abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204408012
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 20:55 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Rutte is al eerder op zijn vingers getikt, maar gaat gewoon door :(

VVD-leider Mark Rutte heeft als staatssecretaris van Sociale Zaken gemeenten aangezet tot rassendiscriminatie. Dit oordeel heeft de rechtbank van Haarlem geveld over een oproep van Rutte.

https://www.nu.nl/algemee(...)t-discriminatie.html

Het is een stuk stront wat zijn weerga niet kent :(
Ik werkte destijds bij Sociale Zaken in een drietal gemeenten en deed daar onder andere fraudeonderzoeken. We hebben daar hartelijk gelachen om de oproep van Rutte, omdat iedereen al 4 jaar wist dat als je echt wilde scoren in je fraudeaanpak, dat je je dan moest richten op Somaliërs, Marokkanen en mensen die geschoold waren in typische zwartwerk vakken. Schilders, timmerlieden, stucadoors, kappers, metselaars.

Kun je boos over worden, kun je racisme, discriminatie of ongeoorloofde selectie noemen. Punt is dat het op data gebaseerde risicoprofielen waren en daar is niets mis mee.

Als je tenminste wel besluiten neemt op basis van bewijs en daar gaat het in de cultuur bij dit soort instellingen nogal eens mis. Dat ligt niet aan de risicoprofielen, maar aan de totaalidioten die er niet mee kunnen werken of ze misbruiken om hun racistische lusten te botvieren.
pi_204408019
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wie zullen we nu eens op het matje roepen?
Heeft dat überhaupt nog zin? Ze mogen toch alles flikken van VVD, D66, CDA en CU. Tenzij er van die partijen een paar kamerleden hun geweten laten spreken zijn we hier gewoon nog zo’n 3 jaar mee opgescheept.
pi_204408032
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]
In dat risicoprofiel staat geen letter over miljardairs en multinationals, de echte oplichters op grote schaal. Dan is je risicoprofiel in alles het probleem.
Dat is flauwekul. Dat is iets wat je ook moet aanpakken, maar dat ligt op een totaal andere plek. Het is niet dat mensen met een kleine beurs wel mogen jatten omdat die anderen dat ook 'mogen'.

Dat die balans qua handhaving anders moet ben ik met je eens.
  maandag 11 april 2022 @ 21:54:38 #79
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204408038
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Heeft dat überhaupt nog zin? Ze mogen toch alles flikken van VVD, D66, CDA en CU. Tenzij er van die partijen een paar kamerleden hun geweten laten spreken zijn we hier gewoon nog zo’n 3 jaar mee opgescheept.
Precies, daarom. Hoog tijd voor een nieuw toneelstukje :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204408094
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:44 schreef BasEnAad het volgende:
Punt is nu toch ook dat de belastingdienst en het ministerie dit al anderhalf jaar weten en er dus weer zaken achtergehouden zijn, terwijl de Tweede Kamer en de media er direct naar gevraagd hebben.
Je zou bijna denken dat het bewust beleid is. Een doctrine zo gezegd.
zie email 27 oktober
  maandag 11 april 2022 @ 21:59:21 #81
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_204408097
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:54 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dat is flauwekul. Dat is iets wat je ook moet aanpakken, maar dat ligt op een totaal andere plek. Het is niet dat mensen met een kleine beurs wel mogen jatten omdat die anderen dat ook 'mogen'.

Dat die balans qua handhaving anders moet ben ik met je eens.
De mensen in het risicoprofiel zijn massaal, met duizenden tegelijk, vals beschuldigd. Dus onschuldig, hebben het niet gedaan.

En ondertussen gaan de échte oplichters met een vloedgolf aan miljarden door de mazen van het systeem. Dan is je risicoprofiel kapot.
Dit, dus.
pi_204408115
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]
De mensen in het risicoprofiel zijn massaal, met duizenden tegelijk, vals beschuldigd. Dus onschuldig, hebben het niet gedaan.

En ondertussen gaan de échte oplichters met een vloedgolf aan miljarden door de mazen van het systeem. Dan is je risicoprofiel kapot.
Nee, je risicoprofiel is niet kapot. Het wordt verkeerd toegepast. En verder vergelijk je appels met peren, want de oplichters waar je op doelt worden door een totaal andere afdeling of zelfs instantie genegeerd.

Dat is echt een ander probleem.
pi_204408139
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:52 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ik werkte destijds bij Sociale Zaken in een drietal gemeenten en deed daar onder andere fraudeonderzoeken. We hebben daar hartelijk gelachen om de oproep van Rutte, omdat iedereen al 4 jaar wist dat als je echt wilde scoren in je fraudeaanpak, dat je je dan moest richten op Somaliërs, Marokkanen en mensen die geschoold waren in typische zwartwerk vakken. Schilders, timmerlieden, stucadoors, kappers, metselaars.

Kun je boos over worden, kun je racisme, discriminatie of ongeoorloofde selectie noemen. Punt is dat het op data gebaseerde risicoprofielen waren en daar is niets mis mee.

Als je tenminste wel besluiten neemt op basis van bewijs en daar gaat het in de cultuur bij dit soort instellingen nogal eens mis. Dat ligt niet aan de risicoprofielen, maar aan de totaalidioten die er niet mee kunnen werken of ze misbruiken om hun racistische lusten te botvieren.
Het is nog veel simpeler. We hebben met mekaar afgesproken dat we geen risicoprofielen maken op basis van etniciteit. Dat vinden we discriminatie.

Als je dat anders wil kan dat, maar dan moet je eerst de wet en regelgeving aanpassen.
zie email 27 oktober
  maandag 11 april 2022 @ 22:04:37 #84
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204408155
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je zou bijna denken dat het bewust beleid is. Een doctrine zo gezegd.
Er groeit een hele generatie op die denkt dat dit de normale gang van zaken is.
  maandag 11 april 2022 @ 22:05:53 #85
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_204408169
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Nee, je risicoprofiel is niet kapot. Het wordt verkeerd toegepast. En verder vergelijk je appels met peren, want de oplichters waar je op doelt worden door een totaal andere afdeling of zelfs instantie genegeerd.

Dat is echt een ander probleem.
De mensen die “gepakt” zijn voldeden keurig aan het risicoprofiel.
Dit, dus.
pi_204408181
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:05 schreef Buitendam het volgende:

[..]
De mensen die “gepakt” zijn voldeden keurig aan het risicoprofiel.
Ja, als je alleen buitenlanders controleert vind je ook alleen buitenlanders. De groeten.
zie email 27 oktober
pi_204408204
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is nog veel simpeler. We hebben met mekaar afgesproken dat we geen risicoprofielen maken op basis van etniciteit. Dat vinden we discriminatie.

Als je dat anders wil kan dat, maar dan moet je eerst de wet en regelgeving aanpassen.
Sinds wanneer hebben we dat afgesproken en waar?
  maandag 11 april 2022 @ 22:08:29 #88
346939 Janneke141
pi_204408211
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:07 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ergens omstreeks 1848.
  maandag 11 april 2022 @ 22:09:47 #89
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_204408235
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:07 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
:D wat
Dit, dus.
  maandag 11 april 2022 @ 22:10:29 #90
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204408249
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Daar heeft het toe geleid ja. Maar het risicoprofiel an sich is het probleem niet, het probleem zijn slecht opgeleide medewerkers die er niet mee kunnen werken.
Dat is ook niet helemaal waar, het systeem zelf bestond, of bestaat, uit behoorlijk wat dubieuze constructies.
pi_204408265
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:06 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja, als je alleen buitenlanders controleert vind je ook alleen buitenlanders. De groeten.
En stucadoors. Het is een misvatting dat er alleen risicoprofielen bestaan op basis van etniciteit. Tenminste bij sociale zaken werkte dat niet zo. Het was ook nooit alleen etniciteit, altijd in combinatie met meerdere factoren.

Ik zeg overigens niet dat ik achter die werkwijze sta, ik heb alleen wel in de praktijk gezien dat het werkt als je doel is om fraude te constateren. Veel bureaus zoals dat waar ik toen voor werkte kregen betaald per geconstateerd fraudegeval. Veel cowboys in die wereld en ik trok dat al vrij snel niet meer. Maar de data an sich was goed, alleen de manier van werken niet.
pi_204408292
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ergens omstreeks 1848.
Noot geweten dat er iets over risicoprofielen in de grondwet stond.
  maandag 11 april 2022 @ 22:14:09 #93
346939 Janneke141
pi_204408313
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:13 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Noot geweten dat er iets over risicoprofielen in de grondwet stond.
Er staat iets in de grondwet over hoe je die mag samenstellen.
pi_204408396
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Mag je de Nederlandse politie wel eens vertellen dan.
pi_204408452
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mag je de Nederlandse politie wel eens vertellen dan.
https://www.politie.nl/in(...)isch-profileren.html

Dat weten ze prima. Dat er rotte appels tussen zitten is mij ook bekend, maar dat betekent niet dat je het in je systemen zo moet inrichten.
zie email 27 oktober
pi_204408510
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
https://www.politie.nl/in(...)isch-profileren.html

Dat weten ze prima. Dat er rotte appels tussen zitten is mij ook bekend, maar dat betekent niet dat je het in je systemen zo moet inrichten.
Er is een papieren werkelijkheid en de dagelijkse realiteit naar mijn mening. Het heeft nooit gemogen maar ik heb het toen ik nog in Rotterdam woonde zo regelmatig meegemaakt bij bijvoorbeeld controles op metro stations dat het gewoon de standaard was.

Ik en mijn vrouw mogen doorlopen, alle niet-blanke passagiers werden gefouilleerd. Toen ik daar wat over zei werd mij te verstaan gegeven door te lopen. En dat gebeurde daar geregeld, metro station Coolhaven, inderdaad gelegen naast een buurt met drugsproblemen.
pi_204409768
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Wat wil je dan, dat ze Aukje de Vries er uit kieperen?

De mensen die de verantwoordelijkheid hadden tijdens dit drama (Asscher, Wiebes) zijn al weg, ook Snel is al afgetreden. Je kunt niet mensen blijven ontslaan voor fouten uit het verleden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204409782
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 06:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat wil je dan, dat ze Aukje de Vries er uit kieperen?

De mensen die de verantwoordelijkheid hadden tijdens dit drama (Asscher, Wiebes) zijn al weg, ook Snel is al afgetreden. Je kunt niet mensen blijven ontslaan voor fouten uit het verleden.
Deze regering zit er ook al weer bijna 4 maand. Je kan ze niet de hand boven het hoofd blijven houden voor passief niets of veel te weinig doen in een hemeltergend schandaal. O wacht, dat kan wel en dat doen VVD, D66, CDA en CU dan ook en zullen ze blijven doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 06:56:38 ]
pi_204409814
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 06:56 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Deze regering zit er ook al weer bijna 4 maand. Je kan ze niet de hand boven het hoofd blijven houden voor passief niets of veel te weinig doen in een hemeltergend schandaal. O wacht, dat kan wel en dat doen VVD, D66, CDA en CU dan ook en zullen ze blijven doen.
Ze zit er net een paar weken, inderdaad. En dat de toeslagenaffaire niet in weken op te lossen is toch inmiddels wel duidelijk?

Wees blij dat het vorige kabinet niet naar Omtzigt heeft geluisterd en wel eerst 30.000 euro heeft uitgekeerd (wat Omtzigt geldverspilling noemde), het grootste deel van de slachtoffers is daardoor nu gecompenseerd. De rest moet zo snel mogelijk, maar als daar 3 staatssecretarissen tegenaan lopen dat het niet sneller kan, kun je gewoon toegeven dat het niet sneller kan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204409832
Ze zit er sinds 10 januari 2022. Dat is geen paar weken. Dat is 13 weken. Je intentie is duidelijk en dit zal je net zoals de kamerleden van de coalitie vast wel een paar jaar weten te rekken dat er weer ‘verantwoording’ moet worden afgelegd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')