Op zich ben ik nog geen keihard wetenschappelijk bewijs tegen gekomen dat kinderen echt het virus verspreiden op grote schaal. Of meer besmettelijk zijn. En op zich zijn er sneltesten beschikbaar die binnen 15 minuten kunnen aangeven of je bent. Dus die even doen in een teststraat op school. En openen maar. En los van ouders. De onderwijsachterstanden die kinderen nu oplopen is denk ik ernstiger.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
Met de opmars van het Britse corona virus, en de hogere besmettingsgraad onder kinderen voor dit virus, zie ik niet hoe het een goed idee is om dan nu, zonder dat de veiligheid gegarandeerd kan worden. Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat de overheid juist nu op dit gevoelige moment de scholen weer opendoet en zo de besmettingen en het aantal doden weer op laat lopen.Ik kan het me heel goed voorstellen dat de ouders helemaal gek worden van de kinderen, maar dat mag geen excuus zijn om mensen in levensgevaar te brengen.
En als je naar dat Hof toegaat zal je al snel merken dat het verdrag ook uitzonderingssituaties kent. Zoals een pandemie, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:18 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Welke resultaten precies?
Het aantal dalingen dat niet komt omdat de scholen gesloten zijn zoals hierboven ook al aangehaald?
Ik denk dat jij je hier een beetje op verkijkt.
Welk belang dient het sluiten van de scholen precies behalve kinderen hun recht te ontnemen op goed onderwijs? Alleen maar omdat wij, volwassenen (overheid inclusief) te incapabel zijn thuis te werken wanneer dit kan?
Dus feitelijk, omdat we het ene niet kunnen bereiken pakken we zo'n beetje het belangrijkste recht van de jeugd af. Zonder eerst allerlei andere maatregelen te nemen die verspreiden hadden kunnen voorkomen.
[..]
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens is het niet met je eens.
Klopt. En ik zou eerder zeggen deze pandemie voorbij? Reset en kinderen weer wat zaken laten inhalen. En dat ze een jaar of twee langer mogen studeren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als je naar dat Hof toegaat zal je al snel merken dat het verdrag ook uitzonderingssituaties kent. Zoals een pandemie, bijvoorbeeld.
Datzelfde hof waarvan jij net nog het bestaan van niet wist, daar heb jij nu snel even opgezocht om te weten dat er uitzonderingssitusties zijn op de rechten van het kind?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als je naar dat Hof toegaat zal je al snel merken dat het verdrag ook uitzonderingssituaties kent. Zoals een pandemie, bijvoorbeeld.
In elk geval wist jij ook niks van de pandemie/ramp uitzondering.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Datzelfde hof waarvan jij net nog het bestaan van niet wist, daar heb jij nu snel even opgezocht om te weten dat er uitzonderingssitusties zijn op de rechten van het kind?
Ok.
Sorry, ik was nog niet klaar met typen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
In elk geval wist jij ook niks van de pandemie/ramp uitzondering.
Volksgezondheid is ook in de grondwet vastgelegd. En ook in internationale verdragen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Datzelfde hof waarvan jij net nog het bestaan van niet wist, daar heb jij nu snel even opgezocht om te weten dat er uitzonderingssitusties zijn op de rechten van het kind?
Ok.
Er zullen ongetwijfeld uitzonderingssitusties zijn. Maar dat is de discussie hier niet.
De discussie is dat kinderen hun rechten ontnemen pas als allerlaatste middel toegepast mag worden. Niet om indirect een of andere maatregelen af te dwingen.
Het een kan en mag het ander niet teniet doen. Zal ongetwijfeld ook ergens zijn vastgelegd.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:31 schreef Megumi het volgende:
[..]
Volksgezondheid is ook in de grondwet vastgelegd. En ook in internationale verdragen.
Ik zei niet dat er geen Europees hof was, ik zie dat er geen Hof voor de rechten van de Mens is, het EVRM is wat anders dan de Universele verklaring van de rechten van de mens.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Ok.
Er zullen ongetwijfeld uitzonderingssitusties zijn. Maar dat is de discussie hier niet.
De discussie is dat kinderen hun rechten ontnemen pas als allerlaatste middel toegepast mag worden. Niet om indirect een of andere maatregelen af te dwingen.
Nee, dat kan en mag wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:33 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Het een kan en mag het ander niet teniet doen. Zal ongetwijfeld ook ergens zijn vastgelegd.
Het een en ander kan in buitengewone situaties zoals een ramp (oorlog) of een pandemie wel degelijk het een en ander teniet doen. En ook daar zijn verdragen voor. Hehe eigenlijk best cynisch wat ik nu post.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:33 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Het een kan en mag het ander niet teniet doen. Zal ongetwijfeld ook ergens zijn vastgelegd.
Alsof je niet wist wat ik bedoelde..quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zei niet dat er geen Europees hof was, ik zie dat er geen Hof voor de rechten van de Mens is, het EVRM is wat anders dan de Universele verklaring van de rechten van de mens.
Kinderen worden geen rechten ontnomen vziw, er word nog steeds aan scholing gedaan.
Oh, even voor de duidelijkheid, dit is het EVRM:
https://maxius.nl/verdrag(...)eden-rome-04-11-1950
En dit is de bepaling waaronder de rechten opgeschort kunnen worden:
In time of war or other public emergency threatening the life of the nation any High Contracting Party may take measures derogating from its obligations under this Convention to the extent strictly required by the exigencies of the situation, provided that such measures are not inconsistent with its other obligations under international law.
Op zich heb je daar om de vier jaar zelf iets over te kiezen. We leven tenslotte in een democratische rechtsstaat in Nederland.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:44 schreef Lariekoek het volgende:
Maargoed we verschillen duidelijk van mening of deze covid pandemie groot en erg genoeg is om bepaalde universele rechten in te trekken.
Laten we het daar maar bij houden verder.
Nee, dat wist ik niet, zoals vermeld er zijn meerdere verdragen op dat vlak. Alleen het Europese heeft een hof wat daarover daadwerkelijk kan oordelen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:42 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Alsof je niet wist wat ik bedoelde..
Hangt er van af je hebt ook nog het Internationaal Gerechtshof in Den haag.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat wist ik niet, zoals vermeld er zijn meerdere verdragen op dat vlak. Alleen het Europese heeft een hof wat daarover daadwerkelijk kan oordelen.
Deze pandemie maakt dat je bepaalde rechten tegen elkaar af moet wegen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:44 schreef Lariekoek het volgende:
Maargoed we verschillen duidelijk van mening of deze covid pandemie groot en erg genoeg is om bepaalde universele rechten in te trekken.
Laten we het daar maar bij houden verder.
Op zich vanuit een meer historisch perspectief langer er worden nu zelfs nog steeds nieuwe zaken ontdekt over de pest bijvoorbeeld. Maar ik denk dat strekking van je betoog juist is. Plus wat meer jaren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:53 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Deze pandemie maakt dat je bepaalde rechten tegen elkaar af moet wegen.
De regering doet dat met de beste wil van de wereld en over 2 maanden mag jij vertellen of ze dat goed of slecht doen. De peilingen lijken uit te wijzen dat je aan het kortste eind gaat trekken.
Mogen ze ook een jaar of twee langer leven?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 20:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt. En ik zou eerder zeggen deze pandemie voorbij? Reset en kinderen weer wat zaken laten inhalen. En dat ze een jaar of twee langer mogen studeren.
Dat is wel aannemelijk ja, dat ze twee jaar of meer langer leven dan de huidige generatie van middelbare leeftijdquote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
Mogen ze ook een jaar of twee langer leven?
Op zich zou je dat moeten vragen aan het corona virus. Maar het denk vermogen van een virus is dermate laag dat de kans op een duidelijk antwoord zo rond de 0% is. In elk geval tot nu toe zijn er bewijzen voldoende dat kinderen en jong volwassenen redelijk tegen dit virus kunnen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
Mogen ze ook een jaar of twee langer leven?
Iedereen vindt dat de maatregelen waar zij mee geconfronteerd worden het eerste afgeschaald moeten wordenquote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:22 schreef IkBenDeBaas het volgende:
Niet onverantwoord, wel achterlijk als dit wel versoepelt wordt, en avondklok niet. (En nog wel andere dingen)
Weet ik niet in vindt het heerlijk rustig en vermaak me wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Iedereen vindt dat de maatregelen waar zij mee geconfronteerd worden het eerste afgeschaald moeten worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |