de batches van 1000 was in oktober al bekend.....quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat komt omdat men het hele jaar er blind vanuit is gegaan dat het rijksvaccinatieprogramma kon worden ingezet en ze er pas veel te laat achter kwamen dat een vaccin geleverd in batches van 1000 stuks en een bewaartemperatuur van -70 graden daar helemaal niet geschikt voor is.
Er waren geen alternatieve scenario's uitgewerkt en er was niks voorbereid. Daarom moest er begin december opeens halsoverkop een hele vaccinatie-infrastructuur worden opgezet, terwijl men dat in het buitenland al veel langer aan het opzetten was.
8 januari is daardoor nu het best haalbare geworden. Ondanks dat op 18 januari het vaccineren pas echt een beetje op stoom komt, is het alsnog vrij snel gezien het feit dat voor 1 december dit hele plan niet bestond.
Dat gebrek aan voorbereiding eerder dit jaar is wat mij betreft het echte probleem, en dat kun je Hugo de Jonge echt wel aanrekenen. Maar nu is de situatie ook wat-ie is en moet je roeien met de riemen die je hebt.
Niet bij Hugo, hoorquote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:39 schreef Predator40 het volgende:
[..]
de batches van 1000 was in oktober al bekend.....
Is natuurlijk ook wel zo als de risicogroepen grotendeels beschermd zijn tegen symptomen. Tegen die tijd kunnen we misschien wel enorm veel tests uitvoeren, of kunnen mensen zelf tests afnemen. Dan heb je misschien in eerste instantie nog wel tienduizenden 'besmettingen' per dag maar slechts 5-10 in het ziekenhuis en één ongelukkige die nog overlijdt. En dan gaan die besmettingen op den duur ook omlaag als je die mensen vraagt om een weekje thuis te blijven. Het verschil met de vorige zomer is dan dat zelfs een enorme groei in het aantel positieve testen niet meer de zorg onder druk kan zetten. Dan is het inderdaad effectief voorbij.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:36 schreef Jane het volgende:
[..]
De wens is de vader van de gedachte en verder ook alweer een beetje aan het lobbyen, natuurlijk.
Overigens denk ik ook dat de cijfers, net als in 2020, in het voorjaar weer gaan dalen en dan begin juli op een dieptepunt zijn. En ook nu zullen mensen weer denken dat het 'voorbij' is.
Dan krijg je wel de vraag waarom ze dalen, door het vaccin of omdat het voorjaar is.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:36 schreef Jane het volgende:
Overigens denk ik ook dat de cijfers, net als in 2020, in het voorjaar weer gaan dalen en dan begin juli op een dieptepunt zijn. En ook nu zullen mensen weer denken dat het 'voorbij' is.
Dat zal vooral afhangen van hoeveel mensen er tegen die tijd zijn ingeënt.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:40 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En gaan ze dan richting herfst ook weer stijgen?
Hee, je vergeet 'het superieure, intelligente beleid van Rutte' te noemen als bepalende factor!quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:40 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan krijg je wel de vraag waarom ze dalen, door het vaccin of omdat het voorjaar is.
En gaan ze dan richting herfst ook weer stijgen?
Toch is het belang van de symboliek vergeten. Had gewoon zoals de meeste EU-landen op 28 december de eerste prik gezet. Dan hadden we een mooi feelgood-item op tv en in de media en zou er ook geen stroom negatieve berichten op gang gekomen zijn.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat komt omdat men het hele jaar er blind vanuit is gegaan dat het rijksvaccinatieprogramma kon worden ingezet en ze er pas veel te laat achter kwamen dat een vaccin geleverd in batches van 1000 stuks en een bewaartemperatuur van -70 graden daar helemaal niet geschikt voor is.
Er waren geen alternatieve scenario's uitgewerkt en er was niks voorbereid. Daarom moest er begin december opeens halsoverkop een hele vaccinatie-infrastructuur worden opgezet, terwijl men dat in het buitenland al veel langer aan het opzetten was.
8 januari is daardoor nu het best haalbare geworden. Ondanks dat op 18 januari het vaccineren pas echt een beetje op stoom komt, is het alsnog vrij snel gezien het feit dat voor 1 december dit hele plan niet bestond.
Dat gebrek aan voorbereiding eerder dit jaar is wat mij betreft het echte probleem, en dat kun je Hugo de Jonge echt wel aanrekenen. Maar nu is de situatie ook wat-ie is en moet je roeien met de riemen die je hebt.
quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:24 schreef BlackLining het volgende:
Beter zou het zijn om niet teveel VVD meer te stemmen, maar meer centrumlinks. D66, PvdA, dat soort werk.
Het is niet vergeten, er is bewust voor gekozen om het zo te doen. Er is daar uitgebreid over gedebatteerd in de tweede kamer voor het kerstreces, waarin nota bene Klaas Dijkhoff van de VVD (dus niet eens de oppositie) dit punt nog extra aanstipte.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toch is het belang van de symboliek vergeten. Had gewoon zoals de meeste EU-landen op 28 december de eerste prik gezet. Dan hadden we een mooi feelgood-item op tv en in de media en zou er ook geen stroom negatieve berichten op gang gekomen zijn.
Echt heel vreemd dat jij dit zo ziet. Ik zie gezonde mensen die hun taak goed aankunnen als zij gevaccineerd zijn en dus niet ziek worden. En jij ziet dus gevaccineerde mensen die stiekem niet gezond zijn en mensen besmetten ?quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:15 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik denk ook dat elk paar handen welkom is, maar vraag me wel af of het echt een goed idee is om ziekenhuispersoneel (nog vaker dan nu) besmet te laten werken. Want ik ben bang dat dat wel gaat gebeuren. Maar blijkbaar gaan toch veel mensen er vanuit dat eenmaal gevaccineerd je niet besmet kunt raken, terwijl dat echt in geen enkele trial naar voren is gekomen. Fabrikanten en ook de EMA waarschuwen daar juist ook voor.
Nou, ik snap wel wat Jane zegt. Het is niet bewezen dat het vaccin tegen besmettingen werkt. Dus als de zorg zelf besmet is, zullen ze dat mogelijk (symptoomloos) ook aan patiënten doorgeven.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:49 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Echt heel vreemd dat jij dit zo ziet. Ik zie gezonde mensen die hun taak goed aankunnen als zij gevaccineerd zijn en dus niet ziek worden. En jij ziet dus gevaccineerde mensen die stiekem niet gezond zijn en mensen besmetten ?
Wat maakt het eigenlijk uit dat een niet-zieke verpleger die op een corona-afdeling werkt nog mensen kan besmetten?quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:53 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nou, ik snap wel wat Jane zegt. Het is niet bewezen dat het vaccin tegen besmettingen werkt. Dus als de zorg zelf besmet is, zullen ze dat mogelijk (symptoomloos) ook aan patiënten doorgeven.
Op die afdeling niks.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat maakt het eigenlijk uit dat een niet-zieke verpleger die op een corona-afdeling werkt nog mensen kan besmetten?
Collega's? Andere mensen in het ziekenhuis (kantine, lift, gang)?quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat maakt het eigenlijk uit dat een niet-zieke verpleger die op een corona-afdeling werkt nog mensen kan besmetten?
Maar van de drie optiesquote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:55 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Op die afdeling niks.
Zou het mogelijk om de andere afdelingen gaan?
Is het niet zo dat je alleen besmettelijk kan zijn in de incubatietijd, waarna je afweersysteem het virus opruimt en je er dus niet ziek van wordt? In dat geval maakt het de huidige situatie toch juist beter, omdat het personeel niet uitvalt door ziekte?quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:53 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nou, ik snap wel wat Jane zegt. Het is niet bewezen dat het vaccin tegen besmettingen werkt. Dus als de zorg zelf besmet is, zullen ze dat mogelijk (symptoomloos) ook aan patiënten doorgeven.
Dat snap ik gewoon niet. Als er niets georganiseerd is kun je toch gewoon een vaccinatieteam formeren? Het gaat er om dat je snel en goed de eerste prikken kan zetten. Dan breng je in kaart met wie je begint, wie de prik zet, waar er plek is en hoe de het spul allemaal vervoerd wordt.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:49 schreef Tijn het volgende:
Ik denk dat de realiteit is dat Nederland zo onvoorbereid was dat zelfs symbolisch mondjesmaat wat vaccineren niet goed gelukt zou zijn. Andere landen die symbolisch begonnen zijn hebben inmiddels toch veelal enkele honderden tot duizenden mensen ingeënt. Dat vereist toch een soort van structuur en dat ontbreekt in Nederland momenteel gewoon volledig. Eigenlijk is 8 januari onze symbolische start en komt het dan in de loop van januari echt op stoom.
Yep, dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 2 januari 2021 14:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar van de drie opties
* Iemand ongevaccineerd laten werken
* Iemand gevaccineerd laten werken
* Iemand niet laten werken
Is toch meteen duidelijk wat op dit moment de verstandigste optie is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |