quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs gepgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commercile draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commercile raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commercile ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commercile ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er n verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commercile klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetrappig al dan niet bemand zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling van SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De Naam Starship slaat op zowel tweedetrap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op mars of op de maan landen.
Een aangepast Starship is ook een van de drie ontwerpen die NASA heeft opgenomen in de voorselectie voor de bemande maanlander(s) van het Artemisprogramma en in de race zijn voor definitieve selectie.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX oprichter en ceo Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetairy Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In 2018 werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waaronder een verlenging, een versimpeld landingsgestel met gentegreerde stuurvleugels en de keuze om de raket van roestvaststaal in plaats van koolstofvezel te bouwen. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. Een maand daarvoor werd het voorbereidende Starhopperprogramma waarbij men met een testraket korte vluchten maakte om met de voor Starship ontwikkelde Raptormotoren te leren vliegen en landen afgerond. Anno 2020 worden in hoog tempo prototypes gebouwd en getest waarbij de brandstoftanks de eerste bottleneck waren en verschillende prototypes explodeerden. Op 27 april 2020 doorstond voor het eerst een brandstoftank de cryogene druktest. Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er wordt gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023.
Elon Musk wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starhopper:![]()
Starship Mk1:![]()
Starship:
Starship Moon:
De 2e had er geen zin in inderdaadquote:
Ja!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:35 schreef beantherio het volgende:
De brokstukken zijn deze keer dusdanig klein dat ze een stuk sneller alles kunnen opruimen
Het wordt nu meer puzzelen waar alles gebleven isquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:35 schreef beantherio het volgende:
De brokstukken zijn deze keer dusdanig klein dat ze een stuk sneller alles kunnen opruimen
quote:
Dan moet je nu naar everyday astronaut stream kijkenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:36 schreef Stoney3K het volgende:
Zou wel interessant zijn om een paar high-speed opnames te zien van wat er nu mis ging met die tweede re-ignition.
Zo ver is het gelukkig nog nietquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:37 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het blijft spannend als je er in zit
Heeft Tim ook een high-speed camera opgesteld staan dan?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:37 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dan moet je nu naar everyday astronaut stream kijken
Doe van NSF bij de crash was nog een stuk beterquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:37 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Dat camerastandpunt is zo gruwelijk.
Doneert SN10 heel lief wat onderdelen omdat SN9 flauwviel, gaat ‘ie er zo mee omquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:37 schreef Wruijff het volgende:
Harry houdini, heeft ie t weer geflikt.
SN10 zal een nerveuze toeschouwer zijn.
AAAAAAND ITS GOONEEEEEE 😝
Klopt, die flip voor de landing gaat wel ruig. En binnen een paar seconden daarna ben je f geland f... Meeting your maker 😝quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat je daar in zit straks als austronaut. Wat een een G krachten. En dan een flip.
Ik zou m'n ingewanden eruit kotsen
Ja.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:40 schreef byah het volgende:
Maar gaan ze serieus met passagiers ook die bellyflop doen?
Met een beetje mazzel deze maand nogquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik schat dat sn10 nog een paar maandjes gaat duren
Kan 3rd strike worden
In deze manier van testen en produceren is er geen 3rd strike. Zolang er nieuwe data binnen komt is het allemaal progress.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik schat dat sn10 nog een paar maandjes gaat duren
Kan 3rd strike worden
Vooralsnog speculeer ik op Crew Dragon. Desnoods bovenop Falcon Heavy.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:41 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Ja.
Speculatie is wel nog een beetje of die wellicht hoger in de lucht zal zijn en wat minder ruw.
Zal wel te veel load of thrust zijn denk ikquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:42 schreef Stoney3K het volgende:
Waarom doen ze eigenlijk een relight van 2 Raptors en niet direct alle 3 zodat je iets van redundantie hebt?
Bedoelt ie niet de FAA? Volgens mij hadden die moeite met het feit dat de boel explodeert.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:42 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
In deze manier van testen en produceren is er geen 3rd strike. Zolang er nieuwe data binnen komt is het allemaal progress.
Ja. En in dit geval moeten ze hele duidelijke data hebben. Scott Manley heeft dit binnen een uur waarschijnlijk al geanalyseerd.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:42 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
In deze manier van testen en produceren is er geen 3rd strike. Zolang er nieuwe data binnen komt is het allemaal progress.
Was volgens mij speculatie, maar nergens echt door de FAA zo gezegd.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Bedoelt ie niet de FAA? Volgens mij hadden die moeite met het feit dat de boel explodeert.
Ik dacht eerder verkeerde timingquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:45 schreef Wruijff het volgende:
Het leek me dat 1 van de 3 motoren niet goed opnieuw startte. Niet echt lekkere redundancy.
Dat is bij een landing zoals Falcon die doet ook zo.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:47 schreef beantherio het volgende:
Je gaat je toch wel afvragen of zo'n bellyflop niet een erg gevaarlijke manier van landen is. Als er een motor uitvalt ben je gewoon dood.
Heet niet voor niks de suicide burnquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:48 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dat is bij een landing zoals Falcon die doet ook zo.
Ik ook!! Geweldig om te zien!!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:44 schreef engine het volgende:
Wow wow wow...ik vond het weer zo gaaf!!![]()
![]()
![]()
Het landen is dus echt nog niet zo makkelijk
Die doet dat onbemand maar het is toch de bedoeling dat Starship dat wel bemand gaat doen?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:48 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Dat is bij een landing zoals Falcon die doet ook zo.
Volgens SpaceX heet het een 'hoverslam'.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:48 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Heet niet voor niks de suicide burn
Klopt, maar voor die tijd wil SpaceX er eerst 100 lanceringen zonder bemanning mee doen om de veiligheid aan te tonen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:50 schreef beantherio het volgende:
[..]
Die doet dat onbemand maar het is toch de bedoeling dat Starship dat wel bemand gaat doen?
Net zo geloofwaardig als braddie die voorlopig niet meer op fok komtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:49 schreef Starhopper het volgende:
Even Elon F5'en, maarja, ik zie dat we van hem geen update hoeven te verwachten![]()
![]()
[ twitter ]
Als ik me niet vergis is de term gaanderweg aangepast naar hoverslam omdat het minder bedreigend over komtquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:50 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Volgens SpaceX heet het een 'hoverslam'.
Oh jeequote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:49 schreef Starhopper het volgende:
Even Elon F5'en, maarja, ik zie dat we van hem geen update hoeven te verwachten![]()
![]()
[ twitter ]
Ik had stiekem wel op een iets betere landing gehooptquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:49 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Ik ook!! Geweldig om te zien!!![]()
Ik had niet verwacht dat hij heel zou blijven .. hoe vet was het om SN9 de lucht in te zien gaan
Ja, zie edit :pquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:50 schreef beantherio het volgende:
[..]
Die doet dat onbemand maar het is toch de bedoeling dat Starship dat wel bemand gaat doen?
Dit nemen we allemaal niet zo serieus ook johquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:49 schreef Starhopper het volgende:
![]()
[ twitter ]
Yep. Maar dat mogen ze pas als ze het goed onder de knie hebben. Daar gaan flink wat echte vluchten met satellieten aan vooraf. De FAA moet er ook vertrouwen in hebben.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:50 schreef beantherio het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef engine het volgende:
[..]
Net zo geloofwaardig als braddie die voorlopig niet meer op fok komt
Dan zie je dat de raptors toch ook nog verre van perfect zijn. Met regelmaat worden ze gewisseld na een SF en nu gaat het ook mis.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:52 schreef engine het volgende:
[..]
Ik had stiekem wel op een iets betere landing gehoopt
Wie weet SN10
Iedereen denk ikquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:52 schreef engine het volgende:
[..]
Ik had stiekem wel op een iets betere landing gehoopt
Wie weet SN10
Niet bij starship, er komt geen launch escape system. Is niet mogelijk bij dit ontwerp.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:52 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ja, zie edit :p
Een zelfde soort escape procedure als bij de lancering zal er ook wel zijn voor de landing
Mja ..quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef engine het volgende:
[..]
Net zo geloofwaardig als braddie die voorlopig niet meer op fok komt
Dat ging alleen over de lancering, niet over de landing.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:54 schreef Asschen_sukar het volgende:
[ twitter ]
With no major impacts.
This didn't age well
Ja klopt wel. Zeker zo'n static fire moet vanzelfsprekend worden.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:53 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dan zie je dat de raptors toch ook nog verre van perfect zijn. Met regelmaat worden ze gewisseld na een SF en nu gaat het ook mis.
Daar valt nog genoeg te aan te perfectioneren inderdaad. Hopelijk geeft dit goede data ter verbetering van de raptors. Ik ben wel benieuwd of de raptors van SN10 vervangen gaan worden nav deze vlucht.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:53 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dan zie je dat de raptors toch ook nog verre van perfect zijn. Met regelmaat worden ze gewisseld na een SF en nu gaat het ook mis.
Die heeft nog geen raptorsquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daar valt nog genoeg te aan te perfectioneren inderdaad. Hopelijk geeft dit goede data ter verbetering van de raptors. Ik ben wel benieuwd of de raptors van SN10 vervangen gaan worden nav deze vlucht.
Ah... ik dacht dat ze er al onder zatenquote:
Ah ok, ik dacht dat dat sowieso aanwezig moet zijn voor goedkeuringquote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:54 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Niet bij starship, er komt geen launch escape system. Is niet mogelijk bij dit ontwerp.
Beetje zelfde probleem als bij de space shuttle.
Ik verwacht 1 dezer dagen nog wel een cryo test van SN10.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 22:07 schreef beantherio het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd of de SN10 niet beschadigd geraakt is.
Dan gaat SN10 gewoon de schroothoop op. SN11 en SN15 zijn bijna klaarquote:Op dinsdag 2 februari 2021 22:15 schreef Wruijff het volgende:
Eigenlijk wel vreemd inderdaad dat sn10 zo dichtbij stond. 1 lelijk rondvliegend brokstuk en je hebt een vertraging om sn10 weer op te lappen.
Ik verwacht zelf dat er niet weer zolang een tussenpoos tussen twee Starship lanceringen zit zoals bij sn8 en sn9. Sn10 is al klaar en in de tijd dat die een paar static fires doet is sn11 ook alweer bijna klaar.
Schietstoelen?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:54 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Niet bij starship, er komt geen launch escape system. Is niet mogelijk bij dit ontwerp.
Beetje zelfde probleem als bij de space shuttle.
Wellicht cryo test SN10quote:Op woensdag 3 februari 2021 14:50 schreef puzziepie het volgende:
Road closed... voor Tankzilla ? Puinruimen?
Dat zou kunnen iddquote:
Oh jeequote:Op woensdag 3 februari 2021 17:15 schreef Jonmen het volgende:
FAA gaat een nieuw onderzoek instellen op wat er gebeurde met SN9...
Dat met de SN8 sluiten ze maar af
Papieren zeikerds
[ twitter ]
quote:
Dit zijn echt de mooiste beelden gisteren gemaaktquote:
Er staat eigenlijk dat ze alleen maar meekijken met het onderzoek van SpaceX. Ik verwacht er eigenlijk weinig van.quote:Op woensdag 3 februari 2021 17:15 schreef Jonmen het volgende:
FAA gaat een nieuw onderzoek instellen op wat er gebeurde met SN9...
Dat met de SN8 sluiten ze maar af
Papieren zeikerds
[ twitter ]
En dat is precies de taak van de FAAquote:Op woensdag 3 februari 2021 18:33 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Er staat eigenlijk dat ze alleen maar meekijken met het onderzoek van SpaceX. Ik verwacht er eigenlijk weinig van.
