abonnement Unibet Coolblue
pi_197544731


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)
pi_197544754
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 08:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Bij het vervangen van een radiator door een andere (wat verder heel soepel ging), heb ik bij het losdraaien van de vastzittende koppeling kennelijk ook de t-verbinding naar de hoofdleiding losgetrokken.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Het vervelende is dat die in een schacht zit waar ik erg slecht bij kan om hem opnieuw te solderen (nog even afgezien van dat ik niet heel enthousiast wordt van met een vlam werken in een slecht toegankelijke houten schacht).

Zijn er alternatieven om dit te herstellen?

Ik kom bijvoorbeeld dit product tegen. Zou dit kunnen werken of is dit een garantie op ellende?
Die epoxy sticks zijn leuk als het niet 100% dicht moet zijn en je moet het altijd zien als nood reparatie. Ik heb er zelf slechte ervaringen mee. Die griffon dingen zijn slecht te kneden en hechten ook heel slecht.

Als je aan Wencon kan komen kan je het daarmee doen, maar dat is eigenlijk ook een tijdelijke optie.

Ik zou: of overnieuw solderen, of een nieuw stuk leiding/t stukken er tussen persen (ja dat betekent dat je het houtwerk wat verder open zal moeten maken. Of even een mannetje laten komen als je 't zelf niet ziet zitten.
pi_197544813
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 08:30 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Die epoxy sticks zijn leuk als het niet 100% dicht moet zijn en je moet het altijd zien als nood reparatie. Ik heb er zelf slechte ervaringen mee. Die griffon dingen zijn slecht te kneden en hechten ook heel slecht.

Als je aan Wencon kan komen kan je het daarmee doen, maar dat is eigenlijk ook een tijdelijke optie.

Ik zou: of overnieuw solderen, of een nieuw stuk leiding/t stukken er tussen persen (ja dat betekent dat je het houtwerk wat verder open zal moeten maken. Of even een mannetje laten komen als je 't zelf niet ziet zitten.
Daar was ik al een beetje bang voor. Dan ga ik de schacht wel verder open maken, kan ik gelijk ook isolatie rond de leidingen aanbrengen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197545103
Voor het schuren eerst ontvetten als je wil schilderen.
Normaal gebruik ik hiervoor St. Marc. Nu heb ik niet echt zin om meer als een uur in de rij te gaan staan voor een bouwmarkt en vroeg ik me af of de gele Dasty niet ook geschikt is? Als er iets ontvet is het dat spul wel.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_197545226
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:11 schreef valentijn101 het volgende:
Voor het schuren eerst ontvetten als je wil schilderen.
Normaal gebruik ik hiervoor St. Marc. Nu heb ik niet echt zin om meer als een uur in de rij te gaan staan voor een bouwmarkt en vroeg ik me af of de gele Dasty niet ook geschikt is? Als er iets ontvet is het dat spul wel.
Nee. Dusty (en andere schoonmaakmiddelen) laten residu achter o.a. om het oppervlak mooi glanzend te maken. Je kunt wel kijken of je ergens ammoniak kunt krijgen (supermarkt? kruidvat?) dat ontvet ook uitstekend. Af en toe hoor ik ook dat water+azijn zou werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197546141
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:11 schreef valentijn101 het volgende:
Voor het schuren eerst ontvetten als je wil schilderen.
Normaal gebruik ik hiervoor St. Marc. Nu heb ik niet echt zin om meer als een uur in de rij te gaan staan voor een bouwmarkt en vroeg ik me af of de gele Dasty niet ook geschikt is? Als er iets ontvet is het dat spul wel.
Ik zou dat na het schuren en voor het schilderen doen :7

Haal je gelijk je stof weg.
pi_197546796
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:23 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ik zou dat na het schuren en voor het schilderen doen :7

Haal je gelijk je stof weg.
Is dit serieus of is dit sarcastisch?
Voor de zekerheid: NOOIT maar dan ook echt nooit schuren voordat je ontvet hebt. Anders schuur je alle zooi de bestaande laklaag in. Dat krijg je nooit meer goed, tenzij je alles tot op de ondergrond gaat wegschuren.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197547764
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:11 schreef valentijn101 het volgende:
Voor het schuren eerst ontvetten als je wil schilderen.
Normaal gebruik ik hiervoor St. Marc. Nu heb ik niet echt zin om meer als een uur in de rij te gaan staan voor een bouwmarkt en vroeg ik me af of de gele Dasty niet ook geschikt is? Als er iets ontvet is het dat spul wel.
Kan je niet online bestellen? Overigens kan met ammonia ook, maar daarna wel grondig afnemen met heet water.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197558547
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je niet online bestellen? Overigens kan met ammonia ook, maar daarna wel grondig afnemen met heet water.
Dat kan zeker. Maar ik dacht dat Dasty misschien ook een optie was en daar heb ik nog wel een paar flessen van staan. Scheelt weer gedoe.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_197559576
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:01 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Is dit serieus of is dit sarcastisch?
Voor de zekerheid: NOOIT maar dan ook echt nooit schuren voordat je ontvet hebt. Anders schuur je alle zooi de bestaande laklaag in. Dat krijg je nooit meer goed, tenzij je alles tot op de ondergrond gaat wegschuren.
voor en na :7
pi_197570201
Wij willen dit gaan halen om op het balkon van onze woonkamer te zetten:

https://www.vuurkorfwinkel.nl/tuinhaard-bonfeu-bonbono.html.

Hij komt in een hoek te staan en we willen niet dat de hitte schade toebrengt aan de reling van het balkon en we willen ook niet dat de hitte "ontsnapt". Welk materiaal kunnen we gebruiken om de reling te beschermen en de hitte als het ware terug te kaatsen? Zou b.v. de hittewerende folie die je vaker achter verwamingen ziet hangen een optie zijn?
pi_197570349
Ik zou er niet aan beginnen :X Dit krijg je nooit 100% voor elkaar tenzij je bv een muurtje van bv chamotte steen er achter zet. Maar dan nog heb ik daar wel een beetje mn twijfels bij.

En mag dit wel op een balkon? Ik mag absoluut geen bbq’s of vuurkorven op mn balkon zetten van de vve en verhuurder.
pi_197570659
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:36 schreef FranticDJ het volgende:
Ik zou er niet aan beginnen :X Dit krijg je nooit 100% voor elkaar tenzij je bv een muurtje van bv chamotte steen er achter zet. Maar dan nog heb ik daar wel een beetje mn twijfels bij.

En mag dit wel op een balkon? Ik mag absoluut geen bbq’s of vuurkorven op mn balkon zetten van de vve en verhuurder.
Is een eigen vrijstaande woning, het balkon zit aan de woonkamer vast omdat het een bungalow woning is met een hoogteverschil naar de achtertuin :)
pi_197572381
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:26 schreef Questular het volgende:
Wij willen dit gaan halen om op het balkon van onze woonkamer te zetten:

https://www.vuurkorfwinkel.nl/tuinhaard-bonfeu-bonbono.html.

Hij komt in een hoek te staan en we willen niet dat de hitte schade toebrengt aan de reling van het balkon en we willen ook niet dat de hitte "ontsnapt". Welk materiaal kunnen we gebruiken om de reling te beschermen en de hitte als het ware terug te kaatsen? Zou b.v. de hittewerende folie die je vaker achter verwamingen ziet hangen een optie zijn?
Als je rustig stookt dan wordt ie niet roodgloeiend maar het kan wel. Die folie is van plastic, dat zou ik niet doen. Als je perse iets wilt doe dan een plaat blik of staal een stukje van het ding af, vijf tot tien cm zal wel voldoende zijn. Er tussen wel volledig open laten voor ventilatie.
pi_197572425
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:59 schreef Questular het volgende:

[..]

Is een eigen vrijstaande woning, het balkon zit aan de woonkamer vast omdat het een bungalow woning is met een hoogteverschil naar de achtertuin :)
Zet 'm dan gewoon in de tuin…..??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197572539
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 14:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Zet 'm dan gewoon in de tuin…..??
Als ik dat zou willen dan zou ik deze vraag niet stellen toch?
Er zit 1 verdieping verschil tussen de achtertuin en de woonkamer. Dus vinden we het wel leuk als we op het balkon kunnen zitten met een beetje warmte.
  vrijdag 22 januari 2021 @ 15:21:46 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197572759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:05 schreef Questular het volgende:

[..]

Als ik dat zou willen dan zou ik deze vraag niet stellen toch?
Er zit 1 verdieping verschil tussen de achtertuin en de woonkamer. Dus vinden we het wel leuk als we op het balkon kunnen zitten met een beetje warmte.
Dan zou ik geen tuinhaard gebruiken maar zo een straalkachel-ding. 99% van de warmte die je in een tuinhaard maakt gaat via de pijp de lucht in ;) . Effect van zo een ding is nihil qua warmte en voornamelijk leuk om fikkie in te stoken.

[ Bericht 0% gewijzigd door bleiblei op 22-01-2021 17:15:52 ]
pi_197573098
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:05 schreef Questular het volgende:

Als ik dat zou willen dan zou ik deze vraag niet stellen toch?
Er zit 1 verdieping verschil tussen de achtertuin en de woonkamer. Dus vinden we het wel leuk als we op het balkon kunnen zitten met een beetje warmte.
Als je al denkt dat je op 't balkon daar warmte van hebt, lijkt me de gedachtengang dat ie ook in de tuin geplaatst kan worden, misschien wel een relevatie voor je.

[ Bericht % gewijzigd door Vonkenboer op 22-01-2021 17:42:36 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197573312
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:21 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dan zou ik geen tuinhaard gebruiken maar zo een staalkabel-ding. 99% van de warmte die je in een tuinhaard maakt gaat via de pijp de lucht in ;) . Effect van zo een ding is nihil qua warmte en voornamelijk leuk om fikkie in te stoken.
Uiteindelijk is de bedoeling dat het balkon uitgebreid wordt en dat de kachel in een serre komt te staan. Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om een beetje fikkie te kunnen stoken :)
  vrijdag 22 januari 2021 @ 17:15:18 #20
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197574603
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 15:57 schreef Questular het volgende:

[..]

Uiteindelijk is de bedoeling dat het balkon uitgebreid wordt en dat de kachel in een serre komt te staan. Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om een beetje fikkie te kunnen stoken :)
Dan zou ik zeker geen tuinhaard aanschaffen maar 1tje die bedoeld is waar je em voor wil gebruiken :) .

Die tuinhaardjes zijn gewoon leuk onder een overkapping, niet te dicht bij je huis (want alles stinkt naar de rook) ter sfeer verhoging en natuurlijk voor het fikkie stoken. Maar toegevoegde waarde van zo een ding is vergelijkbaar van een kampvuur. Op 1-2m afstand heb je het te warm, een halve m verder voel je niets meer.
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 17:43:47 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197575043
Zo; even met de bezem erdoor. Dat autoritaire toontje is denk ik niet nodig om je punt te maken. ^O^
pi_197575125
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:15 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dan zou ik zeker geen tuinhaard aanschaffen maar 1tje die bedoeld is waar je em voor wil gebruiken :) .

Die tuinhaardjes zijn gewoon leuk onder een overkapping, niet te dicht bij je huis (want alles stinkt naar de rook) ter sfeer verhoging en natuurlijk voor het fikkie stoken. Maar toegevoegde waarde van zo een ding is vergelijkbaar van een kampvuur. Op 1-2m afstand heb je het te warm, een halve m verder voel je niets meer.
Suggesties? :)
pi_197575140
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 17:49 schreef Questular het volgende:

[..]

Suggesties? :)
Straalkachel :P

en dan een braai zodra je serre/overkapping staat :9~
pi_197575226
We hebben al zo een terraslamp ophangen dus het e.e.a. aan warmte genereren we al :) maar goed ik ga eens nadenken over wat te doen.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 14:20:48 #25
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197590186
Dat weten jullie wel :P . Mag je XMVK in een kabelgoot leggen? En gaat dat mogelijk storen met UTP en COAX in dezelfde goot?
pi_197590419
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:20 schreef bleiblei het volgende:
Dat weten jullie wel :P . Mag je XMVK in een kabelgoot leggen? En gaat dat mogelijk storen met UTP en COAX in dezelfde goot?
Kan. En qua interferentie kan ik me weinig voorstellen, de 50Hz ligt heel ver van de MHz en Ghz van je COAX/UTP.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 14:54:34 #27
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197590737
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan. En qua interferentie kan ik me weinig voorstellen, de 50Hz ligt heel ver van de MHz en Ghz van je COAX/UTP.
Das waar qua storing. Top! Dank je wel!
pi_197596803
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:20 schreef bleiblei het volgende:
Dat weten jullie wel :P . Mag je XMVK in een kabelgoot leggen? En gaat dat mogelijk storen met UTP en COAX in dezelfde goot?
Als ik het goed heb moet xmvk in buis, ymvk mag wel in goot.
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 21:10:36 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197597199
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:20 schreef bleiblei het volgende:
Dat weten jullie wel :P . Mag je XMVK in een kabelgoot leggen? En gaat dat mogelijk storen met UTP en COAX in dezelfde goot?
In een goot mag enkel ymvk gebruiken.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 22:01:14 #30
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197598837
Ok! Thanks. Stond mij ergens bij dat inderdaad de 1 wel mocht, de ander niet. Maar wist niet meer welke wel en welke niet. Thanks!
pi_197603274
Weer wat geleerd. Ik dacht toch echt dat beide netjes dubbel geïsoleerd waren en dus zou mogen.
Laat die handjes wapperen!
pi_197684621
Ik weet niet of mijn vraag hier past, maar aangezien ik de vorige keer zo fijn geholpen met met mijn vraag, begin ik maar even hier.

Wij zijn bezig met de aanleg van de tuin. Ik wil hierbij vast de juiste bekabeling leggen om in de toekomst beetje bij beetje lampen op aan te sluiten. Als we alles tegelijk doen, gaat dat nogal in de papieren lopen.
Ik heb mijn lief gevraagd ernaar te kijken. Volgens hem kunnen we met Philips Hue aan de slag, en met andere kabels. Die van Philips Hue zouden een heel stuk gemakkelijker zijn, maar die zijn ook prijzig. En dan hebben we het nog niet over de lampen die er straks bij komen, want die zijn uiteraard ook behoorlijk prijzig.

Is Philips Hue het geld waard? Is het kwalitatief zo goed en inderdaad zoveel gemakkelijker, dat je de kosten er graag voor over moet hebben? Of is er een alternatief dat zeker net zo goed is, maar dat wat minder duur is en waarbij je meer en goedkopere opties voor lampen hebt?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 28 januari 2021 @ 13:47:32 #33
62913 Blik
The one and Only!
pi_197684885
Klusvraag voor een absolute n00b.

Situatie: De leiding die gekoppeld is aan één lichtknop is defect, bij omzetten van die specifieke lichtknop klapt de aardlek eruit. Dit probleem zit in de leiding en niet bij het aangekoppelde apparaat. Vermoeden is dat er vocht in de leiding is gekomen, het is namelijk de leiding naar de buitenverlichting. Is dit makkelijk te herstellen, en zo ja, wat moet ik doen om dit te herstellen en welke materiaal zou ik daarvoor nodig hebben?

Of kan ik beter een elektriciën hiervoor bellen, en wat zou het dan mogelijkerwijs kosten?

Alle info is gewenst, ook bijvoorbeeld filmpjes/websites die me wijzer kunnen maken
  donderdag 28 januari 2021 @ 14:30:16 #34
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197685470
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 13:47 schreef Blik het volgende:
Klusvraag voor een absolute n00b.

Situatie: De leiding die gekoppeld is aan één lichtknop is defect, bij omzetten van die specifieke lichtknop klapt de aardlek eruit. Dit probleem zit in de leiding en niet bij het aangekoppelde apparaat. Vermoeden is dat er vocht in de leiding is gekomen, het is namelijk de leiding naar de buitenverlichting. Is dit makkelijk te herstellen, en zo ja, wat moet ik doen om dit te herstellen en welke materiaal zou ik daarvoor nodig hebben?

Of kan ik beter een elektriciën hiervoor bellen, en wat zou het dan mogelijkerwijs kosten?

Alle info is gewenst, ook bijvoorbeeld filmpjes/websites die me wijzer kunnen maken
Nieuwe draden trekken, wat prima te doen is als je weet wat je doet en de draden niet mega vast zitten.
Je hebt een trekveer, combinatietang en/of striptang, schroevendraaiers en nieuwe draad nodig in waarschijnlijk 3 kleuren.
Maar wellicht is het verstandig een elektricien te bellen als je hier geen kaas van gegeten hebt ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 28 januari 2021 @ 14:32:00 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197685507
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 13:29 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of mijn vraag hier past, maar aangezien ik de vorige keer zo fijn geholpen met met mijn vraag, begin ik maar even hier.

Wij zijn bezig met de aanleg van de tuin. Ik wil hierbij vast de juiste bekabeling leggen om in de toekomst beetje bij beetje lampen op aan te sluiten. Als we alles tegelijk doen, gaat dat nogal in de papieren lopen.
Ik heb mijn lief gevraagd ernaar te kijken. Volgens hem kunnen we met Philips Hue aan de slag, en met andere kabels. Die van Philips Hue zouden een heel stuk gemakkelijker zijn, maar die zijn ook prijzig. En dan hebben we het nog niet over de lampen die er straks bij komen, want die zijn uiteraard ook behoorlijk prijzig.

Andere kabels?
Anders kabels als... standaard grondkabel met aardscherm?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 28 januari 2021 @ 15:32:09 #36
62913 Blik
The one and Only!
pi_197686510
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 14:30 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nieuwe draden trekken, wat prima te doen is als je weet wat je doet en de draden niet mega vast zitten.
Je hebt een trekveer, combinatietang en/of striptang, schroevendraaiers en nieuwe draad nodig in waarschijnlijk 3 kleuren.
Maar wellicht is het verstandig een elektricien te bellen als je hier geen kaas van gegeten hebt ;)
Ik hou wel van een uitdaging, en ik ben met je eens dat het helemaal zo moeilijk niet zou moeten zijn op het eerste gezicht. Moet alleen een trekveer en nieuwe draden regelen.

Paar vragen:
- Voor het trekken van de draden, koppel je de draden aan elkaar en trek je die er alle 3 in 1 keer doorheen of draad voor draad?
- Mocht er vocht in de leiding zitten, dan ga ik in de toekomst natuurlijk weer een dergelijk probleem krijgen. Hoe zou ik het vocht eruit kunnen krijgen?
pi_197686754
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 14:32 schreef daNpy het volgende:

[..]

Andere kabels?
Anders kabels als... standaard grondkabel met aardscherm?
Grondkabels. Om in de grond te leggen vast, waar we later gemakkelijk lampen op kunnen aansluiten op punten die we nu vast bepalen en aanleggen. Dus eigenlijk ook al met een aansluitpunt kant en klaar als het kan. Zodat we straks telkens een lamp kunnen kopen en aansluiten, verder niks.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:15:01 #38
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197687188
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 15:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Grondkabels. Om in de grond te leggen vast, waar we later gemakkelijk lampen op kunnen aansluiten op punten die we nu vast bepalen en aanleggen. Dus eigenlijk ook al met een aansluitpunt kant en klaar als het kan. Zodat we straks telkens een lamp kunnen kopen en aansluiten, verder niks.
Veel outdoor HUE is 12v. Daar heb je aparte kabels voor die niet gelijk 60cm diep hoeven (wat officieel met grondkabel wel zou moeten). Jullie hebben de tuin al aangelegd, dus ik zou een 12v systeem zoeken. Die kabeltjes kan je gewoon boven de grond tussen de planten leggen.
pi_197687216
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:15 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Veel outdoor HUE is 12v. Daar heb je aparte kabels voor die niet gelijk 60cm diep hoeven (wat officieel met grondkabel wel zou moeten). Jullie hebben de tuin al aangelegd, dus ik zou een 12v systeem zoeken. Die kabeltjes kan je gewoon boven de grond tussen de planten leggen.
Onze tuin is nog niet echt aangelegd, hoor :') Ik ben ermee bezig, maar er kan nog zonder enig probleem een heleboel gegraven worden :D

Maar als het niet hoeft, ook goed, natuurlijk.

Kun je die HUE outdoor dan ook nog aanvullen met meer kabels telkens? Dus je lichtplan beetje bij beetje uitrollen in de tuin?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:18:53 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197687238
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 15:32 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik hou wel van een uitdaging, en ik ben met je eens dat het helemaal zo moeilijk niet zou moeten zijn op het eerste gezicht. Moet alleen een trekveer en nieuwe draden regelen.

Paar vragen:
- Voor het trekken van de draden, koppel je de draden aan elkaar en trek je die er alle 3 in 1 keer doorheen of draad voor draad?
- Mocht er vocht in de leiding zitten, dan ga ik in de toekomst natuurlijk weer een dergelijk probleem krijgen. Hoe zou ik het vocht eruit kunnen krijgen?
Alle draden in 1x
Zorgen dat de leiding omlaag loopt naar buiten toe; maar dat is als het goed is al...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 28 januari 2021 @ 17:01:18 #41
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197687914
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Onze tuin is nog niet echt aangelegd, hoor :') Ik ben ermee bezig, maar er kan nog zonder enig probleem een heleboel gegraven worden :D

Maar als het niet hoeft, ook goed, natuurlijk.

Kun je die HUE outdoor dan ook nog aanvullen met meer kabels telkens? Dus je lichtplan beetje bij beetje uitrollen in de tuin?
Ja hoor, dat kan. Bij elke losse lamp die je koopt zit een kabel en een T-splitter. Moet alleen ff kijken met de adapter hoeveel watt die is en hoeveel lampjes er op kunnen (en welke).
pi_197687941
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja hoor, dat kan. Bij elke losse la.p die je koopt zit een kabel en een T-splitter. Moet alleen ff kijken met de adapter hoeveel watt die is en hoeveel lampjes er op kunnen (en welke).
Hartstikke mooi, dank je!
Wij gaan het dus gewoon rustig aan aanleggen zoals het uitkomt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 28 januari 2021 @ 17:05:47 #43
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197687993
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hartstikke mooi, dank je!
Wij gaan het dus gewoon rustig aan aanleggen zoals het uitkomt.
Maar er zijn meer 12v tuinverlichting systemen dan HUE, dus staar je daar niet blind op ;) .
pi_197688124
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Maar er zijn meer 12v tuinverlichting systemen dan HUE, dus staar je daar niet blind op ;) .
Klopt. We zijn binnen al helemaal over op Hue en we hebben al een bridge, hoor ik net, dus het is eigenlijk meer logisch dat we hiermee verder werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 28 januari 2021 @ 17:38:20 #45
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197688519
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Klopt. We zijn binnen al helemaal over op Hue en we hebben al een bridge, hoor ik net, dus het is eigenlijk meer logisch dat we hiermee verder werken.
In dat geval moet je uitkijken dat je niet over de 50 lampen heen gaat. Want dat is de capaciteit van een bridge :P . Officieel dan. Officieus kan je dat rekken tot 60ish. Maar reageren de lampen die op nr 50 t/m 60 staan significant trager op opdrachten.
pi_197688552
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

In dat geval moet je uitkijken dat je niet over de 50 lampen heen gaat. Want dat is de capaciteit van een bridge :P . Officieel dan. Officieus kan je dat rekken tot 60ish. Maar reageren de lampen die op nr 50 t/m 60 staan significant trager op opdrachten.
Ah, dat is een goede. Ik vermoed dat schaap dat weet, maar ik zal het nog even onder de aandacht brengen :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197693092
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ah, dat is een goede. Ik vermoed dat schaap dat weet, maar ik zal het nog even onder de aandacht brengen :P
Aan de hand van je vraag ook maar eens gaan nadenken. Zijn nu ook met onze tuin bezig en heb alleen een grondkabel helemaal naar achter in de tuin gepland. Werkt dat hue met een app?
  donderdag 28 januari 2021 @ 21:54:42 #48
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197693471
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:34 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Aan de hand van je vraag ook maar eens gaan nadenken. Zijn nu ook met onze tuin bezig en heb alleen een grondkabel helemaal naar achter in de tuin gepland. Werkt dat hue met een app?
Jup.
Of met een afstandsbediening, home automation, bewegingsmelder of met een schakelaar :) .
pi_197693476
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:34 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Aan de hand van je vraag ook maar eens gaan nadenken. Zijn nu ook met onze tuin bezig en heb alleen een grondkabel helemaal naar achter in de tuin gepland. Werkt dat hue met een app?
app, schakelaars van friends of hue of de hue dimmer, of met schakelaars die via een home controller als bv homey communiceren met hue
pi_197696823
Hoi!

Ik ben bezig met het vervangen van het schakelmateriaal in onze woning uit 1967. Kan iemand me iets meer info geven over deze situatie? Ik zie een zwarte draad aan de fase gelast, en uit de leiding aan de rechterkant komt een flexibele gevlochten aardedraad, waar dient die voor? Ik wil deze wanddoos graag gebruiken om een inbouw wcd te plaatsen... Thanks in advance!

  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 06:10:31 #51
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197697961
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 00:54 schreef Gerard1793 het volgende:
Hoi!

Ik ben bezig met het vervangen van het schakelmateriaal in onze woning uit 1967. Kan iemand me iets meer info geven over deze situatie? Ik zie een zwarte draad aan de fase gelast, en uit de leiding aan de rechterkant komt een flexibele gevlochten aardedraad, waar dient die voor? Ik wil deze wanddoos graag gebruiken om een inbouw wcd te plaatsen... Thanks in advance!

[ afbeelding ]
Vermoedelijk is deze inbouwdoos in gebruik als lasdoos. Hét lijkt erop dat er een grondkabel in afgemonteerd is. Die flexibele draad is de aardlidze van de grondkabel. Ook de kleuren komen daarmee overheen.

Er mag geen wandcontactdoos gemonteerd worden, de inbouwdoos is daar voor niet diep genoeg. Die moet minimaal 50 mm diep zijn om ruimte te bieden voor die lasdoppen en de wandcontactdoos.
pi_197698805
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 06:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vermoedelijk is deze inbouwdoos in gebruik als lasdoos. Hét lijkt erop dat er een grondkabel in afgemonteerd is. Die flexibele draad is de aardlidze van de grondkabel. Ook de kleuren komen daarmee overheen.

Er mag geen wandcontactdoos gemonteerd worden, de inbouwdoos is daar voor niet diep genoeg. Die moet minimaal 50 mm diep zijn om ruimte te bieden voor die lasdoppen en de wandcontactdoos.
Hoi Vonkenboer, bedankt voor je duidelijke antwoord! De aardlitze van de grondkabel is inderdaad aangesloten aan de aardedraad die weer aan de waterleiding van de keuken vastzit, die zal dan wel als aarde dienen?

Mag ik hier wel een wcd in monteren als ik alle lasdoppen vervang voor Wago insteekklemmen?

Groeten!

[ Bericht 2% gewijzigd door Gerard1793 op 29-01-2021 08:36:24 (Onvolledig antwoord) ]
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 08:48:04 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197698972
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:33 schreef Gerard1793 het volgende:

[..]

Hoi Vonkenboer, bedankt voor je duidelijke antwoord! De aardlitze van de grondkabel is inderdaad aangesloten aan de aardedraad die weer aan de waterleiding van de keuken vastzit, die zal dan wel als aarde dienen?

Mag ik hier wel een wcd in monteren als ik alle lasdoppen vervang voor Wago insteekklemmen?

Groeten!
Ik schat dat de doos maar vier centimeter diep is. Deze mag je niet gebruiken als lasdoos als je daar ook nog een wandcontactdoos op wilt zetten.

Ook is het aarden van een kabel aan de waterleiding niet toegestaan en potentiël zelfs levensgevaarlijk.

Je zal een aarde draad moeten trekken vanuit de installatie; die uiteindelijk via een rail in de meterkast aan aarde ligt :).
pi_197699113
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Ook is het aarden van een kabel aan de waterleiding niet toegestaan en potentiël zelfs levensgevaarlijk.

Wordt waterleiding dan niet meer geaard?

Ik neem aan dat @Gerard1793 dat bedoeld en er dus elders een echt aardepunt is.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 09:01:28 #55
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197699162
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wordt waterleiding dan niet meer geaard?

Ik neem aan dat @:Gerard1793 dat bedoeld en er dus elders een echt aardepunt is.
De waterleiding word in je meterkast vereffend met de rest van je installatie zodat er door spanningsverschillen geen gevaar kan ontstaan. Dat is een heel ander doel.

Aarding via de metalen waterleiding was makkelijk en voldeed goed vanwege het geleidende materiaal.

Tegenwoordig zijn waterleidingbuizen/systemen van kunststof en daarmee is deze manier van aarding onbruikbaar geworden.
pi_197699168
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wordt waterleiding dan niet meer geaard?

Ik neem aan dat @:Gerard1793 dat bedoeld en er dus elders een echt aardepunt is.
Klopt inderdaad, ik heb gewoon een aardaansluiting in de meterkast en vermoed dat de aarde aan de waterleiding niet als hoofdaarde dient.

@Vonkenboer, ik zal die doos zo eens opmeten :)
pi_197699210
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 00:54 schreef Gerard1793 het volgende:
Hoi!

Ik ben bezig met het vervangen van het schakelmateriaal in onze woning uit 1967. Kan iemand me iets meer info geven over deze situatie? Ik zie een zwarte draad aan de fase gelast, en uit de leiding aan de rechterkant komt een flexibele gevlochten aardedraad, waar dient die voor? Ik wil deze wanddoos graag gebruiken om een inbouw wcd te plaatsen... Thanks in advance!

[ afbeelding ]
Dit is een betonskelet woning met daarin in de elementen ingegoten instalatiedozen. Hierin past GEEN opbouw schakelmateriaal. Dus moet je deze dozen vervangen en dat is een grote klus.

Het beste kan je met een kolomboormachine een mal maken met gaatjes buitendimater 70mm. Dan met een boorhamer alle gaatjes voor boren 6 mm. Daarna mal weg en alle gaten opnieuw boren met 8 mm, let oop de diepte.
De aanvoerbuis links en recht inslijpen en heel voorzichtig loskappen. Als het goed is is er 19 mm buis gebruikt voor het aankoppelen op de buizen.

Simpel nieuw doos er in en aansluiten op oude buis. Opnieuw draden trekken en aansluiten. Per door twee uur werk als je het onder de knie hebt.

Je kan ook bij boels een betonboor met diameter van 70 mm huren. Dan in één keer de doos uitboren.

in alle gevallen mag je nieuw installatie draad trekken. Dus kansen voor hotel schakelingen en extra stopcontacten.
Jeroentje.
pi_197699302
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:05 schreef jpajs het volgende:

[..]

Dit is een betonskelet woning met daarin in de elementen ingegoten instalatiedozen. Hierin past GEEN opbouw schakelmateriaal. Dus moet je deze dozen vervangen en dat is een grote klus.

Het beste kan je met een kolomboormachine een mal maken met gaatjes buitendimater 70mm. Dan met een boorhamer alle gaatjes voor boren 6 mm. Daarna mal weg en alle gaten opnieuw boren met 8 mm, let oop de diepte.
De aanvoerbuis links en recht inslijpen en heel voorzichtig loskappen. Als het goed is is er 19 mm buis gebruikt voor het aankoppelen op de buizen.

Simpel nieuw doos er in en aansluiten op oude buis. Opnieuw draden trekken en aansluiten. Per door twee uur werk als je het onder de knie hebt.

Je kan ook bij boels een betonboor met diameter van 70 mm huren. Dan in één keer de doos uitboren.

in alle gevallen mag je nieuw installatie draad trekken. Dus kansen voor hotel schakelingen en extra stopcontacten.
Ik trek je advies niet in twijfel hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar de rest van de woning is praktisch overal voorzien van inbouw schakelmateriaal?
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 09:14:44 #59
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197699341
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:12 schreef Gerard1793 het volgende:

[..]

Ik trek je advies niet in twijfel hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar de rest van de woning is praktisch overal voorzien van inbouw schakelmateriaal?
Hoe diep is de inbouwdoos ? Hij lijkt mij zelfs maar 30 diep oid.
pi_197699403
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:12 schreef Gerard1793 het volgende:

[..]

Ik trek je advies niet in twijfel hoor, laat ik dat voorop stellen. Maar de rest van de woning is praktisch overal voorzien van inbouw schakelmateriaal?
Er is ooit een serie inbouw materiaal geweest inderdaad. Dat klopt maar dan nog was het freubelen met de draadjes. Ik heb de afgelopen tien jaar geen serie inbouw materiaal kunnen vinden met geringe inbouwdiepte.

Heb nu mijn huis helemaal opnieuw gedaan kamer voor kamer met de mal gaatjes methode. Die voorgegoten elementen zijn bikkelhard en aardbevingsproof.
Jeroentje.
pi_197699658
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:14 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hoe diep is de inbouwdoos ? Hij lijkt mij zelfs maar 30 diep oid.
De doos is 40 diep.

@jpajs Mijn Peha stopcontacten en lichtschakelaars gaan er ook prima in🤔
pi_197699831
Ik heb een, waarschijnlijk domme, vraag. Niet echt klussen, maar wel met een multimeter, en denk dat jullie me wel kunnen helpen.

Ik heb sinds augustus een nieuwe robotstofzuiger (Xiaomi mi 1c). Was heel tevreden, maar de laatste weken heeft hij wat kuren. Soms stopt hij ineens, lijkt net alsof de batterij dan leeg is, compleet uit. Als ik dan handmatig hem weer aanzet door de aan-knop ingedrukt te houden, gaat hij weer aan. Volgens de app heeft ie dan gewoon ruim voldoende batterij (>50%). Als ik dan weer een clean-up start, gebeurt na een minuut of twee hetzelfde. Maar vaak doet hij het ook gewoon wel normaal en loopt ie z'n rondje zonder problemen. Ik heb de laatste tijd wel dat als ik m op turbo laat lopen hij tussendoor even moet opladen, waar dat eerst nooit hoefde.

Ik heb contact opgenomen met de seller, en die vraagt het voltage van de batterij te meten.
Dat heb ik gedaan:


De draaiknop staat ingesteld op 20V gelijkstroom. De batterij zou 14.4V moeten zijn volgens de seller.
Volgens mij betekent mijn meting dat de batterij maar 0.07V heeft, maar dan lijkt het me weer zo sterk dat hij heel vaak het ook wel gewoon goed doet? Of lees ik het verkeerd af en is het 7V? Ik heb net ook een gewone AA batterij gemeten op dezelfde stand, en dan geeft 'ie keurig 1.54 aan bij een batterij die 1.5V is volgens verpakking. Ik heb de foto ook aan de seller laten zien, om te checken of ik het wel op de goede manier meet (of ik wel echt de batterij meet zo) en die zegt van wel. Dit zijn ook de twee plekken waar 'ie contact maakt met de dock als 'ie daarop staat. Maar op 0.07V kan 'ie toch niet een half uur m'n woonkamer stofzuigen? Of wel? Ik heb t gevoel dat ik ergens iets fout doe. Batterij is volgens de app 99% opgeladen overigens bij deze meting.
Heb ook de twee contacten van de dock waarmee ie zou moeten opladen gemeten, dat is 4.03V, waar dat volgens de seller 4.6V +- 0.5V zou moeten zijn, dus dat klopt wel ongeveer.

[ Bericht 2% gewijzigd door vlindertje89 op 29-01-2021 09:59:33 ]
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 09:51:58 #63
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197699840
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:37 schreef Gerard1793 het volgende:

[..]

De doos is 40 diep.

@:jpajs Mijn Peha stopcontacten en lichtschakelaars gaan er ook prima in🤔
Je mag pas lasdoppen plaatsen in inbouw dozen vanaf 50 diep.

Wat zat er voorheen op deze plek ?
pi_197700327
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je mag pas lasdoppen plaatsen in inbouw dozen vanaf 50 diep.

Wat zat er voorheen op deze plek ?
Zijn daar regels voor ja? Wist ik helemaal niet.
pi_197700409
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je mag pas lasdoppen plaatsen in inbouw dozen vanaf 50 diep.

Wat zat er voorheen op deze plek ?
Geen idee, misschien wel een wcd. De inbouwdoos bevind zich vlak bij de buitenmuur aan de achterkant van het huis, wie weet hebben ze ooit een grondkabel naar de garage gelegd en deze hier op aangesloten?

Onder lasdoppen versta je ook lasklemmen?
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 10:59:12 #66
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197700769
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 10:34 schreef Gerard1793 het volgende:

[..]

Geen idee, misschien wel een wcd. De inbouwdoos bevind zich vlak bij de buitenmuur aan de achterkant van het huis, wie weet hebben ze ooit een grondkabel naar de garage gelegd en deze hier op aangesloten?

Onder lasdoppen versta je ook lasklemmen?
Ja, daar bedoel ik ook lasklemmen mee. Heeft er dan geen schakelaar gezeten voor tuinverlichting ? Gezien de plek en de plaats ?
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 11:00:13 #67
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197700781
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 10:29 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Zijn daar regels voor ja? Wist ik helemaal niet.
Daar zijn inderdaad eisen aan gesteld vanuit de NEN1010 en voorschriften van fabrikanten. :)
pi_197702841
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je mag pas lasdoppen plaatsen in inbouw dozen vanaf 50 diep.

Wat zat er voorheen op deze plek ?
Dit type doosjes zijn daar voor gebruikt en ik ken ze alleen als maar 40 mm diep. Mijn wijk is van 1970 en alle huizen hebben dit type doos van 40 mm geen een uitgezonderd.

Ik had hier twee dozen gekoppeld waarbij twee verschillende groepen door elkaar lopen. De onderste WCD is van boven gevoed en de bovenste schakelaar is van onder gevoed. Nu staat alles horizontaal is gescheiden gelukkig.

Jeroentje.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 17:01:45 #69
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_197706158
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 13:47 schreef Blik het volgende:
Klusvraag voor een absolute n00b.

Situatie: De leiding die gekoppeld is aan één lichtknop is defect, bij omzetten van die specifieke lichtknop klapt de aardlek eruit. Dit probleem zit in de leiding en niet bij het aangekoppelde apparaat. Vermoeden is dat er vocht in de leiding is gekomen, het is namelijk de leiding naar de buitenverlichting. Is dit makkelijk te herstellen, en zo ja, wat moet ik doen om dit te herstellen en welke materiaal zou ik daarvoor nodig hebben?

Of kan ik beter een elektriciën hiervoor bellen, en wat zou het dan mogelijkerwijs kosten?

Alle info is gewenst, ook bijvoorbeeld filmpjes/websites die me wijzer kunnen maken
als je nu nieuwe draden trekt komt er toch weer vocht in, voor buitenwerk zou ik daarvoor kabels voor buitenwerk gebruiken.
pi_197706321
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:51 schreef vlindertje89 het volgende:
Dat heb ik gedaan:

[img]

De draaiknop staat ingesteld op 20V gelijkstroom. De batterij zou 14.4V moeten zijn volgens de seller.
Volgens mij betekent mijn meting dat de batterij maar 0.07V heeft, maar dan lijkt het me weer zo sterk dat hij heel vaak het ook wel gewoon goed doet?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze de volle batterijspanning op die punten durven te zetten, dat is vragen om kortsluiting als er een stukje folie of een ijzerdraadje op de vloer ligt.

Kijk eens of je het batterijcompartiment open kan maken en meet dan aan de batterij zelf.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 17:37:54 #71
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197706722
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 09:51 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik heb een, waarschijnlijk domme, vraag. Niet echt klussen, maar wel met een multimeter, en denk dat jullie me wel kunnen helpen.

Ik heb sinds augustus een nieuwe robotstofzuiger (Xiaomi mi 1c). Was heel tevreden, maar de laatste weken heeft hij wat kuren. Soms stopt hij ineens, lijkt net alsof de batterij dan leeg is, compleet uit. Als ik dan handmatig hem weer aanzet door de aan-knop ingedrukt te houden, gaat hij weer aan. Volgens de app heeft ie dan gewoon ruim voldoende batterij (>50%). Als ik dan weer een clean-up start, gebeurt na een minuut of twee hetzelfde. Maar vaak doet hij het ook gewoon wel normaal en loopt ie z'n rondje zonder problemen. Ik heb de laatste tijd wel dat als ik m op turbo laat lopen hij tussendoor even moet opladen, waar dat eerst nooit hoefde.

Ik heb contact opgenomen met de seller, en die vraagt het voltage van de batterij te meten.
Dat heb ik gedaan:
[ afbeelding ]

De draaiknop staat ingesteld op 20V gelijkstroom. De batterij zou 14.4V moeten zijn volgens de seller.
Volgens mij betekent mijn meting dat de batterij maar 0.07V heeft, maar dan lijkt het me weer zo sterk dat hij heel vaak het ook wel gewoon goed doet? Of lees ik het verkeerd af en is het 7V? Ik heb net ook een gewone AA batterij gemeten op dezelfde stand, en dan geeft 'ie keurig 1.54 aan bij een batterij die 1.5V is volgens verpakking. Ik heb de foto ook aan de seller laten zien, om te checken of ik het wel op de goede manier meet (of ik wel echt de batterij meet zo) en die zegt van wel. Dit zijn ook de twee plekken waar 'ie contact maakt met de dock als 'ie daarop staat. Maar op 0.07V kan 'ie toch niet een half uur m'n woonkamer stofzuigen? Of wel? Ik heb t gevoel dat ik ergens iets fout doe. Batterij is volgens de app 99% opgeladen overigens bij deze meting.
Heb ook de twee contacten van de dock waarmee ie zou moeten opladen gemeten, dat is 4.03V, waar dat volgens de seller 4.6V +- 0.5V zou moeten zijn, dus dat klopt wel ongeveer.
Is de batterij ansich ook bereikbaar zodat je rechtstreeks daarop kunt meten ?
pi_197760185
Ik wil zo discreet mogelijk een internetkabel over laminaten vloer in de gang laten lopen (onder of bovendoor gaat helaas niet).
Ik kwam deze tegen https://www.gamma.nl/asso(...)mm-2-meter/p/B652602
Denken jullie dat hier een UTP-kabel in past? En zou ik deze kabelgoot een andere kleur kunnen spuiten met een spuitbus oid?
  Moderator maandag 1 februari 2021 @ 13:35:04 #73
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197761486
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 12:09 schreef danzazlol het volgende:
Ik wil zo discreet mogelijk een internetkabel over laminaten vloer in de gang laten lopen (onder of bovendoor gaat helaas niet).
Ik kwam deze tegen https://www.gamma.nl/asso(...)mm-2-meter/p/B652602
Denken jullie dat hier een UTP-kabel in past? En zou ik deze kabelgoot een andere kleur kunnen spuiten met een spuitbus oid?
Daar past wel een internet kabel in. Ben alleen bang dat je het niet mooi kunt spuiten of verven. Dat word bijna nooit echt mooi.

Over de vloer lijkt mij ook zonder meer niet praktisch..
pi_197762083
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2021 13:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar past wel een internet kabel in. Ben alleen bang dat je het niet mooi kunt spuiten of verven. Dat word bijna nooit echt mooi.

Over de vloer lijkt mij ook zonder meer niet praktisch..
Hmm, bedankt voor je reactie. Misschien gaffertape dan? (Het is een studentenwoning dus het hoeft ook weer geen schoonheidsprijs). Ik zal wat duidelijker zijn, ik wil de kabel gewoon langs/via wat plinten laten lopen eigenlijk, niet het midden van de vloer.
De kabel komt de muur uit, gaat langs een stukje muur, langs 1 deuropening (dus vooral daar wegwerken zodat je er niet over struikelt) en dan langs een stukje muur. Geheel is maar 2-2,5m.
  maandag 1 februari 2021 @ 15:03:30 #75
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197762755
Kun je die kabel niet kwijt in de speling van het laminaat tov de muur?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197763852
Vaak zijn drempels hol van onder, daar kan je met een klein beetje vijlen die kabel wel doorvoeren. Verder gewoon langs de plint en vastzetten met kabelclips. Minder opvallend dan die buis. kabel kan je in vele kleuren krijgen en verven mag ook.

  maandag 1 februari 2021 @ 19:52:07 #77
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_197767571
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 12:09 schreef danzazlol het volgende:
Ik wil zo discreet mogelijk een internetkabel over laminaten vloer in de gang laten lopen (onder of bovendoor gaat helaas niet).
Ik kwam deze tegen https://www.gamma.nl/asso(...)mm-2-meter/p/B652602
Denken jullie dat hier een UTP-kabel in past? En zou ik deze kabelgoot een andere kleur kunnen spuiten met een spuitbus oid?
uh dat had ik hier ook ongeveer een jaar en nu is alles wifi, kan dat niet bij jou
pi_197840059
Hallohallo.

Valt onder buitenschrijnwerk ook alu gevelbeplating bij een flat?
pi_197873985
Sinds een paar weken komt er om het uur ofzo een heel harde tik uit de koelkast. Ding is een jaar oud, AEG, dit zou ik niet verwachten -O-

Iemand enig idee? Lijkt alsof er iets knalt ofzo. Heb het geluid opgenomen voor als iemand het wilt horen...
pi_197874160
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 15:49 schreef BEFEM het volgende:
Sinds een paar weken komt er om het uur ofzo een heel harde tik uit de koelkast. Ding is een jaar oud, AEG, dit zou ik niet verwachten -O-

Iemand enig idee? Lijkt alsof er iets knalt ofzo. Heb het geluid opgenomen voor als iemand het wilt horen...
wss iets wat schakelt. thermostaat of expansieventiel ofzo. valt op afstand lastig te zeggen wat 't is.

Zou het garantietraject op starten als ik jou was.
pi_197874546
Zou dit een koudebrug kunnen veroorzaken?

pi_197874694
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 16:27 schreef pitboer het volgende:
Zou dit een koudebrug kunnen veroorzaken?

[ link | afbeelding ]
Geen idee, dat is op basis van deze foto ook niet te zeggen. Dat zou je een detaildoorsnede van de constructie voor moeten hebben.

Waarom vermoed je een koudebrug?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 7 februari 2021 @ 16:42:54 #83
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197874715
Ik denk eerder een tochtpunt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197874731
Omdat mijn slaapkamerraam met koud weer zeiknat is waar niet tegen te ventileren valt.
Toen heb ik zitten googlen en kwam ik tegen dat oud en of slecht buitenschrijnwerk een koudebrug veroorzaken waardoor er veel vocht en koude lucht binnen komt.
pi_197877133
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 16:00 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

wss iets wat schakelt. thermostaat of expansieventiel ofzo. valt op afstand lastig te zeggen wat 't is.

Zou het garantietraject op starten als ik jou was.
Pfff, zou klote zijn. Ga morgen maar eens contact met de keukenboer opnemen denk ik...
pi_197877183
Ik had nooit verwacht dat ik ook binnenshuis sneeuw zou gaan ruimen (zolder).





Deze zomer een mooi hokje gebouwd voor de grasmaaier zodat hij mooi bescherm staat in de winter


Ooh nee toch niet


🙈🙈
pi_197877465
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 19:11 schreef Barry1986 het volgende:
Ik had nooit verwacht dat ik ook binnenshuis sneeuw zou gaan ruimen (zolder).

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Deze zomer een mooi hokje gebouwd voor de grasmaaier zodat hij mooi bescherm staat in de winter
[ link | afbeelding ]

Ooh nee toch niet
[ link | afbeelding ]

🙈🙈
Hahaha meer een kleine klusblunder.

Ik denk dat er ook best veel mensen last krijgen van 'lekkage'. Waar ze nog nooit eerder last van hebben gehad.
pi_197877953
Wel blij nu dat ik afgelopen vrijdag de sleutels heb overgedragen :@
pi_197878517
Idd die stuifsneeuw gaat overal onder en tussendoor!
  zondag 7 februari 2021 @ 23:18:04 #90
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197881428
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 19:11 schreef Barry1986 het volgende:
Ik had nooit verwacht dat ik ook binnenshuis sneeuw zou gaan ruimen (zolder).

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Deze zomer een mooi hokje gebouwd voor de grasmaaier zodat hij mooi bescherm staat in de winter
[ link | afbeelding ]

Ooh nee toch niet
[ link | afbeelding ]

🙈🙈
Zolder is even zoeken, maar dat hok: horizontale balk/plank onderaan de deur en wat goedkope bezems eronder schroeven. In de winter minder sneeuw binnen, en vd zomer waait de deur niet alle kanten op, plus dat dat stukje altijd netjes geveegd en zonder onkruid blijft ;)

N.a.v je zolderfoto net even op zolder wezen checken, alles ok gelukkig :P

[edit:] oh, en blaadjes in de herfst :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Sounddragon op 07-02-2021 23:42:03 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 7 februari 2021 @ 23:18:34 #91
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197881434
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 20:22 schreef Barry1986 het volgende:
Idd die stuifsneeuw gaat overal onder en tussendoor!
Tuig is het!

:+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 7 februari 2021 @ 23:40:38 #92
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197881794
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 19:28 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hahaha meer een kleine klusblunder.

Ik denk dat er ook best veel mensen last krijgen van 'lekkage'. Waar ze nog nooit eerder last van hebben gehad.
Ik zie zulke dingen meer als een leermoment en een uitgelezen kans om je ontwerp te verbeteren :7

Zelfs de ervaren klussert is nooit uitgeleerd :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_197883346
Haha Ach ja, gelukkig komt dit weer niet frequent voor.

Ik houd wel van extreem weer :)
Ik woon net over de grens in het oosten. Mijn parkeerplaats ligt in de luwte, het zuid/westen/ precies waar de sneeuw zich verzameld.
Gisteren deze foto gemaakt.



Dit was gisterochtend al en Savonds opgelopen tot aan kentekenhoogte.
Erg gaaf, maar het uitgraven minder 😅

[ Bericht 73% gewijzigd door Barry1986 op 08-02-2021 07:09:07 ]
pi_197883397
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2021 07:01 schreef Barry1986 het volgende:
Haha Ach ja, gelukkig komt dit weer niet frequent voor.

Ik houd wel van extreem weer :)
Ik woon net over de grens in het oosten. Mijn parkeerplaats ligt in de luwte, het zuid/westen/ precies waar de sneeuw zich verzameld.
Gisteren deze foto gemaakt.

[ link | afbeelding ]

Dit was gisterochtend al en Savonds opgelopen tot aan kentekenhoogte.
Erg gaaf, maar het uitgraven minder 😅

Ik vind het ook wel mooi hoor.

Bij mij ging t uitgraven makkelijker :+

https://imgur.com/a/sywbPal
pi_197883533
Godver! Dat moet ik ook nu hebben!
pi_197883611
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 16:44 schreef pitboer het volgende:
Omdat mijn slaapkamerraam met koud weer zeiknat is waar niet tegen te ventileren valt.
Toen heb ik zitten googlen en kwam ik tegen dat oud en of slecht buitenschrijnwerk een koudebrug veroorzaken waardoor er veel vocht en koude lucht binnen komt.
Het glas zelf is zeiknat? Of komt de condens ergen anders vandaan?
Bij een klassiek koudebrug verwacht je een koud constructiedeel dat in het ergste geval schimmelvorming gaat krijgen, bijvoorbeeld omdat een balkon doorloopt in de verdiepingsvloer.

Dit klinkt meer als enkelglas of lek dubbelglas (als het op de ruit zelf condenseert) of een slecht kozijn (als het op het kozijn condenseert).

Strikt genomen is enkelglas of een slecht geisoleerd kozijn ook een koudebrug maar in het normale taalgebruik bedoel je daarmee meestal constructieve onderdelen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197883967
Op de ruit.Er al een glaszetter wezen kijken en die zegt dat het glas goed is.Hmmm het kozijn zelf had ik nog niet aan gedacht.
pi_197884235
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 08:43 schreef pitboer het volgende:
Op de ruit.Er al een glaszetter wezen kijken en die zegt dat het glas goed is.Hmmm het kozijn zelf had ik nog niet aan gedacht.
Wat voor materiaal is het? En uit welk jaar is het kozijn ongeveer?

Wat goedkopere aluminiumkozijnen uit de jaren '70 en '80 zijn nogal berucht voor hun slechte isolatie ook al hebben ze koudebrugonderbreking. Aluminiumkozijnen uit de jaren '50 en '60 ("Slochteren moet leeg voordat kernenergie doorbreekt") zijn vrijwel zeker bagger.

[ Bericht 10% gewijzigd door stavromulabeta op 08-02-2021 09:15:54 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197886013
Ik heb natte plekken (condens?) op het plafond in een slaapkamer zitten. Condens zit over de hele rand waar het plafond aansluit op de buitenmuur. Slaapkamer zit op het noorden dus staat vol in het koude, gure, winterweer. Is dit een gevolg van slechte ventilatie? Ramen zijn in die kamer dicht 's nachts als gevolg van de sterke noorder wind. Verwarmin stond wel wat laag, dus die heb ik nu even aangezet; tevens raam open voor ventilatie.

In de slaapkamer zit trippel glas, wat niet echt last had van condens (behalve langs de randen). Vermoedelijk is het koudste punt nu dus de aansluiting tussen muur en plafond. Het betreft een jaren 30 huis, en het condens zit op de plek waar dak aansluit op de overstek. Mijn gevoel zegt dat deze aansluiting niet helemaal luchtdicht is en daar de wind door waait waardoor plafond koud wordt en condens optreed. De vloer op de kamer erboven voelt ook behoorlijk koud aan. Iemand enig idee?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 8 februari 2021 @ 11:16:23 #100
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197886112
Kan het geen stuifsneeuw zijn die ergens door een kier (aansluiting dak/muur) naar binnen is geblazen?

Dit ziet er namelijk niet uit als condens. Meer als ergens een lek. Maar dat is nu met die stuifsneeuw wel anders dan normaal.
pi_197886372
Was ook mijn eerste idee. Probleem is dat boven deze kamer een kamer zit waar het knieschot redelijk permanent is afgesloten, dus kan daar niet bij zonder te slopen. Maar de kamer ernaast (badkamer) had het zelfde euvel en gelukkig is was daar het knieschot in de kamer erboven wel bereikbaar. Lag geen sneeuw achter, ook niet tussen de houten balkenvloer. Denk dus toch een ventilatie probleem. Met de verwarming aan een raam iets open (brrr) trekt het redelijk snel weg.

Afgelopen zomer redelijk wat oud dubbelglas en kunststof kozijnen vervangen voor hardhouten kozijnen met tripple glas. Qua comfort een goede stap, maar daardoor een stuk minder natuurlijke ventilatie. Bij gebrek aan roosters in het raam moet ik maar eens opzoek naar een permanente manier van ventilatie vermoed ik.

Los daarvan toch maar eens de kierdichtheid van dakaansluiting op de muur aanpakken deze zomer.
  maandag 8 februari 2021 @ 14:56:50 #102
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_197889572
Iemand soms een idee waar je montagerails van 4m kan vinden?
Niet van Flamco want die gaan aan 72¤/stuk, maar wel dat soort rail dus.
  maandag 8 februari 2021 @ 20:17:36 #103
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197896256
Hoort een P1 poort altijd bereikbaar te zijn? Op onze meter lijkt ie achter verzegeling te zitten. Maar dat vind ik nogal vreemd (en irritant :') ).
  maandag 8 februari 2021 @ 20:35:49 #104
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197896626
Ah, gevonden! Moest een stukje verder naar rechts zoeken :P .
pi_197903059


De dikke leiding loopt horizontaal en de dunne komt er van boven af in. Vanmorgen constateerde is dat ie is gaan lekken, een losse leiding dus zoals de TT verlangt voor dit deel.

Maar goed, helemaal los halen heb ik de ruimte niet voor. Hoe maak ik het weer dicht? Schuren en kitten?
pi_197903238
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 14:56 schreef mrPanerai het volgende:
Iemand soms een idee waar je montagerails van 4m kan vinden?
Niet van Flamco want die gaan aan 72¤/stuk, maar wel dat soort rail dus.
https://www.bouwsales.nl/(...)vaniseerd-w1-2-meter

2 stuks van 2 meter aan elkaar knopen is geen optie?
  dinsdag 9 februari 2021 @ 11:39:22 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197903993
Niet echt een kluskwestie maar meer een "ik weet hier geen ruk van en wat moet ik hier nou mee" kwestie:

WIj wonen tijdelijk een jaartje in een nieuwbouw appartement, overal vloerverwarming en boven ieder raam een rooster, volgens mij zijn het Renson Invisivent, helemaal dicht kan niet, want zelfs als je dicht duwt tot je klik hoort blijft er kou bovenlangs komen, anyway, ze staan niet dichtgeklikt maar wel de stand die daarvoor komt, en het is gewoon vies koud in de buurt van de ramen, maar ook de rest wordt lastiger warm, ik heb de CV nu al omhoog gezet naar 22 graden.

Waar ik vooral een vraag over heb; er hangt condens aan de luchtroosters van de ramen in de woonkamer, is dat normaal? En dan niet een paar, maar over de hele 188 cm breed hangen condensdruppels. In de ene slaapkamer niet, in de andere slaapkamer op een stukje.
Alle ramen zitten aan de zuidzijde.

Kan iemand aangeven of dit zorgwekkend is, of is het allemaal maar normaal met ventilatieroosters?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197904105
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 10:36 schreef qajariaq het volgende:
[ afbeelding ]

De dikke leiding loopt horizontaal en de dunne komt er van boven af in. Vanmorgen constateerde is dat ie is gaan lekken, een losse leiding dus zoals de TT verlangt voor dit deel.

Maar goed, helemaal los halen heb ik de ruimte niet voor. Hoe maak ik het weer dicht? Schuren en kitten?
Dit is een kloteverbinding, zowel qua aanleg als qua hulpstukken. Tip: zaag er een halve meter incl. dit stuk, tussen uit en maak een nieuwe verbinding met een T-stuk (manchet) een schuifmof op een 110 mm buis. Zet eerst het T-stuk op de bestaande buis, met nieuwe stuk rioolbuis aan de andere kant en schuif dan de schuifmof over het andere deel. Zit dicht en kan een beetje krimpen & uitzetten, hetgeen in dit geval tot de lekkage heeft geleid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:32:07 #109
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_197905770
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 10:48 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

https://www.bouwsales.nl/(...)vaniseerd-w1-2-meter

2 stuks van 2 meter aan elkaar knopen is geen optie?
Dan doen we nu, 2 stuks verbinden met een derde. Dus 3 rails en 4 boutjes... Maar ik moet er 376 hebben. Die van 2m betaal ik zo'n 3¤/stuk
Die van Flamco van 4m kosten..... 72¤/stuk
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:32:55 #110
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197905778
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 14:56 schreef mrPanerai het volgende:
Iemand soms een idee waar je montagerails van 4m kan vinden?
Niet van Flamco want die gaan aan 72¤/stuk, maar wel dat soort rail dus.
ik betaal maar 26 euro ex btw voor 6m
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:52:05 #111
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_197906059
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:32 schreef lipje het volgende:

[..]

ik betaal maar 26 euro ex btw voor 6m
welke zijn dat?
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:55:07 #112
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197906110
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:52 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

welke zijn dat?
flamco R1 15x30.5mm


Maar dat is in nederland bij de groothandel :P
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 9 februari 2021 @ 14:02:16 #113
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_197906268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 13:55 schreef lipje het volgende:
flamco R1 15x30.5mm
bedoelde ook wel de handel, als bedrijf zijnde en 346 stuks nodig te hebben gaan ze me vast wel willen helpen.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 14:29:32 #114
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_197906802
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 14:02 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

bedoelde ook wel de handel, als bedrijf zijnde en 346 stuks nodig te hebben gaan ze me vast wel willen helpen.
ze hebben 220 lengtes van 6 meter op voorraad liggen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 9 februari 2021 @ 14:38:07 #115
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_197906938
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 14:29 schreef lipje het volgende:

[..]

ze hebben 220 lengtes van 6 meter op voorraad liggen.
thx
pi_197907406
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 20:17 schreef bleiblei het volgende:
Hoort een P1 poort altijd bereikbaar te zijn? Op onze meter lijkt ie achter verzegeling te zitten. Maar dat vind ik nogal vreemd (en irritant :') ).
Als de meter het ondersteunt moet de P1 bereikbaar zijn.
Maar je had 'm al gevonden, lees ik net.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_197919388
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 10:36 schreef qajariaq het volgende:
[ afbeelding ]

De dikke leiding loopt horizontaal en de dunne komt er van boven af in. Vanmorgen constateerde is dat ie is gaan lekken, een losse leiding dus zoals de TT verlangt voor dit deel.

Maar goed, helemaal los halen heb ik de ruimte niet voor. Hoe maak ik het weer dicht? Schuren en kitten?
Dat is een plak verbinding, hoort ook nog een klem bij die ontbreekt?

Ideaal inderdaad wat Blomke zegt.

Snelle fix om het goed oplossen uit te stellen kan schoonmaken, kitten klemmen... Ja het is vast redelijk dicht daarna.
Laat die handjes wapperen!
pi_197919576
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 07:14 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dat is een plak verbinding, hoort ook nog een klem bij die ontbreekt?

Ideaal inderdaad wat Blomke zegt.

Snelle fix om het goed oplossen uit te stellen kan schoonmaken, kitten klemmen... Ja het is vast redelijk dicht daarna.
Dank je. De klem was niet meer dan een elastiekje. Dat is kennelijk al verdwenen. De verbinding heeft toch een jaar of tien prima gewerkt. Kennelijk is er met lijmen al iets mis gegaan. PVC lijm gaan normaal niet los.

Hoewel ik het met @blomke eens ben dat een schuifmof beter is heb ik daar domweg de ruimte niet voor. De leiding zit strak tussen de muur en het wc-frame.

Ik zal eens zien of ie helemaal los is en dan in een bedje van kit maar weer vastplakken, dan blijft ook enige beweging mogelijk. Als het weer tien jaar houdt... Tegen die tijd zal er wel een keer een andere badkamer inzitten.
pi_197922551
acrylaat kit kan ik gebruiken om ramen af te kitten? :@
pi_197929921
Niet aan te bevelen, beter pak je beglazingskit. Zo'n raam blijft toch een beetje condenseren, uv, etc.

Daar is het gewoon niet voor gemaakt.
Laat die handjes wapperen!
pi_197942063
We hebben een buitendeur bij balkon die niet 100% sluit.
Kieren zijn iets te groot voor tochtstrip. Wat is een makkelijke manier om ze deze dagen te isoleren? Ducttape?
pi_197942449
We willen in de tuin stapelblokken plaatsen:



Ik ben benieuwd welke lijm we het beste kunnen gebruiken. Het gaat om zo'n 400 blokken. Ik zie poederlijm, PU-lijm en kit.
Spoilers!
pi_197942975
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
We willen in de tuin stapelblokken plaatsen:

[ afbeelding ]

Ik ben benieuwd welke lijm we het beste kunnen gebruiken. Het gaat om zo'n 400 blokken. Ik zie poederlijm, PU-lijm en kit.
Ik heb tamelijk goede ervaring met PU-lijm, maar die is vrij dik en taai. Die zie je in de bouw ook veel als gevelvoafdichting en tij trottoirs e.d.

Belangrijk is bestendigheid tegen vocht, gevolgd door vorst
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197943001
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 11:54 schreef danzazlol het volgende:
We hebben een buitendeur bij balkon die niet 100% sluit.
Kieren zijn iets te groot voor tochtstrip. Wat is een makkelijke manier om ze deze dagen te isoleren? Ducttape?
Alu-strip met rubberflap "in de dag" aanbrengen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197943033
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:00 schreef Isane het volgende:
acrylaat kit kan ik gebruiken om ramen af te kitten? :@
Kan best. Siliconenkit kan ook.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197949505
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
We willen in de tuin stapelblokken plaatsen:

[ afbeelding ]

Ik ben benieuwd welke lijm we het beste kunnen gebruiken. Het gaat om zo'n 400 blokken. Ik zie poederlijm, PU-lijm en kit.
Onze hovenier is toevallig bezig, en gebruikt een soort pur pistool; dat zal wel PU lijm zijn. Gaat als de brandweer, behalve onder nul... dus nu doet ie weinig :)
pi_197949785
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 18:41 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Onze hovenier is toevallig bezig, en gebruikt een soort pur pistool; dat zal wel PU lijm zijn. Gaat als de brandweer, behalve onder nul... dus nu doet ie weinig :)
Ik wacht ook tot de hovenier hier de eerste laag komt maken maar dat gaat niet vanwege de sneeuw. Wij plakken er als hij klaar is zelf nog 4 lagen op. Ik ga bij hem ook even de kunst afkijken.
Spoilers!
  donderdag 11 februari 2021 @ 19:17:33 #128
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197950478
PU700 van Illbruck kan je daarvoor gebruiken. Werkt fijn. Wel een teringzooi om van je handen te krijgen. En komt het op je kleren, kan je die weggooien :P .
  donderdag 11 februari 2021 @ 19:40:52 #129
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197951240
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
We willen in de tuin stapelblokken plaatsen:

[ afbeelding ]

Ik ben benieuwd welke lijm we het beste kunnen gebruiken. Het gaat om zo'n 400 blokken. Ik zie poederlijm, PU-lijm en kit.
Als het natuursteen is, kun je poederlijm (goedkoopste optie denk ik) wel schrappen, dat wil net als specie het liefst een poreuze ondergrond, blijft over PU en kit, PU is sterker dan kit, en de hechting is vaak echt fabeltastisch, maar kan bij grotere laagdikte water doorlaten (leksporen als het zo een plantenbak-achtig iets als in je foto wordt), dus als het dat wordt, dan kit.. er zijn prima montagekitjes tegenwoordig, al denk ik dat dat een vrij dure hobby is bij die aantallen blokken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 11 februari 2021 @ 19:45:11 #130
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197951427
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:17 schreef bleiblei het volgende:
PU700 van Illbruck kan je daarvoor gebruiken. Werkt fijn. Wel een teringzooi om van je handen te krijgen. En komt het op je kleren, kan je die weggooien :P .
Ik kan je uit eerste hand ( :'( ) vertellen dat het mákkelijk 4 weken meegaat als je het een beetje laat drogen op je huid. krabben, schrappen, oplosmiddelen, schuurpapier, huilen, stampvoeten, alles. forget it :+

Handschoentjes zijn een soort van aan te raden 14.gif
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator donderdag 11 februari 2021 @ 19:47:47 #131
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197951524
quote:
7s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:45 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik kan je uit eerste hand ( :'( ) vertellen dat het mákkelijk 4 weken meegaat als je het een beetje laat drogen op je huid. krabben, schrappen, oplosmiddelen, schuurpapier, huilen, stampvoeten, alles. forget it :+

Handschoentjes zijn een soort van aan te raden 14.gif
Duidelijkere waarschuwing dan dit kun je niet krijgen _O-
pi_197953778
quote:
7s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als het natuursteen is, kun je poederlijm (goedkoopste optie denk ik) wel schrappen, dat wil net als specie het liefst een poreuze ondergrond, blijft over PU en kit, PU is sterker dan kit, en de hechting is vaak echt fabeltastisch, maar kan bij grotere laagdikte water doorlaten (leksporen als het zo een plantenbak-achtig iets als in je foto wordt), dus als het dat wordt, dan kit.. er zijn prima montagekitjes tegenwoordig, al denk ik dat dat een vrij dure hobby is bij die aantallen blokken.
Dank je. Leksporen zijn in dit geval geen probleem.
Ik las dat kit minder snel uithardt dus dat je daar wat meer mee kunt spelen. Maar als we het samen doen, komt het vast goed met PU.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Duidelijkere waarschuwing dan dit kun je niet krijgen _O-
Mijn ex had eens een bus purschuim vast toen deze ontplofte. Dat duurde echt lang voor het weg was ja. Was goed pijnlijk ook.
Spoilers!
  donderdag 11 februari 2021 @ 21:59:28 #133
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197954937
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dank je. Leksporen zijn in dit geval geen probleem.
Ik las dat kit minder snel uithardt dus dat je daar wat meer mee kunt spelen. Maar als we het samen doen, komt het vast goed met PU.
[..]

Mijn ex had eens een bus purschuim vast toen deze ontplofte. Dat duurde echt lang voor het weg was ja. Was goed pijnlijk ook.
Polyurethaan is in alle vormen erg handig spul, je moet het alleen niet in vloeibare vorm hebben, da's niet zo fijn. Gewoon niet aanraken, of meteen afdoen met een doek met Aceton, dat kan alleen zolang het vloeibaar is, en dat is niet heel lang.

Ik heb eens een bus in een olievat-fikkie gegooid; dan kun je ook beter een beetje afstand houden :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_197954984
quote:
7s.gif Op donderdag 11 februari 2021 21:59 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Polyurethaan is in alle vormen erg handig spul, je moet het alleen niet in vloeibare vorm hebben, da's niet zo fijn. Gewoon niet aanraken, of meteen afdoen met een doek met Aceton, dat kan alleen zolang het vloeibaar is, en dat is niet heel lang.

Ik heb eens een bus in een olievat-fikkie gegooid; dan kun je ook beter een beetje afstand houden :X
Dat klinkt niet als een heel verstandige actie :7
Spoilers!
pi_197955157
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
We willen in de tuin stapelblokken plaatsen:

[ afbeelding ]

Ik ben benieuwd welke lijm we het beste kunnen gebruiken. Het gaat om zo'n 400 blokken. Ik zie poederlijm, PU-lijm en kit.
Ik gebruik altijd kit, gewoon iets als polymax oid.

Werkt prima, al kan ik me voorstellen dat pu schuim ook goed werkt.
  donderdag 11 februari 2021 @ 22:56:05 #136
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_197956081
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 22:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat klinkt niet als een heel verstandige actie :7
Vaak bejje te bang 8-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_197959707
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 18:41 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Onze hovenier is toevallig bezig, en gebruikt een soort pur pistool; dat zal wel PU lijm zijn. Gaat als de brandweer, behalve onder nul... dus nu doet ie weinig :)
PUR schuim is heel wat ander dan de - lijm. Met schuim gaat het sowieso niet werken,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 10:09:51 #138
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_197960866
Tec7 hebben wij gebruikt.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_197961416
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:46 schreef blomke het volgende:

[..]

PUR schuim is heel wat ander dan de - lijm. Met schuim gaat het sowieso niet werken,
Ja; ik zeg toch ook dat het PU lijm is en zeg alleen dat het lijkt op een pur achtige bus. Adviseer nergens om een pur schuin te gaan gebruiken Blomke :-)
pi_197967767
C'est le ton qui fait la musique

[ Bericht 95% gewijzigd door derLudolf op 12-02-2021 17:32:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197968181
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 16:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Drop die toon eens man. K&W is nog zowat het enige serieuze forum op Fok! Dat autoritaire toontje van je draagt er niet in positieve zin aan bij.

[ Bericht 4% gewijzigd door Vonkenboer op 12-02-2021 17:44:08 ]
pi_197977702
Ik moet binnen kitranden vervangen van het raam, nu kwam ik op de volgende kits uit bij de praxis

https://www.praxis.nl/bou(...)st-wit-300ml/6089143

https://www.praxis.nl/bou(...)it-wit-300ml/6088878

Welke kan ik het beste kopen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Isane op 13-02-2021 09:22:47 ]
pi_197977738
Mijn aanvoer en retourleiding zitten verkeerd om.

Is dit zelf goed te doen om dit op te lossen of beter iemand inschakelen daarvoor?

Edit: krijg de image er niet ingeplakt. Dan maar een linkje:
https://ibb.co/G7xVQDt
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zaterdag 13 februari 2021 @ 08:38:00 #144
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197977756
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 08:29 schreef Isane het volgende:
Ik moet binnen kitranden vervangen, nu kwam ik op de volgende kits uit bij de praxis

https://www.praxis.nl/bou(...)st-wit-300ml/6089143

https://www.praxis.nl/bou(...)it-wit-300ml/6088878

Welke kan ik het beste kopen?
Waar precies moet je kitranden vervangen? Meestal moeten in badkamers na een tijd kit vervangen worden. Maar dan moet je siliconenkit hebben, en niet 1 van die 2.
pi_197977765
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 08:34 schreef Miniem het volgende:
Mijn aanvoer en retourleiding zitten verkeerd om.

Is dit zelf goed te doen om dit op te lossen of beter iemand inschakelen daarvoor?

Edit: krijg de image er niet ingeplakt. Dan maar een linkje:
https://ibb.co/G7xVQDt


Als je al eens eerder met koperen buizen gewerkt hebt, is het goed te doen.
Moet je wel materiaal hebben, zoals een buizensnijder en bij voorkeur een buiger (die laatste heb ik nog steeds niet, dus ik gebruik vanalles en nogwat om buizen een beetje te buigen.)
Als je nog nooit met buizen gewerkt hebt, zou ik het in ieder geval uitstellen tot na de winter.

Oh ja, en soldeerverbindingen vind ik persoonlijk 100x handiger dan knelkoppelingen, maar dan moet je wel weer een brander hebben.

[ Bericht 12% gewijzigd door stavromulabeta op 13-02-2021 08:44:20 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197977775
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 08:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Waar precies moet je kitranden vervangen? Meestal moeten in badkamers na een tijd kit vervangen worden. Maar dan moet je siliconenkit hebben, en niet 1 van die 2.
Oeps, vergeten bij te melden natuurlijk. Ik moet enkele kitranden van het raam opnieuw kitten


https://www.praxis.nl/bou(...)st-wit-300ml/6089143

https://www.praxis.nl/bou(...)it-wit-300ml/6088878

welke van 2 kan ik het beste kopen?

[ Bericht 12% gewijzigd door Isane op 13-02-2021 09:22:59 ]
pi_197977877
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 08:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Als je al eens eerder met koperen buizen gewerkt hebt, is het goed te doen.
Moet je wel materiaal hebben, zoals een buizensnijder en bij voorkeur een buiger (die laatste heb ik nog steeds niet, dus ik gebruik vanalles en nogwat om buizen een beetje te buigen.)
Als je nog nooit met buizen gewerkt hebt, zou ik het in ieder geval uitstellen tot na de winter.

Oh ja, en soldeerverbindingen vind ik persoonlijk 100x handiger dan knelkoppelingen, maar dan moet je wel weer een brander hebben.
Die spullen heb ik allebei niet.
Klinkt als uitbesteden :P
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_197978195
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 08:53 schreef Miniem het volgende:

[..]

Die spullen heb ik allebei niet.
Klinkt als uitbesteden :P

Er zijn volgens mij zulke onderblokken voor als je aanvoer en retour verkeerd om zitten. Voor als je je radiator van richting wil veranderen zeg maar, maar de leidingen niet kan veranderen.

bv:
https://www.installatiest(...)-mm-art-2615920.html

Neem ff contact op met je lokale warmteservice. die zullen wel de juiste kunnen leveren.

Dan vandaar met een rechte buis naar boven de bovenkant van je radiator in. Is best zelf te doen, als je idd een beetje met koperen buizen overweg kan. Buigen vind ik zelf nog steeds een crime. Maar ook pex een beetje netjes (recht) krijgen vind ik een crime :+

Als het echt zichtwerk in een woonkamer is en je hebt er niet veel ervaring mee, zou ik het uitbesteden. Als het ergens op een zolder is: kan je best eens zelf proberen, maar dan kan het wel eens wat minder 'mooi' worden :P

Zitten er ergens verdelers? Dan zou je ook kunnen kiezen om daar de leidingen om te wisselen.
pi_197978261
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 09:30 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Er zijn volgens mij zulke onderblokken voor als je aanvoer en retour verkeerd om zitten. Voor als je je radiator van richting wil veranderen zeg maar, maar de leidingen niet kan veranderen.

bv:
https://www.installatiest(...)-mm-art-2615920.html

Neem ff contact op met je lokale warmteservice. die zullen wel de juiste kunnen leveren.

Dan vandaar met een rechte buis naar boven de bovenkant van je radiator in. Is best zelf te doen, als je idd een beetje met koperen buizen overweg kan. Buigen vind ik zelf nog steeds een crime. Maar ook pex een beetje netjes (recht) krijgen vind ik een crime :+

Als het echt zichtwerk in een woonkamer is en je hebt er niet veel ervaring mee, zou ik het uitbesteden. Als het ergens op een zolder is: kan je best eens zelf proberen, maar dan kan het wel eens wat minder 'mooi' worden :P

Zitten er ergens verdelers? Dan zou je ook kunnen kiezen om daar de leidingen om te wisselen.
Met die onderblokken moet je nog steeds gaan prutsen met de leidingen. Als je dan toch al bezig bent...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197978273
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 09:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Met die onderblokken moet je nog steeds gaan prutsen met de leidingen. Als je dan toch al bezig bent...
Mja ik vind zelf zo'n onderblok dan mooier dan wanneer je een bochtenwerk gaat buigen om de ene leiding netjes langs de andere te krijgen.
pi_197978321
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 09:37 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Mja ik vind zelf zo'n onderblok dan mooier dan wanneer je een bochtenwerk gaat buigen om de ene leiding netjes langs de andere te krijgen.
Daar zit wat in. Ik heb hier in huis ook een soort Rube Goldberg Machine gecreëerd met verlegde pijpjes. Maar dat zit gelukkig niet in het zicht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_197978333
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 09:41 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Daar zit wat in. Ik heb hier in huis ook een soort Rube Goldberg Machine gecreëerd met verlegde pijpjes. Maar dat zit gelukkig niet in het zicht.
_O- ja ach. in m'n vorige huis heb ik ook constructies verwijderd waar de gemiddelde moonshiner jaloers van zou zijn.
  zaterdag 13 februari 2021 @ 22:33:33 #153
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197991760
Ik probeer het te vermijden, maar het lukt niet altijd :P O-) .
Maareh, vraagje. Om een zolder te isoleren, en niet alleen om warmte binnen te houden in de winter, maar ook warmte buiten te houden in de zomer. Welk materiaal kan je daar het beste voor gebruiken?
Mij staat bij dat PIR en Resol verrekte goed isoleren wat betreft warmte binnen houden.
Maar minder goed performen in de zomer als je warmte juist buiten wil houden.
Klopt dat? En wat kan ik dan beter gebruiken? Zoals altijd is RD-waarde per cm dikte belangrijk :P . Maar wel 2 kanten op, met die zomers van tegenwoordig.

En heeft iemand hier toevallig misschien ervaring met oliekachels van vroeger?
Ik kwam op zolder, onder de schoorsteen een raar ijzeren tankje tegen met de leidingen van de oliegestookte ketel van vroeger, eraan gelast. En ik zit mij af te vragen waar dat ding voor geweest kan zijn.
pi_197991879
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 22:33 schreef bleiblei het volgende:
Ik probeer het te vermijden, maar het lukt niet altijd :P O-) .
Maareh, vraagje. Om een zolder te isoleren, en niet alleen om warmte binnen te houden in de winter, maar ook warmte buiten te houden in de zomer. Welk materiaal kan je daar het beste voor gebruiken?
Mij staat bij dat PIR en Resol verrekte goed isoleren wat betreft warmte binnen houden.
Maar minder goed performen in de zomer als je warmte juist buiten wil houden.
Klopt dat? En wat kan ik dan beter gebruiken? Zoals altijd is RD-waarde per cm dikte belangrijk :P . Maar wel 2 kanten op, met die zomers van tegenwoordig.

En heeft iemand hier toevallig misschien ervaring met oliekachels van vroeger?
Ik kwam op zolder, onder de schoorsteen een raar ijzeren tankje tegen met de leidingen van de oliegestookte ketel van vroeger, eraan gelast. En ik zit mij af te vragen waar dat ding voor geweest kan zijn.
Cellulose is superieur in de zomer
Google er maar eens op.
Anders Houtwol/vlas.

Persoonlijk had ik gewoon glaswol 032 gebruikt.
Edit: ik weet de toepassing niet. Maar PIR isoleer geluid niet. Dus mocht het een slaapkamer worden dat is pir niet aan te bevelen. Des te meer cellulose, mits je dat verwerkt krijgt

[ Bericht 5% gewijzigd door Barry1986 op 13-02-2021 22:57:30 ]
pi_197992116
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 22:39 schreef Barry1986 het volgende:

[..]

Cellulose is superieur in de zomer
Google er maar eens op.
Anders Houtwol/vlas.

Persoonlijk had ik gewoon glaswol 032 gebruikt.
Met glaswol moet je toch niet willen werken?? Wat een ellende..
pi_197992163
Tsja, ik zal wel onder 1 van de gelukkigen vallen die geen jeuk krijgt van dat spul :).
  zaterdag 13 februari 2021 @ 22:56:29 #157
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197992182
Mja, als het "Wol" wordt, ga ik voor MW34 of MW35.
Dat scheelt de jeuk en isoleert wat beter.
Maar scheelt wel weer behoorlijk in RD tov. PIR. Is het wel waar dan? Dat die schuimplaten minder goed warmte buiten weten te houden?
pi_197993476
Cellulose is ook een crime om te verwerken.. dat kan je er eigenlijk alleen in laten 'blazen' ofzo.

Verder geen idee. Qua isolatie zijn er zoveel meningen als dat er onderbroeken zijn.
pi_197994951
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 22:56 schreef bleiblei het volgende:
Mja, als het "Wol" wordt, ga ik voor MW34 of MW35.
Dat scheelt de jeuk en isoleert wat beter.
Maar scheelt wel weer behoorlijk in RD tov. PIR. Is het wel waar dan? Dat die schuimplaten minder goed warmte buiten weten te houden?
Wij hebben vorig jaar “wol” laten plaatsen, qua isolatie waarde wel wat minder maar bij ons speelde geluid ook mee. Voor geluid zou je ook een dubbele gips laag kunnen overwegen voor de massa.

Mijn ervaring is dat de isolatie de warmte vooral vertraagt. Op een gegeven moment is het gewoon warm op onze zolder (vol op het zuiden) en als het dan snachts niet meer afkoelt helpt alleen een airco nog.
pi_197995087
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 22:56 schreef bleiblei het volgende:
Mja, als het "Wol" wordt, ga ik voor MW34 of MW35.
Dat scheelt de jeuk en isoleert wat beter.
Maar scheelt wel weer behoorlijk in RD tov. PIR. Is het wel waar dan? Dat die schuimplaten minder goed warmte buiten weten te houden?
Als je jou toekomstige dakopbouw van warm naar koud opgeeft. Dan kan ik wel eens het verschil aangeven. Ook of er vocht in de constructie komt en wat de totale rd waarde is. Dan graag de materialen en diktes.

Dus bv
Gips12.5mm
Hout 2x25mm
Dampscherm
Pir 80mm
Ventilerende of niet ventilerende luchtspouw
Dakbeschot 25mm
Hout25mm
Dakpannen

Dat ik met wol 032 aangaf is vanwege de Max haalbare rd waarde met wol.
  zondag 14 februari 2021 @ 09:06:45 #161
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197995432
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 08:16 schreef Barry1986 het volgende:

[..]

Als je jou toekomstige dakopbouw van warm naar koud opgeeft. Dan kan ik wel eens het verschil aangeven. Ook of er vocht in de constructie komt en wat de totale rd waarde is. Dan graag de materialen en diktes.

Dus bv
Gips12.5mm
Hout 2x25mm
Dampscherm
Pir 80mm
Ventilerende of niet ventilerende luchtspouw
Dakbeschot 25mm
Hout25mm
Dakpannen

Dat ik met wol 032 aangaf is vanwege de Max haalbare rd waarde met wol.
Oh, dat is makkelijk. Nu:
- Houten dakbeschot (plankjes, 100 jaar oud)
- Dakvlies/spinvlies (van dat zeil wat damp doorlaat en water tegen houdt)
- Leien pannen
En toekomst:
- wat hierboven staat + isolatie en gipsplaat.

That's it :) .
pi_197995556
Dikte isolatie?
  zondag 14 februari 2021 @ 09:54:28 #163
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197995850
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 09:23 schreef Barry1986 het volgende:
Dikte isolatie?
Ik denk dat dat 120mm wordt.
Maar het wordt of 120mm Resol van een isolatie discounter of 120mm MW34. Is vergelijkbaar met prijs, alleen heb ik bij resol dan nog een shitload aan pur nodig voor alle kiertjes en kost het gruwelijk veel tijd. En ik denk dat ik daar geen zin in heb. Verschilt wel 3 punten qua RD waarde. En das wel veel.
  zondag 14 februari 2021 @ 10:39:23 #164
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197996428
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2021 09:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh, dat is makkelijk. Nu:
- Houten dakbeschot (plankjes, 100 jaar oud)
- Dakvlies/spinvlies (van dat zeil wat damp doorlaat en water tegen houdt)
- Leien pannen
En toekomst:
- wat hierboven staat + isolatie en gipsplaat.

That's it :) .
Moet je na het isoleren niet weer aftimmeren om je gipsplaten vast te kunnen zetten? En nogmaals dampwerende folie plaatsen tussen gips en isolatie. Zo hebben we het bij een vriend van me vorige maand gedaan althans.

Ik zou altijd kiezen voor PIR platen, en purren met een purpistool is ook goed te doen.
Kijk eens in Helmond bij de isolatiehal, dat scheelt flink in de prijs.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 14 februari 2021 @ 11:00:16 #165
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197996768
Heeft er iemand een M16 snijraam? :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 14 februari 2021 @ 11:42:04 #166
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197997419
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 10:39 schreef daNpy het volgende:

[..]

Moet je na het isoleren niet weer aftimmeren om je gipsplaten vast te kunnen zetten? En nogmaals dampwerende folie plaatsen tussen gips en isolatie. Zo hebben we het bij een vriend van me vorige maand gedaan althans.

Ik zou altijd kiezen voor PIR platen, en purren met een purpistool is ook goed te doen.
Kijk eens in Helmond bij de isolatiehal, dat scheelt flink in de prijs.

Daar ga ik altijd heen inderdaad :) . Enne als je pir of wol met folie neemt hoef je niet meer te klooien met folie. Dat scheelt behoorlijk in tijd en materiaal :) .
pi_197998197


  zondag 14 februari 2021 @ 12:30:34 #168
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197998227
Oh! Thanks! Dat verschil valt heel erg mee! Dan wordt het wol denk ik. Stukken makkelijker te verwerken.
pi_197998258
Absoluut!
Wel goed dampscherm er voor knuppen en maximaal opvullen. ivm vochtopname
  zondag 14 februari 2021 @ 12:46:09 #170
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197998475
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 12:32 schreef Barry1986 het volgende:
Absoluut!
Wel goed dampscherm er voor knuppen en maximaal opvullen. ivm vochtopname
Ik zat er aan te denken om tegen dakbeschot een extra laag dampdoorlatende folie te plaatsen om evt. Water van buitenaf extra tegen te houden (mocht er iets mis gaan met dat vlies tussen leien en dakbeschot). En voor het dampscherm gebruik te maken van het alufolie wat er al op zit, en dat goed dicht te tapen overal.
pi_197999605
Ja dat is een prima oplossing.
Als je maar geen stilstaande luchtspouw crieert tussen isolatie en dakbeschot
pi_198013946
Hoe kun je je cv systeem op een goede manier ontluchten?

Ik lees verschillende dingen.

Hoe ik het nu doe:
M'n ketel hangt op de begane grond.
Als ik hem dan heb bijgevuld begin ik bij de dichtstbijzijnde radiator. Ga dan verder van beneden naar zolder.

Verder moet alle thermostaatknoppen open of dicht als je dat doet? En cv aan of uit? Of maakt dit weinig uit?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 15 februari 2021 @ 11:17:15 #173
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198014581
Alle thermostaatknoppen open, CV aan, en op het hoogste punt ontluchten volgens mij.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198014820
CV voor het vullen uitzetten, de pomp moet stilstaan.

Dan rustig vullen en na een paar minuten bij de ketel zelf ontluchten. De zaak weer aanzetten en na een paar uur op het hoogste punt ontluchten.

Essentieel voor deze methode is wel dat de pomp uit staat tijdens het vullen en dat je niet al te veel lucht naar binnen blaast met vullen. Vooral ook langzaam vullen.
  maandag 15 februari 2021 @ 11:34:24 #175
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198014841
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 11:32 schreef qajariaq het volgende:
Essentieel voor deze methode is wel dat de pomp uit staat tijdens het vullen en dat je niet al te veel lucht naar binnen blaast met vullen. Vooral ook langzaam vullen.
Klopt, eerst de slang vullen en dan zo goed als mogelijk aansluiten :Y
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198018354
Cv staat uit bij vullen ja. Vul de slang altijd met water en dan sluit ik hem aan.

Maar bedoelde voor 't ontluchten.
Maakt 't dan uit bij welke radiator je start? Knoppen open of dicht? Cv aan of uit?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_198018549
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2021 15:03 schreef Miniem het volgende:
Maar bedoelde voor 't ontluchten.
Maakt 't dan uit bij welke radiator je start? Knoppen open of dicht? Cv aan of uit?
Het ontluchten van radiatoren hoeft eigenlijk alleen maar als ie helemaal leeg is geweest. De knop boven zou ik bijna helemaal dicht doen, het voetventiel gewoon open laten. Je wilt dan niet veel stroming hebben in die radiator. Wel op een kiertje laten zodat je de lucht in de leiding ook laat ontsnappen.

Maar waarschijnlijk lukt het ook wel als je alles open laat, een dag later dan er nog eens langs lopen.
pi_198036336
Deze kamer van 42m2 wordt omgetoverd van 1 grote kamer naar 2 slaapkamers en 1 voorraad hok.



De dakramen zijn al een tijd geleden geplaatst. Maar vandaag was deze eerste generatie kunststof kozijn met dubbeglas uit 1985 van 3m10 breed en 1m40, inclusief 1 rolluik over de volledige breedte met de hand bediend 8)7 aan de beurt.


De bedoeling is een scheiding wand er tussen te plaatsen. Deze staat al klaar...
Vandaag werden de kozijnen geleverd. en gingen we van:



Via




Naar:




eind resultaat:


Schucco kozijn, 3 laags beglazing ug0.6, alles draai kiep, met elektrische rolluiken en geisolleerde rolluikkast.

Nu kan de tussenwand ook weer doorgetrokken worden en hebben we straks 2 fijne bedienbare ramen met goede isolatie 8-)
pi_198040925
Het is dus geen koude brug,maar volgens de aannemer een lek lekdorpel
achter de gevelbekleding.Geen idee wat het is.
  woensdag 17 februari 2021 @ 11:38:59 #180
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_198052869
Ik wil in mijn voortuin (zo'n 10m2) een border maken waar ik boomschors in kan doen. Ik zit te denken om dat van hardhout te maken, dus zoiets als dit:


Het plan was eigenlijk om het te bevestigen met schroeven die ik onder een prop verstop. Maar alle voorbeelden die ik online tegenkom zitten met een fretbout oid vast. Dat is natuurlijk ook een stuk sterker, maar omdat ik aan de straatkant zit, en aan 1 kant een verhoogde stenen border van de buurvrouw heb helpen dat soort uitstekels niet echt mee. En een fretbout kan ik niet echt verstoppen achter een prop lijkt me :+

Kan ik zoiets ook met schroeven doen of is dat te zwak? We hebben het dan over een hardhouten plank van 30 cm hoog over een lengte van 4 meter. Ik heb nog niet echt bedacht hoeveel paaltjes er achter komen, mij lijkt om de meter wel prima.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_198081384


Hoe krijg ik zo'n metalen hollewandplug los met zo min mogelijk schade aan m'n plafond?
Facts don't care about your feelings
  Moderator donderdag 18 februari 2021 @ 20:09:23 #182
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198081489
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 11:38 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil in mijn voortuin (zo'n 10m2) een border maken waar ik boomschors in kan doen. Ik zit te denken om dat van hardhout te maken, dus zoiets als dit:
[ afbeelding ]

Het plan was eigenlijk om het te bevestigen met schroeven die ik onder een prop verstop. Maar alle voorbeelden die ik online tegenkom zitten met een fretbout oid vast. Dat is natuurlijk ook een stuk sterker, maar omdat ik aan de straatkant zit, en aan 1 kant een verhoogde stenen border van de buurvrouw heb helpen dat soort uitstekels niet echt mee. En een fretbout kan ik niet echt verstoppen achter een prop lijkt me :+

Kan ik zoiets ook met schroeven doen of is dat te zwak? We hebben het dan over een hardhouten plank van 30 cm hoog over een lengte van 4 meter. Ik heb nog niet echt bedacht hoeveel paaltjes er achter komen, mij lijkt om de meter wel prima.
Volgens mij zij die houtdraadbouten met een carroseriering er onder ook deels voor de stoere look.

Met was 6mm dikke schroeven moet het ook wel lukken denk ik. Persoonlijk zou ik in dit geval wel voor RVS gaan, het is vaak nat/vochtig dan gaat een verzinkte schroef vroeg of laat toch roesten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 18 februari 2021 @ 21:52:13 #183
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_198084359
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 20:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe krijg ik zo'n metalen hollewandplug los met zo min mogelijk schade aan m'n plafond?
De andere kant opdraaien? :@
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 20:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Volgens mij zij die houtdraadbouten met een carroseriering er onder ook deels voor de stoere look.

Met was 6mm dikke schroeven moet het ook wel lukken denk ik. Persoonlijk zou ik in dit geval wel voor RVS gaan, het is vaak nat/vochtig dan gaat een verzinkte schroef vroeg of laat toch roesten.
Ieder zijn smaak. Ik vind het lelijk. :+

En RVS is idd een nobrainer. Thanks!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_198084459
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 20:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe krijg ik zo'n metalen hollewandplug los met zo min mogelijk schade aan m'n plafond?
De voorste ring met een boor los boren en t ding je plafond in drukken?
pi_198084756
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 21:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

De andere kant opdraaien? :@

Was 't leven maar zo simpel :M

quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 21:54 schreef Makrolon het volgende:

[..]

De voorste ring met een boor los boren en t ding je plafond in drukken?
Vind dat vrij extreem maar lijkt me ook de makkelijkste optie... daarna weer dicht plamuren.
Facts don't care about your feelings
  Moderator donderdag 18 februari 2021 @ 22:08:35 #186
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198084868
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 22:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Vind dat vrij extreem
Juist niet, de minst destructieve oplossing lijkt me ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_198084908
quote:
14s.gif Op donderdag 18 februari 2021 22:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Juist niet, de minst destructieve oplossing lijkt me ;)
Zo eenvoudig boor je het niet los lijkt me, het is een vrij grote plug. Kan dan net zo goed die plug wat dieper m'n plafond in rammen of duwen en dan erover plamuren.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 18 februari 2021 @ 22:11:35 #188
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198084959
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 22:09 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zo eenvoudig boor je het niet los lijkt me, het is een vrij grote plug. Kan dan net zo goed die plug wat dieper m'n plafond in rammen of duwen en dan erover plamuren.
Dat kan ook, wel vrij destructief :P . Heb je ipv een gat van 8mm, minimaal een gat van 25mm in je plafond :P . En die zijn gelijk wat lastiger netjes dicht te plamuren.

Qua los boren hoef je alleen maar de kraag eraf te boren. Dus zeg, met een 10mm boor, een mm of 2-3 diep en de kraag valt eraf. Kan je de rest door het plafond duwen.
pi_198085004
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 22:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat kan ook, wel vrij destructief :P . Heb je ipv een gat van 8mm, minimaal een gat van 25mm in je plafond :P . En die zijn gelijk wat lastiger netjes dicht te plamuren.
Erin duwen niet eruit trekken.... hij vreet dan toch alleen een beetje dieper in het gips? Paar mm is genoeg en dan plamuur erover.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 18 februari 2021 @ 22:15:15 #190
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198085076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 22:13 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Erin duwen niet eruit trekken.... hij vreet dan toch alleen een beetje dieper in het gips? Paar mm is genoeg en dan plamuur erover.
Oh, je wil de kraag in het gips duwen, ik dacht door het gips heen. Mja, zou kunnen. Heb geen goed argument waarom niet, maar toch zou ik pluggen niet in het plafond laten zitten. (En zie edit op mijn vorige post)
  donderdag 18 februari 2021 @ 22:16:24 #191
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198085123
Als je eruit trekt heb je trouwens een gat van minimaal 5cm doorsnede :P .
pi_198085207
Mja dicht smeren.. enzo..

Ik weet niet. Je gaat dat gegalvaniseerde toch dichtsmeren met iets 'vochtigs'.

Op den duur gaat dat wel roesten en krijg je volgens mij vieze vlekken.
  donderdag 18 februari 2021 @ 22:23:26 #193
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198085331
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 22:19 schreef FranticDJ het volgende:
Mja dicht smeren.. enzo..

Ik weet niet. Je gaat dat gegalvaniseerde toch dichtsmeren met iets 'vochtigs'.

Op den duur gaat dat wel roesten en krijg je volgens mij vieze vlekken.
Ze hebben niet voor niets gefosfateerde gipsplaatschroeven idd.
  vrijdag 19 februari 2021 @ 06:43:45 #194
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_198089076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 21:54 schreef Makrolon het volgende:

[..]

De voorste ring met een boor los boren en t ding je plafond in drukken?
Ruim om dat ding heen de gipsplaat wegzagen en een nieuw stuk erin zetten, vervolgens dat stukje opnieuw stuccen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_198089279
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 06:43 schreef lipje het volgende:

[..]

Ruim om dat ding heen de gipsplaat wegzagen en een nieuw stuk erin zetten, vervolgens dat stukje opnieuw stuccen
Dit zou inderdaad kunnen.

Als @YoshiBignose een multitool heeft, kan hijvrij nette zaagsnedes maken. Vierkantje rondom de plug loszagen. Stukje met plug en als er uit halen en dan vanaf de achterkant de plug dichtdrukken en aan de voorkant netjes er uit trekken.

Om het gat te herstellen eerst een achterconstructie knutselen (bijvoorbeeld een verfroerstokje bovenop het gipsplafond plakken met constructielijm en als die vast zit het verwijderde stukje gipsplaat weer terug plakken.
Dan hoe je minimale naadjes over, met een likje verf erover zijn ze niet meer te zien.

Die werkwijze heb ik hier ook wel eens in een gipsen schachtje toegepast. Amper nog iets van te zien.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198091204
Bedankt voor de tips. Toch wel raar dat ze niet een tool ofzo hebben gemaakt die eigenlijk die hollewandplug weer terug in normale stand zet? Of bestaat dat wel bij duurdere varianten?
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 19 februari 2021 @ 12:59:38 #197
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198093517
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 10:38 schreef YoshiBignose het volgende:
Bedankt voor de tips. Toch wel raar dat ze niet een tool ofzo hebben gemaakt die eigenlijk die hollewandplug weer terug in normale stand zet? Of bestaat dat wel bij duurdere varianten?
Nope, er zijn wel massa's hollewand pluggen die je makkelijker verwijderd. Zoals die van plastic waar je de kraag vanaf kan snijden.
  vrijdag 19 februari 2021 @ 22:09:06 #198
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_198103200
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 07:42 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dit zou inderdaad kunnen.

Als @:YoshiBignose een multitool heeft, kan hijvrij nette zaagsnedes maken. Vierkantje rondom de plug loszagen. Stukje met plug en als er uit halen en dan vanaf de achterkant de plug dichtdrukken en aan de voorkant netjes er uit trekken.

Om het gat te herstellen eerst een achterconstructie knutselen (bijvoorbeeld een verfroerstokje bovenop het gipsplafond plakken met constructielijm en als die vast zit het verwijderde stukje gipsplaat weer terug plakken.
Dan hoe je minimale naadjes over, met een likje verf erover zijn ze niet meer te zien.

Die werkwijze heb ik hier ook wel eens in een gipsen schachtje toegepast. Amper nog iets van te zien.
Je kunt ook gipsplaat insnijden van de achterkant en papier van de voorkant groter houden en dan vastplakken, pakt het aan de voorkant strak vast.
pi_198114448
Kan het boutje niet zo ver mogelijk uitdraaien en dan daar voorzichtig op tikken?
Het lijkt mij dat het dan wel mogelijk moet zijn om die paraplu weer enigszins recht te maken, recht genoeg om de plug (die je dan uiteraard niet aan het boutje probeert uit de plaat te trekken) een stukje uit de plaat te wippen om dan met een tangetje de kraag vast te pakken en dan verder te trekken.
Tijdens dit trekken zal het pluutje nóg rechter (kunnen) worden want het is behoorlijk flexibel materiaal.
pi_198134709
Ik moet boeiborden vervangen, nu hebben de huidige boeiborden een sleuf je aan de zijkant er in gefreesd en daar zit weer een latje in om ze aan elkaar te verbinden.

Hebben jullie enig idee hoe dit heet en welk freesje of ander stuk gereedschap je hier voor nodig hebt?
pi_198141298
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 18:57 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet boeiborden vervangen, nu hebben de huidige boeiborden een sleuf je aan de zijkant er in gefreesd en daar zit weer een latje in om ze aan elkaar te verbinden.

Hebben jullie enig idee hoe dit heet en welk freesje of ander stuk gereedschap je hier voor nodig hebt?
Verbinding met een losse veer. De groeven maak je met een groefzaagfrees..
pi_198142154
Advies gevraagd:
In onze nieuwbouwwoning willen we de wanden in de slaapkamers wit hebben. Per slaapkamer willen we 1 wand een kleur (fotobehang) hebben. Wat is beter, de andere wanden wit behangen of gewoon wit sauzen?
pi_198143356
Vraag m.b.t. kracht op schroeven.

De getoonde pallet hangt bij de rode pijlen aan twee 4x60mm schroeven, die zitten ongeveer 40mm in de muur. De pallet weegt 25kg + jassen en shit a 10-15kg. Het hangt momenteel stevig, maar ben er niet gerust op.

Voorheen hing de pallet ergens anders, en was met 6mm bouten bevestigd bij de blauwe pijlen. Maar de huidige muur zit vol met leidingen dus ik kan daar niet boren. De gaten bij de rode pijlen zaten al in de muur, maar kunnen waren te klein voor 6mm bouten + plug.

Wat jullie, kan ik het zo laten hangen? En zo nee, tips?

Thumbnail, klik voor groot:
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198146568
Als die muur ook van een laag stuc is voorzien dan vind ik het wat kort. Als de schroeven direct in de muur zitten zal het wel lukken.
pi_198146885
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 14:32 schreef qajariaq het volgende:
Als die muur ook van een laag stuc is voorzien dan vind ik het wat kort. Als de schroeven direct in de muur zitten zal het wel lukken.
Ja, zit nog wel een laagje stuc op...

Moet ook eerlijk bekennen dat ik hem heb opgehangen met schroeven die ik had liggen. Zo kut dat ook bouwmarkten niet open zijn. Maar oké, zodra het kan zal ik er nog eens langere schroeven tegen aan gooien.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198149146
Hebben jullie ervaringen met schuurschijven op je slijptol? Moet houten delen van m'n garage schuren. Zijn van die potdekselplanken waar zo'n radius inzit. Dus de slijptol leek me daar wel handig voor. Alleen welke schuurschijven?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_198149225
Ja ervaring mee, bijzonder agressief (ook bij een 'hoog' korrelgetal).

Ik heb het alleen toegepast op zware roestplekken in staal.

Naar mijn mening nog wel agressiever dan een bandschuurmachine.

Ik zou eerder een excenter met zachte zool nemen als ik jou was.
pi_198151096
Weet er iemand bewegingsmelders voor inbouwdozen die in een jung 2 vaks raam passen?

M'n hal is poep donker (geen ramen) en de lichtschakelaar zit echt precies aan de verkeerde kant

Wilde eerst een Hue lamp + sensor ophangen (de sensor heb ik nog) maar een inbouw sensor lijkt me wat goedkoper :X

edit: nvm heb een goedkope e27 lamp gevonden. Heb nog een hue e27 lamp liggen. dus die fiets ik er wel in met de sensor erbij.

[ Bericht 14% gewijzigd door FranticDJ op 22-02-2021 19:18:08 ]
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 19:23:23 #209
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198151379
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:04 schreef FranticDJ het volgende:
Weet er iemand bewegingsmelders voor inbouwdozen die in een jung 2 vaks raam passen?

M'n hal is poep donker (geen ramen) en de lichtschakelaar zit echt precies aan de verkeerde kant

Wilde eerst een Hue lamp + sensor ophangen (de sensor heb ik nog) maar een inbouw sensor lijkt me wat goedkoper :X

edit: nvm heb een goedkope e27 lamp gevonden. Heb nog een hue e27 lamp liggen. dus die fiets ik er wel in met de sensor erbij.
Dat kan toch gewoon met iedere standaard inbouwmelder die Jung in het assortiment heeft ?
https://www.elektramat.nl(...)50Vy2nRoCt6YQAvD_BwE

:?
pi_198151389
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat kan toch gewoon met iedere standaard inbouwmelder die Jung in het assortiment heeft ?
https://www.elektramat.nl(...)50Vy2nRoCt6YQAvD_BwE

:?
oh wist niet dat Jung ze ook had _O- naja goed.

Voor 15 euro heb ik een andere lamp hangen die mooier is dan wat er nu hangt _O-

Qua straalhoek is een losse sensor bij nader inzien ook een stuk beter dan eentje in plaats van die lichtschakelaar te plaatsen.
pi_198153488
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 04:52 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Verbinding met een losse veer. De groeven maak je met een groefzaagfrees..
Thanks! Dat zijn de termen waar ik naar opzoek was.
pi_198154859
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:22 schreef FranticDJ het volgende:
Ja ervaring mee, bijzonder agressief (ook bij een 'hoog' korrelgetal).

Ik heb het alleen toegepast op zware roestplekken in staal.

Naar mijn mening nog wel agressiever dan een bandschuurmachine.

Ik zou eerder een excenter met zachte zool nemen als ik jou was.
Een excenter is plat en dan kom je niet in de radius van die planken.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_198154967
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:31 schreef Miniem het volgende:

[..]

Een excenter is plat en dan kom je niet in de radius van die planken.
Oh ze zijn hol (convex)? Ik begreep dat ze bol zijn.
pi_198155184
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:39 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Oh ze zijn hol (convex)? Ik begreep dat ze bol zijn.
Hol ja.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_198156825


In mijn kelder zit zo'n afsluiter om de CV-installatie te laten leeglopen. Open en dicht gaat het met de vierkantaansluiting er boven op, ordegrootte 5x5 mm.

Omdat ik nu telkens zit te klooien met een tang, wil ik daar een echt hendeltje opzetten. Hoe heet zo'n hendel/kraantje dat er boven op past?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198157241
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

In mijn kelder zit zo'n afsluiter om de CV-installatie te laten leeglopen. Open en dicht gaat het met de vierkantaansluiting er boven op, ordegrootte 5x5 mm.

Omdat ik nu telkens zit te klooien met een tang, wil ik daar een echt hendeltje opzetten. Hoe heet zo'n hendel/kraantje dat er boven op past?
Kan je er geen cv-sleuteltje voor kopen en eraan hangen aan een touwtje.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198158461
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 08:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

In mijn kelder zit zo'n afsluiter om de CV-installatie te laten leeglopen. Open en dicht gaat het met de vierkantaansluiting er boven op, ordegrootte 5x5 mm.

Omdat ik nu telkens zit te klooien met een tang, wil ik daar een echt hendeltje opzetten. Hoe heet zo'n hendel/kraantje dat er boven op past?
https://www.gyzs.nl/insta(...)WEAQYASABEgI4ffD_BwE
pi_198158976
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:57 schreef Miniem het volgende:

[..]

Hol ja.
band schuurmachine dan? maar goed, die zijn ook vrij agressief. hoe kaal wil je gaan?
pi_198158985
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 09:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Kan je er geen cv-sleuteltje voor kopen en eraan hangen aan een touwtje.
succes om met zo'n sleuteltje kracht van betekenis te zetten :X
pi_198160495
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:43 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

succes om met zo'n sleuteltje kracht van betekenis te zetten :X
Niet dat ik het vaak moet gebruiken, maar heb daar voor zover ik me kan herinneren nooit echt problemen mee ondervonden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_198161236
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 09:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Kan je er geen cv-sleuteltje voor kopen en eraan hangen aan een touwtje.
Een standaard ontluchtingssleutel is net een maatje te klein.

quote:
Als dit past zou het perfect zijn. Irritant dat hier geen maten bij staan...
Ik denk dat ik het trouwens gevonden heb. https://www.hornbach.nl/shop/Losse-sleutel-voor-vul-aftapkraan/8716826/artikel.html (die 5mm was op het oog. Kennelijk zijn mijn ogen niet maatvast :@ )

[ Bericht 3% gewijzigd door stavromulabeta op 23-02-2021 14:19:29 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_198163156
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 13:18 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Niet dat ik het vaak moet gebruiken, maar heb daar voor zover ik me kan herinneren nooit echt problemen mee ondervonden.
op een radiator niet :7 maar als het echt een afstop/aftapkraan is :X
pi_198163164
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:13 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Een standaard ontluchtingssleutel is net een maatje te klein.
[..]

Als dit past zou het perfect zijn. Irritant dat hier geen maten bij staan...
Ik denk dat ik het trouwens gevonden heb. https://www.hornbach.nl/shop/Losse-sleutel-voor-vul-aftapkraan/8716826/artikel.html (die 5mm was op het oog. Kennelijk zijn mijn ogen niet maatvast :@ )
is wss een standaard maat. zoek anders eens op de hendel van een kogelkraan van bv econosto
pi_198163907
Heeft iemand ervaring met het merk AUX voor airco's, worden goedkoop aangeboden voor ¤375 incl. leidingwerk.
Laat die handjes wapperen!
pi_198168841
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 11:42 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

band schuurmachine dan? maar goed, die zijn ook vrij agressief. hoe kaal wil je gaan?
Mja, ik had het eerst met de hand geschuurd en daarna met grondverf geverfd en afgelakt. Maar het is vrij snel gaan bladeren. Die zooi moet er dus af. Zijn van die zwarte potdekselplanken (geen Zweeds rabbat) weet ook nog niet wat ik er dan wel op kan smeren. Zwarte teer ofzo.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_198168870
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 19:56 schreef Miniem het volgende:

[..]

Mja, ik had het eerst met de hand geschuurd en daarna met grondverf geverfd en afgelakt. Maar het is vrij snel gaan bladeren. Die zooi moet er dus af. Zijn van die zwarte potdekselplanken (geen Zweeds rabbat) weet ook nog niet wat ik er dan wel op kan smeren. Zwarte teer ofzo.
klinkt alsof je beter met een verfbrander aan de gang kan :+
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 20:03:30 #227
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198169078
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:39 schreef Gieliovd het volgende:
Heeft iemand ervaring met het merk AUX voor airco's, worden goedkoop aangeboden voor ¤375 incl. leidingwerk.
Welke capaciteit? Het klinkt wel erg goedkoop.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_198169550
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 22:33 schreef bleiblei het volgende:
Ik probeer het te vermijden, maar het lukt niet altijd :P O-) .
Maareh, vraagje. Om een zolder te isoleren, en niet alleen om warmte binnen te houden in de winter, maar ook warmte buiten te houden in de zomer. Welk materiaal kan je daar het beste voor gebruiken?
Mij staat bij dat PIR en Resol verrekte goed isoleren wat betreft warmte binnen houden.
Maar minder goed performen in de zomer als je warmte juist buiten wil houden.
Klopt dat? En wat kan ik dan beter gebruiken? Zoals altijd is RD-waarde per cm dikte belangrijk :P . Maar wel 2 kanten op, met die zomers van tegenwoordig.

En heeft iemand hier toevallig misschien ervaring met oliekachels van vroeger?
Ik kwam op zolder, onder de schoorsteen een raar ijzeren tankje tegen met de leidingen van de oliegestookte ketel van vroeger, eraan gelast. En ik zit mij af te vragen waar dat ding voor geweest kan zijn.
De isolatie tegen de zon was enorm nadat er zonnepanelen werden gelegd.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198169805
9000 btu. De 12000 is 20 euro duurder geloof ik.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 20:41:03 #230
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_198170118
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 20:30 schreef Gieliovd het volgende:
9000 btu. De 12000 is 20 euro duurder geloof ik.
Dat is wel erg goedkoop, als ik zie dat ze van Daikin al meer dan het dubbele kosten...
Aan de andere kant, als het CE is, zou je het een kans kunnen geven. Maar zou dan wel zeker willen zijn dat je de gaten door de buitenmuur voor een andere merk ook kunt gebruiken :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_198172824
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:39 schreef Gieliovd het volgende:
Heeft iemand ervaring met het merk AUX voor airco's, worden goedkoop aangeboden voor ¤375 incl. leidingwerk.
Ik heb wel een paar radio's van het merk aux. :+

Koop er een en deel je ervaringen :9

Maar jij had je hele woning toch al voorzien van aircos?
pi_198176093
Haha ja, voordat ik dat doe wilde ik eens kijken of er al ervaringen zijn.

Onze woonkamer en onze slaapkamer beneden hebben airconditioning. Boven heb ik nog 4 slaapkamers, zolder, overloop... En natuurlijk de garage :)

Deze zomer slaapt de baby ook boven. Zit eraan te denken om een 12k op de overloop te hangen.
Laat die handjes wapperen!
pi_198176431
Wacht wat.. je bent op andere vlakken ook aan de klus geweest :o gefeliciteerd!
pi_198184028
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 08:06 schreef FranticDJ het volgende:
Wacht wat.. je bent op andere vlakken ook aan de klus geweest :o gefeliciteerd!
Topictiel klopt dus niet meer, niks mis met de leidingen! :D

Gefeliciteerd Gieliovd en partner. ^O^ O+
pi_198188275
Haha thanks nee niets mis met de loodgieterij :+ de kleine man is morgen 8 maanden.

Vorige zomer was het boven wel vrij warm zeg maar. Dus ik ben ff aan het kijken hoe en wat.
Laat die handjes wapperen!
pi_198188369
Ooh ik begreep dat er nog een op komst was :+
pi_198201896
Dat dacht ik dus ook.
Dan schakel ik maar over naar alsnog gefeliciteerd. :+
pi_198257375
Ik moet gaan egaliseren op een betonvloer met hoogte verschillen van 2-8mm.
Oppervlakte is 45m2 en er ligt nu een tapijt op. De lijm ligt dun en mooi egaal op het beton.





Ik heb wel eens situaities gehoord van egalisatiemortel waarbij de lijm niet verwijderd hoeft te worden.

Zijn er hier ervaringen?
Ik heb gezocht maar er is zoveel keuze dat ik niet weet waar te beginnen.
  maandag 1 maart 2021 @ 10:20:57 #239
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_198264503
Ik moet een stukje buitenmuur herstellen waar een spachtelputz/structuurputz op zit... Enkel is nu de vraag welke grootte van korrel heb ik nodig. Is dit te meten of iets?
pi_198271146
Ik wil kleine plantjes (max 2 kg per stuk) aan een gipsplaat plafond hangen. Heb dit geprobeerd met de gipskartonpluggen maar dat vind ik echt ondingen, al een paar gaten dolgedraaid zeg maar alhoewel alle lampen met die dingen zijn opgehangen.


Wat is een goed alternatief? Zie een hoop verschillende zoals hollwandpluggen uit plastic, uit metaal, veerklappluggen...
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator maandag 1 maart 2021 @ 18:03:19 #241
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198271633
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 10:20 schreef Goddelijker het volgende:
Ik moet een stukje buitenmuur herstellen waar een spachtelputz/structuurputz op zit... Enkel is nu de vraag welke grootte van korrel heb ik nodig. Is dit te meten of iets?
Heeft de stucadoor in kwestie daar geen staaltjes van ? Qua korrel grootte; dat je het op die manier kunt vergelijken ? Hoe groot is het te herstellen oppervlakte ?
  maandag 1 maart 2021 @ 18:39:35 #242
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_198272332
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 17:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik wil kleine plantjes (max 2 kg per stuk) aan een gipsplaat plafond hangen. Heb dit geprobeerd met de gipskartonpluggen maar dat vind ik echt ondingen, al een paar gaten dolgedraaid zeg maar alhoewel alle lampen met die dingen zijn opgehangen.
[ afbeelding ]

Wat is een goed alternatief? Zie een hoop verschillende zoals hollwandpluggen uit plastic, uit metaal, veerklappluggen...
Kunststof hollewandplug is daar prima voor.
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 2 maart 2021 @ 12:21:21 #243
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_198283529
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heeft de stucadoor in kwestie daar geen staaltjes van ? Qua korrel grootte; dat je het op die manier kunt vergelijken ? Hoe groot is het te herstellen oppervlakte ?
Daarvoor zou ik een stukadoor moeten vragen. Het betreft een oppervlakte van 15cm in diameter op ongeveer 2,3 meter hoog. Dus het zit niet direct in het zicht.

Het lijkt eigenlijk nog het meest op structuurputz, na wat gegoogled te hebben.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 16:26:03 #244
62913 Blik
The one and Only!
pi_198339465
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 17:01 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]

als je nu nieuwe draden trekt komt er toch weer vocht in, voor buitenwerk zou ik daarvoor kabels voor buitenwerk gebruiken.
Heel erg late reactie, andere klussen kregen even de voorkeur. Die zonneluifel gebruik ik de komende maanden toch nog niet.

Zou je dan al ingevlochten kabels gebruiken, zoiets als dit?



En gaat dat passen door een loze leiding?
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 16:49:27 #245
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198339879
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 16:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Heel erg late reactie, andere klussen kregen even de voorkeur. Die zonneluifel gebruik ik de komende maanden toch nog niet.

Zou je dan al ingevlochten kabels gebruiken, zoiets als dit?

[ afbeelding ]

En gaat dat passen door een loze leiding?
Dat gaat in ieder geval niet passen door een 16mm leiding.
  vrijdag 5 maart 2021 @ 16:52:45 #246
62913 Blik
The one and Only!
pi_198339950
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 16:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat gaat in ieder geval niet passen door een 16mm leiding.
Suggestie voor wat ik wel zou moeten gebruiken? Toch gewoon losse kabels?
  Moderator vrijdag 5 maart 2021 @ 16:56:20 #247
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198340006
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 16:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Suggestie voor wat ik wel zou moeten gebruiken? Toch gewoon losse kabels?
Wat zit er nu dan in gewoon draad ? Of een snoer ? :?
  vrijdag 5 maart 2021 @ 17:01:24 #248
62913 Blik
The one and Only!
pi_198340100
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 maart 2021 16:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat zit er nu dan in gewoon draad ? Of een snoer ? :?
Nooit opengemaakt, maar het zal draad zijn aangezien het een voorbereiding is geweest voor buitenverlichting. Die heeft er nooit ingezeten maar er is een zonneluifel geplaatst en die is op die plek aangesloten.
pi_198398328
Ik heb een vraag over de warmtepomp en/of onze vloerverwarming. Het betreft een nieuwbouwwoning (3 weken geleden opgeleverd). 10 dagen geleden heeft de loodgieter (van het project) het expansievat verplaatst. Nu heb gistermiddag de temperatuur beneden op 19 graden ingesteld (temperatuur stond laag want er werd gewerkt door de timmerman en de deur stond continu open).

Vanavond was ik er maar het volgende viel mij op: boven is het warm en beneden is het koud. Boven en beneden is er vloerverwarming. Wat kan er aan de hand zijn (ik heb wel gewoon warm water.
pi_198398840
Slangen omgedraaid? Komt vaker voor bij nieuwbouw.

Dus dat de slang van A openstaat maar B warm wordt. Dan moeten die slangen omgedraaid worden. Kan je goed testen met te kijken naar die kleppen van je vloerverwarming als je de thermostaat aanzet in een kamer.

Edit; ik denk dat ik verkeerd lees. :')
pi_198399556
@BEFEM, bedankt voor je reactie. Bij oplevering werkte alles maar nu beneden werkt de vloerverwarming niet meer. Ik heb beneden de thermostaat op 14 graden gezet en het expansievat is verplaatst (van kniehoogte naar schouderhoogte).

Voor de rest is er niets gebeurt dus vroeg mij af of het kan komen door het verplaatsen van het expansievat.
pi_198400038
Ja mijn reactie was verkeerd, excuses. Ik ga me hier snel buiten houden :+
pi_198409375
Ik wil in mn woonkamer een boekenkast gaan maken van 250cm hoog bij 75cm breed bij 20-30cm diep. Niet een formaat dat IKEA verkoopt, vandaar.

Welk hout is hiervoor geschikt? Zit bij wat bouwmarkten online te kijken en ik zie qua goede formaten:
-meubelpanelen
- douglashout
- steigerhout
- boomplank

Ik twijfel nog of ik m ook wil verven daarna dus dat speelt ook nog mee.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:38:51 #254
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198409677
Moet het eruitzien als hout?
Of wordt het afgelakt -> Dan is MDF wel makkelijk.
Meubelpanelen kan ook, maar dan moet j heel er op zaagranden gaan letten.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198429817
Mijn schilder adviseerde vandaag voor al het buitenwerk Jotun Demidekk. Ik denk Ultimate.

Ik heb even onderzoek gedaan en het product lijkt vooral gemaakt te zijn voor gevels, grote oppervlakken, rabatdelen etc. Eigenlijk niet voor kozijnen en deuren lijkt het.

Hij adviseerde het omdat het flexibeler blijft, beter dan lak.

Kent iemand het product en is het inderdaad beter dan een goede Wijzonol lak?
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 10 maart 2021 @ 18:15:18 #256
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198431304
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:19 schreef kalinhos het volgende:
Ik wil in mn woonkamer een boekenkast gaan maken van 250cm hoog bij 75cm breed bij 20-30cm diep. Niet een formaat dat IKEA verkoopt, vandaar.

Welk hout is hiervoor geschikt? Zit bij wat bouwmarkten online te kijken en ik zie qua goede formaten:
-meubelpanelen
- douglashout
- steigerhout
- boomplank

Ik twijfel nog of ik m ook wil verven daarna dus dat speelt ook nog mee.
Even praktische gedachte; als die 2.50m hoog is.
Hoe ga je daar in godsnaam fatsoenlijk bij kunnen ? Wat voor uitstraling wil je bereiken ? Dat beperkt je keuzen natuurlijk wel ?
  Moderator woensdag 10 maart 2021 @ 18:15:32 #257
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198431307
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 16:46 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn schilder adviseerde vandaag voor al het buitenwerk Jotun Demidekk. Ik denk Ultimate.

Ik heb even onderzoek gedaan en het product lijkt vooral gemaakt te zijn voor gevels, grote oppervlakken, rabatdelen etc. Eigenlijk niet voor kozijnen en deuren lijkt het.

Hij adviseerde het omdat het flexibeler blijft, beter dan lak.

Kent iemand het product en is het inderdaad beter dan een goede Wijzonol lak?
Ik heb er nog nooit van gehoord iig.
pi_198433700
Ik ga een schommel bouwen van Douglas hout. Ik ga de ligger bevestigen met tellerkopschroeven van 8x220 op de staander.
Nu wil ik de 15cm balken daarvoor voorboren maar mijn std 6mm boor is veel tekorr :P Wat voor boor heb ik daarvoor nodig? Extra lange boor of een slangenboor of iets?

En de tellerkopschroeven moet ik aan de bovenkant daarna nog afkitten ivm water, maar welke kit is daarvoor her beste geschikt?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 10 maart 2021 @ 20:58:41 #259
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198434277
Ik heb een 6 mm slangenboor, die is een cm of 20 lang (zeg maar 2/3e penerlengte).

Qua kit denk ik gewoon siliconenkit?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198437003
quote:
6s.gif Op woensdag 10 maart 2021 20:58 schreef daNpy het volgende:
Ik heb een 6 mm slangenboor, die is een cm of 20 lang (zeg maar 2/3e penerlengte).

Qua kit denk ik gewoon siliconenkit?
Ik heb geen ervaringen met slangenbooren, had er zelfs nog niet van gehoord :+ maar dat is dus gewoon geschikt?
Ff kijken of ecotools ze heeft :P

Dacht juist geen siliconenkit maar een soort rubberkit ofzo?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 10 maart 2021 @ 22:36:38 #261
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198437120
Dunne slangenboren breken wel snel. Dus boor rustig en forceer niets :) .
pi_198437206
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 22:36 schreef bleiblei het volgende:
Dunne slangenboren breken wel snel. Dus boor rustig en forceer niets :) .
Kan ook geen 6mm slangenboor vinden bij ecotools.

Ze hebben wel een 200mm houtboor van 6mm. Staat alleen niet bij of die maat incl of excl schacht is. Ff berichtje gestuurd :)
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_198503749
Hoe sluit je dit aan?



Ik heb een 3 draad voedings kabel
En een 4 draads kabel voor de rolluik. (Bruin/zwart/blauw/aarde)
Het is een schakelaar met functie omhoog en omlaag.
pi_198503795
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 22:05 schreef Barry1986 het volgende:
Hoe sluit je dit aan?

[ link | afbeelding ]

Ik heb een 3 draad voedings kabel
En een 4 draads kabel voor de rolluik. (Bruin/zwart/blauw/aarde)
Het is een schakelaar met functie omhoog en omlaag.
Ik denk fase in de L, en zwart en bruin van t rolluik in de andere 2 gaten. Werkt ie verkeerdom dan effe wisselen.
pi_198516726
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 22:05 schreef Barry1986 het volgende:
Hoe sluit je dit aan?

[ link | afbeelding ]

Ik heb een 3 draad voedings kabel
En een 4 draads kabel voor de rolluik. (Bruin/zwart/blauw/aarde)
Het is een schakelaar met functie omhoog en omlaag.
Beide snoeren hebben blauw en geel\groen, deze kun je kleur op kleur aan elkaar zetten met een kroonsteentje, op L komt bruin van de voeding, op de pijlen komen bruin en zwart van de rolluik.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_198516908
quote:
0s.gif Op woensdag 10 maart 2021 18:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Even praktische gedachte; als die 2.50m hoog is.
Hoe ga je daar in godsnaam fatsoenlijk bij kunnen ? Wat voor uitstraling wil je bereiken ? Dat beperkt je keuzen natuurlijk wel ?
Nou ja of 2.40. Ben zelf 1m95 dus ik kom een heel eind.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator maandag 15 maart 2021 @ 19:21:31 #267
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198517336
quote:
1s.gif Op maandag 15 maart 2021 18:49 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Beide snoeren hebben blauw en geel\groen, deze kun je kleur op kleur aan elkaar zetten met een kroonsteentje, op L komt bruin van de voeding, op de pijlen komen bruin en zwart van de rolluik.
Zou een paar geschikte lasdoppen gebruiken; een kroonsteentje is wel een beetje beun werk ;) :)
pi_198518593
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:19 schreef kalinhos het volgende:
Ik wil in mn woonkamer een boekenkast gaan maken van 250cm hoog bij 75cm breed bij 20-30cm diep. Niet een formaat dat IKEA verkoopt, vandaar.
IKEA verkoopt voor de Billly bovendelen om hem hoger te maken, daarvan kun je er zoveel stapelen als je wilt.
pi_198521249
Ben op zoek naar een plafondlamp in de nieuwe badkamer met bluetooth en speaker zodat mijn meiden muziek kunnen luisteren tijdens het douchen. Wie heeft een link voor een knappe (ip44) en niet al te dure plafondlamp.
pi_198523379
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zou een paar geschikte lasdoppen gebruiken; een kroonsteentje is wel een beetje beun werk ;) :)
Eens.
Ik heb zelf alle rolluikbediening inbouw gemaakt, met adereindhulsjes en Wago klemmetjes, maar ik verwacht dat niet van de meeste klussers hier. Zolang het niet van het type in-elkaar-draaien-en-een-stukkie-tape-erom is vind ik het al heel wat...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_198524681
Bedankt, ik werk ook met wago klemmetjes etc.
Basis electra is mij bekend. Maar als er meer dan 3 draden bij komen kijken dan heb ik wat ondersteuning nodig ;-)
pi_198525615
Ik ben een overkapping aan het bouwen in de tuin en gebruik daarbij betonpoeren. Heeft iemand tips hoe ik deze waterpas krijg ten opzichte van elkaar?
Radio Espantoso
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:37:35 #273
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198525962
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:13 schreef Peligrosso het volgende:
Ik ben een overkapping aan het bouwen in de tuin en gebruik daarbij betonpoeren. Heeft iemand tips hoe ik deze waterpas krijg ten opzichte van elkaar?
Met een bouwlaser, een touwtje waterpas stellen of lekker oldskool met een tuinslang met water :) .
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:38:08 #274
151515 verita
Happy days
pi_198525973
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:13 schreef Peligrosso het volgende:
Ik ben een overkapping aan het bouwen in de tuin en gebruik daarbij betonpoeren. Heeft iemand tips hoe ik deze waterpas krijg ten opzichte van elkaar?
Waterslang methode? Doorzichtige slang vullen met water, op beide plekken zal het water gelijk zijn = waterpas.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  dinsdag 16 maart 2021 @ 10:40:05 #275
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198526001
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 10:38 schreef verita het volgende:

[..]

Waterslang methode? Doorzichtige slang vullen met water, op beide plekken zal het water gelijk zijn = waterpas.
Das wel makkelijker inderdaad, als de slang doorzichtig is :+ :o .
pi_198526220
Ga ik even uitzoeken hoe dat precies werkt, bedankt allebei ^O^
Radio Espantoso
pi_198536217
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zou een paar geschikte lasdoppen gebruiken; een kroonsteentje is wel een beetje beun werk ;) :)
Oei, heb zojuist de aardlitze van een ymkv-as met een kroonsteentje aangesloten op een heel kort stukje aarde draad en daar weer een wago op. Had ik dat anders moeten doen dan?
  Moderator dinsdag 16 maart 2021 @ 20:16:04 #278
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198536752
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 19:56 schreef qajariaq het volgende:
an een ymkv-as met een kroonsteentje aangesloten op een heel kort stukje aarde draad en daar weer een wago op. Had ik dat anders moeten doen dan?
Heb je van die wago's gebruikt met die oranje hendeltjes ? Dat kan direct in de lasdop :)
pi_198536812
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 20:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je van die wago's gebruikt met die oranje hendeltjes ? Dat kan direct in de lasdop :)
Dus zonder aardhuls of solderen? Dan ga ik dat nog aanpassen. Ik vond juist dat kroonsteentje en dan beide draden er helemaal doorheen wel een goed plan :-(

Dus ja, met die klepjes
pi_198536825
quote:
0s.gif Op maandag 15 maart 2021 20:18 schreef Chaos het volgende:

[..]

IKEA verkoopt voor de Billly bovendelen om hem hoger te maken, daarvan kun je er zoveel stapelen als je wilt.
Ha dit wist ik helemaal niet?!
Ga ff zoeken of er ook 1 van 75cm breed is, dan ben ik er
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator dinsdag 16 maart 2021 @ 20:25:53 #281
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198536920
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 20:18 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dus zonder aardhuls of solderen? Dan ga ik dat nog aanpassen. Ik vond juist dat kroonsteentje en dan beide draden er helemaal doorheen wel een goed plan :-(

Dus ja, met die klepjes
Gewoon zonder adereindhuls toepassen.
Je hebt kans dat een adereindhuls in dit geval juist door de veerdruk vervormd en blijft zitten als je de draad probeert los te halen. Dit type lasdop is er juist voor bedoeld om makkelijk diverse draadtypes te verbinden aan elkaar. Wel even goed kijken of alle "draadjes" er netjes insteken.
pi_198574996
Is het te doen om kunststof zelf te verven of kun je dat beter uitbesteden aan een spuiterij o.i.d.?
Voor een monoblock airco krijg ik 2 roosters op de buitenmuur. Deze zijn standaard wit kunststof. Vanuit de VvE is er een verplichting voor een bepaalde RAL kleur. Maar hoe pak ik dit aan?

(ander type rooster in ander materiaal is geen optie, omdat er dan een hoogwerker nodig is om ze te monteren aan de buitenmuur, de bijgeleverde roosters kunnen worden ingeklapt en dan van binnenuit worden aangebracht op de buitenmuur).
  donderdag 18 maart 2021 @ 19:16:21 #283
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198575239
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 19:03 schreef NedKelly het volgende:
Is het te doen om kunststof zelf te verven of kun je dat beter uitbesteden aan een spuiterij o.i.d.?
Voor een monoblock airco krijg ik 2 roosters op de buitenmuur. Deze zijn standaard wit kunststof. Vanuit de VvE is er een verplichting voor een bepaalde RAL kleur. Maar hoe pak ik dit aan?

(ander type rooster in ander materiaal is geen optie, omdat er dan een hoogwerker nodig is om ze te monteren aan de buitenmuur, de bijgeleverde roosters kunnen worden ingeklapt en dan van binnenuit worden aangebracht op de buitenmuur).
Kan prima, eerst primer erop en dan bijv. met een bus Motip in de juiste kleur spuiten.
pi_198575471
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 19:16 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Kan prima, eerst primer erop en dan bijv. met een bus Motip in de juiste kleur spuiten.
Ah top! Dank voor de tip. Ik heb alleen ervaring met muurtjes en deuren en nooit kunststof gedaan of een spuitbus verf gehanteerd. Dus ik dacht te moeilijk :D
Ik slinger Google aan.
  donderdag 18 maart 2021 @ 20:58:47 #285
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198577524
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 19:28 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ah top! Dank voor de tip. Ik heb alleen ervaring met muurtjes en deuren en nooit kunststof gedaan of een spuitbus verf gehanteerd. Dus ik dacht te moeilijk :D
Ik slinger Google aan.
Maar vergeet niet de primer (heb je ook van motip). Anders bladdert de lak er zo vanaf.
pi_198578057
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 20:58 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Maar vergeet niet de primer (heb je ook van motip). Anders bladdert de lak er zo vanaf.
Je hebt ook plastic/kunststof primer. Beter geschikt denk ik.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  donderdag 18 maart 2021 @ 21:36:13 #287
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198578331
quote:
0s.gif Op donderdag 18 maart 2021 21:25 schreef Miniem het volgende:

[..]

Je hebt ook plastic/kunststof primer. Beter geschikt denk ik.
Die bedoel ik ook :P
https://www.bullstore.nl/(...)lastic-primer-400-ml
pi_198582704
quote:
Dank. Kun je deze webshop ook aanbevelen of was het een willekeurige link?
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 19 maart 2021 @ 10:11:31 #289
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_198583873
Goedemorgen,

Wij willen ook zoiets in onze nieuwe keuken. Maar natuurlijk zonder zichtbare leidingen. Maak je gewoon achter de planken een aansluiting voor stroom of, hoe doe je dat? Wat moet je hiervoor aanleggen voordat je de plank verlicht kan hangen?

  vrijdag 19 maart 2021 @ 10:40:46 #290
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198584198
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:27 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Dank. Kun je deze webshop ook aanbevelen of was het een willekeurige link?
Was een willekeurige link. Ik kocht het long time ago bij de lokale automaterialen boer.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 10:42:56 #291
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198584229
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 10:11 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Goedemorgen,

Wij willen ook zoiets in onze nieuwe keuken. Maar natuurlijk zonder zichtbare leidingen. Maak je gewoon achter de planken een aansluiting voor stroom of, hoe doe je dat? Wat moet je hiervoor aanleggen voordat je de plank verlicht kan hangen?

[ afbeelding ]
Je laat inderdaad bedrading gewoon uit de muur komen. Wat er nodig is voor specifiek die planken, kunnen ze denk ik het beste bij die webshop vertellen. Ik weet namelijk niet hoe hun beugelsysteem eruit ziet, en dan weet je ook niet waar tov. De plank je de elektra uit de muur moet laten komen.
pi_198595879
Hoe vast is vast, of hoe vast moet iets zitten om gasdicht te zijn?

Ik heb een nieuw fornuis, maar de nieuwe heeft aan de achterkant wat minder ruimte dan de oude, daardoor zit de gaskraan nu op op een plek waardoor ik het fornuis niet tegen de muur kan schuiven. Zie foto onder.

Voor ik een loodgieter bel om die leiding 5 cm te verleggen. Is het mogelijk en veilig om de gaskraan nog een kwartslag verder die muurplaat in te draaien? Dan komt de uitgang van de kraam horizontaal en is er ruimte genoeg. Of als alternatief de kraan uit de muurplaat te draaien en dan driekwart slag minder ver erin te schroeven met nieuwe teflon tape?


https://pbs.twimg.com/med(...)rmat=jpg&name=medium
  vrijdag 19 maart 2021 @ 23:02:53 #293
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_198596542
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 22:16 schreef Fixers het volgende:
Hoe vast is vast, of hoe vast moet iets zitten om gasdicht te zijn?

Ik heb een nieuw fornuis, maar de nieuwe heeft aan de achterkant wat minder ruimte dan de oude, daardoor zit de gaskraan nu op op een plek waardoor ik het fornuis niet tegen de muur kan schuiven. Zie foto onder.

Voor ik een loodgieter bel om die leiding 5 cm te verleggen. Is het mogelijk en veilig om de gaskraan nog een kwartslag verder die muurplaat in te draaien? Dan komt de uitgang van de kraam horizontaal en is er ruimte genoeg. Of als alternatief de kraan uit de muurplaat te draaien en dan driekwart slag minder ver erin te schroeven met nieuwe teflon tape?


https://pbs.twimg.com/med(...)rmat=jpg&name=medium
Gasdraad is conisch, dus verder aandraaien is dichter
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_198599325
Vrienden van me wonen in een huurhuis en gaan verhuizen. Nu hebben hun katten op 1 plek een hoop schade gemaakt aan het behang door er aan te krabben. Het lijkt op renovlies en het is wit, maar ik ben geen behangexpert. Ze willen natuurlijk niet gaan behangen, kan je dat licht schuren en dan wit verven? Het is de hal, geen zonplek. Of wat is de beste manier om het acceptabel achte te laten?

Tis een plek van 50cm bij 50cm
  zaterdag 20 maart 2021 @ 10:38:09 #295
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198600340
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 08:52 schreef BEFEM het volgende:
Of wat is de beste manier om het acceptabel achte te laten?
Mag het behang überhaupt blijven zitten?

Hebben we het hier over sociale huur? Dan is waarschijnlijk een dikke laag witte latex op de muur genoeg.

Is het vrije sector in het lagere segment dan zal diezelfde pot latex ook nog wel voldoende zijn. In het hogere segment is de kans groot dat de verhuurder een enigszins strakke muur terug verwacht.
So we just called him Fred
pi_198604647
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 10:38 schreef Fred het volgende:

[..]

Mag het behang überhaupt blijven zitten?

Hebben we het hier over sociale huur? Dan is waarschijnlijk een dikke laag witte latex op de muur genoeg.

Is het vrije sector in het lagere segment dan zal diezelfde pot latex ook nog wel voldoende zijn. In het hogere segment is de kans groot dat de verhuurder een enigszins strakke muur terug verwacht.
Vrije sector van rond de 1000 euro. Behang zat er al, tevens gaatjes in de muren (en tegels in de badkamer) die opgevuld zijn. De nieuwe huurders willen alles eruit hebben, geen idee of die iets met het behang gaan doen of niet, kunnen ze ook niet navragen.

Tis dus ff goed nadenken hoeveel moeite ze er in willen steken
pi_198604834
Een aantal nokvorsten op het zadeldak van mijn schuurtje zijn gescheurd. Nu wil ik ze vervangen.
• Kan ik gewoon op een pannendak klimmen zonder alle dakpannen te slopen?
• Ik heb nog 1 reserve nokvorst gevonden. De producent bestaat kennelijk niet meer. Kan ik de andere kapotte nokvorsten met bitumenkit repareren?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 20 maart 2021 @ 16:10:46 #298
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198604933
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 15:53 schreef BEFEM het volgende:
Vrije sector van rond de 1000 euro. Behang zat er al, tevens gaatjes in de muren (en tegels in de badkamer) die opgevuld zijn. De nieuwe huurders willen alles eruit hebben, geen idee of die iets met het behang gaan doen of niet, kunnen ze ook niet navragen.
Ze kunnen ook eerst de eindinspectie afwachten en als de verhuurder er dan niks over zegt lekker zo laten.
So we just called him Fred
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 16:51:28 #299
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198605704
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:05 schreef stavromulabeta het volgende:
• Kan ik gewoon op een pannendak klimmen zonder alle dakpannen te slopen?
Ik zou ze wel voorzichtig onder elkaar bijvoorbeeld om en om schuiven en dan op het fysieke dak met de panlatten mee omhoog klimmen. Wij hebben al eens pannen gesloopt door er zo op te gaan staan.
En dan wordt je probleem alleen maar groter...

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:05 schreef stavromulabeta het volgende:
• Ik heb nog 1 reserve nokvorst gevonden. De producent bestaat kennelijk niet meer. Kan ik de andere kapotte nokvorsten met bitumenkit repareren?
Er zijn een heleboel bedrijven die pannen van allerlei merken hebben, er is vast wel een sloopbedrijf te vinden in Nederland die ergens jouw soort en merk in jouw kleur heeft liggen. Hier in het oosten van het land heb je bijvoorbeeld https://www.gort-de-pannenboer.nl/

Nokvorsten liggen ook vast in een soort cement.. ben bang dat repareren met bitumen kit niet wat word.
  Moderator zaterdag 20 maart 2021 @ 16:52:07 #300
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198605715
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:10 schreef Fred het volgende:

[..]

Ze kunnen ook eerst de eindinspectie afwachten en als de verhuurder er dan niks over zegt lekker zo laten.
Zou ik ook doen; eerst maar eens afwachten wat men zegt voordat je een muur gaat staan opknappen die straks toch bij de nieuwe huurders totaal anders moet worden.
pi_198606327
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 maart 2021 16:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zou ik ook doen; eerst maar eens afwachten wat men zegt voordat je een muur gaat staan opknappen die straks toch bij de nieuwe huurders totaal anders moet worden.
Maar dan nog toont een likje latex erover een stuk beter dan zwarte kattenpootjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')