Dat was ooit een high end bed. Heeft een paar centen gekost maar kennelijk zijn geld wel opgebracht. Zal toch minstens veertig tot vijftig jaar oud zijn.quote:Op woensdag 20 januari 2021 13:53 schreef Mrmime het volgende:
Hahaha wtf dat bed https://www.funda.nl/koop/velserbroek/huis-41267091-rietkamp-6/
[ afbeelding ]
Typisch een bed wat we nu 'lelijk' vinden. Niet bepaald tijdloos dus.quote:Op woensdag 20 januari 2021 14:34 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat was ooit een high end bed. Heeft een paar centen gekost maar kennelijk zijn geld wel opgebracht. Zal toch minstens veertig tot vijftig jaar oud zijn.
Met bijpassende kast!quote:Op woensdag 20 januari 2021 13:53 schreef Mrmime het volgende:
Hahaha wtf dat bed https://www.funda.nl/koop/velserbroek/huis-41267091-rietkamp-6/
[ afbeelding ]
Volgens mij krijg je de ark dus niet en is dit een voorbeeld wat kan!quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:31 schreef ziekdrama het volgende:
Gelukkig heeft de makelaar dit object even omcirkeld anders kan je het bijna niet zien.
[ afbeelding ]
Ik vind die tv er ook maar link staan, die zou ik er binnen het uur vanaf getrapt hebben.....quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:17 schreef Karstman het volgende:
[..]
Met bijpassende kast!
[ afbeelding ]
Repost (van lang geleden)quote:Op woensdag 20 januari 2021 18:50 schreef ToT het volgende:
https://www.funda.nl/koop/balinge/huis-41521362-heirweg-16/
[ afbeelding ]
Bijzonder uitziend huis, lijkt me echt wel wat!
231m2 en dat kun je ook wel zien:
[ afbeelding ]
Uh.....
[ afbeelding ]
Ehhh...
[ afbeelding ]
Nou er is in ieder geval ruimte voor huisdieren?
[ afbeelding ]En er kan flink gefeest worden!
quote:Op woensdag 20 januari 2021 19:02 schreef Daantke het volgende:
[..]
Repost (van lang geleden)
Deze trap![]()
[ afbeelding ]
In 2014 alquote:
quote:Op woensdag 20 januari 2021 19:06 schreef Daantke het volgende:
[..]
In 2014 alZit me nu echt af te vragen of ik al zo achterlijk lang meelees of dat ie vaker voorbijkwam maar dat ik het niet kan terugvinden met google
Vraag @Leandra even hoe het zitquote:Op woensdag 20 januari 2021 19:06 schreef Daantke het volgende:
[..]
In 2014 alZit me nu echt af te vragen of ik al zo achterlijk lang meelees of dat ie vaker voorbijkwam maar dat ik het niet kan terugvinden met google
Als ik het goed herinner waren er altijd al weinig foto’s. Maar vorige keer was het huis inclusief de inboedel van hoge kwaliteit te koopquote:Op woensdag 20 januari 2021 19:03 schreef ToT het volgende:
[..]Ow, staat-ie al zo lang te koop dan?
Ik heb het vermoeden dat het binnen echt een zooitje moet zijn; een handjevol gebrekkige foto's en nauwelijks beschrijving van wat er in het huis te vinden is.
De kringloop wil het niet hebben?quote:Op woensdag 20 januari 2021 19:17 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Als ik het goed herinner waren er altijd al weinig foto’s. Maar vorige keer was het huis inclusief de inboedel van hoge kwaliteit te koop
Oh.... nog steedsquote:Op woensdag 20 januari 2021 18:50 schreef ToT het volgende:
https://www.funda.nl/koop/balinge/huis-41521362-heirweg-16/
[ afbeelding ]
Bijzonder uitziend huis, lijkt me echt wel wat!
231m2 en dat kun je ook wel zien:
[ afbeelding ]
Uh.....
[ afbeelding ]
Ehhh...
[ afbeelding ]
Nou er is in ieder geval ruimte voor huisdieren?
[ afbeelding ]En er kan flink gefeest worden!
Gaaf huis, maar die trap....quote:Op woensdag 20 januari 2021 19:02 schreef Daantke het volgende:
[..]
Repost (van lang geleden)
Deze trap![]()
[ afbeelding ]
Ik bedacht me precies hetzelfde! Kan nooit lang goed gaan.quote:Op woensdag 20 januari 2021 18:26 schreef soapie het volgende:
[..]
Ik vind die tv er ook maar link staan, die zou ik er binnen het uur vanaf getrapt hebben.....
Twee en halve ton is voor jonge vrijstaande woning met garage en een flinke lap grond geen geld. Op het oog is het gewoon vies en goor. Je hoeft denk ik alleen de vloer en de badkamer te vervangen. Voor de rest is alles met goed schoonmaken, schilderen en sauzen wel op te lossen denk ik. Tuin moet ook helemaal opnieuw worden aangelegd, maar dat kun je zo duur maken als je zelf wil.quote:Op dinsdag 19 januari 2021 10:54 schreef Snoopyfrl het volgende:
Wat voor drama heeft zich hier afgespeeld? Bouwjaar 2007.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk! Vooral omdat het eigen grond is en geen erfpacht, want dat is meestal het geval als het in de buurt van een van de paleizen is.quote:Op woensdag 20 januari 2021 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou, wie er nog over denkt om tegenover prinses beatrix te gaan wonen in Lage vuursche.
Wel even 7,5 miljoen meenemen maar dan heb je in ieder geval een tunnel van 50 meter lang die van je landhuis naar je oranjerie loopt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waar in de oranjerie je zwembad verzonken zit in de vloer !
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.funda.nl/koop(...)3529-kloosterlaan-4/
Ik ben zeker geïnteresseerd, maar ik vrees dat ik geen welwillende partij kan vinden die het benodigde bedrag wil fourneren.quote:Op woensdag 20 januari 2021 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou, wie er nog over denkt om tegenover prinses beatrix te gaan wonen in Lage vuursche.
Wel even 7,5 miljoen meenemen maar dan heb je in ieder geval een tunnel van 50 meter lang die van je landhuis naar je oranjerie loopt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ROLSCHAATSEN!!!quote:Op woensdag 20 januari 2021 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb je die prijs gezienquote:Op donderdag 21 januari 2021 16:02 schreef Mrmime het volgende:
Gat in bad en meer achterstalling onderhoud..
[ afbeelding ]
Ducttape fixt alles
[ afbeelding ]
In dit pareltje: https://www.funda.nl/koop/heerlen/huis-41137173-assenstraat-15/
quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:12 schreef qajariaq het volgende:
Dat ducttape is in plaats van een muurtje, geen structureel probleem dus.
Vind het een verfrissende video van de makelaar.quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:18 schreef Kreator het volgende:
Niks raars aan dit huis verder (behalve dat het er aan de voorkant wellicht wat apart uitziet met dat halve muurtje (leuk detail) en piepkleine tuin, maar wat een gaaf huis. Ook niet extreem duur vind ik voor die plek.
https://www.funda.nl/koop(...)8645-stovestraat-11/
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou zo'n glazen loopbrug in de vide zou voor mij al een reden zijn om niet te gaan kijken.quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:18 schreef Kreator het volgende:
Niks raars aan dit huis verder (behalve dat het er aan de voorkant wellicht wat apart uitziet met dat halve muurtje (leuk detail) en piepkleine tuin, maar wat een gaaf huis. Ook niet extreem duur vind ik voor die plek.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tof huis, ik vraag me alleen af waar ik mijn auto laat.....quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:18 schreef Kreator het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja dat vond ik ook leuk! En inderdaad, echt een fantastisch huis.quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:34 schreef nils7 het volgende:
[..]
Vind het een verfrissende video van de makelaar.
Vaak is het een video waarbij ze gewoon de foto's in een slideshow hebben gezet.
Met wat geluk heb je bewegende beelden.
Maar met deze krijg je echt een tour.
Mijn complimenten.
Het staat volgens mij al jaren te koop...quote:Op donderdag 21 januari 2021 20:58 schreef Roosgeluk het volgende:
Het huis in Amsesfoort hebben ze op de voorgevel na compleet de ziel uit het huis gesloopt. Zonde.
het huis van @:yinu komt mij bekend voor, ligt in the midle of nowere. Maar nog niet verkocht?
quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:31 schreef ziekdrama het volgende:
Gelukkig heeft de makelaar dit object even omcirkeld anders kan je het bijna niet zien.
Ben benieuwd wat het zou moeten kostenquote:Op donderdag 21 januari 2021 20:58 schreef yinu het volgende:
[..]
Het staat volgens mij al jaren te koop...
*Kerkquote:Op donderdag 21 januari 2021 20:58 schreef Roosgeluk het volgende:
Het huis in Amsesfoort hebben ze op de voorgevel na compleet de ziel uit het huis gesloopt. Zonde.
het huis van @:yinu komt mij bekend voor, ligt in the midle of nowere. Maar nog niet verkocht?
Wel altijd het warme Italië gevoel in de badkamerquote:Op donderdag 21 januari 2021 16:18 schreef Kreator het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik wilquote:Op vrijdag 22 januari 2021 11:25 schreef nils7 het volgende:
Dat deze hier nog niet is voorbij gekomen.
Je eigen slotje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor ruim 1,7 miljoen kan dit van jou zijn!
Als ik El Chapo was, had ik allang geboden.quote:Op woensdag 20 januari 2021 20:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is dit een oude wietkwekerij geweest oid? Zoveel vragen. Die ducttape constructie aan het plafond, die keuken met half gemolde keukenkastjes, alle afgebladderd behang, zooi in de tuin.quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:02 schreef Mrmime het volgende:
Gat in bad en meer achterstalling onderhoud..
[ afbeelding ]
Ducttape fixt alles
[ afbeelding ]
In dit pareltje: https://www.funda.nl/koop/heerlen/huis-41137173-assenstraat-15/
Prijs op aanvraag, dus zal wel niet goedkoop wezen. Ik vind het serieus best een tof huis maar de indeling is wat eigenaardig.quote:Op donderdag 21 januari 2021 22:13 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat het zou moeten kosten
quote:De subsidie wordt toegekend per periode en is thans tot 2025 toegekend voor een bedrag van ¤ 11.000,- per jaar. Gezien de bijzondere goede staat van de molen zal u dit bedrag voorlopig kunnen reserveren.
Wat een treurnis zo'n plakker van een boekenkast. De locatie is fantastisch. Pal op de grens met Duitsland. Hier noorderlijker aan de grens koop je een huis voor een derde van deze prijs. (zonder nu weer de discussie locatie te willen starten)quote:Op vrijdag 22 januari 2021 22:38 schreef Merel1808 het volgende:
Als je geen boeken hebt, maar je wil toch een beetje slim overkomen, dan plak je toch een boekenkast op je muur?![]()
[ afbeelding ]
Het ziet eruit als een schilderij of een borduurwerk.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 22:38 schreef Merel1808 het volgende:
Als je geen boeken hebt, maar je wil toch een beetje slim overkomen, dan plak je toch een boekenkast op je muur?![]()
[ afbeelding ]
Dat is natuurlijk een grap, van die kattenhater, hoewel ik de humor niet snap.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 09:09 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Wat een treurnis zo'n plakker van een boekenkast. De locatie is fantastisch. Pal op de grens met Duitsland. Hier noorderlijker aan de grens koop je een huis voor een derde van deze prijs. (zonder nu weer de discussie locatie te willen starten)
Hier woonde een kattenhater:
[ afbeelding ]
De kat zat overigens wel droog. Het dak is volledig vernieuwd. De rest nog niet...
Ik moet altijd denken aan de deur naar buiten vanaf een gesloten (dementie)afdelingquote:Op vrijdag 22 januari 2021 22:38 schreef Merel1808 het volgende:
[ afbeelding ]
Daar is soms geen pijl op te trekken. Ik zie wel eens huizen met prijs op aanvraag langs komen en dan zie ik ze erna met een prijs van rond de 400.000 tja, dat is natuurlijk geen hoofdprijs.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 23:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Prijs op aanvraag, dus zal wel niet goedkoop wezen. Ik vind het serieus best een tof huis maar de indeling is wat eigenaardig.
Wanneer je je kat in zo'n smerige boel met afgeleefd speelgoed laat leven, dan hou je naar mijn mening niet van je dierenquote:Op zaterdag 23 januari 2021 09:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een grap, van die kattenhater, hoewel ik de humor niet snap.
quote:Op donderdag 21 januari 2021 22:13 schreef valentijn101 het volgende:
Ben benieuwd wat het zou moeten kosten
¤ 4.950.000 k.k.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 23:43 schreef karr-1 het volgende:
Prijs op aanvraag, dus zal wel niet goedkoop wezen. Ik vind het serieus best een tof huis maar de indeling is wat eigenaardig.
Heb je als eigenaar ook wel nodig.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:16 schreef yinu het volgende:
[ afbeelding ]
Wonen in een molen waar je geld toe krijgt als je de wieken laat draaien...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Wat is hier vreselijk aan? (Behalve dan de buurt waar het ligt)quote:Op zondag 24 januari 2021 09:21 schreef soapie het volgende:
[ afbeelding ]
Vreselijk!! De binnenkant valt mee....
https://www.funda.nl/koop/den-haag/huis-41275626-wijnand-nuyenstraat-32/#foto-1
quote:Op zondag 24 januari 2021 10:52 schreef stavromulabeta het volgende:
Geen opmerkelijke foto's op funda maar wel een opmerkelijk regionaal gebrek aan foto's: Als ik op Urk zoek, kom ik welgeteld 2 huizen tegen met foto's van binnen (waarvan 1 leegstaand). Alle andere huizen hebben alleen foto's van de voorkant. Zijn ze daar zo gesteld op hun privacy of zijn ze daar bang dat God via Funda hun huis binnen kan kijken?Ik denk dat op Urk alle huizen aan een Urker verkocht worden, dus is de noodzaak er niet om de binnenkant te laten zien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Best wel mooi.quote:Op zondag 24 januari 2021 09:21 schreef soapie het volgende:
[ afbeelding ]
Vreselijk!! De binnenkant valt mee....
https://www.funda.nl/koop/den-haag/huis-41275626-wijnand-nuyenstraat-32/#foto-1
quote:Op zondag 24 januari 2021 10:52 schreef stavromulabeta het volgende:
Geen opmerkelijke foto's op funda maar wel een opmerkelijk regionaal gebrek aan foto's: Als ik op Urk zoek, kom ik welgeteld 2 huizen tegen met foto's van binnen (waarvan 1 leegstaand). Alle andere huizen hebben alleen foto's van de voorkant. Zijn ze daar zo gesteld op hun privacy of zijn ze daar bang dat God via Funda hun huis binnen kan kijken?Allemaal dezelfde makelaar, die blijkbaar maar 1 foto op funda zet, op de eigen site van de makelaar staan wel foto'sSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De buurt is niks, maar ik vind de buitenkant van die huizen niet om aan te zien!quote:Op zondag 24 januari 2021 10:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat is hier vreselijk aan? (Behalve dan de buurt waar het ligt)
quote:Op zaterdag 9 januari 2021 07:59 schreef Mikeytt het volgende:
Wie interesse in een mooie kamer? Wakker worden en meteen je gezicht wassen
[ afbeelding ]
Ik moest echt kijken of het niet gewoon gerenoveerd was, ik vind dit bijzonder goed geslaagd voor een 'nieuwbouw'project. Met al die trappetjes, luiken, etc.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 11:25 schreef nils7 het volgende:
Dat deze hier nog niet is voorbij gekomen.
Je eigen slotje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor ruim 1,7 miljoen kan dit van jou zijn!
Alles zo modern en dan zo’n “barn” schuifdeur...quote:Op zaterdag 23 januari 2021 19:03 schreef NedKelly het volgende:
Persoonlijk zou ik gek worden van die touwtjes die gewoon maar open in de ruimte hangen. Dat valt toch wel anders op te lossen. Kennelijk bij de keuze voor dit ontwerp niet helemaal goed stil gestaan hoe je het dan gaat doen met zonwering voor die ramen.
Inclusief 2x volledig gastverblijf incl keuken en badkamer.
Ecowijk Leonidas
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Inclusief mooie detailfoto van de kalk aan de douchekop.Waarom selecteren makelaars zulke foto's....
[ afbeelding ]
vind die hond op de funda pagina wel grappig, die heb echt zoiets van huh wat maak je foto's...quote:Op zaterdag 23 januari 2021 19:03 schreef NedKelly het volgende:
Persoonlijk zou ik gek worden van die touwtjes die gewoon maar open in de ruimte hangen. Dat valt toch wel anders op te lossen. Kennelijk bij de keuze voor dit ontwerp niet helemaal goed stil gestaan hoe je het dan gaat doen met zonwering voor die ramen.
Inclusief 2x volledig gastverblijf incl keuken en badkamer.
Ecowijk Leonidas
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Inclusief mooie detailfoto van de kalk aan de douchekop.Waarom selecteren makelaars zulke foto's....
[ afbeelding ]
Ook die wasrekken zo laten staan, geeft me echt het gevoel van een luxe 2e badkamer jaquote:Op zondag 24 januari 2021 13:44 schreef Snoopyfrl het volgende:
Badderen op zolder met ruimte voor toeschouwers. Er is een 'gewone' badkamer op de eerste verdieping.
[ afbeelding ]
Ah, ok. Niet gezien.quote:
Daar in die straat zat vroeger de Scoutingshop. Statige straat, hoewel de kruisende straten dat allerminst zijn (Kruiskade, Middellandstraat, Vierambachtstraat, 's Gravendijkwal)quote:Op maandag 25 januari 2021 19:12 schreef NedKelly het volgende:
Aparte hobby of toch een bedrijfje.....
In groot herenhuis net buiten het centrum van Rotterdam, al schrijft de makelaar dat het centrum is maar die grens rekt kennelijk nogal op. (het is ook wel tegen het randje
[ afbeelding ]
Statige singel is het, maar als ik daar langs fiets valt me toch altijd op dat het eigenlijk gewoon rijtjeshuizen zijn. En niemand aan de zijkant vrij zit. Ook toen het gebouwd werd, was dit al een statige singel.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 26 januari 2021 10:00 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Daar in die straat zat vroeger de Scoutingshop. Statige straat, hoewel de kruisende straten dat allerminst zijn (Kruiskade, Middellandstraat, Vierambachtstraat, 's Gravendijkwal)
Klopt ja, is nog steeds wel zo.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 10:00 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Daar in die straat zat vroeger de Scoutingshop. Statige straat, hoewel de kruisende straten dat allerminst zijn (Kruiskade, Middellandstraat, Vierambachtstraat, 's Gravendijkwal)
Die koper liep vast een woongigant binnen: doet u mij maar die hele collectie graag! Meteen inpakken!quote:Op vrijdag 22 januari 2021 20:02 schreef Fietsertje70 het volgende:
Dat was vast een mega-aanbieding bij de koloniale-meubelgigant, 2 dressoirs, een vitrinekast, gewone kast, tv-meubel, salontafel en eettafel uit dezelfde lijn. Jammer dat het slaapkamerameublement net iets anders is.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Whoaaaa wat een mooie plekquote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:16 schreef yinu het volgende:
[ afbeelding ]
Wonen in een molen waar je geld toe krijgt als je de wieken laat draaien...
[..]
ah ja, was in de wat met Mathenesserlaan. Vliegerstraat en Claes de Vrieslaan, ook zo heerlijkquote:Op dinsdag 26 januari 2021 12:46 schreef NedKelly het volgende:
[..]
[..]
Klopt ja, is nog steeds wel zo.
's-Gravendijkwal ligt trouwens parallel, denk dat je de Nieuwe Binnenweg bedoelt?
Oh, je geeft me hiermee wel een idee voor de (binnen)deur naar de garagequote:Op zaterdag 23 januari 2021 09:22 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik moet altijd denken aan de deur naar buiten vanaf een gesloten (dementie)afdeling
3 zelfs, achter de eettafel en in de schuur ook nog weefgetouwen.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 19:32 schreef FranticDJ het volgende:
Je eigen weefgetouw:
[ afbeelding ]
https://www.funda.nl/koop/oost-souburg/huis-41048214-palts-20/
Da's een bullmastiffquote:Op zondag 24 januari 2021 22:46 schreef revpolen het volgende:
vind die hond op de funda pagina wel grappig, die heb echt zoiets van huh wat maak je foto's...
Katholieken in Zeeland?quote:Op woensdag 27 januari 2021 12:27 schreef hoechst het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)eester-timansweg-61/
weer zo'n mooi nostalgisch huisje gevonden.
Er zijn idd wat dorpjes in het zuiden van Zeeland dat van oudsher katholiek is.quote:Op woensdag 27 januari 2021 18:12 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Katholieken in Zeeland?
[ afbeelding ]
Kabels lekker weggewerkt ook...quote:Op woensdag 27 januari 2021 20:26 schreef Fietsertje70 het volgende:
Aparte plek voor een aquarium, of hoef je het water niet meer te verwarmen als je de kachel aanzet?![]()
[ afbeelding ]
WIKI:quote:Op woensdag 27 januari 2021 18:12 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
Katholieken in Zeeland?
[ afbeelding ]
Lijkt mij echt een gaaf dorp. Lekker rustig maar toch dicht bij de steden.quote:Op donderdag 28 januari 2021 07:17 schreef marcel.de het volgende:
[..]
WIKI:
's-Heerenhoek geldt van oudsher als een katholiek bolwerk in een voornamelijk protestantse omgeving, toch is 's-Heerenhoek pas na 1800 overwegend katholiek geworden. Nadat de Geuzen heel Zuid-Beveland in handen hadden, werd op 15 april 1576 in heel Zeeland het katholicisme verboden. Dit verbod werd nog eens aangescherpt in 1583. Als gevolg van dit verbod werden de katholieke diensten in de 17e en 18e eeuw in het geheim in verschillende boerderijen rondom het dorp gehouden. Deze situatie duurde voort tot de Franse bezetting, die Nederland onder andere vrijheid van godsdienst bracht.
Omstreeks 1710 waren er in 's-Heerenhoek maar ongeveer 40 katholieken op een totale bevolking van naar schatting 300 zielen. Dat is dus maar 13%. Op verschillende andere dorpen in de omgeving, zoals 's-Gravenpolder en Kapelle, die later vrijwel volledig protestants waren, woonden er toen veel meer katholieken dan in 's-Heerenhoek. Pas na circa 1760 kwam een veranderingsproces op gang dat in een periode van twee eeuwen leidde tot een volledige katholisering van het dorp. Door de machtswisseling in 1795 werd de vrijheid van godsdienst een feit. Vrij snel daarna werd in 's-Heerenhoek een rooms-katholieke statie gesticht met een eigen pastoor en een kerkgebouw. Maar bij het stichten van de eigen parochie in 's-Heerenhoek in 1797, waren de katholieken nog ruim in de minderheid. Tot laatstgenoemd jaar werd het hele platteland van Zuid-Beveland (van Bath tot Borssele) vanuit Goes door één pastoor bediend.
Sinds 1874 staat midden in het dorp de neogotische rooms-katholieke Sint-Willibrorduskerk. De katholisering van het dorp verliep vervolgens vrij snel. In 1920 waren er evenveel katholieken als gereformeerden. Dat resulteerde in de oprichting van een katholieke lagere school, de tweede in Nederland (na Volendam). Momenteel is het overgrote deel van het dorp katholiek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |