Dat is vrijwel letterlijk wat de EC uitgesproken heeft, dus dat is wel logisch idd. Weet niet meer wie 't zei, maar kwam er eigenlijk op neer dat de EC had gezegd dat mensen tijdens kerst/oud en nieuw en dat soort dagen afstand moesten houden, thuis moesten blijven en dat landen moesten nadenken over strengere maatregelen oid.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik denk dat sowieso over het algemeen het beleid in de meeste Europese landen enigszins naar elkaar toe aan het bewegen is. Met heel Europa in lockdown als gevolg
je had wetenschapper moeten worden.... Oh nee, daar wordt niet naar geluisterdquote:Op vrijdag 18 december 2020 20:44 schreef mir1986 het volgende:
Even over Zweden, zweden heeft nog steeds een veel lagere oversterfte da. Nederland.
Ongemakkelijke corona feiten : Zweden, zonder masker plicht en winkels-horeca open, doet het nog steeds beter dan BE en NL. Beste bewijs dat strenge lockdowns niet werken. Oversterfte cijfer meest betrouwbaar. Koning v Zweden kan geen grafiek lezen, wel lintjes knippen. https://t.co/dNbbPz0ttc
China doet het nog steeds beter dan Zweden. Beste bewijs dat strenge lockdowns wel werken.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:44 schreef mir1986 het volgende:
Even over Zweden, zweden heeft nog steeds een veel lagere oversterfte da. Nederland.
Ongemakkelijke corona feiten : Zweden, zonder masker plicht en winkels-horeca open, doet het nog steeds beter dan BE en NL. Beste bewijs dat strenge lockdowns niet werken. Oversterfte cijfer meest betrouwbaar. Koning v Zweden kan geen grafiek lezen, wel lintjes knippen. https://t.co/dNbbPz0ttc
'Kroeg uurtje eerder dicht' werkt veel beter dan een lockdown.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:49 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Mobiliteitsdata van 17 december
Ik vond dat ze in bepaalde landen te ver doorschoten en begreep geen reet van het feit dat we dit niet Europees af kunnen stemmen. Met doorschieten bedoel ik vooral dat ik nog steeds denk dat het belangrijk is dat mensen in de buitenlucht kunnen sporten of desnoods wandelen. Dat is wat anders dan met zijn allen in een winkel staan. Maar buiten in beweging zijn is gezond en ik denk nog steeds dat het risico daar gewoon laag is. En de voordelen niet opwegen tegen het risico.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik denk dat sowieso over het algemeen het beleid in de meeste Europese landen enigszins naar elkaar toe aan het bewegen is. Met heel Europa in lockdown als gevolg
fixedquote:Op vrijdag 18 december 2020 20:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
China doet het nog steeds beter dan Zweden. Beste bewijs dat strenge lockdowns wel werken.
/s
Ik ben wel benieuwd naar je interpretatie van deze cijfers, kun je toelichten wat de z-score betekend in deze context? Sowieso link je naar iemand die niet in het vakgebied zit.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:44 schreef mir1986 het volgende:
Ik hou me ook eigenlijk te veel bezig met gerommel in de marge, de vaccins zijn de oplossing. Waar ik vooral op wil letten is vaccinatiebereidheid.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:51 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik vond dat ze in bepaalde landen te ver doorschoten en begreep geen reet van het feit dat we dit niet Europees af kunnen stemmen. Met doorschieten bedoel ik vooral dat ik nog steeds denk dat het belangrijk is dat mensen in de buitenlucht kunnen sporten of desnoods wandelen. Dat is wat anders dan met zijn allen in een winkel staan. Maar buiten in beweging zijn is gezond en ik denk nog steeds dat het risico daar gewoon laag is. En de voordelen niet opwegen tegen het risico.
Maar dat we ongeveer overal hetzelfde gaan doen in Europa lijkt me inderdaad een goed idee. En gelet op de ziekenhuizen moet het dan inderdaad wat strenger.
Maar ik ben ik ben ook een positief mens. Ik denk dat we in mei een heel stuk verder staan dan nu. Zoals Gommers dat ook verwacht. Deze maand is inderdaad strontvervelend maar als we allemaal een beetje onze schouders er onder zitten komt het vanzelf wel goed.
die is nog niet al te best ......quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik hou me ook eigenlijk te veel bezig met gerommel in de marge, de vaccins zijn de oplossing. Waar ik vooral op wil letten is vaccinatiebereidheid.
70% stond ie nu op hoorde ik vanmiddag op het nieuws. Ze willen naar 90%, maar 70% vind ik helemaal niet slecht.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
die is nog niet al te best ......
60% is niet slecht voor dit moment. De meeste mensen die nu nee zeggen zijn toch pas over een paar maanden aan de beurt, een deel zal dan toch overstag gaanquote:Op vrijdag 18 december 2020 20:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Wat ik aan die hele logica van die redenatie van tegen die vaccins te zijn niet snap is dat het dan gaat over het risico dat het vaccin oplevert. Maar niet over het risico dat het virus oplevert want dat hoor je dan niet in de argumenten van de tegenstanders.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Ja maar dat komt hem niet goed uit.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
China doet het nog steeds beter dan Zweden. Beste bewijs dat strenge lockdowns wel werken.
/s
Komt goed, iedereen haalt binnenkort een prikje. Indirecte verplichting verricht wonderen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:54 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen die nu als "tegenstander" worden afgeschilderd best een vaccin willen, maar dan wel eentje waar meer bekend van is dan nu het geval.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:59 schreef OProg het volgende:
Wat ik aan die hele logica van die redenatie van tegen die vaccins te zijn niet snap is dat het dan gaat over het risico dat het vaccin oplevert. Maar niet over het risico dat het virus oplevert want dat hoor je dan niet in de argumenten van de tegenstanders.
De komende maanden is de vraag vele malen groter dan het aanbod, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er iets verspild wordt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:06 schreef MoreDakka het volgende:
Het belangrijkste is op dit moment de vaccinatiebereidheid onder de enkele honderdduizenden die als eerst het vaccin krijgen. Ik wil koste wat het kost situaties voorkomen waar vaccins worden weggegooid omdat de bereidheid niet hoog genoeg is.
Alsof deze lockdown ook maar te vergelijken is met China. Die zijn er al maanden zo goed als vanaf. Hier zijn we al 10 maanden aan het aanrommelen. Als je een lockdown doet, doe het dan goed. Nu heb je nog steeds overvolle vliegvelden. Winkels zoeken de grens op kwa wel of niet open gaan. Logisch dat mensen daar dan naar toe gaan.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
/s
Je kunt best begrip voor dat standpunt kunt hebben, maar het probleem is dat dat standpunt een gevaar is voor de volksgezondheid. Vooral omdat er dus gekozen wordt om bepaalde groepen eerder te vaccineren. Dus de vraag is hoe serieus je dat soort mensen moet nemen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:31 schreef Fred het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen die nu als "tegenstander" worden afgeschilderd best een vaccin willen, maar dan wel eentje waar meer bekend van is dan nu het geval.
Hmm, als ik zie hoe die twitter account op kritiek reageert. Iemand postte een grafiek van doden per miljoen inwoners in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland, zijn reactie daarop:quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar je interpretatie van deze cijfers, kun je toelichten wat de z-score betekend in deze context? Sowieso link je naar iemand die niet in het vakgebied zit.
quote:U probeert de feiten te belazeren...u gebruikt een totaal onbetrouwbaar cijfer van "corona doden". Elk land telt anders. U "vergeet" dan nog te vergelijken met BE en NL. Zielig.
Hij reageert het zelfde op opmerkingen over klimaatveranderingen (natuurlijk is hij naast covidontkenner ook klimaatverandering ontkenner). Zegt genoeg als je zo krampachtig regeert op goede commentaren.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:43 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hmm, als ik zie hoe die twitter account op kritiek reageert. Iemand postte een grafiek van doden per miljoen inwoners in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland, zijn reactie daarop:
[..]
Zoals jij het nu beschrijft vind ik je een goede uitleg hebben.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:31 schreef Fred het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen die nu als "tegenstander" worden afgeschilderd best een vaccin willen, maar dan wel eentje waar meer bekend van is dan nu het geval.
Vergelijk het met de brandweer: die rennen ook niet direct het brandende gebouw in bij aankomst: ze verkennen stapje voor stapje de situatie. Imho moeten we niet te veel aandacht schenken aan wie wel en wie niet wil, gewoon beginnen en langzaam maar zeker verwacht ik dat de prikbereidheid gaat stijgen.
Dat klinkt als, we gaan ons pas zorgen maken als het zover is en er ondertussen wel alvast over praten om het zover te (laten) krijgen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 19:20 schreef galantis het volgende:
[..]
Wat mij vooral irriteert is het op de zaken vooruitlopen. Mocht ooit de benodigde vaccinatiegraad niet worden behaald zit je met een probleem en moet je naar andere opties gaan kijken. Maar vooralsnog is daar echt totaal geen sprake van en is de hoeveelheid vaccins voorlopig nog de limiterende factor. Maar al wel moeten continu deze balletjes worden opgegooid. Dit soort dingen moet je extreem voorzichtig mee zijn anders is het hek van de dam.
Ik weet dat in sommige landen mazelenvaccinatie verplicht is bij kinderen en hier heb ik ook weinig objecties tegen, maar dat is ook alleen maar omdat er letterlijk is aangetoond dat de heersende vaccinatiegraad aldaar niet toereikend was om uitbraken te voorkomen.
De eerste serie is altijd betaalbaarquote:
Dat valt wel op te vangen natuurlijk. Vanmorgen nog over na zitten denken. Je zou de plaatsen die vaccineren kunnen clusteren, waarbij je per cluster een centraal punt hebt wat de vaccins diepgevroren rondrijdt. Vaccinatiepunten zouden dan een voorraad voor zeg een uur kunnen hebben. Dan voorkom je al dat op locatie het vaccin verloopt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:06 schreef MoreDakka het volgende:
Het belangrijkste is op dit moment de vaccinatiebereidheid onder de enkele honderdduizenden die als eerst het vaccin krijgen. Ik wil koste wat het kost situaties voorkomen waar vaccins worden weggegooid omdat de bereidheid niet hoog genoeg is.
Communicatie om de vaccinatiebereidheid op te krikken:quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik hou me ook eigenlijk te veel bezig met gerommel in de marge, de vaccins zijn de oplossing. Waar ik vooral op wil letten is vaccinatiebereidheid.
Dat denk ik ook. Niemand wil de eerste of de enige zijn met zoiets. Maar als eenmaal een flink aantal Nederlanders is gevaccineerd, is het allemaal niet zo spannend meer om er zelf ook een te halen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:31 schreef Fred het volgende:
[..]
Imho moeten we niet te veel aandacht schenken aan wie wel en wie niet wil, gewoon beginnen en langzaam maar zeker verwacht ik dat de prikbereidheid gaat stijgen.
Daar ben ik niet zo bang voor, ik had het over het feit dat er misschien mensen zijn bij die eerste golf die een vaccin weigeren.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:54 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat valt wel op te vangen natuurlijk. Vanmorgen nog over na zitten denken. Je zou de plaatsen die vaccineren kunnen clusteren, waarbij je per cluster een centraal punt hebt wat de vaccins diepgevroren rondrijdt. Vaccinatiepunten zouden dan een voorraad voor zeg een uur kunnen hebben. Dan voorkom je al dat op locatie het vaccin verloopt.
Je zou vervolgens in het laatste uurtje dat zo'n locatie open is ook met een snelle oproepdatabase kunnen werken. Mensen die in de volgende tranche zitten zouden bijvoorbeeld middels een app of SMS dienst kunnen worden opgeroepen om binnen nu en een uur hun vaccinatie te komen halen, als er doses overblijven.
Dat echter nú nog opzetten zie ik ook somber in. Dat had echt van de zomer al geregeld moeten worden. Ik voorzie helaas ook een flinke verspilling.
Zoiets zal er sowieso wel komen. De vraag is hoe effectief het is. En nogmaals ik heb het vooral over de bereidheid bij de eerste paar golven. Niet over de gehele bevolking.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:54 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Communicatie om de vaccinatiebereidheid op te krikken:
• We hebben een middel dat deze crisis kan oplossen en ons weer terugbrengen naar normaal, en dat is een kwestie van maanden. 2021, niet 22, niet 23 of wat dan ook.
• Als we zeggen normaal, dan bedoelen we ook normaal. Als het sein veilig gegeven is, worden de looplijnen van de vloeren gerukt, mag je knuffelen wie je wil, en hoef je geen mondkapje meer te dragen als je dat niet wilt.
• Het is een keuze, we kunnen ook in groten getale ervoor kiezen om het niet te doen. Dan kiezen we ervoor dat we langer vastzitten aan maatregelen doordat uitbraken steeds weer voor problemen zullen zorgen. We kiezen er dan als Nederland voor dat we mensen onnodig aan corona laten doodgaan.
• Niemand krijgt voordeeltjes, privileges, dwang of straf, het is samen uit, samen thuis. De eersten die geprikt worden, kunnen daarna nog steeds anderen besmetten, dus die krijgen geen voordeeltjes. Als er een acceptabel niveau gevaccineerd is, gaan we samen als Nederland afschalen. Jouw keuze bepaalt dus mede of en wanneer dat kan.
• Ja, er is bij elk vaccin het risico op bijwerkingen. Wij geloven dat de voordelen van het vaccin groter zijn.
Ik mis vast nog wat punten en dit moet je natuurlijk verpakken met zo'n vrolijke Postbus 51-stem die je komt vertellen dat iets "net even anders" zal zijn. Maar het idee lijkt me duidelijk.
Ik benoem het wel altijd. Het is voor mij een afweging tussen risico op lange termijn effecten van het virus (mits ik het krijg), en risico op bij effecten van het vaccin; en dan voornamelijk lange termijn. En dat zal voor meer mensen zo zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:59 schreef OProg het volgende:
[..]
Wat ik aan die hele logica van die redenatie van tegen die vaccins te zijn niet snap is dat het dan gaat over het risico dat het vaccin oplevert. Maar niet over het risico dat het virus oplevert want dat hoor je dan niet in de argumenten van de tegenstanders.
Wat mogelijk is hangt af van de technische details, maar ik heb tot nu toe enkel vage algemeenheden gehoord, zoals "repacking is moeilijk wegens het vereiste aantal handelingen". Zijn er ergens meer details te vinden (een "handleiding" van Pfizer bvb?)quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:54 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat valt wel op te vangen natuurlijk. Vanmorgen nog over na zitten denken. Je zou de plaatsen die vaccineren kunnen clusteren, waarbij je per cluster een centraal punt hebt wat de vaccins diepgevroren rondrijdt. Vaccinatiepunten zouden dan een voorraad voor zeg een uur kunnen hebben. Dan voorkom je al dat op locatie het vaccin verloopt.
Je zou vervolgens in het laatste uurtje dat zo'n locatie open is ook met een snelle oproepdatabase kunnen werken. Mensen die in de volgende tranche zitten zouden bijvoorbeeld middels een app of SMS dienst kunnen worden opgeroepen om binnen nu en een uur hun vaccinatie te komen halen, als er doses overblijven.
Dat echter nú nog opzetten zie ik ook somber in. Dat had echt van de zomer al geregeld moeten worden. Ik voorzie helaas ook een flinke verspilling.
Daagt mij toch uit te vragen wat een anti-vaxxer dan tot abnormaal mens maakt?quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:03 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat ze uiteindelijk boven die 62% effectief blijken te liggen. Ik begrijp dat het (voor o.a. de WHO) vanuit het opzicht van globale pandemiebestrijding goed genoeg is, maar vanuit persoonlijk oogpunt zal het voor veel mensen toch een beetje mager voelen. Weet je toch niet zeker of je wel beschermd bent. En als je dan ook nog zware bijwerkingen riskeert... Ik denk dat een lage effectiviteit wel problematisch kan zijn voor de bereidheid om zich te laten vaccineren. Door normale mensen, bedoel ik. Anti-vaxxers gaan sowieso niet.
Internet is your friendquote:Op vrijdag 18 december 2020 22:09 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wat mogelijk is hangt af van de technische details, maar ik heb tot nu toe enkel vage algemeenheden gehoord, zoals "repacking is moeilijk wegens het vereiste aantal handelingen". Zijn er ergens meer details te vinden (een "handleiding" van Pfizer bvb?)
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 21:31 schreef Fred het volgende:
[..]
Vergelijk het met de brandweer: die rennen ook niet direct het brandende gebouw in bij aankomst: ze verkennen stapje voor stapje de situatie. Imho moeten we niet te veel aandacht schenken aan wie wel en wie niet wil, gewoon beginnen en langzaam maar zeker verwacht ik dat de prikbereidheid gaat stijgen.
Kom je er niet in of mag je er niet in verblijven ?quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:24 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een negatieve test overleggen voor buitenlanders is toch wel een nieuwe regel? Je komt als Nederlander zonder test, straks België niet meer in. Terwijl voorheen je zonder problemen 24-48 uur mocht verblijven.
Het virus houdt zich niet aan de regelsquote:Op vrijdag 18 december 2020 22:25 schreef mijntjexx het volgende:
British PM Boris Johnson met with senior officials tonight to discuss the new coronavirus variant, and new measures could be announced as early as tomorrow, according to the Telegraph
Variant? Wat bedoelen ze?
Dat is maart, dus daar zit nog wel wat tussen. Gemeentes zijn in ieder geval echt extreem druk met de voorbereidingen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:28 schreef mir1986 het volgende:
Ja hoor Rutte heeft gezegd dat de lockdown tot minimaal eind januari gaat duren. Zullen ze de verkiezingen willen uitstellen of iedereen per post laten stemmen??
Bron?quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:28 schreef mir1986 het volgende:
Ja hoor Rutte heeft gezegd dat de lockdown tot minimaal eind januari gaat duren. Zullen ze de verkiezingen willen uitstellen of iedereen per post laten stemmen??
De lockdown duurt tot 19 jan...dat is half januari...zou je biiiiiijjna als eind januari kunnen zien...quote:
Newsflash:quote:
Persoonlijk heb ik er nog niet heel erg veel last van...maar iets in me zegt dat dat nog wel gaat komen.quote:
Rutte-fan gespotquote:Op vrijdag 18 december 2020 22:37 schreef Jane het volgende:
Even op het gevaar af dat ik hier onterecht overkom als Rutte-fan:
Ik zie niet in hoe 'uitstel wegens teveel risico op virusverspreiding' gelijk staat aan 'manipulatie'.
Hoezo zou het zo'n groot risico op virusverspreiding opleveren? Iedereen houdt 1,5 meter afstand, de zogenaamde niet werkende mondkapjes en dan niet mogen stemmen? Bizar, je mag nog naar de supermarkt waar ook honderden mensen per dag komen. Manipulatie dus.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:37 schreef Jane het volgende:
Even op het gevaar af dat ik hier onterecht overkom als Rutte-fan:
Ik zie niet in hoe 'uitstel wegens teveel risico op virusverspreiding' gelijk staat aan 'manipulatie'.
Zo waarschijnlijk is dat helemaal niet. Alles wijst erop dat we in maart gewoon gaan stemmen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:41 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Waarom is mijn reactie verwijderd? Bizar toch dat de verkiezingen waarschijnlijk worden uitgesteld..
Ik kan me helemaal niet heugen dat heel Nederland in 2009 een prik kreeg?quote:Hij was in 2009 programmamanager van de vaccinatiecampagne tegen Mexicaanse griep. ,,Dat was net zo'n ingewikkelde campagne”, blikt hij terug. ,,Ook toen moest iedereen twee prikken hebben.
Ik ook niet...zou dat een bijwerking zijn?quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:42 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik kan me helemaal niet heugen dat heel Nederland in 2009 een prik kreeg?
Dat is vaak genoeg benadrukt door allerlei mensen dat ze druk bezig zijn met aanpassingen en dat het heel belangrijk is dat het gewoon door gaat.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:42 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zo waarschijnlijk is dat helemaal niet. Alles wijst erop dat we in maart gewoon gaan stemmen.
Ik werk dagelijks met de mensen die er druk mee zijn, dus ja, dat kan ik wel bevestigen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is vaak genoeg benadrukt door allerlei mensen dat ze druk bezig zijn met aanpassingen en dat het heel belangrijk is dat het gewoon door gaat.
Nee, maar toen hebben ze wel het plan gemaakt. Dat ze het plan niet hebben kunnen testen is irrelevant (vinden ze).quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:42 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik kan me helemaal niet heugen dat heel Nederland in 2009 een prik kreeg?
Dat is ook belangrijk, maar het is daarbij ook belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om te stemmen zonder daar een gezondheidsrisico voor te hoeven nemen. Als mensen om die reden wegblijven, kun je dat m.i. eerder zien als een vorm van 'manipulatie', dan dat het uitgesteld wordt (als dat al zo is) naar een veiliger datum. Ik vind dan ook dat eigenlijk iedereen de kans moet krijgen om via de post te stemmen en niet alleen op basis van een vrij arbitraire leeftijdsgrens. Genoeg jongere risicogevallen die niet allemaal makkelijk iemand kunnen machtigen. Dat machtigen is nogal een pain in the ass, zie je, als je niet toevallig iemand in je eigen gemeente kent die je het wilt laten doen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is vaak genoeg benadrukt door allerlei mensen dat ze druk bezig zijn met aanpassingen en dat het heel belangrijk is dat het gewoon door gaat.
Voor -en nadeel is dat de verkiezingen bijna uitsluitend over Covid19 (aanpak/beleid) zullen gaan en daarmee de partij-populariteit als (moraliteits)waarde gaat beheersen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:42 schreef DW457 het volgende:
[..]
Zo waarschijnlijk is dat helemaal niet. Alles wijst erop dat we in maart gewoon gaan stemmen.
Hier valt zeker wat voor te zeggen, maar aan de andere kant: dit is ook gewoon hoe de politiek is. Ja, dit beheerst de verkiezingen en de campagnes zeker, maar daar zullen alle partijen mee moeten dealen. Zo is het nou eenmaal, dit hoort erbij.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Voor -en nadeel is dat de verkiezingen bijna uitsluitend over Covid19 (aanpak/beleid) zullen gaan en daarmee de partijpopulariteit als (moraliteits)waarde gaat beheersen.
Wie hier dan het mooiste verkiezingsverhaal heeft, hoeft niet noodzakelijkerwijs de beste afweging te hebben om tot een keuze te komen. In dat opzicht ben ik geneigd het Kabinet voorlopig te laten zitten zodat zij ook verantwoording neemt voor de gevolgen van het (reeds) ingezette beleid.
Geen fan maar alle bij elkaar gezien doet het kabinet, ondanks alle bizarre fratsen, het zo slecht nog niet.
Voordeel is juist dat ze zonder crisis als doel al op hun zaten.
Ik hoop dat ze iedereen inderdaad de kans geven om stemmen op de manier waar hun het best bij voelen. Stemmen via DigiD zou ook mooi zijn als het goed zou werken (ICT en overheid, daarmee lijkt mij dit nogal een risico).quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:51 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat is ook belangrijk, maar het is daarbij ook belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om te stemmen zonder daar een gezondheidsrisico voor te hoeven nemen. Als mensen om die reden wegblijven, kun je dat m.i. eerder zien als een vorm van 'manipulatie', dan dat het uitgesteld wordt (als dat al zo is) naar een veiliger datum. Ik vind dan ook dat eigenlijk iedereen de kans moet krijgen om via de post te stemmen en niet alleen op basis van een vrij arbitraire leeftijdsgrens. Genoeg jongere risicogevallen die niet allemaal makkelijk iemand kunnen machtigen. Dat machtigen is nogal een pain in the ass, zie je, als je niet toevallig iemand in je eigen gemeente kent die je het wilt laten doen.
Voor de mensen die niet naar een stembureau durven is het briefstemmen er.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:51 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat is ook belangrijk, maar het is daarbij ook belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om te stemmen zonder daar een gezondheidsrisico voor te hoeven nemen. Als mensen om die reden wegblijven, kun je dat m.i. eerder zien als een vorm van 'manipulatie', dan dat het uitgesteld wordt (als dat al zo is) naar een veiliger datum. Ik vind dan ook dat eigenlijk iedereen de kans moet krijgen om via de post te stemmen en niet alleen op basis van een vrij arbitraire leeftijdsgrens. Genoeg jongere risicogevallen die niet allemaal makkelijk iemand kunnen machtigen. Dat machtigen is nogal een pain in the ass, zie je, als je niet toevallig iemand in je eigen gemeente kent die je het wilt laten doen.
Kajsa Ollongren is al een tijdje bezig met hoe de verkiezingen corona-proof opgezet gaan worden. Het idee is nu: 3 dagen lang fysiek kunnen stemmen. En mensen die 70+ zijn worden uitgenodigd om per post te stemmen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Alleen als je boven de 70 bent volgens mij.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:56 schreef DW457 het volgende:
[..]
Voor de mensen die niet naar een stembureau durven is het briefstemmen er.
Dit weet ik niet, moet ik bekennen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alleen als je boven de 70 bent volgens mij.
Het laatste dat ik daarover hoorde was dat het alleen voor ouderen (70+?) zou zijn. Normaal gesproken kunnen bij NLse verkiezingen alleen mensen die in het buitenland wonen per post stemmen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:56 schreef DW457 het volgende:
[..]
Voor de mensen die niet naar een stembureau durven is het briefstemmen er.
Ik verwacht juist dat er meer gefocused wordt over hoe Nederland eruit zal zien na deze crisis. Op sociaal, economisch en zorgniveau.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Voor -en nadeel is dat de verkiezingen bijna uitsluitend over Covid19 (aanpak/beleid) zullen gaan en daarmee de partij-populariteit als (moraliteits)waarde gaat beheersen.
Wie hier dan het mooiste verkiezingsverhaal heeft, hoeft niet noodzakelijkerwijs de beste afweging te hebben om tot een keuze te komen. In dat opzicht ben ik geneigd het Kabinet voorlopig te laten zitten zodat zij ook verantwoording neemt voor de gevolgen van het (reeds) ingezette beleid.
Geen fan maar alle bij elkaar gezien doet het kabinet, ondanks alle bizarre fratsen, het zo slecht nog niet.
Voordeel is juist dat ze zonder crisis als motivatie al op hun plaats zaten.
Je kunt dit gewoon persoonlijk aanvragen. Als je niet in het buitenland of 70+ bent (want die stemmen nu sws per post)quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:58 schreef Jane het volgende:
[..]
Het laatste dat ik daarover hoorde was dat het alleen voor ouderen (70+?) zou zijn. Normaal gesproken kunnen bij NLse verkiezingen alleen mensen die in het buitenland wonen per post stemmen.
Serieus? Waar heb je dat vandaan? Want toen het een tijdje geleden in het nieuws was, heb ik er nog naar gezocht op de overheidswebsite en daar stond 'alleen als je in het buitenland woont'.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt dit gewoon persoonlijk aanvragen. Als je niet in het buitenland of 70+ bent (want die stemmen nu sws per post)
Dat is toch alleen 70+? Dit staat erover op de site van Rijksoverheid:quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Je kunt dit gewoon persoonlijk aanvragen. Als je niet in het buitenland of 70+ bent (want die stemmen nu sws per post)
quote:Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021 kunnen kiezers van 70 jaar en ouder per brief hun stem uitbrengen. Ook gaan de maandag en dinsdag voor de verkiezingsdag in alle gemeenten een beperkt aantal stemlokalen openen om eerder stemmen mogelijk te maken. Dat laat minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Correct.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is toch alleen 70+? Dit staat erover op de site van Rijksoverheid:
[..]
Ja, beter geven we in stembureaus alleen toegang aan gevaccineerde mensen. 50Plus steunt dit plan, zo heb ik mij laten vertellen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:20 schreef Jane het volgende:
Lekker eind maart op de valreep nog even een verkiezingspiek meepakken!![]()
Ja, je dacht zeker dat jij, 70-minner, het virus kon ontlopen door je boodschappen online te doen en je niet in drukke winkelstraten te begeven. Maar we zullen je krijgen!
Je punt?quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, beter geven we in stembureaus alleen toegang aan gevaccineerde mensen. 50Plus steunt dit plan, zo heb ik mij laten vertellen.
Ja, dat vind ik ook. Met langer geopende stembureaus en de briefstemoptie kom je denk ik al een heel eind. Je zou zelfs kunnen overwegen om te werken met tijdvakken, al zal dat praktisch gezien heel ingewikkeld worden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:27 schreef Jane het volgende:
[..]
Je punt?
Ik vind dus dat iedereen moet kunnen stemmen zonder zich af te hoeven vragen hoe risicovol het voor hen is om naar het stembureau te gaan. Daar zijn verschillende oplossingen voor denkbaar, van iedereen de kans geven om per brief te stemmen tot stembureaus in de buitenlucht tot uitstel of whatever.
Nou moet ik zeggen dat ik voor deze verkiezingen wel extra gemotiveerd ben om m'n stem uit te brengenquote:Op vrijdag 18 december 2020 23:06 schreef Jane het volgende:
[..]
Je moet dan wel errug graag van je democratisch recht gebruik willen maken, zeg maar.
Makro is gewoon een groot warenhuis. Mensen die willen funshoppen gaan dan massaal daar naar toe. Dus ik vind dat wel logisch. En als de makro dicht moet kun je voor de sligro en hanos moeilijk weer uitzonderingen maken. Hoe jammer het ook is.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:05 schreef leolinedance het volgende:
Waarom heeft het Ministerie van VWS besloten dat consumenten niet meer mogen winkelen (boodschappen doen) bij de Sligro, Makro en Hanos? Dit zou de spreiding toch juist bevorderen zou je verwachten?
Sligro schrijft hier zelf over: "De openstelling van de zelfbedieningsgroothandels voor consumenten voegde ruim 800.000 vierkante meter winkelruimte toe, vergelijkbaar met circa 800 supermarkten. Tijdens de eerste en tweede lockdown van de horeca heeft dit een wezenlijke bijdrage geleverd aan het ontlasten van de supermarkten.
Wij hadden dit graag nog even volgehouden. Helaas maakt de overheid nu een einde aan deze situatie."
Wat mij het meest risicovol lijkt (en waar ik zelf ook niet op zit te wachten) is dat een van die stembureau-vrijwilligers besmettelijk is (zonder het te weten uiteraard) en al uren virusdeeltjes in die ruimte zit uit te blazen op het moment dat ik binnen kom wandelen. Want in die situaties helpt een mondkapje inderdaad ook niet veel meer. (te lui om dat artikel met animaties van El Pais erbij te zoeken, maar hier inmiddels wel bekend, denk ik)quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook. Met langer geopende stembureaus en de briefstemoptie kom je denk ik al een heel eind. Je zou zelfs kunnen overwegen om te werken met tijdvakken, al zal dat praktisch gezien heel ingewikkeld worden.
Staan wel een aantal feitelijk onjuistheden in deze post. Het verdrag van Schengen gaat voornamelijk over de afwezigheid van grenscontroles bij het overschrijden van de binnengrenzen:quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:21 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kom je er niet in of mag je er niet in verblijven ?
Ik zie anders dat verheven Schengen ineenstort die stelt dat elke EU burger zich overal in de EU naartoe mag begeven en zich zonodig daar mag vestigen om te wonen.
Vanaf artikel 23 biedt het verdrag de mogelijkheid tot de tijdelijke herinvoering van het grenstoezicht aan de binnengrenzen.quote:Artikel 1
Doel en beginselen
Deze verordening voorziet in de afwezigheid van grenstoezicht ten aanzien van personen die de binnengrenzen tussen de lidstaten van de Europese Unie overschrijden.
Zij stelt de maatregelen vast die van toepassing zijn op het grenstoezicht ten aanzien van personen die de buitengrenzen van de lidstaten van de Europese Unie overschrijden.
https://eur-lex.europa.eu(...)X:32006R0562&from=NL
Je hebt 'm in je eerdere post al beantwoord. Eerder gaf je aan dat je het kon aanvragen voor 70-, daar was mijn vraag over, of wat je zei niet alleen voor 70+ was.quote:
Stembureau-medewerkers van tevoren testen lijkt me ook niet zo'n gekke gedachte.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:38 schreef Jane het volgende:
[..]
Wat mij het meest risicovol lijkt (en waar ik zelf ook niet op zit te wachten) is dat een van die stembureau-vrijwilligers besmettelijk is (zonder het te weten uiteraard) en al uren virusdeeltjes in die ruimte zit uit te blazen op het moment dat ik binnen kom wandelen. Want in die situaties helpt een mondkapje inderdaad ook niet veel meer. (te lui om dat artikel met animaties van El Pais erbij te zoeken, maar hier inmiddels wel bekend, denk ik)
Call me crazy, maar ik heb al sinds maart mijn uiterste best gedaan het niet op te lopen en dan is het jammer als dat stemmen me dan de das omdoet.Loop ik veel risico? Mwa, valt misschien mee, maar 18 ben ik ook niet meer en nogmaals... als wij al bijna een jaar lang thuiswerken en -blijven, waarom dan nu wel risico lopen?
Of stemhokjes op parkeerterreinen in een partytent oid. Het is niet alsof je er een uur staat, dus jas aan, sjaal om, stempapier halen, vakje inkleuren, in stemcontainer en weer weg. Kun je zelfs éénrichtingsverkeer inrichten.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Stembureau-medewerkers van tevoren testen lijkt me ook niet zo'n gekke gedachte.
Alleen vriezen dan wel je stembureau-medewerkers kapot.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Of stemhokjes op parkeerterreinen in een partytent oid. Het is niet alsof je er een uur staat, dus jas aan, sjaal om, stempapier halen, vakje inkleuren, in stemcontainer en weer weg. Kun je zelfs éénrichtingsverkeer inrichten.
Geeft me een "The page cannot be displayed because an internal server error has occurred." in firefox, maar in chrome werkt de link.quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Internet is your friend
Illinois Health and Hospital Association heeft het document van FDA blijkbaar geupload.
https://www.team-iha.org/files/non-gated/quality/pfizer-vaccine-redistribution-considerations
Waar het op lijkt is dat het op bepaalde temperaturen verwerkt moet worden en daarna een paar uur bruikbaar is in de 'kleine' dose.
maar je mag blijkbaar wel afzonderlijke vials uit trays in de vriezer nemen zonder de rest van de tray te ontdooien. Dat wil je waarschijnlijk niet te vaak doen, tenzij je kan vermijden (met een "beschermende atmosfeer", CO2 is zwaarder dan lucht, dus zou het niet zo moeilijk zijn) dat er telkens vochtige lucht in de vriezer komt.quote:Only full trays (195 vials) should be redistributed at freezer temperatures
quote:Individual vials or full trays are deconsolidated and re-packaged for transport at 2-8ºC to Point(s) of Use (POU)
quote:SAMPLE SCENARIO
A point of delivery (POD) has several trays of vaccine stored in an ultra
low temperature freezer (ULTF). An immunizer assigned to vaccinate at
a local long term care facility (LTCF) picks up 5 vials for the day that will
be transported in a portable 2-8°C container from the POD. At the end of
the day, she returns the unused, undiluted vials to the POD to be stored
at 2-8°C.
Ik kan begrijpen dat ze geen aanbevelingen geven voor het splitsen van bevroren batches, zelfs de beschreven procedures raden ze niet aan, ook al zijn de gegeven richtlijnen nog vrij makkelijk op te volgen.quote:"Vial removal from trays should be done directly from the thermal shipper."
Het risico bij "repacking" en daarna onder -80° bewaren is dat de vials tijdens het manipuleren teveel opwarmen. Dat de GGD zich aan de richtlijnen van de fabrikant houdt is logisch, maar onder de gegeven richtlijnen heb je nog steeds 4 dagen tijd om één tray (195 vials, 975 dosissen) op te gebruiken.quote:Pfizer does not recommend redistribution of Pfizer &
BioNTech’s COVID-19 vaccine as part of regular
operations because of increased risks to the vaccine.
Understanding that redistribution may be required and
encouraged by local regulatory authorities, Pfizer has
provided the following guidance to reduce the risks to the
vaccine during redistribution.
Ik wil simpelweg weten waar/wanneer Rutte het over eind januari heeft gehad..quote:Op vrijdag 18 december 2020 22:31 schreef DW457 het volgende:
[..]
De lockdown duurt tot 19 jan...dat is half januari...zou je biiiiiijjna als eind januari kunnen zien...
Maarre...even iets vriendelijker mag wel, knulletje...we hebben niet samen geknikkerd.
Ze zoeken studenten en andere jongeren.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:44 schreef Janneke141 het volgende:
Mensen die zich als vrijwilliger opwerpen om in stembureaus te werken hebben denk ik een redelijk verantwoordelijkheidsbesef, want anders zaten ze daar niet. Als je die vraagt om zich te laten testen, dan verwacht ik dat zo goed als iedereen dat wel zal laten doen.
Oh ja, jongeren hebben geen verantwoordelijkheidsbesef. Dat vergeet ik altijd.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Ze zoeken studenten en andere jongeren.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-verkiezingen-cashen
'Lekker cashen'
Goed punt. Ik geloof direct dat ze zich wel zullen laten testen. Kuchschermen kunnen natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Alleen vriezen dan wel je stembureau-medewerkers kapot.
Misschien zijn de krappe dorpshuizen niet zo'n handige plek, maar ieder gebouw met een klein beetje ruime gangen en de mogelijkheid om de mensen die gestemd hebben door de nooduitgang buiten te sturen lijkt me geschikt.
Mensen die zich als vrijwilliger opwerpen om in stembureaus te werken hebben denk ik een redelijk verantwoordelijkheidsbesef, want anders zaten ze daar niet. Als je die vraagt om zich te laten testen, dan verwacht ik dat zo goed als iedereen dat wel zal laten doen.
Nee, dat zeg ik niet, maar dat dat 'lekker cashen' erbij staat geeft niet veel vertrouwen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh ja, jongeren hebben geen verantwoordelijkheidsbesef. Dat vergeet ik altijd.
Klopt. Schengen gaat over de fysieke grenscontroles (en nog wat dingetjes, politiesamenwerking ed) De reisrechten zelf zijn geregeld in de burgerschapsrichtlijnquote:Op vrijdag 18 december 2020 23:39 schreef maan_man het volgende:
[..]
Staan wel een aantal feitelijk onjuistheden in deze post. Het verdrag van Schengen gaat voornamelijk over de afwezigheid van grenscontroles bij het overschrijden van de binnengrenzen:
[..]
Vanaf artikel 23 biedt het verdrag de mogelijkheid tot de tijdelijke herinvoering van het grenstoezicht aan de binnengrenzen.
Het vrij verkeer van personen vloeit voor uit art. 20 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.https://wetten.overheid.nl/BWBV0001506/2013-07-01
De UK kende (of kent tot de jaarwisseling in ieder geval) ook een vrij verkeer van personen voor EU-burgers, maar was geen partij bij het Schengenverdrag.
Het zijn normaal gesproken heel veel gepensioneerden in de stembureaus, een deel daarvan haakt zelf al af. En als er dan toch een medewerker door een stemmer besmet wordt, dan kun je beter een twintiger besmetten want de kans dat die er serieuze klachten aan overhoudt is gewoon kleiner dan bij iemand van 75. Dus: volkomen logisch.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:54 schreef Jane het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet, maar dat dat 'lekker cashen' erbij staat geeft niet veel vertrouwen.
Ik vind het ook bizar dat ze daarvoor jongeren zoeken om zo de stembureaumedewerkers te beschermen voor besmettelijke stemmers, maar andersom maakt blijkbaar niet uit.Terwijl door de duur die de medewerkers doorbrengen in het lokaal, de kans dat een stemmer het van hèn oploopt veel groter is dan zij van een stemmer.
De kans is aannemelijk dat ik er dit jaar ook zit. Het geld gaat naar m’n vereniging. Misschien kan dat ook in de krant? Oh wacht, dat bekt minder lekkerquote:Op vrijdag 18 december 2020 23:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zijn normaal gesproken heel veel gepensioneerden in de stembureaus, een deel daarvan haakt zelf al af. En als er dan toch een medewerker door een stemmer besmet wordt, dan kun je beter een twintiger besmetten want de kans dat die er serieuze klachten aan overhoudt is gewoon kleiner dan bij iemand van 75. Dus: volkomen logisch.
En als je je nu nog laat foppen door kreten als 'lekker cashen' in een krantenkop omdat ze toevallig iemand gevonden hebben die dat wel een mooie uitspraak vond, dan kan ik daar ook weinig meer aan doen. Intussen is toch wel duidelijk hoe de media er eigenlijk alleen maar op uit zijn om het vuurtje op te stoken.
Het punt is juist dat de kans veel groter is dat die twintiger een 69-jarige stemmer besmet, dan omgekeerd. Die 69-jarige is namelijk maar 5 minuten binnen en laat dus minder virus in de ruimte achter.quote:Op vrijdag 18 december 2020 23:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zijn normaal gesproken heel veel gepensioneerden in de stembureaus, een deel daarvan haakt zelf al af. En als er dan toch een medewerker door een stemmer besmet wordt, dan kun je beter een twintiger besmetten want de kans dat die er serieuze klachten aan overhoudt is gewoon kleiner dan bij iemand van 75. Dus: volkomen logisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |