In maart hadden we 80% positief, misschien wel hoger. Testbeleid speelt een grote rol in het percentage dat positief getest wordt.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:33 schreef Za het volgende:
[..]
Indien er nu 410.000 getest waren zou je vandaag hooguit op 6900 uitkomen, toch prettiger dan 12.000.
Wat is daar niet positief aan?
Voor wat betreft het percentage, dat zegt helemaal niets, Aruba had lange tijd een percentage van 40% positief, zelfs 70% en ging daarna gewoon rap omlaag tot nihil.
Dan begrijp ik nu eindelijk waarom al die mensen hier continu vingertjes en berispingen zien.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:28 schreef Evenstar het volgende:
Als RIVM nu verbaasd is dat het minder effect heeft dan zij hadden verwacht lees ik dat eigenlijk als "men heeft zich niet goed genoeg aan de maatregelen gehouden".
De meeste mensen die samen aan de kerstdish zaten behoren sowieso tot elkaars directe sociale kring, en die zouden elkaar sowieso al besmet hebben, dus nee.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:20 schreef summer2bird het volgende:
Ik ben bang dat de echte klap nog moet komen qua kerstcijfers.
Natuurlijk is elke besmette persoon minder beter, enkel mooi.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:33 schreef Za het volgende:
[..]
Indien er nu 410.000 getest waren zou je vandaag hooguit op 6900 uitkomen, toch prettiger dan 12.000.
Wat is daar niet positief aan?
Voor wat betreft het percentage, dat zegt helemaal niets, Aruba had lange tijd een percentage van 40% positief, zelfs 70% en ging daarna gewoon rap omlaag tot nihil.
Zolang die percentages niet met tientallen af- of toenemen is het een waardeloze indicator.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:34 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Je moet het percentage vergelijken met de percentages voor kerst en dan zie ik nog weinig verbetering.
In maart werden alleen mensen met een dubbele longontsteking met recent bezoek China getest. Maar zelfs toen heb ik geen percentage van 80% gezien.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:35 schreef chratnox het volgende:
In maart hadden we 80% positief, misschien wel hoger.
Daar valt ook wel wat op af te dingen. Het patroon was altijd dat gedurende de werkweek meer mensen zich lieten testen, maar dat er in het weekend met een veel lager aantal tests, het percentage positieve tests een stuk hoger lag - mensen gaan dan vaker als ze een echt goede kans hebben om positief te testen.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:29 schreef DustPuppy het volgende:
Als het percentage besmettingen gestegen is, is dat bijzonder slecht nieuws. Zeker nu we ook steeds vaker kinderen testen (wat we voorheen niet deden).
Nee hoor, dat is geen uitgemaakte zaak,quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:35 schreef Za het volgende:
[..]
De meeste mensen die samen aan de kerstdish zaten behoren sowieso tot elkaars directe sociale kring, en die zouden elkaar sowieso al besmet hebben, dus nee.
Hmm heb je misschien wel een punt, puur de mensen die echt denken besmet te zijn, dat ze zich laten testen, wantja, wat je zegt, geen werk of iets.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:36 schreef VoMy het volgende:
[..]
Daar valt ook wel wat op af te dingen. Het patroon was altijd dat gedurende de werkweek meer mensen zich lieten testen, maar dat er in het weekend met een veel lager aantal tests, het percentage positieve tests een stuk hoger lag - mensen gaan dan vaker als ze een echt goede kans hebben om positief te testen.
Nu hebben we een week achter de rug waarin weinig mensen gingen werken, namelijk de dagen tussen kerstmis en nieuwjaar. Een half soort weekendweek, waarbij oudjaarsdag en nieuwjaarsdag voor velen ook als een extra weekend voelt. Vanuit dat oogpunt is het niet zo gek dat het percentage positief wellicht wat hoger ligt dan vorige week.
quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:35 schreef chratnox het volgende:
[..]
In maart hadden we 80% positief, misschien wel hoger. Testbeleid speelt een grote rol in het percentage dat positief getest wordt.
Dat kun je je afvragen, of kijken naar daar waar dat ook het geval was, zelfs 70%.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:36 schreef Cue_ het volgende:
Natuurlijk is elke besmette persoon minder beter, enkel mooi.
Maar ik vind het niet fijn dat het % ook omhoog gaat. Omdat het ook lastig is te achterhalen waardoor het komt.
Zijn er meer besmette mensen ,of laten enkel nog echt besmette mensen zich testen.. etc etc.
Nu Duitsland het verlengt heeft zal hij wel moeten. Tenzij hij wil dat grenssteden overlopen worden met Duitse toeristen.quote:
vanaf 1 mei alles weer open zo te zienquote:
Oftewel morgen gewoon weer een spoed persmoment.quote:
Het was in elk geval heel hoog, nagenoeg iedereen die getest werd werd getest om het zeker te weten, maar veel twijfel was er toen niet over.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:36 schreef Za het volgende:
[..]
In maart werden alleen mensen met een dubbele longontsteking met recent bezoek China getest. Maar zelfs toen heb ik geen percentage van 80% gezien.
Nou ja, zo bedoel ik het niet.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:35 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dan begrijp ik nu eindelijk waarom al die mensen hier continu vingertjes en berispingen zien.
Geen idee eigenlijk. Het kon altijd al, dus dat zal niet veranderd zijn.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:40 schreef chratnox het volgende:
Die regel dat kinderen onder 12 nu ook getest kunnen worden is toch al in gegaan? Is het aantal tests in die leeftijdsgroep erg gestegen?
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat geen maatregelen nemen 30.000 levensjaren in totaal zou hebben gekost? Dat lijkt me namelijk een bizar lage schatting.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:38 schreef JosMert het volgende:
100 miljard extra staatsschuld voor een ziekte waar in 2020 ongeveer 30 duizend levenjaren aan verloren zijn gegaan.
In 2019 was het zorgbudget voor ALLE andere ziekten 100 miljard. Aan deze ziekten gaan elk jaar 1.7 miljoen levensjaren verloren.
Wie dit nog proportioneel vindt mag mij uitleggen hoe dan. We nemen al het gemiste onderwijs, private schade, gemiste levensvreugde etc namelijk nog niet eens mee in deze vergelijking. En het op zich ook wel relavante feitje dat het effect van lockdowns nergens gekwantificeerd wordt.
Kun je, kortom, niet zeggen dat de cijfers van vorige week en deze week teveel onzekerheden hebben? Dat volgende week dinsdag na weer een gewone werkweek + weekend en zonder mogelijke invloeden van kerst op allerlei manieren, een beter beeld geven van waar we werkelijk staan?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:36 schreef VoMy het volgende:
[..]
Daar valt ook wel wat op af te dingen. Het patroon was altijd dat gedurende de werkweek meer mensen zich lieten testen, maar dat er in het weekend met een veel lager aantal tests, het percentage positieve tests een stuk hoger lag - mensen gaan dan vaker als ze een echt goede kans hebben om positief te testen.
Nu hebben we een week achter de rug waarin weinig mensen gingen werken, namelijk de dagen tussen kerstmis en nieuwjaar. Een half soort weekendweek, waarbij oudjaarsdag en nieuwjaarsdag voor velen ook als een extra weekend voelt. Vanuit dat oogpunt is het niet zo gek dat het percentage positief wellicht wat hoger ligt dan vorige week.
Elke persconferentie en interview met RIVM geeft je dat antwoord toch al? In december gaf van Dissel zelfs de schuld aan het opleidingsniveau van zorgverleners, wedden dat het de schuld van de bevolking is?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:41 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Nou ja, zo bedoel ik het niet.
Als ze een bepaald effect verwachten en die komt er niet dan zijn of de modellen fout of de maatregelen worden niet goed genoeg nageleefd. Dat is toch niet zo gek om te denken?
Je slaat alleen even voor het gemak over dat COVID-19 voor heel veel doden kan zorgen als je geen enkele maatregel meer neemt en alles weer open gooit.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:38 schreef JosMert het volgende:
100 miljard extra staatsschuld voor een ziekte waar in 2020 ongeveer 30 duizend levenjaren aan verloren zijn gegaan.
In 2019 was het zorgbudget voor ALLE andere ziekten 100 miljard. Aan deze ziekten gaan elk jaar 1.7 miljoen levensjaren verloren.
Wie dit nog proportioneel vindt mag mij uitleggen hoe dan. We nemen al het gemiste onderwijs, private schade, gemiste levensvreugde etc namelijk nog niet eens mee in deze vergelijking. En het op zich ook wel relavante feitje dat het effect van lockdowns nergens gekwantificeerd wordt.
Ik hoop dat ze hun wensenlijstje, waarvan ik heel goed begrijp dat ze hem hebben, niet in de weg gaan laten staan bij realistisch kijken wat er wel en niet kan. Dat is immers stap 1.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:41 schreef Noek het volgende:
Scholen hebben hoogste prioriteit.
Mooi, kan de rest kapot.
Die zullen er zijn, maar in de regel zit men met de eerste sociale contacten met kerst, net zoals men in de regel met de kinderen sinterklaas viert.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:37 schreef miss_sly het volgende:
Nee hoor, dat is geen uitgemaakte zaak,
Er waren ook heel veel mensen die bijvoorbeeld samen kerst gingen vieren "omdat ze elkaar al zoooo lang niet hadden gezien" en ze dat met kerst dan toch wilden doen. Idem voor O&N.
dikkeduim.jpgquote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:42 schreef archito het volgende:
[..]
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat geen maatregelen nemen 30.000 levensjaren in totaal zou hebben gekost? Dat lijkt me namelijk een bizar lage schatting.
Zelfs inclusief maatregelen heeft corona al meer dan 30.000 levensjaren gekost.
Onze jeugd, de toekomst, heeft de hoogste prioriteit.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:41 schreef Noek het volgende:
Mooi, kan de rest kapot.
Ben jij echt zo dom als je hier voor doet komen?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:38 schreef JosMert het volgende:
De schade zou nog vele malen groter zijn in verloren levensjaren en in economische schade als de maatregelen niet waren ingesteld.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:38 schreef JosMert het volgende:
quote:While in previous studies, based on smaller numbers of countries, school closures had been attributed as having little effect on the spread of COVID-19 (refs. 19,20), more recent evidence has been in favour of the importance of this NPI28,29; school closures in the United States have been found to reduce COVID-19 incidence and mortality by about 60% (ref. 28). This result is also in line with a contact-tracing study from South Korea, which identified adolescents aged 10–19 years as more likely to spread the virus than adults and children in household settings30.
Je bedoeld oudere mensen met onderliggende ziektes en obese patienten?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:42 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Je slaat alleen even voor het gemak over dat COVID-19 voor heel veel doden kan zorgen als je geen enkele maatregel meer neemt en alles weer open gooit.
Dat zou inderdaad een soort oorlogssituatie opleveren, waarbij het normale leven door gaat. Maar er continu mensen sneuvelen.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:43 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ben jij echt zo dom als je hier voor doet komen?
Heb je dan echt nog steeds niet door dat zonder maatregelen alle negatieve vele malen groter waren geweest? Uitpuilende ziekenhuizen, duizenden meer doden per week en ga zo maar door.
En denk je echt dat bedrijven prima kunnen door blijven draaien als grote aantallen van hun mensen ziek raken en zelfs overlijden?
Waar rutte geen antwoord op kan geven of niks mee gaat doen....quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:44 schreef luxerobots het volgende:
Van Haga wil een rapport over de schade van de eerste lockdown.
Nou, deze hele crisis zal nog wel een keer langs een parlementaire enquête moeten.
Je ouders, grootouders, leraren, kroegbaas, voorzitter van de voetbalvereniging enzo. Die types.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:46 schreef JosMert het volgende:
[..]
Je bedoeld oudere mensen met onderliggende ziektes en obese patienten?
Maar dan lijkt het vooral 10-19 te zijn volgens die studie in Zuid-Korea, en waarschijnlijk 16+ vooral zoals vaker gezegd?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:45 schreef Tijn het volgende:
Ik zie steeds meer onderzoek waaruit blijkt dat het sluiten van scholen een van de maatregelen is met het grootste effect op het laten dalen van het reproductiegetal.
Zo heeft The Lancet een onderzoek gepubliceerd op 22 oktober waarin ze de effecten van de maatregelen van 131 landen vergeleken. Het sluiten van de scholen is daarin een van de maatregelen met het grootste effect. Vooral ook het heropenen van scholen resulteert in een duidelijke toename van het reproductiegetal.
[ afbeelding ]
Bron: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30785-4/fulltext
Nature heeft een nog groter onderzoek gepubliceerd op 16 november, waarin o.a. concluderen dat het sluiten van scholen een van de effectievere maatregelen is:
[..]
[ afbeelding ]
Bron: https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0
Beide onderzoeken benadrukken ook de nadelen van het sluiten van scholen voor de samenleving, maar het eerder geschetste beeld dat de scholen weinig bijdragen aan de verspreiding van het virus lijkt niet helemaal te kloppen.
Niet alleen scholen. Als scholen open zijn, kunnen papa en mama werken, en kinderen gaan bij elkaar over de vloer, je hebt ook nog de naschoolse opvang of bij opa en oma, er komt een hoop extra bewegingen en verkeer bij, oudere luie kinderen gaan met het openbaar vervoer, tja, gaat wel hard dan.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:45 schreef Tijn het volgende:
Ik zie steeds meer onderzoek waaruit blijkt dat het sluiten van scholen een van de maatregelen is met het grootste effect op het laten dalen van het reproductiegetal.
Zo heeft The Lancet een onderzoek gepubliceerd op 22 oktober waarin ze de effecten van de maatregelen van 131 landen vergeleken. Het sluiten van de scholen is daarin een van de maatregelen met het grootste effect. Vooral ook het heropenen van scholen resulteert in een duidelijke toename van het reproductiegetal.
[ afbeelding ]
Bron: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30785-4/fulltext
Nature heeft een nog groter onderzoek gepubliceerd op 16 november, waarin o.a. concluderen dat het sluiten van scholen een van de effectievere maatregelen is:
[..]
[ afbeelding ]
Bron: https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0
Beide onderzoeken benadrukken ook de nadelen van het sluiten van scholen voor de samenleving, maar het eerder geschetste beeld dat de scholen weinig bijdragen aan de verspreiding van het virus lijkt niet helemaal te kloppen.
Wat is het nut van scholing, als straks het hele land failliet als gevolg van de maatregelen is en mensen nergens meer aan de bak kunnen?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:41 schreef Noek het volgende:
Mooi, kan de rest kapot.
In ieder geval alle examenklassers zitten nu op school.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:47 schreef LTVDK het volgende:
Maar niet alle scholen zijn dicht toch? Althans liep gisteren langs een school voor de 'speciale gevallen' en daar was het schoolplein overvol.
Ja, het alleen openhouden van de basisscholen zou misschien geen gek compromis zijn, denk ik.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:47 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar dan lijkt het vooral 10-19 te zijn volgens die studie in Zuid-Korea, en waarschijnlijk 16+ vooral zoals vaker gezegd?
Dan zou je dus veilig basisscholen kunnen openen.
Teveel onzekerheden, dat zou ik niet zeggen. Het is ook weer niet zo dat er helemaal niets te zeggen valt. Als we bijvoorbeeld puur kijken naar de R, die heeft gedragstechnisch maar 2 voorkomens: R < 1 of R > 1. Vooruit, 3, met R~1 ook nog.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Kun je, kortom, niet zeggen dat de cijfers van vorige week en deze week teveel onzekerheden hebben? Dat volgende week dinsdag na weer een gewone werkweek + weekend en zonder mogelijke invloeden van kerst op allerlei manieren, een beter beeld geven van waar we werkelijk staan?
Een death rate van 0.5% boven de 70+ als je besmet wordt noem ik niet al dit soort typesquote:Op dinsdag 5 januari 2021 15:46 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Je ouders, grootouders, leraren, kroegbaas, voorzitter van de voetbalvereniging enzo. Die types.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |