Code zwart voor het zuiden.quote:Op donderdag 4 februari 2021 19:53 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ik gok zomaar dat kans op code rood groter is dan voor code zwart(
True, maar met 30 cm sneeuw krijg je verkeersinfarcten en ontregelde dienstregelingen bij de NS en alles.quote:
ECMWF? Is dat europees model?quote:Op donderdag 4 februari 2021 19:49 schreef aloa het volgende:
[..]
https://www.wetterzentral(...)=0&mv=0&tr=24#mapref
Voor het noorden van NL sowieso code rood ivm driftsneeuw. Die 50km/h wind halen we makkelijk. Qua sneeuwintensiteit code rood gaat moeilijk worden:quote:
De wind bij een lagedrukgebied draait tegen de klok in en bij hogedrukgebied met de klok meequote:Op donderdag 4 februari 2021 19:52 schreef Pvt.Webster het volgende:
Ik snap die kaarten met lijnen nog steeds niet. Kan dat echt niet lezen
En op Weerwoord zie je dan dat ze 1 zo’n plaatje posten en gelijk weten wat daar uit voort kan komen en hoe gunstig het is voor sneeuw/onweer etc.
Ja, Europees. Arpege is Frans, icon Duits, gfs Amerikaans en gem Canadeesquote:Op donderdag 4 februari 2021 19:56 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
ECMWF? Is dat europees model?begrijp er beetje weinig van
ARPEGE
COAMPS
ECMWF
GEM
GFS
HARMONIE(ME)
ICON
JMA
NAVGEM
Is GFS Amerikaans?quote:Op donderdag 4 februari 2021 19:58 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, Europees. Arpege is Frans en gem Canadees
Siquote:
quote:Op donderdag 4 februari 2021 19:56 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
ECMWF? Is dat europees model?begrijp er beetje weinig van
ARPEGE -> Frans
COAMPS ?
ECMWF -> Europees
GEM -> Canadees
GFS -> Amerikaans
HARMONIE(ME) -> Nederlands
ICON -> Duits
JMA -> Japans
NAVGEM -> Amerikaans dacht ik?
Goed al veel bijgeleerd. Mijn volgende vraag is wat is meest berouwbare:quote:
Je hebt ook nog UKMO en dat is Britsquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:02 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Goed al veel bijgeleerd. Mijn volgende vraag is wat is meest berouwbare:
GFS en ECMWF? Of zijn er nog andere kaarten dat betrouwbaar is.
Het zijn beide goede modellen maar het is geheel afhankelijk van de situatie. In eerste instantie hadden beide modellen ook moeite met deze kouquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:02 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
UKMO is ook een heel goed modelquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:05 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Je hebt ook nog UKMO en dat is Brits
Daarnaast ook nog de fijnmazige (gedetailleerde) modellen die vaak op max 72uur voor gebeuren beschikbaar zijn. Hoge resolutie maar heel betrouwbaar. Arpege is er 1 van en ook Het Zwitserse weermodel "Central Europe Super HD
Lees: Modellen (algemeen)quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:05 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
GFS kaartje, hoe betrouwbaar is dit?
Ik ook hihiquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:12 schreef Faraday01 het volgende:
Ik moet begin volgende week naar kantoor. Dat wordt leuk met 40 cm sneeuw
ICONquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:02 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
RT, het wordt heel gauw ijskoud in je auto met zulke omstandigheden.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:17 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik ook hihigewoon rustig aan kruipend mocht het heftig sneeuwen.. in het verleden vaak zat zulke ritten gehad.
Heb sowieso waxinelichtjes warme deken dikke jas handschoenen thermoskan warme thee en wat te snoepen mee.. je weet maar nooit.
Hebben we nog even aan de antivries gedacht?
Maar de voorspelling is dat er in ieder geval wel overal sneeuw komt te liggen behalve op de wadden en misschien Zuid-Limburg én het ook blijft liggen voorlopig.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:30 schreef Houtenbeen het volgende:
[..], tot de fijnmazigere modellen beschikbaar zijn
Ja dat is echt bizar ongelukkig.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:32 schreef SoldMayor het volgende:
Wel een top timing aangezien maandag weer veel scholen open gaan.
Die moet je sowieso niet met de auto brengen.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:32 schreef SoldMayor het volgende:
Die zou ik toch nog maar even een weekje dicht houden danquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:32 schreef SoldMayor het volgende:
Ja iddquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:32 schreef SoldMayor het volgende:
De positie van het laag kan op deze termijn nog een stuk noordelijker of zuidelijker komen te liggen. Het is echt afwachten waar de modellen zaterdag mee komen.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:32 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Maar de voorspelling is dat er in ieder geval wel overal sneeuw komt te liggen behalve op de wadden en misschien Zuid-Limburg én het ook blijft liggen voorlopig.
Het enige onzeker is waar er hoeveel komt.
Goede samenvatting?
Ik hoop zo'n 50-70km zuidelijker.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:38 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De positie van het laag kan op deze termijn nog een stuk noordelijker of zuidelijker komen te liggen. Het is echt afwachten waar de modellen zaterdag mee komen.
Er is nog hoop.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:51 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik hoop zo'n 50-70km zuidelijker.
100kilometer zuidelijker zou België de jackpot hebben wat ik nog meer op hoop
Ga weg Belg.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:51 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik hoop zo'n 50-70km zuidelijker.
100kilometer zuidelijker zou België de jackpot hebben wat ik nog meer op hoop
Nou nu ben ik gekwetstquote:
Misschien kan de sneeuwbui heel langzaam van Noord-Nederland tot Zuid-België reizen. In Frankrijk kan hij ophouden.quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:06 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Nou nu ben ik gekwetst
Ik gun het jullie ook wel hoor.
Het moet gewoon veel breder zodat iedereen blij is
Nee want je mag niet maar buiten van Rutte tegen die tijd.quote:
Die berg snil werd direct gevolgd door hevige dooi weet ik nog. Zweten in je winterjas tijdens sneeuwballen gooien. Het begon 's morgens héél vroeg, toen wij in de nachtbus op ongeveegde wegen door 4cm naar huis gingen. Paar uur later belden andere vrienden die wél uitgeslapen waren mij wakker: 'Heb je al buiten gekeken?'. Ja ik weet het sneeuw, boeien ik ga naar bed. 'Nee je moet echt kijken!'. Lag er ineens zowat een halve meter en het was nog niet klaar.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:17 schreef AchJa het volgende:
Jammer dat Tinypic er mee gekapt is, remember december 2009:
WKN / De atmosfeer staat op ontploffen #307: Whiteout!
WKN / Dump hier je sneeuwfoto's.
Toen lag hier dik 40 cm sneeuw.
[ afbeelding ]
Bizar, dat wordt ein-de-lijk weer een keer schaatsenquote:
quote:
Krijg je dat gejank natuurlijk. Mensen zijn notabene buiten. man man manquote:Op donderdag 4 februari 2021 21:29 schreef aloa het volgende:
Als ik het goed heb is een cm of 5 voldoende om de ijsbanen te openen?
De vraag is hoe dat zit dan met coronaEcht heel druk zal het niet mogen worden....
Ja 5 cm is prima schaatsijs. Als het heel druk wordt heb je 10 cm nodig. Met 15 cm kun je met een auto erop rijden.quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:29 schreef aloa het volgende:
De vraag is hoe dat zit dan met coronaEcht heel druk zal het niet mogen worden....
Dat vraag ik me af idd.quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:37 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Krijg je dat gejank natuurlijk. Mensen zijn notabene buiten. man man man
Dan ga je gewoon op eigen houtje schaatsen op een poldervaart of vijverquote:Op donderdag 4 februari 2021 21:39 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af idd.
Elfstedentocht gaat sowieso niet door. Maar worden er ook nog beperkingen opgelegd voor het aantal bezoekers van ijsbanen etc...
Die blijven natuurlijk gewoon dicht hé.quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:29 schreef aloa het volgende:
Buiten sporten mag. In IJsselland gaan ze gewoon open, wel met evt verplichte looprichtingen etc bij ingang (logisch).quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:29 schreef aloa het volgende:
Met groepjes van maximaal 2 personen.quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:58 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Buiten sporten mag. In IJsselland gaan ze gewoon open, wel met evt verplichte looprichtingen etc bij ingang (logisch).
Op het ijs kan je afstand genoeg houden lijkt me.
De helft daarvan zit/zat in de bak hè.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:06 schreef DemonRage het volgende:
Eindhoven ligt van zaterdag op zondag weer in de ijzel/ijsregen-zone...
Net als toen:
Dat zal, maar 1.5m afstand houden zou makkelijk moeten lukken.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Met groepjes van maximaal 2 personen.
Dat is echt een legendarisch filmpje.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:06 schreef DemonRage het volgende:
Eindhoven ligt van zaterdag op zondag weer in de ijzel/ijsregen-zone...
Net als toen:
En was die gast die met z'n geld staat te zwaaien niet dood geschoten?quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:12 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De helft daarvan zit/zat in de bak hè.
Maar zo'n ijsbaan trekt belachelijk veel mensen aan. Dus er zullen wel noodverordeningen komen in de drukke schaatsgebieden en sluitingen van schaatsbanen.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:12 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De helft daarvan zit/zat in de bak hè.
[..]
Dat zal, maar 1.5m afstand houden zou makkelijk moeten lukken.
Je zal een maximum misschien hebben maar in de dorpen zal het wel meevallen.
Bijna? Dat is een sneeuwstormquote:Op donderdag 4 februari 2021 22:20 schreef Dagoduck het volgende:
Ook gewoon windkracht 7/8 zondag? Bijna sneeuwstorm
Dat gaan ze nooit doen, daar komt hoe dan ook teveel publiek op af. Of je moet de grens van Friesland dagen van te voren al dichtgooien, terwijl je dan niet eens weet of it oan giet.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:47 schreef Jojoke het volgende:
Mocht er een Elfstedentocht mogelijk zijn (dat zal je net zien nu) dan denk ik dat er een compromis uitrolt. Alleen de professionals zullen hem dan kunnen rijden. Lijkt mij een prima oplossing, dan kan het volk lekker met erwtensoep naar de tv-beelden kijken. Zo komen we het laatste deel van de winter goed door. Brood en spelen.
SBSquote:Op donderdag 4 februari 2021 22:53 schreef Skwish het volgende:
https://www.hartvannederl(...)storm-legt-land-plat
WTF?! Volgens Amerikaans model misschien op sommige plekken wel 100 cm?
Ik denk dat de veiligheidsregio middelen heeft om mensen weg te houden. De meeste Elfstedentocht-liefhebbers zullen zich ook aan de regels houden. Het zal niet zo'n vaart lopen denk ik.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:53 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Dat gaan ze nooit doen, daar komt hoe dan ook teveel publiek op af. Of je moet de grens van Friesland dagen van te voren al dichtgooien, terwijl je dan niet eens weet of it oan giet.
Gewoon een virtuele elfstedentochtquote:Op donderdag 4 februari 2021 23:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk dat de veiligheidsregio middelen heeft om mensen weg te houden. De meeste Elfstedentocht-liefhebbers zullen zich ook aan de regels houden. Het zal niet zo'n vaart lopen denk ik.
Met sneeuwduinen waarschijnlijkquote:Op donderdag 4 februari 2021 22:53 schreef Skwish het volgende:
https://www.hartvannederl(...)storm-legt-land-plat
WTF?! Volgens Amerikaans model misschien op sommige plekken wel 100 cm?
Kan dat virus wel tegen -10?quote:Op donderdag 4 februari 2021 23:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik denk dat de veiligheidsregio middelen heeft om mensen weg te houden. De meeste Elfstedentocht-liefhebbers zullen zich ook aan de regels houden. Het zal niet zo'n vaart lopen denk ik.
Modellen berekenen geen sneeuwduinenquote:Op donderdag 4 februari 2021 23:10 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Met sneeuwduinen waarschijnlijk
Bij de Amstel Gold Race (eind april) hebben ze het parcours al ingekort naar een ronde van 18km om het beheersbaar te houden. Op een Elfstedentocht komt veel meer volk af, het parcours is 200km en je hebt hooguit een paar dagen voorbereidingstijd. Dat gaat nooit lukken.quote:Op donderdag 4 februari 2021 23:07 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Nee, maar 1 meter heeft ook in geen een model gestaan.quote:Op donderdag 4 februari 2021 23:11 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Modellen berekenen geen sneeuwduinen
quote:Op donderdag 4 februari 2021 23:01 schreef Momo het volgende:
Nieuwe GFS run.
[ afbeelding ]
Geen meter maar toch veel
Ik ben wel benieuwd waar ze die meter dan vandaan halen. Ik kan mij niet voorstellen dat het om sneeuwduinen gaat, die worden wel een stuk hoger dan een meter.quote:Op donderdag 4 februari 2021 23:15 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Nee, maar 1 meter heeft ook in geen een model gestaan.
Als je 50cm hebt in GFS, met die wind erbij, kun je sneeuwduinen krijgen. Die richting de 1m gaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |