abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197374068
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk nauwelijks anders uitgegeven afgelopen jaar, wat minder buiten de deur uitgegeven maar dat vertaalde zich dan naar extra luxe binnenshuis eigenlijk. Meer afgehaald en laten bezorgen, meer online geshopped. Het enige relatief grote verschil was dat we geen echte vakantie hebben gehad.
Anders dan dat ik wat meer aan boodschappen uitgeef zou ik niet weten waar ik mijn geld moet uitgeven (ja luxeprobleem).
De eindejaarsbonus is onaangetast omdat ik toch nergens heen kan. De kleine moet een nieuw bed maar ik kan geen beddenwinkel in.

Als auto liefhebber kijk ik daar ook weleens naar, maar in totaal maar 9000 km gereden dit jaar ipv 35000 waarvan nog 5500 nota bene op vakantie was.
pi_197374071
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:22 schreef chratnox het volgende:

[..]

Omdat als de steunmaatregelen aflopen je pas echt weet hoe groot de problemen zijn. Er worden in meerdere sectoren aangegeven dat de huidige steun bij lange na onvoldoende is, dus je kunt er donder op tegen zeggen dat er nog een hoop bedrijven om gaan vallen. Dat gaat werkloosheid tot gevolg hebben.

Wellicht kortdurend, maar als we daadwerkelijk een recessie in gaan wordt dat wel langer.

Het lijkt mij dat je een domino effect kunt krijgen.

Horeca-ondernemer kan huur niet meer betalen, wordt opgeschort door Belastingdienst, bank en pandeigenaar. Horeca-ondernemer gaat op de fles, Belastingdienst krijgt nog zoveel mogelijk geld (die staan vooraan), bank en pandeigenaar niet. Bank moet afschrijven en gaat verliezen maken, dus raakt in de problemen. Pandeigenaar krijgt geld niet dus raakt in de problemen. Etc..
Als er een recessie volgt wel ja, maar de economie toont zich extreem veerkrachtig dus er is (vooralsnog) geen aanleiding om dat te stellen. Het is ook grappig dat je nog amper discussie hebt over zaken als stikstof, alsof we allemaal beseffen hoe irrelevant dat eigenlijk is/was. Al is wel er absurd veel geleend is dus een rentestijging kan roet in het eten gaan gooien.
blablablabla
pi_197374077
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:25 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Maar misschien over een x aantal weken wel.
Daar heb je dan nu toch niets aan? Er kan nu gewoon niets. En het is alleen maar goed dat Rutte niet in ging op vragen over wat er eventueel later wel weer kan, want dat is nu niet de realiteit.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:29:13 #104
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197374108
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:28 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Daar heb je dan nu toch niets aan? Er kan nu gewoon niets. En het is alleen maar goed dat Rutte niet in ging op vragen over wat er eventueel later wel weer kan, want dat is nu niet de realiteit.
Nee maar je mag hopen dat ze daar achter de schermen wel over nadenken.
pi_197374118
quote:
16s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:27 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Er is nogmaals geen bewijs voor dat de eerste epidemie in de Europese landen (wat jij nu suggereert) sluimerend is ontstaan, doordat er klaarblijkelijk al veel eerder dan gedacht positieve personen rondliepen. Het is nog altijd het meest aannemelijk dat de grote uitbraak in Noord-Italië is veroorzaakt door reisverkeer met China en een paar superverspreiders. De Italianen hebben het vervolgens door (winter)sportvakanties en door een voetbalwedstrijd in snel tempo verder over Europa verspreid.
Aannemelijk is hetzelfde als bewijs?
pi_197374119
quote:
16s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:24 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Maar beste @:chratnox, hoe verklaar je dan dat Australië op het hoogtepunt van hun 'tweede golf' op bijna 700 dagelijkse besmettingen zat (6 augustus), en het ze uiteindelijk toch gelukt is om naar vrijwel nul te gaan? Bijna alle gevallen die er daar nu nog opduiken de laatste maanden betreffen 'importgevallen', reizigers die direct bij aankomst getest worden en daarna in isolatie gaan. Dit is ze gelukt zonder het hele land op slot te gooien. In de deelstaat waar de epidemie het hardnekkigst was (Victoria) had men wel een lockdown van een paar maanden nodig, totdat het aantal nieuwe besmettingen weer laag genoeg was om alles op te kunnen sporen met BCO.

Waarom zouden Nederland/België/Duitsland/Frankrijk/Denmarken etc. vanaf het aantal van 600 dagelijkse besmettingen niet stapje voor stapje terug kunnen gaan naar de nul? Kun je me dat misschien uitleggen? Bedenk dat veel Europese landen op enig moment ruim onder die 600 gevallen zaten. Want dit is wel de basis van het gedachtegoed van Red Team. Ga je uit van het voorzorgsprincipe dan wil je zo snel mogelijk terug naar een zo laag mogelijk niveau van besmettingen, omdat een kleine opleving (R die even boven de 1 komt) allesbehalve direct leidt tot een nieuwe oncontroleerbare golf. Dat is het principe van containment. Veel ingewikkelder is het gewoon niet. Met SARS en MERS is het de getroffen landen destijds ook goed gelukt om met containment de schade grotendeels te beperken. Daarmee werd ook voorkomen dat deze virusuitbraken uitgroeiden tot een daadwerkelijke pandemie.
Dank voor je reactie :)

Omdat je deelstaten in Australië het beste kunt vergelijken met landen hier als je ze toch wilt vergelijken. Dat houdt in dat je maatregelen niet in isolatie kunt nemen. Toen Duitsland in september strengere maatregelen kreeg overspoelden de stranden hier met Duitsers. Toen België strengere maatregelen kreeg kwamen Belgen massaal hierheen, en andersom.

Hou daarnaast ook rekening met het soort land. Nederland is een exportland, en is de binnenkomende haven voor veel andere Europese landen. Als Nederland in harde lockdown gaat en alle grenzen sluit, heeft Duitsland, Engeland en allerlei andere landen daar direct last van.

Het grootste voordeel van Australië is wellicht niet eens dat het een eiland is, het grootste voordeel is dat ze geen 'buren' hebben om rekening mee te houden. Als zij het land afsluiten hebben ze daar zichzelf mee.

De geo-politieke belangen worden echt schromelijk onderschat. Je kunt niet zomaar een land sluiten zonder andere landen daar ook hard mee te raken in het geval van een land als Nederland.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:30:20 #107
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197374149
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:20 schreef Elan het volgende:

[..]

Werkeloosheid was daarvoor ook al historisch laag, waarom zouden mensen niet gewoon hun oude werkzaamheden kunnen direct weer kunnen gaan oppakken? Het is niet dat er structurele problemen waren op de arbeidsmarkt, het is puur die kut Corona die roet in het eten gooide.
We waren al richting een recessie aan het gaan.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_197374162
quote:

[..]

Nee maar er was vorige persco nog aangegeven dat de testevenementen doorgang zouden gaan.
Nu zitten we op de helft van de besmettingen en nu worden ze in eens op lange baan geschoven.

Kan mij zo voorstellen dat de sector hier niet bepaald gelukkig van wordt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197374174
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:29 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Nee maar je mag hopen dat ze daar achter de schermen wel over nadenken.
Dat lijkt me evident. Het is een grote misvatting dat wij alles maar moeten weten waar ze mee bezig zijn.
In Southern Sun
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:31:30 #110
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197374185
quote:

[..]

Dat heet perspectief en een plan maken wat kan als de cijfers het toelaten (met een volgorde hoe je wil heropenen, in welke volgorde) helpt mensen het volhouden. Nu ben ik geneigd om mijn kont tegen de krib te gooien omdat het allemaal zo uitzichtloos is.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:31:48 #111
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197374197
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:31 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Dat lijkt me evident. Het is een grote misvatting dat wij alles maar moeten weten waar ze mee bezig zijn.
Dat hoef ik ook niet te weten.

Maar als er breeduit gespeculeerd mag worden over steeds zwaardere regels (avondklok, reisverkeer beperken) dan mag er toch ook wel gespeculeerd worden over minder zware regels/versoepelingen?
pi_197374201
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:27 schreef Elan het volgende:

[..]

Als er een recessie volgt wel ja, maar de economie toont zich extreem veerkrachtig dus er is (vooralsnog) geen aanleiding om dat te stellen. Het is ook grappig dat je nog amper discussie hebt over zaken als stikstof, alsof we allemaal beseffen hoe irrelevant dat eigenlijk is/was. Al is wel er absurd veel geleend is dus een rentestijging kan roet in het eten gaan gooien.
Van vandaag: https://www.nu.nl/economi(...)mie-in-recessie.html

quote:
Als het kabinet de huidige lockdownmaatregelen verlengt, zorgt dit ervoor dat de Nederlandse economie in een recessie komt. Die verwachting spreken diverse economen uit tegen NU.nl, in de aanloop naar de persconferentie van het kabinet die dinsdagavond plaatsvindt. "We gaan terug naar het niveau van het voorjaar van 2020, ten tijde van de eerste golf", aldus macro-econoom Marcel Klok van ING. "Maar een snel herstel blijft mogelijk."
Theoretisch is een snel herstel mogelijk, maar dat lijkt me lastiger worden naarmate het langer duurt.
pi_197374219
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:31 schreef popje het volgende:

[..]

Dat heet perspectief en een plan maken wat kan als de cijfers het toelaten (met een volgorde hoe je wil heropenen, in welke volgorde) helpt mensen het volhouden. Nu ben ik geneigd om mijn kont tegen de krib te gooien omdat het allemaal zo uitzichtloos is.
Dat werd uitgebreid besproken tijdens de vragenronde na de persconferentie.
In Southern Sun
pi_197374220
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Wat een onzin.
blablablabla
pi_197374230
quote:
11s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:25 schreef nattermann het volgende:

[..]

Naief om te denken dat zulke evenementen eind juli kunnen plaatsvinden.
Wellicht, maar waar moeten we dan die stip op de horizon zetten?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197374232
- Ja doei, enkeltje BNW -

[ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2021 22:34:13 ]
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_197374251
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:31 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dat hoef ik ook niet te weten.

Maar als er breeduit gespeculeerd mag worden over steeds zwaardere regels (avondklok, reisverkeer beperken) dan mag er toch ook wel gespeculeerd worden over minder zware regels/versoepelingen?
Dat werd er niet. Rutte benadrukte meermaals dat hij alleen de avondklok wilde benoemen en verder niet in wilde gaan op overige al dan niet zwaardere regels of versoepelingen.
In Southern Sun
pi_197374268
quote:
16s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:15 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Kan best dat er 1 of 2 individuele patiënten waren in die maand. Kan ook best dat dat in Frankrijk ook zo was. Maar 1-2 patiënten betekenen niet direct exponentiële verspreiding, daar is meer voor nodig.

Het zegt genoeg dat de zorg in Italië pas begin maart overspoeld werd. Naar alle waarschijnlijk is het grootste deel van de actieve clusters toch gewoon via China geïmporteerd.

De uitbraak in Italië is helaas wel de directe aanleiding geweest van de eerste golf in de meeste andere Europese landen.
twitter

twitter

Nadeel is dat onderzoek je weer is tegen spreekt.
pi_197374271
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Nee, Nederland was dat niet, de VS wel.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:34:57 #120
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197374274
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:35:27 #121
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197374291
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:33 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Wellicht, maar waar moeten we dan die stip op de horizon zetten?
Probleem van die grootschalige evenementen is de organisatie en voorbereiding die lang in beslag neemt. Ga je gewoon niet meer redden zelfs niet al zou op het moment zelf (juli/augustus) 70 procent van Nederland al gevaccineerd zijn.

Qua kleinschalige/lokale evenementen lijkt me komende zomer toch wel het nodige mogelijk. Al zit je ook daar met voorbereidingstijd en financiële garanties.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:35:33 #122
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197374297
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:33 schreef DeVerzamelaar het volgende:
- Ja doei, enkeltje BNW -
Hugo als leenheer
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197374308
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:34 schreef ipa84 het volgende:

[..]

[ twitter ]
[ twitter ]
Nadeel is dat onderzoek je weer is tegen spreekt.
Ze moesten ook nog onderzoeken wat die Britse variant gaat doen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_197374312
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:08 schreef Elan het volgende:

[..]

De meeste mensen hebben als een malle lopen sparen en we kijken allemaal uit naar het moment dat het weer kan dus ja daar ligt wel een inhaalslag.

Na de vorige grote pandemie, de Spaanse griep, volgden de roaring twenties een tijd die bekend stond vanwege luxe, uitbundigheid en overdaad. Zoiets kun je nu ook verwachten.
De voorspoed van de vorige jaren 20 (met name in de USA) kwam niet alleen daaruit voort, maar ook uit een zekere wereldoorlog waardoor onder meer geopolitieke houdingen opgeschud werden, technologische mogelijkheden (opkomst en betaalbaarheid van de radio en auto, wederom: met name in de USA) maatschappelijke veranderingen waarin mensen meer vrijheid begonnen te genieten, en economisch was er sprake van een bubble zoals uiteindelijk in 1929 bleek.

De situatie is niet een op een vergelijkbaar.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:36:11 #125
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_197374314
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, Nederland was dat niet, de VS wel.
Duitsland ook en dan volgen wij ook gewoon.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')