Schade van de kinderen thuis te laten is groter.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
Met de opmars van het Britse corona virus, en de hogere besmettingsgraad onder kinderen voor dit virus, zie ik niet hoe het een goed idee is om dan nu, zonder dat de veiligheid gegarandeerd kan worden. Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat de overheid juist nu op dit gevoelige moment de scholen weer opendoet en zo de besmettingen en het aantal doden weer op laat lopen.Ik kan het me heel goed voorstellen dat de ouders helemaal gek worden van de kinderen, maar dat mag geen excuus zijn om mensen in levensgevaar te brengen.
Dit zijn politieke keuzes. Als het kabinet en de Tweede Kamer vinden dat er voor in totaal 40% aan andere maatregelen minder belangrijk zijn dan het heropenen van de scholen, dan kan die keuze toch anders uitpakken dan jij hem graag ziet.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:23 schreef Sapstengel het volgende:
Zag laatst een onderzoek waarin stond dat scholen sluiten iets van 40% minder besmettingen veroorzaakt. Ondertussen was een avondklok net 10%. Dus wat mij betreft blijven ze nog even dicht, zijn we eerder van de avondklok af.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7
Waarom?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
Ik kan het me heel goed voorstellen dat de ouders helemaal gek worden van de kinderen
Genoeg wetenschappelijke onderbouwing dat dat scholen significant bijgedragen aan de verspreiding. Niet vanwege dat kinderen besmettelijker zouden zijn maar puur omdat afstand houden niet te doen is en dan ze uren lang in dezelfde ruimtes zitten.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:45 schreef popje het volgende:
Het openen van de scholen deed in mei vorig jaar ook niks met de besmettingscijfers...
Ditquote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:33 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Schade van de kinderen thuis te laten is groter.
En terecht.
Het hele idee dat de overheid degene is die onze veiligheid moet garanderen is een verwachting in onze samenleving die de huidige ellende flink verzwaart.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
[...] zie ik niet hoe het een goed idee is om dan nu, zonder dat de veiligheid gegarandeerd kan worden.
Dat is een heel stuk lastiger geworden de laatste tijd.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:46 schreef ZarB het volgende:
Nee de grenzen open houden is een veel beter idee!
Goeie.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is een heel stuk lastiger geworden de laatste tijd.
[ twitter ]
Leuk, maar helaas wel fakequote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef Momo het volgende:
[..]
[ twitter ]
Daar moeten ze posters van ophangen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Het hele idee dat de overheid degene is die onze veiligheid moet garanderen is een verwachting in onze samenleving die de huidige ellende flink verzwaart.
Oh en of de regering tegelijk wel even kan zorgen voor perspectief en allerlei uitzonderingen om het dagelijks leven toch nog een beetje draaglijk te maken.
[ afbeelding ]
Voor de middelbare school komt die er vermoedelijk wel (omdat iemand bedacht heeft dat je scholieren best anderhalve meter afstand kan laten houden) en die zou wel eens lang kunnen gaan duren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:58 schreef spinazieruiker het volgende:
Hoop trouwens wel dat er geen overgangsfase komt waarin de scholen 'half' open zijn. Leuk dat je kind 2,5 dag naar school kan, maar de resterende dagen is er dan 0 begeleiding meer vanuit school en komt alles volledig op de ouders aan. Ik hou me tot nu toe maar vast aan de herinnering dat die tijd vorig jaar nog vervelender was dan deze.
https://www.government.nl(...)rom-abroad/checklistquote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:50 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Leuk, maar helaas wel fake
https://www.government.nl(...)herlands-from-abroad
Leerachterstand plus de verdere gevolgen voor ze.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
Ja, laten we vooral een hele generatie met een leerachterstand opzadelen om een paar oude takken te redden
Hier spreekt je oma, ik heb je bij deze onterfd.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
Ja, laten we vooral een hele generatie met een leerachterstand opzadelen om een paar oude takken te redden
Gigantische schulden die zij moeten terugbetalen en de sociale implicatiesquote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Leerachterstand plus de verdere gevolgen voor ze.
Hihi ik was al onterfdquote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:06 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Hier spreekt je oma, ik heb je bij deze onterfd.
om variabelen dan constant te houden zou het dit jaar weer in mei moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:45 schreef popje het volgende:
Het openen van de scholen deed in mei vorig jaar ook niks met de besmettingscijfers...
Dat zou inderdaad gek zijn als dat zou gebeuren. Gelukkig is dat ook niet zo.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
Zeker wel. Online onderwijs is absoluut van mindere kwaliteit dan klassikaal. Daarbij moeten kinderen gewoon sociaal contact hebben met elkaar en is het niet goed om tig uur naar een computerscherm te staren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad gek zijn als dat zou gebeuren. Gelukkig is dat ook niet zo.
Nee,quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:10 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Zeker wel. Online onderwijs is absoluut van mindere kwaliteit dan klassikaal. Daarbij moeten kinderen gewoon sociaal contact hebben met elkaar en is het niet goed om tig uur naar een computerscherm te staren.
Genoeg Nederlanders die zelf gewoon nog op reis gaan.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef Momo het volgende:
[..]
[ twitter ]
Mja, de schade van leerachterstanden tellen op tot een punt waarop uitstel kennelijk niet langer verantwoord wordt gevonden.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:41 schreef timmmmm het volgende:
Los van de afweging of het verantwoord is of niet, vind ik het een hele rare keuze.
De afweging nu lijkt me immers hetzelfde als pakweg een week of twee geleden. Het aantal besmettingen schommelt al een tijd rond de 5000. Het neemt wel iets af, maar de laatste tijd niet zo heel veel.
Als je nu die afweging maakt, dat de sluiting teveel schade aanbrengt en de boel weer open moet, had je dat besluit al eerder moeten maken. Wat je eigenlijk zegt is dat het niet genoeg oplevert om de schade te verantwoorden.
Even serieus: de leeftijd van mensen in het ziekenhuis en op de IC, zowel van degenen die beter worden als daar overlijden, ligt relatief laag. De 80-plussers worden vaak niet eens opgenomen. Die worden thuis verzorgd. Beademing doet deze mensen meestal meer kwaad dan goed.quote:
Dat klopt basisschool leerlingen zijn thuis snel afgeleid dat gaat ten koste van de kwaliteit, de ouders moeten constant opletten maar die hebben zelf ook werk overdag dus dat gaat niet goed samen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:10 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Zeker wel. Online onderwijs is absoluut van mindere kwaliteit dan klassikaal. Daarbij moeten kinderen gewoon sociaal contact hebben met elkaar en is het niet goed om tig uur naar een computerscherm te staren.
Dit inderdaad.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje rare stelling. Het lijkt me dat het dichtgooien van de scholen verantwoord moet worden, en het dichthouden telkens weer.
Snap ik, maar je kunt gewoon niet het leven van 98% van de mensen op pauze zetten omdat 1.8% van de mensen serieuze klachten ervaren en 0.2 procent die er aan overlijdt.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:02 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Even serieus: de leeftijd van mensen in het ziekenhuis en op de IC, zowel van degenen die beter worden als daar overlijden, ligt relatief laag. De 80-plussers worden vaak niet eens opgenomen. Die worden thuis verzorgd. Beademing doet deze mensen meestal meer kwaad dan goed.
Zo ver zijn we inmiddels al. Dat het uitgangspunt is dat ze dicht zijn, en er bewijs geleverd moet worden dat het een goed idee is om kinderen naar school te laten gaan.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje rare stelling. Het lijkt me dat het dichtgooien van de scholen verantwoord moet worden, en het dichthouden telkens weer.
vooral wat er in de tussentijd veranderd is. Want het gaat niet echt de goede kant op, waarom was het dan eerst wel nodig en te verantwoorden en nu niet meer, wanneer de situatie omtrent het virus slechts minimaal gewijzigd is en men waarschuwt voor de derde golfquote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo ver zijn we inmiddels al. Dat het uitgangspunt is dat ze dicht zijn, en er bewijs geleverd moet worden dat het een goed idee is om kinderen naar school te laten gaan.