Als SpaceX andere partijen moet toelaten, dan zorgt dat gegarandeerd voor vertragingen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 18:33 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Er staat eigenlijk dat ze alleen maar meekijken met het onderzoek van SpaceX. Ik verwacht er eigenlijk weinig van.
Ik wil ook wel een stukje Starshipquote:
quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:36 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik wil ook wel een stukje Starship
quote:
dit is mooiquote:
quote:Op woensdag 3 februari 2021 22:48 schreef Vriezzer het volgende:
[..]
Onderzoekscommissie van de FAA?![]()
Ok ok, ik hou op.
quote:Op donderdag 4 februari 2021 17:33 schreef Asschen_sukar het volgende:
[ twitter ]
Elon is het zat![]()
[ twitter ]
quote:Op donderdag 4 februari 2021 17:33 schreef Asschen_sukar het volgende:
[ twitter ]
Elon is het zat![]()
[ twitter ]
Hopelijk een press to failure testquote:Op donderdag 4 februari 2021 17:56 schreef Asschen_sukar het volgende:
Overigens lijken ze inmiddels weer iets aan het testen te zijn. Weg is afgesloten en de recondensor lijkt bevroren.
edit: 7.2 staat te dampen![]()
Mini pop schijnbaarquote:
Nee ik ook nietquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:42 schreef engine het volgende:
[..]
Mini pop schijnbaarHeb het niet gezien.
Labpadre 01:09:31quote:
Aaahh thnx!!!quote:
Daar lijkt het wel op! Ze zijn weer aan het tankenquote:
quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op! Ze zijn weer aan het tankenEr zit dus ook een vent aan de zijkant?
![]()
Disney cruiseschipquote:
Maar dan is het geen gescheurde las geweest neem ik aan?quote:Op donderdag 4 februari 2021 21:51 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op! Ze zijn weer aan het tankenEr zit dus ook een vent aan de zijkant?
![]()
Kloptquote:Op donderdag 4 februari 2021 21:54 schreef engine het volgende:
[..]
Maar dan is het geen gescheurde las geweest neem ik aan?
Converting CDT to Amsterdam Timequote:https://www.cameroncounty.us/spacex/
Time of Closure
Current Beach Status
Primary Date Monday, February 8, 2021 9:00 am to 6:00 pm Closure Scheduled
Primary Date Wednesday, February 10, 2021 9:00 am to 6:00 pm Closure Scheduled
Secondary Date Thursday, February 11, 2021 9:00 am to 6:00 pm Closure Scheduled
Secondary Date Friday, February 12, 2021 7:00 am to 12:00 pm Closure Scheduled
Geen static fire neem ik aan?quote:
Kan me voorstellen dat met de misfire van de raptor on SN9 dat ze wellicht toch weer een paar SF's willen doen.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Geen static fire neem ik aan?Dat was ook het plan met SN9 maar vanwege het doorzakken waren de plannen gewijzigd dacht ik
Donderdag zou toch al bizar snel zijn?quote:
Daar zit ook wel wat inquote:Op maandag 8 februari 2021 21:29 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat met de misfire van de raptor on SN9 dat ze wellicht toch weer een paar SF's willen doen.
Ja, kan me niet voorstellen dat dit lukt. Geen idee waarom dan toch een TFR indienen.quote:Op maandag 8 februari 2021 21:31 schreef engine het volgende:
[..]
Donderdag zou toch al bizar snel zijn?
Ze doen het express die namen he. Haloquote:
Yeah!!!!!!quote:
Mooi excuus om een paar nieuwe fairings te bouwen.quote:
Moesten ze sowieso al doen.quote:Op woensdag 10 februari 2021 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mooi excuus om een paar nieuwe fairings te bouwen.
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:19 schreef Asschen_sukar het volgende:
Als de static fire van vandaag goed gaat dan zou volgende week de volgende testvlucht al zijn.
Er worden nog wat details met de FAA uitgewerkt.
quote:Op vrijdag 12 februari 2021 13:23 schreef Asschen_sukar het volgende:
Oh, de road closure is gecanceld
Dus een van de bestaansredenen van SLS valt weg (al kan het daar altijd nog mee vliegen - maar is dus niet meer zeker, waar Boeing dus wel vanuit ging).quote:NASA decides to launch Europa Clipper on commercial rocket in 2024
NASA has decided to launch the multibillion-dollar Europa Clipper mission on a commercial heavy-lift rocket in October 2024, and not on the government-owned Space Launch System, officials said Wednesday.
In principe is SLS vooral op Artemis gericht. Dus wel gunstig dat ze alle SLS raketten daar nu ook voor in kunnen zetten en dat er geen versie weg valt voor clipper.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 00:01 schreef Jonmen het volgende:
Dit is trouwens ook enorm belangrijk!
https://spaceflightnow.co(...)cial-rocket-in-2024/
[..]
Dus een van de bestaansredenen van SLS valt weg (al kan het daar altijd nog mee vliegen - maar is dus niet meer zeker, waar Boeing dus wel vanuit ging).
Go Starship
Starship is niet zonder meer een 1op1 concurrent van SLS maar een Starship configuratie waarbij tanker-Starships worden gebruikt wel degelijk. Sterker nog, daarmee kan SLS onmogelijk nog concurreren en vervalt zijn "veronderstelde" bestaansrecht. Mijnsinziens is SLS vooral een kostbaar werkverschaffings project. Voordat Starship human rated is moet er nog veel gebeuren en daar heeft SLS "nog" een voorsprong. Daarnaast hecht NASA waarde aan het hebben van alternatieven en wil denk ik ook niet van alleen Starship afhankelijk zijn.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 00:15 schreef heywoodu het volgende:
Maar SLS en Starship zijn helemaal geen n-op-n concurrenten. Tenminste, ik ga er even vanuit dat Everyday Astronaut enigszins weet waar hij het over heeft.
Vooral erg krom van NASA dat dit project veel sneller 'human rated' zou geraken, ook al zou Starship reeds 40 vluchten achter de rug moet hebben gedaan, terwijl SLS bij wijze van spreke, dit enkel via papierwerk zou kunnen doen.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 06:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voordat Starship human rated is moet er nog veel gebeuren en daar heeft SLS "nog" een voorsprong. Daarnaast hecht NASA waarde aan het hebben van alternatieven en wil denk ik ook niet van alleen Starship afhankelijk zijn.
SpaceX kan dezelfde werkwijze hanteren als degene gebruikt bij SLS maar wil dat zelf niet omdat het niet past in hun strategie van rapid prototyping, tweaken en het vermijden van de sunk cost fallacy. SLS zal op vergelijkbare wijze human rated worden als STS-1.quote:Op zaterdag 13 februari 2021 23:39 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Vooral erg krom van NASA dat dit project veel sneller 'human rated' zou geraken, ook al zou Starship reeds 40 vluchten achter de rug moet hebben gedaan, terwijl SLS bij wijze van spreke, dit enkel via papierwerk zou kunnen doen.
quote:https://en.wikipedia.org/wiki/STS-1
t was the first American crewed space flight since the Apollo–Soyuz Test Project in 1975. STS-1 was also the only maiden test flight of a new American spacecraft to carry a crew, though it was preceded by atmospheric testing of the orbiter and ground testing of the Space Shuttle system.
Oei.... lancering gemistquote:
kloptquote:Op woensdag 17 februari 2021 11:53 schreef Coelho het volgende:
Gezien het weer neem ik aan dat er gisteren geen static fire van SN10 is geweest? LabPadre streams liggen eruit, dus ik kon niet kijken.
Nee,dat is een loopje van 3 minuut 25 van een paar dagen geleden. Klik er maar eens op en kijk naar datum en tijd onderin: February 15th 9:10:00 AMquote:
Ohquote:Op woensdag 17 februari 2021 12:07 schreef Coelho het volgende:
[..]
Nee,dat is een loopje van 3 minuut 25 van een paar dagen geleden. Klik er maar eens op en kijk naar datum en tijd onderin: February 15th 9:10:00 AM
Ah!! Ik probeerde al een paar dagen LabPadre streams te bekijken ..quote:
Zie W&T / [CENTRAAL] MARS - De Missies! #13 - Aftellen naar feb 2021 voor vanavond.quote:
Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaanquote:Op donderdag 18 februari 2021 11:42 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Zie W&T / [CENTRAAL] MARS - De Missies! #13 - Aftellen naar feb 2021 voor vanavond.
Perseverance heeft verder weinig met SpaceX van doen.
Helaas is W&T dood...quote:Op donderdag 18 februari 2021 13:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Daarom is Wetenschap & Techniek ook het ideale forum voor SpaceX en overige ruimtevaart.
Met je logicaquote:Op donderdag 18 februari 2021 14:47 schreef Attitude het volgende:
Dat dus. Ik raak elke keer dit topic kwijt omdat ik niet meer weet waar hij staat, en dan staat ie bij nieuws & achtergronden...
Bij W&T zou het logischer zijn.
Je weet wel toch , dat ik ergens gelijk hebquote:
Ik bedoelde dat ik het 100% met je eens ben, maar goedquote:Op donderdag 18 februari 2021 17:15 schreef Attitude het volgende:
[..]
Je weet wel toch , dat ik ergens gelijk heb![]()
Dit topic is de enige die steeds omhoog gekickt wordt in Nieuws en achtergronden terwijl de rest van de topics naar beneden gaan. Maar goed....
Ohzo... dan is het goed haha... ik ben nooit goed geweest in smileys.quote:Op donderdag 18 februari 2021 18:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ik het 100% met je eens ben, maar goed![]()
Mijn mening is overigens ook niet bijzonder fel in dezen hoor, het is wat het is.
Denk dat ze dit liever hebben dan 15 artikels per maand over een Falcon 9 lancering / Starship / Starlinkquote:Op donderdag 18 februari 2021 17:15 schreef Attitude het volgende:
[..]
Je weet wel toch , dat ik ergens gelijk heb![]()
Dit topic is de enige die steeds omhoog gekickt wordt in Nieuws en achtergronden terwijl de rest van de topics naar beneden gaan. Maar goed....
Yep. Dat ga je dan krijgen inderdaad.quote:Op donderdag 18 februari 2021 18:47 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Denk dat ze dit liever hebben dan 15 artikels per maand over een Falcon 9 lancering / Starship / Starlink
Als het bouwen van raketten binnen verschillende SpaceX-teams een sport wordt zal ik het naar SPT halen, goed?quote:Op donderdag 18 februari 2021 18:39 schreef Attitude het volgende:
[..]
Ohzo... dan is het goed haha... ik ben nooit goed geweest in smileys.
Maar je hebt toch de power hiervoor.....
neeeeeeeee dan open je zelf maar een nieuwe reeks daarquote:Op donderdag 18 februari 2021 19:05 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als het bouwen van raketten binnen verschillende SpaceX-teams een sport wordt zal ik het naar SPT halen, goed?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Dat doe ik als SpaceX en een ander bedrijf races tegen elkaar gaan houden op een vooraf bepaald parcours.quote:Op donderdag 18 februari 2021 19:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
neeeeeeeee dan open je zelf maar een nieuwe reeks daar
quote:Op donderdag 18 februari 2021 19:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat doe ik als SpaceX en een ander bedrijf races tegen elkaar gaan houden op een vooraf bepaald parcours.
Dit is de enige reeks in NWS waar nooit ruzie is geweestquote:Op donderdag 18 februari 2021 19:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
maar serieus, dit is ooit eens besproken en de uitkomst was om het zo te doen
als mensen daar moeite mee hebben, kaart dat dan gerust aan in het feedback topic (kan het hier schoon blijven) in het vervolg en dan praten we erover met zijn allon
Dat hebben ze al eens gedaan met de eerste Starship prototypesquote:Op donderdag 18 februari 2021 19:05 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als het bouwen van raketten binnen verschillende SpaceX-teams een sport wordt zal ik het naar SPT halen, goed?
Nog 43 minutenquote:Op donderdag 18 februari 2021 21:03 schreef Dimachaerus het volgende:
Hoelaat Mars landing? Is er ergens stream?
Nu is er al een stream op Nasa TV, Google it.quote:Op donderdag 18 februari 2021 21:03 schreef Dimachaerus het volgende:
Hoelaat Mars landing? Is er ergens stream?
21:43 is de landingquote:Op donderdag 18 februari 2021 21:18 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Nu is er al een stream op Nasa TV, Google it.
Landing is om 2155.
quote:Op donderdag 18 februari 2021 15:07 schreef Starhopper het volgende:
Sinds 2017 zitten we al hierLekker laten staan zou ik zeggen
Dat is weer een week vertraging. Ik had erop gerekend dat SF deze week zou plaatsvinden en een vlucht voordat het maart is, maar die kans lijkt me nu klein.quote:
Ik denk dat iedereen daar op had gerekend , maar ze hebben slecht weer gehad daarquote:Op vrijdag 19 februari 2021 12:22 schreef Coelho het volgende:
[..]
Dat is weer een week vertraging. Ik had erop gerekend dat SF deze week zou plaatsvinden en een vlucht voordat het maart is, maar die kans lijkt me nu klein.
Nice!!!!quote:Op vrijdag 19 februari 2021 17:10 schreef tjoptjop het volgende:
Iemand al een pre-order geplaatst voor Starlink? https://www.starlink.com/ mid to late 2021
Ik sla over want al goede breedband aansluiting, maar voor de genteresseerden.
Het verbaast me wel een beetje dat ze het ook hier gaan lanceren. Nederland lijkt me een van de meest oninteressante landen voor Starlink. Ik denk dat er maar een handjevol potentile klanten zijn, en voor die prijs zullen dat nog minder zijn.quote:Op vrijdag 19 februari 2021 17:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nice!!!!Ik zou het graag willen maar voor 99 per maand vind ik het nog te duur
Ik wacht wel tot het goedkoper is
Ik denk dat het inderdaad om een EU licentie gaat. Ik kan mij niet voorstellen dat die enkele boerderijen/huizen de doorslag geven dit ook in ons land te exploiteren. Bij ons moet je het vooral hebben van Muskofielen gok ik. Achtergestelde gebieden wat internet betreft heb je hier op enkele uitzonderingen na niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2021 19:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Het verbaast me wel een beetje dat ze het ook hier gaan lanceren. Nederland lijkt me een van de meest oninteressante landen voor Starlink. Ik denk dat er maar een handjevol potentile klanten zijn, en voor die prijs zullen dat nog minder zijn.
Wellicht valt het onder een EU-brede licentie, of is een Nederlandse licentie super makkelijk/goedkoop te regelen.
Maar wel leuk dat het straks kan.
Voor 50 stap ik ook over, al is het maar omdat het tof is. Die 500 voor de kit neem ik dan voor lief.quote:Op vrijdag 19 februari 2021 23:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik denk dat het inderdaad om een EU licentie gaat. Ik kan mij niet voorstellen dat die enkele boerderijen/huizen de doorslag geven dit ook in ons land te exploiteren. Bij ons moet je het vooral hebben van Muskofielen gok ik. Achtergestelde gebieden wat internet betreft heb je hier op enkele uitzonderingen na niet.
Als Starlink straks 50 euro per maand goedkoper is, dan wil ik wel de overstap maken. Al gaat dat alleen om het feit dat ik internet uit de ruimte krijg en omdat ik het leuk vind een SpaceX product in huis te hebben.
Ik wilde het net postenquote:Op zaterdag 20 februari 2021 18:13 schreef Vriezzer het volgende:
Ik weet even niet meer of we ook een algemeen lanceringentopic hebben ergens.![]()
Er moet zo dadelijk een Antares raket vertrekken naar het ISS met een Cygnus cargo capsule.
Toch gekekenquote:Op zaterdag 20 februari 2021 18:14 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Ik wilde het net posten![]()
I know geen spacex![]()
Elk land met waterkanalen, is al een enorme markt voor Starlink.quote:Op vrijdag 19 februari 2021 23:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik denk dat het inderdaad om een EU licentie gaat. Ik kan mij niet voorstellen dat die enkele boerderijen/huizen de doorslag geven dit ook in ons land te exploiteren. Bij ons moet je het vooral hebben van Muskofielen gok ik. Achtergestelde gebieden wat internet betreft heb je hier op enkele uitzonderingen na niet.
Als Starlink straks 50 euro per maand goedkoper is, dan wil ik wel de overstap maken. Al gaat dat alleen om het feit dat ik internet uit de ruimte krijg en omdat ik het leuk vind een SpaceX product in huis te hebben.
Oohja, de scheepvaart, helemaal niet aan gedacht! Dat is een hele grote markt jaquote:Op zondag 21 februari 2021 18:31 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Elk land met waterkanalen, is al een enorme markt voor Starlink.
Dan hebben binnenschepen eindelijk eens fatsoenlijk (en betaalbaar) internet.
During beta, users can expect to see data speeds vary from 50Mb/s to 150Mb/s and latency from 20ms to 40msquote:Op vrijdag 19 februari 2021 17:10 schreef tjoptjop het volgende:
Iemand al een pre-order geplaatst voor Starlink? https://www.starlink.com/ mid to late 2021
Ik sla over want al goede breedband aansluiting, maar voor de genteresseerden.
Zoals hierboven al gemeld is het voor op binnenvaart schepen perfect. Die zitten nu nog vast aan een 4G abbonnement, ook niet heel goedkoop als je daarmee wil kunnen streamen op je laptopje.quote:Op maandag 22 februari 2021 11:33 schreef byah het volgende:
[..]
During beta, users can expect to see data speeds vary from 50Mb/s to 150Mb/s and latency from 20ms to 40ms
voor 100,- per maand
Voor satelliet internet is dat geen verkeerde prijs en zijn het fantastische prestaties. Bij de meeste geosats mag je blij zijn met 10-25mbps en een latency van 300ms. Vaak met datacaps ook. Iets als Starlink is op een paar uitzonderingen na ook niet voor Nederland. Maar voor de plekken waar nauwelijks of geen internet infrastructuur ligt. En die zijn er nog best veel op de wereld.quote:Op maandag 22 februari 2021 11:33 schreef byah het volgende:
[..]
During beta, users can expect to see data speeds vary from 50Mb/s to 150Mb/s and latency from 20ms to 40ms
voor 100,- per maand
Soortgelijke systemen bestaan al (jaren)quote:Op zondag 21 februari 2021 22:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oohja, de scheepvaart, helemaal niet aan gedacht! Dat is een hele grote markt ja
Dat is echt al lang achterhaald.quote:Op maandag 22 februari 2021 15:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Voor satelliet internet is dat geen verkeerde prijs en zijn het fantastische prestaties. Bij de meeste geosats mag je blij zijn met 10-25mbps en een latency van 300ms. Vaak met datacaps ook. Iets als Starlink is op een paar uitzonderingen na ook niet voor Nederland. Maar voor de plekken waar nauwelijks of geen internet infrastructuur ligt. En die zijn er nog best veel op de wereld.
Starlink concurreert met dit
[ afbeelding ]
Niet met Ziggo in Nederland
Technisch misschien, maar de internet markt in de VS is best fucked ivm min of meer monopolies. Dus helaas nog wel de praktijk.quote:Op maandag 22 februari 2021 15:28 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Dat is echt al lang achterhaald.
Ja wij hadden 1Gb/ week. Maar dat was puur om te zorgen dat de Aziatische vrienden niet hele dagen gingen downloaden waardoor de data van de machinerie en het schip zelf niet verzonden zou worden.. Geef die gasten een vinger en ze nemen alles behalve die ene vinger..
Senior officieren (zoals ik) hadden een extra wachtwoord om de 'datalimiet' uit te schakelen voor onze account.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |