abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197890210

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197890219
Vijftien ouderen overleden na coronaprik
https://nos.nl/artikel/23(...)gende-problemen.html
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_197890222
Zijn vooral cijfers van vrijdagmiddag/zaterdag.
pi_197890228
Avondklok tot 2 maart genot.
pi_197890246
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Nog effe doorbijten allen :)
Ik hoop echt dat je deze cynisch bedoelt want je kan het gewoon niet meer echt menen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_197890251
quote:
16s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:27 schreef KennyPowers het volgende:
In alle gevallen ging het volgens het Bijwerkingencentrum om fragiele ouderen met meerdere ernstige onderliggende gezondheidsproblemen.
pi_197890255
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:08 schreef zalkc het volgende:

[..]

En als er op 2 maart nog niks verandert is? vergelijkbaar aantal besmettingen en ziekenhuis cijfers? Zou je dan de verkiezingen laten doorgaan?
Dat is niet aan mij, gelukkig. Ik zou niet graag in hun schoenen staan, want of je ze nu laat doorgaan of verzet, er zal een grote groep zijn die het er niet mee eens is.

Als ik zou denken dat het qua besmettingen/ziekenhuisopnames niet heel veel verschil zou maken en we op hetzelfde niveau zouden blijven, dan denk ik dat ik ervoor zou kiezen ze door te laten gaan, vanwege het democratische proces. Als ik zou denken dat het stemmen en begeleiden ervan en het tellen een te groot risico zou geven, zou ik het uitstellen tot een moment dat het qua weer beter is. Mei of juni of zo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 8 februari 2021 @ 15:28:42 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197890256
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:23 schreef Momo het volgende:
Ik snap oprecht niet waarom ze de avondklok verlengen tot 2 maart, is toch best ingrijpend iets. Is dat nou echt nodig om zo lang door te trekken?
Avondklok voor slechts 2 weken is natuurlijk gezichtsverlies voor de bestuurders.

Denk dat het in elk geval komende week met al die sneeuw ook heel weinig toevoegt, zullen niet veel mensen na negenen nog op pad gaan.
pi_197890266
We doen het samen! Het is maar tot 2 maart :P
  Moderator maandag 8 februari 2021 @ 15:29:11 #10
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197890270
quote:
16s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:27 schreef KennyPowers het volgende:
Schijnbaar gebeurt het wel eens dat heel oude en zieke mensen overlijden
pi_197890285
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:28 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

In alle gevallen ging het volgens het Bijwerkingencentrum om fragiele ouderen met meerdere ernstige onderliggende gezondheidsproblemen.
Waarom werden die dan uberhaupt gevaccineerd? :')
pi_197890300
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik hoop echt dat je deze cynisch bedoelt want je kan het gewoon niet meer echt menen.
Het is gewoon zo, ook al zouden zie avondklok afschaffen verandert er nog niks aan de situatie. Volhouden, nog een paar maanden waarschijnlijk.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197890310
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:26 schreef chratnox het volgende:

[..]

Normaal gesproken waren het geloof ik (toen de cijfers hoger waren in elk geval, maar ik gok dat het nu nog zo is):

Meldingen van de dag zelf: ~200/300
meldingen van dag ervoor: ~1000
melding van dag daarvoor: ~600
daarvoor: ~500/600
daarvoor: ~500/600
daarvoor: ~300/400
alle dagen daarvoor: ~200/300 per dag

Even uit mijn hoofd was dat zo'n beetje waar het op neerkwam. Kan inmiddels weer iets anders zijn doordat de DPL iets langer duurt om terug te komen.
Voor gisteren overigens ook nog 348 meldingen.

De aantallen die vandaag gemeld zijn over voorgaande dagen
1-2-2021 150
2-2-2021 176
3-2-2021 299
4-2-2021 439
5-2-2021 462
6-2-2021 84
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197890311
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:28 schreef Noordzijde het volgende:

[..]

Ik snap sowieso niet waarom ze de schaarse vaccins (op dit moment) sowieso gebruiken op hoog bejaarden met onderliggende kwaaltjes.
pi_197890312
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:23 schreef chratnox het volgende:

[..]

In jouw ogen wordt daar lichtzinnig over gedaan.
Net zoals in de ogen van DeVerzamelaar niet gekeken wordt naar de nevenschade.

Maar feitelijk weten jullie dat niet, maar dat gevoel hebben jullie erbij. Dat kan, daar kan ik me best iets bij voorstellen ook. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is.

Er komen dagelijks noodoproepen van verschillende sectoren dat ze kapot aan het gaan zijn, dat mensen het mentaal niet meer aan kunnen. Dan kun je toch niet met droge ogen beweren dat er gekeken wordt naar nevenschade?

Overigens, of er wel of niet lichtzinnig over gedaan wordt. Er is meerdere malen gezegd: "We weten niet hoeveel het helpt, maar het helpt wel iets. En baat het niet dan schaadt het niet"

Dat vind ik nogal lichtzinnig doen over een maatregel waarbij je vrijheid letterlijk ontnomen wordt tussen bepaalde tijden. Het zou niet lichtzinnig zijn als ze iets zouden zeggen als: "We weten dat het een heftige maatregel is, maar deze is noodzakelijk omdat het de R met x drukt. Dat geeft ons ademruimte in maart, zodat de verkiezingen op een goede manier door kunnen gaan en er geen code zwart in de ziekenhuizen zal zijn (bijvoorbeeld)"

Door te zeggen: "baat het niet dan schaadt het niet" behandelen ze de maatregel als wisselgeld.
Volgens mij hebben ze "baat het niet, dan schaadt het niet" nooit in de mond genomen. Dat klinkt meer als een uitspraak van hier. Ze nemen het zekere voor het onzekere En aangezien dat nieuw is in het beleid, ga ik er vanuit dat ze daar goede redenen toe hebben. Die waarschijnlijk voor nog meer schade zorgt dan de nevenschade die hier genoemd wordt. Ik denk dat ze die keuze echt niet zo lichtzinnig maken als jij hier suggereert.
pi_197890320
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:29 schreef BillDauterive het volgende:

[..]

Als ze eerst op basis van dat soort criteria een selectie moesten maken, dan waren wij augustus 2024 pas aan het prikken.
pi_197890326
Besmettingcijfers dinsdag 26 januari tot en met 1 februari:
Wijziging t.o.v. week ervoor: - 19,5%

dinsdag: 3.917
woensdag: 4.726
donderdag: 4.669
vrijdag: 4.392
zaterdag: 4.173
zondag: 3.700
maandag: 3.188

totaal: 28.768

Besmettingcijfers dinsdag 2 februari tot en met 8 februari:
Wijziging t.o.v. week ervoor: -7,8%

dinsdag: 3.561
woensdag: 4.013
donderdag: 4.196
vrijdag: 4.326
zaterdag: 4.075
zondag: 3.934
maandag: 2.221

totaal: 26.326
pi_197890350
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het is gewoon zo, ook al zouden zie avondklok afschaffen verandert er nog niks aan de situatie. Volhouden, nog een paar maanden waarschijnlijk.
Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het 'volhouden' kan ik ondertussen ook niet meer horen hoor. Iedereen die aangeeft dat hij/zij moeite heeft krijgt als antwoord altijd: "Ja, nog even volhouden. Het wordt snel beter"

Dat is ondertussen een flinke dooddoener aan het worden.
pi_197890354
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:29 schreef BillDauterive het volgende:

[..]

Inderdaad kansloos, waarom vaccineren we deze mensen.
- verwijderd door admin -
  Moderator maandag 8 februari 2021 @ 15:32:45 #20
5428 crew  miss_sly
pi_197890356
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:17 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat je mij aanwijst, ik noemde het in het algemeen. Ik vind nog steeds dat ik niet aan het framen was, maar jij vond dat wel. Vandaar ook dat ik op je reageerde met: "als je mij verwijt een discussie te framen..."

Hoewel je geen persoon aanwijst geef je wel een weging aan de discussie door te zeggen dat een flink aantal ervan zo uit de glazen bol konden komen.

Net als je nog geen 20 posts daarvoor tegen mij zei: Woorden hebben betekenis, woorden hebben een bepaalde lading.
Klopt, dat zei ik. En dat vind ik ook.
En dat is ook precies wat ik bedoel: Er worden hier zoveel aannames als feit gepost, en dat vind ik terug te voeren naar glazen bollen.

Een mening, een verwachting, een gevoel, zijn geen feiten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197890379
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:32 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het 'volhouden' kan ik ondertussen ook niet meer horen hoor. Iedereen die aangeeft dat hij/zij moeite heeft krijgt als antwoord altijd: "Ja, nog even volhouden. Het wordt snel beter"

Dat is ondertussen een flinke dooddoener aan het worden.
Het 'volhouden' impliceert ook direct dat er een einde aan zit. En nou heb ik voor mijzelf dat einde al wel in kaart, maar officieel gezien is er geen eind en is het volhouden tot, ja, nou, altijd.
pi_197890381
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:32 schreef groenen het volgende:

[..]

Inderdaad kansloos, waarom vaccineren we deze mensen.
Nogmaals heel simpel als ze eerst een selectie moeten maken waarbij die mensen buiten de boot vallen, dan waren wij nog lang niet aan het prikken.
  maandag 8 februari 2021 @ 15:34:08 #23
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_197890387
De eerste de beste die bloedserieus zegt "nog even volhouden" die geef ik een tetter op z'n neus.

Is er trouwens ook wetenschappelijk bewijs dat de avondklok effect heeft?
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_197890400
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:25 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Zolang tyfuskoud buiten en geen zomertijd = I don't care that much. Wat ga ik savonds na 21u buiten doen nu het -80 is :P
Fijn dat je zo empathisch bent. Ik, Ik, Ik.

Deze maatregel is een inbreuk op je grondrechten. Dat is heel serieus, daar mogen ze wel iets zorgvuldiger mee omgaan dan een "baat het niet, dan schaad het niet" gedachte. Dit gaat ons allemaal aan.
pi_197890403
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Klopt, dat zei ik. En dat vind ik ook.
En dat is ook precies wat ik bedoel: Er worden hier zoveel aannames als feit gepost, en dat vind ik terug te voeren naar glazen bollen.

Een mening, een verwachting, een gevoel, zijn geen feiten.
Het is een discussieforum. Tenzij anders weergegeven is alles een mening. Het lijkt mij onnodig om in elke post: "Ik vind" of "Ik denk" te zetten.

Die aannames worden (naar mijn mening) niet als feit gepost, maar worden gelezen als feit terwijl de schrijver dat helemaal niet zo bedoeld heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')