Kant en klare oplossingen zijn er dan ook niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:15 schreef spinazieruiker het volgende:
In de tussentijd zijn 40 organisaties met een 10-punten "plan" gekomen om de scholen veilig te heropenen.
https://www.unicef.nl/nie(...)eer-veilig-te-openen
Wat opvalt is dat er vooral argumenten worden opgesomd en dat er nauwelijks concrete actiepunten in staan (wat je zou verwachten van een plan). Voor zover er actiepunten in staan zijn deze vooral voor de overheid.
Nou ja, toen de scholen dichtgingen zaten we rond de 12k besmettingen per dag en nu rond de 4500. Er is dus wel degelijk wat veranderd. Maar wat mij betreft was het toen ook geen goede beslissing om de scholen te sluiten.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:19 schreef timmmmm het volgende:
[..]
vooral wat er in de tussentijd veranderd is. Want het gaat niet echt de goede kant op, waarom was het dan eerst wel nodig en te verantwoorden en nu niet meer, wanneer de situatie omtrent het virus slechts minimaal gewijzigd is en men waarschuwt voor de derde golf
Goh, je zou bijna gaan denken dat scholen toch wel een hele grote factor zijn als het om corona besmettingen gaat met dat soort aantallen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, toen de scholen dichtgingen zaten we rond de 12k besmettingen per dag en nu rond de 4500. Er is dus wel degelijk wat veranderd. Maar wat mij betreft was het toen ook geen goede beslissing om de scholen te sluiten.
Net zoals het ook niet te verdedigen is dat het tertiaire onderwijs al 10 maanden nauwelijks functioneert, wat mij betreft.
Ik ben het met je eens, maar je moet ook niet doen alsof met dit plan ineens alle kaarten anders liggen en het sowieso veilig kan.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:19 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Kant en klare oplossingen zijn er dan ook niet.
Maar er worden met 10, zeer terechte, punten aangestipt waar direct iets meegedaan zou moeten worden.
Veel verder dan, scholen dicht, scholen open komt het kabinet nu ook niet.
De daling werd al ingezet een dag of twee voor de scholen dichtgingen. Maar dat weet jij ook wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Goh, je zou bijna gaan denken dat scholen toch wel een hele grote factor zijn als het om corona besmettingen gaat met dat soort aantallen.
Niet echt, ik volg de dagcijfers niet op de voet.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De daling werd al ingezet een dag of twee voor de scholen dichtgingen. Maar dat weet jij ook wel.
Neuh, het feit dat veel werkende ouders daardoor verplicht vanuit huis moesten gaan werken misschien. Maar scholen dicht? Nee.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Goh, je zou bijna gaan denken dat scholen toch wel een hele grote factor zijn als het om corona besmettingen gaat met dat soort aantallen.
Nou, bij deze. Ook de heropening van de scholen in mei en juni leidde op dat moment niet tot stijgingen van de besmettingen, en de stijging aan het einde van de zomer was ook al ingezet voordat de scholen weer opengingen. De onderzoeken rondom besmettelijkheid in schoolsituaties zijn op zijn zachtst gezegd bijzonder tegenstrijdig.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet echt, ik volg de dagcijfers niet op de voet.
Ik verzin het niet zelf hè, dat het niet goed genoeg gaat. Vorige week moesten we nog verzwarende maatregelen invoeren omdat het niet goed ging.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, toen de scholen dichtgingen zaten we rond de 12k besmettingen per dag en nu rond de 4500. Er is dus wel degelijk wat veranderd. Maar wat mij betreft was het toen ook geen goede beslissing om de scholen te sluiten.
Net zoals het ook niet te verdedigen is dat het tertiaire onderwijs al 10 maanden nauwelijks functioneert, wat mij betreft.
Eh, waar haal jij je informatie vandaan ?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
Met de opmars van het Britse corona virus, en de hogere besmettingsgraad onder kinderen voor dit virus, zie ik niet hoe het een goed idee is om dan nu, zonder dat de veiligheid gegarandeerd kan worden
Ik vind het onbegrijpelijk dat de scholen ooit gesloten zijn, de verantwoordelijke daarvoor moet zwaar gestraft wordenquote:Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat de overheid juist nu op dit gevoelige moment de scholen weer opendoet en zo de besmettingen en het aantal doden weer op laat lopen[
Doe niet zo hysterisch, wie was er in levensgevaar toen de scholen open waren dan ?quote:Ik kan het me heel goed voorstellen dat de ouders helemaal gek worden van de kinderen, maar dat mag geen excuus zijn om mensen in levensgevaar te brengen.
Wat mij betreft het laatste.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik verzin het niet zelf hè, dat het niet goed genoeg gaat. Vorige week moesten we nog verzwarende maatregelen invoeren omdat het niet goed ging.
Daarbij is het weekgemiddelde al een week of 3 rond de 5000, daar is niet veel aan veranderd.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens dat de scholen open moeten en dat dit de ontwikkeling van kinderen te erg verstoort. Maar de afweging is volgens mij niet veranderd de afgelopen 3 weken. Dan lijkt me of deze afweging niet goed, of de afweging van de weken hiervoor niet goed.
Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van, maar het nu openen van de scholen is in ieder geval bijzonder inconsequent en lijkt te duiden op fout beleid, of nu of afgelopen maand.quote:
Bij thuisonderwijs komen leraren en leerlingen alleen in contact met hun gezinsleden, niet met elkaar.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:33 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Eh, waar haal jij je informatie vandaan ?
Feesboek ?
Die Britse mutatie is helemaal niet gevaarlijker voor kinderen, ze verspreiden het virus ook niet sneller
De besmettingen in Nederland zijn al wekenlang gestaag of aan het dalen, en in de UK dalen de besmettingen ook
https://www.nu.nl/coronav(...)-britse-variant.html
En van wie is de veiligheid niet gegarandeerd ?
Kinderen ?, leraren ?
[..]
Ik vind het onbegrijpelijk dat de scholen ooit gesloten zijn, de verantwoordelijke daarvoor moet zwaar gestraft worden
Wat zou het als de besmettingen weer oplopen ?, dat moet je gewoon accepteren, 'virus gonna virus'
En dood gaan hoort bij het leven, wen er maar aan, daar hoeven die kinderen niet onder te lijden
[..]
Doe niet zo hysterisch, wie was er in levensgevaar toen de scholen open waren dan ?
Kinderen ? leraren ?
Ik denk echt dat het seizoen de grootste rol speelt...quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, bij deze. Ook de heropening van de scholen in mei en juni leidde op dat moment niet tot stijgingen van de besmettingen, en de stijging aan het einde van de zomer was ook al ingezet voordat de scholen weer opengingen. De onderzoeken rondom besmettelijkheid in schoolsituaties zijn op zijn zachtst gezegd bijzonder tegenstrijdig.
Dat in tegenstelling tot de onderzoeken naar gevolgen voor kinderen van een schoolsluiting, die zijn bijzonder eenduidig.
De juiste keuzes of niet, ik blijf dit filmpje aanraden:quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:37 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van, maar het nu openen van de scholen is in ieder geval bijzonder inconsequent en lijkt te duiden op fout beleid, of nu of afgelopen maand.
Het oogt in ieder geval weer als broddelwerk
Fijn dat jij wat opgestoken hebt van dit filmpje, daar is het jeugdjournaal ook voor. Vind het kinderlijke gedoe zelf net wat te versimpeldquote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:39 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
De juiste keuzes of niet, ik blijf dit filmpje aanraden:
Alles telt in zekere mate mee.
quote:The benefits of school reopening must be weighed against the morbidity and mortality risks and the impact of enhancing spread of COVID-19. We investigated the effects of school reopening and easing of social distancing restrictions on the dynamics of SARS-CoV-2 infections in Israel, between March-July 2020.
Methods
We examined the nationwide agewise weekly incidence, prevalence, SARS-CoV-2 PCR tests, their positivity, COVID-19 hospitalizations and associated mortality. Temporal differences in these parameters following school reopening, school ending, and following easing of restrictions such as permission of large scale gatherings, were examined.
Results
No increase was observed in COVID-19 associated hospitalizations and deaths following school reopening.
Lastig hè, als iets zo begrijpelijk wordt gemaakt dat je het moet gelovenquote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:42 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Fijn dat jij wat opgestoken hebt van dit filmpje, daar is het jeugdjournaal ook voor. Vind het kinderlijke gedoe zelf net wat te versimpeld
Wie betwist dan wat er in dat filmpje gesteld wordt?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:46 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Lastig hè, als iets zo begrijpelijk wordt gemaakt dat je het moet geloven
En wat zou het dat er vele tientallen mensen relatief dicht bij elkaar staan ?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:38 schreef spinazieruiker het volgende:
Bij thuisonderwijs komen leraren en leerlingen alleen in contact met hun gezinsleden, niet met elkaar.
Maar ga voor de grap binnenkort 's middags ook eens in de buurt van een schoolplein staan vlak voor de school uit gaat. Ondanks dat scholen wel wat 'verkeersmaatregelen' kunnen nemen heb je het over vele tientallen mensen relatief dicht bij elkaar.
Kijk, die Jekel snapt het dus NIETquote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:39 schreef spinazieruiker het volgende:De juiste keuzes of niet, ik blijf dit filmpje aanraden:
Alles telt in zekere mate mee.
Ja, logisch dat je dan het kabinetsbeleid en RIVM niet afkraakt.....quote:Voor het RIVM heb ik een video gemaakt waarin ik uitleg hoe je de maatregelen moet zien, hoe het zit met de Britse variant, wanneer we kunnen versoepelen en de vaccins. Voor veel mensen is het niet te begrijpen meer en daarom heb ik geprobeerd een heldere uitleg te maken
Indirect effect is ook een effect, he?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:30 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Neuh, het feit dat veel werkende ouders daardoor verplicht vanuit huis moesten gaan werken misschien. Maar scholen dicht? Nee.
Diederik doet alsof het allemaal besluiten zijn die genomen MOETEN worden omdat er een virus isquote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:55 schreef spinazieruiker het volgende:
Eh, Diederik zegt ook dat er blokjes af kunnen zodra er ruimte ontstaat, en dat het dan een kwestie van prioriteren is? Hij legt uit welke logica het RIVM en het kabinet aanhouden en dat daarbinnen best perspectief bestaat, hoe hopeloos het nu ook lijkt.
Door nu te roepen dat de scholen vrijwel zeker open gaan neemt de overheid een risico, maar dat vinden ze kennelijk gerechtvaardigd.
Dit is een post vol open deuren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:55 schreef spinazieruiker het volgende:
Eh, Diederik zegt ook dat er blokjes af kunnen zodra er ruimte ontstaat, en dat het dan een kwestie van prioriteren is? Hij legt uit welke logica het RIVM en het kabinet aanhouden en dat daarbinnen best perspectief bestaat, hoe hopeloos het nu ook lijkt.
Door nu te roepen dat de scholen vrijwel zeker open gaan neemt de overheid een risico, maar dat vinden ze kennelijk gerechtvaardigd.
Zo lus ik er nog wel een paar...quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Indirect effect is ook een effect, he?
Ja, dat mag je vinden. Maar het doet weinig af aan de resultaten, denk ik en ik weet niet wat "voor de rechten van de mens" brengen moet betekenen maar ik vermoed dat jij zwaar teleurgesteld gaat worden als je dat zou doen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:06 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Zo lus ik er nog wel een paar...
Zoiets mag je niet als dwangmiddelen gebruiken. Zit gewoon tegen het criminele aan wat mij betreft en zou voor de rechten voor de mens (ofnin dit geval het kind) gebracht mogen worden.
Welke resultaten precies?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat mag je vinden. Maar het doet weinig af aan de resultaten, denk ik en ik weet niet wat "voor de rechten van de mens" brengen moet betekenen maar ik vermoed dat jij zwaar teleurgesteld gaat worden als je dat zou doen.
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens is het niet met je eens.quote:PS: Er is geen Hof voor de rechten van de mens.
