Schade van de kinderen thuis te laten is groter.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
Met de opmars van het Britse corona virus, en de hogere besmettingsgraad onder kinderen voor dit virus, zie ik niet hoe het een goed idee is om dan nu, zonder dat de veiligheid gegarandeerd kan worden. Ik vind het daarom onbegrijpelijk dat de overheid juist nu op dit gevoelige moment de scholen weer opendoet en zo de besmettingen en het aantal doden weer op laat lopen.Ik kan het me heel goed voorstellen dat de ouders helemaal gek worden van de kinderen, maar dat mag geen excuus zijn om mensen in levensgevaar te brengen.
Dit zijn politieke keuzes. Als het kabinet en de Tweede Kamer vinden dat er voor in totaal 40% aan andere maatregelen minder belangrijk zijn dan het heropenen van de scholen, dan kan die keuze toch anders uitpakken dan jij hem graag ziet.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:23 schreef Sapstengel het volgende:
Zag laatst een onderzoek waarin stond dat scholen sluiten iets van 40% minder besmettingen veroorzaakt. Ondertussen was een avondklok net 10%. Dus wat mij betreft blijven ze nog even dicht, zijn we eerder van de avondklok af.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2405-7
Waarom?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
Ik kan het me heel goed voorstellen dat de ouders helemaal gek worden van de kinderen
Genoeg wetenschappelijke onderbouwing dat dat scholen significant bijgedragen aan de verspreiding. Niet vanwege dat kinderen besmettelijker zouden zijn maar puur omdat afstand houden niet te doen is en dan ze uren lang in dezelfde ruimtes zitten.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:45 schreef popje het volgende:
Het openen van de scholen deed in mei vorig jaar ook niks met de besmettingscijfers...
Ditquote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:33 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Schade van de kinderen thuis te laten is groter.
En terecht.
Het hele idee dat de overheid degene is die onze veiligheid moet garanderen is een verwachting in onze samenleving die de huidige ellende flink verzwaart.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:20 schreef zetalore het volgende:
[...] zie ik niet hoe het een goed idee is om dan nu, zonder dat de veiligheid gegarandeerd kan worden.
Dat is een heel stuk lastiger geworden de laatste tijd.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:46 schreef ZarB het volgende:
Nee de grenzen open houden is een veel beter idee!
Goeie.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is een heel stuk lastiger geworden de laatste tijd.
[ twitter ]
Leuk, maar helaas wel fakequote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef Momo het volgende:
[..]
[ twitter ]
Daar moeten ze posters van ophangen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Het hele idee dat de overheid degene is die onze veiligheid moet garanderen is een verwachting in onze samenleving die de huidige ellende flink verzwaart.
Oh en of de regering tegelijk wel even kan zorgen voor perspectief en allerlei uitzonderingen om het dagelijks leven toch nog een beetje draaglijk te maken.
[ afbeelding ]
Voor de middelbare school komt die er vermoedelijk wel (omdat iemand bedacht heeft dat je scholieren best anderhalve meter afstand kan laten houden) en die zou wel eens lang kunnen gaan duren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:58 schreef spinazieruiker het volgende:
Hoop trouwens wel dat er geen overgangsfase komt waarin de scholen 'half' open zijn. Leuk dat je kind 2,5 dag naar school kan, maar de resterende dagen is er dan 0 begeleiding meer vanuit school en komt alles volledig op de ouders aan. Ik hou me tot nu toe maar vast aan de herinnering dat die tijd vorig jaar nog vervelender was dan deze.
https://www.government.nl(...)rom-abroad/checklistquote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:50 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Leuk, maar helaas wel fake
https://www.government.nl(...)herlands-from-abroad
Leerachterstand plus de verdere gevolgen voor ze.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
Ja, laten we vooral een hele generatie met een leerachterstand opzadelen om een paar oude takken te redden
Hier spreekt je oma, ik heb je bij deze onterfd.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
Ja, laten we vooral een hele generatie met een leerachterstand opzadelen om een paar oude takken te redden
Gigantische schulden die zij moeten terugbetalen en de sociale implicatiesquote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Leerachterstand plus de verdere gevolgen voor ze.
Hihi ik was al onterfdquote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:06 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Hier spreekt je oma, ik heb je bij deze onterfd.
om variabelen dan constant te houden zou het dit jaar weer in mei moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:45 schreef popje het volgende:
Het openen van de scholen deed in mei vorig jaar ook niks met de besmettingscijfers...
Dat zou inderdaad gek zijn als dat zou gebeuren. Gelukkig is dat ook niet zo.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:03 schreef datismijnmening het volgende:
Zeker wel. Online onderwijs is absoluut van mindere kwaliteit dan klassikaal. Daarbij moeten kinderen gewoon sociaal contact hebben met elkaar en is het niet goed om tig uur naar een computerscherm te staren.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad gek zijn als dat zou gebeuren. Gelukkig is dat ook niet zo.
Nee,quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:10 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Zeker wel. Online onderwijs is absoluut van mindere kwaliteit dan klassikaal. Daarbij moeten kinderen gewoon sociaal contact hebben met elkaar en is het niet goed om tig uur naar een computerscherm te staren.
Genoeg Nederlanders die zelf gewoon nog op reis gaan.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 17:48 schreef Momo het volgende:
[..]
[ twitter ]
Mja, de schade van leerachterstanden tellen op tot een punt waarop uitstel kennelijk niet langer verantwoord wordt gevonden.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:41 schreef timmmmm het volgende:
Los van de afweging of het verantwoord is of niet, vind ik het een hele rare keuze.
De afweging nu lijkt me immers hetzelfde als pakweg een week of twee geleden. Het aantal besmettingen schommelt al een tijd rond de 5000. Het neemt wel iets af, maar de laatste tijd niet zo heel veel.
Als je nu die afweging maakt, dat de sluiting teveel schade aanbrengt en de boel weer open moet, had je dat besluit al eerder moeten maken. Wat je eigenlijk zegt is dat het niet genoeg oplevert om de schade te verantwoorden.
Even serieus: de leeftijd van mensen in het ziekenhuis en op de IC, zowel van degenen die beter worden als daar overlijden, ligt relatief laag. De 80-plussers worden vaak niet eens opgenomen. Die worden thuis verzorgd. Beademing doet deze mensen meestal meer kwaad dan goed.quote:
Dat klopt basisschool leerlingen zijn thuis snel afgeleid dat gaat ten koste van de kwaliteit, de ouders moeten constant opletten maar die hebben zelf ook werk overdag dus dat gaat niet goed samen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:10 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Zeker wel. Online onderwijs is absoluut van mindere kwaliteit dan klassikaal. Daarbij moeten kinderen gewoon sociaal contact hebben met elkaar en is het niet goed om tig uur naar een computerscherm te staren.
Dit inderdaad.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje rare stelling. Het lijkt me dat het dichtgooien van de scholen verantwoord moet worden, en het dichthouden telkens weer.
Snap ik, maar je kunt gewoon niet het leven van 98% van de mensen op pauze zetten omdat 1.8% van de mensen serieuze klachten ervaren en 0.2 procent die er aan overlijdt.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:02 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Even serieus: de leeftijd van mensen in het ziekenhuis en op de IC, zowel van degenen die beter worden als daar overlijden, ligt relatief laag. De 80-plussers worden vaak niet eens opgenomen. Die worden thuis verzorgd. Beademing doet deze mensen meestal meer kwaad dan goed.
Zo ver zijn we inmiddels al. Dat het uitgangspunt is dat ze dicht zijn, en er bewijs geleverd moet worden dat het een goed idee is om kinderen naar school te laten gaan.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje rare stelling. Het lijkt me dat het dichtgooien van de scholen verantwoord moet worden, en het dichthouden telkens weer.
vooral wat er in de tussentijd veranderd is. Want het gaat niet echt de goede kant op, waarom was het dan eerst wel nodig en te verantwoorden en nu niet meer, wanneer de situatie omtrent het virus slechts minimaal gewijzigd is en men waarschuwt voor de derde golfquote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo ver zijn we inmiddels al. Dat het uitgangspunt is dat ze dicht zijn, en er bewijs geleverd moet worden dat het een goed idee is om kinderen naar school te laten gaan.
Kant en klare oplossingen zijn er dan ook niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:15 schreef spinazieruiker het volgende:
In de tussentijd zijn 40 organisaties met een 10-punten "plan" gekomen om de scholen veilig te heropenen.
https://www.unicef.nl/nie(...)eer-veilig-te-openen
Wat opvalt is dat er vooral argumenten worden opgesomd en dat er nauwelijks concrete actiepunten in staan (wat je zou verwachten van een plan). Voor zover er actiepunten in staan zijn deze vooral voor de overheid.
Nou ja, toen de scholen dichtgingen zaten we rond de 12k besmettingen per dag en nu rond de 4500. Er is dus wel degelijk wat veranderd. Maar wat mij betreft was het toen ook geen goede beslissing om de scholen te sluiten.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:19 schreef timmmmm het volgende:
[..]
vooral wat er in de tussentijd veranderd is. Want het gaat niet echt de goede kant op, waarom was het dan eerst wel nodig en te verantwoorden en nu niet meer, wanneer de situatie omtrent het virus slechts minimaal gewijzigd is en men waarschuwt voor de derde golf
Goh, je zou bijna gaan denken dat scholen toch wel een hele grote factor zijn als het om corona besmettingen gaat met dat soort aantallen.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, toen de scholen dichtgingen zaten we rond de 12k besmettingen per dag en nu rond de 4500. Er is dus wel degelijk wat veranderd. Maar wat mij betreft was het toen ook geen goede beslissing om de scholen te sluiten.
Net zoals het ook niet te verdedigen is dat het tertiaire onderwijs al 10 maanden nauwelijks functioneert, wat mij betreft.
Ik ben het met je eens, maar je moet ook niet doen alsof met dit plan ineens alle kaarten anders liggen en het sowieso veilig kan.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 19:19 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Kant en klare oplossingen zijn er dan ook niet.
Maar er worden met 10, zeer terechte, punten aangestipt waar direct iets meegedaan zou moeten worden.
Veel verder dan, scholen dicht, scholen open komt het kabinet nu ook niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |