet stoppen met paniekzaaien. Daar werd vorige week nog een mooi artikel uit het VK over gepost.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2021 10:08:08 ]
  Moderator dinsdag 16 februari 2021 @ 10:06:35 #245
5428 crew  miss_sly
pi_198029720
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En wereldvreemdheid, wat mij betreft. Als je werkweek zich op het Binnenhof voltrekt dan heb je echt niet altijd een goed idee welke gevolgen een paar 'simpele' beleidsstukken kunnen hebben.
Dat zou zomaar kunnen, inderdaad. De voeling met de maatschappij zijn veel beleidsmakers wel (wat) kwijt, denk ik.
pi_198029721
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:50 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Dat staat er toch wel.
Ja precies, @miss_sly leest denk ik een ander artikel dan ons. Anders ben ik benieuwd wat zij dan eruit haalt, maar dat zegt ze niet, waarschijnlijk omdat er niets anders uit te halen valt...
#WeesGeenWhales
pi_198029725
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:33 schreef eragon2890 het volgende:
OMG

https://news-sky-com.cdn.(...)&utm_medium=referral

Serieus, lees dit, en vertel me nog steeds dat ze social distancing niet permanent willen maken!

Ik zei toch dat die godvergeten doem experts in UK dat willen? En nu heult Johnson er dus ook al mee!

Omg ik wil echt niet zo leven de rest van mn bestaan!

Serieus, als je dit leest, hoe kan je dan nog vertrouwen erin hebben dat de beperkingen ooit nog weg gaan?
Ik kan echt boos worden om dit soort berichten, evenals het nieuws uit Duitsland dat het volk extra bang heeft gemaakt.

Waarom accepteert de meerderheid dit gedwee, alsof het geen grove schande is?
Mijn bloeddruk en hartslag zijn de laatste weken redelijk door het plafond aan het gaan volgens mij..
Alpha kenny one
  Moderator dinsdag 16 februari 2021 @ 10:07:26 #248
5428 crew  miss_sly
pi_198029730
quote:
19s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:55 schreef Gunner het volgende:

[..]

Nee, maar ik zou toch graag in een wereld willen leven waarin ik geloof dat onze politieke leiders niet bewust een aantal sectoren de nek om willen draaien.
Waarom denk je dat? Welke sectoren willen ze bewust de nek om draaien en waarom dan?
  Moderator dinsdag 16 februari 2021 @ 10:08:06 #249
5428 crew  miss_sly
pi_198029736
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:56 schreef Tarado het volgende:

[..]

dat begrotingsargument geloof ik helemaal niets van, dat ze met de verkiezingen op komst geen risico's willen nemen wel, maar denk ook dat het nu eenmaal makkelijker is om een lockdown te verlengen dan ( te vroeg) ermee stoppen met het risico dat je daar op terug moet komen.
Dat denk ik ook, inderdaad.
  dinsdag 16 februari 2021 @ 10:09:37 #250
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_198029746
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Waarom denk je dat? Welke sectoren willen ze bewust de nek om draaien en waarom dan?
Ik denk dat je het verkeerd leest. Of ik druk me verkeerd uit, dat kan. Ik ga er vanuit dat dat niet hun 'doel' is door geen perspectief aan een aantal sectoren te geven. En die routekaart noem ik geen perspectief ;)
Where law ends, tyrrany begins.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')