Onder curatele stellen van Centric lijkt me onderhand onafwendbaar.quote:Op zaterdag 18 december 2021 17:04 schreef Poem_ het volgende:
En dit is één van de grootste bedrijven in Nederland m.b.t. de ICT. Mkay.
Die bedrijven zitten werkelijk o-ve-ral. Centric beheert bijna alle ICT bij Gemeentes. Als Rian dan mailt: “we moeten dit breed uitrollen”, waarom gaan er dan geen alarmbellen rinkelen?quote:Op zaterdag 18 december 2021 18:41 schreef Attitude het volgende:
Hoe kan het dat dit bedrijf nog bestaat? Al die klanten moeten maar overstappen...
Dat is al jaren een héle goeie vraag jaquote:Op zaterdag 18 december 2021 21:08 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Die bedrijven zitten werkelijk o-ve-ral. Centric beheert bijna alle ICT bij Gemeentes. Als Rian dan mailt: “we moeten dit breed uitrollen”, waarom gaan er dan geen alarmbellen rinkelen?
Dat hopen we dan maar. Voor Strukton geldt dat blijkbar nog niet.quote:Aandeelhouder Gerard Sanderink is op 4 januari 2021 op eigen verzoek teruggetreden als bestuurder bij Centric en heeft daarom al enige tijd geen enkele invloed meer op de bedrijfsvoering van Centric. In deze context is het ook belangrijk te benadrukken dat mevrouw Van Rijbroek geen enkele functie binnen Centric heeft of ooit heeft gehad.
Het blijft ook onverminderd fascinerend hoe Sanderink enerzijds dat bedrijf zo groot heeft kunnen maken en anderzijds nu volledig van het padje is.quote:Op zaterdag 18 december 2021 21:08 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Die bedrijven zitten werkelijk o-ve-ral. Centric beheert bijna alle ICT bij Gemeentes. Als Rian dan mailt: “we moeten dit breed uitrollen”, waarom gaan er dan geen alarmbellen rinkelen?
Bron: https://www.tubantia.nl/e(...)an-rijbroek~acce2c6dquote:Deurwaarder legt beslag op computers Sanderinks vriendin Rian van Rijbroek
VEGHEL/ENSCHEDE - Bij Gerard Sanderinks vriendin Rian van Rijbroek is vlak voor kerst door een deurwaarder beslag gelegd op vele terabytes aan computergegevens. Sanderink was daar zo verbolgen over dat hij een medewerker van de deurwaarder thuis opzocht en bedreigde.
Angelique Kunst 09-02-22, 14:34 Laatste update: 16:41
Het is de zoveelste aflevering in een juridisch steekspel tussen multimiljonair Sanderink en zijn ex-vriendin Brigitte van Egten. Vanaf Sanderinks mailaccounts worden al bijna drie jaar zeer ernstige beschuldigingen over Van Egten de wereld ingestuurd. Alles wijst erop dat Sanderinks nieuwe vriendin, Rian van Rijbroek, verantwoordelijk is voor deze smeercampagne. Zij staat bekend als ‘cybercharlatan’, omdat ze ten onrechte claimt veel verstand te hebben van cybersecurity. Ook haar bewering dat ze als superhacker voor buitenlandse geheime diensten heeft gewerkt, blijkt niet waar te zijn.
Lees ook
Angelique Kunst zit diep in ‘dossier Sanderink’: ‘Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger’
Al eerder misdragen
Van Egten liet in december 2020 al beslag leggen op Sanderinks mailaccounts en telefoons, om daarmee juridisch bewijsmateriaal te vergaren voor de rechtszaken. Bij die gelegenheid misdroeg Sanderink zich: hij bedreigde de hulpofficier van justitie en slaagde erin tijdens de beslaglegging zijn telefoonaccount op afstand te laten wissen, waarmee bewijsmateriaal werd vernietigd. Vanwege deze acties was de deurwaarder die naar Van Rijbroek ging, goed voorbereid. Zij nam niet alleen een hulpofficier van justitie mee, maar ook vier ict-deskundigen, een particulier onderzoeker en een slotenmaker. Die laatste omdat bekend is dat Van Rijbroek veel gegevensdragers bewaart in een kluis.
Niet gekleed
De voorbereiding bleek niet voor niets. Toen de deurwaarder op 22 december ‘s morgens om 9 uur aanbelde bij haar woonhuis, deed Van Rijbroek haar uiterste best om de beslaglegging te frustreren. Ze deed na het aanbellen van de deurwaarder niet open. Pas toen werd begonnen met het openbreken van de voordeur meldde ze zich. Ze vertelde dat ze niet gekleed was en corona had, dus dat de deurwaarder niet binnen kon komen. Die mededelingen maakten geen indruk. Uiteindelijk deed Van Rijbroek wel open, maar ze vergrendelde alle tussendeuren in huis en leidde de deurwaarder naar de keuken. Vervolgens belde ze haar advocaat en Gerard Sanderink. Die waren binnen een uur ook ter plaatse.
Kwaadaardige codes
Van Rijbroek werd verplicht haar kluizen te openen en alle beveiligingscodes van haar apparatuur af te geven. De deurwaarder nam onder meer elf usb-sticks, vier externe harde schijven, twee MacBooks, een iPad en een iMac in beslag. De data die daarop stonden werden allemaal gekopieerd: het bleek zo’n enorme hoeveelheid dat de deurwaarder een harde schijf van tien terabyte nodig had. Van Rijbroek waarschuwde de deurwaarder dat haar apparatuur wel eens vol kon staan met kwaadaardige codes zoals ‘malwarekits, scripts, spyware en virussen’, vanwege haar ‘cybergerelateerde werk en onderzoek’.
‘Intimidatie door Sanderink’
Bijna een maand na de beslaglegging stond Gerard Sanderink ineens op de stoep bij de particuliere onderzoeker die de deurwaarder had geassisteerd. Hij wilde binnenkomen en eiste een gesprek over de beslaglegging. Toen dat werd geweigerd, dreigde Sanderink met aangifte bij de politie. De onderzoeker stelde vervolgens dat hij aangifte zou doen tegen Sanderink als hij niet weg ging en deed de deur dicht.
De actie kwam Sanderink op een stevige reprimande van de deurwaarder te staan: „Wij verbieden u rechtstreeks contact op te nemen met de door ons ingeschakelde hulppersonen. Het bezoek aan een privéadres van een hulppersoon is zeer ongepast en wordt door ons aangemerkt als pure provocatie en intimidatie. U heeft zich ten aanzien van mijn persoon ook al meerdere malen laatdunkend en intimiderend uitgelaten en zelfs een hulpofficier van justitie op de beslaglocatie bedreigd. Er komt een moment dat dit gedrag repercussies zal hebben. U bent gewaarschuwd!”, schrijft de deurwaarder aan Sanderink.
Maandenlang traject
De nu in beslag genomen data mogen door Van Egten niet zomaar worden gebruikt. Eerst moet een rechter toestemming geven en moet worden bepaald welke informatie zij wel en niet mag inzien. Het gaat dus nog maanden duren voor duidelijk wordt wat de inhoud is van het inbeslaggenomen materiaal.
Ik ben ook zo benieuwd hoe lang dit door kan blijven gaan. Als je die ex bent van Sanderink dan kan je dit toch ook amper bevatten, ook dat die halve top erbij betrokken is, en dat het nog steeds door blijft gaan.quote:
Maar dit is zo bizar dat niemand het gaat geloven.quote:Op woensdag 9 februari 2022 21:59 schreef Mrmime het volgende:
Hier komt echt nog wel een keer een film of serie over. Ongekend verhaal dit, wat een bizar gek wijf die Rijbroek.
Vooral bizar dat niemand maar dan ook niemand hier iets tegen gedaan heeft. Is er geen OR? Raad van Bestuur? Aandeelhouders? Stakeholders? C-level executives? Kan toch niet dat alleen Sanderink de macht heeft terwijl die bekend staat als een sociaal onhandige kerel die als een halve labiel met iedereen ruzie heeft?quote:Op donderdag 9 december 2021 19:01 schreef Ed1234 het volgende:
Toch, hoe gestoord ze ook is. Het is ergens ook wel weer knap dat ze dit voor elkaar heeft gekregen.
Sanderink bezit 99% van de aandelenquote:Op donderdag 10 februari 2022 01:35 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Vooral bizar dat niemand maar dan ook niemand hier iets tegen gedaan heeft. Is er geen OR? Raad van Bestuur? Aandeelhouders? Stakeholders? C-level executives? Kan toch niet dat alleen Sanderink de macht heeft terwijl die bekend staat als een sociaal onhandige kerel die als een halve labiel met iedereen ruzie heeft?
Lezen hun klanten geen FOK?!?!?!
Angstcultuur...quote:Op donderdag 10 februari 2022 01:35 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Vooral bizar dat niemand maar dan ook niemand hier iets tegen gedaan heeft. Is er geen OR? Raad van Bestuur? Aandeelhouders? Stakeholders? C-level executives? Kan toch niet dat alleen Sanderink de macht heeft terwijl die bekend staat als een sociaal onhandige kerel die als een halve labiel met iedereen ruzie heeft?
Lezen hun klanten geen FOK?!?!?!
Centric is het afvoerputje van het IT, de jongens die ze aannemen zijn meestal dermate labiel dat ze zich alles laten wijsmaken, had er 1 in mijn team en was meer bezig hem op te voeden dan mijn leiding te geven. Uitermate onprofessioneel.quote:Op donderdag 10 februari 2022 09:21 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Angstcultuur...
Ken een handjevol mensen die voor Sanderink werken. Enkelen zijn als de brandweer vertrokken naar een nieuwe werkgever, maar ken er ook twee die daar goed in het zadel zitten, een dik pak geld meenemen iedere maand en een beetje meebewegen met het hoger management. Tja, keuzes...
Ik doel ook op Strukton, niet op Centric.quote:Op donderdag 10 februari 2022 09:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Centric is het afvoerputje van het IT, de jongens die ze aannemen zijn meestal dermate labiel dat ze zich alles laten wijsmaken, had er 1 in mijn team en was meer bezig hem op te voeden dan mijn leiding te geven. Uitermate onprofessioneel.
Ik heb een paar keer een aanbod gehad om daar te komen werken.quote:Op donderdag 10 februari 2022 09:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Centric is het afvoerputje van het IT, de jongens die ze aannemen zijn meestal dermate labiel dat ze zich alles laten wijsmaken, had er 1 in mijn team en was meer bezig hem op te voeden dan mijn leiding te geven. Uitermate onprofessioneel.
Sowieso zou ik nooit voor dit soort grote clubs willen werken, lijkt me echt verschrikkelijkquote:Op donderdag 10 februari 2022 10:13 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik heb een paar keer een aanbod gehad om daar te komen werken.![]()
![]()
Heb vriendelijk gezegd dat zolang de negatieve aandacht daar als een dikke rookwolk omheen blijft hangen, ze mij niet hoeven te benaderen.
Het heeft voor en nadelen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 10:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sowieso zou ik nooit voor dit soort grote clubs willen werken, lijkt me echt verschrikkelijk
Ik denk dat iedereen die iets met IT of iets gelieerds eraan doet weleens een aanbod heeft gehad nowadaysquote:Op donderdag 10 februari 2022 10:13 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik heb een paar keer een aanbod gehad om daar te komen werken.![]()
![]()
Heb vriendelijk gezegd dat zolang de negatieve aandacht daar als een dikke rookwolk omheen blijft hangen, ze mij niet hoeven te benaderen.
Als je een beetje skills hebt kan dat overal wel, had zelfs laatst een aanbod met open salaris en open werkurenquote:Op donderdag 10 februari 2022 10:17 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het heeft voor en nadelen.
Voordeel is dat er aardig wat resources zijn waar je gebruik van kan maken. Budget voor cursussen, opleidingen bijvoorbeeld.
Nadeel kan zijn dat je niet meer dan een nummertje wordt.
Ze zijn wel een beetje wanhopig lijkt het idd.quote:Op donderdag 10 februari 2022 10:17 schreef Molo het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen die iets met IT of iets gelieerds eraan doet weleens een aanbod heeft gehad nowadays
33.000 euro per maand...quote:Op maandag 21 februari 2022 16:24 schreef Piles het volgende:
Nog wat leesvoer: https://www.computable.nl(...)en-schoon-schip.html
Die gillen achteraf waarom er op moment x geen actie is ondernomenquote:Op maandag 21 februari 2022 17:52 schreef Netsplitter het volgende:
En nog steeds is het vanuit de overheid oorverdovend stil....
Wat verwacht je van de overheid? Overheden zijn gebonden door contracten, wat is er precies gebeurd waardoor de overheid deze contracten kan verscheuren? Wat is er precies gebeurd dat de overheid gerechtigd zou zijn om actief in te grijpen?quote:Op maandag 21 februari 2022 17:52 schreef Netsplitter het volgende:
Er is geen vervanging voor Centric. Enige 'werkbare' optie zou zijn als de overheid Centric overneemt. Maar Centric als leverancier stoppen kan helemaal niet.quote:Op maandag 21 februari 2022 17:52 schreef Netsplitter het volgende:
Is Karel van Keepershandschoen ook niet meer betrokken bij Centric? Want die zat bij hetzelfde charlatan-hackerscollectief als Rian van Rijbroek dus daar zou even goed naar gekeken moeten worden.quote:Op woensdag 9 februari 2022 20:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Bron: https://www.tubantia.nl/e(...)an-rijbroek~acce2c6d
Man man man man man .......
Omfg :’)quote:"Hoewel Centric beweert dat Van Rijbroek geen enkele functie bekleedt en die ook nooit heeft gehad, liet de top van Centric haar jarenlang mails vol wartaal sturen"
Fraaie lock in wel.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:32 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er is geen vervanging voor Centric. Enige 'werkbare' optie zou zijn als de overheid Centric overneemt. Maar Centric als leverancier stoppen kan helemaal niet.
Tuurlijk is er wel een vervanging mogelijk voor Centric. Alleen duurt het lang om alles over te zetten. Dat is het grootste struikelblok. Dat proces kan jaren duren.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:32 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er is geen vervanging voor Centric. Enige 'werkbare' optie zou zijn als de overheid Centric overneemt. Maar Centric als leverancier stoppen kan helemaal niet.
En omdat ze aan contracten vastzitten, en van Rijbroek niet werkelijk binnen Centric rondloopt.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tuurlijk is er wel een vervanging mogelijk voor Centric. Alleen duurt het lang om alles over te zetten. Dat is het grootste struikelblok. Dat proces kan jaren duren.
Daarom doet de overheid alsof hun neus bloed vrees ik.
Daar heb je gelijk in maar is niet realistisch. Om zoiets simpels als het GBA te vervangen ben je zo 10 jaar verder. Alle gemeentes werken los met Centric, dat maakt het zo extreem ingewikkeld om zaken te veranderen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tuurlijk is er wel een vervanging mogelijk voor Centric. Alleen duurt het lang om alles over te zetten. Dat is het grootste struikelblok. Dat proces kan jaren duren.
Daarom doet de overheid alsof hun neus bloed vrees ik.
Vandaar dat ze 11 Terabyte aan data heeft verzameld....quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
En omdat ze aan contracten vastzitten, en van Rijbroek niet werkelijk binnen Centric rondloopt.
Je hoeft het niet meteen te vervangen natuurlijk. Een ander bedrijf kan de lopende zaken overnemen. Desnoods met een x aantal mensen erbij die diep in de materie zitten.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:22 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in maar is niet realistisch. Om zoiets simpels als het GBA te vervangen ben je zo 10 jaar verder. Alle gemeentes werken los met Centric, dat maakt het zo extreem ingewikkeld om zaken te veranderen.
Die kan je zo stellen dat je bepaalde bedrijven buitensluit.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:29 schreef BEFEM het volgende:
Ook alle aanbestedingsregels zorgen voor problemen om over te stappen naar een nieuwe leverancier.
Dat werkt echt niet, de ontwikkelingen in met name het sociaal domein gaan zo gigantisch snel dat je a) dat oude systeem ook voortdurend fors zal moeten blijven ontwikkelen, updaten, implementeren en in stand houden om te voldoen aan de wettelijke eisen vanuit de landelijke overheid en de gemeentelijke beleidskeuzes en wensen terwijl je het nieuwe systeem dus ook voortdurend zal moeten aanpassen op de continu veranderende situaties vóórdat je het überhaupt hebt kunnen testen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je hoeft het niet meteen te vervangen natuurlijk. Een ander bedrijf kan de lopende zaken overnemen. Desnoods met een x aantal mensen erbij die diep in de materie zitten.
Maar Centric is volgens mij overal eigenaar van, een ander bedrijf kan dat zonder toestemming niet overnemen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je hoeft het niet meteen te vervangen natuurlijk. Een ander bedrijf kan de lopende zaken overnemen. Desnoods met een x aantal mensen erbij die diep in de materie zitten.
Gaat het niet meer fout omdat er genoeg ambtenaren zijn die denken dat ze overal iets over te zeggen moeten hebben, en daardoor alles traineren?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat werkt echt niet, de ontwikkelingen in met name het sociaal domein gaan zo gigantisch snel dat je a) dat oude systeem ook voortdurend fors zal moeten blijven ontwikkelen, updaten, implementeren en in stand houden om te voldoen aan de wettelijke eisen vanuit de landelijke overheid en de gemeentelijke beleidskeuzes en wensen terwijl je het nieuwe systeem dus ook voortdurend zal moeten aanpassen op de continu veranderende situaties vóórdat je het überhaupt hebt kunnen testen.
Zolang de politieke noodzaak er niet is, zal er niet zo snel iets veranderen vrees ik.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:39 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Maar Centric is volgens mij overal eigenaar van, een ander bedrijf kan dat zonder toestemming niet overnemen.
Ik sprak laatst met een IT manager van een grote gemeente, die gaf aan dat die wellicht ook wel over zou willen stappen mocht het uit de klauwen lopen maar er zijn realistisch gezien geen andere opties om genoemde redenen. En dan heb je nog 150 (ofzo) andere gemeentes ook die tegen hetzelfde aanlopen.
Traineren, hoe bedoel je? De wettelijke aanpassingen zijn al zo intensief en ingrijpend dat er amper tijd is om wat de gemeentelijke wensen (ja, dat zijn nieuwe dingen) ook nog voor elkaar te krijgen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:58 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Gaat het niet meer fout omdat er genoeg ambtenaren zijn die denken dat ze overal iets over te zeggen moeten hebben, en daardoor alles traineren?
Bij een x aantal is vooruitgang een verschrikkelijk iets. Iets wat ten koste van alles tegen gehouden moet worden. Omdat ze anders in hun eigen kleine wereldje mogelijk twee keer moeten klikken i.p.v. een keer...
Mensen die zo lang mogelijk blijven protesteren over een bepaalde functionaliteit in een pakket zodat er maanden verspilt worden.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
Traineren, hoe bedoel je? De wettelijke aanpassingen zijn al zo intensief en ingrijpend dat er amper tijd is om wat de gemeentelijke wensen (ja, dat zijn nieuwe dingen) ook nog voor elkaar te krijgen.
Daar hebben we geen last van, wel van mensen die gaan klagen dat er te weinig verandert omdat er te veel blijft liggen vanwege tijdgebrek.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 13:23 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Mensen die zo lang mogelijk blijven protesteren over een bepaalde functionaliteit in een pakket zodat er maanden verspilt worden.
En wat is b) ?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 12:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat werkt echt niet, de ontwikkelingen in met name het sociaal domein gaan zo gigantisch snel dat je a) dat oude systeem ook voortdurend fors zal moeten blijven ontwikkelen, updaten, implementeren en in stand houden om te voldoen aan de wettelijke eisen vanuit de landelijke overheid en de gemeentelijke beleidskeuzes en wensen terwijl je het nieuwe systeem dus ook voortdurend zal moeten aanpassen op de continu veranderende situaties vóórdat je het überhaupt hebt kunnen testen.
Hoeveel jokers?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 20:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waar ik 'terwijl' zei is het b), stop de tijd.
https://www.tubantia.nl/e(...)jf-centric~a02a8e5a/quote:De Nederlandsche Bank niet verder met Sanderinks ict-bedrijf Centric
ENSCHEDE/AMSTERDAM - De Nederlandsche Bank (DNB) neemt afscheid van ict-dienstverlener Centric, van de Twentse ondernemer Gerard Sanderink. Het contract van DNB loopt volgend jaar af en de bank heeft laten weten dit niet te willen verlengen.
Angelique Kunst 09-03-22, 14:09
Centric beheert sinds 2019 de datacentra voor DNB en regelt voor alle medewerkers de werkplekdiensten, de servicedesk en de kantoorautomatisering. Het contract was bij het afsluiten het grootste in de geschiedenis van Centric. DNB wil niet toelichten waarom het contract niet verlengd wordt. Maar het is een publiek geheim dat de centrale bank niet gediend is van de commotie die rond Centric is ontstaan nadat eigenaar Gerard Sanderink een relatie kreeg met zelfverklaard cyberexpert Rian van Rijbroek. Sinds zij in zijn leven is vecht hij voortdurend rechtszaken uit met voormalige vertrouwelingen en zijn ex-vriendin Brigitte van Egten.
‘Geheime codes’
Sanderink gaf Van Rijbroek toegang tot geheime informatie over het DNB-contract, terwijl ze formeel geen enkele functie bij Centric had. Dat bleek tijdens een rechtszaak tegen een voormalig directielid van Centric. Van Rijbroek had talloze opmerkingen en vragen bij het contract. Zo wilde ze onder meer de cv’s lezen van de betrokken medewerkers, wilde ze weten of hun mobiele telefoonverkeer werd gescand en vroeg ze welke beveiligingssoftware er werd gebruikt.
Bovendien beweerde ze dat ze in de systemen van DNB ‘geheime codes’ had ontdekt. Sanderink liet in kleine kring herhaaldelijk weten dat hij DNB wantrouwde, omdat die codes actief zouden worden zodra het contract van Centric inging. Hij was bang dat Centric dan aansprakelijk zou worden gesteld voor de schade.
Geen uitspraken
Toen vlak na de ondertekening van het contract in 2019 een golf van negatieve publiciteit rond Centric en Sanderink losbarstte, verklaarde DNB dat ‘alle passende maatregelen’ waren genomen om de gevoelige data van de centrale bank te beschermen. DNB stelde tegenover het Financieele Dagblad op de hoogte te zijn van de relatie tussen Sanderink en Van Rijbroek, maar wilde daar verder geen commentaar op geven: „DNB doet geen uitspraken over mevrouw Van Rijbroek, noch over lopende juridische procedures, zeker waar DNB geen partij is.”
Ook bij een ander contract is DNB inmiddels van Sanderink af. Sanderinks bouwbedrijf Strukton Worksphere renoveert het pand van DNB aan het Frederiksplein in Amsterdam. Maar Worksphere is in januari verkocht aan internationaal installatiebedrijf Spie.
Eindelijk! Dat er maar veel mogen volgen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 06:50 schreef r_one het volgende:
[..]
https://www.tubantia.nl/e(...)jf-centric~a02a8e5a/
Dat er maar vele mogen volgen. En WTF @ het delen van dat contract van DNBquote:Op donderdag 10 maart 2022 06:50 schreef r_one het volgende:
[..]
https://www.tubantia.nl/e(...)jf-centric~a02a8e5a/
Ja, of je werk voor DNB bij Centric gewoon prima gedaan hebben.quote:Op donderdag 10 maart 2022 08:35 schreef Ronald het volgende:
Je zult als werknemer van Centric maar jaren bezig geweest zijn om zo'n grote klant binnen te halen, om die vervolgens op zo'n achterlijke manier weer te verliezen.
Nah, meer dan een scriptkiddie is het waarschijnlijk niet.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:57 schreef bleiblei het volgende:
Kan die vrouw uberhaupt wel een regel programmeercode doorgronden wat het doet?
Ze heeft het altijd over "geheime codes" e.d. maar het geeft mij het gevoel alsof ze het verschil tussen Java, VB en C# niet zou zien.
Het geeft mij zo een vibe van een hollywood hacker die heel geinteresseerd naar lappen code op 6, 60inch schermen kijkt, maar geen idee heeft wat er staat.
daarvoor heeft ze 3 holtesquote:Op donderdag 10 maart 2022 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, meer dan een scriptkiddie is het waarschijnlijk niet.
Ze heeft op een of andere manier wel de vaardigheid rijke oude mannen het hoofd op hol te jagen, dit is niet de eerste keer dat ze bij een rijke zakenman al zijn vertrouwelingen bij hem wegwerkt, het is alleen degene met de meeste banden in de IT.
Het is mogelijk ook de meest wereldvreemde, vandaar dat ze in dit geval zo'n blijvend succes heeft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Door gebruik te maken van blockchain techniek.quote:Op dinsdag 26 april 2022 17:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe krijgen ze dat allemaal in drie afleveringen dan?
Smart blockchain zeker?quote:Op dinsdag 26 april 2022 21:53 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Door gebruik te maken van blockchain techniek.
Sloot Digital Coding System gebruikenquote:Op dinsdag 26 april 2022 17:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe krijgen ze dat allemaal in drie afleveringen dan?
Alweer een item van lubach? Dat programma van hem begint ook meer en meer op de grote herhaalshow te lijken.quote:
Gewoon de boekpromotie van Angelique.quote:Op woensdag 27 april 2022 08:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Alweer een item van lubach? Dat programma van hem begint ook meer en meer op de grote herhaalshow te lijken.
Leuk weetje: dat boek is er gekomen mede dankzij dit topic.quote:Op woensdag 27 april 2022 08:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gewoon de boekpromotie van Angelique.
quote:Op woensdag 27 april 2022 10:16 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Leuk weetje: dat boek is er gekomen mede dankzij dit topic.
Ben benieuwd hoeveel e-mails die van Hoofdinspecteur@politie.nl met cc PG@OM.nl gaat krijgen.quote:
Hoe dan?quote:Op woensdag 27 april 2022 10:16 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mijn vrouw werkt bij de uitgeverij en aangezien ik dit topic al volgde en het een vrij bizar verhaal is, heb ik haar hierop gewezen.quote:
Morgen de officiële boekpresentatie.quote:Op woensdag 27 april 2022 10:16 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat tof!quote:Op woensdag 27 april 2022 11:51 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mijn vrouw werkt bij de uitgeverij en aangezien ik dit topic al volgde en het een vrij bizar verhaal is, heb ik haar hierop gewezen.
quote:Op woensdag 27 april 2022 11:51 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mijn vrouw werkt bij de uitgeverij en aangezien ik dit topic al volgde en het een vrij bizar verhaal is, heb ik haar hierop gewezen.
Briljantquote:Op woensdag 27 april 2022 11:51 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Krijgen wij dan ook wat munnie van de salesquote:Op woensdag 27 april 2022 10:16 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Met dank aan de waanideeen van Sanderink die zich weer liet influisteren door Mata Hari van Rijbroek.quote:Op dinsdag 17 mei 2022 12:13 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.agconnect.nl/(...)e-misbruik-van-recht
Het bestuur van Centric heeft maandag een flinke veeg uit de pan gekregen van de rechter. Het bedrijf van Gerard Sanderink zou zich schuldig hebben gemaakt aan misbruik van recht, zo meldt FD. De directie zou zich daarbij ‘voor het karretje laten spannen’ door Sanderink.
Deel 1 & 2 inmiddels beluisterd!quote:Op woensdag 4 mei 2022 12:39 schreef Nober het volgende:
Iemand al begonnen aan de podcast?
Listen to FD Achter Gesloten Deuren on Spotify. Wat is er gebeurd met de Twentse multimiljonair Gerard Sanderink? Hoe kon een ondernemer die jarenlang onverstoord bouwde aan een imperium van zo'n 15.000 medewerkers, betrokken raken bij een reeks conflicten waarin ook zijn bedrijven Strukton en Centric werden meegesleept? Je hoort het in het eerste seizoen van de nieuwe FD-podcast Achter Gesloten Deuren.  In drie afleveringen nemen host Paulien Sewuster en journalisten Stijn van Gils en Joris Polman je mee in de gebeurtenissen die leidden tot talloze rechtszaken, een uit de hand gelopen beslaglegging, Kamervragen en het opstappen van De Nederlandsche Bank als klant. Kortom, een nauwkeurige reconstructie van wat zich voordeed achter gesloten deuren.  De eerste twee afleveringen vind je vanaf 28 april in deze podcast-feed. En de derde aflevering volgt snel erna. Meer informatie bij de serie vind je dan op fd.nl/sanderink  Redactie en productie: Stijn van Gils, Joris Polman, Jildou Beiboer, Luc van den Berg en Paulien Sewuster Presentatie: Paulien Sewuster Muziek: Visionair Ordinair
[ twitter ]
Of je wacht tot het laatste moment en houdt dan je hand op om het te bekostigen omdat anders de privacy van 18 miljoen nederlanders in gevaar komt.quote:Op zaterdag 28 mei 2022 11:38 schreef Breekfast het volgende:
Het kan toch niet anders dan dat Centric langzaamaan naar een faillissement gaat? Je bent wel gek als je nu nog als nieuwe klant naar Centric gaat, en bestaande klanten zouden toch als ze slim zijn zo snel mogelijk willen overstappen? Ik bedoel, je weet gewoon dat het bedrijf binnen afzienbare tijd in handen gaat vallen van een notoire oplichtster 1e klas.
Ze richten zich volgens mij voor een belangrijk deel op overheden. Overheden zijn verplicht om contracten aan te besteden. Het is behoorlijk lastig om bedrijven uit te sluiten van een aanbesteding. Het bedrijf moet dan bijv. echt onherroepelijk veroordeeld zijn voor ernstige feiten. Volgens mij is dat bij Centric niet het geval.quote:Op zaterdag 28 mei 2022 11:38 schreef Breekfast het volgende:
Het kan toch niet anders dan dat Centric langzaamaan naar een faillissement gaat? Je bent wel gek als je nu nog als nieuwe klant naar Centric gaat, en bestaande klanten zouden toch als ze slim zijn zo snel mogelijk willen overstappen? Ik bedoel, je weet gewoon dat het bedrijf binnen afzienbare tijd in handen gaat vallen van een notoire oplichtster 1e klas.
Bron Tubantiaquote:Gerard Sanderinks ‘oale grond’ wordt gedwongen geveild, omdat hij niet wil betalen
WEERSELO - Gerard Sanderinks grond wordt sinds maandagmiddag aangeboden voor een executieveiling. Het gaat om ruim 67 hectare Twentse landbouwgrond, verdeeld over 33 percelen. De totale waarde is 4,7 miljoen euro. De grond wordt op 4 juli geveild in opdracht van Sanderinks ex, die nog 1,9 miljoen euro van hem tegoed heeft.
Angelique Kunst 30-05-22, 17:08 Laatste update: 17:09
Zakenman en multimiljonair Gerard Sanderink is onder meer eigenaar van ict-bedrijf Centric en bouwbedrijf Strukton, die beide veel voor de Nederlandse overheid werken. Zoals bekend is Sanderink al drie jaar in gevecht met zijn ex-vriendin Brigitte van Egten. Die zette hij in 2018 aan de kant, om daarna een relatie te beginnen met zelfverklaard cyberexpert Rian van Rijbroek. Sanderink beschuldigde sindsdien zijn ex onder meer van fraude, diefstal en het veroorzaken van de FIOD-inval bij zijn bedrijf Strukton. Voor al deze beschuldigingen heeft hij in talloze rechtszaken geen bewijzen kunnen leveren.
Geweigerd te betalen
De rechter veroordeelde Sanderink vorig jaar tot betaling van 1,9 miljoen euro aan dwangsommen aan zijn ex, omdat hij herhaaldelijk vonnissen van de rechter naast zich neerlegde. Ook het betalen van die dwangsommen weigerde hij weer. Daarom liet zij beslag leggen op zijn onroerend goed. Dat wordt nu op 4 juli executoriaal geveild, om op die manier toch de 1,9 miljoen binnen te halen. Zodra dat bedrag, plus rente plus kosten, bereikt is stopt de veiling. De verkoop kan alleen worden voorkomen als Sanderink voor 4 juli over de brug komt met de dwangsommen.
Ouderlijk huis
De in beslag genomen grond staat sinds maandagmiddag op de website van BOG Auctions. Het gaat om percelen in Weerselo, Rossum, Agelo en Reutum. Een van de percelen is een stuk grond van ruim 100.000 vierkante meter rondom Sanderinks ouderlijk huis, een boerderij in Lemselo. Deze woning zelf wordt niet geveild. De overige percelen zijn meest landbouwgronden die hij heeft verpacht aan Twentse boeren.
Boerderij gekocht om samen te wonen
Het meest opmerkelijke object is de boerderij aan de Haarweg in Enschede. Sanderink en zijn ex Brigitte van Egten kochten die grond met boerderij in 2007, met de bedoeling om daar samen te gaan wonen, ieder in een eigen woondeel. De verbouwingsplannen liepen echter stuk, waarna Van Egten haar helft ‘om belastingtechnische redenen’ voor slechts 1 euro aan Sanderink verkocht. In zijn testament werd vastgelegd dat zij dit stuk grond met bebouwing na zijn dood zou erven. Gezien de vele rechtszaken lijkt het echter niet waarschijnlijk dat deze bepaling nog steeds in zijn testament staat.
Veiling eerder stopgezet
In maart van dit jaar beloofde de multimiljonair nog dat hij de dwangsommen zou betalen. Van Egten was toen al bezig met de executieveiling van zijn onroerende goederen, maar zette die toen stop om hem de kans te geven het geld vrij te maken. Maar terwijl zij daar op wachtte, legden Sanderinks bedrijven Centric en DSS ineens beslag op de nog niet uitbetaalde 1,9 miljoen. Beide bedrijven beweerden namelijk ook nog vorderingen te hebben op Van Egten. De rechter in Almelo maakte gehakt van die claim en stelde dat de bedrijven misbruik van recht maakten: hun claims waren ongegrond en uitsluitend bedoeld om te voorkomen dat Sanderink aan Van Egten moest betalen.
‘Geen andere optie’
Volgens Van Egtens advocaat Paul Tjiam heeft Van Egten nu geen andere optie dan deze executieveiling alsnog door te laten gaan: „Sanderink en Centric hebben zich tot het uiterste verzet om onder het vonnis over de dwangsommen uit te komen. Aangezien Sanderink nog steeds niet wil meewerken, heeft mijn cliënte geen andere optie dan zijn bezittingen te veilen.”
Bron Tubantiaquote:Sanderinks bedrijven maakten misbruik van recht, zegt de rechter
ALMELO - Gerard Sanderinks bedrijven Centric en DSS maakten misbruik van recht toen ze beslag legden op de 1,9 miljoen die Sanderinks ex van hem tegoed heeft. Dat harde oordeel velt de Almelose voorzieningenrechter De Beaufort over de laatste juridische capriolen van Sanderink.
Angelique Kunst 17-05-22, 09:33
Zoals bekend moest de multimiljonair ruim 1,9 miljoen euro aan dwangsommen betalen aan zijn ex, Brigitte van Egten. Na lang traineren beloofde Sanderink in maart van dit jaar plechtig, dat hij met het geld over de brug zo komen. Maar vlak voordat hij het geld zou storten, kwamen zijn ICT-bedrijf Centric en zijn zonnepanelenbedrijf DSS ineens met nieuwe claims tegen Van Egten. Ze zouden bij elkaar nog meer dan twee miljoen van haar tegoed hebben. En daarom legden ze beslag op het geld dat Sanderink zou gaan uitbetalen.
Allemaal te toevallig
Tijdens de rechtszaak hierover, drie weken geleden, beweerden de topmensen van beide bedrijven, dat dat puur hun eigen initiatief was. Sanderink had daar niets mee te maken, het was beslist niet hun bedoeling geweest om zijn betaling te frustreren. Maar daar gelooft de rechter helemaal niets van. Centric en DSS zijn twee totaal verschillende bedrijven. Dat zij allebei op hetzelfde moment tot de conclusie komen dat ze een vordering hebben op Van Egten is al onwaarschijnlijk, vindt De Beaufort.
Die vorderingen zijn bovendien gebaseerd op beschuldigingen waarover Sanderink zelf al eerder procedeerde tegen zijn ex. En dat beide bedrijven hun beslag allebei tegelijk legden, en precies op het moment dat Sanderink wil uitbetalen, is ook te toevallig. Dat hun grote baas, enig aandeelhouder en voormalig bestuurder daar niet de hand in heeft gehad, wil er bij de rechter niet in. Volgens hem is er sprake van ‘grote verwevenheid’ tussen Sanderink en zijn bedrijven, al ontkenden Centric en DSS dat in de rechtszaal.
Misbruik van recht
Er is dus sprake van een verkapt ‘eigenbeslag’: Sanderink heeft zijn bedrijven beslag laten leggen om zelf aan uitbetaling van de dwangsommen te ontkomen. En dat betekent, dat hij misbruik van recht maakt. Dat levert Sanderink overigens verder geen strafmaatregel op: misbruik van recht leidt alleen tot het verliezen van de procedure.
Het beslag wordt dus opgeheven en Sanderink, DSS en Centric mogen geen nieuwe acties ondernemen om de betaling van de dwangsommen opnieuw te frustreren, op straffe van een dwangsom van een miljoen euro per overtreding.
Veiling van percelen grond
Als Sanderink nu opnieuw niet betaalt, gaat de veiling van zijn onroerend goed dus alsnog door. Het gaat daarbij onder meer om vele percelen grond, verdeeld over heel Twente, met een geschatte waarde van enkele miljoenen. Wanneer deze veiling nu zal plaatsvinden is nog niet bekend.
Aldus het FD een half uur geleden.quote:Directie van IT-bedrijf Centric stapt op na conflict met eigenaar Sanderink
Stijn van Gils Joris Polman 22:09
In het kort:
-IT-bedrijf Centric is in de greep van een vertrouwenscrisis tussen de directie en eigenaar Gerard Sanderink.
-Een uit de hand gelopen ruzie tussen Sanderink en een ex-geliefde zou aanleiding zijn voor de voltallige directie om op te stappen.
-De directie zou naar de Ondernemingskamer hebben willen stappen, maar kon dat plan niet doorzetten.
De complete uitvoerende directie van IT-bedrijf Centric stapt op na een conflict met eigenaar Gerard Sanderink. Aanleiding is de volledig uit de hand gelopen ruzie van Sanderink met zijn ex-geliefde Brigitte van Egten. De IT-miljonair betrok zijn bedrijf bij een gerechtelijke procedure, maar dat liep uit op een schrobbering van de rechter. Vervolgens is er een onoverbrugbare vertrouwenscrisis ontstaan tussen eigenaar Sanderink en topman Johan Taams.
Verschillende goed ingevoerde bronnen spreken onafhankelijk van elkaar van een vertrouwenscrisis in de top van Centric. Topman Taams geeft desgevraagd 'geen commentaar', heeft hij schriftelijk laten weten. Ook de woordvoerder van Centric geeft 'op dit moment geen commentaar' op vragen van het FD. Gerard Sanderink en zijn advocaat Gino van Tilborg waren niet bereikbaar voor commentaar.
Misbruik van recht
Het conflict is volgens meerdere bronnen van het FD aanleiding voor ceo Johan Taams, cfo Patrick Rosengarten en coo Bart Fehmers om op te stappen bij Centric. Sanderink probeerde via Centric beslag te leggen bij zijn ex-vriendin Van Egten. Maar dat mislukte volledig: volgens de rechter heeft het bestuur van het IT-bedrijf zich daarbij schuldig gemaakt aan 'misbruik van recht'.
De directie zou na die zeperd voornemens zijn geweest om een procedure bij de Ondernemingskamer (OK) aan te spannen tegen Sanderink. Via deze rechtbank voor het bedrijfsleven wilde de directie Sanderink 'terug zijn hok in sturen' om zo verdere reputatieschade voor Centric te voorkomen. De Ondernemingsraad is hierover geïnformeerd, bevestigen bronnen aan het FD.
De stap naar de OK is echter geblokkeerd door de drie niet-uitvoerende bestuursleden die eveneens deel uitmaken van de directie van Centric. Deze drie bestuurders, onder wie Sanderinks vertrouwelingen Aike Schoots en Louis Luijten, zouden een procedure bij de OK hebben tegengehouden door tegen te stemmen. Daarna trokken de drie uitvoerende bestuursleden de conclusie dat ze niet meer verder kunnen bij Centric. 'De crisis is daarmee compleet', zegt een ingewijde over de situatie bij het IT-bedrijf.
Overheidsleverancier
Centric is niet zomaar een IT-bedrijf. De bijna vierduizend medewerkers van het bedrijf bouwen onder meer systemen voor allerlei overheidsinstellingen, waaronder veel gemeenten. Vanwege die essentiële rol als overheidsleverancier is er ook onder Kamerleden onrust ontstaan over de betrouwbaarheid van Centric.
Sanderink en zijn ex-vriendin Brigitte van Egten hebben ruzie sinds de IT-miljonair enkele jaren geleden een relatie begon met de zelfverklaard cyberdeskundige Rian van Rijbroek. Sanderink verbrak toen privé en zakelijk alle banden met Van Egten. Vervolgens beschuldigde hij haar onder meer van miljoenenfraude bij DSS, Sanderinks zonnepanelenbedrijf waar Van Egten jarenlang directeur was. De vaak saillante details van het al jaren slepende conflict zijn mede door alle rechtszaken breed uitgemeten in de pers.
Rian van Rijbroek
Sanderinks nieuwe geliefde Van Rijbroek is een beruchte naam in de IT-wereld. Een boek dat zij eerder schreef over cybersecurity is wegens plagiaat uit de handel gehaald. Ook raakte ze in opspraak toen ze tijdens een interview bij actualiteitenprogramma Nieuwsuur beweerde dat hackers geldautomaten bankbiljetten zouden laten uitspuwen - een bewering die nooit werkelijkheid is geworden. Het leverde haar de bijnaam 'cybercharlatan' op.
Dat juist de eigenaar van Centric een relatie is begonnen met Van Rijbroek leidde tot veel onrust bij klanten en het personeel van het IT-bedrijf. De directie van Centric heeft onder leiding van Taams geprobeerd de liefdesperikelen van Sanderink weg te duwen van Centric door ze af te doen als 'een privékwestie'. Ook kregen klanten de verzekering dat Van Rijbroek geen enkele toegang heeft tot de systemen die Centric levert. Hoe het bedrijf nu verder gaat, is nog onduidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |