abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196983445
quote:
14s.gif Op zondag 27 december 2020 10:55 schreef Kreator het volgende:
Na een snelle berekening op 85000 euro salaris per jaar, kun je maximaal 475k lenen, op een eerste woning.
Ik denk dat je voor je tweede woning niet even drie ton vd bank krijgt.

Verder geloof ik er geen reet van dat je 85k per jaar verdient.
De hypotheek voor de financiering van de tweede woning kan ook op de eerste woning gevestigd worden, is het niet? Het tweede pand is dan vrij van hypotheek.

En 85k per jaar kan prima. Zie ook WGR / Blijven onderhandelen of verder kijken? #2. Vakantiegeld, 13e maand en een winstuitkering of bonus en je zit op 85k. Kan prima :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_196985478
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 11:07 schreef baskick het volgende:

[..]

De hypotheek voor de financiering van de tweede woning kan ook op de eerste woning gevestigd worden, is het niet? Het tweede pand is dan vrij van hypotheek.
Niet dus, je kan wel een nieuwe hypotheek op je eerste woning aangaan om de tweede woning te financieren maar "formeel" klopt je statement niet.

quote:
En 85k per jaar kan prima. Zie ook WGR / Blijven onderhandelen of verder kijken? #2. Vakantiegeld, 13e maand en een winstuitkering of bonus en je zit op 85k. Kan prima :Y
850k kan prima, maar er zijn maar zoveel mensen die dat daadwerkelijk verdienen. Of TS nu wel of niet zoveel verdient gaat het feitelijk niet om....

En ja met x inkomen kan je y hypotheek krijgen op je eigen woning. Doch als je een appartement aanschaft voor de verhuur wordt de huur vaak (groten deels) meegerekend in het inkomen waardoor als je huur-marktwaarde van de woning goed is je de woning vaak met "gesloten beurs" kan aanschaffen, daar ligt de hefboom van verhuren van appartementen...
Enige "catch 22" is natuurlijk de "verhuurde waarde" die vaak 20% onder de marktwaarde is van de woning en dat je daarvan slechts 80% kan lenen... maar tezamen met de overwaarde op je woning kan je dat gat wel dichten is de theorie. De verdere theorie is dat je een appartement moet aanschaffen onder de markt prijs, sterker nog een appartement moet kopen dat niet eens op de markt is. Schijnt nog een hele markt voor te zijn van mensen die snel van hun onroerend goed af moeten en daarom een appartement van 400k voor slechts 300k verkopen. Omdat de marktwaarde 400k blijft kan je die bijna helemaal financieren met een verhuurhypotheek, maar... dan moet je "in dat wereldje" zitten en dat gebeurd pas bij 10+ woningen of als je voor 100k aan cursussen volgt via deze en gene die het aanbieden.
pi_196985520
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:30 schreef namliam het volgende:
Nog afgezien van het feit dat 90+% van alle mensen gewoon "nette" mensen zijn die er niet op uit zijn om de boel op te lichten, te vernielen etc.
Nette mensen kopen een huis...
pi_196985841
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 14:59 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Status is voor veel mensen helemaal niet belangrijk.
Ik overweeg een vakantiewoning te kopen. Een laag tot matig rendement, maar wel een lekkere plek om zelf ook te zijn.
Mijn idee ook. Ik heb het overwogen samen met een vriend, maar die haakte af, had al 2 woningen (een voor hemzelf en één voor zijn man). Ik heb ooit een topic geopend over een vakantiewoning, maar zitten zoveel haken en ogen aan……. studentenhuis zou ik weer overwegen.

@Seven. kijk eens wat je huisige woning je kost(te) qua investering, moeite, tijd en onderhoud, nu en in de toekomst. Een verhuurwoning is dan nog een graadje erger. Voor mijzelf heb ik besloten in Hoog Dividend aandelen te gaan (fondsen) en ETF's.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196985865
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:10 schreef hoechst het volgende:

[..]

Je wilt niet weten wat een criminelen er huizen in villapanden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 27 december 2020 @ 12:33:27 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196986226
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 09:39 schreef namliam het volgende:

[..]

Waarom zou je voor een boot sparen als je dit soort plannen hebt? Zou dan eerder het geld voor die boot ook inleggen op het appartement en de lagere lasten weer (extra) sparen op de boot.

Een verbouwing van de keuken a la, maar een boot is toch wel echt iets dat "niet heel erg nodig is".
Klopt maar m'n man is een bootjesmens. Laat ik het zo zeggen, als we niet gaan sparen voor een tweede woning, dan gaan we sparen voor leuke dingen die we niet nodig hebben. Die keuken kan nog wel 10-15 jaar mee, en als het eerder kan, dan is dat mooi meegenomen.
Resistance is futile.
  zondag 27 december 2020 @ 12:48:06 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196986606
quote:
Na een snelle berekening op 85000 euro salaris per jaar, kun je maximaal 475k lenen, op een eerste woning.

Ik heb een jaar geleden de overstap gemaakt naar een andere werkgever, inmiddels verdien ik bijna 7000 bruto, en er komen extra verantwoordelijkheden bij in de komende 2 jaar (dus meer salaris).

Maar ik ben het wel met je eens dat ik niet zomaar 3 ton er bovenop kan tellen. Al is het maar omdat je max 80% van de marktwaarde kunt lenen voor een tweede woning.

Ik zal het hier wel laten weten als ik wat adviesgesprekken doe, maar zal pas over een jaartje zijn. Eerst maar eens die studieschuld aanpakken.
Resistance is futile.
pi_196986669
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:08 schreef namliam het volgende:

[..]

De verdere theorie is dat je een appartement moet aanschaffen onder de markt prijs, sterker nog een appartement moet kopen dat niet eens op de markt is. Schijnt nog een hele markt voor te zijn van mensen die snel van hun onroerend goed af moeten en daarom een appartement van 400k voor slechts 300k verkopen. Omdat de marktwaarde 400k blijft kan je die bijna helemaal financieren met een verhuurhypotheek, maar... dan moet je "in dat wereldje" zitten en dat gebeurd pas bij 10+ woningen of als je voor 100k aan cursussen volgt via deze en gene die het aanbieden.
Een appartement heb je tegenwoordig binnen een dag verkocht. Wie laat er nou een ton liggen, alleen omdat je het dan onderhands kan verkopen? :?
pi_196986680
quote:
7s.gif Op zondag 27 december 2020 12:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb een jaar geleden de overstap gemaakt naar een andere werkgever, inmiddels verdien ik bijna 7000 bruto, en er komen extra verantwoordelijkheden bij in de komende 2 jaar (dus meer salaris).

Maar ik ben het wel met je eens dat ik niet zomaar 3 ton er bovenop kan tellen. Al is het maar omdat je max 80% van de marktwaarde kunt lenen voor een tweede woning.

Ik zal het hier wel laten weten als ik wat adviesgesprekken doe, maar zal pas over een jaartje zijn. Eerst maar eens die studieschuld aanpakken.
Via crowdfunding kan je meer dan 80% lenen. Zie sameningeld. Ook doen die niet moeilijk over de studieschuld.
  zondag 27 december 2020 @ 12:51:18 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196986692
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:08 schreef namliam het volgende:

[..]

Niet dus, je kan wel een nieuwe hypotheek op je eerste woning aangaan om de tweede woning te financieren maar "formeel" klopt je statement niet.
[..]

850k kan prima, maar er zijn maar zoveel mensen die dat daadwerkelijk verdienen. Of TS nu wel of niet zoveel verdient gaat het feitelijk niet om....

En ja met x inkomen kan je y hypotheek krijgen op je eigen woning. Doch als je een appartement aanschaft voor de verhuur wordt de huur vaak (groten deels) meegerekend in het inkomen waardoor als je huur-marktwaarde van de woning goed is je de woning vaak met "gesloten beurs" kan aanschaffen, daar ligt de hefboom van verhuren van appartementen...
Enige "catch 22" is natuurlijk de "verhuurde waarde" die vaak 20% onder de marktwaarde is van de woning en dat je daarvan slechts 80% kan lenen... maar tezamen met de overwaarde op je woning kan je dat gat wel dichten is de theorie. De verdere theorie is dat je een appartement moet aanschaffen onder de markt prijs, sterker nog een appartement moet kopen dat niet eens op de markt is. Schijnt nog een hele markt voor te zijn van mensen die snel van hun onroerend goed af moeten en daarom een appartement van 400k voor slechts 300k verkopen. Omdat de marktwaarde 400k blijft kan je die bijna helemaal financieren met een verhuurhypotheek, maar... dan moet je "in dat wereldje" zitten en dat gebeurd pas bij 10+ woningen of als je voor 100k aan cursussen volgt via deze en gene die het aanbieden.
Die objecten vind je volgens mij vooral op executieveilingen.
Resistance is futile.
  zondag 27 december 2020 @ 12:52:32 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196986723
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:10 schreef hoechst het volgende:

[..]

Dit ben ik zo niet met je eens. Er zijn genoeg nette mensen die huren. Ik ben zelf ook een nette huurder geweest.
Resistance is futile.
  zondag 27 december 2020 @ 12:55:25 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196986803
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn idee ook. Ik heb het overwogen samen met een vriend, maar die haakte af, had al 2 woningen (een voor hemzelf en één voor zijn man). Ik heb ooit een topic geopend over een vakantiewoning, maar zitten zoveel haken en ogen aan……. studentenhuis zou ik weer overwegen.

@:Seven. kijk eens wat je huisige woning je kost(te) qua investering, moeite, tijd en onderhoud, nu en in de toekomst. Een verhuurwoning is dan nog een graadje erger. Voor mijzelf heb ik besloten in Hoog Dividend aandelen te gaan (fondsen) en ETF's.
Wij hebben dat dus niet als stressfactor ervaren. Integendeel zelfs, wij zijn van die mensen die juist energie krijgen hiervan.
Resistance is futile.
  zondag 27 december 2020 @ 12:58:37 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196986874
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Via crowdfunding kan je meer dan 80% lenen. Zie sameningeld. Ook doen die niet moeilijk over de studieschuld.
Ehh, dit idee staat mij best wel tegen maar ik heb er ook niet echt een beeld bij. Hoe gaat dit in zijn werk?
Resistance is futile.
pi_196988187
quote:
7s.gif Op zondag 27 december 2020 12:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb een jaar geleden de overstap gemaakt naar een andere werkgever, inmiddels verdien ik bijna 7000 bruto, en er komen extra verantwoordelijkheden bij in de komende 2 jaar (dus meer salaris).[QUOTE]
Meer verantwoordelijkheid is lang niet altijd automatisch extra salaris, overigens wil ik jou baan wel [jaloers]
[quote]
Kleine maar belangrijke correctie.
Al is het maar omdat je max 80% van de verhuurde waarde kunt lenen voor een tweede woning.
pi_196988240
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 12:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Een appartement heb je tegenwoordig binnen een dag verkocht. Wie laat er nou een ton liggen, alleen omdat je het dan onderhands kan verkopen? :?
Een ton is misschien wat overdreven maar er schijnt met regelmaat ruim onder de marktprijs te worden ingekocht als je de Youtubers en cursisten mag geloven, iedere 10k die je onder de "normale" prijs blijft is natuurlijk pure winst.
pi_196988271
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Via crowdfunding kan je meer dan 80% lenen. Zie sameningeld.
Die zitten danwel niet heel dicht bij de 3% of nog minder die je elders kan krijgen....
  zondag 27 december 2020 @ 13:41:40 #117
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196988412
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 13:36 schreef namliam het volgende:

[..]

Kleine maar belangrijke correctie.
Al is het maar omdat je max 80% van de verhuurde waarde kunt lenen voor een tweede woning.
Klopt, maar ik ben niet van plan om een team van 20 met inhoudelijk andere taken te integreren met mijn afdeling zonder enige financiële tegemoetkoming ;). Dan ga ik ogenblikkelijk (intern) solliciteren.
Resistance is futile.
pi_196988516
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 12:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ehh, dit idee staat mij best wel tegen maar ik heb er ook niet echt een beeld bij. Hoe gaat dit in zijn werk?
https://sameningeld.nl/lenen/

Zie als voorbeeld deze:
https://investeren.sameni(...)bleienbeekstraat-7-d

Betaal je minimaal 5% rente en daar komen nog diverse kosten bij.
Terwijl je bij RNHB al voor minder dan 3% terecht kan, maar ja die hebben ook iets hogere standaarden.
SIG wordt wel als heel veilig gezien, maar tja...
pi_196991819
Seven, je zit financieel in een prachtige situatie. Maar het lijkt er nu op dat je een vermogen op gaat bouwen met geleend geld. Een beetje als Robert Kyosaki (Rich Dad Poor Dad). Die een hoop faillissementen op zijn naam heeft staan.

Ik ben nu een jaar of 8 bewust bezig met geld, en ik wil een tegengeluid geven, en dat komt op het volgende neer: ik leen niet, alleen voor mijn eigen huis. Voor de rest leen ik niets. Niets. Helemaal niets. En ik investeer in liquide zaken die ik niet hoef te verzekeren. Ik volg een mix van de systemen van Dave Ramsey en JL Collins (schrijver van 'the simple path to wealth').

In jouw geval zou ik beginnen met 15% van je inkomen investeren in ETF's, het liefst indextrackers. Of beleggingsfondsen die een index volgen. Kijk of je dit op een pensioenrekening kan doen, dat is fiscaal aantrekkelijker. Daarnaast zou ik extra aflossen op je hypotheek. Daar bouw je ook vermogen mee op. En uiteindelijk zijn je maandlasten veel lager. Kan je je voorstellen hoe het voelt om géén maandlasten te hebben? Enig idee wat je dan kan doen? Alles. En weet je wat je hebt als je geen maandlasten hebt? Geld. Veel geld.
pi_196992324
quote:

Waarom zou ze liegen over haar salaris als ze hier om raad vraagt?
pi_196992443
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 15:21 schreef Gustaf86 het volgende:
Daarnaast zou ik extra aflossen op je hypotheek.
Ongeacht hoe je wat doet, en schuldvrij is iets dat heel erg fijn voelt!!, maar op je hypotheek aflossen is ongeveer het enige dat ik NIET zou doen zeker als je leent tegen de huidige 1,x% rente waar je nog HRA vanaf moet halen. Een betere hefboom om mee te gaan beleggen in je ETF's of onroerend goed of anderszins ga je, beter nu 1000 euro in xyz belegd dan 1500 euro op je huis afgelost.
pi_196993752
quote:
Seven, je zit financieel in een prachtige situatie. Maar het lijkt er nu op dat je een vermogen op gaat bouwen met geleend geld. Een beetje als Robert Kyosaki (Rich Dad Poor Dad). Die een hoop faillissementen op zijn naam heeft staan.

Ik ben nu een jaar of 8 bewust bezig met geld, en ik wil een tegengeluid geven, en dat komt op het volgende neer: ik leen niet, alleen voor mijn eigen huis. Voor de rest leen ik niets. Niets. Helemaal niets. En ik investeer in liquide zaken die ik niet hoef te verzekeren. Ik volg een mix van de systemen van Dave Ramsey en JL Collins (schrijver van 'the simple path to wealth').

In jouw geval zou ik beginnen met 15% van je inkomen investeren in ETF's, het liefst indextrackers. Of beleggingsfondsen die een index volgen. Kijk of je dit op een pensioenrekening kan doen, dat is fiscaal aantrekkelijker. Daarnaast zou ik extra aflossen op je hypotheek. Daar bouw je ook vermogen mee op. En uiteindelijk zijn je maandlasten veel lager. Kan je je voorstellen hoe het voelt om géén maandlasten te hebben? Enig idee wat je dan kan doen? Alles. En weet je wat je hebt als je geen maandlasten hebt? Geld. Veel geld.
Ik denk dat @Seven een typisch voorbeeld is van iemand die onlangs een flinke stap in carrière gemaakt heeft, en nu zonder al te veel kennis van zaken op de trein die vastgoed heet wil stappen (we zouden nu zomaar weer eens op een tijdelijke top in de markt, a la 2008 kunnen zitten). Om er dan over een jaar of wat achter te komen dat niet alles goud is wat er blinkt.

Ik bewandel ongeveer hetzelfde pad als jij beschrijft, alleen een jaartje of 3 langer. En ik moet zeggen, het vliegwiel van vermogen opbouwen draait lekker: nu voor het vierde jaar op rij meer vermogens toename uit beleggingen/investeringen, als uit "overschot na werken en geleefd te hebben".

Qua beleggingen doe ik niks exotisch: gewoon een mix van index trackers en dividend aandelen. Dit geeft mij veel meer rust dan een huis kopen voor de verhuur "omdat het kan met mijn salaris".
pi_196993931
quote:
Prachtig, prachtig, allemachtig prachtig. Maar wat te denken van alle heffingen en belastingen die overheden opleggen bij bezit van eigen huis? Energie, OZB, EWF, riool, reinigingslasten, waterschap en ga zo maar door. Vergeet dat wonen zonder lasten maar. Onze hypotheeklasten zijn lager dan alle overige lasten (zoals voornoemd) bij elkaar. Dat vind ik wel best zo. Ik stop geld nu in ETF's en beleggingsfondsen en daar haal ik een veel beter rendement mee dan de hypotheekschuld aflossen (en de fiscus spekken).

[ Bericht 9% gewijzigd door blomke op 27-12-2020 16:40:55 ]
pi_196997279
Wat ik mij afvraag "waarom zoveel haast"?
Ik heb zelf ook eerst een woning gehuurd - en gespaard. Toen een huis gekocht met maar voor 60 % hypotheek. Die hypotheek versneld afgelost en vervolgens sparen voor (eerder) pensioen.

Die goede baan en dat hoge salaris zijn er over een paar jaar toch ook nog?
En zo'n baan kost toch ook tijd en aandacht?

Je doet het slim; o.a. door gewoon in het huis te blijven wonen waar je nu al woont. Ik zou versneld die studieschuld aflossen en vervolgens de hypotheek van je huidige huis.
Gewoon lekker leven met je/jullie huidige (twee?) inkomen(s).

Dan kan die nieuwe keuken en dat bootje er ook nog komen.
En oké, helemaal tot op de cent uitgekauwd kan het zijn dat je met een volledig afgeloste hypotheek straks ietsje meer belasting moet betalen. Nou en? Dat kan toch makkelijk als je dat hoge salaris dan nog steeds hebt?

Wat het je opbrengt? Rust. En gewoon een prettig leven. Allemaal héél veel waard!

Na aflossing van alle schulden nog een paar jaar in hetzelfde tempo door blijven sparen en dan nog eens opnieuw afwegen welke -financiële- stappen verstandig zijn?
pi_196997514
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 18:42 schreef Niz het volgende:
Wat ik mij afvraag "waarom zoveel haast"?
Ik heb zelf ook eerst een woning gehuurd - en gespaard. Toen een huis gekocht met maar voor 60 % hypotheek. Die hypotheek versneld afgelost en vervolgens sparen voor (eerder) pensioen.

Die goede baan en dat hoge salaris zijn er over een paar jaar toch ook nog?
En zo'n baan kost toch ook tijd en aandacht?

Je doet het slim; o.a. door gewoon in het huis te blijven wonen waar je nu al woont. Ik zou versneld die studieschuld aflossen en vervolgens de hypotheek van je huidige huis.
Gewoon lekker leven met je/jullie huidige (twee?) inkomen(s).

Dan kan die nieuwe keuken en dat bootje er ook nog komen.
En oké, helemaal tot op de cent uitgekauwd kan het zijn dat je met een volledig afgeloste hypotheek straks ietsje meer belasting moet betalen. Nou en? Dat kan toch makkelijk als je dat hoge salaris dan nog steeds hebt?

Wat het je opbrengt? Rust. En gewoon een prettig leven. Allemaal héél veel waard!

Na aflossing van alle schulden nog een paar jaar in hetzelfde tempo door blijven sparen en dan nog eens opnieuw afwegen welke -financiële- stappen verstandig zijn?
Niet alleen dat, afhankelijk van de hypotheek die je hebt kan het afbetalen gewoon een financieel onverstandige keuze zijb
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')