abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196822442

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiėnten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_196822467
Ben benieuwd wat het Kerst menu is in de Nederlandse ziekenhuizen. En wordt het geserveerd met een Corona biertje erbij? >:)
pi_196822478
Op naar de 13.000+.
pi_196822485
Prima cijfers voor de zaterdag :')

RIP Bram trouwens, klote corona. Treffend wel dit fragment van 2 weken geleden waarin hij het nog heeft over zijn coronarietje.

https://www.mediacourant.(...)n-geleden-nog-op-tv/
blablablabla
  zaterdag 19 december 2020 @ 15:59:55 #5
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_196822489
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 15:59 schreef Zipportal het volgende:
Op naar de 13.000+.
Wie biedt er meer?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196822491
Hoe zit het eigenlijk met mondkapjes in de auto? Vriendin was staande gehouden en politie zei dat ze als ze met z'n 2en waren (geen zelfde woonsituatie) je dan kruislings moet zitten en allebei een mondkapje op. Klopt dit?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_196822545
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:00 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met mondkapjes in de auto? Vriendin was staande gehouden en politie zei dat ze als ze met z'n 2en waren (geen zelfde woonsituatie) je dan kruislings moet zitten en allebei een mondkapje op. Klopt dit?
......
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_196822607
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:00 schreef Discombobulate het volgende:
Lijkt me wel de beste manier om zoveel mogelijk afstand te houden, dus als advies prima.
Lijkt me niet dat het een wet is. :N
pi_196822631
Nou, het wordt nog een fijne winter. Lockdowns werken ook maar tot op zekere hoogte; en ik denk dat veel mensen er al klaar mee zijn. Ik vond die bovengrens waarop we stagneerden met de vorige maatregelen echt best wel hoog nog. Zullen we veel lager gaan? Ik ben pessimistisch. Daar komt nog bij dat we nu allemaal euforisch zijn door het toverwoord 'vaccin', maar dat duurt echt nog wel even voordat we daar het effect van gaan zien.

19 januari zal sowieso verlengd worden ben ik bang.
pi_196822655
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:08 schreef Mammietje het volgende:
Lijkt me niet dat het een wet is.
Nee, mij ook niet. Gewoon adviseren, prima. Maar moeten? Nu is het sowieso niet een direct vriendin van mij, maar een vriendin van een vriend. Ik denk echt dat ze uit haar nek liep te lullen.

4 personen in de auto mag sowieso niet, 3 weet ik niet zeker meer. Maar 2 is gewoon toegestaan dacht ik, ook zonder mondkapje en gewoon naast elkaar.
pi_196822664
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:09 schreef Discombobulate het volgende:
Nou, het wordt nog een fijne winter. Lockdowns werken ook maar tot op zekere hoogte; en ik denk dat veel mensen er al klaar mee zijn. Ik vond die bovengrens waarop we stagneerden met de vorige maatregelen echt best wel hoog nog. Zullen we veel lager gaan? Ik ben pessimistisch. Daar komt nog bij dat we nu allemaal euforisch zijn door het toverwoord 'vaccin', maar dat duurt echt nog wel even voordat we daar het effect van gaan zien.

Daar ben ik ook bang voor, helemaal als je de berichten leest dat ze 8 januari kleinschalig gaan beginnen met het vaccineren :') Inplaats van alle beschikbare doses er in een paar dagen doorheen jagen.
  zaterdag 19 december 2020 @ 16:13:05 #12
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_196822688
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:09 schreef Discombobulate het volgende:

Ik heb er wel vertrouwen in dat de huidige lockdown per 19 januari ten einde komt. Eventuele effecten van de Kerst en jaarwisseling zijn dan wel gepasseerd. Ik vermoed dat de periode tot 19 januari hier in Nederland het zwaartepunt van deze gehele coronacrisis vormt, waarna een begin wordt gemaakt met een geleidelijk evolutie richting een normale situatie.
pi_196822691
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:11 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Nee, mij ook niet. Gewoon adviseren, prima. Maar moeten? Nu is het sowieso niet een direct vriendin van mij, maar een vriendin van een vriend. Ik denk echt dat ze uit haar nek liep te lullen.

4 personen in de auto mag sowieso niet, 3 weet ik niet zeker meer. Maar 2 is gewoon toegestaan dacht ik, ook zonder mondkapje en gewoon naast elkaar.
Ik denk het ook. ;)
pi_196822702
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:11 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Daar ben ik ook bang voor, helemaal als je de berichten leest dat ze 8 januari kleinschalig gaan beginnen met het vaccineren :') Inplaats van alle beschikbare doses er in een paar dagen doorheen jagen.
Ja, dat kan toch veel sneller? Dat moet veel sneller... Het is ons verdorie gelukt om in no time een vaccin erdoorheen te jagen, een medische opgave van Bijbelse proporties zo ff in een jaar, maar we kunnen niet grootschalig vaccineren? Like... hoezo dat dan niet?
  zaterdag 19 december 2020 @ 16:15:38 #15
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196822726
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 15:28 schreef Predator40 het volgende:

[..]

https://www.ad.nl/koken-e(...)die-mensen~a34521c2/

cateraars krijgen nog steeds aanvragen binnen voor meer dan 10 man .....

koekkoek 8)7 8)7

Verbod incoming om meer boodschappen of (online) bestelingen te doen voor meer personen dan ingeschreven op het (af)leveradres. Dat zal ze leren om te duiken.

Terzijde: de huiselijke resto's schieten ook uit de grond als paddenstoelen.
Fijn romantisch uit eten met veel aandacht en zorg om later op een verwarmd tuinterras lekker na te kunnen genieten van een wijntje. Dit zal (voor) velen steken dat het voor sommigen gewoon wel kan.

Opnieuw pleit ik voor vrijheid zelf te beslissen wat je iemand in omstandigheden doet en dat mensen die dat nodig hebben concreet mogelijkheden (ver)krijgen zich te beschermen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196822752
Och Jezus en nu las ik net weer een verhaal van een collega die in zn gym een online training gaf. Moest zn pand uit want de zaak is dicht. Dan wil je dus online service blijven verlenen, komt er zo'n overijverige handhaver zo het pand in. Waarbij ik me afvraag of die zo je pand in mag maar dit terzijde.
Echt, wat een achterlijkheid is dit aan het worden.
Go hard or go home
pi_196822759
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:14 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ja, dat kan toch veel sneller? Dat moet veel sneller... Het is ons verdorie gelukt om in no time een vaccin erdoorheen te jagen, een medische opgave van Bijbelse proporties zo ff in een jaar, maar we kunnen niet grootschalig vaccineren? Like... hoezo dat dan niet?
Helemaal omdat we zo'n 2 miljoen doses van Pfizer in het eerste kwartaal verwachten en 400.000 van Moderna. Dat staat dan nog los van AstraZeneca die misschien ook in het eerste kwartaal geleverd gaat worden. Er zou veel meer vaart achter moeten staan, maar helaas.
  zaterdag 19 december 2020 @ 16:18:11 #18
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196822763
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:14 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Iets met logistiek, procedures en capaciteit van beschikbaarheid.
We kunnen alles in een jaar maar totaal niets in een maand.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196822769
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:13 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Ik heb er wel vertrouwen in dat de huidige lockdown per 19 januari ten einde komt. Eventuele effecten van de Kerst en jaarwisseling zijn dan wel gepasseerd. Ik vermoed dat de periode tot 19 januari hier in Nederland het zwaartepunt van deze gehele coronacrisis vormt, waarna een begin wordt gemaakt met een geleidelijk evolutie richting een normale situatie.
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:15 schreef Vallon het volgende:

[..]

Verbod incoming om meer boodschappen of (online) bestelingen te doen voor meer personen dan ingeschreven op het (af)leveradres. Dat zal ze leren om te duiken.

Terzijde: de huiselijke resto's schieten ook uit de grond als paddenstoelen.
Fijn romantisch uit eten met veel aandacht en zorg om later op een verwarmd tuinterras lekker na te kunnen genieten van een wijntje. Dit zal (voor) velen steken dat het voor sommigen gewoon wel kan.

Opnieuw pleit ik voor vrijheid zelf te beslissen wat je iemand in omstandigheden doet en dat mensen die dat nodig hebben concreet mogelijkheden (ver)krijgen zich te beschermen.
als je een cateraar vraagt om voor 10-15 man in 1 huis eten te laten maken dan begrijp je het allemaal echt niet
en heb je schijt aan alles.
pi_196822779
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:17 schreef Noek het volgende:
Och Jezus en nu las ik net weer een verhaal van een collega die in zn gym een online training gaf. Moest zn pand uit want de zaak is dicht. Dan wil je dus online service blijven verlenen, komt er zo'n overijverige handhaver zo het pand in. Waarbij ik me afvraag of die zo je pand in mag maar dit terzijde.
mag niet zomaar je pand in....en zeker je niet er zomaar uitzetten.
machtgeile kut BOA
pi_196822784
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:13 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]

Maar dat gaat echt nog wel even duren. Die man van de GGD zei eind juli als ik me niet vergis. Eerst nog kommer en kwel denk ik. Maar goed, het beeld zal iig sterk veranderen als alle ouderen, zorgmedewerkers en mensen met een verhoogd risico gevaccineerd zijn.

Dan is er bij mij wel de voorwaarde dat we ons niet moeten blindstaren op het aantal besmettingen, want dat gebeurt namelijk wel. 8K maakt mij helemaal niks uit als de ziekenhuisopnames maar niet toenemen, maar bij veel mensen boezemt de angst er direct in bij zo'n groot getal. Dat mag niet doorsijpelen in het algehele beleid vind ik.
pi_196822812
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 15:59 schreef Elan het volgende:
Prima cijfers voor de zaterdag :')

RIP Bram trouwens, klote corona. Treffend wel dit fragment van 2 weken geleden waarin hij het nog heeft over zijn coronarietje.

https://www.mediacourant.(...)n-geleden-nog-op-tv/
Daarentegen vond ik het niet erg om te lezen dat the Yorkshire ripper (netflix, aanrader!) Onlamgs ook daardoor het loodje heeft gelegd.
pi_196822825
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:18 schreef Vallon het volgende:

[..]

Iets met logistiek, procedures en capaciteit van beschikbaarheid.
We kunnen alles in een jaar maar totaal niets in een maand.
Ik denk als we iets beter ons best deden dat dat ook wel gewoon mogelijk was. Ik weet het niet hoor.
pi_196822838
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:17 schreef Noek het volgende:
Ik las gisteren dat er bij post ophaal punten zoals de Primera boa's voor de deur stonden om klanten te ondervragen of ze niks anders gekocht hadden dan een postzegel of post wegbrengen en ophalen.
pi_196822851
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 16:22 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Ik las gisteren dat er bij post ophaal punten zoals de Primera boa's voor de deur stonden om klanten te ondervragen of ze niks anders gekocht hadden dan een postzegel of post wegbrengen en ophalen.
Sneu..... :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')