Op zich ben ik nog geen keihard wetenschappelijk bewijs tegen gekomen dat kinderen echt het virus verspreiden op grote schaal. Of meer besmettelijk zijn. En op zich zijn er sneltesten beschikbaar die binnen 15 minuten kunnen aangeven of je bent. Dus die even doen in een teststraat op school. En openen maar. En los van ouders. De onderwijsachterstanden die kinderen nu oplopen is denk ik ernstiger.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
Met de opmars van het Britse corona virus, en de hogere besmettingsgraad onder kinderen voor dit virus, zie ik niet hoe het een goed idee is om dan nu, zonder dat de veiligheid gegarandeerd kan worden. Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat de overheid juist nu op dit gevoelige moment de scholen weer opendoet en zo de besmettingen en het aantal doden weer op laat lopen.Ik kan het me heel goed voorstellen dat de ouders helemaal gek worden van de kinderen, maar dat mag geen excuus zijn om mensen in levensgevaar te brengen.
En als je naar dat Hof toegaat zal je al snel merken dat het verdrag ook uitzonderingssituaties kent. Zoals een pandemie, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:18 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Welke resultaten precies?
Het aantal dalingen dat niet komt omdat de scholen gesloten zijn zoals hierboven ook al aangehaald?
Ik denk dat jij je hier een beetje op verkijkt.
Welk belang dient het sluiten van de scholen precies behalve kinderen hun recht te ontnemen op goed onderwijs? Alleen maar omdat wij, volwassenen (overheid inclusief) te incapabel zijn thuis te werken wanneer dit kan?
Dus feitelijk, omdat we het ene niet kunnen bereiken pakken we zo'n beetje het belangrijkste recht van de jeugd af. Zonder eerst allerlei andere maatregelen te nemen die verspreiden hadden kunnen voorkomen.
[..]
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens is het niet met je eens.
Klopt. En ik zou eerder zeggen deze pandemie voorbij? Reset en kinderen weer wat zaken laten inhalen. En dat ze een jaar of twee langer mogen studeren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als je naar dat Hof toegaat zal je al snel merken dat het verdrag ook uitzonderingssituaties kent. Zoals een pandemie, bijvoorbeeld.
Datzelfde hof waarvan jij net nog het bestaan van niet wist, daar heb jij nu snel even opgezocht om te weten dat er uitzonderingssitusties zijn op de rechten van het kind?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als je naar dat Hof toegaat zal je al snel merken dat het verdrag ook uitzonderingssituaties kent. Zoals een pandemie, bijvoorbeeld.
In elk geval wist jij ook niks van de pandemie/ramp uitzondering.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Datzelfde hof waarvan jij net nog het bestaan van niet wist, daar heb jij nu snel even opgezocht om te weten dat er uitzonderingssitusties zijn op de rechten van het kind?
Ok.
Sorry, ik was nog niet klaar met typen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
In elk geval wist jij ook niks van de pandemie/ramp uitzondering.
Volksgezondheid is ook in de grondwet vastgelegd. En ook in internationale verdragen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Datzelfde hof waarvan jij net nog het bestaan van niet wist, daar heb jij nu snel even opgezocht om te weten dat er uitzonderingssitusties zijn op de rechten van het kind?
Ok.
Er zullen ongetwijfeld uitzonderingssitusties zijn. Maar dat is de discussie hier niet.
De discussie is dat kinderen hun rechten ontnemen pas als allerlaatste middel toegepast mag worden. Niet om indirect een of andere maatregelen af te dwingen.
Het een kan en mag het ander niet teniet doen. Zal ongetwijfeld ook ergens zijn vastgelegd.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:31 schreef Megumi het volgende:
[..]
Volksgezondheid is ook in de grondwet vastgelegd. En ook in internationale verdragen.
Ik zei niet dat er geen Europees hof was, ik zie dat er geen Hof voor de rechten van de Mens is, het EVRM is wat anders dan de Universele verklaring van de rechten van de mens.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Ok.
Er zullen ongetwijfeld uitzonderingssitusties zijn. Maar dat is de discussie hier niet.
De discussie is dat kinderen hun rechten ontnemen pas als allerlaatste middel toegepast mag worden. Niet om indirect een of andere maatregelen af te dwingen.
Nee, dat kan en mag wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:33 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Het een kan en mag het ander niet teniet doen. Zal ongetwijfeld ook ergens zijn vastgelegd.
Het een en ander kan in buitengewone situaties zoals een ramp (oorlog) of een pandemie wel degelijk het een en ander teniet doen. En ook daar zijn verdragen voor. Hehe eigenlijk best cynisch wat ik nu post.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:33 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Het een kan en mag het ander niet teniet doen. Zal ongetwijfeld ook ergens zijn vastgelegd.
Alsof je niet wist wat ik bedoelde..quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zei niet dat er geen Europees hof was, ik zie dat er geen Hof voor de rechten van de Mens is, het EVRM is wat anders dan de Universele verklaring van de rechten van de mens.
Kinderen worden geen rechten ontnomen vziw, er word nog steeds aan scholing gedaan.
Oh, even voor de duidelijkheid, dit is het EVRM:
https://maxius.nl/verdrag(...)eden-rome-04-11-1950
En dit is de bepaling waaronder de rechten opgeschort kunnen worden:
In time of war or other public emergency threatening the life of the nation any High Contracting Party may take measures derogating from its obligations under this Convention to the extent strictly required by the exigencies of the situation, provided that such measures are not inconsistent with its other obligations under international law.
Op zich heb je daar om de vier jaar zelf iets over te kiezen. We leven tenslotte in een democratische rechtsstaat in Nederland.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:44 schreef Lariekoek het volgende:
Maargoed we verschillen duidelijk van mening of deze covid pandemie groot en erg genoeg is om bepaalde universele rechten in te trekken.
Laten we het daar maar bij houden verder.
Nee, dat wist ik niet, zoals vermeld er zijn meerdere verdragen op dat vlak. Alleen het Europese heeft een hof wat daarover daadwerkelijk kan oordelen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:42 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Alsof je niet wist wat ik bedoelde..
Hangt er van af je hebt ook nog het Internationaal Gerechtshof in Den haag.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat wist ik niet, zoals vermeld er zijn meerdere verdragen op dat vlak. Alleen het Europese heeft een hof wat daarover daadwerkelijk kan oordelen.
Deze pandemie maakt dat je bepaalde rechten tegen elkaar af moet wegen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:44 schreef Lariekoek het volgende:
Maargoed we verschillen duidelijk van mening of deze covid pandemie groot en erg genoeg is om bepaalde universele rechten in te trekken.
Laten we het daar maar bij houden verder.
Op zich vanuit een meer historisch perspectief langer er worden nu zelfs nog steeds nieuwe zaken ontdekt over de pest bijvoorbeeld. Maar ik denk dat strekking van je betoog juist is. Plus wat meer jaren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:53 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Deze pandemie maakt dat je bepaalde rechten tegen elkaar af moet wegen.
De regering doet dat met de beste wil van de wereld en over 2 maanden mag jij vertellen of ze dat goed of slecht doen. De peilingen lijken uit te wijzen dat je aan het kortste eind gaat trekken.
Mogen ze ook een jaar of twee langer leven?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt. En ik zou eerder zeggen deze pandemie voorbij? Reset en kinderen weer wat zaken laten inhalen. En dat ze een jaar of twee langer mogen studeren.
Dat is wel aannemelijk ja, dat ze twee jaar of meer langer leven dan de huidige generatie van middelbare leeftijdquote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
Mogen ze ook een jaar of twee langer leven?
Op zich zou je dat moeten vragen aan het corona virus. Maar het denk vermogen van een virus is dermate laag dat de kans op een duidelijk antwoord zo rond de 0% is. In elk geval tot nu toe zijn er bewijzen voldoende dat kinderen en jong volwassenen redelijk tegen dit virus kunnen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
Mogen ze ook een jaar of twee langer leven?
Iedereen vindt dat de maatregelen waar zij mee geconfronteerd worden het eerste afgeschaald moeten wordenquote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:22 schreef IkBenDeBaas het volgende:
Niet onverantwoord, wel achterlijk als dit wel versoepelt wordt, en avondklok niet. (En nog wel andere dingen)
Weet ik niet in vindt het heerlijk rustig en vermaak me wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Iedereen vindt dat de maatregelen waar zij mee geconfronteerd worden het eerste afgeschaald moeten worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |